MAN - Vaihtoautot

ATK 5/2017: Kolme juttua kuohuttavat! Heräävätkö poliitikot?

Valtion teitä on 78 000 km. Niitä korjataan alvariinsa, vuodesta toiseen samoja paikkoja.

Valtion teihin liittyy 350 000 km:n mittainen yksityisteiden verkosto. Valtion teihin liittyvistä yksityisteistä jopa 79%:ssa ei ole toimivia tierumpuja liittymäkohdissa. Valtionteiden ojissa virtaava vesi patoutuu yksityisteiden liittymiin ja imeytyy niistä valtionteiden runkorakenteisiin. Seurauksena valtionteiden rungot pettävät, tienpinnat pettävät, ja veronmaksajien rahoilla korjataan uudestaan ja uudestaan samoja ura- ja painumakohtia valtion teissä. Hullujen hommaa. Lue miksi. Tieverkko on karannut valtion käsistä. Minne? Lue Auto, tekniikka ja kuljetus 5/17 niin tiedät.

Ammattikuljettaja ajaa jopa yli 150 000 km vuodessa kaikissa keleissä, kaikkina vuoden- ja vuorokaudenaikoina siinä missä yksityisautoilija ajaa keskimäärin hiukan yli 15 000 km kelejä ja oloisuhteita valikoiden. Ammattikuljettajalla on käytännössä yli kymmenen kertaa enemmän riskiä erehtyä harmittomiin liikennerikkeisiin kuin yksityisautoilijalla. Käytännössä ammattikuljettaja menettää ajokorttinsa paljon helpommin kuin yksityisautoilija. Seuraukset ovat ammattiautoilijan kohdalla kuitenkin täysin epäinhimilliset verrattuna yksityisautoilijaan.

Tätä on Suomessa jatkunut vuosikymmenestä toiseen ilman että poliitikkomme reagoivat hirvittävään vääryyteen - kehuvat vain arvopohjaansa hallitustamme ja ministereitämme myöten. Lue Auto, tekniikka ja kuljetus 5/17 ja ihmettele.

Suomen maavoimat tekevät kuorma-autojen jättkauppoja. Niitä ostetaan kerralla jopa 200-400 kpl. Mikään kuljetusyritys ei yllä samoihin miljardikauppoihin. Maailman suurimmat kuorma-autojen valmistajat kumartavat kaksin kerroin maavoimiemme ostajien edessä.

Maavoimien kuoirma-autoilta vaaditaan etenkin maastokelpoisuutta. Maailman suurimmat kuorma-autonvalmistajat valmistavat autonsa pitkissä sarjoissa. Maastokelpoisuusvaatimusten täyttämiseksi niiden runkoja, jousituksia ja akseleita joudutaan erikseen vahvistamaan. Suomalainen Sisu tekee kaiken tarvittavan jo heti Karjaan tehtaan lattialla, koska Sisun vahvimmat toiminta-alueet ovat puunkuljetuksissa ja yliraskaissa maa-aineskuljetuksissa, pettävillä metsäteillä ja hiekkamontuissa.

Sisu vain on järjestelmällisesti syrjäytetty Suomen maavoimien kuorma-autokaupoissa jo liki 10 vuotta, koska Sisu ei kykene tarjoamaan samaa hyvää maavoimien kuorma-autojenostajille kuin maailmaa valloittavat jättivalmistajat. Sisu on pakotettu hakemaan toimeerntulonsa ja elinehtonsa Suomen rajojen ulkopuolelta. Silti Suomen Puolustusselonteko 3/2017, Huoltovarmuuskeskus ja asevelvollisuuslaki 89 pykälä edellyttävät, että Suomessa säilyy mahdollisen kriisiajan varmistuksena oma kuorma-autotehdas. Hommassa on pahasti astian maku. Lue Auto, tekniikka 5/17 niin tiedät!

 


Kiinan suurimmissa konttilaivoissa ABB:n turboahtimet

20.000 kontin tilavuuksisen COSCO Shipping Tauruksen moottorit ahdetaan ABB:n turboilla. 

Suurin Kiinassa rakennettu konttilaiva valmistettiin Shanghai Waigaoqiao Shipbuilding Co, Ltd:n toimesta maailman neljänneksi suurimmalle konttilaivavalmistajalle COSCO Shipping Lines Co. Ltd:lle. Kymmenen vastaavaa laivaa on tekeillä.

COSCO Shipping Taurus on 400 metriä pitkä ja 58.6 metriä leveä. Sen 20.000 kontin kapasiteetista 1000 on myös mahdollista jäähdyttää. Laiva tulee liikennöimään Aasiasta Eurooppaan.


Typpeä autojen renkaisiin!

Erilaisten ajoneuvojen renkaisiin - järeistä työkoneista ja rekoista keveisiin henkilöautoihin - on mm. Oulun talousalueella alettu täyttää typpeä ilman sijaan. Typellä on monta etua verrattuna ilmaan. Se ei reagoi ulkoilman lämpötilan vaihteluihin samaan tapaan kuin ilma renkaissa. Se ei karkaa renkaasta kuin ilma. Se hidastaa renkaan ikääntymistä, jne. Sillä on monta etua.

Lue Auto, tekniikka ja kuljetus 5/17, joka ilmestyi 28.6., niin tiedät!



Scania pärjäsi saksalaistestissä

Saksalainen LastautoOmnibus-lehti kutsui eurooppalaiseen puoliperävaunujen luksusvetureiden vertailutestiin seitsemän valmistajaa uusimmilla ja hienoimmilla tuotteillaan. Lehden tekemään vertailutestiin osallistuivat lopulta DAF XF510FT, Mercedes Actros 1848LS, Scania S500A ja Volvo FH500. Jokaisella vetäjällä oli omat vahvuutensa, mutta kokonaispistemäärässä kisan vei uusi Scania S 500. Scanian vahvuuksia ovat muun muassa hyvä ajosuorite vähäisellä kulutuksella, ajettavuus, hyvä ajomukavuus ja parantunut kuljettajan paikka. Lue testiraportti ja tulokset uudesta Auto, tekniikka ja kuljetus -lehdestä (5/17).


Onko tieverkko karannut valtion käsistä?

Päätiet on rakennettu pääasiassa enintään 40 tonnin kokonaispainoille. Nyt sallitaan koko maassa 76 tonnin kokonaispainot, mutta jo 35 nk. HCT-yhdistelmää (High Capacity Transport) ajaa pääteillämme erikoisluvalla jopa yli 100 tonnin painoisena. Vielä pahempia teiden murskaajia ovat 60 tonnia painavat yksikköpyörillä kulkevat. Niille ei tarvita edes lupia erikseen.

Liikenneministeriö salli painojen korotukset enempiä selvittämättä. Eikä maksajalta, Suomen veronmaksajilta saat valtionvarainministeriöltä edes kysytty!

Samalla päätieverkostoon liittyvät yksityis- ja pihatiet ovat jopa 79-prosenttisesti ilman toimivaa tierumpua. Pääteiden ojien vedet patoutuvat liittymiin, josta vesi tunkeutuu päätien runkorakenteeseen seurauksena tienpainuma ja vaurio päätiellä. Sitä sitten korjataan vuosi vuoden jälkeen yhä uudestaan valtion (lue: veronmaksajien) rahoilla.

Suomi maksaa kalliisti hölmöläishommasta ja Tieyhdistys huokaa syvään. Sen ehdotukset vain katoavat liikenne- sekä valtiovarainministeriöiden syvään kaivoon. Lue Auto, tekniikka ja kuljetus 5/17, ilmestyy 28.6.


Uusi Ford Trucks 1848T: Sekoittaako markkinapakkaa?

Ford Trucks 1848T:n edeltäjä oli Ford TranscontinentalFord Transcontinental myllersi kuorma-automarkkinoita 1975-84. Ja Ford Cargo valittiin Vuoden Kuorma-autoksi 1982. 1990-luvun jälkeen ei Ford ole tehnyt merkittävää jälkeä kuorma-automarkkinoilla.

Tekeekö nyt? Uusi Ford Trucks 1848T E6 esiteltiin Romaniassa kesä-heinäkuun vaihteessa. Fordin tarkoituksena on palata kuorma-automarkkinoille. Vuoteen 2020 tarkoituksena on saada toiminnot käyntiin 50 maassa, varatoimitusjohtaja Lisa King paljastaa.

Martti Peltonen kävi koeajamassa. Viiden sivun raportti Auto, tekniikka ja kuljetus 5/17, ilmestyy 28.6.2017.


PMC Hydraulics keskittää tuotantonsa Tampereelle

Hydrauliikan kansainvälinen palvelutarjoaja PMC Hydraulics keskittää globaalisti letkuasennelmatuotantonsa Tampereen yksikköön ja investoi samalla tuotannon automatisointiin.

Keskittämisen avulla pyritään tehostamaan tuotantoa ja vastaamaan tuotannon kasvutavoitteisiin. Letkuasennelmatuotanto valmistaa hydrauliikkaletkuja liikkuvan kaluston, kuten metsäkoneiden sekä teollisuus- ja marine-sovellusten käyttöön.

Keskittäminen ja investoinnit ovat osa PMC Hydraulicsin uudelleenjärjestelyä. PMC Hydraulicsin Suomen tuotantolaitokset ja varastot ovat tähän saakka sijainneet Vantaalla, Tampereella ja Lempäälässä. Nyt yksiköt yhdistetään ja ne siirtyvät uusiin tiloihin Tampereella, jonne investoinnitkin tehdään.

PMC Hydraulics haluaa taata toimitusvarmuuden paikallisesti ja globaalisti. Investoinnit ja toimintojen järjestelyt ovat osa tätä strategiaa.

Suomalainen PMC Hydraulics Oy kuuluu ruotsalaiseen Dacke Industri AB -yritykseen, kuten kuuluu myös ruotsalainen PMC Hydraulics AB. Näiden maiden lisäksi PMC:llä on toimintoja myös Tanskassa, Puolassa, Kiinassa, Intiassa, Virossa ja Latviassa. 

 


Ensimmäinen Iveco Daily Forveda Jyväskylän bussinäyttelyssä

Iveco Daily Forveda

Vilnan pohjoispuolella Liettuassa toimiva pienoisbussien valmistaja Forveda on toimittanut esillä olleen bussin maahamme ja se oli näytteillä Ivecon maahantuojan Vehicon osastolla.

Lue lisää...


Maavoimien autohankinnat haisevat aina vain pahalle

Tarjousvaatimuksilla varmistetaan haluttu voittaja. "Sorra suomalaista" näyttäisi olevan maavoimiemme käsittämättömän lyhytnäköinen kansantalousarvio ja valintaperuste. Se kampittaa ikävällä tavalla kotimaisen autotehtaan ja torppaa samalla sekä puolustusselonteon VNS 3/17 arvion poikkeusolojen huoltovarmuuden vaatimuksista että puolustusvoimien logistiikan kehittämisohjelman.

Tunkion ylimpänä keikkuu isänmaallisuudellaan kehuva puolustusministei Jussi Niinistö (ent. PS, nyt SiTu) maavoimien ja logistiikkalaitoksen kenraalien sekä käsikassarana toimivan, valtion hankintoja suorittavan Hanselin kaupallisen johdon seurassa.

Lue "Tässä ei ole tulevaisuus", Auto, tekniikka ja kuljetus 5/17, ilmestyy 28.6.


Talvirenkaat Saksassa: Lumihiutalemerkintä pakolliseksi

Saksassa 1.6.2017 annetun määräyksen mukaan tulee kaikkien 1.1.2018 jälkeen valmistettujen talvirenkaiden täyttää 3PMSF-talvikelpoisuusvaatimukset ja kantaa nk. lumihiutale-merkintää. Ennen 31.12.2017 valmistetuille talvirenkaille myönnetään ylimenokausi 30.9.2024 saakka.

1.6.2017 ajamisesta muilla kuin talvirenkailla jäisellä tienpinnalla, lumen tai loskan liukastamalla tai jään tai paannejään peittämällä tienpinnalla rangaistaan 60 euron sakolla, minkä lisäksi ajoneuvon omistajaa rangaistaan 70 euron sakolla.

Ajoneuvoissa joissa on kuljettajan lisäksi enemmän kuin kahdeksan matkustajapaikkaa sekä yli 3,5 tonnia painavilla ajoneuvoilla tulee olla vetopyörien lisäksi myös ohjaavissa pyörissä hyväksytyt talvirenkaat. Tämä vaatimus astuu voimaan viimeistään 1.7.2020.


Kaasutankkausverkosto levittäytyi Hämeenlinnaan

Gasum on vihkinyt Hämeenlinnan ensimmäisen kaasutankkausaseman käyttöön tänään tiistaina 20.6.2017. Paroistentiellä sijaitseva asema avautui autoilijoiden käyttöön jo viime viikolla. Uusi tankkausasema tarjoaa paineistettua bio- ja maakaasua henkilö-, jakelu- ja jäteautoille sekä busseille. Kaasutankkausasema sijaitsee Helsinki-Tampere-moottoritien välittömässä läheisyydessä. 

Gasum kehittää avaa seuraavien vuosien aikana 35 uutta kaasutankkausasemaa. Suunnitteilla on useita asemia muun muassa pääkaupunkiseudulle, Turkuun, Ouluun ja Lahteen.


Avant-kuormaajille myönnetty Avainlippu-tunnus kotimaisuudesta

Suomalaisen Työn Liitto on myöntänyt Avant-kuormaajille Avainlippu-tunnuksen osoituksena Suomessa valmistetuista tuotteista. Avainlippu voidaan myöntää Suomessa valmistetuille tuotteille ja Suomessa tuotetuille palveluille. Avainlipun käyttöoikeus edellyttää, että tuotteen kotimaisuusaste eli suomalaisten kustannusten osuus tuotteen omakustannusarvosta on vähintään 50 prosenttia.

Laskelmassa otetaan huomioon kaikki tuotteeseen kohdistuvat kustannukset. Tällä laskentatavalla Avantin kotimaisuusaste on yli 80 prosenttia.

Kotimaisen tuotteen hankinta koetaan yhä useammin yhteiskunnallisena vaikuttamisena ja arvovalintana, joka edesauttaa suomalaista kilpailukykyä ja hyvinvointia.

- Avantilla on lisäksi jo vahva ja hyvä brändi kotimaan markkinoilla, ja olemme tunnetusti suomalainen toimija. Avainlippu-tunnuksella haluamme tuoda suomalaisuutta esille entistä vahvemmin niin kotimaan markkinoilla kuin kansainvälisestikin. Maailmalla arvostetaan suomalaista laatua. Olemme ylpeitä tuotteistamme ja siitä työstä, jota täällä teemme, Avantin myyntijohtaja Jani Käkelä toteaa.


Exero hiekanlevittäjä keulaan

Ruotsalainen Exero  on esitellyt kuorma-auton keulaan asennettavan hiekanlevittäjän. Sillä saadaan hiekotettua alijäähtyneen sateen  ja vetisen jääpinnan tietä mutkissa ja tienkallistuksissa turvaamaan etupyörien otteen säilyminen tien pintaan. Verraten pienitilavuuksisen keulahiekottajan tarkoitus ei ole korvata varsinaista isoa hiekanlevittäjää vaan varmistamaan menoa huippuliukkailla mutkissa ja mäissä.


Karjaalta kajahtaa: Uusi Sisu Super-Polar Mining 10x6 Tridem

Sisu täräytti maailmalle insinööritaitonsa uusimman tuotteen: Sisu Super-Polar Mining 10x6 Tridem.

10x6 vetorakenteessa on kolme ohjaavaa eli ykkös-kakkos-viides akseli eli kääntyy pennin lantilla. Lisäksi se on "oikea" Tridem eli myös 5. akselin singelipyörät vetävä ja ohjaava.

Moottorina on Mersun vahvin, 625 hv Voithin turboretarderi-kytkimellä ja PowerShift-vaihteistolla. Alusta on Sisun oma Super Heavy Duty, puun ja soran ajossa kaikkein rankimpiin olosuhteisiin kehitettyä runkorakennetta, akseleita ja jousitusta myöten.

Lava on Fliegl Corporation räätälöimä matalan painopisteen työntötyhjennyslava.

Suomen puolustusvoimien ja maanpuolustuksen hylkäämän Sisun omistaja ja toimitusjohtaja Timo Korhonen on juuri palannut 24. työmatkaltaan Kiinassa, jonne Sisu myy erikoisosaamistaan, kuorma-autojen extreme-maastokelpoisuutta, joka ei kelpaa Suomen valtiolle, ei maavoimillemme, ei maanpuolustuksellemme eikä isänmaallisuutta mielellään korostavalle puolustusministerillemme Jussi Niinistölle.


Trafi tekee renkaiden markkinavalvontaa

Trafi osallistuu yhdessä useiden EU-maiden markkinavalvontaviranomaisten kanssa renkaiden markkinavalvontahankkeeseen, jonka tarkoituksena on poistaa virheellisesti merkityt renkaat markkinoilta.

MSTyr15-hankkeen tavoitteena on: Tarkastaa yhteensä 15000 renkaan rengasmerkintä rengasliikkeessä, tarkastaa yhteensä 1500 renkaan tekniset asiakirja-aineistot ja testata yhteensä 150 renkaan vaatimustenmukaisuus märkäpito- ja polttoainetaloudellisuusluokan osalta.

Viime vuonna alkaneen kampanjan ensimmäinen vuosi on sujunut hyvin ja jo yli 5 000 rengasmerkintätarkastusta on suoritettu ja testattavaksi valittuja renkaita on toimitettu testeihin. Hanke jatkuu vuoteen 2018.


Tutustu lehtiimme! Tutustumistarjous!
Vuokraa toimitilaa! Toimitilaa tajolla!