MAN - Vaihtoautot

Pariisi: Dieselkieltoja laajennettiin

Hiukkaspäästörajojen ylitysten seurauksena dieselien ajokieltoja on laajennettu Pariisissa. Euro2-dieseleiltä ajo on kokonaan kielletty Ranskan pääkaupungissa esikaupunkialueet mukaanluettuina. Sama koskee kaikkia ennen 1997 markkinoille tulleita dieselmoottorisia autoja. Ennen lokakuun 1. päivää vuonna 2001 ensiesiteltyjä dieselkuorma- ja llinja-autoja koskee yleiskielto Pariisin alueella.

Tammikuun alusta Pariisissa on voimassa kaikkia autoja koskeva päästövahinkoluokitus. Luokitus merkitään vinjettitarralla tuulilasiin ja omistajalta peritään vastaava vinjettimaksu. Pariisin pormestari Anne Hidalgo haluaa vähentää tuntuvasti autoille annettavaa tilaa kaupungissa ja samalla kieltää dieselautot kokonaan vuoteen 2020 mennessä.

Tähän saakka Pariisissa on ollut voimassa järjestelmä, joka sallii parillisilla ja parittomilla rekisterinumeroilla ajon vuoropäivinä kaupungin kaduilla. Maanantai halutaan kokonaan autottomaksi vinjettiluokituksen myötä.


Saksa: Kuorma-autojen tiemaksut uusiin ennätyksiin

Saksa keräsi 2016 kuorma-autojen tiemaksuilla 4,63 miljardia euroa. Summasta johdettiin järjestelmäkustannusten ja ajoneuvoverokompensaation jälkeen 3,4 miljardia euroa suoraan teiden parannuksiin. Edellinen ennätys, 4,5 miljardia euroa, oli vuodelta 2010.

Saksan hallitus päätti joulukuussa laajentaa tiemaksuja koskemaan kaikia teitä. Se laajensi tiemaksuverkostoa 40 000 km:llä. Sillä arvioidaan tiemaksutuoton kasvavan vielä kahdella miljardilla eurolla.

Aiemmin tiemaksuja kerättiin 7,5 tonnia painavammilta kuorma-autoilta 13 000 km:ltä moottoriteitä ja 2300 km:ltä moottoritietasoisilta pääteiltä.


Liikenneonnettomuudet nuorten johtava kuolinsyy EU:ssa

Euroopan liikenneturvallisuusneuvosto ETSC:n raportin mukaan nollatoleranssi alkoholin vaikutuksen alla ajamiseen, yliimääräinen harjoittelu vaaratilanteiden havainnoimiseen ja porrastetut ajokorttijärjestelmät tulisivat olla normeja Euroopassa, jotta nuorten kuskien tarpeettoman suurta onnettomuusriskiä saataisiin pienennettyä. Yli 3 800 nuorta (18-24 vuotiasta) kuolee Euroopan Unionin teillä vuosittain. Tieliikennekuolemat ovat ikäryhmän johtava kuolinsyy.

Raportin mukaan 15-25 ikävuosina läpikäytäväy biologiset ja sosiaaliset muutokset vaikuttavat nuorten riskien havainnointikykyyn, mikä lisäksi ajokokemuksen puute tekee nuorista heikompia arvioimaan vaaratilanteita ja reagoimaan niihin.



Italia: Jopa 6000 euron sakot kabotaasi-ilmoituksen laiminlyönnistä!

Kuukausi sitten Italiassa voimaan astunut laki vaatii ulkomailta kabotaasikuljetuksia suorittavan kuljettajan ja työnantajan rekisteröitymistä Italian työministeriölle vähintään 24 tuntia ennen Italian rajan ylitystä. Rekisteröityminen käy nyt myös englanniksi linkillä http://www.distaccoue.lavoro.gov.it/Pages/Home.aspx?lang=eng

Ilmoittautumisen laimninlyönnistä rangaistaan 150-500 euron sakolla työnantajaa kohti. Jos työsuhdetta ei voida vahvistaa, rangaistaan 500-3000 euron sakolla. Jos Italiassa ei ole osoitettavissa edustajaa kuljetukselle, uhkaa sakkorangaistus nousta 2000-6000 euroon.


Suomella opittavaa liikenneturvallisuudesta Ruotsilta

Ruotsin liikenneviraston mukaan vuonna 2016 Ruotsin tieliikenteessä sattuneissa onnettomuuksissa kuoli 263 henkilöä. Suomessa vastaava luku vuoden 2016 tammi-joulukuulta on tilastokeskuksen mukaan 240 henkilöä. Vaikka Suomen tieliikenteen kuolonuhrien määrä oli 17 henkilöä edellisvuotta vähemmän, on se silti Ruotsiin verrattuna huomattavan suuri. Ruotsin väkiluku ylitti hiljattain 10 miljoonaa, kun Suomen väkiluku on 5,5 miljoonaa. Suomella on opittavaa Ruotsilta liikenneturvallisuudesta, kun liikenneonnettomuuksissa kuolee lähes yhtä paljon ihmisiä, mutta maan väkiluku on melkein puolet pienempi.


Wärtsilä optimoi M/S Megastarin toiminnon

Wärtsilä on solminut viiden vuoden ylläpitosopimuksen virolaisen AS Tallink Gruppin kanssa. Sopimuksen kohteena on Tallinna-Helsinki-reitin uusi ropax-lautta M/S Megastar, jonka liikennöinti alkaa 29. tammikuuta 2017. Aluksen voimanlähteenä ovat Wärtsilän monipolttoainemoottorit, jotka käyttävät pääasiassa nesteytettyä maakaasua ympäristölainsäädännön vaatimusten täyttämiseksi. Sopimuksen mukaisesti Wärtsilä optimoi aluksen suorituskyvyn, pidentää aikaa jonka alus on käytettävissä liikenteessä, parantaa luotettavuutta sekä lisää kustannusten ennustettavuutta. Sopimus kattaa myös Wärtsilän tarjoaman kuntoon perustuvan ylläpidon (Condition Based Maintenance, CBM) ja online-etätuen.

Lue lisää...


St1 pilotoi bioetanolin valmistusta Thaimaassa

Suomalainen energiayhtiö St1 on allekirjoittanut Ubon Bio Ethanolin kanssa aiesopimuksen (Memorandum of Understanding), jonka tavoitteena on kassavajätepohjaisen bioetanolin valmistuksen pilotointi sekä mahdollisen yhteisyrityksen perustaminen etanolintuotantoon Thaimaassa. Thaimaassa käytetään bioetanolia liikennepolttoaineena yli 3 miljoonaa litraa päivässä ja maan hallituksen tavoitteena on nostaa kulutus 11,3 miljoonaan litraan päivässä vuoteen 2036 mennessä. 


Arriva: 174 uutta Volvo kaksikerros-hybridiä Isobritanniaan

14 maassa Euroopassa toimiva joukkoliikennejättiläinen Arriva (busseja, junia, raitiovaunuja, vesibusseja; 55 000 työntekijää, 2,2 miljoonaa matkustajaa vuosittain) hankkii Isobritanniaan 174 uutta Volvo B5LH kaksikerros-hybridibussia. 123 bussia sijoitetaan Lontoon liikenteeseen ja 51 Merceysiden paikallisliikenteeseen. 

Erinomaisilla ympäristöarvoilla varustetut ja hyvin luotettaviksi todetut bussit on korittanut brittiläinen Wrightbus. CO2-päästöt on todettu jopa 39% dieselbusseja pienemmiksi.

Arrivalla on ennestään 44 Volvo hybridibussia liikenteessä Englannissa.


Ruotsi: Kaasuautoräjähdykset huolestuttavat

Ruotsin autokorjaamojen yhdistys (SFVF) toteaa tiedotteessaan: "Neljän kuukauden sisällä Ruotsissa on sattunut seitsemän onnettomuutta kaasuautoille. On suoranainen ihme, ettei kukaan ole kuollut tai loukkaantunut."

Kaasuautopalon sammutustöissä Kramforsissa kaasusäiliö räjähti. Auton katto lensi 30 metriä ja putosi muutaman metrin päähän palomiehestä. Paikalla olleet poliisit eivät ymmärtäneet auton olevan kaasuauto ennen kuin pelastuspalvelu saapui paikalle.

Göteborgissa  sattui bussipalo. Kaasusäiliöiden räjähtäessä niitä peittänyt kate ja kaksi kaasusäiliötä lensivät taivaan tuulin. Kate putosi kahden palomiehen jalkojen juureen. Kaasusäiliöt lensivät vielä pitemmälle. Räjähdyksen paineaalto kaatoi kaksi palomiestä niin pahasti, että miehet jouduttiin kuljettamaan ambulanssilla sairaalaan.

SFVF on alan muiden järjestöjen kanssa hakenut yhtenäisiä sääntöjä ratkaisuksi miten kaasuautoonnettomuuksissa tulisi toimia. SFVF pahoittelee, ettei esitettyihin varoituksiin ole Ruotsissa reagoitu.


Trafi: Katsastuksessa hylätään jarrujen ja etuakseliston vikojen takia

Trafi on julkaissut henkilöautojen mallikohtaiset katsastuksen vikatilastot viime vuodelta. Trendi on pysynyt aikaisempien vuosien kaltaisena: katsastuksessa hylätään yleisimmin jarrujen ja etuakseliston vikojen vuoksi ja uudet autot saavat hylkäyksiä entistä harvemmin. Tilastoista löytyi tänä vuonna myös ensimmäistä kertaa automalleja, jotka eivät saaneet yhtään hylkäystä.

Pääsääntöisesti voisi sanoa, että uusien autojen hylkäysprosentit jatkavat laskuaan, mutta vanhempien autojen hylkäysprosentit nousevat, esimerkiksi tilaston vanhimmista, 14-vuotiaista autoista hylättiin viime vuonna jo 38 %.”

Yleisimmin auto hylättiin etuakseliston ja käyttö- tai seisontajarrun ongelmien vuoksi. Korjauskehotuksia annettiin eniten valojen ja tuulilasin vikojen takia. Ajokieltoja määrättiin useimmiten käyttöjarrun ongelmien tai päästöjen vuoksi.

”Saamme paljon kansalaispalautetta siitä, että autojen valot näkyvät huonosti liikenteessä. Ja tämä näkyy myös katsastustilastoissa, jossa yksi yleisimmistä korjauskehotuksista annetaan lähivaloista. Lähi- ja takavaloista annettiin yhteensä yli 300 000 korjauskehotusta viime vuonna”, toteaa johtava asiantuntija Otto Lahti.

Henkilöautojen mallikohtaiset katsastuksen vikatilastot on julkaistu Trafin nettisivuilla. Mallikohtaisista hylkäysprosenttitilastoista ilmenee käyttöönottovuosittain katsastettujen henkilöautojen hylkäysprosentit sekä kolme yleisintä hylkäykseen johtanutta syytä. Tilastoissa on mukana automallit, joita on esitetty katsastukseen vähintään 100 kappaletta.

Lisätietoja:
Katsastuksen vikatilastot 2016


Metsähallitus tarkisti tienkäyttömaksujaan

Metsähallitus Metsätalous Oy on tarkistanut metsäteiden käytöstä perimiään maksuja. Hintaperusteena on 0,15 €/m3/km. Yli 20 kilometrin matkalta ei enää peritä tienkäyttömaksua. Suurin osa kuljetuksista on alle 20 kilometriä ja siten teiden käytöstä kertyy pääosin teiden kulumista vastaava korvaus.

Metsähallitus on saanut runsaasti palautetta nimenomaan pitkien matkojen päässä olevien metsäpalstojen kuljetuskustannuksista. Metsäteiden käytön maksua onkin pyritty kohtuullistamaan tarkistuksessa. Tienkäyttömaksuista on neuvoteltu myös Maa- ja metsätaloustuottajain Keskusliitto MTK:n kanssa. Tienkäyttömaksuilla katetaan osaltaan laajan metsätieverkoston ylläpitoa: Metsähallituksella on 37 000 kilometriä omia metsäteitä.

Maksut eivät koske henkilöliikennettä ja esimerkiksi metsästäjille, marjastajille, kalastajille ja muille vastaaville käyttäjille kulku on edelleen maksutonta. Valtion metsäteillä kulkijoista 85 % on virkistyskäyttäjiä.


VR Group lopettaa toiminnan Hyvinkään konepajalla

VR Group lopettaa junakaluston kunnossapidon Hyvinkään konepajalla ensi vuoden loppuun mennessä. Tavoitteena on tiivistää kunnossapitoverkostoa ja saada aikaan useiden miljoonien eurojen kustannussäästöt vuosittain. Hyvinkään konepajan työt ja henkilöstö siirtyvät muihin kunnossapitoyksiköihin, ja osa töistä mahdollisesti ulkoistetaan. Konepaja suljetaan vuoden 2018 lopulla.


Tehokkaampi trukki Kalmarilta

Kalmar julkistaa uuden dieseltrukkimalliston. Kalmar DCG50-90 -nimellä kulkeva mallisto koostuu seitsemästä eri mallista, joista jokainen on varustettu EGO-ohjaamolla. Kalmarin mukaan uuden malliston optimoitu voimansiirto sekä hydraulinen- ja sähköjärjestelmä parantaa tehokkuutta 10 prosenttia verrattuna edelliseen mallistosukupolveen.

DCG50-90-mallistossa on AGCO 44AWF Stage 4 moottorit, joiden avulla polttoaineenkulutus laskee 15 prosenttia ja NOx-päästöt 89 prosenttia verrattuna stage 3 -standardin moottoreihin. Trukit tulevat olemaan 5-9 tonnin kapasiteeteilla.


Orlaco: Kuorma-autoissa ei enää tarvita etu- ja sivupeilejä

Orlaco on ensimmäinen yhtiö, jonka kamera/näyttöjärjestelmälle on myönnetty RDW-hyväksyntä käytettäväksi luokan V ja VI (etu- ja sivu-) peilien sijasta. Järjestelmän nimi on CornerEye. Innovaationsa avulla Orlaco pyrkii parantamaan turvallisuutta ja vähentämään vaurioita kuljetusalalla.

Aiemmin kamera- ja näyttöjärjestelmiä sai käyttää kuorma-autoissa vain yhdessä peilien kanssa. CornerEye on ensimmäinen järjestelmä, jolla voidaan hyväksytysti korvata kuorma-auton etu- ja sivupeilit. RDW on testannut järjestelmän epäsuoraa näkyvyyttä koskevien R46-ohjeiden mukaisesti ja antanut hyväksyntänsä sen käytölle. Ensimmäiset pelkästään tätä järjestelmää hyödyntävät kuorma-autot on nyt otettu käyttöön.

Lue lisää...


Uutisissa huuhaata, PPCT kertoo: GPS-paikannin autoon

PPCT Finland: Auton käyttömaksu ja GPS

Autoveron poisto, liikenneverkkoyhtiö ja GPS-pohjainen auton käyttömaksu oletettavasti ovat kahvipöytäkeskustelujen kiivaimmat aiheet tammikuussa 2017. PPCT tekee yritystoimintaa GPS-paikannuksen ympärillä, ja sillä on kokemusta aiheesta varmasti enemmän kuin monella muulla tässä maassa. Yrityksessä on kiinnostuneina seurattu, kun keskustelu kuumenee – samalla on päätetty olla kommentoimatta mitään. Jossain kohtaa ”asiantuntijoiden” taso ylittää sen, että PPCT Finlandin on jaettava hieman kokemuksia ja faktatietoa ajoneuvojen paikannuksesta.

Lue lisää...