Quantum3D, Piilaaksossa toimiva yritys, joka kehittää lentosimulaatioteknologioita ilmailu- ja puolustusteollisuudelle, on julkistanut ensimmäisen sekatodellisuus (MR, mixed reality) lentosimulaattorinsa eVTOL-lentotaksiin. Yhtiö esitteli äskettäin uuden simulaattorinsa Airtaxi World Congress -tapahtumassa San Franciscossa, jossa osallistujilla oli mahdollisuus kokeilla LimoConnect-lentotaksia, Limosan kehittämää eVTOL-lentotaksia.
Montrealissa toimiva start-up Limosa esitteli tilaisuudessa pienoismallia tulevasta eVTOL -taksistaan. Tavoitteena on, että seitsemän matkustajan lentokone sertifioidaan kaupalliseen toimintaan Kanadassa vuoteen 2028 mennessä.
Limosa on ensimmäinen eVTOL-valmistaja, joka tekee yhteistyötä Quantum3D:n kanssa sekatodellisuuden lentosimulaattorin kehittämiseksi, joka yhdistää virtuaalisen ja lisätyn todellisuuden elementtejä mukaansatempaavan kokemuksen luomiseksi.
Sekatodellisuuden kuulokkeet tarjoavat simuloidun, korkearesoluutioisen 360 asteen näkymän ympäröivään ympäristöön, mukaan lukien lentokoneen sisätilat. Käyttäjä voi kuitenkin silti nähdä ja koskettaa fyysistä ohjaamoa ja kaikkia säätimiä simuloidussa ympäristössä. Sekatodellisuuden simulaattori hyödyntää Quantum3D:n todistettua Independence IDX -kuvantuotanto- ja visualisointilaitteistoa, joka toimii yrityksen Mantis-ohjelmistoalustalla.
Quantum3D on kehittänyt simulaatio- ja koulutusteknologioita yli 25 vuoden ajan palvellen asiakkaita puolustus-, kaupallis- ja avaruuslentoteollisuudessa. Sen tuotteita on käytetty myös lentäjien kouluttamiseen lentoambulanssiin, palontorjuntaan sekä etsintä- ja pelastusoperaatioihin.
Alkuvuodesta 2023 Quantum3D ilmoitti aloittavansa tuotteiden ja palvelujen tarjoamisen edistyneen lentoliikenteen (AAM) teollisuudelle, mukaan lukien eVTOL-lentotaksit. Murat Kose, yhtiön toimitusjohtaja ja talousjohtaja, kertoi AIN:lle, että Quantum3D "on omistanut useita vuosia edistyneiden eVTOL-simulaattorien kehittämiseen."
Samalla kun Quantum3D kehittää sekä laitteistoja että ohjelmistoja eVTOL-simulaattoreilleen ja koulutuslaitteilleen, yritys on myös rakentanut Kosen "3D-virtuaaliharjoittelusisältöä" - korkearesoluutioisia 3D-malleja vertiporteista, kaupungeista ja maastoista todellisessa maailmassa.
Limosan kanssa tehdyn kumppanuuden lisäksi Kose kertoi AIN:lle, että yritys tekee yhteistyötä ainakin viiden muun nimettömän eVTOL-valmistajan ja useiden vertiport-kehittäjien kanssa tuottaakseen lentosimulaatio- ja koulutustyökaluja AAM:lle. Kuulokkeilla varustettujen sekatodellisuuden simulaattoreiden lisäksi Quantum3D tarjoaa myös edistyneitä avaimet käteen -periaatteella toimivia eVTOL-simulaattoreita ja kupoliprojektio-simulaattorijärjestelmiä, jotka voidaan räätälöidä mihin tahansa lentokoneeseen.
Kose sanoi, että Limosan kanssa yhteistyössä luotu sekatodellisuussimulaattori maksaisi lentokouluille tai lentoyhtiöille alle 50 000 dollaria lentäjien koulutustarkoituksiin.
Tällaisessa simulaattorissa käytettyä aikaa ei lasketa mukaan lentäjän lupakirjan saamiseksi vaadittaviin lentotunteihin lähiaikoina, koska se ei ole FAA-sertifioitu simulaattori. "Se toimii pikemminkin perustavanlaatuisena esittelynä kehittyvästä eVTOL-teknologiasta", hän sanoi ja lisäsi, että simulaattori voi tarjota "ensi käden käsityksen siitä, kuinka eVTOL-koneet todella toimivat lennon aikana".
Toistaiseksi FAA:n ja eVTOL:n valmistajien on keskityttävä varsinaisten lentokoneiden sertifiointiin ennen kuin suuntaavat huomionsa lentokoulutuslaitteiden ja -simulaattorien sertifiointiin, Kose selitti.
Quantum3D on kuitenkin jo ottanut ensimmäiset askeleet sekatodellisuussimulaattorinsa sertifioimiseksi. Yhtiö tekee yhteistyötä Redbird Flightin kanssa kehittääkseen ja sertifioidakseen ilmailun peruskoulutuslaitteen, joka sisältää sen sekatodellisuuden kuulokkeet ja kuvanluontijärjestelmän. "Olemme varmoja, että perinteisen sekatodellisuuden simulaattorin sertifioinnin saaminen on tärkeä virstanpylväs matkallamme kohti samaa eVTOL-simulaattorissamme", Kose sanoi.