Scania-juhlakiertue

Uusi perävaunurengas talveen: Hankook SmartControl TW01

Premium-renkaiden valmistaja Hankook tuo uuden talvirenkaan perävaunuille: SmartControl TW01 täydennyksenä saman sarjan ohjaavien ja vetopyörien renkaille. Hankook tarjoaa näin asiakkailleen täydellisen sarjan talvirenkaita. The SmartControl TW01 on tarjolla 385/65R22.5 koossa. Uusia kokoja seuraa perässä. Hankook esittelee uudet renkaat tulevassa Hanoverin IAA-näyttelyssä.


Metsäkoneala ahtaalla

Investointivaraus keinoksi yrittäjän työkalupakkiin

Konealan yritykset investoivat paljon suhteessa niiden liikevaihtoon ja tarvitsevat keinoja investointien pitkäjännitteiseen suunnitteluun. Mahdollisuus investointivaraukseen auttaisi tasaamaan suhdannevaihteluita, sanoi Koneyrittäjien puheenjohtaja Asko Piirainen FinnMETKO 2016 -näyttelyssä Jämsässä.

Ylikapasiteetti vaivaa 

- Puunkorjuualalla on reilusti liikaa kapasiteettia. Korjuukalustosta ei tule pulaa, vaikka puunkäyttö lisääntyisi metsäteollisuuden arvioimat 10 miljoonaa kuutiota vuodessa. Nykyinen konekanta ja elinkelpoiset metsäkoneyrittäjät riittävät hyvin kasvavaan hakkuumäärään, Koneyrittäjien varapuheenjohtaja Timo Tolppa toteaa.

Nuorten työhaluja ei saa nitistää turhaan byrokratiaan

Nuorten työhön pääsyä maarakennusalalla on helpotettava purkamalla esteenä olevia turhia vaateita, sanoi Koneyrittäjien varapuheenjohtaja Markku Suominen FinnMETKO 2016 -näyttelyssä Jämsässä. 

Maarakennusalan koneyrityksiin pyrkii työhaluisia nuoria, mutta työllistämisen esteeksi nousevat erilaiset ikä- ja pätevyysvaatimukset. Monilla työmailla vaaditaan 18 vuoden ikää ja pinkkaa pätevyyskortteja.
- Moni 15-16-vuotias on innostunut maarakennusalan töistä, mutta heitä on vaikea työllistää työmaiden 18 vuoden ikärajan takia, Suominen kertoi.

Vaatimuksia perustellaan turvallisuusseikoilla. Suominen muistuttaa, että nuoret eivät ole työmailla yksin vaan aina jonkun ammattilaisen valvonnassa.
- On ikävää, että nyt kun on saatu 15-vuotiaille lupa ajaa traktoria työmaalla, ei ole kuitenkaan työmaita, joille alaikäinen saa mennä.

Kotimaiset polttoaineet kaipaavat vaihteeksi myönteisiä päätöksiä

Kotimaisten polttoaineiden puun ja turpeen käyttö vähenee, uuden polttoaineen tuotanto on vaikeuksissa ja kannattaa huonosti eivätkä yrittäjät investoi. Lisäksi energiapienpuun hankinnassa tärkeä Kemera-järjestelmä on kriisissä ja tällä hetkellä kiinni. Ala kaipaa nyt kipeästi myönteisiä, käyttöä ja tuotantoa edistäviä päätöksiä, sanoi Koneyrittäjien varatoimitusjohtaja Simo Jaakkola FinnMETKO 2016 -näyttelyssä.


Bosch: Uusia älykkäitä ratkaisuja korjaamoille

Bosch esittelee Connected Repair -ohjelmistonsa ensimmäistä kertaa Automechanika 2016 -messuilla. Connected Repair verkottaa korjaamon diagnostiikkalaitteet keskenään. Ohjelmiston avulla ajoneuvon data on välittömästi kaikkien korjaamon tietokonepohjaisten järjestelmien käytettävissä. Kun ajoneuvo on tunnistettu, käyttäjän tarvitsee ainoastaan syöttää ajoneuvon rekisterinumero tai valmistenumero (VIN) käytössä olevaan työasemaan, eikä uutta tunnistamista tarvita seuraavillakaan korjaamokäynneillä.

Rekisterinumeron tai valmistenumeron avulla kaikki ajoneuvon tiedot ja testitulokset ovat saatavilla miltä tahansa työpisteeltä, koska tahansa. Ohjelmisto sallii myös erillisten testilaitteiden täydentää tiettyjä parametreja, jolloin myös ne ovat käytettävissä auton taas tullessa korjaamolle. Tämä säästää aikaa, helpottaa prosesseja ja estää turhaa päällekkäistä työtä.

Niin kutsutun valokuvaominaisuuden avulla ajoneuvon tila voidaan dokumentoida standardoidussa ja tulostettavassa muodossa. Tämä mahdollistaa esimerkiksi sen, että tarvittavista korjaustoimenpiteistä voidaan kertoa asiakkaalle läpinäkyvällä tavalla.

Aktivointikoodin avulla ohjelmisto voidaan aktivoida käytettäväksi miltä tahansa korjaamon tietokoneelta. Optimaalisen suorituskyvyn takaamiseksi Bosch suosittelee erillisen palvelinyksikön asentamista. Näin tiedot ajoneuvosta voidaan tallentaa keskitetysti ja niihin pääsee käsiksi miltä tahansa työasemalta tarvittaessa. Standardikäyttöliittymän avulla saa yhteyden myös isoon osaan jälleenmyyjien hallintajärjestelmiä.

Tällä hetkellä Bosch Connected Repair -ohjelmiston avulla voidaan verkottaa seuraavat Boschin ratkaisut:

ACS 752 ilmastointihuoltolaite
Esitronic 2.0 / KTS 5xx korjaamo-ohjelmisto
FWA 9000 and FWA 4630 pyöränsuuntauslaitteet
FSA 500 ajoneuvoanalyysilaitteisto


Vuoden 2016 loppuun mennessä myös seuraavat järjestelmät ovat liitettävissä:

FSA 7xx ajoneuvoanalyysilaitteisto
HTD 815 digitaalinen valojen suuntauslaite
BEA 750 ja BEA PC DE pakokaasuanalyysilaitteet



VW kutsuu maakaasuautoja korjattavaksi räjähdysriskin vuoksi

Saksalainen autonvalmistaja Volkswagen kertoo laajentavansa maakaasuautoja koskevaa takaisinkutsukampanjaa räjähdysriskin vuoksi. Yhtiön mukaan takaisinkutsu on varatoimenpide, koska kaikissa EU-maissa ei suoriteta säännöllisiä maakaasusäiliöiden tarkastuksia.

Lue lisää...


Kuusi MM-kultaa Suomeen

MM Ajotaito 2016 -joukkue palkintoineen. Kuva: Rahtarit ry / Marko Mäkinen.

Rahtarit ry järjesti elokuun lopussa 30. UICR:n MM Ajotaito –kilpailut Jyväskylässä. Joka toinen vuosi järjestettävät kilpailut keräsivät tällä kertaa yli 130 osallistujaa, jotka edustivat 13 eri maata.

Lue lisää...


AKL tuo kansainvälisiä huippupuhujia Suomeen

Autoalan Keskusliitto järjestää Helsingin Messukeskuksessa AKL Summit & Expo 2016 –vaikuttajatapahtuman torstaina 17.11. Seminaaripäivän teemana on TULEVAISUUS - kasvua ja kannattavuutta. Puhujina esiintyvät mm. Aki Hintsa ja Dietmar Dahmen.

Kirurgiaan, ortopediaan ja traumatologiaan erikoistunut lääkäri Aki Hintsa seurasi 1990-luvulla lähietäisyydeltä huippujuoksija Haile Gebreselassien elämää toimiessaan lähetyslääkärinä Afrikassa. Hän ymmärsi, että menestys on hyvinvoinnin sivutuote. Hintsa loi oivalluksensa pohjalta lääketieteeseen pohjautuvan kokonaisvaltaisen hyvinvoinnin filosofian, ja perusti Hintsa Performance yrityksen, jonka oppeja ja palveluja ovat sittemmin hyödyntäneet muun muassa monet F1-kuljettajat, kansainväliset huippu-urheilijat ja liike-elämän osaajat. Nyt hän jakaa oppinsa myös meille.

Luomiskonsultti, visionääri, futurologi, innovaatioasiantuntija Dietmar Dahmenilla on 20 vuoden kokemus työskentelystä mainonnan ja markkinoinnin maailmassa Hampurissa, New Yorkissa, Los Angelesissa, Münchenissä ja Wienissä. Nykyään Dietmar puhuu ammatikseen sekä toimii muutoksen, luovuuden ja muuttuvien markkinoiden strategioiden konsulttina maailmanlaajuisesti.

Lisäksi mukana myös muita huippuja! Päivitetty esiintyjäkaarti ja lisätietoja tilaisuudesta löytyy osoitteesta www.aklsummit.fi. Lisätietoja: Autoalan Keskusliitto ry, toimitusjohtaja Pekka Rissa, puh. 0500 417 300


Bosch: Vettä bensiinin sijaan vähentää kulutusta jopa 13 %

Kehittyneet bensiinimoottorit tuhlaavat noin viidenneksen käyttämästään polttoaineesta. Erityisesti suurilla pyörintänopeuksilla ajettaessa osa bensiinistä kuluu jäähdytykseen eikä tehon tuottamiseen. Uuden vesiruiskutusjärjestelmänsä avulla Bosch osoittaa, että näin ei tarvitse olla. Teknologia on kehitetty erityisesti 3–4-sylinteristen ahdettujen moottoreiden käyttöön, jollaisilla keskikokoiset autot on useimmiten varustettu. Lisäveden ruiskutus vähentää polttoaineen kulutusta jopa 13 prosenttia erityisesti nopeasti kiihdytettäessä tai moottoritiellä ajettaessa.

Vesiruiskutus voi antaa lisätukea turboahdetulle moottorille. Suurempi sytytysennakko tarkoittaa, että moottoria käytetään entistä tehokkaammin. Siten insinöörit voivat saada lisätehoa irti jopa tehokkaiden urheiluautojen moottorista.

Moottorin ylikuumenemisen estämiseksi nykyautojen bensiinimoottoriin ruiskutetaan ylimääräistä polttoainetta, joka jäähdyttää haihtuessaan moottorin osia. Uudessa vesiruiskutusteknologiassa imukanavaan sumutetaan vettä ennen polttoaineen syttymistä. Korkean höyrystymislämpönsä ansiosta vesi jäähdyttää moottoria tehokkaasti. Samasta syystä vettä tarvitaan vain vähän – muutama sata millilitraa jokaista sataa ajokilometriä kohden. Siten ruiskutusjärjestelmään liitettyä kompaktia, tislatulla vedellä täytettävää vesisäiliötä ei tarvitse täyttää kuin korkeintaan muutaman tuhannen kilometrin välein. Vesisäiliön tyhjenemisestäkään ei tarvitse huolestua: moottori toimii ongelmitta, vaikkakaan vesiruiskutusjärjestelmä ei ole vähentämässä polttoaineen kulutusta eikä lisäämässä auton vääntömomenttia.

Videoita aiheesta osoitteessa www.bosch-waterboost.com

 

 


Positiivisuutta ilmassa kotimaan logistiikassa

Logistiikkayritysten Liitto ry:n ensimmäinen oma barometri on valmistunut. Barometrin perusteella niin pakettien, kappaletavaran kuin osa- ja kokokuormien kuljetukset lisääntyivät vuoden toisella neljänneksellä verrattuna alkuvuoteen. Kasvua kuljetuksissa on ollut 45 prosentilla vastaajista, kun kuljetusten vähenemistä on ollut 15 – 20 prosentilla. Barometrin perusteella kasvu jatkuu myös vuoden kolmannella neljänneksellä. 

Myös varastoidun tavaran määrässä ja varastosta lähtevien lähetysten määrässä näyttäisi olevan lievää kasvua, mutta vastaukset hajautuvat siten, että kasvua ennakoi 35 prosenttia, kun vähenemisestä kertoo 20 – 30 prosenttia. Varaston osalta kolmannen neljännekselle kasvua ennakoi 30 prosenttia, kun vähenemistä ennakoi vain 5 – 15 prosenttia. 


Freja ennätystulokseen

Tanskalaislähtöinen logistiikkakonserni Freja Transport & Logistics Holding A/S raportoi liikevaihdon kasvaneen prosentin verran ja oli 1,234 miljardia Tanskan kruunua (noin 166 miljoonaa euroa) vuoden 2016 ensimmäisellä puoliskolla. Bruttokate kasvoi 151 miljoonasta 159 miljoonaan Tanskan kruunuun (noin 21,3 miljoonaan euroon) ja operatiivinen tulos parani 20 prosenttia 26,0 miljoonasta 31,3 miljoonaan Tanskan kruunuun (noin 4,2 miljoonaan euroon).

Keskittyminen eurooppalaiseen kappaletavaraverkostoon ja uuteen IT-teknologiaan on luonut Frejan mukaan edellytykset lähetysmäärien kasvuun 722 000:sta 758 000:een. Pohjoismaissa toimiva konserni perusti tytäryhtiön Shanghaihin Kiinaan 1. maaliskuuta 2016.


Saksa: VW liisaa myös käytettyjä tavara-autojaan

Digitalisointi luo uusia mahdollisuuksia myös hyötyautokaupalle. Volkswagenin tavara-autopuoli on avannut leasingkaupan myös vaihtoautoilleen. Yksityiset ja yritysasiakkaat voivat heti liisata vaihtoautopuolelta vähän ajettuja hyväkuntoisia tavara-autoja. Autot ovat tarjolla netissä. Tarjolla on Amarok, Caddy, Multivan, Caravelle ja California valikoimaa. Autot ovat alle vuoden vanhoja ja 5000 - 10 000 km ajettuja. Leasingajaksi on tarjolla 24 - 36 kuukautta.

VV-Auto harkitsee asiaa myös Suomen osalta..

 


Elektronisesti ohjatun ilmajousituksen suosio kasvaa Kiinassa

Wabcon mukaan sen elektronisesti ohjattu ilmajousitusjärjestelmä OptiRide kasvattaa suosiotaan Kiinassa. Yhtiö kertoo tiedotteessaan, että yhä useammat kiinalaiset kuorma-auton valmistajat asentavat OptiRide-järjestelmän sarjatuotannossa oleviin kuorma-autoihin. Valmistajiin kuuluu muun muassa Kiinan johtava raskaiden kuorma-autojen valmistaja CNHTC, Dongfeng Liuzhou Motor Company (DFLQ) sekä Shaanqi.


Ilouutinen Kapellskärin kautta ajaville: NCC bygger mötesfri E18 Norrtälje-Kapellskär

NCC bygger om E18 på sträckan mellan trafikplats Norrtälje och Kapellskär. Den 21 kilometer långa vägen blir mötesfri för att minska olyckor och förbättra framkomligheten. Trafikverkets order är värd 186 MSEK.

– Hela sträckan blir en helt mötesfri 2+1-väg med mitträcke. När arbetet är klart till hösten 2018 förbättras både framkomlighet och trafiksäkerhet avsevärt, säger Niclas Larsson, produktionschef på NCC.

Sträckan är mycket olycksdrabbad och trafiken förväntas öka. Vägen trafikeras av stor andel tung trafik, inte minst transporter till och från Kapellskärs hamn. Gång- och cykeltrafik har svårt att ta sig fram och korsa vägen. Korsningarna längs med sträckan byggs om, bland annat blir några fyrvägskorsningar till trevägskorsningar och får separata körfält för vänstersväng.

Förberedande arbeten påbörjas under hösten 2016 och projektet slutförs hösten 2018.

(Stefan Nilsson, Trailer.se)


Scanialla huippu-uutuuksia Finnmetkossa

Scanian osastolla on esillä 4-akselinen Scania R 730 puutavara-auto, jossa apurunko on Scania Suomen Jyväskylän toimipisteessä Leppävedellä toimivan Scania Superstructuren omaa suunnittelua ja valmistetta. Lähinnä puutavara-autoihin tarkoitetun apurungon suurimpana etuna on modulaarinen rakenne, joka helpottaa sen asennusta eri akseliväleillä ja eri vetotavoilla varustettuihin autoihin. Apurungossa kaikki osat on pintakäsitelty ja maalattu ennen asennusta, joten laadultaan ja takuiltaan se on täyttä Scaniaa alusta loppuun. Scanian oman apurungon kokoaminen ja asennus käy nopeasti ja tarjolla on lisäksi valmiita alumiinisermejä.

Osastolla on nähtävänä myös hakkuri, jonka alustana on Scania G 450 8x6*4. Auto on lähtökohdiltaan 6x6-tyyppinen ja siihen on lisätty ohjaava tukiakseli vetävän teliakseliston takapuolelle. Auton päälle on asennettu omalla moottorilla varustettu saksalainen Doppstadt-hakkuri. Puita hakkuriin mättävä Keslan puutavaranosturi saa hydraulipaineensa auton voiman ulosotolta.

Osastolla on niin ikään nähtävänä Scania G 490 10x4*6 -koneenkuljetusauto. Täysilmajousituksella varustetun 5-akselisen auton kuljetusritilän on valmistanut kuhmolainen UM-Tuote Oy. Pituudeltaan 13-metrisessä autossa on 2,80 metriä leveä kiinteä ritilä, jossa on hydraulisesti nostettavat kaivinkonetasot. Auton päällä näyttelyssä on Ponssen uusi Scorpio-moto.

Edelleen Scanian osastolla on nähtävänä Scania R 730 -hakeyhdistelmä. Avattavilla katoilla, kiinteillä seinillä ja koko ketjuilla varustetun yhdistelmä päällirakenteen ja perävaunun on valmistanut Matec-Trailer Oy.

Uuden Scanian Suomen ensiesittely FinnMetkossa

Scanian osastolla on nähtävänä niin ikään 23. elokuuta maailman ensi-iltansa saanut uuden sukupolven Scania. Nähtävänä on muun muassa malliston huipulla oleva tasalattiainen S-ohjaamo.


Vuosaaren LNG-kaasuasema käyttöön

Vuosaaren satamaan avattiin Suomen ensimmäinen raskaalle liikenteelle suunnattu nesteytetyn maakaasun (LNG) tankkausasema. Nyt avattu asema on osa valtio-omisteisen Gasumin pyrkimystä vahvistaa kaasupolttoaineiden asemaa maamme liikennepolttoaineiden tarjontaverkostossa. Seuraavat raskaan liikenteen kaasutankkausasemat tullaan avaamaan syksyllä 2016 Turkuun ja vuoden 2017 aikana Jyväskylään ja Vantaalle.

Asemia varten Gasum saanut EU:lta tukea 1,65 miljoonaa euroa. Sen myötä Gasum on sitoutunut avaamaan yhteensä 35 kaasuasemaa Suomeen.

Kaasua polttoaineenaan käyttävien raskaiden kuorma-autojen yleistymistä rajoittavat suppean jakeluverkoston ohella autojen tavallista kuorma-autoa noin 10 – 16 prosenttia korkeampi hankintahinta sekä polttoaineen hinta, jota voi luonnehtia energiasisältöön nähden korkeaksi. Aseman avaustapahtumassa Gasumin polttoainemittari antoi nesteytetyn maakaasun (LNG) kilohinnaksi 1,311 euroa. Dieselin mittarihinta on tällä hetkellä 1,20 euron tasossa. Autovalmistajat ilmoittavat LNG:n kulutuksen olevan verrattavissa dieselautojen kulutuslukemiin.

Hiilidioksidipäästöiltään hieman dieseliä puhtaamman kaasukuorma-auton hankinta onkin toistaiseksi enemmän ympäristöteko, kuin varsinainen tulontekijä kovasti kilpailulla kuljetusalalla.

Muualla Euroopassa LNG:n mittarihinta on huomattavasti Suomea edullisempaa, ja siten se onkin varteenotettava vaihtoehto dieselin rinnalla.

Useat suuret Eurooppalaiset päivittäistavaran tukkukauppaketjut vaativat kuljetussopimuksissaan vähäpäästöisempien vaihtoehtojen käyttöä tavaroittensa kuljetuksissa.

Raskaita, Euroopassa jälleenmyynnissä olevia kaasukuorma-autoja valmistavat tällä hetkellä ainakin Iveco, Scania ja Volvo Trucks.


Helsingin Satama Oy omistajaksi Loviisan satamaan

Helsingin Satama Oy ja Loviisan kaupunki ovat neuvotelleet 60 % osake-enemmistön myymisestä Loviisan satamayhtiöstä Helsingin Satama Oy:lle 3,7 miljoonan euron kauppasummalla. Järjestelyssä Loviisan kaupungille jää maa- ja vesialueiden omistus ja niiden hallintaoikeus luovutetaan Loviisan Satama Oy:lle 80 vuodeksi.

Kaupalla Helsingin Satama Oy laajentaa palveluvalikoimaansa ja varautuu Etelä-Suomen kasvaviin liikennetarpeisiin. Tähän saakka Helsingin Satama Oy on tarjonnut palveluita lähinnä matkustaja- ja yksikkötavaraliikenteessä. Kaupan myötä Helsingin Satama Oy saa merkittävästi uutta kapasiteettia erityisesti kappaletavara- ja irtolastikuljetuksille. Kaupan lopullinen vahvistus edellyttää Loviisan kaupunginvaltuuston hyväksyntää. Kauppa astuu voimaan 1.1.2017.