Ford esitteli ladattavan Transit Custom -hybridin
- Luontiaika
- 04.10.2017 13:22
Fordin uusi ladattava Transit Custom -hybridi on esitelty Cenex Low Carbon Vehicle 2017 -tapahtumassa. Ajoneuvo on suunniteltu auttamaan ilmanlaadun parantamista päästöjä vähentämällä, ja se on osa Cleaner Air for London -testihanketta. 12 kuukautta kestävässä testissä on mukana 20 uutta ladattavaa Transit Custom -hybridipakettiautoa. Testi alkaa vuoden 2017 loppupuolella.
Transit Custom -plug-in-hybridissä on hybridijärjestelmä sekä 1,0 litran Ford EcoBoost -bensiinimoottori. Lisäksi ajoneuvoihin tulee sijaintiperusteiset geofencing-palvelut, jotka voivat säätää ajoneuvon asetuksia sen sijainnin perusteella. Tämän avulla voidaan esimerkiksi varmistaa, että hybridijärjestelmä on vain sähköä käyttävässä ajotilassa, kun ajoneuvo saapuu kaupungin keskustaan.
Ford lupaa hybridi-Customille yli 50 kilometrin ajosädettä pelkällä sähkön voimalla ajettaessa, polttomoottorin kanssa auton toimintamatka kasvaa yhteensä 500 kilometriin. Transit Custom PHEV:in sarjatuotannon kaavaillaan alkavan vuonna 2019.
Cabonline rekrytoi 100 uutta taksikuskia
- Luontiaika
- 04.10.2017 11:02
Kesällä Suomeen tulleen ruotsalaisen Cabonlinen liiketoiminta kasvaa vauhdilla. Yhtiö haluaa tarjota palveluitaan yhä useammalle asiakkaalle ja rekrytoi nyt sataa uutta kuljettajaa.
Yhtiöllä on oma taksikoulu, jossa uudet kuljettajat koulutetaan työhön. Koulutus kestää kuukauden. Cabonlinella on Suomessa tällä hetkellä yhteensä noin 630 kuljettajaa ja 270 autoa. Yhtiö aikoo lisätä myös autojen määrää ensi vuonna, kun taksilain muutokset tulevat voimaan. Toimintaa on tarkoitus laajentaa muihin kaupunkeihin.
Cabonline osti alkukesästä etenkin yritys- ja yksityisasiakkaiden taksipalveluista tunnetut Kovasen ja Mankkaan Taksin sekä myöhemmin kesällä Inva-Taksin.
Hiab on saanut päätökseen brasilialaisen Argoksen kuormausnosturiliiketoiminnan oston
- Luontiaika
- 04.10.2017 09:48
Cargotec-konserniin kuuluva Hiab on saanut päätökseen brasilialaisen Argos Guindastes Indústria e Comércio Ltda:n kuormausnosturiliiketoiminnan ostoon liittyvän virallisen prosessin. Kauppa julkistettiin 1.8.2017.
Argos on yksi Brasilian johtavista kuormausnosturivalmistajista. Yrityskaupan myötä Hiab lujittaa strategiaansa ja markkinajohtajuuttaan laajentamalla toimintaansa Brasilian markkinoille. Kauppa luo myös vankan perustan Hiabin koko aluetta koskevalle liiketoiminnalle. Jatkossa Hiabin kuormausnosturiliiketoiminta toimii Brasiliassa nimellä Hiab Brasil Guindastes e Serviços Ltda.
Argoksen kuormausnosturiliiketoiminnan tulos konsolidoidaan Cargoteciin kuuluvan Hiab-liiketoiminta-alueen tulokseen lokakuusta 2017 alkaen.
Volvo Trucksilta kaasukuorma-autot
- Luontiaika
- 03.10.2017 15:57
Volvo Trucks julkistaa Euro 6 yhteensopivia raskaita kuorma-autoja, jotka toimivat nesteytetyllä maakaasulla tai biokaasulla. Suorituskyvyltään, ajettavuudeltaan ja polttoaineenkulutukseltaan nämä uudet raskaat kuorma-autot ovat Volvon dieselkäyttöisten mallien veroisia. Uusien kuorma-autojen hiilidioksidipäästöt ovat valitun polttoaineen mukaan kuitenkin 20–100 prosenttia dieselkäyttöisiä pienemmät.
Kaasukäyttöisissä ajoneuvoissa perinteisesti käytettävän otto-työkierrolla toimivan moottorin sijaan Volvo FH LNG- ja Volvo FM LNG kuorma-autojen voimanlähteenä on diesel-työkierrolla toimiva kaasumoottori. Volvon 460-hevosvoimainen kaasumoottori tuottaa 2 300 Nm:n enimmäisväännön, kun taas 420-hevosvoimainen versio tuottaa 2 100 Nm. Luku on sama kuin Volvon vastaavissa dieselmoottoreissa. Myös polttoaineenkulutus on Volvon dieselmoottoreiden veroinen mutta 15–25 prosenttia perinteisiä kaasumoottoreita pienempi.
Puunkuormauksen suomenmestaruus ratkesi Tuurissa
- Luontiaika
- 03.10.2017 11:19
Puunkuormauksen suomenmestaruus 2017 ratkaistiin 30. syyskuuta käytävässä finaalissa Tuurissa Keskisen Kyläkaupalla. Kilpailun voitti Kai Sirén ajalla 06:33. Toiseksi tuli Petri Varkoi (07:00) ja kolmanneksi Reijo Niskanen (07:02). Alkukilpailujen perusteella ratkottiin myös veteraani- ja naistensarjojen voittajat. Veteraanisarjan voitti Kari Rahikka. Naistensarjan paras oli Maija Pohjankivi.
Kilpailuautona toimi Volvo FH16 8x4R 750hv WoodPro tehdasvalmis puutavara-auto, jonka erittely on optimoitu suomalaisiin haastaviin ajo-olosuhteisiin. Kyseinen erittely oli suosituin "Volvon täydellinen puuauto" -kilpailussa, joka järjestettiin viime vuoden Puunkuormaajamestari 2016 -kilpailun yhteydessä. Puuauto on varusteltu I-Shift -ryömintävaihteilla, Volvo Dynamic Steering -ohjausjärjestelmällä ja markkinoiden suosituimmalla akselistoratkaisulla, ilmajousitetulla tridem-ratkaisulla. Päällirakenteet ja pankot on toimittanut Alucar ja perävaunut Jyki.
Nürburgringin ennätys uusiksi nelivedolla
- Luontiaika
- 03.10.2017 10:18
Alfa Romeo Stelvio Quadrifoglion uusin saavutus on Nürburgringin radalla ajettu yhden kierroksen ennätysaika sarjavalmisteiselle nelivetoautolle. Stelvio Quadrifoglion ennätyksellinen kierrosaika radan 12,9 mailia (20,76 kilometriä) pitkällä pohjoisella osuudella oli 7 minuuttia 51,7 sekuntia. Aika on tasan kahdeksan sekuntia nopeampi kuin edellinen ennätys.
Kuljettajana ennätysautossa toimi Fabio Francia. Sama mies hankki Alfa Romeo Giulia Quadrifogliolle neliovisten sarjavalmisteisten autojen ennätyksen, 7 minuuttia 32 sekuntia, samaisella Nürburgringin radalla.
Stelvio Quadrifogliossa on käytetty paljon erikoiskeveitä ja erikoislujia materiaaleja, jotka mahdollistavat 50/50 -painojakauman, erinomaisen vääntöjäykkyyden, hiilikuidusta valmistetun kardaaniakselin ja äärimmäisen tarkan ohjauksen.
Suorituskyvyn sydän ja sielu on sen alumiinista valmistettu, 2.9-litrainen, 24-venttiilinen välijäähdytetty ja kahdella turboahtimella varustettu V6 moottori, joka tuottaa 510 hevosvoimaa. Moottori on yhdistetty kahdeksan nopeuksiseen automaattivaihteistoon joka pystyy Race-tilassa vaihtamaan vaihdetta ainoastaan 150 millisekunnissa.
Esimakua traktori-Unimogista
- Luontiaika
- 02.10.2017 15:24
Veho on tuonut Suomeen Saksassa traktoriksi rekisteröidyn Unimog-näyttelyajoneuvon, joka on esitteillä KoneAgria-näyttelyssä Tampereen Messu- ja Urheilukeskuksessa 12.-14.10.2017. Suomessa Unimog voidaan rekisteröidä T1b-luokan traktoriksi vuoden 2018 alusta.
Monikäyttöisen työkoneen voi muuntaa moneen eri työtehtävään spveltuvaksi ja Veho hakeekin uutta asiakaskuntaa Unimogille erityisesti työkonemaailmasta.
Mercedes-Benz paljasti ensimmäisiä yksityiskohtia uudesta Sprinteristä
- Luontiaika
- 02.10.2017 11:39
Mercedes-Benz paljasti Pohjois-Amerikan hyötyajoneuvonäyttelyssä Atlantassa ensivilkaisun uudistuvasta Sprinteristä. Yleisö sai nähdä piirroskuvan, josta Sprinterin muotoilu tulee esiin.
Uudessa Sprinterissä tulee olemaan entistä monipuolisemmat kokovaihtoehdot ja uuden sukupolven liitettävyyspalvelut.
Mercedes-Benzin vuonna 2016 julkaisema adVANce-ohjelma pyrkii tarjoamaan sopivia liikkumisratkaisuja jokaiseen tarpeeseen. Tämä on otettu huomioon myös uudessa Sprinterissä.
Uuden Sprinterin ominaisuuksiin kuuluvat kehittyneet ajohallintajärjestelmät sekä liitettävyyspalvelut, jotka tuovat ajokaluston hallinnan ammattimaiselle tasolle. Myös Sprinterin laaja korivalikoima kasvaa entisestään; tarkoituksena on palvella yhä useampia aloja.
Mercedes-Benz Sprinter lanseerattiin vuonna 1995, jolloin se loi pakettiautojen markkinoille uuden ajoneuvosegmentin. Sprintereitä on myyty 3,3 miljoonaa kappaletta ympäri maailmaa ja se on Mercedes-Benz pakettiautojen myydyin tuote.
Uuden Sprinterin lanseeraus on Euroopassa vuoden 2018 ensimmäisellä vuosipuoliskolla. Tarkempia tietoja autosta julkistetaan tulevina kuukausina.
Mersu testaa pakettijakelua dronella
- Luontiaika
- 30.09.2017 13:14
Mersu on ryhtynyt testaamaan pakettien jakelua droneilla pakettiautosta. Yhteistyökumppanina Zürichissä on dronetekniikkaan perehtynyt Matternet sekä sveitsiläinen verkkokauppa Siroop. Testattavat dronet on erikoisvalmisteita kaksi kiloa painavien pakettien lennättämiseen GPS kauko-ohjauksella. Tavoitteena on nettitilauksen vieminen perille kuuden tunnin sisällä.
Mersulle asia ei ole uusi. Se esitteli jo syyskuussa 2016 visionsa pakettijakelusta pakettiautosta droneilla. Nyt jatkuvat testaukset vahvistavat uskoa suuriin muutoksiin pikkupakettien jakelussa.
Alibaba valloitti Cainiaon
- Luontiaika
- 29.09.2017 20:03
Maailman suurin verkkokauppa Alibaba panostaa rajusti parantaakseen kuljetus-, logistiikka- ja jakelutoimintojaan. Se on lisännyt omistusosuuttaan Kiinan suurimpiin kuuluvassa kuljetus- ja logistiikkayritys Cainiaossa enemmistöosakkaaksi ja määräävään asemaan. Kaikkiaan Alibaba aikoo investoida noin 120 miljardia Ruotsin kruunuissa jakelutehonsa lisäämiseksi Kiinassa ja muualla maailmassa.
Kesko on ilmoittanut yhteistyöstä Alibaban kanssa elintarvikevientinsä merkittävästä kasvattamisesta Kiinassa.
(Transportnet.se)
Vuoden Kaupunkibussi 2019 -valinta alkaa vertailutestillä Zagrebissa
- Luontiaika
- 29.09.2017 13:17
Vuoden Kaupunkibussin valitseva kansainvälinen Bus & Coach of the Year tuomaristo on ilmoittanut Kroatian Zagrebin kaupungiksi, jonka kaduilla ja bussilinjalla suoritetaan ensimmäinen vertailutesti. Vertailutestiin kutsuttavien kaupunkibussien ehdokasluetteloa aletaan täyttää 21-25.10.2018 Kortrijkin Kansainvälisestä Bussinäyttelystä. Koeajojen ja teknistren tietojen perusteella edetään äänestykseen, jonka 5-6 parhaaksi katsottua kutsutaan Zagrebiin vertailtaviksi.
Vuoden Kaupunkibussi 2019 on tarkoitus julistaa Hannoverin IAA hyötyautonäyttelyssä syksyllä 2018.
Kaukoliikennejunien matkamäärät jatkavat kasvuaan
- Luontiaika
- 29.09.2017 12:28
Tänä vuonna kotimaan kaukoliikenteessä on tehty jo 8 miljoonaa matkaa, kasvua koko verkostolla on 8 prosenttia. Joulukuussa alkavalla aikataulukaudella yhteydet Helsingistä Turkuun ja Turusta Tampereelle paranevat lisävuorojen myötä. Uudet vuorot parantavat myös yhteyksiä Turusta Oulun, Jyväskylän ja Porin suuntaan.
Helsingin ja Turun väliselle rantaradalle lisätään 12 uutta viikoittaista junavuoroa. Uudet vuorot Helsingistä Turun suuntaan sijoittuvat aamupäiviin, jolloin vuorotiheys on ollut harvempaa. Uudet vuorot Turusta Helsingin suuntaan sijoittuvat vastaavasti alkuiltapäivään.
Turun ja Tampereen välille lisätään kymmenen vuoroa viikossa. Kello 18.05 Turusta lähtevä vuoro mahdollistaa matkan jatkamisen Ouluun asti nykyistä selvästi myöhemmin. Uudet vuorot Tampereelta Turun suuntaan palvelevat erityisesti työmatkustajia, sillä jatkossa Tampereelta ehtii perille Turun suuntaan jo viideksi klo 15.11. lähtevällä junalla.
Helsinki–Joensuu-vuoroja taas joudutaan rataosuuden heikon kunnon vuoksi hidastamaan 5-10 minuuttia 10.12.2017 alkaen. Erityisesti Lappeenranta–Joensuu-välillä on voimassa lukuisia radan heikosta kunnosta johtuvia nopeusrajoituksia, minkä vuoksi rataosan matka-aikaa joudutaan pidentämään. Rataverkkoa hallinnoi ja kehittää Liikennevirasto, jonka kanssa VR tekee tiivistä yhteistyötä.
Uudet aikataulut julkaistaan 12.10. ja ne tulevat voimaan 10.12. Aikataulut ovat voimassa 17.6.2018 asti.
Liikennevirastolta Suomen ensimmäinen julkisenhallinnon ICT-allianssihankinta
- Luontiaika
- 29.09.2017 11:54
Liikennevirasto uudistaa tierekisterin nykyaikaiseksi tiestötietojärjestelmäksi, jonka avulla tieto valtion tieverkon kunnosta saadaan helposti käyttöön. Allianssihankinnan toteuttajaksi on valittu Solita Oy:n, Sito Oy:n sekä Ramboll Finland Oy:n muodostama Tietäjäryhmittymä.
Uuden tiestötietojärjestelmän rakentaminen alkaa lokakuussa ja valmista tulisi olla kolmen vuoden päästä. Uusi järjestelmä korvaa muun muassa vanhan tierekisterin. Hankkeessa luodaan myös kaikkia väylämuotoja palveleva suunnitelma- ja toteutumatietovarasto.
-Jatkossa saamme tien päältä kerättävän sekä suunnittelun ja rakentamisen aikana tuotetun tiedon sujuvammin käyttöömme, kertoo hankepäällikkö Mika Stenmark Liikennevirastosta.
Hankkeen kehittämisbudjetti on viisi miljoonaa euroa. Ensimmäisten toteutusten on tarkoitus valmistua ensi vuonna. Sopimukseen sisältyy myös viiden vuoden ylläpito-optio.
Liikennevirasto sai osallistumishakemukset yhdeksältä ryhmittymältä, joista se valitsi kolme varsinaiseen kilpailutukseen. Näiden kolmen tarjoajan kanssa virasto piti kehitystyöpajat ennen lopullisen tarjouspyynnön lähettämistä. Kilpailutus päättyi elokuussa ja sen voitti Tietäjä-ryhmittymä. Liikennevirasto allekirjoittaa sopimuksen ryhmittymän kanssa lokakuun alussa.
Maailman suurin kuljetus- ja logistiikkayhtiö DHL, seuraavina K&N, Schenker, Robinson, DSV
- Luontiaika
- 29.09.2017 10:23
Vuoden 2015 liikevaihdon mukaan mitattuna saksalainen DHL Logistics on yli 30 miljardilla USD:lla maailman suurin kuljetus- ja logistiikkayhtiö. DHL tunnetaan Saksan Postin logistiikkayhtiönä.
Toiseksi sijoittui sveitsiläinen Kuehne & Nagel (21 mrd) ja kolmanneksi saksalainen DB Schenker (16,4 mrd). Schenker tunnetaan Saksan Rautateiden (Deutsche Bahn) logistiikkayhtiönä.
Neljäntenä oli USA:n C.H.Robinson (12,0 mrd) ja viidentenä tanskalainen DSV (11,2 mrd).
Seuraavina viiden kärkijoukon takana tulevat järjestyksessä CEVA (NL), Expeditors (USA), Dachser (DE), Panalpina (CH), XPO (USA), UPS (USA), J.B.Hunt (USA), Sinotrans (CN), SNCF Geodis (FR), Gefco (FR), Yusen (JP), Agility (KW), Bollene (FR), Toll (AU) ja USAn HUB 20. sijalla (3,5 mrd).
Hiab esittelee kuormankäsittelyyn suunnitellun digitaalisen ratkaisun
- Luontiaika
- 29.09.2017 09:39
Cargoteciin kuuluva Hiab tuo markkinoille digitaalisen HiConnect(TM)-ratkaisun, joka on uusi innovaatio kuormankäsittelyalalla. Hiab lisää HiConnectin uutena ominaisuutena kuormankäsittelylaitteistoonsa. Sen avulla asiakas saa tietoa, jota hyödyntämällä hän voi tehostaa liiketoimintansa.
Ratkaisun avulla asiakkaat saavat reaaliaikaisen käsityksen laitteiston käyttöasteesta, toiminnasta ja kunnosta. Asiakkaat voivat hyödyntää näitä tietoja tehokkuuden optimoinnissa ja tarpeettoman seisonta-ajan minimoinnissa. Tällä hetkellä käytössä on rajallisesti ja usein manuaaliseen syöttöön perustuvaa tietoa laitteiston käyttöasteesta, kunnosta ja toiminnasta.
HiConnectia on kehitetty vuodesta 2015 alkaen läheisessä yhteistyössä ja pilottikokeiluissa useiden asiakkaiden kanssa. HiConnect-ratkaisuun kuuluu neljä liiketoiminnan kannalta tärkeää tietotasoa, jotka on mukautettu erilaisten liiketoiminnallisten tarpeiden ja kaluston koon mukaan. Vuoden 2017 viimeisen neljänneksen aikana Hiab tuo markkinoille HiConnect-jälkiasennusratkaisun, joka sopii tiettyihin jo markkinoilla oleviin HIAB-kuormausnostureihin ja MULTILIFT-vaihtolavalaitteisiin. Ratkaisu on suunnattu asiakkaille Yhdysvalloissa, Britanniassa, Ranskassa, Alankomaissa ja Saksassa. Vuoden 2018 aikana HiConnectin tarjontaa laajennetaan myös muille markkina-alueille.