MAN - Vaihtoautot

Maanteillä on liikkunut tänä vuonna isoja määriä erittäin suuria erikoiskuljetuksia. Viime vuoden ennätysmääriin verrattuna isojen erikoiskuljetusten lupamäärissä on näkynyt vain vajaan kahdeksan prosentin pudotusta. Isoihin erikoiskuljetuksiin on haettu runsaasti lupia etenkin tuulivoimarakentamiseen liittyen.

Suomen teillä on liikkunut jälleen ennätysmääriä isoja erikoiskuljetuksia. Tammi-syyskuun aikana isojen erikoiskuljetusten määrissä on kivuttu lähes edellisvuoden tasolle, joka oli historiallisen vilkas vuosi.

”Fintrafficin tieliikennekeskuksen seurantaan tulevia isoja erikoiskuljetuksia on liikkunut tänäkin vuonna runsaasti, ja viime vuoden huippuvuodesta olemme jäljessä vain vajaat kahdeksan prosenttia. Etenkin kevät ja alkukesä oli meille ennätyksellisen vilkasta aikaa”, taustoittaa Fintrafficin tieliikennekeskuksesta liikenneoperaattori Niko Arvo.

”Isoihin erikoiskuljetuksiin on haettu runsaasti lupia etenkin tuulivoimarakentamiseen liittyen, mutta myös tehtaiden investoinnit ovat työllistäneet lupa-asiantuntijoita suurten kuljetusten osalta. Kuljetukset ovat käyneet tuttuun tapaan vilkkaina huhti-kesäkuussa. Sitä vastoin syksyllä määrät ovat olleet tänä vuonna laskussa, ja heinä-syyskuussa erikoiskuljetusten lupamäärät ovat laskeneet reilulla 20 prosentilla edellisvuoteen nähden”, jatkaa Pirkanmaan ELY-keskuksesta lupapäällikkö Petteri Pietilä.

Isoja erikoiskuljetuksia ovat kuljetukset, joiden korkeus tai leveys on yli 7 metriä tai pituus yli 40 metriä. Isoja erikoiskuljetuksia ovat tyypillisesti Suomessa olleet esimerkiksi muuntamot, laivan moottorit, raitiovaunut, tuulivoimaloiden siivet ja rungot sekä rakennusmoduulit, jotka rakennetaan tehtaalla mahdollisimman valmiiksi ja kuljetetaan asennusta varten paikan päälle kohteeseen.

Omatoimisesti ei suurta kuljetusta saa lähteä Suomen teillä ajamaan, sillä jokaista luvanvaraisen erikoiskuljetuksen kriteerit täyttävää kuljetusta varten on haettava erillinen kuljetuslupa Pirkanmaan ELY-keskukselta, joka myöntää sen tieliikennelain, Traficomin erikoiskuljetusmääräyksen ja määrittämiensä lupaehtojen mukaisesti. Samalla ELY-keskus lähettää tiedotuskriteerin täyttävistä luvista tiedon Fintrafficin tieliikennekeskukseen, jonka tehtävänä on tiedottaa isojen erikoiskuljetusten tilanteesta tienkäyttäjille, medialle sekä tarvittaessa viranomaisille.

Muista nämä, kun liikut samalla tiellä ison erikoiskuljetuksen kanssa

Isojen erikoiskuljetusten kanssa ei kannata hermoilla liikenteessä, vaikka autoilijalla olisikin kiire ja ison kuljetuksen hidas vauhti turhauttaisi. Erikoiskuljetus kun päästää perässä ajavan autoletkan aina turvallisessa kohdassa ohitseen. Oma väärin arvioitu toiminta voi pahimmillaan aiheuttaa onnettomuuden tai liikenteen pysähtymisen pitkäksi aikaa.

”Isojen erikoiskuljetusten kanssa on tärkeää hahmottaa niiden todellinen koko ja vaikutus liikenteeseen. Etenkin ohittamistilanteita on syytä puntaroida huolella, sillä edessä voi hyvinkin olla useamman sadan metrin erikoiskuljetusletka, kun mukaan lasketaan saattoautot. Turha kiire kannattaa siis jättää pois ja keskittyä liikenneturvallisuuteen”, muistuttaa Niko Arvo.

Entäpä mitä tehdä, kun erikoiskuljetus tulee vastaan? Hiljennä aina vauhtia ja hakeudu tien sivuun huomatessasi erikoiskuljetuksen mukana kulkevat varoitusautot. Pysähdy mahdollisimman reunaan, mikäli liikenteenohjaaja antaa sinulle pysähtymiskäskyn. Noudata aina huolellisesti liikenteenohjaajan antamia käskyjä – ne ovat lain edessä yhtä päteviä kuin poliisin käskyt vastaavassa tilanteessa.

Autoilijan kannattaa seurata Fintrafficin liikennetiedotteita tai Liikennetilanne-palvelua, jotta tietää jo etukäteen, osuuko erikoiskuljetus oman matkan varrelle. Mikäli mahdollista, ajoreitti ja aikataulu kannattaa suunnitella niin, että välttää erikoiskuljetuksen tien päällä.