IRU suhtautuu myönteisesti Euroopan parlamentin ENVI-valiokunnan äänestykseen, jolla tuetaan esittelijä Alexandr Vondran ehdottamaa pragmaattista lähestymistapaa uusiin Euro 7 -päästöstandardeihin.
Euroopan parlamentin ympäristön, kansanterveyden ja elintarvikkeiden turvallisuuden valiokunta (ENVI) on hyväksynyt asiaa koskevan mietintönsä Euroopan komission ehdotuksen mukaisesti uusien Euro 7 -sääntöjen vahvistamiseksi.
ENVI:n päätös on sopusoinnussa neuvoston syyskuun lopussa asiakirjassa saavuttaman yleisen lähestymistavan kanssa, jossa säilytetään nykyiset päästörajat ja testiolosuhteet kevyille hyötyajoneuvoille, asetetaan tiukemmat raja-arvot raskaille hyötyajoneuvoille ja muutetaan vain vähän raskaiden ajoneuvojen testiolosuhteita.
IRU:n EU:n edunvalvontajohtaja Raluca Marian sanoi: "Jälleen kerran näyttää siltä, että järki on voittanut ja tasapaino löytynyt ympäristönsuojelun ja teknologian päivityskustannusten välillä."
"Olemme iloisia siitä, että Euroopan parlamentin jäsenet ovat omaksuneet realistisemman aikataulun ja päättäneet pitää suurelta osin Euro 6/VI -pöytäkirjat. Liikenneturvallisuutta ja kuljettajien turvallisuutta ei pidä vaarantaa ottamalla käyttöön jo olemassa olevia tiukempia järjestelmiä, hän lisäsi.
Tieliikenneala on sitoutunut parantamaan edelleen ilmanlaatua tiukempien raja-arvojen avulla tasapainossa lisäkustannusten ja hallinnollisen taakan kanssa.
”Alamme pitää tervetulleina raskaiden hyötyajoneuvojen raja-arvoja niin kauan kuin siitä johtuva hinnannousu ei heikennä pienempien toimijoiden kilpailukykyä. Maantiekuljetus koostuu pääosin pienistä toimijoista. Esimerkiksi Espanjassa ja Kreikassa yli 50 % kuljettajista omistaa vain yhden kuorma-auton”, Raluca Marian korosti.
Päästöttömien ajoneuvojen ympäristönsuojelun parantaminen ja polttomoottoriteknologia ovat molemmat tärkeitä. jälkimmäinen tulee jatkamaan rooliaan tulevina vuosikymmeninä.
"Avoimen teknologian lähestymistapa vähentää saastepäästöjä ja lisää komponenttien kestävyyttä kaikissa ajoneuvotekniikoissa", Raluca Marian huomautti.
Tietoa koskevat huolenaiheet
Mitä tulee ajoneuvojen sisäisten tietojen jakamiseen, sen tekeminen langattomasti aiheuttaa kilpailuhaittoihin ja kyberturvallisuuteen liittyviä ongelmia.
”Anonyymisti välitettynäkin dataa voidaan käyttää analyyttisiin tarkoituksiin, mikäli dataa käyttävällä taholla on kapasiteettia ja analysointityökaluja, mitkä yleensä löytyvät suurilta yrityksiltä. Useimmat liikenteenharjoittajat ovat kuitenkin pieniä ja keskisuuria yrityksiä, ja ne voivat joutua epäedulliseen kilpailuasemaan. Toivomme, että tätä näkökohtaa voidaan käsitellä myös ennen äänestystä Euroopan parlamentin täysistunnossa”, Raluca Marian sanoi.
Euroopan parlamentin täysistunnon odotetaan äänestävän laista marraskuussa.