MAN - Vaihtoautot

Ajokorttien kaksoiskappaleet määräaikaisiksi

Ajokortin kaksoiskappaleiden voimassaoloaika muuttuu 1.11.2016 alkaen. Muutos koskettaa ennen 19.1.2013 myönnettyjä ajokortteja. Näiden ajokorttien kaksoiskappaleet ovat jatkossa voimassa joko 15 tai 5 vuotta ajokorttiluokasta riippuen. Trafin lakimiehen Emilia Ojalan mukaan ajokorttien kaksoiskappaleen voimassaoloajan muutos vaikuttaa käytännössä eniten kuorma- tai linja-autokortin haltijoihin, sillä jos he joutuvat hakemaan kaksoiskappaletta, on se voimassa jatkossa enintään 5 vuotta kerrallaan.

Ajokortin kaksoiskappaletta haetaan nimenmuutoksen, kortin erityisehtojen muuttumisen takia tai silloin, kun kortti on varastettu, kadonnut tai tuhoutunut. Kaksoiskappaletta voi myös hakea, jos haluaa päivittää vanhanmallisen korttinsa uudempaan EU-malliseen korttiin. Ajokortin kaksoiskappaleen saa tilattua Trafin sähköisistä asiointipalveluista. Sähköisistä palveluista tilattuna kortti maksaa 20 euroa ja se tulee kotiin postin mukana keskimäärin 4 arkipäivässä.


Aamulehti manipuloi lukijakuntaansa

Aamulehti ajaa raivolla tsekkiläisen Skodan omistamaa mielipuolisen kallista Transtech raitiovaunua Tampereelle. Jopa niin että se salaa tietoja 75% halvemmasta saman matkustajakapasiteetin joukkokuljetusvälinestä. Se kun ei antaisi rakennusteollisuudelle läheskään yhtä paljon urakoita ja töitä. Eihän moisesta väliä. Onhan kansalla rahaa maksaa, kun ei paljon halvemmasta ja nykyaikaisemmasta tiedä. Siinä journalistiikan nykytila Suomessa!

Tässä kuitenkin mielipide, jonka Aamulehti kieltäytyi julkaisemasta:

Lue lisää...


Autonomiset autot yleistyvät 5 vuoden sisällä

- Niihin tullaan vielä vaatimaan kuljettajaa varmistuksena, mutta älykkäillä autopiloteilla ne selviytyvät periaatteessa jo täysin "omin neuvoin" liikenteessä, sanoo Saksan Tutkimuskeskuksen johtaja, professori Wolfgang Wahlster.

Täydellisesti autonomisesti toimivat autot, joihin jokainen, selvin päin tai humalassa, voi astua sisään kuin taksiin ja vain ilmoittaa osoitteen minne haluaa, vaativat kuitenkin vielä vähän enemmän kehitysaikaa valmistuakseen, Wahlster toteaa.

(Vogel)



Vetyä Porvoosta

Teollisuuskaasuyhtiö AGAn uusi vedyntuotantolaitos otettiin käyttöön Porvoon Kilpilahdessa, Nesteen Porvoon jalostamolla. AGA toimittaa Nesteen käyttöön noin viidesosan sen Porvoon jalostamon tarvitsemasta vedystä.

AGA on vastannut vetylaitoksen rakentamisesta ja Neste maanrakennustöistä sekä tarvittavien putki- ja sähköyhteyksien rakentamisesta laitoksen ja jalostamon välille. Uusi laitos korvaa alueella sijainneen Nesteen vanhemman vedyntuotantoyksikön. Samalla se lisää jalostamon käytössä olevaa vedyntuotantokapasiteettia.

Porvoon uudessa laitoksessa vety tuotetaan maakaasusta höyryreformointiprosessilla ja sitä käytetään Porvoon jalostamolla monissa prosesseissa ja tuotteissa. Vedyn avulla valmistetaan muun muassa rikittömät dieseltuotteet sekä perusöljyt.


Korrekin PRO -tuoteperhe laajenee

Berner täydentää keväällä markkinoille tuomaansa Korrek PRO -tuotesarjaa uudella lasinpesunesteellä. 

Korrekin mukaan PRO TFC -lasinpesuneste muodostaa ohutkalvopinnoiteteknologian(Thin Film Coating) avulla tuulilasiin vettä ja likaa hylkivän suojakalvon. Sen ansiosta tuulilasinpyyhkijöiden ja lasinpesunesteen käyttötarpeen kerrotaan vähenevän ja näkyvyyden parantuvan.

Valikoiduista jälleenmyyntipaikoista kuluttajille tarjottava pesuneste on pakattu 3-litran pakkauspussiin. Sen ohjehinnaksi ilmoitetaan noin 10 euroa.


Massamuutoksen hyödyt yliarvioitiin

Tampereen Teknillisen Yliopiston yhteydessä toimiva Liikenteen tutkimuskeskus Verne on tutkinut korotettujen mittojen ja painojen hyötyjä.

Ennen asetusmuutosta Liikennevirasto ja Verne arvioivat hyötyjen olevan enintään 160 miljoonaa euroa vuodessa. Liikennevirasto arvioi hyötyjen olevan vähintään 80 miljoonaa euroa vuodessa. Vernen tutkimuksen mukaan tiekuljetuskustannukset pienenivät kuitenkin vain noin 58 miljoonalla eurolla.

Saavutettujen hyötyjen kerrotaan kuitenkin olevan suuremmat kuin arvioitu investointitarve siltojen ja teiden rakenteiden vahvistamiseksi. Lisäksi uudet, raskaimmillaan 76-tonniset yhdistelmät, vähensivät ajokilometrejä kolmella prosentilla ja hiilidioksidipäästöjä neljällä prosentilla.

Suomalaiset kuljetusyrittäjät ottivat nopeasti käyttöön lokakuussa 2013 voimaan tulleet uudet määräykset. Vuoden 2014 aikana yli 60-tonnisten osuus vakiintui lähelle 40 prosenttia.

– Kuorma-autokuljetusten keskikuorma on noussut jopa kolme tonnia, kertoo tutkimusjohtaja apulaisprofessori Heikki Liimatainen.

Kasvaneet kuormat vähensivät vuonna 2015 kuorma-autojen ajoja 47 miljoonaa kilometriä eli kolme prosenttia. Dieseliä säästyi noin 24 miljoonaa litraa.

Muualla Euroopassa käydään keskustelua 60-tonnisten täysperävaunuyhdistelmien sallimisesta, joten Suomen kokemuksista ollaan hyvin kiinnostuneita. Tutkimuksen tulokset julkaistiin syyskuussa 2016 vihreän logistiikan tutkimusseminaarissa Napolissa.


Nissanilta itseohjautuva tuoli

Japanissa testataan autonomisen ajamisen sovelluksia varsin eriskummallisessa tuotteessa. Nissanin ajoneuvoissa käytettävän ProPilot-tekniikan pohjalta on nimittäin kehitetty ProPilot Chair -itseohjautuva tuoli.

Tokiosta löytyy lukematon määrä huipputason ravintoloita, mutta jonot niihin saattavat olla pitkiä. Autonomiset tuolit antavat jonottavalle asiakkaalle helpotuksen hetken. ProPilot-tuoli tunnistaa ja automaattisesti seuraa edessä olevaa tuolia, pitäen ennalta säädetyn etäisyyden ja liikkuen tiettyä reittiä. Kun jonon ensimmäisenä istuva asiakas nousee tuolista, siirtyy se tyhjänä itsenäisesti jono perälle ja toisena oleva tuoli asiakkaineen letkan kärkeen. Nissanin itseohjautuvia Propilot-tuoleja pääsee testaamaan valikoitujen japanilaisravintoloiden jonoissa vuonna 2017.

Autopuolella ProPilot-tekniikkaa on elokuussa Japanissa myyntiin tulleessa Nissan Serena minivanissa. ProPilot pitää, tuolijonon tapaan, turvavälin edessä kulkevaan ajoneuvoon ja huolehtii, että auto pysyy keskellä kaistaa


Äärimmäisten olosuhteiden Hilux

Hannoverin hyötyajoneuvonäyttelyssä oli Euroopan ensi-illassa Toyotan ja Arctic Trucksin yhteistyössä valmistettu Toyota Hilux Arctic Trucks AT35. Hilux Arctic Trucks AT35 pohjautuu hyväksi havaittuihin teknisiin ratkaisuihin, joilla äärimmäisiinkin olosuhteisiin tarkoitetut AT-autot rakennetaan. Muutostöiden tuloksena Hiluxissa käytetään korkeudeltaan 35-tuumaisia renkaita, jousitus vastaa kovia vaatimuksia ja maavara on kasvanut 25 prosenttia.

Tänä vuonna esiteltyyn uuteen Toyota Hilux -malliin perustuva AT35 on jo myynnissä Venäjällä, Norjassa ja Islannissa. EU-tyyppihyväksyntä on vireillä, ja sen odotetaan vahvistuvan kuluvan vuoden lopulla. Uusi Hilux AT35 saadaan täten myyntiin laajalti ympäri Euroopan. Maastokelpoisuutta voi lisätä valinnaisvarusteilla, kuten esimerkiksi Arctic Trucks -lavakaarella ja – pohjapanssarilla, vinssillä, paineilmakäyttöisellä voimansiirron lukolla, ilmanoton snorkkelilla jne.


Taksi tuo defibrillaattorin paikalle

Taksi Helsinki suunnittelee tuovansa takseihin kannettavia defibrillaattoreita. Toistaiseksi defibrillaattori on ainoastaan taksitarkastajan autossa.

-Toistaiseksi ”Deffa” on taksitarkastajan autossa, jonka avulla hankimme kokemuksia laitteen käytöstä. Seuraava luonnollinen askel olisi laitteistomäärän kasvattaminen. Taksi Helsingin toiminnanjohtaja Anssi Roitto valottaa projektin seuraavia askelia.  

Helsingin taksitarkastajat ovat saaneet ammattiliikenteen kouluttamiseen erikoistuneelta Suomen Ammattiliikenne Akatemialta kohdennetun koulutuksen elvytykseen sekä defibrillaattorin käyttöön.

Taksi Helsingin valitsema laite on ZOLL AED Plus. Laite tunnistaa kammiovärinän ja ohjaa käyttäjää ääni-, teksti- ja kuvaohjein toimimaan oikein koko elvytyksen ajan. Laite myös tallentaa ja mittaa elvytyksen laatua taustatiedoksi sairaalassa tehtäviä jatkotoimenpiteitä varten.


Sähköajoneuvoille selvät kulutuslukemat, selvitetään Suomessa!

Tällä uutissivulla ja edellisessä KN-uutiskirjeessä 38/16 kerrottiin Saksassa tehdystä piheimpiä sähkö-henkilöautoja koskevasta kulutusvertailusta. Piheimmäksi todettiin VW E-Up kulutuksella 11,7 kWh/100 km.  Seitsemäs vertailussa kulutti 13,3 kWh/100 km.

Tärkein havainto lienee, että myös sähköajoneuvoista on mitatattavissa niiden energiakulutus/100 km.

Monen päässä pyörii kysymyksiä kuten, paljonko on sähköauton kulutus talvella ja mikä on sähköauton todellinen kulutus. 

Tämän johdosta Auto, tekniikka ja kuljetus -lehti on pyytänyt maamme tunnetuinta kuljetusenergian riippumatonta (!) asiantuntijatiimiä selvittämään vastaavat lukemat sähköjunille, raitiovaunuille, trolleybusseille ja sähköbusseille. Sitä kautta voidaan verrata yksityiskohtaisesti myös sähkönkulutus/matkustaja/100 km. Palaamme asiaan ja mahdollisiin ensituloksiin tälläkin palstalla.


Mallia Suomelle: Lokakuusta Valokuu!

Skoda Saksassa innostaa kaikkia autoilijoita käymään lokakuun aikana Skoda-liikkeissä kautta maan tarkistuttamassa ilmaiseksi ei vain autonsa ajovalot, vaan auton kaikki valot ympäriinsä. Kävijöiden kesken arvotaan voittopalkinto, uusi Skoda Rapid Spaceback 1,2 TSI. Tempausta tukevat mm. ADAC, Osram, Optikkojen Keskusliitto ZVA ja joukko liikenneturvallisuusjärjestöjä. Kamppanjan suojelijana on Saksan liikenneministeri Alexander Dobrindt.

Tempausta perustellaan mm. koska liikenteessä valoviallisten määrä on noussut jopa kolmannekseen kaikista autoista ja koska halogeni-, Xenon- ja LED-valojen tarkistus ja suuntaus vaatii nykyään omanlaista ammattitaitoa.

Lukuisat optikkoliikkeet ympäri maata tarjoavat kamppanjaan liittyen ilmaisia näöntarkastuksia.

Suomeen tuotuna lokakuun julistaminen autoilijoiden valtakunnalliseksi valojen ja näön tarkastuskuukaudeksi istuisi kuin nenä päähän! Suomessa on EU:n ylivoimaisesti vaikeimmat ajo-olosuhteet tieliikenteessä marraskuun ja helmikuun välisenä aikana. Mallia liikenneministeriölle, Liikenneturvalle, Autoalan Keskusliitolle ja Autotuojille!


Jäänmurtaja Polaris luovutettiin

Video jäänmurtaja Polariksen rakentamisesta.

Arctech Helsinki Shipyard Oy luovutti Suomen jäänmurtajalaivaston tehokkaimman tulokkaan, LNG-käyttöisen jäänmurtaja Polariksen Liikennevirastolle 28.9.2016. Liikennevirasto luovutti aluksen edelleen Arctia Icebreaking Oy:lle.

Helsingin telakalla rakennettu prototyyppialus on tehty palvelemaan 50 vuoden ajan jäänmurto-, öljyntorjunta- ja hätähinaustehtävissä. Alus voi käyttää polttoaineenaan joko nesteytettyä maakaasua tai matalarikkistä dieseliä. Edellisen kerran saman kokoluokan jäänmurtaja on valmistunut Suomen käyttöön vuonna 1994.


Kysely: Ruotsalaista ei ruuhka rassaa ja norjalainen ärsyyntyy pyöräilijöistä

Mobiilipysäköinnin palveluja tuottava EasyPark on selvittänyt suomalaisten, ruotsalaisten, norjalaisten ja tanskalaisten liikennekulttuurien eroja. Autoilijoille suunnattu kyselytutkimus toteutettiin samanaikaisesti neljässä pohjoismaassa. Eroja löytyy muun muassa ruuhkastressissä sekä suhtautumisessa pyöräilijöihin ja jalankulkijoihin. Myös mobiilisovellusten käytön laajuus ja pysäköintisääntöjen tuntemus ovat naapurimaissa eri tasoilla toisiinsa verrattuina. Kyselyyn vastasi jokaisesta maasta 1000 yli 18-vuotiasta autoilijaa.

Lue lisää...


Hirvivaroitukset autoihin

V-Trafic on julkaissut navigaattoreihin ja mobiililaitteisiin soveltuvan aktiivisen hirvivaroitusjärjestelmän. Kohonneen hirvikolaririskin aikana järjestelmä antaa autoilijan navigaattoriin tai mobiililaitesovellukseen varoituksen, joka kiinnittää kuljettajan huomion laskemaan tilannenopeutta ja tarkkailemaan teiden reunoja. Varoitukset kestävät tilannekohtaisesti 15 minuutista useaan tuntiin.

Lue lisää...


Ford: Robotaksi ilman rattia

Itsenäisesti kulkevia Ford Fusion Hybrid autoja ilmestyy jo kuluvan vuoden aikana Kalifornian teille.  Fordilla arvioidaan ensimmäisten täysautonomisten robottiautojen tulevan liikenteeseen taksikuljetuksiin vuonna 2021. Auto toimii silloin ilman ohjauspyörää, ilman kaasu- ja jarrupoljinta. Ensi vuosikymmenen loppuun mennessä 20% uusien autojen kaupasta kohdistuu autonomisesti eli itsenäisesti kulkeviin roboautoihin, Ford ennustaa.

(Vogel)