MAN - Vaihtoautot

Wärtsilä optimoi M/S Megastarin toiminnon

Wärtsilä on solminut viiden vuoden ylläpitosopimuksen virolaisen AS Tallink Gruppin kanssa. Sopimuksen kohteena on Tallinna-Helsinki-reitin uusi ropax-lautta M/S Megastar, jonka liikennöinti alkaa 29. tammikuuta 2017. Aluksen voimanlähteenä ovat Wärtsilän monipolttoainemoottorit, jotka käyttävät pääasiassa nesteytettyä maakaasua ympäristölainsäädännön vaatimusten täyttämiseksi. Sopimuksen mukaisesti Wärtsilä optimoi aluksen suorituskyvyn, pidentää aikaa jonka alus on käytettävissä liikenteessä, parantaa luotettavuutta sekä lisää kustannusten ennustettavuutta. Sopimus kattaa myös Wärtsilän tarjoaman kuntoon perustuvan ylläpidon (Condition Based Maintenance, CBM) ja online-etätuen.

Lue lisää...


St1 pilotoi bioetanolin valmistusta Thaimaassa

Suomalainen energiayhtiö St1 on allekirjoittanut Ubon Bio Ethanolin kanssa aiesopimuksen (Memorandum of Understanding), jonka tavoitteena on kassavajätepohjaisen bioetanolin valmistuksen pilotointi sekä mahdollisen yhteisyrityksen perustaminen etanolintuotantoon Thaimaassa. Thaimaassa käytetään bioetanolia liikennepolttoaineena yli 3 miljoonaa litraa päivässä ja maan hallituksen tavoitteena on nostaa kulutus 11,3 miljoonaan litraan päivässä vuoteen 2036 mennessä. 


Arriva: 174 uutta Volvo kaksikerros-hybridiä Isobritanniaan

14 maassa Euroopassa toimiva joukkoliikennejättiläinen Arriva (busseja, junia, raitiovaunuja, vesibusseja; 55 000 työntekijää, 2,2 miljoonaa matkustajaa vuosittain) hankkii Isobritanniaan 174 uutta Volvo B5LH kaksikerros-hybridibussia. 123 bussia sijoitetaan Lontoon liikenteeseen ja 51 Merceysiden paikallisliikenteeseen. 

Erinomaisilla ympäristöarvoilla varustetut ja hyvin luotettaviksi todetut bussit on korittanut brittiläinen Wrightbus. CO2-päästöt on todettu jopa 39% dieselbusseja pienemmiksi.

Arrivalla on ennestään 44 Volvo hybridibussia liikenteessä Englannissa.



Ruotsi: Kaasuautoräjähdykset huolestuttavat

Ruotsin autokorjaamojen yhdistys (SFVF) toteaa tiedotteessaan: "Neljän kuukauden sisällä Ruotsissa on sattunut seitsemän onnettomuutta kaasuautoille. On suoranainen ihme, ettei kukaan ole kuollut tai loukkaantunut."

Kaasuautopalon sammutustöissä Kramforsissa kaasusäiliö räjähti. Auton katto lensi 30 metriä ja putosi muutaman metrin päähän palomiehestä. Paikalla olleet poliisit eivät ymmärtäneet auton olevan kaasuauto ennen kuin pelastuspalvelu saapui paikalle.

Göteborgissa  sattui bussipalo. Kaasusäiliöiden räjähtäessä niitä peittänyt kate ja kaksi kaasusäiliötä lensivät taivaan tuulin. Kate putosi kahden palomiehen jalkojen juureen. Kaasusäiliöt lensivät vielä pitemmälle. Räjähdyksen paineaalto kaatoi kaksi palomiestä niin pahasti, että miehet jouduttiin kuljettamaan ambulanssilla sairaalaan.

SFVF on alan muiden järjestöjen kanssa hakenut yhtenäisiä sääntöjä ratkaisuksi miten kaasuautoonnettomuuksissa tulisi toimia. SFVF pahoittelee, ettei esitettyihin varoituksiin ole Ruotsissa reagoitu.


Trafi: Katsastuksessa hylätään jarrujen ja etuakseliston vikojen takia

Trafi on julkaissut henkilöautojen mallikohtaiset katsastuksen vikatilastot viime vuodelta. Trendi on pysynyt aikaisempien vuosien kaltaisena: katsastuksessa hylätään yleisimmin jarrujen ja etuakseliston vikojen vuoksi ja uudet autot saavat hylkäyksiä entistä harvemmin. Tilastoista löytyi tänä vuonna myös ensimmäistä kertaa automalleja, jotka eivät saaneet yhtään hylkäystä.

Pääsääntöisesti voisi sanoa, että uusien autojen hylkäysprosentit jatkavat laskuaan, mutta vanhempien autojen hylkäysprosentit nousevat, esimerkiksi tilaston vanhimmista, 14-vuotiaista autoista hylättiin viime vuonna jo 38 %.”

Yleisimmin auto hylättiin etuakseliston ja käyttö- tai seisontajarrun ongelmien vuoksi. Korjauskehotuksia annettiin eniten valojen ja tuulilasin vikojen takia. Ajokieltoja määrättiin useimmiten käyttöjarrun ongelmien tai päästöjen vuoksi.

”Saamme paljon kansalaispalautetta siitä, että autojen valot näkyvät huonosti liikenteessä. Ja tämä näkyy myös katsastustilastoissa, jossa yksi yleisimmistä korjauskehotuksista annetaan lähivaloista. Lähi- ja takavaloista annettiin yhteensä yli 300 000 korjauskehotusta viime vuonna”, toteaa johtava asiantuntija Otto Lahti.

Henkilöautojen mallikohtaiset katsastuksen vikatilastot on julkaistu Trafin nettisivuilla. Mallikohtaisista hylkäysprosenttitilastoista ilmenee käyttöönottovuosittain katsastettujen henkilöautojen hylkäysprosentit sekä kolme yleisintä hylkäykseen johtanutta syytä. Tilastoissa on mukana automallit, joita on esitetty katsastukseen vähintään 100 kappaletta.

Lisätietoja:
Katsastuksen vikatilastot 2016


Metsähallitus tarkisti tienkäyttömaksujaan

Metsähallitus Metsätalous Oy on tarkistanut metsäteiden käytöstä perimiään maksuja. Hintaperusteena on 0,15 €/m3/km. Yli 20 kilometrin matkalta ei enää peritä tienkäyttömaksua. Suurin osa kuljetuksista on alle 20 kilometriä ja siten teiden käytöstä kertyy pääosin teiden kulumista vastaava korvaus.

Metsähallitus on saanut runsaasti palautetta nimenomaan pitkien matkojen päässä olevien metsäpalstojen kuljetuskustannuksista. Metsäteiden käytön maksua onkin pyritty kohtuullistamaan tarkistuksessa. Tienkäyttömaksuista on neuvoteltu myös Maa- ja metsätaloustuottajain Keskusliitto MTK:n kanssa. Tienkäyttömaksuilla katetaan osaltaan laajan metsätieverkoston ylläpitoa: Metsähallituksella on 37 000 kilometriä omia metsäteitä.

Maksut eivät koske henkilöliikennettä ja esimerkiksi metsästäjille, marjastajille, kalastajille ja muille vastaaville käyttäjille kulku on edelleen maksutonta. Valtion metsäteillä kulkijoista 85 % on virkistyskäyttäjiä.


VR Group lopettaa toiminnan Hyvinkään konepajalla

VR Group lopettaa junakaluston kunnossapidon Hyvinkään konepajalla ensi vuoden loppuun mennessä. Tavoitteena on tiivistää kunnossapitoverkostoa ja saada aikaan useiden miljoonien eurojen kustannussäästöt vuosittain. Hyvinkään konepajan työt ja henkilöstö siirtyvät muihin kunnossapitoyksiköihin, ja osa töistä mahdollisesti ulkoistetaan. Konepaja suljetaan vuoden 2018 lopulla.


Tehokkaampi trukki Kalmarilta

Kalmar julkistaa uuden dieseltrukkimalliston. Kalmar DCG50-90 -nimellä kulkeva mallisto koostuu seitsemästä eri mallista, joista jokainen on varustettu EGO-ohjaamolla. Kalmarin mukaan uuden malliston optimoitu voimansiirto sekä hydraulinen- ja sähköjärjestelmä parantaa tehokkuutta 10 prosenttia verrattuna edelliseen mallistosukupolveen.

DCG50-90-mallistossa on AGCO 44AWF Stage 4 moottorit, joiden avulla polttoaineenkulutus laskee 15 prosenttia ja NOx-päästöt 89 prosenttia verrattuna stage 3 -standardin moottoreihin. Trukit tulevat olemaan 5-9 tonnin kapasiteeteilla.


Orlaco: Kuorma-autoissa ei enää tarvita etu- ja sivupeilejä

Orlaco on ensimmäinen yhtiö, jonka kamera/näyttöjärjestelmälle on myönnetty RDW-hyväksyntä käytettäväksi luokan V ja VI (etu- ja sivu-) peilien sijasta. Järjestelmän nimi on CornerEye. Innovaationsa avulla Orlaco pyrkii parantamaan turvallisuutta ja vähentämään vaurioita kuljetusalalla.

Aiemmin kamera- ja näyttöjärjestelmiä sai käyttää kuorma-autoissa vain yhdessä peilien kanssa. CornerEye on ensimmäinen järjestelmä, jolla voidaan hyväksytysti korvata kuorma-auton etu- ja sivupeilit. RDW on testannut järjestelmän epäsuoraa näkyvyyttä koskevien R46-ohjeiden mukaisesti ja antanut hyväksyntänsä sen käytölle. Ensimmäiset pelkästään tätä järjestelmää hyödyntävät kuorma-autot on nyt otettu käyttöön.

Lue lisää...


Uutisissa huuhaata, PPCT kertoo: GPS-paikannin autoon

PPCT Finland: Auton käyttömaksu ja GPS

Autoveron poisto, liikenneverkkoyhtiö ja GPS-pohjainen auton käyttömaksu oletettavasti ovat kahvipöytäkeskustelujen kiivaimmat aiheet tammikuussa 2017. PPCT tekee yritystoimintaa GPS-paikannuksen ympärillä, ja sillä on kokemusta aiheesta varmasti enemmän kuin monella muulla tässä maassa. Yrityksessä on kiinnostuneina seurattu, kun keskustelu kuumenee – samalla on päätetty olla kommentoimatta mitään. Jossain kohtaa ”asiantuntijoiden” taso ylittää sen, että PPCT Finlandin on jaettava hieman kokemuksia ja faktatietoa ajoneuvojen paikannuksesta.

Lue lisää...


Föri saa sähkömoottorit

Turun kaupunkilautta Föri sähköistetään kevään aikana. Förin voimansiirtojärjestelmä uudistetaan kaupungin strategisen linjauksen mukaisesti ekologisesti kestävällä sähköisellä ratkaisulla. Föri säilyy yhä kettinkivetoisena, vain voimanlähde muuttuu dieselkäyttöisestä sähkökäyttöiseksi. Dieselmoottoreiden tilalle tulee Mobimar Oy:n alihankkija Visedo Oy:n toimittavat sähkömoottorit. Virta sähkömoottoreihin tulee akuista, jotka ladataan yöaikaan Förin ollessa laiturissa. Mobimar Oy on valittu hoitamaan myös Förin ylläpito ja liikennöinti seuraavan kymmenen vuoden ajan. Förin muutostyöt alkavat maaliskuun puolivälissä ja uudistettu kaupunkilautta palaa liikennöimään vappuun mennessä. Muutostöiden ajan Förin tilalla liikennöi m/s Ruissalo.


AutoJerry.fi: Autojen ruostepiikki Helsingissä

20.1.2017 kello 07 Topeliuksenkatu, Helsinki: Kaupungin auto kylvää suolamyrskyä rutikuiville kaduille. Lumentulosta ei tietoa iltapäivään mennessä.

AutoJerry.fi tilastot näyttävät, että autojen ruostekorjauksia pyydetään Helsingissä suhteellisesti yli kolminkertainen määrä Rovaniemeen verrattuna. Uudenmaan ELY-keskuksen alueella nimittäin käytetään kymmenen kertaa enemmän suolaa teiden kunnossapitoon talvisin verrattuna Lapin ELY-keskuksen alueeseen.

Yllättävää on se, että tilaston mukaan autot näyttävät ruostuvan Helsingissä jopa 50 % herkemmin kuin Espoossa ja Vantaalla. Tähänkin saattaa olla osittaisena selityksenä se, että Helsingissä teitä suolataan suhteessa enemmän kuin muualla pääkaupunkiseudulla. Korroosiota lisää se, kun tien suolaukselle altistunut auto pääsee pakkasella välillä sulamaan sisätiloihin.

“Suolan vaikutus on kaikkein suurin yksittäinen tekijä autojen ruostumiseen. Etenkin viime vuosien talvet ovat olleet ankaria autoille kautta koko Suomen, sillä pitkään jatkuneet nollan tuntumassa sahaavat lämpötilat ovat pitäneet suola-autot liikkeellä ja tiet jatkuvasti märkinä tarjoten ruostumiselle parhaat mahdolliset olosuhteet“, Finikorin toimitusjohtaja Teemu Suovesi kommentoi.


Aramid-teknologia suojaa sivupintoja

Nokian Renkaiden kehittämä Aramid Sidewall -teknologia tuo uudenlaista kestävyyttä ja suojaa vaativiin ajotilanteisiin. Renkaiden sivupintasekoituksessa käytetty vahva synteettinen Aramid-kuitu vahvistaa renkaan sivupintaa. Kuidun ansiosta rengas kestää entistä paremmin iskuja ja viiltoja, jotka helposti rikkoisivat renkaan keskeyttäen matkanteon.

Nokian Renkaat tehostaa Aramid-sivupintateknologian hyödyntämistä vaihtelevaan ja vaativaan käyttöön suunnatuissa katumaasturirenkaissa. Aramid–teknologia on saatavilla entistä laajemmin vuoden 2017 alusta alkaen. Teknologiaa hyödynnetään jatkossa myös Nokian Hakkapeliitta LT–talvirenkaissa ja Nokian Rotiiva–kesärenkaissa.


Ensimmäinen sähköbussi aloittaa liikennöinnin Helsingissä

Helsingin ensimmäinen kokonaan sähköllä kulkeva bussi aloittaa liikennöinnin maanantaina 23.1. Linkker-bussi liikennöi Ruskeasuon ja Rautatientorin välistä linjaa 23. Helsingin liikenteeseen tulee talven aikana kaiken kaikkiaan neljä Linkker-bussia.

Linkkerit ovat Suomen ensimmäiset automaattisesti pikaladattava sähköbussit, ja niitä on tarkoitus olla käytössä pääkaupunkiseudun liikenteessä yhteensä 12 vuoden 2017 loppuun mennessä. Akut voidaan ladata pikalatauslaiteella bussin päätepysäkillä matkustajien noustessa kyytiin. Ajokierrosta varten kertyy riittävästi virtaa 2-4 minuutissa.

HSL on tarjonnut bussiliikennöitsijöille mahdollisuutta kokeilla sähköbusseja ilman että se vaikuttaa liikennöitsijän kalustohankintoihin tai talouteen. HSL hankkii Linkker-bussit Leasing-sopimuksella poikkeuksellisesti itse.


SKAL: Livessä aineksia kilpailukyvyn parantamiseen

Suomen kuljetus- ja logistiikka-alan yhdistys SKAL arvioi Live-selvityksessä ehdotetun polttoaineveron alentamisen parantavan Suomen kilpailukykyä. Selvityksessä raskaan liikenteen tienkäyttömaksut määritellään aikaperusteisesti ja maksut perii Live ilman välikäsiä. Tierahoituksen lähteet lisääntyvät, kun myös ulkomainen liikenne maksaa tienkäyttömaksua.

Lue lisää...


Tutustu lehtiimme! Tutustumistarjous!
Vuokraa toimitilaa! Toimitilaa tajolla!