Liikenneturvallisuusryhmät ja kuljetustyöntekijät vaativat pakettiautonkuljettajien ammatillista koulutusta EU:n uudistetuissa ajokorttisäännöissä.
ETSC (European Transport Safety Counsel) yhdessä jalankulkijoiden, pyöräilijöiden ja kuljetusalan työntekijöiden ryhmien kanssa ovat kirjoittaneet avoimen kirjeen Euroopan parlamentin jäsenille. Kirje käsittelee EU:n ajokorttidirektiivin (2006/126) tulevaa uudistusta ja painottaa pakettiautonkuljettajien ammatillisen lisäkoulutuksen tarvetta, joka vastaa linja-autonkuljettajille asetettuja vaatimuksia.
Ehdotetun tarkistuksen ensisijainen tavoite on vahvistaa liikenneturvallisuutta ja edistää EU:n tavoitetta vähentää tieliikennekuolemien ja vakavien loukkaantumisten määrää 50 prosentilla vuoteen 2030 mennessä. Tätä varten organisaatiot väittävät, että pakollisen koulutuksen käyttöönotto ammattipakettiautojen kuljettajille on välttämätön.
Pakettiautoilla on merkittävä rooli liikenneonnettomuuksissa EU:ssa, ja niiden käyttö on kasvussa. Vuonna 2018 11 % kaikista liikennekuolemista, mikä vastaa 2630 ihmishenkeä, johtui pakettiautojen kolareista. 39 % näistä kuolemista oli jalankulkijoita, pyöräilijöitä ja moottoripyöräilijöitä.
Pakettiautojen lisääntyvä käyttö voi johtua useista tekijöistä, kuten kysynnän kasvusta, päiväsaikaan kaupunkiliikenteestä, yötoimituksista ja verkkokaupan lisääntymisestä. Valitettavasti paine vastata markkinoiden vaatimuksiin, kova kilpailu kuljetusalalla ja tiukkojen säännösten puute ovat vaikuttaneet pakettiautonkuljettajien huonoihin työoloihin, mikä on aiheuttanut merkittäviä turvallisuusriskejä.
Kirjeessä korostettu kriittinen seikka on alle 3,5 tonnia painaviin pakettiautoihin sovellettavat suhteellisen kevyet määräykset raskaisiin tavarankuljetusajoneuvoihin (HGV) verrattuna. Raskaiden tavarankuljetusajoneuvojen kuljettajien on hankittava ammatilliset pätevyystodistukset (CPC), jotka on päivitettävä säännöllisesti. Pakettiautot voivat kuitenkin toimia alemmilla standardeilla, ja vain yli 2,5 tonnia painaviin ja EU:n rajojen yli liikennöiviin kevyisiin ajoneuvoihin sovelletaan EU:n ajo- ja lepoaikoja koskevia sääntöjä vuoteen 2026 mennessä. Suurin osa pakettiautoliikenteestä tapahtuu kansallisten rajojen sisällä eikä tämä tuleva muutos vaikuta siihen.
Liikenneturvallisuuden parantamiseksi organisaatiot vaativat ammattimaisille pakettiautonkuljettajille kattavaa koulutusta, joka sisältää muun muassa turvallisen lastaamisen ja purkamisen, lastin kiinnityksen, peruutuksen, väsymisen ehkäisyn, matkan suunnittelun ja liikennesääntöjen noudattamisen, mukaan lukien turvavyön käytön ja häiriötekijöiden välttämisen.
Avoimessa kirjeessä vaaditaan, että linja-auton- ja kuorma-autonkuljettajia koskevia nykyisiä vaatimuksia, joihin sisältyy ammattikuljettajien koulutus (Certificates of Professional Competence – CPC), olisi laajennettava luomaan uusi pakettiauton kuljettajien luokka, mukaan lukien ne, jotka voidaan luokitella itsenäisiksi ammatinharjoittajiksi tai omistajakuljettajiksi. Tämä voitaisiin saavuttaa osana Euroopan parlamentin ehdotusta B+-luokan perustamisesta, jossa vaaditaan erillinen CPC-tyyppinen koulutus ammattikäyttöön käytettäville N1-ajoneuvoille.
Järjestöt ovat myös eri mieltä Euroopan komission ehdotuksesta nostaa B-luokan ajoneuvojen sallittu massa 3,5 tonnista 4,25 tonniin. Viitaten Belgian VIAS-instituutin äskettäiseen raporttiin he väittävät, että suuremmilla ja tehokkaammilla ajoneuvoilla on yhä haitallisempi vaikutus jalankulkijoiden ja pyöräilijöiden liikenneturvallisuuteen.