MAN - Vaihtoautot

Uusi Ford Trucks 1848T: Sekoittaako markkinapakkaa?

Ford Trucks 1848T:n edeltäjä oli Ford TranscontinentalFord Transcontinental myllersi kuorma-automarkkinoita 1975-84. Ja Ford Cargo valittiin Vuoden Kuorma-autoksi 1982. 1990-luvun jälkeen ei Ford ole tehnyt merkittävää jälkeä kuorma-automarkkinoilla.

Tekeekö nyt? Uusi Ford Trucks 1848T E6 esiteltiin Romaniassa kesä-heinäkuun vaihteessa. Fordin tarkoituksena on palata kuorma-automarkkinoille. Vuoteen 2020 tarkoituksena on saada toiminnot käyntiin 50 maassa, varatoimitusjohtaja Lisa King paljastaa.

Martti Peltonen kävi koeajamassa. Viiden sivun raportti Auto, tekniikka ja kuljetus 5/17, ilmestyy 28.6.2017.


PMC Hydraulics keskittää tuotantonsa Tampereelle

Hydrauliikan kansainvälinen palvelutarjoaja PMC Hydraulics keskittää globaalisti letkuasennelmatuotantonsa Tampereen yksikköön ja investoi samalla tuotannon automatisointiin.

Keskittämisen avulla pyritään tehostamaan tuotantoa ja vastaamaan tuotannon kasvutavoitteisiin. Letkuasennelmatuotanto valmistaa hydrauliikkaletkuja liikkuvan kaluston, kuten metsäkoneiden sekä teollisuus- ja marine-sovellusten käyttöön.

Keskittäminen ja investoinnit ovat osa PMC Hydraulicsin uudelleenjärjestelyä. PMC Hydraulicsin Suomen tuotantolaitokset ja varastot ovat tähän saakka sijainneet Vantaalla, Tampereella ja Lempäälässä. Nyt yksiköt yhdistetään ja ne siirtyvät uusiin tiloihin Tampereella, jonne investoinnitkin tehdään.

PMC Hydraulics haluaa taata toimitusvarmuuden paikallisesti ja globaalisti. Investoinnit ja toimintojen järjestelyt ovat osa tätä strategiaa.

Suomalainen PMC Hydraulics Oy kuuluu ruotsalaiseen Dacke Industri AB -yritykseen, kuten kuuluu myös ruotsalainen PMC Hydraulics AB. Näiden maiden lisäksi PMC:llä on toimintoja myös Tanskassa, Puolassa, Kiinassa, Intiassa, Virossa ja Latviassa. 

 


Ensimmäinen Iveco Daily Forveda Jyväskylän bussinäyttelyssä

Iveco Daily Forveda

Vilnan pohjoispuolella Liettuassa toimiva pienoisbussien valmistaja Forveda on toimittanut esillä olleen bussin maahamme ja se oli näytteillä Ivecon maahantuojan Vehicon osastolla.

Lue lisää...



Maavoimien autohankinnat haisevat aina vain pahalle

Tarjousvaatimuksilla varmistetaan haluttu voittaja. "Sorra suomalaista" näyttäisi olevan maavoimiemme käsittämättömän lyhytnäköinen kansantalousarvio ja valintaperuste. Se kampittaa ikävällä tavalla kotimaisen autotehtaan ja torppaa samalla sekä puolustusselonteon VNS 3/17 arvion poikkeusolojen huoltovarmuuden vaatimuksista että puolustusvoimien logistiikan kehittämisohjelman.

Tunkion ylimpänä keikkuu isänmaallisuudellaan kehuva puolustusministei Jussi Niinistö (ent. PS, nyt SiTu) maavoimien ja logistiikkalaitoksen kenraalien sekä käsikassarana toimivan, valtion hankintoja suorittavan Hanselin kaupallisen johdon seurassa.

Lue "Tässä ei ole tulevaisuus", Auto, tekniikka ja kuljetus 5/17, ilmestyy 28.6.


Talvirenkaat Saksassa: Lumihiutalemerkintä pakolliseksi

Saksassa 1.6.2017 annetun määräyksen mukaan tulee kaikkien 1.1.2018 jälkeen valmistettujen talvirenkaiden täyttää 3PMSF-talvikelpoisuusvaatimukset ja kantaa nk. lumihiutale-merkintää. Ennen 31.12.2017 valmistetuille talvirenkaille myönnetään ylimenokausi 30.9.2024 saakka.

1.6.2017 ajamisesta muilla kuin talvirenkailla jäisellä tienpinnalla, lumen tai loskan liukastamalla tai jään tai paannejään peittämällä tienpinnalla rangaistaan 60 euron sakolla, minkä lisäksi ajoneuvon omistajaa rangaistaan 70 euron sakolla.

Ajoneuvoissa joissa on kuljettajan lisäksi enemmän kuin kahdeksan matkustajapaikkaa sekä yli 3,5 tonnia painavilla ajoneuvoilla tulee olla vetopyörien lisäksi myös ohjaavissa pyörissä hyväksytyt talvirenkaat. Tämä vaatimus astuu voimaan viimeistään 1.7.2020.


Kaasutankkausverkosto levittäytyi Hämeenlinnaan

Gasum on vihkinyt Hämeenlinnan ensimmäisen kaasutankkausaseman käyttöön tänään tiistaina 20.6.2017. Paroistentiellä sijaitseva asema avautui autoilijoiden käyttöön jo viime viikolla. Uusi tankkausasema tarjoaa paineistettua bio- ja maakaasua henkilö-, jakelu- ja jäteautoille sekä busseille. Kaasutankkausasema sijaitsee Helsinki-Tampere-moottoritien välittömässä läheisyydessä. 

Gasum kehittää avaa seuraavien vuosien aikana 35 uutta kaasutankkausasemaa. Suunnitteilla on useita asemia muun muassa pääkaupunkiseudulle, Turkuun, Ouluun ja Lahteen.


Avant-kuormaajille myönnetty Avainlippu-tunnus kotimaisuudesta

Suomalaisen Työn Liitto on myöntänyt Avant-kuormaajille Avainlippu-tunnuksen osoituksena Suomessa valmistetuista tuotteista. Avainlippu voidaan myöntää Suomessa valmistetuille tuotteille ja Suomessa tuotetuille palveluille. Avainlipun käyttöoikeus edellyttää, että tuotteen kotimaisuusaste eli suomalaisten kustannusten osuus tuotteen omakustannusarvosta on vähintään 50 prosenttia.

Laskelmassa otetaan huomioon kaikki tuotteeseen kohdistuvat kustannukset. Tällä laskentatavalla Avantin kotimaisuusaste on yli 80 prosenttia.

Kotimaisen tuotteen hankinta koetaan yhä useammin yhteiskunnallisena vaikuttamisena ja arvovalintana, joka edesauttaa suomalaista kilpailukykyä ja hyvinvointia.

- Avantilla on lisäksi jo vahva ja hyvä brändi kotimaan markkinoilla, ja olemme tunnetusti suomalainen toimija. Avainlippu-tunnuksella haluamme tuoda suomalaisuutta esille entistä vahvemmin niin kotimaan markkinoilla kuin kansainvälisestikin. Maailmalla arvostetaan suomalaista laatua. Olemme ylpeitä tuotteistamme ja siitä työstä, jota täällä teemme, Avantin myyntijohtaja Jani Käkelä toteaa.


Exero hiekanlevittäjä keulaan

Ruotsalainen Exero  on esitellyt kuorma-auton keulaan asennettavan hiekanlevittäjän. Sillä saadaan hiekotettua alijäähtyneen sateen  ja vetisen jääpinnan tietä mutkissa ja tienkallistuksissa turvaamaan etupyörien otteen säilyminen tien pintaan. Verraten pienitilavuuksisen keulahiekottajan tarkoitus ei ole korvata varsinaista isoa hiekanlevittäjää vaan varmistamaan menoa huippuliukkailla mutkissa ja mäissä.


Karjaalta kajahtaa: Uusi Sisu Super-Polar Mining 10x6 Tridem

Sisu täräytti maailmalle insinööritaitonsa uusimman tuotteen: Sisu Super-Polar Mining 10x6 Tridem.

10x6 vetorakenteessa on kolme ohjaavaa eli ykkös-kakkos-viides akseli eli kääntyy pennin lantilla. Lisäksi se on "oikea" Tridem eli myös 5. akselin singelipyörät vetävä ja ohjaava.

Moottorina on Mersun vahvin, 625 hv Voithin turboretarderi-kytkimellä ja PowerShift-vaihteistolla. Alusta on Sisun oma Super Heavy Duty, puun ja soran ajossa kaikkein rankimpiin olosuhteisiin kehitettyä runkorakennetta, akseleita ja jousitusta myöten.

Lava on Fliegl Corporation räätälöimä matalan painopisteen työntötyhjennyslava.

Suomen puolustusvoimien ja maanpuolustuksen hylkäämän Sisun omistaja ja toimitusjohtaja Timo Korhonen on juuri palannut 24. työmatkaltaan Kiinassa, jonne Sisu myy erikoisosaamistaan, kuorma-autojen extreme-maastokelpoisuutta, joka ei kelpaa Suomen valtiolle, ei maavoimillemme, ei maanpuolustuksellemme eikä isänmaallisuutta mielellään korostavalle puolustusministerillemme Jussi Niinistölle.


Trafi tekee renkaiden markkinavalvontaa

Trafi osallistuu yhdessä useiden EU-maiden markkinavalvontaviranomaisten kanssa renkaiden markkinavalvontahankkeeseen, jonka tarkoituksena on poistaa virheellisesti merkityt renkaat markkinoilta.

MSTyr15-hankkeen tavoitteena on: Tarkastaa yhteensä 15000 renkaan rengasmerkintä rengasliikkeessä, tarkastaa yhteensä 1500 renkaan tekniset asiakirja-aineistot ja testata yhteensä 150 renkaan vaatimustenmukaisuus märkäpito- ja polttoainetaloudellisuusluokan osalta.

Viime vuonna alkaneen kampanjan ensimmäinen vuosi on sujunut hyvin ja jo yli 5 000 rengasmerkintätarkastusta on suoritettu ja testattavaksi valittuja renkaita on toimitettu testeihin. Hanke jatkuu vuoteen 2018.


Hollanti: Lisää piennarvahteja

Hollannin tieviranomainen on kouluttanut 12 uutta tarkastajaa valvomaan moottori- ja pääteiden pientareille pysäköityjä kuorma-autoja,  joissa kuljettaja joutuu ajo- ja lepoaikamääräysten puitteissa odottamaan matkan jatkumista. Piennarvahdeilla on sakotusoikeus.

Ensimmäiset piennarvahdit nimitettiin virkaan Hollannissa 2015. Nyt tarve on kasvanut niin, että 12 uuden piennarvahdin jälkeen tulee vahteja lisää aina 50:een vuoden loppuun mennessä.


Saksa: Pissakevennys liikennetukoksessa maksaa 30€

Lomakausi merkitsee Saksan moottyoriteillä kilometrien mittaisia liikennetukoksia ja seisovia autojonoja, onnettomuustapauksissa tuntienkin mittaisia. Vaatimuksia on jälleen esitetty välttämättömän tarpeen suorittamisesta seisokin aikana. Saksan poliisi sekä onnettomuuksien pelastustehtävistä vastaavat ovat kevään keskusteluissa pysyneet armottomina.

Seisovasta autosta poistuminen moottoritien sivuun, oli tarve miten polttava tahansa, "palkitaan" 30€ sakolla. Teknisen vian iskiessä auto on pysäköitä moottoritien sivuun erityisille "pelastuspaikoille" hätävilkku kytkettynä, minkä jälkeen kuljettajan ja matkustajien on poistuttava autosta suojaliivit yllä kokonaan moottoritiealueen ulkopuolelle. Auton pysäköiminen muista syistä pelastuspaikalle tuottaa 70€ sakoin ja yhden virhepisteen.


Tanska: AdBlue-tappajat yleistyvät!

Tungvogncenter Syd tarkasti 30-31.5. Padbornissa Tanskan-Saksan rajalla 23 Tanskaan pyrkivää kuorma-autoa. Yhdeksästä löytyi nk. AdBlue-tappaja, pieni elektroninen verkkokaupan tarjoama lisälaite, joka harhauttaa dieselmoottorin käymään ilman ureapohjaista AdBlue nestettä. Kalliina pidetty AdBlue neste suodattaa pakokaasuista NOx- eli typenoksidi-päästöjä.

Yhdeksän AdBlue-tappajaa käyttäneet kuljetusyritykset olivat Liettuasta, Romaniasta, Bulgariasta, Puolasta ja Makedoniasta. Kaikki pysäytettiin rajalle kunnes olivat käyneet rajan autokorjaamolla palauttamassa elektroniikan perussäädöt ja maksaneet sakkonsa.

Poliisi paljasti myös muita rikoksia. Yhdellä makedonialaisella kuljettajalle ei ollut lain edellyttämää kuljettajakorttia. Hänelle määrättiin 35 000 Tanskan kruunun sakko. Toisessa makedonialaisessa ei ollut digitalista ajopiirturia rekisteröimässä ajo- ja lepoaikoja. Hänelle määrättiin 6000 Tanskan kruunun sakko. Yhden AdBlue-tappajaa käyttäneen auton kuljettajan todettiin ylittäneen sallitun ajoajan. Kaikki joutuivat maksamaan sakkonsa ennen kuin saivat jatkaa matkaa.

Suomesta puuttuvat vastaavanlaiset havainnot. (toim.huom.)


Ruotsi: Kovennettuja rangaistuksia laittomasta kabotaasista

Ruotsin hallitus on päättänyt koventaa rangaistuksia EU:n nykysääntöjen mukaisesta laittomasta kabotaasista eli jos ulkomainen kuljetusyritys on tehnyt enemmän kuin kolme Ruotsin sisäistä kuljetusta enemmässä kuin seitsemässä päivässä. Samalla Ruotsin poliisille annetaan nykyistä tehokkaampia työkaluja laittoman kabotaasin valvontaan heinäkuun 17. päivästä alkaen.

Kovennetut otteet laittoman kabotaasin kitkemiseksi ovat Ruotsin hallituksen vastaus maan kuljetuselinkeinon vaatimuksiin.

Ruotsiin verrattuna Suomen Poliisin ja Tullin laittomaan kabotaasiin kohdistama valvonta on käytännössä olematonta. (toim.huom.)


Iveco Daily "Tourys" Liettuasta

Iveco Daily ForvedaKansainvälinen Vuoden Bussin valitseva tuomaristo nimesi toukokuussa Madridissa suoritetun vertailutestin perusteella Iveco Daily Tourys´n Vuoden Minibussiksi 2017. Vertailutestiin osallistui seitsemän johtavan minibussivalmistajan uusimmat mallit.

Voittaja Iveco Daily Tourys on 1+1+19 paikkainen pikkubussi, jonka alusta on valmistettu Suzarrassa ja sisusta Bresciassa Ivecon tehtaissa Italiassa. Keulalla on 3 litran 180 hv;n Iveco diesel ja ZF:n 8-vaihteinen HiMatic automaattivaihteisto. Hinnaksi Iveco on määrännyt 91 500 euroa kaikissa Euroopan maissa. Tuomaristo kiitteli ajettavuutta, matkustusmukavuutta ja istuinjärjestelyn säätöä. Miinuksia keräsivät matkatavaratila (2,5 m3), polvitila ja pieni tuulilasi. Suomessa Ivecon määräämä hinta on koettu korkeaksi.

Nyt Iveco-edustaja Suomessa, Vehico Oy, on tuonut maahan Liettuassa sisustetun Iveco Daily Tourys-kopion, Iveco Daily Forvedan.  Maahantuojan mukaan Forveda-tehtaan 19 matkustajapaikan Iveco Daily on käytännössä samanlainen kuin Vuoden Minibussi-voittaja Tourys, mutta tuntuvasti halvempi. Sille voidaan ennustaa hyvää menestystä Suomessa.


Tutustu lehtiimme! Tutustumistarjous!
Vuokraa toimitilaa! Toimitilaa tajolla!