MAN - Vaihtoautot

Suomen talouden taantuma näkyy SKALin kuljetusbarometrissa. Kuljetusyritysten loppuvuoden ennusteet ovat ennätysmäisen synkät. Odotukset kuljetusmäärien, liikevaihdon ja kannattavuuden suhteen ovat alhaisemmat kuin kertaakaan reilussa vuosikymmenessä. SKAL vaatii hallitusta edistämään toimia, jotka lisäävät taloudellista toimeliaisuutta sekä pitämään Suomen puolia EU:n päätöksenteossa. 

- Kuljetusyritysten tilannetta helpottaa hieman se, ettei hallitus ole lisäämässä kuljetuskustannuksia esimerkiksi nostamalla polttoaineveroa ja pitää jakeluvelvoitteen aiemmin päätettyä alemmalla tasolla. Lisäksi pitää huolehtia, ettei lisäkustannuksia tule esimerkiksi EU:n päästökaupparatkaisussa tai ajankohtaisessa mitta- ja massadirektiivin uudistamisessa, muistuttaa SKALin toimitusjohtaja Anssi Kujala

Kuljetusbarometrikyselyyn vastanneista 540 kuljetusyrittäjästä yli puolet ennustaa kuljetettavan tavaramäärän vähenevän seuraavan neljän kuukauden aikana. Kuljetusmäärien lisääntymistä ennakoi vain joka kymmenennes. Barometrin saldoluvut ovat lähes kaikilla mittareilla heikoimmat kymmenen vuoden aikahistorialla. Jopa koronavuoden 2020 syksyn näkymät olivat valoisammat. 

Kuljetusyritysten tilannetta hankaloittaa yleisestä taloustilanteesta johtuva huomattavasti laskeva kuljetusten kysyntä. Rakentaminen ja investoinnit ovat alamaissa. Samaan aikaan kuljetuskustannukset ovat jääneet sille korkealle tasolle, jonne ne kesällä 2022 nousivat. 

Fintrafficin tilastojen mukaan raskaan liikenteen määrä tieverkolla on vähentynyt jo 1,5 vuotta yhtäjaksoisesti. Kuukausitasolla tarkasteltuna vuoden 2023 aikana raskaan liikenteen määrä päätieverkolla on vähentynyt keskimäärin yli viisi prosenttia verrattuna vuoden 2022 vastaavaan ajankohtaan. Tilasto kertoo karua kieltä siitä, että taloudellinen toimeliaisuus hiipuu ja kuljettavaa on koko ajan vähemmän.