Scania-juhlakiertue

Kaha: Blazecut sammuttaa automaattisesti

Blazecut -palonsammutusjärjestelmä on edullinen ja tehokas suoja kaikkiin ajoneuvoihin ja työkoneisiin. Blazecut T-sarjan automaattinen sammutusjärjestelmä toimii täysin itsenäisesti , eikä vaadi mitään erillisiä valvontalaitteita. Järjestelmä on helppo ja nopea asentaa itse. Blazecut sammutusletku asennetaan suljettuun tilaan, vaara-alueen ympärille. 

Tulipalon syttyessä lämpötila nousee nopeasti suljetussa tilassa, jolloin paine Blazecut-letkun sisällä nousee 20 bar. Kun lämpötila nousee liekeissä yli +120 °C, niin letkun pintaan sulaa reikä kuumimmassa kohdassa paloaluetta. Silloin sammutuskaasu purkautuu korkeassa paineessa ulos tästä reijästä ja syrjäyttää hapen, jolloin palo sammuu välittömästi. Kaasu itse ei jätä jäämiä ja on turvallinen sekä ihmisille että ympäristölle. Letkuja on 4 eri pituutta ja ne valitaan sammutettavan tilan koon mukaan. Sammutusaineena käytetään HFC-236FA, jonka määrä vaihtelee letkun pituuden mukaan 0,25...1,00kg. Vastaava sammutettavan alueen tilavuus on välillä 0,25...1,4m3.


VW-Trucks Amerikkaan, sijoittaa Navistariiin

VW-konsernin kuorma-autopuoli seuraa Daimlerin, Volvon ja muiden esimerkkiä: lähtee hakemaan markkinoita Amerikoista. VW ostaa 20% usa-laisesta Navistar kuorma-autovalmistajasta. Askel saattaa näyttää pieneltä, mutta VW:llä on "kovat piipussa". Menestystä Amerikanvalloituksessa tukevat VW-konsernin eurooppalaiset mahtitekijät Scania ja MAN.


Kotkan, Kouvolan Volvo/Renault-pisteet Raskasparille

Raskasparista tulee kaupan myötä Volvo ja Renault kuorma-autojen täyden palvelun jälleenmyyjä Kotkan ja Kouvolan toimipisteissä. Henkilökunta jatkaa toimipisteissä vanhoina työntekijöinä.

Volvo Finland Ab ja Raskaspari Oy ovat sopineet, että Kotkan ja Kouvolan liiketoiminta siirtyy Raskasparille 1.10.2016 lähtien. Raskaspari Oy on jo aiemmin toiminut Iisalmen, Mikkelin ja Joensuun alueella Volvo ja Renault kuorma-autojen valtuutettuna jälkimarkkinakumppanina ja jatkaa nykyisellä toimintamallilla alueella myös tulevaisuudessa.



Liikennejärjestelmän tulevaisuutta kartoitetaan

Liikenne- ja viestintäministeri Anne Berner on asettanut kolme selvityshenkilöä pohtimaan visiota liikenne- ja viestintäjärjestelmän tilasta vuosina 2030 ja 2050. Selvitysryhmän tavoitteena on tuottaa visio siitä, miten liikenne- ja viestintäjärjestelmää kehittämällä tuetaan Suomen hyvinvointia, kilpailukykyä ja kansantaloutta.

Selvityshenkilöinä toimivat entinen pääministeri Esko Aho, SAK:n johdon neuvonantaja Lauri Lyly sekä Pivot5 Oy:n perustaja ja hallituksen puheenjohtaja Inka Mero. Selvitysryhmän puheenjohtajana toimii Esko Aho.

Tarkastelun kohteena on koko Suomen tie-, rautatie-, meriväylä-, satama- ja lentoasemaverkosto. Lisäksi arvioidaan miten tele- ja viestintäverkot tukevat tulevaisuuden liikenteen ja viestinnän palvelutarvetta tehokkaasti. Yhteyksiä tarkastellaan niin kotimaan kuin ulkomaan yhteyksienkin näkökulmasta.

Selvityshenkilöiden toimikausi on 5.9.2016 - 30.4.2017.


Helsingin Sataman positiivinen vire jatkui elokuussa

Helsingin Sataman tavaraliikenteen määrä kasvoi elokuussa viime vuoden vastaavaan ajankohtaan verrattuna 3,2 %. Kokonaistavaraliikenteen määrän oli 905 000 tonnia. Tammi-elokuussa kokonaistavaraliikenteen määrä oli 7,64 miljoonaa tonnia (+2,0 %).

Yksiköidyn tavaraliikenteen määrä oli elokuussa yhteensä 853 000 tonnia (+2,3 %), josta tuontia oli 419 700 tonnia (+4,6 %) ja vientiä 433 300 tonnia (+0,2 %). Tammi–elokuun yksiköidyn tavaraliikenteen määrä oli reilut 7 miljoonaa tonnia (+1,9 %), josta tuonnin osuus oli 3,37 (+4,4 %) miljoonaa tonnia ja viennin 3,67 miljoonaa tonnia (-0,3 %).

Laivamatkustajien määrä elokuussa oli 1,22 miljoonaa (+1,6 %). Tammi–elokuun yhteenlaskettu matkustajamäärä oli lähes 8,03 miljoonaa, joka on yli kolme prosenttiyksikköä enemmän kuin vertailukaudella.


Hyötyautokaupan vahva vuosi

Autoalan Tiedotuskeskuksen kuukausittaisen raportin mukaan pakettiautoja ensirekisteröitiin elokuussa 1 311 kappaletta, mikä on 37,4 prosenttia enemmän kuin viime vuoden elokuussa. Tammi–elokuussa uusia pakettiautoja on rekisteröity 8 777 kappaletta ja kasvua viime vuoteen on kertynyt 16,6 prosenttia.

Elokuussa rekisteröitiin 267 uutta kuorma-autoa, mikä on 14,1 prosenttia enemmän kuin vuosi sitten. Tammi – elokuussa uusia kuorma-autoja on ensirekisteröity 2 214 ja viime vuoden vastaavaan aikaan verrattuna rekisteröintimäärä on kasvanut 23,1 prosenttia. Vuoden alusta lukien raskaita, yli 16-tonnisia kuorma-autoja on rekisteröity 1 743 ja niiden osuus kaikista kuorma-autojen rekisteröinneistä on 79 prosenttia.

Kuorma- ja pakettiautojen ensirekisteröintien määrä on viime vuosina ollut kasvussa 2010-luvun alun talouslaman jälkeen. SKAL:n kesäkuisen kuljetusbarometrin perusteella kulunut vuosi on ollut ennustettua parempi kuljetusyrityksille ja investointien määrä on kasvanut. Pakettiautojen kysyntää siivittävät rakennusalan kasvava kysyntä ja pienyritysten tarve autokaluston uudistamiseen.

Linja-autoja rekisteröitiin elokuussa 197 kappaletta. Vuoden alusta lukien linja-autoja on rekisteröity 428 kappaletta ja viime vuoteen verrattuna määrä on kasvanut 11,2 prosenttia.


Jättivarustamo konkurssiin

Korealainen, maailman suurimpiin varustamoyhtihiön lukeutuva Hanjin Shipping hakeutui konkurssiin eilen torstaina.

Tällä hetkellä useat yhtiön laivoista seisoo useissa maailman suurista satamista. Osa satamista on evännyt yhtiön laivojen pääsyn satamiinsa ja laivojen purku ja lastaus on keskeytetty maksuhäiriöiden takia.

Maailman suurimpiin konttilaivavarustamoihin lukeutuvan yhtiön ongelmilla saattaa olla maailmanlaajuisia vaikutuksia muun muassa elektroniikkatuotteiden ja autojen toimitusketjuissa.


MAN ja Volkswagen yhteiskiertueelle

Yhteiskiertueelle nähdään mm. MAN TGX 560 hv 8x4 puutavarayhdistelmä, vaijerilaitteella ja nosturilla varustettu MAN TGS 480 hv sekä MAN TGM 4x4 maastokuorma-auto sähkölaitosvarustuksella ja nosturilla. Volkswagen-hyötyautojen mallistosta on esillä mm. Volkswagen Transporter 2,0 TDI 4Motion, DSG-automaattivaihteistolla ja ilmajousilla varustettu umpipakettiauto, kuuden hengen Volkswagen Transporter Doppel -avolavamalli nosturilla ja SEIKEL-maastovarustuksella sekä Volkswagen Amarok 2,0 TDI 4Motion DSG-automaattivaihteinen puoliperävaunuyhdistelmä.  

Kiertue alkaa Shell Jämsästä maanantaina 5.9. ja päättyy Shell Vuosaareen perjantaina 23.9..

Kiertueaikataulu


Rekkaparkki 3-tien varteen

Valtatiellä 3 Nurmijärvellä sijaitsevia Karhunkorven (pohjoinen suunta) ja Nummenniityn (eteläinen suunta) levähdysalueita parannetaan ja laajennetaan. Samalla saadaan pysäköintipaikkoja raskaalle liikenteelle.

Työt on aloitettu eilen 1.9.2016 puuston poistolla ja varusteiden siirrolla. Varsinaiset maarakennustyöt käynnistyvät ensi viikon alussa, jolloin kuivatusjärjestelyjen rakentaminen alkaa Karhunkorven alueelle. Samalla aloitetaan myös Mt 130:n ja Nummenniityn levähdysalueen maaleikkaus- ja pengerrystyöt.

Työt etenevät ripeällä tahdilla, koska alueille on tarkoitus saada uusi päällyste vielä tämän syksyn aikana. Ensi vuoden kevääseen jää vihertöitä ja viimeistelyä. Työ aiheuttaa levähdysalueilla ja Mt 130:llä työnaikaisia liikenteenjärjestelyjä ja nopeuden alentamisia. Vt 3:n liikenteeseen työmaa ei vaikuta.


Päällystystyöt käyntiin Loimaan ja Hirvikosken välillä

Tiistaina 6.9.2016 klo 18.00 alkavat päällystystyöt maantiellä 213 Loimaan ja Hirvikosken välillä n. 5,0 km:n matkalla. Jyrsintätyöt ovat olleet käynnissä jo viime viikosta lähtien. Työt pyritään tekemään yötyönä klo 18.00–06.00 välisenä aikana. Päällystystyö kestää n. viikon.

Lisäksi päällystystyöt jatkuvat maantiellä 2440 Ulvilan-Harjavallan välillä sekä Halikossa maanteillä 2351 ja 12210 ja Kemiönsaaressa tiellä 12056. Näillä kohteilla tie on päällystettävällä osuudella kaksikaistainen ja liikenne pysäytetään kummastakin suunnasta vuorotellen. Paikalla on liikenteenohjaus. Töitä tehdään muuten päiväaikaan, paitsi tie 2351 tehdään yötyönä klo 18.00–06.00 välisenä aikana.

Kaikki kesän päällystyskohteet sekä lisää tietoa teiden päällystämisestä löytyvät päällystystyöt 2016 -sivulta.


NTM:n jätepakkaajauutuus FinnMETKO:ssa

Scanian alustalle asennetun pakkaajan akkujen kapasiteetti riittää noin 400 astian tyhjennykseen.

Närpiöläisen NTM:n kehittämä jarrutusenergian talteenotolla varustettu monilokerojätepakkaaja on yksi FinnMETKO:ssa nähdyistä maailmanluokan uutuuksista. NTM on tähän mennessä valmistanut ja toimittanut jo lähes sata plug-in periaatteella toimivaa sähköhybriidi-pakkaajaa useisiin maihin. Nyt valmistaja on jatkojalostanut hyvän vastaanoton saanutta pakkaajaansa ja on kehittänyt siihen yhteistyössä komponenttitoimittaja Parkerin kanssa voimanulosoton kautta jarrutusenergiaa talteen keräävään akkujärjestelmän. 

NTM:n hybridipakkaajien pääkäyttökohteita ovat taajama-alueet, joissa jätteiden keräys tapahtuu pääosin yöaikaan. Nyt esitellyn kaltaisille laitteille olisi luonnollista kysyntää myös Suomessa, mutta NTM:n edustajan mukaan ainoatakaan ei ole vielä Suomeen myyty.

Lisää aiheesta seuraavassa 4.10. julkaistavassa Auto, tekniikka ja kuljetus -lehdessä(Atk 9/2016).


Turun sataman läheisyyteen avautuu L-CNG-kaasutankkausasema syyskuussa

Gasum avaa Turun sataman välittömään läheisyyteen sijoittuvan L-CNG-kaasutankkausaseman erityisesti raskaan liikenteen käyttöön syyskuun loppupuolella 2016.

Tankkausaseman käyttöönottopäivämäärä tarkentuu rakennustöiden edetessä tontilla.


VDL repäisee

Suomen linja-automarkkinoilla viime vuosien aikana hyviin tuloksiin yltänyt hollantilainen VDL esitteli ajatuksen täyssähkökäyttöisen rekanvetäjän tuomisesta markkinoille.

Ensitietojemme mukaan 37-tonnin yhdistelmämassoille tarkoitetun auton tekniikka olisi moottoria ja akustoja lukuun ottamatta DAF;in käsialaa. VDL tiedottaa aiheesta myöhemmin lisää..


Freightliner Cascadia uudistui

Saksalaisen Daimler-konsernin omistama yhdysvaltalainen kuorma-autovalmistaja Freightliner esitteli uudistuneen Cascadia kaukoliikenneautonsa. Lippulaivamalli sai uudistuksessa uuden sisustuksen ja entistä virtaviivaisemmat muodot sekä uutta tekniikkaa voimalinjalle.

Palveluiden puolelle tuotiin useita parempaan käytettävyyteen ja polttoainetalouteen tähtääviä telematiikkaa-palveluita, kuten esimerkiksi ensimäiset viisi vuotta ilman kuluja tarjottava Virtual Technician -etäyhteyspalvelu huoltokorjaamoon.

Valmistajan mukaan uusi Casacadia tarjoaa parhaimmillaan 8 prosentin polttoainesäästöt uuden mallin rinnalla tarjottavan Cascadia Evolution malliin verrattuna. Ensi vuoden alkupuoliskolla markkinoille tuotavan mallin pyyntihinnan kerrotaan olevan noin 15 000 USD Evolution mallia korkeampi(~160 000 €).

Videoita aiheesta valmistajan Facebook-sivulla.

https://www.facebook.com/freightliner/videos/10154305128085664/

https://www.facebook.com/freightliner/videos/10154304844350664/

 


Volvo: Uusi ryömintävaihde koeajokiertueella

Volvo Trucksin syyskiertue alkaa 5. syyskuuta Kouvolasta ja päättyy Vantaalle pe 12.10. vieraillen 28 paikkakunnalla ympäri Suomen. Kiertueella pääsee kokemaan Volvo Trucksin uuden ryömintävaihteiston. Koeajettavana on mm. Volvo FH16 750 8x4 tehdasvalmiita WoodPro-puutavarayhdistelmiä. Lue lisää www.volvotrucks.fi