Ford esittelee Genevessä uuden Edge SUVin ja KA+ Activen
- Luontiaika
- 09.03.2018 12:56
Ford käynnisti Geneven autonäyttelyn esittelemällä uutuuksiaan kuten Edge SUV:in sekä uuden KA+ Activen (malli ei tulossa myyntiin Suomessa).
Uusi Edge SUV on yhtiön teknisesti edistyksellisin maasturi, jossa on kattava valikoima kameroiden ja sensorien avulla kuljettajaa avustavia järjestelmiä, jotka on suunniteltu tekemään matkoista mukavampia, vähentämään stressiä ja auttamaan kuljettajaa välttämään tai lieventämään törmäyksien vaikutuksia. Uudessa Edgessä on ensimmäistä kertaa Euroopassa myös uusi tehokas ja polttoainetaloudellinen 238-hevosvoimainen bi-turbo-versio Fordin 2.0-litraisesta EcoBlue-dieselmoottorista.
EcoBlue-dieselmoottori saa parikseen uuden kahdeksanvaihteisen automaattivaihteiston, jossa on Adaptive Shift Scheduling- ja Adaptive Shift Quality Control -toiminnot. Yhdessä Ford Intelligent All Wheel Drive -nelivedon kanssa ne takaavat optimoidun ajokokemuksen. Vakiovarusteena oleva pakokaasujen jälkikäsittely vähentää NOx-päästöjä.
Ford tuo Geneveen myös täysin uudistetun Tourneo-henkilökuljetusmalliston. Tilavat Tourneo Courier-, Tourneo Connect- ja Tourneo Custom -mallit tuovat tyyliä, kehittyneitä teknologioita ja edistyksellisiä moottoreita eurooppalaisille asiakkaille.
Uusi Tourneo Courier ja Tourneo Connect ovat saatavana vuoden 2018 puolivälistä lähtien.
Kaikille avointa pakettipalvelua pilotoidaan Tampereella
- Luontiaika
- 09.03.2018 10:49
Suuren kapasiteetin pakettiautomaatit ovat avoimessa yhteiskäytössä kaikille pakettipalvelujen tarjoajille. Kansainvälinen pikakuljettaja DHL Express on yksi ensimmäisistä yrityksistä, joka toimittaa paketteja suoraan uusiin automaatteihin. Asiakas hyötyy siitä, kun saa kaikki verkko-ostoksensa samaan paikkaan, voi valita itse noutoajan kaupan aukioloaikojen puitteissa ja hoitaa samalla kertaa myös muut arjen ostoksensa.
- K-ryhmä lähtee nyt yhdessä merkittävien suomalaisten yrityskumppanien ja Smartmilen kanssa pilotoimaan uutta palvelua ensimmäisenä Suomessa. Tavoitteena on tarjota asiakkaille helppo ja vastuullisia arvoja edistävä tapa noutaa eri verkkokauppatilaukset yhdestä pisteestä, sanoo K-ryhmän palvelujohtaja Petri Toivonen.
Automaatit rakentaa suomalainen Konecranes. Niissä on hyödynnetty uudenlaista robotiikkaa, joka tuo paketit noutopisteelle. Laite mittaa leveyden ja syvyyden lisäksi myös pakkauksen korkeutta, jolloin sinne mahtuu samanaikaisesti jopa 300 lähetystä.
Iveco satsaa täysillä kaasuun, vaikuttava esittely Båstadissa
- Luontiaika
- 09.03.2018 08:10
Iveco esittelee parhaillaan eurooppalaiselle ammattilehdistölle koko hyötyautomallistoaan CNG/LNG kaasukäyttöisinä Ruotsin Båstadissa. Autot täyttävät jo nyt tulossa olevat, 2020 voimaan astuvat RDE-normin vaatimukset.
Koeajojen tähtinä esiintyvät uusi Daily ja järeä Stralis. Varsinkin Stralis 460 hv Cursor 13 moottorilla, jopa 1600 km:n toimintamatkalla ja 90 000 km huoltovälillä on lyömässä itsensä läpi Manner-Euroopassa. Kiinnostus on herännyt myös Suomessa ja Ruotsissa. Kummassakin maassa ollaan laajentamassa kaasutankkausverostoa tuntuvasti. Kulkisihan kaasu-Stralis Suomessakin vaikkapa Helsinki-Rovaniemi välin yhdellä tankkauksella. Stralis voi lisäksi täyttää sekä CNG:tä että LNG:tä säiliöihinsä ja ajaa kummallakin syöttöä vaihtamalla.
Tarkemmin kaasu-Ivecoista Båstadissa Auto, tekniikka ja kuljetus 3/2018 lehdessä.
Harvinainen jäätie syntyi Kittilään
- Luontiaika
- 08.03.2018 14:04
Kittilässä Raattaman kylän kupeessa Telanivassa on avattu tänä talvena jäätie Ounasjoen ylitse. Jäätie kestää 60 tonnin kuorman ja sitä ajavat päivittäin kolmen yrittäjän tukkirekat kymmenisen kertaa.
Metsuri Martti Vaara on jäädyttänyt Telanivan jäätien jo neljästi, noin viiden vuoden välein. Yhteensä hän on tehnyt urallaan kymmenen jäätietä. Hän on Lapin kokenein jäätiemestari. -Olen pumpannut vettä jäälle marraskuun puolivälistä loppiaiseen saakka lähes joka pakkaspäivä, Vaara kertoo.
Jään vahvuus 200 metrin matkalla on jo yli 1 m 40 cm. Jotta jään voi ylittää 60-tonnisella rekalla, on jään paksuuden oltava VTT:n ohjeiden mukaan vähintään 1 m 5 cm. Jäätien tekeminen on tarkkaa työtä ja siksi jään paksuusmittaukset ja kuormien koko ovat turvallisuussyistä tarkasti säädeltyjä. Kulumisesta syntyneet railot jäädytetään umpeen jään vahvistamiseksi. Tien huolto jatkuu koko käyttöiän ajan, säistä riippuen maaliskuun loppuun tai huhtikuun alkuun saakka.
Mercedes valmistaa 100 Actros 1 erikoismallia
- Luontiaika
- 08.03.2018 11:54
Mercedes-Benz Trucks UK on paljastanut Actros 1: n, mallin jota valmistetaan vain 100 kappaletta. Mallin erikoisuus on sen varustelutaso ja ulkonäkö.
Mercedes-Benzin mukaan uusi tulokas on suunniteltu erityisesti omistajakuljettajille. Sen ostajakunta on esimerkiksi pitkän matkan kuljetuksia hoitavat perheomisteiset yritykset, jotka hakevat parhaiten varusteltua autoa. Lisäksi Mercedes toivoo suurten kuljetusyhtiöiden hankkivan sen lippulaivakseen.
Actros 1:ssä on 6x2 alusta, ja valikoiman paras ja tilavin GigaSpace ohjaamo. Nupin voi tilata joko mustana tai puoliksi hopeisena. Valmistaja olettaa suurimman osan tilaajista valitsevan 625 hevosvoimaisen 2563LS moottorin.
Autossa on Safety Pack, joka sisältää Active Brake Assist 4- ja Proximity Control Assist -järjestelmät sekä kuljettajan turvatyynyn. Actros 1: ssä on tehokkain moottorijarru ja rengaspaineiden valvontalaite. Polttoainetehokkuutta parannetaan Predictive Powertrain Control -järjestelmällä ja Daimler Fleetboard -tekniikan laitteistolla.
Ulkoisia muutoksia ovat lisäksi turkoosit linjat ympäri auton ja Alcoa Dura-Bright kevytmetallivanteet (leveämmät kuin tavallisesti) maalatuilla navoilla. Bi-xenon-ajovalaisimet, LED-takavalot ja valaistu Mercedeksen tähti edessä täydentävät huomiotaherättävää ulkoasua.
Valtio myy Raskoneen monialakonsernille
- Luontiaika
- 08.03.2018 11:52
Suomalainen monialakonserni Lease Deal Group Oyj ostaa Raskone Oy:n koko osakekannan Suomen valtiolta ja valtion omistamalta Governia Oy:ltä. Kauppahinta on 7,7 miljoonaa euroa, joka sisältää Raskoneelle myönnetyn pääomalainan takaisinmaksun.
Raskone Oy on hyötyajoneuvoja huoltava ja korjaava yritys, jolla on 19 toimipistettä eri puolilla Suomea. Yhtiön liikevaihto on noin 60 miljoonaa euroa ja sillä on noin 450 työntekijää. Uuden omistajan mukaan kaupalla ei ole välitöntä vaikutusta yhtiön henkilöstöön.
- Raskone sopii hyvin Lease Deal Groupin strategiaan sillä se laajentaa ajoneuvoliiketoimintaa myös raskaan kaluston puolelle. Yhtiö hakee synergiaetuja huoltoliiketoimintaan Vaunulan ja Raskoneen prosessien yhtenäistämisen kautta sekä keskittämällä hallintoa konsernin nykyisiin hallintopalveluihin, sanoo Lease Deal Groupin toimitusjohtaja Mikko Aaltonen.
Suomalaisten verkko-ostoista lähes puolet ulkomailta
- Luontiaika
- 08.03.2018 10:36
PostNordin Verkkokauppa Pohjoismaissa -tutkimuksen mukaan pohjoismaiset kuluttajat ostivat vuonna 2017 verkkokaupoista yhteensä 21,7 miljardilla eurolla. Ahkerimmin verkko-ostoksia tekivät ruotsalaiset, joilla ostosten arvo oli 8,7 miljardia. Suomalaiset ostivat 2,7 miljardilla eurolla.
44 prosenttia suomalaisista verkkokuluttajista tekee kuukausittain ostoksia ulkomaisilta sivustoilta, mikä on selvästi enemmän kuin muissa Pohjoismaissa. Suosituimmat ostosmaat vaihtelevat hieman maittain, mutta kaiken kaikkiaan pohjoismaalaisten suosituimpia verkkokauppakohteita ovat Kiina, Iso-Britannia, Saksa, Yhdysvallat ja Ruotsi.
Tanskalaiset käyttivät verkko-ostoksiin vuonna 2017 enemmän rahaa henkeä kohden kuin muut pohjoismaalaiset: 229 euroa. Vähiten rahaa käyttivät suomalaiset: 159 euroa henkeä kohden.
eActros asiakastesteihin
- Luontiaika
- 08.03.2018 09:20
Actros runko sähkövarustelulla.
2016 Daimler esitteli sähkö-jakeluauton prototyypin. Aivan lähiaikoine rullaavat ensimmäiset 10 eActros jakeluautoa valikoitujen kuljetusliikkeiden testikäytössä Saksassa ja Sveitsissä. Testikäytössä keskitytään jakeluajoon kaupunkien keskustoissa, alueilla joissa melun ja päästöjen rajoittaminen on tärkeintä.
Testattavat eActrosit ovat kaksi- ja kolmiakselisia, kokonaispainoltaan 18 - 25 tonnia. Autot on varustettu 11 akkupakettia. Päällirakenteina on kaappi-, säiliö- ja kapellilavoja.
(Vogel)
VTT testaa Helsingissä - Sähköbussi energiatehokkaammaksi
- Luontiaika
- 08.03.2018 09:06
Helsingissä HSL:n linjalla 23 kokeillaan kahta sähköbussin energiankulutusta vähentävää VTT:n innovaatiota osana isoa eurooppalaishanketta. Ne perustuvat bussista ajon aikana taustajärjestelmään langattomasti kerättävän informaation analysointiin, ja sen pohjalta kehitettyihin ohjeisiin ja sääntöihin.
- Tulevaisuudessa yhä suurempi osa busseista kulkee sähköllä, ja myös niiden energiankulutusta voidaan pienentää. Tämä voidaan toteuttaa oikean ajotavan ohjeistuksella ja apulaitteiden käytön optimoinnilla, sanoo hankkeen Suomen osuudesta vastaavan VTT:n johtava tutkija Juhani Laurikko.
Nyt liikenneolosuhteissa kokeiltava ajajan avustinlaite kertoo kuljettajalle, ajaako tämä liian hitaasti tai liian lujaa. Tavoiteltava ohjenopeus vaihtelee kullakin reitin osuudella sallitun maksiminopeuden, bussin sijainnin ja aikataulun ohjeajan mukaan. Seuraamalla avustinlaitteen näyttöä kuljettaja voi ajaa mahdollisimman energiataloudellisesti ja pysyä paremmin aikataulussa.
Vastaavasti bussin apulaitteiden, kuten paineilmakompressorin ja ohjaustehostimen, käyttämää energiaa voidaan vähentää niin sanotulla tilannetietoisella ohjauslogiikalla. Siinä pyritään muun muassa maksimoimaan hidastettaessa liike-energiasta takaisin sähköksi muutettavan energian suora ohjaus apulaitteiden käyttämiseen sen sijaan, että sillä ladattaisiin akustoa. Suorakäytöllä voidaan välttää häviötä, joita syntyy akkua ladattaessa ja taas purettaessa.
Täyssähkö-Citaro linjaliikenteeseen
- Luontiaika
- 08.03.2018 08:40
3/4 kaupunkibusseista kulkee vaihtoehtoisilla polttoaineilla vuoteen 2030 mennessä, Daimler arvioi. Sen takia Daimlerkin on aktivoitunut sähköbussin kehittämiseen. Muutaman kuukauden sisällä ensimmäiset täyssähkö-Citarot menevät Rhein-Neckarin liikennelaitoksen koeliikenteeseen. Vuoden loppuun mennessä sähkö-Citarojen sarjavalmistus alkaa, Daimler ilmoittaa.
Daimlerin bussituotanto on viime vuoden aikana kasvanut merkittävästi. 28 700 bussin myynti merkitsi 9% kasvua. Liikevaihto kasvoi samalla 4% 4,4 miljardiin euroon.
(Vogel)
K-ryhmän onnistunut HCT-rekkapilotti saa jatkoa
- Luontiaika
- 07.03.2018 14:44
HCT-rekka (High Capacity Transport) on kansainvälisesti vakiintunut termi normaalia pidemmille tai raskaammille yhdistelmille tieliikenteessä, joita ei kuitenkaan pidetä erikoiskuljetuksina. K-ryhmä aloitti HCT-rekka-pilotointinsa vuonna 2015, jolloin se otti käyttöönsä 34-metrisen HCT-rekan toimittamaan elintarvikekuljetuksia Kempele–Vantaa -välille. Pilotoinnin tavoitteena oli hakea uusia ratkaisuja, joilla pienennetään logistiikan päästöjä, vähennetään ajoneuvoja liikenteessä ja tehostetaan tavarakuljetuksia. Onnistuneen pilotoinnin jatkona uusi 31-metrinen HCT-rekkaa aloittaa maaliskuussa liikennöintinsä Turun ja Vantaan välillä ja toinen samanlainen hieman myöhemmin Pohjanmaalla.
Uudet HCT-rekat ovat 31 metriä pitkiä ja niihin mahtuu kerralla lähes 30 prosenttia enemmän tavarakuormaa tavalliseen rekkaan verrattuna. Uudet HCT-rekat on mitoitettu siten, että ne pystyvät terminaalin ja keskusvaraston välisen liikennöintinsä lisäksi toimittamaan elintarvikekuljetuksia myös suoraan K-Citymarketeihin. Rekkojen veturivalmistaja on MAN. Vetureiksi valitut MAN TGX:t ovat konfiguroitu mitoitukseltaan, voimalinjaltaan ja varustukseltaan tarkasti HCT-yhdistelmän vaatimuksia silmälläpitäen. Niiden 580 hevosvoimaisissa D38-tyypin moottoreissa on laajat vääntöominaisuudet.
- Kun huippuvääntö (2900 Nm) saavutetaan jo 900 rpm kierrosluvusta alkaen, polttoaineenkulutus ja ympäristökuormitus pysyvät erittäin kohtuullisina. Vaikka autot ovat neliakselisia ja verrattain pitkiä niin kokonaispituudeltaan kuin akseliväliltäänkin, ohjaava takimmainen akseli varmistaa auton ketteryyden, sanoo VV-Auto Groupin MAN-liiketoiminnan johtaja Olli Ronkainen.
Suomen maanteillä liikennöi tällä hetkellä 43 HCT-rekkaa, joista kolme kuuluu K-ryhmälle.
Scania ja Ahola Transport sopimukseen letka-ajotestauksesta
- Luontiaika
- 07.03.2018 14:08
Scania on tehnyt kumppanuussopimuksen suomalaisyhtiö Ahola Transportin kanssa uusien kuljetusteknologioiden käyttöönotosta pohjoismaisilla teillä. Tämä on lajissaan ensimmäinen sopimus Euroopassa puoliautonomisen letka-ajon (platooning) toteuttamisesta normaaliliikenteessä. Yhteistyö käsittää myös muiden kuljettajaa avustavien uusien teknologioiden kehittämistä.
Ahola Transport Oyj tulee käyttämään Scania-kuorma-autoja ja -teknologiaa suomalaisilla moottoriteillä testatakseen puoliautonomista letka-ajoa eri muodoissa. Letka muodostuu kolmesta tai useammasta etäyhteydellä toisiinsa kytketystä yhdistelmäajoneuvosta. Testeissä kaikissa ajoneuvoissa on ajon aikana kuljettaja. Letka-ajossa ensimmäisen yhdistelmän kuljettaja kuitenkin ohjaa koko letkaa ja muut kytketyt ajoneuvot seuraavat autonomisesti perässä.
Uusien kuljetusteknologioiden laajempi käyttöönotto edellyttää myös lainsäädännön ja yleisen hyväksynnän edistymistä samanaikaisesti. Kokemukset todellisissa liikenne- ja sääolosuhteissa ovat siksi hyvin keskeisiä. Tämä sopimus edustaa merkittävää askelta kohti kaupallisesti hyödynnettävää puoliautonomista letka-ajoa.
Letka-ajoon yhdistetyt uudet kuljettajaa avustavat toiminnot helpottavat kuljetusaikatauluja ja tehokkuutta myös reitti- ja nopeusoptimoinnin avulla. Positiivisia ympäristövaikutuksia saadaan sujuvan liikennevirran lisäksi myös pienentyneen ilmanvastuksen myötä alhaisemmalla polttoainekulutuksella ja vähentyneillä hiilidioksidipäästöillä.
Volvo Truck Center Etelä-Suomelle uusi aluejohtaja
- Luontiaika
- 07.03.2018 10:57
Insinööri AMK Juha Tahvanainen (40) on nimitetty Volvo Finland Ab:ssa Volvo Truck Center Etelä-Suomen aluejohtajaksi 12.3.2018 alkaen.
Juha vastaa Volvo Trucks sekä Renault Trucks kuorma-automyynnin sekä jälkimarkkinaliiketoiminnan johtamisesta Etelä-Suomen alueella,
ja raportoi tehtävässään Volvo Finland Ab:n toimitusjohtaja Magnus Björklundille.
Juha siirtyy Volvo Truck Centeriin Remeo Oy:n kehitysjohtajan tehtävistä, jossa hän vastasi mm. hankintojen, kaluston, logistiikan sekä laitosverkoston kehittämisestä. Ennen Remeota hän työskenteli Lassila & Tikanojalla Oyj:llä 15 vuotta, jossa hän vastasi mm. konsernin Suomen kalustonhankinnoista.
Renault Trucksin Optifleet nyt mobiiliversiona
- Luontiaika
- 06.03.2018 15:58
Renault Trucksin kehittämän Optifleet-kuljetustenhallintajärjestelmän saa nyt mobiiliversiona. Renault Trucksin Optifleetia voi käyttää matkapuhelimella tai tabletilla, ja sen avulla kuljetusyritykset voivat seurata kalustoaan missä ja milloin tahansa, sekä reagoida odottamattomiin tilanteisiin nopeasti.
Optifleet-sovelluksen avulla kuljetuspäälliköt ja ajojärjestelijät voivat käyttää ajonevojensa tietoja yhdellä klikkauksella, jakaa uusia tehtäviä helposti (My Fleet Now) sekä seurata ja arvioida yksittäisten kuljettajien ajotapaa sekä sitä, kuinka he käyttävät kuorma-autojaan (Ecoscore).
Tieverkon kunto hidastaa kuorma-autojen massamuutosta
- Luontiaika
- 02.03.2018 11:20
Liikenne- ja viestintäministeriö (LVM) tiedotti tammikuussa aloittavansa kuorma-autokaluston mittoja ja massoja koskevan lakimuutoksen valmistelun. Tavoitteena on parantaa kuljetusten tehokkuutta ja energiatehokkuutta sekä vähentää liikenteen päästöjä. Normaalia pidempiä tai raskaampia HCT-kuljetuksia (High Capacity Transport) on kokeiltu vuodesta 2013 Trafin myöntämillä poikkeusluvilla. Kokeilusta kerättyjä hyviä kokemuksia ollaan vähitellen muuttamassa käytännöksi viemällä ne lainsäädäntöön.
Tavoitteena on siirtyä käyttämään nykyistä pidempiä yhdistelmiä, jotka eivät tarvitsisi nykyisistä poikkeavia reittejä. Pidemmillä yhdistelmillä tarkoitetaan kahden pitkän merikontin kuljetukseen soveltuvaa yhdistelmää sekä nykyistä pidempää puoliperävaunuyhdistelmää. Pituusmuutokset eivät edellytä suuria muutoksia liikenneinfraan, ja niiden onkin tarkoitus tulla voimaan jo syksyllä 2018.
Myös yhdistelmien kokonaispainojen nostamista selvitetään, mutta massamuutosten aikataulu on vielä auki. -Raskaammat yhdistelmät vaatisivat merkittäviä parannuksia nykyiseen tieverkkoon, joten niiden hyväksyminen etenee todennäköisesti hitaasti, arvioi Autotuojat ja -teollisuus ry:n toimitusjohtaja Tero Kallio. Kuljetuskaluston kiertoikä on verrattain lyhyt, koska raskaan kaluston ajosuoritteet ovat suuria. Kuljetuskaluston uusinnassa ei ole vielä ajankohtaista varautua massamuutoksiin, sillä nykyistä suuremmat massat voidaan näillä näkymin sallia vain rajatulla tieverkolla.