(Mercedes-Benz)
Mercedes-Benz on esitellyt Hampurissa sarjatuotantovalmiina ensimmäisen täyssähköisen, pitkän matkan kuljetuksiin suunnitellun kuorma-automallinsa eActros 600:n.
Autossa on kolme kapasiteetiltaan 207 kWh:n akkupakettia, joiden yhteinen kapasiteetti nousee 621 kilowattituntiin.
Akut perustuvat litium-rautafosfaatti eli LFP-teknologiaan, joka on tunnettu varmatoimisuudestaan ja pitkäikäisyydestään. Sähkökuorma-autolle onkin asetettu samat kestävyysvaatimukset kuin perinteiselle dieselkalustolle eli 10 vuoden ja 1,2 miljoonan kilometrin suoritteet niin, että akun suorituskyvystä on tämän jälkeenkin käytössä yli 80 prosenttia.
Valmius megawattilataukseen ja uuden ajan turvavarustelu
Uuden eActros 600:n akkukapasiteetti ja uusi sähköinen akseliratkaisu mahdollistavat yli 500 kilometrin toimintamatkan yhdellä latauksella. Päivittäisessä käytössä ja kuljettajan ajo- ja lepoaikojen määrittämiä taukoja noudattamalla autolla on mahdollista ajaa yli 1000 kilometriä päivässä.
Noin 60 prosenttia Mercedes-Benz-asiakkaiden pitkistäkin kuljetusmatkoista on alle 500 kilometrin mittaisia, mikä tekee autosta erityisen sopivan juuri heidän tarpeisiinsa.
CCS-lataus mahdollistaa lataukset jopa 400 kW:n teholla, mikäli latausinfra tukee riittävän tehokasta suurteholatausta.
Lisäksi autossa on esiasennettuna MCS- eli megawattilatausvalmius. Se voidaan aktivoida käyttöön heti, kun tämä latausratkaisu yleistyy.
Noin yhden megawatin teholla akut latautuvat 20–80-prosenttisesti täyteen noin 30 minuutissa. Autossa on kaksi virtapistoketta myös energian ulosottoa varten.
Mercedes-Benz Trucksin itse kehittämä, 800-volttinen akseliratkaisu perustuu kahteen sähkömoottoriin ja neliportaiseen vaihteistoon, joka on erityisesti suunniteltu pitkämatkaisen kuljetusliikenteen tarpeisiin.
Sähkömoottorit tuottavat 400 kW:n jatkuvan ja 600 kW:n hetkellisen tehon. Mercedes-Benzin uusi kuorma-automalli on suunniteltu 44 tonnin kokonaispainoluokkaan. Normaalilla puoliperävaunulla EU-maissa liikennöivän eActros 600:n hyötykuorma on noin 22 tonnia.
Kuljettajan tukena on iso joukko ajanmukaisinta turvallisuusteknologiaa kuten ABA 6 -hätäjarruavustin, etuvalvonta-avustin, aktiivinen sivuvalvonta-avustin (ASGA 2) sekä aktiivinen ajoavustin (ADA 3).
Esimerkiksi ABA 6 reagoi liikkuviin ja paikallaan seisoviin jalankulkijoihin ja pyöräilijöihin samalla tai risteävällä kaistalla ja jarruttaa autoa automaattisesti aina 60 km/h nopeuksiin saakka.
Auton valvontajärjestelmät – 4 lyhyen ja 1 pitkän kantaman tutkaa ja tuulilasin yläosaan sijoitettu monitoimikamera – kattavat yhdessä jopa 270 asteen laajuisen alueen auton ympärillä. Ohjaamo on muotoiltu puristisesti ja virtaviivaiseksi ilmanvastuksen pienentämiseksi.
Hinta- ja päästöero kuoleentuvat uusiutuvalla energialla
Täyssähköinen kuorma-automalli maksaa enemmän kuin vastaava dieselkäyttöinen malli. Nykyisillä keskieurooppalaisillakin korkeammilla sähkön hinnoilla käyttökulut jäävät kuitenkin sille tasolle, että autojen hintaero on kuoletettu noin viiden vuoden tai 600 000 ajokilometrin käytön jälkeen.
Koko elinkaarensa aikana sähkökuorma-auto tuottaa jopa yli 80 prosenttia vähemmän CO2-päästöjä kuin vastaava dieselkalusto – sitä nopeammin ja tehokkaammin, mitä enemmän sähköstä tuotetaan täysin uusiutuvilla menetelmillä. Enimmillään CO2-säästö elinkaaren aikana on jopa 775 tonnia.
Mercedes-Benz eActros 600:n myynti alkaa tänä vuonna ja sarjatuotanto vuoden 2024 lopulla. Tähän mennessä mallista on tuotettu noin 50 kappaleen esisarja, joka seuraavaksi etenee asiakastesteihin.
Mercedes-Benz Trucks suhtautuu sähköisen liikkumisen kehittämiseen kokonaisvaltaisesti. Yrityksille tarjottavaan palveluun kuuluu paitsi itse kuorma-auto ja sopiva kalusto, myös konsultointi ja neuvonta, latausinfrastruktuurin toteuttaminen sekä tarvittavat huolto- ja muut palvelut.
(AutoToday)