MAN - Vaihtoautot

Scania >16 tonnisten tilastoykkönen myös Ruotsissa

Volvo teki rajun nousun lokakuussa yli 16 tonnisten kuormaautojen rekisteröinneissä 175 autosta 2015 236:een 2016. Scania putosi vastaavasti 227:stä 204:ään rekiteröityy 2016.

Tästä huolimatta Scania otti ykkössijan 2016 tammi-lokakuun rekisteröintimäärissä 1982 autolla ennen Volvoa 1929 autolla. Mersu sijoittui kolmanneksi 450 auton rekisteröinnillä 1-10/2016.

Alle 3,5 tonnisten rekisteröinnissä 1-10/2016 VW oli ylivoimaninen 12 414 autolla. Kakkoseksi sijoittui Ford 7199 autolla ja Renault kolmanneksi 4166 autolla ennen Mersua ja Peugeotia.


Dieselissä jo 40-50% uusiutuvaa dieseliä. Tietääkö hallitus?

Suomen hallituksen ilmastostrategiaan kuuluu uusiutuvien polttoaineiden sekoittaminen jopa 30% bensiiniin ja dieseliin. Strategian julkistaminen aiheutti kiivasta keskustelua Suomessa. Moni piti biopolttoaineiden sekoittamista suurissa määrissä fossiilisiin polttoaineisiin riskinä moottorien toiminnalle.

Neste teki Ruotsissa kyselytutkimuksen siitä, kuinka moni ruotsalainen tiesi Nesteen HVO-dieselin jo nyt sisältävän 40-50% uusiutuvaa biopolttoainetta. Vain joka neljäs tiesi. Suomessa tuskin niinkään moni.


Enonkoskelle toimitettu jo viides Sisu Polar Euro VI

Sisu Auto on toimittanut reilun vuoden aikana Kari Malmstedt Oy:lle viisi uutta Sisu Polar Timber -puuautoa. Toimitetuissa Sisu Polar Timber -puuautoissa voimanpesänä toimii Daimlerin kuusisylinteriset 16-litraiset 625 hv/3000Nm moottorit, jotka tuottavat aiempaa suuremman vääntömomentin sekä teholukemat pienemmillä polttoainekuluilla. Viisikon sujuvasta vaihtamisesta vastaa 16-vaihteinen PowerShift 3 -vaihteisto. Malmstedtin Sisut ovat trippelitelillä varustettuja, niiden telivetoratkaisut sisältävät ainutlaatuisen telivedon katkaisun ja hydraulisen telinnoston, jonka nostokyky on jopa 18,4 tonnia.



Puukuljetus Vesala Oy on Vuoden Verkosto -yritys 2016

Kuljetus- ja koneyritysten valtakunnallinen yritysverkosto QTeam palkitsi Puukuljetus Vesala Oy:n Vuoden Verkosto -yritys 2016 -tittelillä. Keskipohjanmaalla Kaustisella pääpaikkaa pitävän perheyrityksen vetovastuussa on Jarkko Vesala. Tänä päivänä toiminta on keskittynyt raakapuun kuljetuksiin Pohjanmaalla. Asiakkaita ovat mm. MetsäGroup, Junnikkala Oy ja My Forest Oy. Yrityksessä työskentelee 10 henkilöä ja puuta kuljetetaan viidellä ajoneuvoyhdistelmällä. Yrityksen viidestä ajoneuvosta neljä on suurimmassa 76 tonnin kokonaispainoluokassa ja yksi on 68 tonninen.


Merenkulun onnettomuudet lisääntyneet

Vuoden 2016 tammi-syyskuun aikana Trafin tietoon tuli 36 Suomen aluevesillä ja 34 suomalaisille aluksille tapahtunutta kauppamerenkulun onnettomuutta, mikä on enemmän kuin koko viime vuonna yhteensä. Trafin asiantuntijat arvioivat, että onnettomuuksista suurin osa johtui puutteellisesta tilannetietoisuudesta aluksilla.

Kuolemaan johtaneiden veneilyonnettomuuksien osalta kuluva vuosi on ollut synkkä. Tammi-syyskuussa veneilyonnettomuuksissa menehtyneitä oli jo 40, mikä on yhtä paljon kuin koko viime vuonna yhteensä.

Suomalaisten alusten saamat huomausten kohteet ns. Paris MoUn alueella tehtävien satamavaltiotarkastusten osalta ovat pysyneet aikaisempien vuosien kaltaisina. Lukumäärällisesti huomautusten määrä on kuitenkin noussut viime vuodesta ja ne keskittyvät tietyille aluksille. Suomalaisten alusten pysäytyksiä on tehty kuluvana vuonna Paris Moun alueella kolme ja tämän lisäksi yksi alus on pysäytetty Yhdysvaltain rannikkovartioston (USCG) toimesta. Viime vuonna pysäytyksiä ei ollut lainkaan.


Viikkolepo kuorma-autossa halutaan kieltää

Tanskan, Saksan, Belgian, Luxenburgin, Ranskan, Itävallan, Italian ja Norjan kuljetusministerit ovat allekirjoittaneet EU:n kuljetuskomissaari Violeta Bulc´lle osoitetun vaatimuksen tehostaa taistelua väärinkäytöksiä ja epäreilua kilpailua vastaan. Ministerit korostavat, että kuljetusrikollisuus laajenee ja hakee alati uusia muotoja. Se johtaa vuorostaan yhä pahempiin oloihin ammattikuljettajille.

Yhtenä esimerkkinä kuljettajien olojen parantamiseksi ministerit nostavat esille Ranskan ammattikuljettajille määräämään kiellon viettää viikkoleponsa auton ohjaamossa.


Ruotsi yhä ankarammin laitonta ammattiliikennettä vastaan. Suomi nukkuu.

Ruotsissa Moderaterna (vastaa lähinnä maltillista Kokoomusta Suomessa) vaatii entistä kovempia toimenpiteitä laitonta ammattiliikennettä vastaan.

Moderaterna vaatii Trailer-lehden julkaisemassa kirjeessä 2000 uutta poliisia koulutettaviksi tie-  ja kuljetusliikenteen valvontaan. Lisäksi vaaditaan laittoman liikenteen järjestelmällistä valvontaa sekä gps-vastaanotinta tai transponderia jokaiseen Ruotsin rajat ylittävään ulkomaiseen kuorma-autoon. Tätä perustellaan laittoman kabotaasin ja tienvarsivarkauksien selvittämisen helpottamiseksi. Vaatimusluetteloon kuuluvat myös alkopuomien ja pyöräankkurien käytön lisääminen.

Kirjelmän ovat allekirjoittaneet Moderaterna-puolueen kansanedustajat Bergheden ja Riedl, molemmat myös eduskuntansa liikennevaliokunnan jäseniä.

Suomessa Ari Jalosen (PS) johtama eduskunnan liikennevaliokunta ei ole herännyt vastaavaan huolimatta Tispolin valvontaiskun erittäin huolestuttavista pidätysluvuista Suomessa.


Rajavartiolaitos uusii partioautoja EU-rahoituksella

Kainuun rajavartiosto on saanut käyttöönsä Rajavartiolaitoksen uuden sukupolven partioauton, joka on varusteltu operatiiviseen käyttöön ja mahdollistaa rajapartioiden liikkuvuuden haastavissakin maasto-olosuhteissa. Rajavartiolaitoksen uusin partioajoneuvo sijoittuu Vartiuksen rajavartioasemalle ja näkyy Kainuussa pääosin Kuhmon tiestöllä.

Uusi, nelivetoinen partioauto on rekisteröity viidelle henkilölle ja se kuljettaa niin rajamiehet kuin matkustajatkin. Auton tekninen varustelu mahdollistaa operatiivisen toiminnan ja esimerkiksi sakon kirjoitus onnistuu reaaliaikaisesti tien päällä. Auton takaosassa ovat asiakkaan ja rajakoiran erilliset kuljetustilat ja takaosaan on erillinen lämmitys, viilennys ja ilmanvaihto. Käyttöpaneeli mahdollistaa rajakoiran kuljetustilan lämpötilan säädön jopa asteen tarkkuudella.

Lue lisää...


PSA tuo automaattisen ajamisen mallistoonsa vuonna 2018

Hands off -ohjaus: kuljettaja on mukana autossa, mutta auto vastaa ohjausliikkeistä sekä kiihdytyksistä ja jarrutuksista itsenäisesti.

PSA Peugeot Citroënin neljä automaattisen ajamisen testikäyttöön valmistettua Citroën C4 Picassoa ovat ajaneet Euroopassa yli 60 000 kilometriä hands off -ohjauksessa. Robottiautotestit huipentuvat PSA:n tiedotteen mukaan vuoteen 2018, jolloin yhtymä tuo ensimmäiset autonomisen ajamisen teknologiaratkaisut myyntimallistoonsa. Vuonna 2020 yhtymä aikoo esitellä autoissaan täysin automaattisen ohjauksen, jolloin kuljettaja voi luovuttaa koko vastuun ajamisesta autolleen.


USA:n polttoainepäätös positiivinen uutinen Nesteelle

Yhdysvaltain ympäristöviranomainen (EPA) julkaisi eilen lopullisen päätöksensä vuoden 2017 uusiutuvien polttoaineiden velvoitteista. Päätös asettaa 18.5.2016 julkistettua ehdotusta suuremmat velvoitteet uusiutuville polttoaineille, ja nostaa biomassapohjaisen dieselin velvoitetta vuodelle 2018.

EPAn päätös mahdollistaa kasvun kaikentyyppisille biopolttoaineille. EPA asetti vuodelle 2017 kehittyneille biopolttoaineille 4,28 miljardin gallonan velvoitteen (3,61 miljardia gallonaa vuonna 2016) ja kaikille uusiutuville polttoaineille 19,28 miljardin gallonan velvoitteen (18,11 miljardia gallonaa vuonna 2016). Lisäksi EPA asetti biomassapohjaisen dieselin vuoden 2018 velvoitteeksi 2,1 miljardia gallonaa (2,0 miljardia gallonaa). Ehdotus on luettavissa.

Neste on aktiivinen toimija Yhdysvalloissa, ja erityisesti Kaliforniassa Nesteen uusiutuva diesel on otettu Nesteen mukaan hyvin vastaan.

Nesteen uusiutuva diesel täyttää kehittyneen biopolttoaineen vaatimukset EPAn biomassapohjaisen dieselin luokassa, ja yhdysvaltalaiset jalostamot, sekoittajat ja polttoaineiden jakelijat käyttävät sitä uusiutuvien polttoaineiden velvoitteidensa täyttämiseen. Lisäksi polttoainetta käyttävät useat amerikkalaiset kaupungit, kuten San Diego, Carlsbad ja San Francisco, sekä yritykset, kuten Google ja UPS.


Ehdotus vaihtoehtoisten polttoaineiden jakeluverkoston toteuttamiseksi

LVM:n asettama työryhmä on luovuttanut ehdotuksensa suunnitelmaksi EU:n jakeluinfradirektiivin toimeenpanemisesta Suomessa. Ehdotuksessa käsitellään vaihtoehtoisten polttoaineiden jakeluverkoston markkinoiden kehittämistä ja niihin liittyvän infrastruktuurin käyttöönottoa. Lisäksi työryhmä ehdottaa liikenteen vaihtoehtoisia käyttövoimia ja niiden jakeluinfraa koskevia tavoitteita vuosille 2020 ja 2030 sekä toimenpiteitä, joilla tavoitteet saavutettaisiin.

Työryhmä esittää, että eri polttoaineiden jakeluasemaverkosto sekä sähköautojen vaatimat julkiset latauspisteet Suomessa rakennettaisiin pääosin markkinaehtoisesti. Rakentamisessa voitaisiin kuitenkin hyödyntää erilaisia EU- ja kansallisia tukia. Rakentajina toimisivat pääosin erilaiset energiayhtiöt ja muut kaupalliset toimijat, kuten kauppakeskukset tai pysäköintioperaattorit.

Lue lisää...


Suomi ja Venäjä sopimukseen rautatieliikenteestä

Suomen ja Venäjän välinen uusi rautatieliikennesopimus astuu voimaan 22.12.2016. Sopimuksen ratifiointiasiakirjat vaihdettiin 21.11.2016 Moskovassa. Uusi sopimus korvaa vuodelta 1997 peräisin olevan rautatieyhdysliikennesopimuksen liitteineen.

Sopimus koskee Suomen ja Venäjän välistä suoraa kansainvälistä matkustaja- ja tavaraliikennettä. Suoralla liikenteellä tarkoitetaan sitä, että maiden välisessä rautatieliikenteessä liikennöidään ilman matkustajien junanvaihtoa tai ilman tavaroiden siirtokuormausta rautatieraja-asemilla.

Lue lisää...


Scania raskaisiin, MAN kevyisiin?

Volkswagen konsernin hyötyautojohtaja Andereas Renschler on suurten päätösten edessä konsernin raskaiden hyötyautomerkkien marssijärjestyksen suhteen.

KuljetusNet.fi:n saamien tietojen mukaan konsernissa käytäisiin parhaillaan rakentavaa keskustelua Scania-malliston asemoimisesta tulevaisuudessa pelkästään raskaisiin hyötyautohin. Mikäli tiedot pitävät paikkansa tulisi MAN-mallisto puolestaan kattamaan vain kevyet- ja keskiraskaat -kuorma-autot.

Nykyisen kahden toisistaan teknisesti poikkeavan malliston ylläpito Euroopan markkina-alueella ei ilmeisesti ole riittävän kustannustehokasta. VW-konserni ei vahvista tietoa. 


Polttoainevarkaudet vähenemässä

Tuoreimman Bensiini uutiset -lehden julkaisemien tilastojen mukaan huoltoasemiin kohdistuneet polttoainevarkaudet ovat vähentyneet viime vuodesta. Vuonna 2015 ensimmäisen yhdeksän kuukauden aikana poliisille ilmoitettiin yhteensä 6900 polttoainenäpistystä, kun tänä vuonna vastaavana ajanjaksona näpistyksiä on kirjattu 6274 kpl. 

Poliisin mukaan huoltoasemat välttyisivät lähes täysin polttoainenäpistyksiltä, jos kaikki polttoainemyynti tapahtuisi korttiautomaattien kautta.

Poliisin mukaan ongelmallisimpia ovat ulkomaiden rekisteritunnuksilla tehdyt näpistykset, joiden ratkaiseminen on todella hankalaa.


Nissan julkaisi NV300 hinnaston