MAN - Vaihtoautot

Hollanti: Lisää piennarvahteja

Hollannin tieviranomainen on kouluttanut 12 uutta tarkastajaa valvomaan moottori- ja pääteiden pientareille pysäköityjä kuorma-autoja,  joissa kuljettaja joutuu ajo- ja lepoaikamääräysten puitteissa odottamaan matkan jatkumista. Piennarvahdeilla on sakotusoikeus.

Ensimmäiset piennarvahdit nimitettiin virkaan Hollannissa 2015. Nyt tarve on kasvanut niin, että 12 uuden piennarvahdin jälkeen tulee vahteja lisää aina 50:een vuoden loppuun mennessä.


Saksa: Pissakevennys liikennetukoksessa maksaa 30€

Lomakausi merkitsee Saksan moottyoriteillä kilometrien mittaisia liikennetukoksia ja seisovia autojonoja, onnettomuustapauksissa tuntienkin mittaisia. Vaatimuksia on jälleen esitetty välttämättömän tarpeen suorittamisesta seisokin aikana. Saksan poliisi sekä onnettomuuksien pelastustehtävistä vastaavat ovat kevään keskusteluissa pysyneet armottomina.

Seisovasta autosta poistuminen moottoritien sivuun, oli tarve miten polttava tahansa, "palkitaan" 30€ sakolla. Teknisen vian iskiessä auto on pysäköitä moottoritien sivuun erityisille "pelastuspaikoille" hätävilkku kytkettynä, minkä jälkeen kuljettajan ja matkustajien on poistuttava autosta suojaliivit yllä kokonaan moottoritiealueen ulkopuolelle. Auton pysäköiminen muista syistä pelastuspaikalle tuottaa 70€ sakoin ja yhden virhepisteen.


Tanska: AdBlue-tappajat yleistyvät!

Tungvogncenter Syd tarkasti 30-31.5. Padbornissa Tanskan-Saksan rajalla 23 Tanskaan pyrkivää kuorma-autoa. Yhdeksästä löytyi nk. AdBlue-tappaja, pieni elektroninen verkkokaupan tarjoama lisälaite, joka harhauttaa dieselmoottorin käymään ilman ureapohjaista AdBlue nestettä. Kalliina pidetty AdBlue neste suodattaa pakokaasuista NOx- eli typenoksidi-päästöjä.

Yhdeksän AdBlue-tappajaa käyttäneet kuljetusyritykset olivat Liettuasta, Romaniasta, Bulgariasta, Puolasta ja Makedoniasta. Kaikki pysäytettiin rajalle kunnes olivat käyneet rajan autokorjaamolla palauttamassa elektroniikan perussäädöt ja maksaneet sakkonsa.

Poliisi paljasti myös muita rikoksia. Yhdellä makedonialaisella kuljettajalle ei ollut lain edellyttämää kuljettajakorttia. Hänelle määrättiin 35 000 Tanskan kruunun sakko. Toisessa makedonialaisessa ei ollut digitalista ajopiirturia rekisteröimässä ajo- ja lepoaikoja. Hänelle määrättiin 6000 Tanskan kruunun sakko. Yhden AdBlue-tappajaa käyttäneen auton kuljettajan todettiin ylittäneen sallitun ajoajan. Kaikki joutuivat maksamaan sakkonsa ennen kuin saivat jatkaa matkaa.

Suomesta puuttuvat vastaavanlaiset havainnot. (toim.huom.)



Ruotsi: Kovennettuja rangaistuksia laittomasta kabotaasista

Ruotsin hallitus on päättänyt koventaa rangaistuksia EU:n nykysääntöjen mukaisesta laittomasta kabotaasista eli jos ulkomainen kuljetusyritys on tehnyt enemmän kuin kolme Ruotsin sisäistä kuljetusta enemmässä kuin seitsemässä päivässä. Samalla Ruotsin poliisille annetaan nykyistä tehokkaampia työkaluja laittoman kabotaasin valvontaan heinäkuun 17. päivästä alkaen.

Kovennetut otteet laittoman kabotaasin kitkemiseksi ovat Ruotsin hallituksen vastaus maan kuljetuselinkeinon vaatimuksiin.

Ruotsiin verrattuna Suomen Poliisin ja Tullin laittomaan kabotaasiin kohdistama valvonta on käytännössä olematonta. (toim.huom.)


Iveco Daily "Tourys" Liettuasta

Iveco Daily ForvedaKansainvälinen Vuoden Bussin valitseva tuomaristo nimesi toukokuussa Madridissa suoritetun vertailutestin perusteella Iveco Daily Tourys´n Vuoden Minibussiksi 2017. Vertailutestiin osallistui seitsemän johtavan minibussivalmistajan uusimmat mallit.

Voittaja Iveco Daily Tourys on 1+1+19 paikkainen pikkubussi, jonka alusta on valmistettu Suzarrassa ja sisusta Bresciassa Ivecon tehtaissa Italiassa. Keulalla on 3 litran 180 hv;n Iveco diesel ja ZF:n 8-vaihteinen HiMatic automaattivaihteisto. Hinnaksi Iveco on määrännyt 91 500 euroa kaikissa Euroopan maissa. Tuomaristo kiitteli ajettavuutta, matkustusmukavuutta ja istuinjärjestelyn säätöä. Miinuksia keräsivät matkatavaratila (2,5 m3), polvitila ja pieni tuulilasi. Suomessa Ivecon määräämä hinta on koettu korkeaksi.

Nyt Iveco-edustaja Suomessa, Vehico Oy, on tuonut maahan Liettuassa sisustetun Iveco Daily Tourys-kopion, Iveco Daily Forvedan.  Maahantuojan mukaan Forveda-tehtaan 19 matkustajapaikan Iveco Daily on käytännössä samanlainen kuin Vuoden Minibussi-voittaja Tourys, mutta tuntuvasti halvempi. Sille voidaan ennustaa hyvää menestystä Suomessa.


Saksa: Sakot laittomasta nukkumisesta

Kuorma-auton ohjaamossa ei saa nukkua. Määräys astui voimaan Saksassa 25.5.2017. Se tarkoittaa, että lain edellyttämää 45 tunnin viikkolepoa ei saa toteuttaa ohjaamossa eikä edes sängyssä, jonka voi nostaa auton ulkopuolelle. Viikkolevon on tapahduttava autosta erossa ja siihen erikseen tarkoitetuissa tiloissa.

Laittomasta "nukkumisesta" tullaan Saksassa sakottamaan kuljettajaa 60 € tunnissa ja työnantajaa 180 € tunnissa, jos katsotaan ettei työnantaja ole noudattanut lakia. Ohjeita siitä, miten lain noudattamista valvotaan ja mitä todisteita asiassa vaaditaan, ei toistaiseksi ole määritelty.


DB Schenkerille huippupisteet SQAS-arvioinnissa

Viinikkalan pääkonttorin laatu-, ympäristö- ja turvallisuustoiminnot olivat 20 prosenttiyksikköä yli Euroopan keskiarvon.

Toukokuussa 2017 valmistunut SQAS-järjestelmän mukainen arviointi kattoi DB Schenkerin Suomen pääkonttorin Vantaalla, Nurmijärven logistiikkakeskuksen sekä Turun varasto- ja kuljetuspalvelut.

Nyt tehdyssä uudelleenarvioinnissa pääkonttorin laatu-, ympäristö- ja turvallisuusarvioinnin tulos nousi reilusti arviointijärjestelmän eurooppalaisen keskiarvon (75 %) yläpuolelle. Schenker Oy sai pisteistä 95 %.

SQAS (Safety & Quality Assessment for Sustainability) on järjestelmä, jolla arvioidaan logistiikkapalvelun tarjoajia ja kemikaalijakelijoita.


Ivecon uusi kevyt maastokuorma-auto Stralis X-WAY

Iveco esitteli uuden kevyen maastokuorma-auton Stralis X-WAY:n ennakkoon Madridin tuotantolaitoksellaan World Class Manufacturing -palkinnon Kultamitaliseremonian yhteydessä. Stralis X-WAY:n 8x4-alustaisen Super Loader (SL) -version omamassa on vain 9 tonnia ja moottoreita löytyy kolmella eri tilavuudella (9, 11 ja 13 litraa). Hi-SCR -moottoriteknologia ilman EGR-järjestelmää tai pakkoregenerointia vähentää päästöjä. Siten se soveltuu erityisen hyvin ammatillisiin ja rakennuslogistisiin tehtäviin, jotka suoritetaan usein kaupunkiympäristöissä, joissa EGR-järjestelmiä on rajoitettu suurempien nokipäästöjen takia. Polttoaineen kulutusta vähentävät myös HI-CRUISE ja SMART -apulaitteet.

Ajoneuvoa valmistaa Ivecon Madridin tehdas ja se on saatavilla Iveco-myyjiltä kautta Euroopan syyskuusta 2017 alkaen. Kansainvälinen julkinen lanseeraus tapahtuu Solutrans-näyttelyssä 21. - 25. marraskuuta Lyonin Eurexpossa.

Lue lisää...


Volvon uudet toimitilat saivat ympäristösertifikaatin

Volvo Finland Ab:n uudet toimitilat Vantaan Viinikkalassa, Kehä III:n varrella saivat autoalan ensimmäisen LEED v4 - ympäristösertifikaatin. Energiatehokas ja ympäristöystävällinen rakennus on yksi ensimmäisistä kohteista, joille on Suomessa myönnetty LEED v4 -vaatimusten mukainen sertifikaatti. Toimitiloille myönnetyn sertifikaatin taso on Silver. Tilat käsittävät huoltokorjaamon, myynnin sekä Volvo Finland Ab:n toimiston. Energiatehokkuutta rakennuksessa saadaan muun muassa led-valaistuksella ja energiatehokkailla rakennusmateriaaleilla, veden kulutusta taas vähentävät vedenkäyttöä pienentävät hanat.


Etanolipolttoaineet pienentävät autojen hiukkaspäästöjä

Ilmatieteen laitos tutki etanolipitoisten polttoaineiden vaikutusta henkilöautojen pakokaasupäästöihin. Tutkimus osoitti, että alkoholipolttoaineiden käyttö pienentää sekä suoria hiukkaspäästöjä että ilmakehässä syntyviä päästöjä verrattuna bensiinipohjaisiin polttoaineisiin.

Tutkimuksessa käytettiin kolmea eri polttoainetta (E10, E85 and E100) flex-fuel ajoneuvossa ja tutkittiin niiden vaikutusta ajoneuvon päästöihin. Tutkimuksessa havaittiin, että polttoaineen alkoholipitoisuuden lisääntyessä kaasumaisten orgaanisten yhdisteiden kokonaispäästöt nousivat. Toisaalta, terveydelle haitallisten aromaattisten yhdisteiden kuten bentseenin ja tolueenin päästöt kuitenkin laskivat. Hiukkaspäästöt olivat suurimmat E10 polttoaineella, jossa etanolia on 10 prosenttia.

- Sekä suorien että ilmassa muodostuvien hiukkasten päästöt laskivat selkeästi polttoaineen alkoholipitoisuuden lisääntyessä, tiivistää Ilmatieteen laitoksen tutkija Hilkka Timonen.

Lue lisää...


Volkswagen satsaa sähköautoiluun

Volkswagen aikoo panostaa sähköiseen liikkumiseen, kuten myös polttomoottoriteknologian kehittämiseen. Volkswagen-konserni hakee maailmanlaajuista johtajuutta sähköisessä liikkumisessa vuoteen 2025 mennessä ja aikoo tehdä perinteisistä moottoreista 10–15 prosenttia tehokkaampia ja puhtaampia vuoteen 2020 mennessä.

Volkswagen AG:n pääjohtaja Matthias Müllerin mukaan 12 brändin konserni antaa selkeitä suuntaviivoja sähköisen liikkumisen laajentamisesta: vaihtoehtoisiin moottoritekniikoihin on investoitu viimeisten viiden vuoden aikana noin kolme miljardia euroa ja summa kolminkertaistetaan seuraavien viiden vuoden aikana.

- Konserni tuo markkinoille yli kymmenen uutta sähköistettyä mallia vuoden 2018 loppuun mennessä ja lisäksi yli 30 täyssähköautoa vuoteen 2025 mennessä, Müller kertoi Hannoverissa pidetyssä yhtiökokouksessa.

Osa Volkswagenin tulevaisuuden suunnitelmaa ovat kumppanuudet uusien liiketoimintamahdollisuuksien kehittämiseksi ja uusien teknologioiden edistämiseksi. Konsernilla on esimerkiksi suunnitelmia laajentua edullisten autojen luokkaan Tatan kanssa, yhteystyöyrityksestä JAC:n kanssa Kiinassa edullisten sähköautojen kehittämiseksi sekä lukuisia yhteistyöprojekteja liikkuvuuspalveluiden alalla.


SKAL: EU-liikkuvuuspaketti on pettymys Suomelle

Komission eilen ehdottamaan EU:n liikkuvuuspakettiin sisältyvät kabotaasirajoitusten väljentäminen ja etäisyysperusteinen tiemaksumalli ovat Suomelle haitallisia. SKAL odotti esitykseltä kabotaasiliikenteen valvontakeinojen tehostamista, joustoja ajo- ja lepoaikoihin sekä jäsenvaltioille mahdollisuutta valita sopivin kansallinen tiemaksumalli.

Liikkuvuuspaketin (mobility package) esityksistä Suomelle haitallisimmat ovat kabotaasikuljetusten enimmäismäärän poistaminen, etäisyysperusteisen tiemaksumallin pakottaminen jäsenvaltioille ja tavaraliikenteen ajo- ja lepoaikojen jättäminen ennalleen. Nyt EU:lta olisi tarvittu pelisilmää ja jäsenvaltioiden välisten maantieteellisten erojen huomioimista.

Lue lisää...


Ruotsi: Pikkuperävaunussa 68,5% ylikuormaa

Muutkin kuin paketti- ja kuorma-autonkuljettajat syyllistyvät rankkoihin ylikuormiin.

Tukholman poliisi pysäytti viime torstaina pikkuperävaunua vetävän henkilöauton, joka moottoritiellä eteni 45 km/t ajonopeudella ja jonka kuorma oli putomaisillaan moottoritielle.

Poliisi totesi, että henkilöautolla olisi saanut hinata enintään 3500 kg. Perävaunu painoi kuormineen 5300 kg. Kuljettajalla oli vain B-ajokortti ja olisi saanut hinata vain 750 kg painoa. Kuorman sidonta oli täysin riittämätön.

Poliisi otti talteen kuljettajan ajokortin heti paikalla, perävaunu jäi tien sivuun ja kuljettajalle jaettiin syyte laittomasta kuljetuksesta.

(Trailer.se)


EU: Lievennyksiä kabotaasille!

EU-komissio esittää muutoksia kabotaasimääräyksiin. Ulkomainen kuljetusyriotys saisi viipyä esimerkiksi Suomessa 5 päivää (nyt 7 päivää), mutta saisi sinä aikana ajaa mielin määrin kuljetuksia Suomen sisällä (nyt 3 kuljetusta) ajo- ja lepoaikalain puitteissa ja (edellytettynä) Suomen palkkatason korvauksilla ja etuisuuksilla.

Suomessa EK, puu- ja paperiteollisuus, vientiteollisuus tulevat tervehtimään ilolla lievennyksiä. SKAL on jo ilmoittanut pettymyksensä esitettyihin muutoksiin.

Kabotaasimääräysten lievennykset mahdollistavat entistä rankempia väärinkäytöksiä ja oman kuljetuselinkeinomme uloslyöntiä, mikäli Suomen Tullin ja Poliisi lepsu valvontalinja jatkuu. Suomeen kaivataan muiden Pohjolan maiden - Ruotsin, Norjan ja Tanskan - kaltaista viranomaisvalvontaa, että EU:n kabotaasimääräyksiä myös noudatetaan. (toim. huom.)


Martti Peltonen ITOY Juryyn

Autoinsinööri Martti Peltonen valittiin International Truck of the Year Juryn kokouksessa Portugalissa 24.05.2017 yksimielisesti Juryn jäseneksi Klaus Bremerin jälkeen. Bremer jatkaa International Bus & Coach of the Year Juryn jäsenenä.

Martti Peltonen aloitti toimittajana Auto, tekniikka ja kuljetus -lehdessä 1981. Hän toimi lehden päätoimittajana ja myös ITOY Juryn jäsenenä 1995-2008. Vuodesta 2008 Peltonen toimii katsastusinsinöörinä ja Auto, tekniikka ja kuljetus -lehden freelance avustajana ja erikoistoimittajana.

ITOY Jury (International Truck of the Year tuomaristo) koostuu 25 Euroopan maan johtavien kuorma-autolehtien erikoistoimittajista. Se on valinnut Vuoden Kuorma-auton vuodesta 1977 lähtien. ITOY järjestöön on liittynyt ulkojäseninä Australian, Brasilian, Kiinan, Intian, Iranin, Japanin ja Etelä-Afrikan johtavien kuorma-autolehtien eikoistoimittajia.


Tutustu lehtiimme! Tutustumistarjous!
Vuokraa toimitilaa! Toimitilaa tajolla!