Scania 70 vuotta Suomessa

Väylähankkeisiin rahaa kehysriihessä

Liikenneviraston mukaan merkittävien, budjettiriihessä rahoitusta saaneiden väylähankkeiden painopiste on nyt Sisä-Suomessa. Toteutusasteelle edenneistä hankkeista merkittävimpiä rahoitettavia ovat Vt 5 Mikkeli–Juva, Lahden eteläinen kehätie, Vt 4 Oulu–Kemi ja ratayhteyden parantaminen Luumäeltä Venäjän rajalle.


Wabco laajentaa yhteistyötä Cumminsin kanssa

Wabco kertoo solmineensa Cumminsin kanssa uuden pitkäaikaisen sopimuksen, koskien ilmakompressorien valmistamista ja jakelua. Uusi sopimus laajentaa Wabcon aiempaa yhteistyötä Cumminsin kanssa.

Sopimuksen myötä Wabcosta tulee Cumminsin ainoa kuorma-autojen, linja-autojen ja teollisuuslaitteiden ilmakompressorien toimittaja Pohjois-Amerikassa.


Suomipoika antisankarina Norjassa

Norjan poliisi pysäytti Malvikin tarkastusasemalla suomalaisen kuljettajan, joka oli ajanut vuorokauden aikana 17 tuntia 24 minuuttia. Lepoaikaa kertyi vuorokauden aikana 3 tuntia 29 minuuttia. Kuljettaja oli ajanut osan aikaa ilman kuljettajakorttia piirturissa pimittääkseen tekonsa. Kuljettajalle tuomittiin 15 000 Norjan kruunua sakkoa ja neljän kuukauden ajokielto Norjassa.



Langendorf Flexliner, kaksikerros-perävaunu

Saksalainen Langendorf on esitellyt uuden kaksikerroksisen Flexliner perävaununsa. Kolmiakseliseen puoliperävaunuun mahtuu parhaimmillaan 55 eurolavaa. Kuormakorkeus on molemmissa kerroksissa 1,83 m. Kuormaus ja kuorman purku käy nopeasti Langendorfin omalla kauko-ohjausjärjestelmällä ja sisäänrakennetulla täysleveällä hissillä. Perävaunu toimitetaan myös kylmäkuljetus- ja pakasteperävaununa erillisillä lämpötilavyöhykkeillä.

Langendorf valmistaa noin 1000 perävaunua vuodessa.


Raskoneen Yölinja avattiin Tampereella ja Hämeenlinnassa

Uudet Raskone Yölinja -huoltopalvelut avattiin Hämeenlinnassa Moreenissa ja Tampereella Multisillassa huhtikuussa.

Raskoneen Yölinja-palvelu huoltaa raskaan kaluston ja pakettiautot yön aikana. Palveluun varataan aika etukäteen normaalin huollon tapaan – erona vain se, että aikoja on tarjolla läpi yön.


Rekkaliikenne kielletään Turun keskustan alueella

Yli 15 metriä pitkiltä ajoneuvoilta kielletään ajo Turun keskustan alueella. Rekkojen ajo keskustassa on jatkossa mahdollista vain erityisluvalla. Erityisluvan perusteina ovat ajon alkaminen tai päättyminen kieltoalueella sekä liikenteen turvallisuuteen liittyvät syyt. Kielto astuu voimaan kesäkuussa 2016.

Keskustan raskaanliikenteen rajoituksilla parannetaan Turun kaupungin tiedotteen mukaan liikenneturvallisuutta ja vähennetään liikenteen aiheuttamaa melu- ja tärinähaittaa.

Sataman rekkaliikenne kulkee jatkossa vuonna 2014 parannetun Suikkilantien kautta. Aiemmin liikennettä on ohjattu reitille opastein ja esimerkiksi E-18 on siirretty kulkemaan sitä kautta.

Erityislupia voi alkaa hakea heti

Erityslupia voi alkaa hakea. 18.5.2016 mennessä jätetyt hakemukset käsitellään ennen kiellon voimaantuloa. Lomake ja ohjeet löytyvät osoitteesta www.turku.fi/rekkalupa.

Erityislupia myönnetään määräajaksi, kuitenkin korkeintaan yhdeksi kalenterivuodeksi kerrallaan. Erityislupa pitää olla ajoneuvossa mukana kieltoalueella liikuttaessa.

Erityisluvan myöntää Turun kaupunki. Hakemus tulee jättää kaksi arkipäivää ennen aiottua kuljetusta. Luvasta ei peritä maksua.

Kieltoalue kartalla (pdf)


Suomalaiset perävaunut tekevät kovaa jälkeä Ruotsissa

Perävaunujen tuontitilastossa Ruotsissa 1-12/2015 Ekeri on sijalla 3. (225 kpl), Närko sijalla 4. (214 kpl), VAK sijalla 5. (112 kpl) ja NTM sijalla 7. (97 kpl). Kaikki kasvattivat myyntiä tuntuvasti vuodesta 2014. Ykkössijan valloitti Krone (881 kpl, vuonna 2014 1303 kpl), toisena Schmitz (769 kpl, 2014 759 kpl).

1-2/2016 suomalaisten myynti jatkui vahvasti. Ekeri 3. (42 kpl), NTM 4. (20), Närko 5. (18), VAK 7. (13), Jyki 8. (11). Krone oli edelleen ykkönen (253) ja Schmitz kakkonen (69).

Suomalaisten päällerakentajat kamppailevat Ruotsissa markkinaosuuksista yhteensä 15 ruotsalaisen ja lukuisten muunmaalaisten perävaunuvalmistajien kanssa.


Hankook: Lisää ensiasennusrenkaita Mersu-kuormureihin

Tarjolla on nyt AL10+ ja DL10+ e-Cube Max kaukoliikenteeseen  sekä Smart-Flex AH31 ja DH31 sekaliikenteeseen.


Hallitus esittää uutta alkolukkolakia

Hallitus esittää uuden alkolukkolain säätämistä nykyisten erillislakien tilalle. Alkolukolla valvottua ajo-oikeutta koskevat säännökset siirrettäisiin ajokorttilakiin.

Hallituksen 28. huhtikuuta antaman esityksen tavoitteena on rattijuopumusten ennalta estämisen lisäksi poistaa nykysäännöksiä rasittavaa tulkinnanvaraisuutta ja puutteellisuuksia sekä parantaa henkilötietojen suojaa. Lisäksi muutosten tavoitteena on laskea alkolukko-ohjelman hintaa ja lisätä alkolukon käyttöä ajokiellon vaihtoehtona.

Laki kattaisi alkolukolla valvotussa ajo-oikeudessa käytettävän alkolukon, niin sanotun terveysperusteisen alkolukon sekä koulu- ja päivähoitokuljetuksissa käytettävän alkolukon hyväksynnän, asennuksen, huollon ja käytön. Muu käyttö jäisi sääntelyn ulkopuolelle.

Esityksen mukaan alkolukon käyttötietoja ei enää tallennettaisi alkolukolla valvotussa ajo-oikeudessa valmistajan tai sen edustajan tietojärjestelmään, eikä käyttöön liittyviä tietoja enää välitettäisi poliisille. Sen sijaan rattijuopumusten torjunnassa hyödynnettäisiin alkolukkolaitteen teknisiä ominaisuuksia, jotka määriteltäisiin Liikenteen turvallisuusviraston Trafin määräyksessä.

Alkolukkoon asennetut on/off-kytkimet, joita laitevalmistaja ja Trafi ei olisi hyväksynyt, kriminalisoitaisiin. Alkolukon voisi jatkossa asentaa niin, että se estää joko ajoneuvon käynnistymisen tai sen liikkumisen. Ajokorttilakiin sisällytettäisiin kaikki alkolukolla valvottua ajo-oikeutta koskevat säännökset.


Goodyear: Lisää Debicaa

Goodyear kasvattaa Debica kuorma-autorenkaiden valikoimaa sekä lähi-, seka- että kaukoliikenteeseen. Uudet tuotteet ovat heti menestyneet Saksan kovilla rengasmarkkinoilla.


Etelä-Pohjanmaan ja Pohjanmaan jokien pinnat nopeassa nousu

Viime päivien runsaat sateet näkyvät Etelä-Pohjanmaan ELY-keskuksen mukaan pohjalaisjokien vedenkorkeuksissa ja virtaamissa.

Kyrönjoen pinta nousi keskiviikon aikana Ilmajoella Nikkolassa 1,5 metrillä ja jatkanee ennusteiden mukaan nousuaan vielä ainakin tämän päivän. Jos suurempia lisäsateita ei saada, niin vettä ei jouduta päästämään Kyrönjoen yläosan pengerrysalueille, kertoo Etelä-Pohjanmaan ELY-keskus tiedotteessaan.

Kyrönjoen alaosalla Mustasaaren Skatilassa joen virtaama nousi keskiviikkoaamun vajaasta 100 m3/s tämän aamun runsaaseen 200 m3/s. Virtaama jatkaa kasvuaan vielä ainakin tämän päivän. Etelä-Pohjanmaan ELY-keskuksen mukaan on hyvin todennäköistä, että Kyrönjoella tämän kevään suurin virtaama saavutetaan lähipäivinä juuri ennen vappua.

Etelä-Pohjanmaan ELY-keskuksen tulvavaroituspalvelu Kyrön- ja Lapuanjoen pengerrysalueille on käytössä ja siihen voi rekisteröityä osoitteessa www.ely-keskus.fi/web/tulvatpohjanmaa/tulvavaroituspalvelu. Palvelu on tekstiviestipohjainen ja viestien vastaanottaminen on maksutonta.

Lue lisää...


Ministeri Berner tapaa Sveitsin liikenneministerin

Liikenne- ja viestintäministeri Anne Berner tapaa Sveitsin liittohallituksen liikenneministerin Doris Leuthardin Bernissä 29. huhtikuuta. Liikenne- ja viestintäministeriön tiedotteen mukaan ministerit keskustelevat liikenteen digitalisaatiosta ja liikenne palveluna -toimintatavasta.

Digitalisaatio on esillä ministeritapaamisessa laajemminkin. Ministerit keskustelevat Sveitsin ja Suomen digitalisaatiostrategioista ja EU:n digitaalisista sisämarkkinoista. Lisäksi keskusteluja käydään rautatiekilpailun avaamisesta.


KNALLI-sopimus allekirjoitettiin

Liikennevirasto on allekirjoittanut VR Track Oy:n kanssa kunnossapidon allianssisopimuksen rataverkon kunnossapitoalueelle kaksi. Kyseessä on ensimmäinen kerta, kun allianssimallia kokeillaan radan kunnossapidossa, kertoo Liikennevirasto tiedotteessaan.

Pilotti on Liikenneviraston mukaan jaettu kahteen vaiheeseen: kehitysvaiheen allianssiin ja toteutusvaiheen allianssiin. Kehitysvaihe jakautuu kahteen jaksoon.

”Kehitysvaihe päättyy elokuun lopussa. Silloin pitää yhteisten suunnitelmien olla sen verran valmiina, että pystymme toteuttamaan kunnossapidon allianssimallilla. Varsinainen toteutusvaihe alkaa 1.4.2017”, kertoo aluepäällikkö Eero Liehu Liikennevirastosta.

Kokeilun tavoitteena on Liikenneviraston mukaan tilaajan kustannustehokkuuden parantaminen sekä yhteistyön ja ymmärryksen lisääminen niin tilaajan kuin toteuttajankin puolella.

Nyt allekirjoitettava allianssisopimus on voimassa viisi vuotta ja siihen on mahdollista lisätä kaksi optiovuotta.

Allianssimallissa tilaaja ja palveluntuottaja muodostavat yhdessä toteutusorganisaation. Mallin mukaisesti sekä riskit että hyödyt jaetaan yhdessä.

Rataverkon kunnossapitoalueeseen kaksi kuuluu rataosat Kirkkonummi – Karjaa – Turku – Uusikaupunki, Hyvinkää – Karjaa – Hanko ja Toijala - Turku.


Tietyömaiden ohittamisesta turvallisempaa saattoautoilla

Kuva (Liikennevirasto): Josefiina Saarnikko

Saattoautot otetaan käyttöön joidenkin vilkasliikenteisimpien teiden tietyömailla kesällä 2016. Tällä pyritään Liikenneviraston mukaan siihen, että tietyömaiden ohittaminen olisi turvallisempaa ja turhilta vaaratilanteilta vältyttäisiin.

Käytännössä saattoautoa käytetään niin, että tietyömaiden liikennevalojen ollessa punaisena, saattoauto ajaa autoletkan eteen ja valon vaihduttua vihreäksi saattoauto ajaa sallittua nopeutta tietyömaan ohi autoletka perässään. Ohittamisen jälkeen saattoauto ajaa tien sivuun ja päästää autoletkassa olevat jatkamaan matkaansa. Tämän jälkeen saattoauto siirtyy tien toiselle puolelle vetämään sinne muodostunutta autoletkaa toiseen suuntaan.

Saattoautoa on kokeiltu kahtena aikaisempana kesänä Uudenmaan alueella: kesällä 2015 kolmessa kohteessa ja sitä edellisenä yhdessä. Koska kokemukset olivat hyviä eli työntekijät kokivat turvallisuuden työmaalla parantuneen, saattoauton käyttöä laajennetaan.

Saattoautoa käytetään seuraavilla väleillä 2016:

Lue lisää...


Hobby Hallin logistiikkaketju Postin hoitoon

Postin mukaan yhtiön robottiavusteinen hybridivarasto mahdollistaa verkkokaupalle jopa 2-3 lisämyyntipäivää.

Stockmann ja Posti ovat sopineet Hobby Hallin logistiikan toimintojen siirrosta Postille 1.5.2016 alkaen. Postin tiedotteen mukaan sopimus sisältää Hobby Hallin tuotteiden varastointipalvelut, verkkokaupan logistiikkapalvelut, kuten toimitukset ja tuotteiden palautuskeskuksen, sekä tuotteiden kuljetukset Hobby Hallin myymälään Tammistossa. Kaikki Hobby Hallin varastotyöntekijät siirtyvät Postin palvelukseen vanhoina työntekijöinä.

Hobby Hallin tuotteet tulevat Suomen ensimmäiseen verkkokauppalogistiikan palvelukeskukseen Vantaalle. Postin mukaan robottiavusteinen hybridivarasto mahdollistaa verkkokaupalle jopa 2-3 lisämyyntipäivää. Ennen tuotteiden siirtymistä Postin palvelukeskukseen, Posti palvelee Hobby Hallia uudella sisälogistiikka-palvelulla, joissa logistiikkatyö tehdään asiakkaan tiloissa, asiakkaan prosesseilla ja työkaluilla.