Toyota toimii maailmanlaajuisena liikkuvuuspalvelupartnerina Kansainväliselle Olympiakomitealle (IOC) sekä Kansainväliselle Paralympiakomitealle. Yhteistyön nimissä tullaan käyttämään vetykonvertoituja linja-autoja yli 5 000 kisavieraan vierailuohjelman sisältämiin kuljetuksiin.
Olympialaisten ja paralympialaisten päätyttyä linja-autot siirtyvät jatkamaan elinkaarensa loppuun asti Ile de Francen alueella Pariisin 2024 olympialaisten ja paralympialaisten liikkuvina muistomerkkeinä.
Toyota toimittaa GCK:lle polttokennomoduulit kymmenen olemassa olevan Iveco-merkkisen linja-auton muuttamiseksi lähipäästöttömiksi kulkuneuvoiksi. GCK on yritysryhmittymä, joka tarjoaa erilaisia teknologioita hiilineutraalin kuljetusalan saavuttamiseksi. Konvertoidut linja-autot siirtyvät B.E. Greenille, ranskalaiselle yritykselle, joka tarjoaa jo nyt hiilineutraaleja kuljetuspalveluita.
Yritys käyttää linja-autoja olympialaisten ja paralympialaisten jälkeen osana omaa kalustoaan. Ensimmäinen vetykonvertoitu, Toyotan polttokennomoduuleilla varustettu pitkän matkan linja-auto esiteltiin 19.10.2023 RNTP Transport Event -tapahtumassa Clermont-Ferrandissa, Ranskassa.
Vetykonversiossa linja-auton alkuperäinen dieselmoottori sekä vaihteisto korvataan 370 kilowatin huipputehoon yltävällä sähkömoottorilla, akustolla sekä Toyotan TFCM2-B -polttokennomoduulilla. Tämän innovatiivisen konversion myötä Toyota on osoittanut polttokennoteknologiansa joustavuuden ja potentiaalin muuttaa perinteisiä kuljetustapoja lähipäästöttömiksi.
Tämä yhteistyö pitkän matkan linja-autojen sektorilla laajentaa entisestään Toyotan yhteistyöhankkeita, joiden tavoitteena on laajentaa polttokennoteknologiansa käyttöä mitä moninaisimpiin ja erilaisiin sovelluksiin.
Polttokennomoduuleja käytetään jo kuorma-autoissa, kaupunkiliikenteen linja-autoissa, junissa, paikallissähköntuotannossa sekä erilaisissa vene- ja laivasovelluksissa. Tämä viimeisin kehitysaskel auttaa entisestään kiihdyttämään energiamurrosta kohti hiilineutraalia yhteiskuntaa.
(AutoToday)