MAN - Vaihtoautot

EU hyväksyi Ruotsin kabotaasitiukennukset. Suomella ei ongelmia (??).

Ruotsin tulli pysäyttää kabotaasikuljetuksen, jos epäilee laitonta kuormaa tai vilppiä kuormakirjoissa. Se vaatii myös takuusummana 40 000 Ruotsin kruunua, jos epäilee maahan pyrkivän kuljetuksen rikkovan kabotaasi-kuljetusehtoja.

EU vastaanottti kesä-heinäkuussa lukuisia vastalauseita Ruotsin tullin uudesta menettelystä. Ruotsin tulli vastasi, että kuljettajalle annetaan monta tuntia aikaa selventää asiapapereissa ja kuormassa havaittuja epätarkkuuksia. Käsittelyn jälkeen EU-komissio antoi hyväksyntänsä Ruotsin rajatarkastusmenettelylle.

Suomen rajatarkastuksissa ei havaita lainkaan Ruotsin kaltaisia kabotaasirikkomuksia... (Suomen rajatarkastuksissa mahdolliset kabotaasirikkomukset ovat yhtä harvinaisia kuin sukellusveneet Itävallan laivastossa. toim.huom.)


Reaaliaikaiset liikennetiedot ilmaiseksi

Navigaattoreiden ja erilaisten karttaohjelmistojen kehittämiseen erikoistunut TomTom on liittänyt Helsingin maksuttomaan TomTom City-palveluunsa. Helsingin lisäksi uusina kaupunkeina mukana ovat muun muassa Tukholma ja Oslo. 

Ilmainen, internetpohjainen palvelu tarjoaa autoileville kaupunkilaisille, viranomaisille ja ammattikuljettajille reaaliaikaiset liikennetiedot, ruuhkaennusteet ja varoitukset tietöistä sekä onnettomuuksista.
TomTom:in mukaan palvelun käyttäjät voivat palvelun avuin tehdä viisaampia reittivalintoja vähentäen turhia ruuhkia.

Palvelua voi käyttää miltä tahansa internetiin kytketyltä tietokoneelta, tabletilta tai älypuhelimelta veloituksetta osoitteessa: https://www.tomtom.com/en_gb/traffic-index/.


Henna Wickström Scania Suomen uusi toimitusjohtaja

Henna Wickström aloitti 1.8.2016 Scania Suomi Oy:n toimitusjohtajana

Henna Wickström aloittaa 1. elokuuta 2016 Scania Suomi Oy:n toimitusjohtajana. Hän on kautta aikain ensimmäinen naispuolinen toimitusjohtaja Scanian myyntiorganisaatiossa Euroopassa.

Tänä vuonna 50 vuotta täyttävä Henna Wickström, MBA on työskennellyt Scanian palveluksessa runsaat 16 vuotta. ”Aloitin yhtiön kehityspäällikkönä vuonna 2000. Tuolloin Scania Suomessa aloitettiin kehittämistyö Scanian myyntiyhtiöiden toimintaa ohjaavan laatustandardin käyttönottamiseksi”, Henna Wickström kertoo.

”Kuusi vuotta Scania Suomen huolto,- korjaamo- ja varaosapalveluista vastaavana johtajana opettivat minulle, miten suuri merkitys näillä toiminnoilla on asiakkaillemme. Asiakkaamme odottavat toiminnaltamme sekä tasaista laatua että erinomaista asiakaspalvelua jokapäiväisissä tilanteissa”, jatkaa Henna Wickström.

Viimeiset neljä vuotta Henna Wickström on toiminut Scania Suomen kehitysjohtajana. Tänä aikana on pureuduttu kehittämään uusia palveluita ja toimintatatapoja, joilla voidaan tukea asiakkaiden menestymistä heidän omassa liiketoiminnassaan.

”Näiden 16 vuoden aikana olen saanut olla monessa mukana. Uskonkin, että vahva kehittämistaustani ja kokemukseni palveluliiketoiminnasta olivat syitä miksi osaamistaustani nähtiin sopivaksi yhtiön toimitusjohtajuuteen”, toteaa Henna Wickström.



Autonominen MB-bussi

Mersu esitteli 18.7. autonomisesti toimivan "tulevaisuuden" bussin yhdistettynä CityPilot järjestelmään. CityPilot yhdistää 10 kameran, neljän tutkan, GPS:n, kaistavahdin ja erilaiset yhdistettyävyysjärjestelmien toiminnot. 12-metrinen Citaro-pohjainen 299 hv:n R6-dieselillä varustettu 70 km/h kulkeva bussi esiteltiin Hollannissa Amsterdam-Schiphol lentokentän ja Haarlemin välisellä BRT-reitillä. Kuljettajan ei tarvitse ohjata, kiihdyttää eikä jarruttaa. Bussin järjestelmät huomioivat liikennevalot ja risteävän liikenteen. Kuljettaja on mukana lähinnä yllätysten varalla "varajärjestelmänä" valvomassa menoa.


Suomi EU:n 5. autoistunein!

ACEA:n eli Euroopan autonvalmistajien yhdistyksen tilasto vuodelta 2014 paljastaa yllättäviä tietoja autoistumisesta EU:ssa. Autoistunein on odotetusti pieni Luxemburg, 757 autoa/1000 asukasta. Seuraavina on Malta, Liettua (!) Italia ja 5. sijalla 689 autolla/1000 asukasta Suomi.

Suuri automaa Saksa on vasta 10. sijalla, Ranska 12., Brtitannia 13. EU-maiden keskiarvo On 574 autoa/1000 asukasta. Ruotsi on vasta 19. sijalla ja Tanska 21. Romania on peränpitäjä 286 autolla/1000 asukasta.


Tesla kehittää autonomista sähköbussia

Elon Musk on lisännyt 2. Tulevaisuussuunitelmassaan esittelemäänsä sähköbussiin myös autonomiset toiminnot. Bussi on tarkoitettu kaupunkiliikenteeseen kuljettamaan matkustajien lisäksi pyörätuoleja, lastenvaunuja, polkupyöriä ja jopa rahtia tietyllä reittivälillä. Bussin tilaaminen käy älypuhelimella. Eri pysäkeillä pitkin reittiväliä on painonappijärjestelmä, jolla reittiväliä kulkeva bussi voidaan tilata pysäkille.


Mercedes-Benzin kolmeakselinen sähkökuorma-auto

Mercedes-Benz on esitellyt täysin sähköisen kuorma-auton raskaisiin kuljetuksiin. Painoa Mercedes-Benz Urban eTruckilla on 26 tonnia ja hyötykuormaksi Daimler lupaa 12,8 tonnia. Kolmeakselisen Urban eTruckin voiman tarjoaa kolme litiumioniakkumoduulia sisältävä akkupakkaus. Toimintasädettä yhdellä latauksella on Daimlerin mukaan 200 kilometriin asti.

Mercedes-Benz Urban eTruck esitellään suurelle yleisölle Frankfurtin autonäyttely IAA:ssa. Tuotantoon Urban eTruck pyritään saamaan ensi vuosikymmenen alussa. Sitä ennen ajoneuvoa testataan Daimlerin asiakkailla.


Säiliökuljetusjätti Samat osti Haanpää Oy:n

Ranskalainen säiliökuljetusjätti Samat Group on ostanut kemiallisiin nestekuljetuksiin erikoistuneen Haanpaa Group'n. Näin Haanpää siirtyi 15-vuotisesta sijoitusryhmien omistuksesta takaisin kuljetusteollisuudelle. Haanpaa Group'n pääkonttori toimii edelleen Vantaalla. Sillä on haaraliikkeitä ja tytäryhtiöitä Ruotsissa, Norjassa, Britanniassa, Virossa, Venäjällä, Belgiassa, Hollannissa ja Puolassa. Se on alallaan markkinajohtaja Itämeri-alueella ja Pohjoismaissa. Sillä on 380 työntekijää ja se hallitsee 1400 kuorma-autoa. Liikevaihto oli 98 M€ vuonna 2015. Myöhemmissä vaiheissa yhtiön nimeksi on tullut Samat Nordic Oy.

Yrityksen perustaja Jussi Haanpää osti ensimäisen kuorma-autonsa vuonna 1949. Kansainvälistyminen alkoi 1990-luvun lopulla Virossa. 1976 suuri ruotsalainen säiliöautoyhtiö Åkeri Rune Johansson sekä 1999 ostettu Ruotsin suurin, ADR-kuljetusyritys teki Haanpäästä markkinajohtajan Ruotsissa. Yritys muutti nimekseen ADR-Haanpää Oy. 

Siirtyminen hollantilaisen sijoitusyhtiö EQT Partners'lle jätti Haanpään perheelle vielä 1/3 yhtiön omistuksesta. Viinikan kuljetusliikkeen siirtyminen Haanpäälle vahvisti markkinaylivoimaa Pohjois-Euroopassa. 2005 Haanpää siirtyi Brittiläisen Pamplona Capitelin omistukseen, edelleen 2009 - 14 ALMC sijoitusyhtiölle ja 2015 Anchorage Capitalille.

Samat Group'n pääkonttori on Ranskassa. Sillä on ennestään 2000 työntekijää, ajoneuvokaluston määrä on 4000 ja liikevaihto 216 M€ vuonna 2015. Samat hallitsee säiliöautomarkkinoita Ranskan lisäksi Espanjassa ja Portugalissa. Maaliskuussa 2016 Samat voitti Ruotsin Circle-K:n (ent. Statoil) tarjouskilpailun ja aloittaa sen säiliöautokuljetukset 1.9. Malmön ja Kalmarin varikoilta.

ADR Haanpää, tankkiauto

Kuvassa ADR Haanpään puoliperävaunuyhdistelmä ajaa Södertäljevägenilla Tukholmassa tammikuussa 2013.


Mersulle miljardirangaistus! Hintakartelli kaikille kalliiksi.

Euroopan kuuden suuriman kuorma-autonvalmistajan hintasopimus, kartelli, on toiminut vuodesta 1997 vuoteen 2011 kuorma-autojen ostajille, liikenteenharjoittajille, yrittäjille, kuljetusalalle hintahaitaksi, EU-komissio toteaa. Nyt syyllisiksi todetuille valmistajille sakkorangaistusten kautta kustannushaitaksi - jonka viime kädessä kuorma-autonostajat, liikenteenharjoittajat, yrittäjät, kuljetusala lopulta maksaa nahastaan toisenkin kerran! Viidelle valmistajalle on langetettu yhteensä 2,93 miljardin euron rangaistus. Vain kartellin paljastaja, MAN, säästynee sakkorangaistukselta.

EU-komissio alensi sakkoja sadoilla miljoonilla ( DAF -752 M€, Volvo/Renault -670 M€, Daimler ja Iveco -495 M€). Maksettavaa jäi silti Daimlerille (Mercedes-Benz) yksin peräti 1000 miljoonaa euroa sekä Volvo/Renaultille, DAF:lle ja Ivecolle yhteensä 1930 M€. Scanian kohdalla oikeustoimet jatkuvat.

Kuorma-autojen ostajille avautuu tämän jälkeen mahdollisuus vaatia vahingonkorvauksia rangaistukseen syyllisiksi osoitetuilta valmistajilta. EU:n suurimpiin kuuluvia huolintaliikkeitä on ilmoittanut harkitsevansa oikeustoimiin ryhtymistä.

Erityistä osaa koko toimialalle surullisessa näytelmässä esittää VW-konsernin hyötyautopomo (MAN, Scania) Andreas Renschler. Hän toimi samassa asemassa 2004-2013 Daimlerilla. Katseet kohdistuvat häneen hintakartellin mahdollisena paljastajana - nyt MAN:n puolesta, kenties myös Scanian eduksi.


Moottorijarrutukselle kaksinkertainen teho

 

Saksasta kantautuu uutinen, jonka kääntämisessä suosittelemme Googlen käännöspalvelua.

Doppelte Leistung für Motorbremse
Neue HPD-Dekompressionsbremse für Nutzfahrzeuge
20.07.16 | Autor: Slawa Schaub

Der amerikanische Bremsenhersteller Jacobs Vehicle Systems hat eine neue High-Power-Density- (HPD) Motorbremse speziell für Nutzfahrzeuge entwickelt. Es handelt sich um eine Weiterentwicklung der Dekompressionsbremse. Getestet wurde sie kürzlich in einem Euro-6-Vorführtruck auf dem Nürburgring. Dabei erreichte das Produkt laut Jacobs bei 1.400 Umdrehungen pro Minute die gleiche Bremsleistung wie bisherige Motorbremsen bei 2.100 Umdrehungen.

Zudem soll die neue Bremse über den gesamten Betriebsbereich des Motors die eineinhalbfache Bremsleistung der herkömmlichen Dekompressionsbremse erreichen. Bei niedrigen Drehzahlen bringt sie demnach mehr als die doppelte Leistung hervor. Laut Hersteller erhalten Diesel- und Erdgasmotoren mit kleinem bis mittlerem Hubraum damit die Bremsenergie großer Hubräume. Der Betrieb soll trotzdem ruhig vonstatten gehen, da das System in den Motor integriert wird.

Die neue Technologie eignet sich vor allem für Flottenfahrzeuge mit Erdgasmotoren: Deren kleinere Turbolader und niedrige Kompressionsverhältnisse können die Bremskraft um bis zu 25 Prozent verringern. Die HPD-Motorbremse soll diesen Verlust kompensieren, sodass die Flotten weiterhin ihre Standartbeladung sicher transportieren können.


Hector Rail kasvaa kohisten

Ruotsissa yksitinen rautatierahteja suorittava Hector Rail on taas hankkinut viisi uutta veturia. Huolimatta Ruotsin valtionrautateiden raudanlujasta kilpailuotteesta Hector Rail on onnistunut laajentamaan toimintaansa Ruotsista Tanskaan ja Saksaan. Seuraavassa Hector Railin tiedote asiasta. Kesälomien pysäyttämässä Suomessa pyydämme luottamaan Googlen käännöspalveluun asiassa.

Hector Rail investerar i fem nya Siemens Vectron-lok med option på ytterligare 15 lok.

Hector Rail har skrivit ett avtal med Siemens om leverans av fem stycken helt nya lok av sk Vectron-typ. Loken är elektriska, avsedda för den skandinaviska marknaden och utrustade med sk ”extra-mile-funktion”. Detta innebär att loken har en dieselmotor installerad samt att de är utrustade med radiostyrning. Detta gör effektiv växling in och ut ur terminaler möjlig utan att ha tillgång till ett separat växlingslok. Avtalet innebär möjlighet att köpa ytterligare 15 lok fram till 2021.

De nya loken är vid leverans utrustade med järnvägens nya säkerhetssystem ETCS. Två lok är redan tillverkade och kommer att levereras under 2016. Dessa två lok är utrustade med befintligt säkerhetssystem och utan extra-mile-funktion. Resterande lok levereras 2017.

Avtalet innebär möjlighet att utveckla flottan upp till 20 lok. Här finns möjlighet att också beställa loken i ett mer internationellt utförande som innebär att de kan trafikera Sverige, Danmark och Tyskland.


KAHA: Raikasta Sonaxilla

Auton tekstiilipinnat keräävät itseensä likaa ja epämiellyttäviä hajuja. Varsinkin autossa matkustavat lemmikit tai autossa leijaileva tupakansavu jättävät nopeasti epämiellyttävän hajun tekstiileihin. Ilmastointijärjestelmä on myös usein talven jäljiltä tunkkainen ja tunkkaisuus leviää näin hetkessä koko autoon.

Käsittele tekstiilipinnat SONAX Hajuntappajalla, joka ei peitä, vaan poistaa epämiellyttävät hajut. Hajuntappaja on erittäin helppo ja nopea käyttää, suihkuta käsiteltäville pinnoille ja anna kuivua.

SONAX A/C ilmastoinninpuhdistusaine asetetaan autoon käyttöohjeita noudattaen ja annetaan auton käydä noin 15 minuuttia. Tällä helpolla käsittelyllä raikastetaan koko ilmastointijärjestelmä vaivattomasti.


Ahola Transport ostaa 100 Schmitz Cargobull perävaunua

Ahola Transport on tehnyt sopimuksen Schmitz Cargobull Suomi Oy:n kanssa noin sadan uuden perävaunun hankkimisesta. Perävaunujen uudistamisprosessi aloitettiin vuosi sitten. Kaluston uusi ilme rakentuu Ahola Transportin uudistettavan logon ympärille. Uusi kalusto on liikenteessä syksyn aikana. Uuden ilmeen lanseeraus tapahtuu Kokkolassa syyskuussa.


Nissan itseohjautuva ProPILOT-teknologia

Nissan Motor Co., Ltd:n uusi Nissan Serena, joka tulee myyntiin Japanissa elokuussa, varustetaan yhtiön omalla, itseohjautuvalla ProPILOT-teknologialla.

ProPILOT yhdistää ohjauksen, kaasupolkimen ja jarrujen täysin automaattisen toiminnan ja keventää kuljettajan taakkaa ruuhkaisessa liikennevirrassa maantiellä tai pitkillä ajomatkoilla.

ProPILOT-järjestelmä hyödyntää edistynyttä kuvankäsittelytekniikkaa, jonka avulla se pystyy tulkitsemaan erilaisia liikennetilanteita sekä ohjaamaan autoa tarkasti ja luonnollisella tavalla. Kuljettaja voi kytkeä järjestelmän päälle tai poistaa sen käytöstä helposti ohjauspyörässä olevalla kytkimellä. Lisäksi järjestelmän toimintaa voi tarkastella erilliseltä näytöltä.

Järjestelmä ohjaa kaasupoljinta, jarruja ja ohjauspyörää monokamerasta saatujen kuvatietojen ja kehityksen huippua edustavan kuvankäsittelyohjelmiston avulla. ProPILOT-järjestelmän kamera tunnistaa sekä edellä ajavat ajoneuvot että kaistamerkinnät nopeasti ja kolmiulotteisesti.


KAHA: LIQUI MOLY vähentää käyttökustannuksia

LIQUI MOLYn Super Diesel -lisäaine puhdistaa ruiskutusjärjestelmän. Se irrottaa kerrostumat herkistä suuttimista ja huolehtii siitä, että uusia kerrostumia ei pääse syntymään. Polttoaineen ruiskutus toimii optimaalisesti ja polttoaine palaa tehokkaasti. Lisäksi lisäaine voitelee suuttimet ja lisää siten niiden käyttöikää. Se lisää myös setaanilukua. Siten polttoaineen syttyvyys paranee ja moottori pyörii rauhallisemmin sekä säästeliäämmin. Lisäaine suojelee myös koko polttoainejärjestelmää korroosiolta.