MAN - Vaihtoautot

Rautateiden liikenteenohjaus keskitetään

Liikennevirasto on päättänyt rautatieliikenteen liikenteenohjausalueiden muutoksista. Päätöksen mukaan liikenteenohjaustyö keskitetään Tampereelle, Lahteen ja Ouluun. Tällä hetkellä liikenteenohjaustyötä tehdään 15 paikkakunnalla noin 440 hengen voimin. Liikennevirasto vastaa rataverkon haltijana liikenteenohjauksen infrastruktuurista (mm. toimitilat ja järjestelmät). Liikenteenohjaustyön toteuttaa Finrail Oy palveluntuottajana.


Josef Ganzin suunnittelema alkuperäinen Volkswagen restauroidaan

Uniikki joukkorahoitusprojekti tähtää alkuperäisen Volkswagenin kunnostamiseen. Kyseessä on nykyään ainut laatuaan oleva, juutalaisen Josef Ganzin suunnittelema ja vuoden 1933 Berlin motor show:ssa itsellensä Adolf Hitlerille esitelty auto.

Viiden vuoden päästä tästä Hitler esitteli Volkswageninsa Saksan kansalle ja Josef Ganz pyyhittiin historian sivuilta. 

Projektin on laittanut alulle Paul Schilperoord Alankomaista. Hän on kirjoittanut kirjan The Extraordinary Life of Josef Ganz – The Jewish Engineer Behind Hitler’s Volkswagen. Yhdessä Lorenz Schmid:in, sveitsiläisen, joka on sukua Ganzille, he onnistuivat saamaan talteen ainoan jäljellä olevan rullaavan Standard Superior type I:n.

Lue lisää...


Ruotsi: Liikennevaliokunta vastustaa hallituksen 74 t käyttörajoituksia

Ruotsin eduskunnan liikennevaliokunta kannattaa hallituksensa esitystä teiden uudeksi kantavuusluokitukseksi, mutta vastustaa sen esitystä 74 tonnia painavien yhdistelmien käyttörajoituksista.

Ruotsissa yleinen tieverkosto on luokiteltu tien kantavuuden mukaan kolmeen luokkaan: 1, 2 ja 3. Kantavuusluokitus ratkaisee, kuinka painavia ajoneuvoja saa kulkea luokituksen mukaisilla teillä. Nyt hallitus on ehdottanut luokka 4:ää (BK4) teille, joilla kantavuus riittäisi kokonaispainoltaan 74 tonnia painaville kuorma-autoyhdistelmille. Liikennevaliokunta esittää, että eduskunta hyväksyisi hallituksen esittämän uuden kantavuusluokan.

Hallitus esittää kuitenkin samalla, että BK4-kantavuusluokan teiden käyttöä rajoitettaisiin vain sellaisille kuljetuksille, jotka eivät syrjäytä hallituksen tavoitetta siirtä tavarakuljetukset tieverkosta rauta- ja vesiteille. Liikennevaliokunnan mielestä teiden kantavuuden tulee sallia rajoituksetta kaikkia kuljetuksia, jotka täyttävät kantavuusluokituksen ehtoja. Samalla liikennevaliokunta kehottaa eduskuntaa vaatimaan hallitusta selvittämään, millä ehdoilla nykyistä pitempiä kuorma-autoyhdistelmiä voidaa hyväksyä Ruotsin teille.

Sosiaalidemokraatit, Ympäristöpuolue ja Vasemmistopuolue vastustavat liikennevaliokunna ehdotuksia.

(Anders Karlsson, Transportnet.se)



Roclalta uusi työntömastotrukki erikoisten lastien käsittelyyn

Roclan Humanic²-trukkimalliston uusi monitietyöntömastotrukki on leveiden ja erikoisten lastien asiantuntija myös kapeissa ja ahtaissa tiloissa. Siinä on kuusi monisuuntaista ohjaustapaa, monipyöräohjaus ja kuljettajan ajo- ja lastinkäsittelytapaan hallitusti mukautuva ajojärjestelmä.

Jokainen pyörä ohjautuu itsenäisesti ja kääntyy 360 astetta oman ohjausmoottorin, säätimen ja jarrutusjärjestelmän ansiosta. Pyörät kääntyvät trukin rungon sisäpuolella suojassa mahdollisilta törmäyksiltä. Roclan Humanic²-monitietyöntömastotrukit nostavat kuormat uuden mastoteknologian ja passiivisen huojunnaneston avulla 10 metriin asti. Automaattisen kaarrehidastuksen ansiosta trukki pysyy vakaana myös kaarteissa.


Seitsemän kilpailee Vuoden Midibussi voitosta

Kansainvälinen Bus&Coach of the Year Jury ratkaisee 18-21.4. Madridissa suoritettavissa vertailutesteissä, mikä seitsemästä kilpailijasta valitaan Vuoden Midibussiksi 2018.

Vertailutestissä kilpailevat Car-Bus, Ferqui, Indcar, Integralia, Irizar, Temsa ja Unvi.

1+20/35 paikkaiset Midibussit samoin kuin niitä pienemmät 1+7/8 paikkaiset Minibussit ovat nåeimmin oasvavia bussiluokkia Euroopassa johtuen suurkaupunkien nopeasti tiukentuvista ympäristö- ja päästörajoituksista sekä pyrkimyksistä pienentää liikenneruuhkia.

Auto, tekniikka ja kuljetus edustaa Suomea B&COY Juryssa ja osallistuu testeihin.


Boeing ja JetBlue sijoittavat Zunumin sähkölentokoneprojektiin

Seattlelainen startup Zunum on saanut rahoituksen Boeingilta ja JetBluelta hybridi-sähkölentokoneiden tutkimiseen ja kehitykseen. Suunnitellut koneet pystyisivät lennättämään 10-50 matkustajaa yli 1000km matkan. Zunum Aero suunnittelee että ensimmäinen lentokone olisi toiminnassa 2020 alussa.

Zunumin mukaan heidän lentokoneensa voisivat elävöittää jopa 5000 nyt vähällä käytöllä olevaa lentokenttää Yhdysvalloissa. Suunnitelma olisi myös laskea toimintakuluja niin paljon, että lentolippujen hinnat laskisivat 40- 80 prosenttia. Myös jonotusajat ja ovelta-ovelle ajat pienenisivät, koska matkustajamassat jakautuisivat useammille lentokentille.

Hybridi-sähkö koneet olisivat 75 prosenttia hiljaisempia ja niistä koituisi 80 prosenttia vähemmän päästöjä. Akkuteknologioiden parantuessa Zunum uskoo voivansa valmistaa lentokoneita, joista ei koituisi ollenkaan kasvihuonekaasupäästöjä.

Koneiden nopeudet tulisivat olemaan samalla tasolla tai hieman nopeampia kuin potkuriturbiinikoneiden. Nopeudet voisivat niinikään kasvaa kunhan akkuteknologia kehittyy.


Turun kaupunkilautta Föri sähköistetty

Uusittu kaupunkilautta Föri kuljetetaan huomenna tiistaina satamaan ja lasketaan vesille Aurajokeen testausta varten. Sähköistetyn lautan operoinnista vastaava miehistö perehdytetään aluksen uuteen ohjausjärjestelmään sekä päivittäisessä liikennöinnissä vaadittaviin uusiin tehtäviin. 

Föri palaa liikennöimään viimeistään vappuna. Siihen asti matkustajia kuljettaa m/s Ruissalo.


Kuka teitämme ohjaa?

Elintarvikealan Kuljetusyrittäjät ry:n toimitusjohtaja Seppo Tolonen ja Metsäalan Kuljetusyrittäjät ry:n toiminnanjohtaja Kari Palojärvi

- Kulurakenteesta suurin osa on ajamista. Tieverkon kunto on yksi ratkaiseva tekijä alan kannattavuudelle, Elintarvikealan Kuljetusyrittäjät ry:n toimitusjohtaja Seppo Tolonen sanoo.

- Kasvava kuljettajapula ja tiestön mureneminen ovat kovana lisänä kuljetusten pahoissa kannattavuusongelmissa, Metsäalan Kuljetusyrittäjät ry:n toiminnanjohtaja Kari Palojärvi toteaa.

Hyvinvointimme edellyttää kuljetuksia vuoden- ja vuorokaudenajoista ja säistä riippumatta. Lue Auto, tekniikka ja kuljetus -lehdestä (ATK 3/2017) kuljetusyrittäjien näkemys Suomen teiden ja kuljetusalan tilanteesta.


2-paikkainen Volocopter 2X dronekopteri valmis sarjavalmistukseen!

AERO Friedrichshafen ilmailunäyttelyssä esiteltiin 6.4. ensimmäisenä maailmassa sarjavalmistuskypsä kaksipaikkainen täysin sähkötoiminen drone-perustainen pystysuoraan nouseva ja laskeutuva (VTOL) Volocopter 2X.

Volocopter 2X on saksalaisen e-volo start-up yrityksen kuuden vuoden kehitystyön tulos, joka nyt hakee Saksan Ultra Light (UL) luokan "multicopter" tyyppihyväksyntää.

Volocopter 2X:n suurina etuina UL-luokan tyyppihyväksyttyjen joukossa on  päästöttömyys ja äänettömyys ankarimminkin melurajoitetuilla alueilla.

2X on johdonmukainen kehitelmä VC200 prototyypistä kohti jokapäiväistä käyttöä. Sen akkujenvaihtojärjestelmä toimii parissa minuutissa. Se on optisesti urheilullisen näköinen omaleimaisella roottoritasolla ja tilavalla ohjaamolla nahkaistuimineen kahdelle aikuiselle. Se on tehty helposti lennettäväksi korkeus-ja asentoautomatikallaan jokaiselle, jolla on SPL-lupakirja (Sport Pilot Licence) multikopterille.


Kuljetusässät liikenteessä

Vuoden 2017 Arctic Testin ajotesteissä henkilönkuljetusajoneuvot joutuivat koetukselle noin 15 asteen pakkasella. Lue Auto, tekniikka ja kuljetus -lehden vuoden kolmannesta numerosta, miten pikkupakut käyttäytyivät kaupungissa ja maaseudulla suoritetuista ajokokeista.


Helsinki: 62 % haluaa säilyttää Malmin lentokentän, 23 % haluaa sinne asuntoja

Dronet, robottikopterit, ovat vuodessa muuttaneet ilmateiden hyödyntämisen vallankumouksen tavoin. Yhtäkkiä ne ovat muuttuneet lasten leikkikaluista postin ja verkkokaupan pikkupakettien tavarankuljettimiksi, liikenne- ja katuturvallisuutta valvoviksi, lääkkeitä kuljettaviksi; riistalaskentaa, metsä-ja maamittauksia, sähkölinjatarkastuksia suorittaviksi, etsintä-ja pelastuspalvelua suorittaviksi, jopa maa- ja metsätalouden lannoiteruiskutuksia suorittaviksi yhteiskuntaa palveleviksi hyötyvälineiksi.

Minne dronien, robottikopterien vaatima, yhteiskuntaa palveleva liikennekeskus sijoitetaan pääkaupunkiseudulla, jos Malmin kenttä poistetaan, kysyvät liikennetekniikan tutkijat.

Helsingin tuleva valtuusto päättää osaltaan Malmin lentokentän kohtalosta. TNS Gallupin tuoreet numerot osoittavat että enemmistö helsinkiläisistä, 62 %, haluaa säilyttää kentän ilmailutarkoituksiin. Vain vajaa neljännes, 23 %, haluaa kentälle asuntoja.

Puolueista Vihreissä on suurin kannatus asuntorakentamiseen Malmin kentällä, kuitekin vain 31 %. Pienin kannatus, 16 %, kentän valtaamiseksi asuntotarkoituksiin on Kokoomuksessa ja Keskustapuoleessa. SDP:ssä 28 %, Perussuomalaisissa 25 % ja Vasemmistopuolueessa vain 19 % haluaa kentälle asuntoja.

TNS Gallup haastatteli 803 helsinkiläistä, joista vain 19 % halusi Malmin lentokentän muuttamista asuntotarkoituksiin. Virhemarginaali on 3,5 prosenttiyksikköä suuntaansa. Tulokset ovat yhteneväiset vuosina 2014 ja 2016 suoritettujen mielipidekyselyjen kanssa.

Auto, tekniikka ja kuljetus 3/17, joka tulee tilaajille ja myyntiin 7.3.2017, julkaisee Ilmatie-osiollaan Malmin lentokentän puolustajien puheenvuoron. Helsingin kaupungin virkamiesjohto ja korkeimmat poliittiset johtajat haluavat antaa kentän rakennusteollisuudelle.


Aika pian kypsä lentoliikenteenkin ottaa biopolttoaineet käyttöön

Ilmaliikenne aiheuttaa tällä hetkellä noin kaksi prosenttia ihmisen tuottamista hiilidioksidipäästöistä. Luvun odotetaan nousevan, kun lentoliikenteen kysyntä tuplaantuu vuoteen 2035 mennessä. Tähän mennessä päästöjä on yritetty vähentää lähinnä kehittämällä moottoriteknologiaa, jotta voitaisiin vähentää polttoaineenkulutusta.

Vuodesta 2009 viisi uusiutuvaa lentopetrolia on hyväksytty käytettäväksi lentokoneissa. Ne ovat kahdentyyppisten polttoaineiden sekoituksia, samaan tapaan kuin henkilöautojen etanoli-bensiini sekoitukset. Useimmissa lentoyhtiöissä uusiutuvat polttoaineet eivät kuitenkaan ole pääseet juuri testausta pidemmälle niiden kalliin hinnan ja saatavuuden vuoksi.

- Kasvihuonekaasu päästömääräykset ovat parin seuraavan vuoden aikana tiukkenemassa. Uusiutuviin polttoaineisiin panostaminen voisi olla lentoyhtiöille tulevaisuutta ajatellen kannattavaa jo nyt, Eric Nelsen Oliver Wyman's Oil & Gas practicesta kertoo.


PSA:n autonomiset autot etenevät

PSA Group järjesti 28-29.3.2017 koeajotilaisuuden, jossa niin sanotut tavalliset autoilijat pääsivät testaamaan yhtymän autonomisia autoja joko kuljettajana tai matkustajana Pariisin seudun teillä.

Tilaisuus liittyi AVA-projektiin, jonka päämääränä on helppokäyttöinen ja intuitiivinen autonominen auto. AVA "Autonomous Vehicle for All" -ohjelma, joka esiteltiin Geneven autonäyttelyssä maaliskuussa 2017, käsittää mittavan määrän autonomisia toimintoja, jotka tuodaan vaiheittain tarjolle sarjavalmisteisiin autoihin ja jotka kuljettaja voi ottaa käyttöön niin halutessaan. Kaikki kolme PSA Groupin merkkiä, Peugeot, Citroën ja DS kuuluvat AVA-ohjelman piiriin.

Automaatiotasolla 1-5 koeajoautot olivat joko tasoa 3 "eyes off" tai tasoa 4 "mind off". Nämä autot antavat esimakua täysin autonomisista ajoneuvoista, jotka tulevat tarjolle vuoden 2020 jälkeen. AVA-ohjelmassa kehitettyjä kuljettajan avustinjärjestelmiä on jo nyt tarjolla PSA Groupin useihin eri automalleihin

Tähän päivään mennessä PSA Groupilla on autonomista ajoa (automaatiotasot 2, 3 ja 4) takana jo yli 120 000 km Euroopan moottoriteillä. PSA Group yhteistyökumppaneineen on testannut autonomista ajoa kaikkiaan 15 eri prototyypillä.


Shell toi markkinoille Diesel GTL:n

Shellin 40 vuoden kehitystyön tuloksena on syntynyt GTL (gas-to-liquid), nesteytetystä maakaasusta tehty diesel. GTL:ää sisältävä Shell Diesel palaa puhtaammin, pitää moottorin puhtaana ja antaa välitöntä suorituskykyä.

Tavallisen dieselpolttoaineen setaaniluku on yleensä 51–55, mutta Shell GTL Dieselin setaaniluku on aina yli 60, näin GTL diesel syttyy herkemmin ja tuo välittömästi suorituskyvyn moottorissa käyttöön. Sillä on myös alhaisemmat lähipäästöt, erityisesti raskaan liikenteen ajoneuvojen osalta.

Shell Diesel täyttää EN590 standardin, joka on kaikkien autonvalmistajien hyväksymä standardi dieselpolttoaineelle. Siksi Shell Dieseliä voi käyttää kaikissa dieselmoottoreissa. 

Shell Diesel on korkealaatuinen polttoaine, joka perustuu Shellin kehitystyöhön ja GTL-teknologiaan. Shell Dieselin lisäaineistusta ei ole käytössä muissa polttoaineissa.


Tampereelle 120-tonninen BLST-ajoneuvo

Tampereella aloittaa kesällä 2017 uusi BLST- ajoneuvo. Reittinä on Pyynikintori – Keskustori – Sampola - Tays – Messukylä – Hervanta ja paluureittinä Hervanta – Messukylä – Kaleva – Sampola – Keskustori – Pyynikintori.

Tampereen BLST-ajoneuvo koostuu vetoautosta, puoliperävaunusta sekä kahdesta varsinaisesta perävaunusta. Yhdistelmän kokonaispituus on 55 metriä ja sen suurin sallittu kokonaispaino on 120 tonnia. Lavatilaa yhdistelmässä on 42 metriä ja kuormatilojen yhteenlaskettu tilavuus on noin 300 m³. Vetoautona on IFAU, jonka etenemisestä vastaa 2000 hevosvoimainen vetymoottori. Sen teho ei lopu kesken edes pitkällä Hervannan valtaväyläosuudella, jossa nousua on kymmeniä metrejä. IFAU:n tj. Auervaara onkin syystä ylpeä tehtaansa tuotoksesta.

BLST- ajoneuvo suorittaa reitin varrella oleviin yrityksiin jakokuljetuksia. Jokaisen kuormatilan sivulla on omat kopit neljälle apumiehelle. Kun ajoneuvoyhdistelmä pysähtyy, niin apumiehet sinkoavat ulos kopeistaan ja alkavat jakaa tavaroita ympäriinsä, yhdistelmän ollessa paikallaan. Pysähdyksien ennakoidaan olevan lyhyitä, koska apumiehet ovat kovakuntoisia ja heillä on apuna erikoisvarustellut kottikärryt tavaran kuljettamiseen. Lisäksi heille on ajateltu hankkia talven ajaksi nastalliset juoksutossut ja pilkkihaalarit. Monet poliittiset tahot ovat kokeilusta innoissaan, koska päästöt saadaan pieniksi ja hanke työllistää kuljettajan lisäksi peräti 12 apumiestä. Mahdolliset asiakkaat on laskettu samoin kuin raitiotiesuunnitelmassa, eli reitiltä kahdeksan sataa metriä suuntaansa. Näin kannattavuuslaskelmatkin näyttävät hyviltä. Lisäksi kokeilulla saadaan elävöitettyä Tampereen kaupunkikuvaa, joka on autioitunut yksityisautoilun hankaloittamisen myötä. Tampereen kaupungin luottamushenkilöt ovat luvanneet tulla hymyilemään paikalle, kun hanke aloittaa 1.7.2017.

Pohjoismainen Kaupunkiliikenteen kehittämisyksikkö Travi on myöntänyt yhdistelmälle poikkeusluvan kyseiselle reitille aina vuoteen 2025 asti. Projektin tavoitteena on kehittää ja tutkia yhdistelmän sopivuutta Tampereen kaupunkiliikenteessä raitiovaunun reitillä. Epävirallisten tietojen mukaan Tampereen suuruudenhulluja päättäjiä on myös pitempään ottanut päähän se, että Australiassa on pitemmät yhdistelmät kuin Suomessa. Hankeen myötä tämäkin asia saadaan vihdoin korjattua. Projektissa on ajoneuvon valmistaja/omistaja IFAU:n lisäksi mukana Travi ja Peränkylän ammatti-instituutti.

BLST (Bullshit Transport) on kansainvälisesti vakiintunut termi normaalia pidemmille tai raskaammille yhdistelmille tieliikenteessä, joita ei kuitenkaan pidetä erikoiskuljetuksina. BLST kuljetuksissa suurempi pituus tai paino syntyvät suuremmasta tavaramäärästä. Hyötynä on raskaanliikenteen automäärien väheneminen liikenteessä ja liikenteen päästöjen pieneneminen. 


Tutustu lehtiimme! Tutustumistarjous!
Vuokraa toimitilaa! Toimitilaa tajolla!