Scanian uusin sähkökuorma-autojen mallisto kattaa sekä kuorma-autoalustat että vetoautot. Raskaimpiin sovelluksiin ovat saatavilla myös R- ja S-sarjan ohjaamot. Sähköajoneuvojen toimintasäteet vaihtelevat, kokonaispainon, toiminnan, sään ja ajotavan mukaan, mutta esimerkiksi 27 tonnin kippiauto, jossa on kuusi akkua, voi yhdellä latauksella toimia jopa 350 kilometrin toimintamatkan. Yksi tunti latausta lisää 270 km toimintamatkaa. Kohtuullisten latausaikojen saavuttamiseen ei tarvita suurimpia saatavilla olevia latauspisteitä 350 kW:lla; 130 kW:n laturi lisää 100 km toimintamatkaa tunnissa kuorma-autolle, jonka kulutus on 1,3 kWh/km.
"Olemme hieman jumissa ajatuksessa, että tankkaamme aina 100 prosenttia, kuten teemme dieselin kanssa", sanoo Scania Suomen sähköistymisen tuotepäällikkö Michael Mannfors. "Akkukäyttöisissä sähköautoissa ajattelutavan pitäisi olla, että ladataan tarvittava toimintamatka. Jos sinulla on esimerkiksi 120 km matkaa varikkolataukseen, ei ole tarpeen ladata tätä matkaa pidemmälle pidentämällä pysähdystä latauksessa.", selvittää Michael.
Uusi laajennettu sähkökoneiden valikoima
Scania laajentaa nyt sähköisten vaihtoehtojen valikoimaansa esimerkiksi raskaampiin jakeluautoihin, kippiautoihin, vaihtolava-autoihin, alueellisiin kuljetuksiin ja moniin muihin tehtäviin. Monipuolisuutta lisää sähköajoneuvoihin mukautettu alusta, Northvoltin akut ja uudet apujärjestelmät, jotka lisäävät toiminnallisuutta.
Scania esittelee valikoiman uusia sähkökoneita, EM C1-4 -tuoteperheen, peräti viidellä eri tehotasolla. EM C1-4:stä odotetaan tulevan Scanian volyymituote joustavuutensa ja viiden eri tehotason ansiosta.
Viisi eri tehotasoa ja neljä vaihdetta sähkökoneessa mahdollistaa soveltuvuuden useiden eri kuljetustehtävien tarpeisiin.
Akut joilla on merkitystä
Scania käyttää ruotsalaisen Northvoltin akkukennoja, joilla voidaan ajaa kuorma-autokäytössä 1,5 miljoona kilometriä. Niiden hiilijalanjälki on vain noin kolmasosa alan vertailutuotteisiin. Yksi Scanian akkujen tärkeimmistä vahvuuksista on niiden latausominaisuudet. Toisin kuin monet muut akut, Scanian akut voidaan ladata toistuvasti jopa 100-prosenttisesti vaikuttamatta niiden käyttöikään. Ja niillä on suora latauskäyrä, mikä tarkoittaa, että ne latautuvat aina samalla nopeudella. Suora latauskäyrä antaa ennustettavat latausajat ja pitkä akun käyttöikä takaa alhaiset kokonaiskustannukset.
Scania on saavuttanut nämä harvinaiset ominaisuudet varmistamalla, että akkujen lämpötila on aina oikea. Yhdessä Northvoltin kanssa Scania on mukauttanut akkutekniikan raskaisiin ajoneuvoihin soveltuvaksi. "Uskomme, että lataukseen liittyvät epävarmuudet vähenevät, kun asiakkaat oppivat lisää siitä, miten akut toimivat todellisuudessa", Mannfors sanoo. "Kun analysoimme kuljetusten sähköistämistä, käy usein ilmi, että useassa tapauksessa tarvittu toimintasäde voidaan saavuttaa. Kippiautot ja muut alueelliset raskaammatkin kuorma-autot ajavat usein alle 200 kilometriä päivässä kaupungissa ja lähialueilla. Jos autoja ladataan kotivarikolla ja Scania Charging Access -palvelun avulla tarvittaessa muualla, toimintasäde ei ole ongelma."
Kasvavan tuotevalikoiman ja laajenevan latausinfrastruktuurin ansiosta Scanian tavoite on, että sähköiset ajoneuvot muodostavat 50 prosenttia kuorma-autojen kokonaisvolyymista Euroopassa vuoteen 2030.
Scania Charging Access – yksi kaikkien puolesta, kaikki yhden puolesta
Aiemmin tänä vuonna esiteltiin Scania Charging Access -palvelu, joka on nyt avoinna kaikille. Scania tarjoaa saumattoman pääsyn Euroopan laajuiseen latausverkostoon 12 maassa, ja latauspisteet luokitellaan sen mukaan, kuinka sopivia ne ovat kuorma-autoille.
Riippumatta siitä, kuka verkoston latauspisteitä operoi, asiakas saa Scanialta vain yhden yhdistetyn laskun - ilman muita rekisteröitymis- tai kuukausimaksuja. Asiakas maksaa vain ennustettavan hinnan palvelua käytettäessä. Vähintään yhden Scanian omistaminen on itse asiassa ainoa edellytys Scania Charging Access -palveluun liittymiselle.
"Olemme raskaiden ajoneuvojen keskitetyn palvelun edelläkävijä Euroopassa", sanoo Lasse Lampinen, Scania Suomen digitaalisten palveluiden tuotepäällikkö. "Scania Charging Access on suunniteltu ensisijaisesti reittilataukseen ja se yhdistettynä esimerkiksi asiakkaan omaan varikkolataukseen, sähkökuorma-auton käytöstä tulee joustavaa ja kustannukset voidaan ennakoida", lisää Lasse Lampinen.
Vaikka varsinainen kuorma-autoille suunniteltu latausverkosto on vielä rajallinen, Lampinen ennustaa nopeaa kasvua: "Latausverkosto Euroopassa ja Suomessakin laajenee vuoden 2024 aikana ja siitä eteenpäin, kun latausoperaattorit saavat latauspisteitä rakennettua. Käyttämällä Scania Driver App -sovellusta ja My Scania -portaalia palvelu näyttää nyt jo useita eri latauspisteitä. Kun kuorma-autoille tarkoitettuja pisteitä valmistuu, palveluun voidaan suodattaa vain ne. Lisäämme palveluun jatkuvasti sekä uusia toiminnallisuuksia että lisää latausoperaattoreita." Lisää Lasse lampinen.
Lisätiedot
- Scanian laajennettu sähkökuorma-autojen mallisto mahdollistaa sähköistymisen useaa eri kuljetustehtävään
- Uudet Northvoltin valmistamat akkukennot ja edistyksellinen akkutekniikka lisäävät varmuutta ja toimintamatkaa
- Scania Charging Access tarjoaa kuorma-autoillekin laajenevaan julkiseen latausverkostoon kätevän keskitetyn latausratkaisun 12 maassa kiinteillä hinnoilla ja helpolla hallinnollisella palvelulla.