MAN - Vaihtoautot

Sähköajoneuvoille selvät kulutuslukemat, selvitetään Suomessa!

Tällä uutissivulla ja edellisessä KN-uutiskirjeessä 38/16 kerrottiin Saksassa tehdystä piheimpiä sähkö-henkilöautoja koskevasta kulutusvertailusta. Piheimmäksi todettiin VW E-Up kulutuksella 11,7 kWh/100 km.  Seitsemäs vertailussa kulutti 13,3 kWh/100 km.

Tärkein havainto lienee, että myös sähköajoneuvoista on mitatattavissa niiden energiakulutus/100 km.

Monen päässä pyörii kysymyksiä kuten, paljonko on sähköauton kulutus talvella ja mikä on sähköauton todellinen kulutus. 

Tämän johdosta Auto, tekniikka ja kuljetus -lehti on pyytänyt maamme tunnetuinta kuljetusenergian riippumatonta (!) asiantuntijatiimiä selvittämään vastaavat lukemat sähköjunille, raitiovaunuille, trolleybusseille ja sähköbusseille. Sitä kautta voidaan verrata yksityiskohtaisesti myös sähkönkulutus/matkustaja/100 km. Palaamme asiaan ja mahdollisiin ensituloksiin tälläkin palstalla.


Mallia Suomelle: Lokakuusta Valokuu!

Skoda Saksassa innostaa kaikkia autoilijoita käymään lokakuun aikana Skoda-liikkeissä kautta maan tarkistuttamassa ilmaiseksi ei vain autonsa ajovalot, vaan auton kaikki valot ympäriinsä. Kävijöiden kesken arvotaan voittopalkinto, uusi Skoda Rapid Spaceback 1,2 TSI. Tempausta tukevat mm. ADAC, Osram, Optikkojen Keskusliitto ZVA ja joukko liikenneturvallisuusjärjestöjä. Kamppanjan suojelijana on Saksan liikenneministeri Alexander Dobrindt.

Tempausta perustellaan mm. koska liikenteessä valoviallisten määrä on noussut jopa kolmannekseen kaikista autoista ja koska halogeni-, Xenon- ja LED-valojen tarkistus ja suuntaus vaatii nykyään omanlaista ammattitaitoa.

Lukuisat optikkoliikkeet ympäri maata tarjoavat kamppanjaan liittyen ilmaisia näöntarkastuksia.

Suomeen tuotuna lokakuun julistaminen autoilijoiden valtakunnalliseksi valojen ja näön tarkastuskuukaudeksi istuisi kuin nenä päähän! Suomessa on EU:n ylivoimaisesti vaikeimmat ajo-olosuhteet tieliikenteessä marraskuun ja helmikuun välisenä aikana. Mallia liikenneministeriölle, Liikenneturvalle, Autoalan Keskusliitolle ja Autotuojille!


Jäänmurtaja Polaris luovutettiin

Video jäänmurtaja Polariksen rakentamisesta.

Arctech Helsinki Shipyard Oy luovutti Suomen jäänmurtajalaivaston tehokkaimman tulokkaan, LNG-käyttöisen jäänmurtaja Polariksen Liikennevirastolle 28.9.2016. Liikennevirasto luovutti aluksen edelleen Arctia Icebreaking Oy:lle.

Helsingin telakalla rakennettu prototyyppialus on tehty palvelemaan 50 vuoden ajan jäänmurto-, öljyntorjunta- ja hätähinaustehtävissä. Alus voi käyttää polttoaineenaan joko nesteytettyä maakaasua tai matalarikkistä dieseliä. Edellisen kerran saman kokoluokan jäänmurtaja on valmistunut Suomen käyttöön vuonna 1994.



Kysely: Ruotsalaista ei ruuhka rassaa ja norjalainen ärsyyntyy pyöräilijöistä

Mobiilipysäköinnin palveluja tuottava EasyPark on selvittänyt suomalaisten, ruotsalaisten, norjalaisten ja tanskalaisten liikennekulttuurien eroja. Autoilijoille suunnattu kyselytutkimus toteutettiin samanaikaisesti neljässä pohjoismaassa. Eroja löytyy muun muassa ruuhkastressissä sekä suhtautumisessa pyöräilijöihin ja jalankulkijoihin. Myös mobiilisovellusten käytön laajuus ja pysäköintisääntöjen tuntemus ovat naapurimaissa eri tasoilla toisiinsa verrattuina. Kyselyyn vastasi jokaisesta maasta 1000 yli 18-vuotiasta autoilijaa.

Lue lisää...


Hirvivaroitukset autoihin

V-Trafic on julkaissut navigaattoreihin ja mobiililaitteisiin soveltuvan aktiivisen hirvivaroitusjärjestelmän. Kohonneen hirvikolaririskin aikana järjestelmä antaa autoilijan navigaattoriin tai mobiililaitesovellukseen varoituksen, joka kiinnittää kuljettajan huomion laskemaan tilannenopeutta ja tarkkailemaan teiden reunoja. Varoitukset kestävät tilannekohtaisesti 15 minuutista useaan tuntiin.

Lue lisää...


Ford: Robotaksi ilman rattia

Itsenäisesti kulkevia Ford Fusion Hybrid autoja ilmestyy jo kuluvan vuoden aikana Kalifornian teille.  Fordilla arvioidaan ensimmäisten täysautonomisten robottiautojen tulevan liikenteeseen taksikuljetuksiin vuonna 2021. Auto toimii silloin ilman ohjauspyörää, ilman kaasu- ja jarrupoljinta. Ensi vuosikymmenen loppuun mennessä 20% uusien autojen kaupasta kohdistuu autonomisesti eli itsenäisesti kulkeviin roboautoihin, Ford ennustaa.

(Vogel)


Sähköautojen 5 piheintä Saksassa

Saksassa valtio on lähtenyt edistämään sähköautojen myyntiä taloudellisilla tukiaisilla. Samalla on vertailutestien perusteella rankattu viisi vähiten sähköenergiaa käyttävää sähköautoa. Parhaaksi on todettu:

1. VW E-Up, kulutus 11,7 kWh/100 km, toimintamatka 160 km

2. Mitsubishi Electric, kulutus 12,5 kWh/100 km, toimintamatka (myös Citroen C-Zero ja Peugeot Ion)

3. BMW i3, kulutus 12,6 kWh/100 km (0-100 km/h 7,3 sek.)

4. VW E-Golf, kulutus 12,7 kWh/100 km, toimintammatka 190 km

5. Renault Zoe, kulutus 13,3 kWh/100 km, toimintamatka jopa 240 km

(Vogel)


Renault sähköautoissa ykkönen

Sähköautojen kehitys näkyy henkilöautoissa, mutta se vaikuttaa ratkaisevasti myös raskaan sektorin kumipyöräisiin. Ensimmäisinä se koskettaa jakelukalustoa ja busseja.

Saksalainen Center of Automotive Management (CAM) on tutkinut 370 sähköautoja koskevaa innovaatiota 19 johtavan autonvalmistajan kohdalla vuodesta 2011.

Täyssähköautoja koskevien keksintöjen ja kehitelmien pisteytyksessä Renault sijoittui ykköseksi 15 indeksipisteellä niukasti ennen Teslaa (14 p.) BMW (8,5),VW (7,5) ja Daimler (6) putoavat kauas parhaiden taakse. Jos Renaultin tiliin lisätään yhteistyökumppani Nissanin saamat 5,5 indeksipistettä, Renault-Nissanin johto kasvaa ylivoimaiseksi.

Plug-in hybridiautoissa saksalaiset ovat kehittelijöinä johdossa. VW rankataan ykköseksi 25 indeksipisteellä seuraavina BMW (22), Volvo Geely (17) ja Daimler (15).

Vaikka CAM tilittää lähinnä saksalaisten autojen sijoituksia voidaan vetää johtopäätös, että täyssähköautoissa kiinalaiset BYD, BAIC ja SAIC sijoittuvat heti Teslan jälkeen. Plug-in hybrideissä näkyy kiinalaisten autonvalmistajien vähäisempi kiinnostus kehitystystyön osalta.

(Vogel)


Eronen sai lähtöpassit MANilta

 Tapani Eronen

Vajaan vuoden päivät MAN Truck & Bus hyötyautojen liiketoiminnan myyntijohtajana Suomessa toiminut ja sitä ennen pitkän työuran Volkswagen autojen parissa tehnyt Tapani Eronen on irtisanottu tehtävistään 5.9.2016 alkaen. MAN Truck&Bus hyötyautojen myynnistä vastaa jatkossa aikaisemmin Tecalemit Oy:n palveluksessa ollut Juha Pulliainen.

MAN kuorma-autojen myynti nousi Erosen johdossa vajaassa vuodessa alle kahden prosentin merkkinaosuudesta reiluun neljään prosenttiin. Erosen mukaan irtisanominen on seurausta hänen ja maahantuojan välisistä näkemyseroista merkin myynnin jatkokehityksessä. 

Emme tavoittaneet VV-Autotalot Oy:n toimitusjohtaja Martti Muonaa antamaan perusteita nyt tehdyille päätöksille.

 

 

 


Hiabin uusi Moffett IAA:ssa

Hiab esittelee uuden Moffett M4NX -ajoneuvotrukin Hannoverin IAA-näyttelyssä. M4NX-ajoneuvotrukki on pyritty valmistamaan niin kevyeksi kuin mahdollista luopumatta kuitenkaan suorituskyvystä, minkä takia se nostaa oman painonsa enemmän lastia. Moffett M4NX on asetuksista riippuen kapeimmillaan 1 900 mm leveä.


Uusi Hardox HiTemp on luotu kestämään kuumuutta

Teräsyhtiö SSAB tuo markkinoille uuden kuluttavia olosuhteita korkeissa lämpötiloissa kestämään luodun Hardox HiTemp -kulutusteräksen. Hardox-kulutuslevyjen tuoteperheeseen kuuluvan uutuuden luvataan olevan edullisempi ja helpompi työstää kuin nykyiset korkeisiin lämpötiloihin tarjolla olevat ratkaisut.  

Hardox HiTemp -terästä voidaan leikata, hitsata, työstää ja kylmämuovata samoilla konepajalaitteilla ja -tekniikoilla kuin muitakin Hardox-teräslajeja ja tavallista terästä. Kaikki tämä tekee Hardox HiTemp -teräksestä yhtiön mukaan ihanteellisen vaihtoehdon kuluttaviin olosuhteisiin korkeissa lämpötiloissa useilla eri aloilla - erityisesti prosessiteollisuudessa, kuten teräs- ja sementtitehtailla tai hiilivoimaloissa, sekä kierrätys- ja asfalttiteollisuudessa.


Genesta valitsi latausverkon kehittäjän ja ylläpitäjän

Fortum Charge & Drive ja Pohjoismaiden johtava kiinteistösijoitusyhtiö Genesta Property Nordic ovat allekirjoittaneet sopimuksen sähköajoneuvojen latausverkon kehittämisestä ja ylläpidosta.

Genestan tiedotteen mukaan älykkäät latausratkaisut sisältyvät jo nyt liiketiloja vuokraavien asiakkaiden odotuksiin. Sopimuksen ansiosta yhtiö pystyy tarjoamaan kustannustehokkaan latausratkaisun vuokralaisilleen ilman, että heidän tarvitsee itse huolehtia asentamisesta ja ylläpidosta.


Pinnoitteet haastavat perinteiset autovahat

Kahan markkinoima Sonax Xtreme Protect + Shine -pinnoite haastaa yhtiön mukaan perinteiset autovahat. Hybrid NetProtection teknologiaan perustuvan pinnoitteen luvataan olevan monesti kestävämpi kuin vahan.

Pinnoite levitetään levityssienen avulla maalipinnalle ristikkäisin liikkein, alue kerrallaan. Lopuksi pinta pyyhkäistään mikrokuituliinalla. Käsittely on huomattavasti nopeampi ja vähätöisempi kuin perinteinen vahaus. Uudehkon ja hyväkuntoisen maalipinnan voi pinnoittaa ilman esikäsittelyä, mutta hieman kulunut maalipinta tulee aina esikäsitellä ennen pinnoittamista.


Näin valitaan Vuoden Kuorma-auto ja Vuoden Pakettiauto

Miten valitaan Kansinvälinen Vuoden Kuorma-auto (International Truck of the Year, ITOY) ja Kansainvälinen Vuoden Pakettiauto (International Van of the Year, IVOY), meiltä kysytää toistuvasti. Samaa kysytään jatkuvasti myös muissa maissa Euroopassa.

Hollantilainen kollegamme Arjan Velthoven, joka on tuomariston jäsen kummassakin organisatiossa, selvittää videolla sekä ITOY:n että IVOY:n valintajärjestelmää. Video on englanninkielinen. Pahoittelemme ettei Arjan suostunut selittämään asiaa suomeksi. ;-) Seuraavassa Auto, tekniikka ja kuljetus 8/16 lehdessä selvitys suomeksi.

Ensi viikolla julistetaan Hanoverissa IAA-näyttelyssä Vuoden Pakettiauton 2017 ja Vuoden Kuorma-Auton 2017 lisäksi myös Vuoden Kaupunkibussi 2017. Auto, tekniikka ja kuljetus edustaa Suomea mainituissa kansainvälisissä tuomaristoissa vuodesta 1981 lähtien.


Suomalaiset suopeita turvavöille

Eurooppalaisten mielipiteitä ja kokemuksia liikenteestä selvittäneessä ESRA project (European Survey of Road users’ safety Attitudes) -tutkimuksessa suomalaisten asenteet turvavyön käytön suhteen ovat Euroopan tiukimmat. Ainoastaan kuusi prosenttia suomalaisista oli sitä mieltä, ettei turvavyötä ole välttämätöntä kiinnittää, kun matkustetaan auton takapenkillä. Kyselymaiden keskiarvo oli 15 %. Suomalaiskuljettajista 86 prosenttia myös varmistaa kysymällä, että matkustajilla on vyö kiinni, kun maiden keskiarvo oli seitsemän prosenttiyksikköä tätä vähemmän.