MAN - Vaihtoautot

LVM: Liikenneverkon kehittäminen ja rahoituksen uudistaminen

Tavoitteena on luoda taloudellisesti kestävä toimintamalli, joka tarjoaa keinot liikenneverkon pitkäjänteiseen ylläpitoon ja kehittämiseen. Tarkoitusta varten perusettaisiin valtion liikenneverkkoyhtiö LIVE.

Lisätietoja antaa osastopäällikkö, ylijohtaja Juhapekka Ristola, p. 0295 342348, 040-0788530, Tämä sähköpostiosoite on suojattu spamboteilta. Tarvitset JavaScript-tuen nähdäksesi sen.

  • Hankkeen aikana selvitetään voisiko valtion liikenneverkon ylläpidosta ja kehittämisestä vastata valtionyhtiö. Tavoite on, että valtionyhtiö voisi aloittaa toimintansa vuoden 2018 alussa.
  • Valtion liikenneverkkoyhtiö rahoittaisi toimintansa pääasiassa liikenneverkon käyttöön perustuvilla asiakasmaksuilla, joilla korvattaisiin osa liikenteen nykyisistä veroista ja maksuista.
  • Liikenneverkon hallinnoiminen yhtiömuodossa edellyttää lainsäädäntöä asiakkaan ja yhteiskunnan edun turvaamiseksi. Asiakasmaksusta säädettäisiin lailla ja järjestelmän tietosuoja ja -turva olisivat korkealla tasolla.
  • Liikenneviraston väylien hoidon, kehittämisen ja ylläpidon tehtävät on tarkoitus siirtää perustettavaan valtion yhtiöön.

Rakennusteollisuus: Suomi matelukaistalta ohituskaistalle

VTT ja Tampereen ammattikorkeakoulu ovat hahmotelleet Suomen liikenneinfrastruktuurin kehittämiselle neljä vaihtoehtoista polkua: Älykäs, Huima, Kuuliainen ja Niukka. Nämä johtavat hyvinkin erilaisiin tulevaisuudenkuviin, kun tarkastelujakso on ulotettu vuoteen 2040 saakka.

Tulevaisuudenkuvia on peilattu eri tavoitteisiin, jotka liittyvät Suomen asemaan Euroopassa, elinkeinoelämän kilpailukykyyn, työllisyyteen, alustatalouteen ja hiilivapaaseen liikenteeseen. Huima-vahtoehto edellyttäisi väylänpidon vuosittaisen kokonaisrahoituksen kasvattamista nykyisestä noin 3,2 miljardista eurosta 4,2 miljardiin euroon.

”Vuoteen 2040 mennessä väylänpitoon on tarve sijoittaa kokonaisuudessaan 77–105 miljardia euroa. Rahoitus on syytä käyttää viisaasti. Summat ovat suuria, ja yhteiskunnan kannalta erittäin iso kysymys on se, mitä rahalla voidaan saada aikaan – tai olla saamatta”, hankkeen ohjausryhmän puheenjohtajana toiminut Rakennusteollisuus RT:n pääekonomisti Sami Pakarinen toteaa.

Jos haluamme olla liikenteen uusien palveluiden edelläkävijöitä, meidän on oltava rohkeita myös niihin tarvittavan infran kehittämisessä ja tukemisessa,” liikenne- ja viestintäministeri Anne Berner sanoo.  

Raportti on saatavilla verkosta VTT:n sivuilla http://www.vtt.fi/inf/pdf/technology/2017/T283.pdf


Hankook: Uusi SmartTouring AL22

Rengasvalmistaja Hankook tuo markkinoille uuden pitkän matkan matkabussirenkaan. AL22 sopii kaikille akseleille antamaan parasta mahdollista vierintä- ja matkustusmukavuutta, Hankook ilmoittaa.

Aluksi markkinoille toimitetaan 295/80 R 22,5 ja 315/80 R 22,5 kokoja. Kulutuspintakuvio toimii entistä tehokkaammin lämpöä haihduttavasti sekä uuden vyörakenteensa että kumiseoksen ansiosta parantaen kulutuskestävyyttä ja pienentäen vierintävastusta polttoaineenkulutusta säästäen, Hankook sanoo.



Krone: Lisää Easy Rider renkaita!

Perävaunuvalmistaja Krone laajentaa omien Easy Rider renkaiden tarjontaa. Jo Hannoverin IAA-näyttelyssä esiteltiin viiden tonnin kantavuuden yksittäisrenkaat perinteisestä 365/65 R 22,5:stä 385/55 R22,5:een ja aina 19 tuuman jumbokokoihin 435/50 ja 445/45. Sen jälkeen vierintävastusta on pienennetty A-luokkaan perävaunurenkaalle 385/65 R 22,5. Perustuotteesta Easy Rider K411 voi nyt Easy Rider K311 täyden kuormituksen alla kolmiakselisessa muodossa kuluttaa 0,5 l/100 km entistä vähemmän.


Amazon aikoo palkata 100 000 uutta työntekijää USA:ssa

Verkkokauppajätti Amazon on julkistanut suunnitelmansa luoda yli 100 000 uutta työpaikkaa Yhdysvaltoihin seuraavan 18 kuukauden aikana. Kasvattaessa työvoimaansa 180 000 henkilöstä 280 000 henkilöön Amazon tullee palkkaamaan työntekijöitä usealle eri toimialalle, muun muassa varastotöihin, kuljetuksiin ja ohjelmistokehitykseen. Amazon panostaa Yhdysvalloissa voimakkaasti uusiin varastoihin.


Ruotsi: Logistiikkajättiläisillä raju riita

Saksan valtionrautaeiden Deutsche Bahnin DB Schenker sekä Ruotsin ja Tanskan valtioiden omistama Postnord vaativat neuvotteluja Norjan liikenneministerin kanssa Norjan Postin Bring logistiikkamonopolin epäreilusta kilpailusta. Schenker ja Postnord ovat esittäneet todisteita, joiden mukaan Norjan Posti käyttää valtion rahaa ostaakseen kilpailevia kuljetusliikkeitä, jotka se liittää omaan toimintaansa. Samalla Bringiä syytetään kirjeitä ja rahtitavaraa käsittelevien terminaalien rakentamisesta, jotka estävät muita kilpailemasta.

Bring/Norjan Postin viestintäjohtaja Elisabeth Gjölme vastaa nyt monisanaisesti ja -tahoisesti sanallisesti ja laskelmin, ettei Bring/Norjan Posti harjoita epäreilua kilpailua.

(Anders Karlsson)


FCA:ta syytetään päästömanipuloinnista USA:ssa

Yhdysvaltain ympäristönsuojeluvirasto EPA on huomauttanut Fiat Chrysler Automobilesia ilmansaasteita kontrolloivan lain (Clean Air Act) rikkomisesta Yhdysvalloissa. EPA syyttää FCA:ta moottorin päästöjä manipuloivien ohjelmistojen käytöstä Yhdysvalloissa myydyissä vuosien 2014, 2015 ja 2016 Jeep Grand Cherokee ja Dodge Ram 1500 malleissa, jotka on varustettu 3.0 litran dieselmoottoreilla. EPA:n huomautuksessa syytetään ajoneuvoja kohonneista typen oksidi (NOx) -päästöistä. Syytökset kohdistuvat noin 104 000 ajoneuvoon.

FCA uskoo yhtiön ajoneuvojen päästöjärjestelmien olevan vaatimusten mukaiset. Vastauksessaan FCA hakee ratkaisua tilanteeseen olemalla muun muassa valmis kehittämään syytöksiin kohdistuviin ajoneuvoihin ohjelmistomuutoksia, jotka pienentävät niiden päästöjä entisestään. Volkswagenia syytettiin Yhdysvalloissa päästöjä kiertävän ohjelmiston käytöstä syksyllä 2015, mikä johti lopulta miljardiluokan sakkoihin yhtiötä kohtaan.


Ruotsi: Sähköiset rahtikirjat käyttöön!

Ruotsin hallitus on lähettänyt lausunnolle ehdotuksen kansainvälisen CMR-konvention mukaisten elektronisten rahtikirjojen käyttöönotosta.

-Uudistus elektronisista rahtikirjoista, joka nyt on lähetetty lausunnolle, on askel kohti reilun pelin sääntöjä ja tervettä kilpailua kuljetusalalla, toteaa Ruotsin infraministeri Anna Johansson.

Elektronisia rahtikirjoja on peräänkuulutettu kuljetusalalla sekä Ruotsissa että EU:ssa.


Teknisen Kaupan Liitto: Moottoripyöräverosta luovuttava!

Hallitus suunnittelee uutta veroa kevyille moottoriajoneuvoille. Veron määrä ajoneuvoa kohden olisi 150 euroa vuodessa. Sen haluttaisiin kerryttävän valtion kassaa 25 miljoonan euron vuotuisilla verotuloilla.

Teknisen Kaupan Liiton Moottoripyöräjaosto vastustaa jyrkästi suunniteltua veroa. Liiton mukaan hallituksen esitys kohtelee muutamaa toimialaa ja harrastajaryhmää epätasa-arvoisesti. Vero uhkaa koko harrastusta ja alan kauppaa. Moottoripyörien myyntiluvut ovat laskeneet jo seitsemän vuotta peräkkäin. Jos kutistuvalle harrastukselle asetetaan vuotuinen 150 euron vero, moottoripyörien myynti vähenee vieläkin ja käytöstä poistetaan moottoripyöriä, jolloin verokertymästä tuskin tulee suunnitellun suuruinen.

Samaan aikaan kun moottoripyörille suunnitellaan veronkorotuksia Suomessa, veron alentamisesta on saatu positiivisia tuloksia muissa Pohjoismaissa. Suomessakin on hyviä kokemuksia uusien autojen kaupasta, jossa autoveron tuotto on veron alentamisesta huolimatta kasvanut lisääntyneen myynnin myötä.

Kuluttajat tekevät moottoripyöräilyä koskevia hankintapäätöksiä samalla periaatteella kuin henkilöautohankintoja – mitä enemmän hankintaa ja omistamista verotetaan, sen vanhemmilla ajoneuvoilla ajetaan. Ja jos harrastuksen todetaan maksavan liikaa, keskivertotaloudessa siitä helposti luovutaan.

Liikenne- ja viestintäministeriössä valmistellaan parhaillaan muun muassa liikenneverkon, verotuksen ja katsastuslainsäädännön kokonaisuudistusta. Teknisen Kaupan Liiton Moottoripyöräjaosto vaatiikin luopumista hallituksen esityksen mukaisesta ajoneuvoverosta kunnes liikenneverkkoon, verotukseen ja valvontaan liittyvien kokonaisuudistusten vaikutukset ovat tiedossa.


Digitalisaatio helpottaa harmaan talouden torjuntaa

Liikenne- ja viestintäministeri Anne Bernerin kutsuma selvitysryhmä on arvioinut harmaan talouden tilannetta liikennesektorilla. Suomalaisia kuljetus- ja logistiikka-alan yrityksiä sekä laajalti eri viranomaisia edustava ryhmä ehdottaa useita jatkotoimia.

- Digitalisaatio luo kuljetusalan yrityksille menestymisen mahdollisuuksia, mutta samalla on huolehdittava tehokkaasta harmaan talouden torjunnasta. Tähän ryhmä ehdottaa monia konkreettisia toimenpiteitä, toteaa ministeri Berner.

Digitalisaatio tarjoaa merkittäviä mahdollisuuksia myös harmaan talouden torjuntaan. Tämän vuoksi Suomen tulisi ryhmän mielestä ensisijassa edistää sähköisen rahtikirjan (eCMR) käyttöönottoa, jolla mahdollistettaisiin e-rahtikirjan käyttö kansainvälisissä maantiekuljetuksissa. Sähköisellä rahtikirjalla tehostetaan muun muassa kabotaasin valvontaa ja yhdenmukaistetaan kansainvälistä sääntelyä.

Ryhmä pitää tärkeänä, että Suomen edustajat niin viranomais- kuin yrityskentältä työskentelevät jatkossakin EU:n Digital Transport and Logistics Forumilla, jonka tavoitteena on edistää tavarankuljetusten ja logistiikan digitalisaatiota. Vuoden 2017 EU:n komission työohjelmassa oleviin tieliikennettä koskeviin aloitteisiin tulee myös vaikuttaa aktiivisesti.

Lue lisää...


Vaasaan yksi ABB:n kuljetupalvelukeskuksista

ABB perustaa kuljetuspalvelukeskuksen Vaasaan, joka vastaa yhtiön kuljetuksista Suomessa, Ruotsissa ja Virossa. Myöhemmin vastuu laajenee muihin Baltian maihin ja Norjaan. Vaasan keskus on osa ABB-yhtymän kuljetusten hallinnan keskittämistä kymmeneen maahan joista muutoksen ensimmäisessä vaiheessa hoidetaan kaikkiaan 22 ABB-maan kuljetukset ja logistiikka. Kun muutos on saatettu päätökseen, kaikkien ABB-maiden kuljetuksista ja logistiikasta vastataan näissä kymmenessä maassa.

Vaasan keskus tulee työllistämään kaikkiaan noin 40 kuljetusten, logistiikan, huolinnan ja tullauksen ammattilaista Strömberg Parkissa. ABB:n kaikki kymmenen kuljetuspalvelukeskusta ovat toiminnassa vuoden 2017 loppuun mennessä. Vaasan lisäksi keskukset tulevat sijaitsemaan USA:ssa, Brasiliassa, Puolassa, Sveitsissä, Italiassa, Arabiemiraateissa, Intiassa ja Singaporessa. Kiinan kuljetuskeskus on ollut toiminnassa jo vuodesta 2013 lähtien.


B&COY: Vuoden Minibussi valitaan ensimmäisen kerran

International Bus&Coach Jury ilmoittaa, että se valitsee Vuoden Minibussin vertailutestin perusteella Madridissa 19-21.4.2017. Vertailussa selvitetään testiin kutsuttujen 1+8 paikkaisten pikkubussien paremmuus. Euroopassa pikkubussien suosio on kasvanut räjähdysmäisesti. Niitä käytetään muun muassa yritysten asiakaskuljetuksissa, taksiliikenteessä ja koululaiskuljetuksissa.

B&COY on valinnut vuorovuosina Vuoden Kaupunkibussin ja Vuoden Matkabussin jo 30 vuoden ajan. 1994 lähtien voittaja valitaan vertailutestin perusteella. Vertailutestiin kutsuttavista päättää B&COY:n asiantuntijaraati. Vuoden Kaupunkibussi 2017 valittiin viiden sähkö- ja yhden kaasubussin välisessä vertailutestissä Brysselin keskustan liikenteessä. Voittajaksi selviytyi Solaris Urbino Electric. Auto, tekniikka ja kuljetus -lehden päätoimittaja Klaus Bremer edustaa Suomea B&COY tuomaristossa.

Arctic Test 2017; Auto, tekniikka ja kuljetus -lehden vuodesta 1987 vuosittain järjestämä hyötyajoneuvotesti, järjestetään 2-9.2. ensimmäisen kerran 1+8 paikkaisten pikkubussien vertailutestinä. Lehden suorittama Arctic Test toimii myöhemmin Madridissa B&COY Juryn Vuoden Pikkubussi vertailutestin pilottitestinä.


Venäjä ui syvällä, EU:n autonvalmistajat elävät toivossa

Eurooppalaisten yritysten liikevaihto jatkoi alamäkeä 2016. Myynti putosi 11% lisää verrattuna huonoon vuoteen 2015. Neljässä vuodessa eurooppalaisten autonvalmistajien myynti väheni 2,9 miljoonasta ajoneuvosta vuonna 2012 vain 1,4 miljoonaan ajoneuvoon 2016. Vuonna 2015 pudotusta oli peräti 36%.

Marraskuussa 2016 myynti kasvoi ensimmäisen kerran kahteen vuoteen 0,6%, mutta joulukuussa tuli taas takapakkia 0,9%.

VW myi 2016 5% vähemmän autoja kuin 2015. Silti VW-henkilöautokaupan johtaja Venäjällä, Pierre Boutin on toiveikas. "Olemme sijoittaneet Kalugan tehtaaseemme 180 miljoonaa euroa uuden Tiguanin tuotantoon ja tuomme sen markkinoille lähiviikkoina", Boutin sanoo.

Autoalan tarkkailijat suhtautuvat kuitenkin epäillen autokaupan laman hellittämiseen Venäjällä. Toivo paremmasta on kuin kävelisi ohuella jäällkä, tilannetta luonnehditaan.

Venäjän halklitus tulee uudelleen tukemaan autokauppaa 2017 noin miljardilla eurolla.

(Vogel)


Ladattavat hybridit kasvattavat suosiotaan

Vuonna 2016 vaihtoehtoisilla käyttövoimilla (ladattavat hybridit, sähkö, kaasu, flexifuel ja vety) kulkevia henkilöautoja ensirekisteröitiin 1 610, joka on 75 % enemmän edellisvuoteen verrattuna. Bensiinikäyttöisiä henkilöautoja ensirekisteröitiin 13 % ja dieselkäyttöisiä 2 % enemmän kuin edellisvuonna. Vaihtoehtoisten käyttövoimilla kulkevien henkilöautojen ensirekisteröintien kasvu johtuu erityisesti ladattavien hybridien määrän kasvusta. Ladattavien bensiinihybridien osuus vaihtoehtoisista käyttövoimista on jo lähes 70 %, mikä kompensoi flexifuelin ja sähköautojen suosion hiipumista.

Flexifuelin suosio on tippunut yli 90 prosentin osuudesta reiluun prosenttiin 2010-luvun aikana. Myös täyssähköautojen rekisteröintimäärät laskivat hieman viime vuonna. Ensirekisteröintien perusteella sähköautojen yleistyminen ajoittui vuosille 2013–2015, jolloin yritysten oli mahdollista hyödyntää leasingautojen hankinnassa täysimääräisesti työ- ja elinkeinoministeriön sähköautoille myöntämää energiatukea. Energiatukeen oli oikeutettu, mikäli ajoneuvo hankittiin ja otettiin käyttöön vuoden 2015 loppuun mennessä.


Joukkoliikenteen reaaliaikatiedon hyödyntämistä testataan

Liikennevirasto on käynnistänyt pilotin, jossa testataan valtakunnallisen bussi- ja junaliikenteen reaaliaikatiedon vastaanottoa ja jakelua. Pilotti päättyy toukokuussa 2017, jolloin Liikenneviraston mukaan pitäisi tietää muun muassa millaisia reaaliaikajärjestelmiä kaupunkien tulisi ottaa käyttöönsä.

Pilotin tavoitteena on selvittää, mitkä ovat reaaliaikatiedolle asetettavat vaatimukset, miten tätä tietoa voidaan tuottaa ja miten se voidaan linkittää staattiseen aikataulutietoon. Lisäksi pilotissa selvitetään, mitä vaatimuksia reaaliaikatietoa tuottaville järjestelmille tulee asettaa ja millaisia reaaliaikadatan tarkistustyökaluja tarvitaan.

Pilottikaupungeiksi ovat ilmoittautuneet Jyväskylä, Lahti, Oulu, Lappeenranta ja Joensuu. Näiden kaupunkien vastuulla on reaaliaikatiedon tuottaminen joko itse tai sopimusohjauksen kautta. Markkinoilla olevat yritykset hyötyvät Liikenneviraston mukaan pilotin lopputuloksista siten, että kertyneen tiedon pohjalta ne pystyvät kehittämään ja tarjoamaan yhteensopivia ratkaisuja asiakkailleen.