Scania 70 vuotta Suomessa

Deutsche Post DHL Groupin käyttökate parani Q1:llä

Deutsche Post DHL Groupin käyttökate parani merkittävästi vuoden 2016 ensimmäisen kvartaalin aikana. Konsernin EBIT-tulos nousi 873 miljoonaan euroon, mikä on 21,3 prosenttia enemmän kuin viime vuoden vastaavaan aikaan. Kyseessä on konsernin historian suurin yksittäisen kvartaalin tulos. Tammi-maaliskuun liikevaihto puolestaan pieneni 6,1 % vuoteen 2015 verrattuna ja oli 13,9 miljardia euroa. Kasvun tärkeimmät moottorit olivat nytkin kansainvälinen pikakuljetusliiketoiminta sekä dynaaminen paketti- ja verkkokauppaliiketoiminta.

Lisätietoja Deutsche Post DHL Groupin nettisivuilla


Finnsteve ja Helsingin Satama sopimukseen sataman käytöstä

Helsingin Sataman konttiliikenteen odotetaan kasvavan tulevan vuoden aikana noin neljänneksellä.  Metsä Fibren Äänekosken biotuotetehtaan selluliikenteen alkaa vuoden 2017 aikana. Jotta kasvava liikenne saadaan kulkemaan sujuvasti, on Helsingin Satama järjestellyt Vuosaaren satamassa useiden satamaoperaattorien kanssa heille varattuja toiminta-alueita vastaamaan paremmin tulevia tarpeita. Osana tätä järjestelyä Helsingin Satama ja Finnsteve ovat etsineet ratkaisua alueiden ja laitureiden käyttöön liittyvien ehtojen tehostamiseksi.

Tämän myötä Finnsteve ja Helsingin Satama ovat tehneet 24.5. uuden sopimuksen Vuosaaren sataman konttioperointialueiden ja laitureiden käytöstä. Uuden sopimuksen myötä sataman nosturi-, laituri- ja kenttäkapasiteettia voidaan jatkossa hyödyntää joustavammin ja tehokkaammin. Sopimuksen avulla Finnsteve varmistaa mahdollisuudet kehittää ja laajentaa omaa ahtaustoimintaansa roro- ja kontinkäsittelyssä.


SKAL: Liikennekaariesitys vetää mattoa toimivan tavaraliikenteen alta

Suomen Kuljetus ja Logistiikka SKAL ry:n mukaan tuore liikennekaariesitys uhkaa murentaa nykyisen tavaraliikenteen lupajärjestelmän, jonka liikenne- ja viestintäministeriö, valvovat viranomaiset ja lupaviranomaiset ovat yhteistyössä alan toimijoiden kanssa rakentaneet.

Liikennekaariesityksessä esitetään juuri voimaan tulleen tavaraliikennelain kumoamista, mutta esityksen vaikutusarviointi ja nykysäädösten poistamisen perustelut puuttuvat siitä miltei kokonaan. Osa esityksen sisällöstä on jopa ristiriidassa EU-asetusten kanssa ja se luo kahdet kuljetusmarkkinat eri pelisäännöillä.
SKAL:n mukaan maanteiden tavaraliikenteessä voi harmaan talouden keinoin saavuttaa merkittäviä hyötyjä ja vallata markkinoita rehellisiltä toimijoilta. Liikennekaariesitys lisäisi nykyisestään harmaan talouden toimijoiden mahdollisuuksia. Pienimuotoisen, alle 10 000 euron liiketoiminnan salliminen ilman lupaa on avaisi portin uudenlaiselle keinottelulle.

Toisaalta pakettiautojen lupavaatimuksen ja sen myötä kabotaasirajoitusten poistaminen tarkoittaisi käytännössä kansallisesta pakettiautoliikenteestä luopumista ainakin eteläisessä Suomessa. Yksistään työpaikkojen sekä verotulojen menetykset olisivat huomattavat.

Tavaraliikennelupa perustuu EU-asetukseen, jonka lupajärjestelmä antaa keinoja valvoa tavaraliikenteen harjoittamista. Lupien valvonta on tehostunut huomattavasti sähköisten järjestelmien ansiosta. Liikenneluvan menettämisen uhka sai esimerkiksi vuosina 2014 ja 2015 yhteensä yli 1 000 yritystä maksamaan verovelkansa valtiolle. Liikennekaaressa esitetään luopumista tästä toimivasta järjestelmästä.

SKAL pitää liikennekaariesityksen hyvinä puolina niitä mahdollisuuksia, joita digitaalisuuden lisääminen logistiikkaan voi tuoda Suomelle. Digitalisaation edistäminen ei kuitenkaan edellytä toimivasta lupajärjestelmästä luopumista.

SKAL:in lausunto kokonaisuudessaan: (linkki).



Michelin CrossClimate katumaastureihin

Uusi pohjoismainen kesärengas Michelin CrossClimate tulee kesäkuussa markkinoille myös suosittujen katumaastureiden renkaana. Erityisesti Pohjoismaissa tyypillisiin, erittäin vaihteleviin kevät- ja syyskeleihin suunniteltu rengas saa syyskuussa rinnalleen vielä neljä uutta kokoa.  

Michelin CrossClimate SUV rengaskoot ja saatavuus:

235/65 R 17 108 W XL (syyskuu)
235/60 R 18 107 W XL (kesäkuu)
235/55 R 19 105 W XL (syyskuu)
225/65 R 17 106 V XL (syyskuu)
215/55 R 18 99 V XL (syyskuu)


Nissanille iso sähkötaksitilaus

Nissan tiedottaa tehneensä maailman suurimman sähkökäyttöisten taksien kaupan La Ciudad del Taxi taksiyhtiön kanssa. Madridin autonäyttelyssä julkistetussa kaupassa 110 uutta Nissan LEAF 30 kWh sähköautoa siirtyy madridilaisten taksiasiakkaiden palvelukseen.


Pohjola Rakennus Oy Infralle merkittävä urakka Espoosta

Pohjola Rakennus Oy Infra tiedottaa voittaneensa Espoossa Vermontietä ja Perkkaantietä koskevan urakkakilpailun. Hankkeen urakkasumma on 4,9 miljoonaa euroa ja tilaajana on Espoon kaupunki. Urakasta suurin osa tehdään tänä vuonna ja työt luovutetaan ensi keväänä.


Maarakennusalan kustannukset laskivat

Tilastokeskuksen mukaan maarakennusalan kustannukset laskivat 3,3 prosenttia vuoden 2015 huhtikuusta vuoden 2016 huhtikuuhun. Kustannusten vuosimuutos vaihteli osaindekseittäin päällysteiden -14,6 prosentista pohjarakenteiden 0,9 prosenttiin.

Kokonaisindeksin laskuun vaikutti erityisesti bitumin sekä polttoaineiden ja energian halpeneminen edellisen vuoden huhtikuusta. Kustannusten laskua hillitsi sementti- ja betonituotteiden kallistuminen.


Oikaisu: EK hyväsyy helpotetun kabotaasin

Otsikolla "Anna heille anteeksi, sillä he eivät tiedä mitä tekevät" (KN-uutiskirje 20/2016, 20.5.2016) sanotaan:
 
"Suomen hallitus liikenneministeri Anne Berner etunenässä on esittänyt poistettaviksi Suomen tekemiä täsmennyksiä EU:n tulkinnanvaraiseen kabotaasisäänöstöön. SKAL, AKT ja EK panevat ankarasti vastaan. "

Jälkimmäinen lause väittää EK:n vastustavan Suomen nykyisten erityiskäytäntöjen poistamista. Näin ei ole. Kuten tekemistämme lausunnoistakin ilmenee, EK ei näe mitään estettä muuttaa lakia EU:n lainsäädännön mukaiseksi.
 
Satu Toivonen
EK:n viestintä

Kämmentietokone räjähdysalttiiseen ympäristöön

Luonnostaan vaaraton Nautiz X1 on varustettu 1 GHz:n kaksiydinsuorittimella, 512 MB RAM-muistilla sekä 5 megapikselin kameralla.

Lujitettujen älypuhelinten, kämmenlaitteiden ja kannettavien valmistaja Handheld on julkaissut yhtiön ensimmäisen luonnostaan vaarattoman kämmentietokoneen. Erikoisversio Nautiz X1:stä on suunniteltu käytettäväksi ympäristöissä, joissa voi esiintyä räjähtäviä kaasuja tai höyryjä.

Luonnostaan vaaraton Nautiz X1 on sertifioitu Etelä-Afrikassa Exia- (tila 0) ja Exib (tila 1) -tilaluokkiin. Lisäksi yhtiö odottaa saavansa laitteelle sertifikaatin IECEx-tilaluokkiin 0 ja 1 myöhemmin kesällä.

Nautiz X1 täyttää myös armeijan MIL-STD-810G -standardit kestäen kosteutta, tärähtelyjä, pudotuksia ja äärimmäisiä lämpötiloja. IP67-luokituksensa ansiosta se on myös vettä, pölyä ja hiekkaa läpäisemätön. Laite on saatavilla Android 4.0 - tai Windows Embedded Handheld 6.5 -käyttöjärjestelmällä.

Handheld tuo laitteen ensimmäisenä markkinoille Etelä-Afrikassa yhteistyössä Mining Consultancy Servicen kanssa.


ELY-keskus hankkii 19 Virtain alueella ajettavaa linja-autovuoroa

Pirkanmaan ELY-keskus on kilpailuttanut joukkoliikennettä Virroilta eri suuntiin ajalle 6.6.2016– 3.6.2017. Vuoroja hankitaan Virroilta niin Kihniön, Parkanon ja Kankaanpään kuin Ruoveden ja Oriveden sekä Ähtärin suuntiin. Hankittavia vuoroja on kaikkiaan 19. Osa vuoroista on vain kesäaikana ajettavia ja osaa liikennöidään koulupäivisin.

Muutosta aiempaan on muun muassa se, että kesäaikana välillä Virrat-Kihniö ajetaan maanantaisin, keskiviikkoisin ja perjantaisin. Virroilla asiointiaikaa jää vajaa kolme tuntia. Kihniössä on vaihtoyhteys Parkanoon ja Parkanosta.

Heikennyksen liikennöintiin aiheuttaa kesäkuun alussa Pori-Parkano-Virrat-Jyväskylä väliltä poistuva yksi vuoro kumpaankin suuntaan. ELY-keskuksen mukaa näin pitkämatkaisen liikenteen rahoittamiseen ei ole mahdollisuutta vähäisten määrärahojen vuoksi. Yleensä maakuntakeskusten välinen liikenne on markkinaehtoista liikennettä reittiliikenneluvilla.


Mutterinväännin ahtaisiin tiloihin

Ingersoll Rand tuo markkinoille paineilmakäyttöiset 35MAX- 15QMAX Ultra-Compact ImpactoolsTM -mutterinvääntimet, jotka on suunniteltu erityisesti käytettäväksi ahtaissa tiloissa. Valmistajan mukaan iskuvääntimissä on korkea tehopainosuhde, kolme tehoasetusta ja suunnanvaihtokytkin. Kumpikin työkalu painaa 1,09 kg ja on 117 mm pitkä.


Sonax Pikavaha uudistui

Uudistunut Sonax Pikavaha sisältää aitoa Carnauba-vahaa, minkä luvataan antavan auton maalipinnalle erinomaisen suojan ja kiillon. Pikavahan käyttö on helppoa: sumuta - kuivaa - valmis.


Koeajettua: Vuoden Pick-up Nissan Navara

Koeajoimme kansainväliseksi vuoden 2016 lava-autoksi valitun Nissan NP300 Navaran.

Nissan asetti ajettavuudenja mukavuuden parantamisen uuden Navaran suunnittelun lähtökohdiksi. Nyt koeajetun pitkähyttisen mallin kohdalla lopputulos ei ole lainkaan hassumpi.

Lue koeajoraportti seuraavasta 27.5. julkaistavasta Auto, tekniikka ja kuljetus -lehdestä.


Anna heille anteeksi, sillä he eivät tiedä mitä tekevät!

Suomen hallitus liikenneministeri Anne Berner etunenässä on esittänyt poistettaviksi Suomen tekemiä täsmennyksiä EU:n tulkinnanvaraiseen kabotaasisäänöstöön. SKAL, AKT ja EK panevat ankarasti vastaan. Suomen kabotaasin ja etenkin laittoman kabotaasin valvonta on olematonta. Sen perässä tulevat polttoainevarkaudet, rahanpesu, järjestäytynyt rikollisuus. Hallituksen esitys pahentaisi tilannetta entisestään, semminkin kun hallitus haluaa leikata jo nyt puutteellisia polisivoimia useilla sadoilla miestyövuosilla. Tilanne on kestämätön.

Lue Auto, tekniikka ja kuljetus 5/2016 laaja tilanneselvitys, niin tiedät. Onko hallitus täydessä järjessä?

 


USA:n autoteollisuus kepittää VW:llä koko maailmaa!

VW jäi USA:ssa kiinni NOx-manipulaatiosta. USA:ssa sallitun NOx-päästön raja on 32 mg/km. EU:n määräämä vastaava yläraja on 180 mg/km. VW kehitti alkujaan Audin keksimää softaa, joka haistoi laboratoriossa suoritettavan mittauksen. Kun VW:t sittemmin vietiin tien päälle, todettiin NOx-päästöjen ylittävän USA:ssa sallitun rajan moninkertaisesti. VW ei ylittänyt missään vaiheessa Euroopassa määrättyä NOx-ylärajaa. Silti USA:n mahtava autoteollisuus on saanut aikaan maailmanlaajuisen rangaistuksen VW:lle, joka on aiheuttanut VW:lle yli 16 miljardin tappiot.

Kuinka siinä niin kävi? Lue Auto, tekniikka ja kuljetus 5/2016 ensi viikolla, niin tiedät!