Euroopan parlamentin keskeinen äänestys Euro 7 -saastestandardeista kuvastaa teollisuuden huolenaiheita paremmin kuin Euroopan komission ehdotus, mutta lisäparannuksia tarvitaan vielä, sanoo Euroopan autonvalmistajien liitto (ACEA).
"Olemme jo pitkään kannattaneet Euro 7 -tavoitteita ja testausolosuhteita, jotka eivät tee ajoneuvoista ylihintaisia eivätkä vaaranna teollisuuden kilpailukykyä - saavuttaen ei lainkaan tai vain hyvin vähän ympäristöhyötyjä", totesi ACEA:n pääjohtaja Sigrid de Vries. "Ympäristövaliokunnan (ENVI) äänestys on parannus komission ehdotukseen, mutta se jää silti keskeisiltä osin vajaaksi."
De Vries: ”Emme saa aliarvioida eurooppalaisten ajoneuvovalmistajien valtavaa edistystä tieliikenteen epäpuhtauspäästöjen vähentämisessä viime vuosina. On yksinkertaisesti väärin kuvata Euro 6/VI -ajoneuvoja "erittäin saastuttaviksi", kuten jotkut sidosryhmät tekevät. Euro 6/VI -säännökset ovat toimineet ja tekevät niin edelleen."
Itse asiassa ensimmäisen Eurostandardin ja Euro 6:n ensimmäisen version välillä päästöjä leikattiin yli 90 prosenttia. Euro 7 tarjoaa marginaalisia lisähyötyjä, mutta ilmanlaatua parannetaan huomattavasti, jos EU:n teillä vanhat ajoneuvot korvataan erittäin tehokkailla Euro 6/VI -malleilla samanaikaisesti sähköistykseen siirtymisen kanssa.
Ennen parlamentin täysistunnon äänestystä ensi kuussa ACEA kehottaa Euroopan parlamentin jäseniä äänestämään järkevän ja oikeasuhteisen Euro 7 -asetuksen puolesta.