MAN - Tapahtumat

Kevytkuormuri Piaggiolta

Piaggio on paljon muutakin kuin Vespa. Tai Gilera tai Derbi. Tai suuria vesi- ja ilma-aluksia. Piaggio APE, kolmipyöräinen umpi- ja avolavapaku oli suosittu Suomessakin, jopa oman puoliperävaunun vetäjänä.

Uusi nelipyöräinen Piaggio Porter umpi- ja lavapaku on tarjolla myös 11 kW:n sähkömoottorilla 55 Nm väännöllä. Avolavalla omapaino on 1280 kg ja hyötykuorma 520 kg. Kippiautona sillä on 1,2 l:n kaasu/bensamoottori joka antaa 112 Nm tai 97 Nm vääntövoimaa omapaino on 1275 kg ja hyötykuormana 925 kg.

 


Kaasu-Connect markkinoille

Ford kyntaa tehokkaasti pakettiautoissa. Uusinta on Ford Transit Connect kaasumoottorilla. Ruotsissa1,0 litran 100 hv:n bensamoottori muunnetaan kaasumoottoriksi.

Uutta on myös 130 hv:n diesel-Transit avolavalla. Alle 3,5 t kokonaispainoon mahtuu reilut 1500 kg kuormaa.


Onspot kevytkuormaajiin, Norjassa ja Ruotsissa jopa vakiovarusteena

Joitakin vuosia sitten esiteltiin vain 55 kg painava Onspot "ketjuliukueste" kevytkuormureille. Se on tänään vakiovarusteena kakissa MB Sprinter ambulansseissa  ja yhteensä yli 1000 ambulanssissa Norjassa. Kevyt Onspot on menestynyt hyvin paitsi ambulansseissa myös pakettiautoissa ja kevytkuorma-autoissa Ruotsissa. Kevytkuorma-autoille ei ole määrätty ketjupakkoa Ruotsissa eikä Norjassa, mutta raskaissa kuorma-autoissa on oltava ketjuvarustus Norjassa. Norjassa ketjuvaatimus täyttyy myös Onspotilla.

Suomessa Onspotilla, kuten ketjuilla ylipäätään, on ollut vaatimaton menestys. Käytännöllisen ketjuratkaisun markkinointi ei ole nostanut päätään Suomessa.



Suomi EU:n 3. tehottomin liikennekuolemien vähentämisessä

Suomi on onnistunut vähentämään liikennekuolemia vuosina 2010-2015 kolmanneksi vähiten Euroopan Unionin maista. Euroopan komission tilaston mukaan liikennekuolemat ovat vähentyneet Suomessa vain 2% kyseisenä ajanjaksona, kun EU:n keskiarvo liikennekuolemien vähentämisessä on 17%. Suomen perässä ovat ainoastaan Hollanti (1%) ja Luxemburg (-13%). Listan kärjessä oleva Portugali on onnistunut vähentämään vuosina 2010-2015 liikennekuolemia 37%.

Tilasto ei ota kantaa EU-maiden liikenneturvallisuuden vertailuajanjakson lähtötilanteeseen. Vuoden 2015 liikennekuolemissa Suomi on kuitenkin EU:n keskiarvon paremmalla puolella. Suomessa tapahtui vuonna 2015 miljoonaa asukasta kohden 49 liikennekuolemaa, kun EU:n keskiarvo oli 51,5. Parannettavaa Suomella kuitenkin on, sillä Maltalla tapahtui 26 ja Ruotsissa 27 liikennekuolemaa miljoonaa asukasta kohden.

Euroopan komission Road Safety 2015 -tilastot voi lukea tästä.


Helsingin Sataman Länsiterminaali 2 avautuu 27.2.

Helsingin Satama Oy:n Länsiterminaali 2 avataan Länsisatamassa matkustajien käyttöön aamulla 27.2.2017. Länsiterminaali 2 on suunniteltu palvelemaan erityisesti nopeaa reittiliikennettä ja sen 6–7 miljoonaa matkustajaa vuosittain. Uusi terminaali on Olympiaterminaalin lisäksi vasta toinen alun perin matkustajakäyttöön suunniteltu rakennus.

Helsingin Satamalle uuden Länsiterminaali 2 siihen liittyvien laiturien, matkustajasiltojen ja -käytävien, kenttäalueiden ja teiden rakentaminen sekä meriväylän parantaminen on ollut kuluvan vuosikymmenen suurin satsaus.


KESLA nosturit myös kappaletavaran nostoon

Kesla-nostureista malli 2117Z on mahdollista varustella myös vakaudenhallintajärjestelmällä ja radio-ohjauksella, jotka mahdollistavat nosturin käytön mm. jätesäiliöiden (ns. Molokkien) tai muun kappaletavaran nostamisessa.

KESLA Z17 recycling-mallin, joka on vakaudenhallintajärjestelmällä ja radio-ohjauksella varusteltu KESLA 2117Z-nosturi, myynti on aloitettu menestyksekkäästi ranskalaisen yhteistyökumppaneiden kautta, mutta markkinoita löytyy Suomestakin niin kierrätys- kuin kappaletavarapuolella.


UPM:n yrittäjien HCT-hakerekka aloittaa

UPM laajentaa suuren hyötykuorman (High Capacity Transport, HCT) ajoneuvoyhdistelmien kokeilua yhtiön tehtaiden välisiin hakekuljetuksiin. Lähiaikoina liikennöinnin UPM:n tehtaiden välillä aloittaa kaksi HCT-hakeyhdistelmää. Kuljetusliike Kalevi Huhtala Oy:n 34-metrinen ja enimmillään 100 tonnia painava yhdistelmä aloittaa tällä viikolla liikenteessä reitillä Pori – Rauma. Kuljetusliike Wickström Oy:n 85-tonninen kevyempien hakkeiden kuljetukseen suunniteltu yhdistelmä aloittaa muutaman viikon kuluttua liikennöinnin Ristiinasta Kouvolaan ja Lappeenrantaan. Näiden lisäksi Liikenteen turvallisuusvirasto Trafin käsittelyssä on Koneurakointi Aki Sammalisto Oy:n 90-tonnisen HCT-hakeyhdistelmän lupahakemus reitille Juupajoki – Kouvola.


Finnlines teki historiansa parhaan tuloksen

Finnlinesin tlikauden 2016 tulos oli 68,1 miljoonaa euroa, jossa on kasvua 20 prosenttia verrattuna vuoteen 2015, jolloin Finnlines teki siihenastisen historiansa parhaan tuloksen. Yhtiö teki vuosina 2006–2016 laivaston uudistamiseen kohdistuneen miljardin euron investointiohjelman. Laivaston uudistamisen lisäksi Finnlines on tehnyt 100 miljoonan euron ympäristöteknologisen investointiohjelman. Finnlines viettää 70-vuotisjuhlaansa vuonna 2017.


Katsastusuudistuksen lakimuutokset käynnistyvät

Hallitus esittää muutoksia ajoneuvojen katsastukseen liittyviin lakeihin. Esitys on osa katsastuslainsäädännön kokonaisuudistusta.

Hallituksen 23. helmikuuta antama lakiesitys koskee muun muassa määräaikaiskatsastuksen tarkastuskohteita ja tarkastusmenetelmiä. Lakiesitys saa myöhemmin keväällä jatkoa valtioneuvoston asetuksesta, jossa säädettäisiin muun muassa katsastusaikavälien harventamisesta.

Jatkossa katsastuksen tarkastuskohteista ja tarkastusmenetelmistä, ajoneuvon vikojen ja puutteellisuuksien arvostelusta sekä katsastustodistukseen liittyvistä säännöksistä säädettäisiin valtioneuvoston asetuksen sijaan Liikenteen turvallisuusviraston määräyksellä.

Rekisteröinti-, muutos- ja kytkentäkatsastuksia sekä ajoneuvojen yksittäishyväksyntöjä suorittavilta toimijoilta kumotaan riippumattomuusvaatimukset, jonka myötä he voivat jatkossa tarjota muitakin ajoneuvoihin liittyviä palveluja, kuten korjaamo- ja huoltopalveluja.

Lue lisää...


Hyötyajoneuvomarkkinat jatkavat kasvun tiellä

Hyötyajoneuvomarkkinat jatkoivat viime vuoden tapaan positiivisissa merkeissä tammikuussa. ACEA:n tilaston mukaan hyötyajoneuvojen ensirekisteröinnit kasvoivat EU:ssa 8,2% tammikuussa 2017 vuoden takaiseen verrattuna. Kokonaisuudessaan EU:n talousalueella ensirekisteröitiin 173 614 hyötyajoneuvoa. Kokonaismarkkinoiden kasvu perustui pitkälti kevyiden hyötyajoneuvojen hyvään kuukauteen, alle 3,5-tonnisia ensirekisteröitiin EU:ssa yhteensä 142 864 kappaletta, mikä on 9,3% paremmin kuin vuoden 2016 tammikuussa. Yli 3,5-tonnisia ensirekisteröitiin yhteensä 27 885 kappaletta, missä kasvua viime vuoteen oli 3,6%. Linja-autojen ensirekisteröinnit kasvoivat tammikuussa 2,9%.

Suomessa tammikuussa 2017 pakettiautoja ensirekisteröitiin 1 440 (25,3%), kuorma-autoja 355 (24,6%) ja linja-autoja 53 (82,8%).


Englanti: Vety polttoaineeksi myös lentoliikenteeseen!

Henkilö- ja rahtikuljetukset käyttävät noin 20% maailman energiakulutuksesta (International Energy Agency). Tunnettu fyysikko Jo Hermans Leydenin yliopiston kuuluisassa Huygen Laboratoriossa on julkaissut (MRS Energy and Sustainability--A Review Journal (MRS E&S) tiedepiireissä paljon huomiota herättäneen kaikkia liikennemuotoja polkupyöristä busseihin, risteilyaluksista laajarunkoisiin matkustajakoneisiin koskevan raportin, jossa hän katsoo vety/polttokennon tarjoavan tulevaisuudessa parhaan ratkaisun energiamuodoksi kestävän kehityksen kannalta kaikkein ongelmallisimmalle kuljetusmuodolle eli lentoliikenteelle.

"Huomioiden lentoliikenteen kovat painonrajoituksia koskevat vaatimukset nestemäinen vety voisi pitkän päälle tarjota parhaan ratkaisun", Hermans perustelee. Se edellyttäisi kuitenkin 1) että nestemäisen vedyn käsittely olisi hyvin koulutettujen asiantuntijoiden käsissä vähentämään siihen liittyviä turvallisuusriskejä, 2) nestemäinen vety on normaalilämpötiloissa kaasumaisen kevyttä, mikä on ratkaiseva etu lentoliikenteessä, ja 3) nestemäisen vedyn matala kiehumispiste olisi hallittavissa lentoliikenteessä, joka kulkee hyvin alhaisissa lämpötiloissa matkalentokorkeuksissa.

Lisätietoja: Jo Skelton at Tämä sähköpostiosoite on suojattu spamboteilta. Tarvitset JavaScript-tuen nähdäksesi sen. tai +44-1223-32-6165.


Stuttgart: Euro5 ja vanhemmille dieselautoille kielto 2018

Mersun päämajakaupunki Stuttgart kieltää tulon kaupungin keskustaan dieselautoilta, jotka eivät täytä Euro6 normia. Kielto koskee kaikkia dieselautoja henkilöautoista paketti- ja kuorma-autoihin. Valtuusto pääsi asiasta yksimielisyyteen 21.2. Kielto astuu voimaann heti 2018 alusta. Kieltoa perustellaa ilmanlaadun parantamisella hiukkaspäästöistä.

Stuttgartissa arvioidaan dieselautojen määräksi 107 000, joista 73 000 ei täytä Euro6 normia. Samalla arvioidaan - Oslon tapaan - että noin 20% kiellon alaisista autoista joudutaan erikoisluvalla sallimaan "kattilalaaksoon" sijoittuvassa keskustassa lähinnä pelastuspalvelu-, elintarvike- ymv. välttämättömissä kuljetustehtävissä.

Myös Nordrhein-Westfalen suunnittelee kieltoa vanhemmille dieselautoille Stuttgartin mallin mukaan.

Käytettyjen arvo romahtaa? Dieselautojen omistajat ja autoilujärjestöt ovat nostattaneet hätähuudon peläten, että lyhyellä varoitusajalla annettu kielto romahduttaa dieselautojen hintatason vaikuttaen myös Euro6-dieseleihin.

(Vogel)


Hollanti: Kaasu-Ivecoilla Ruotsiin

Hollantilainen Vos Logistics panee viisi kaasu-Ivecoa 25,25 m pitkinä yhdistelminä kulkemaan Ranskan/ Benelux-maiden ja Ruotsin väliseen rahtiliikenteeseen. LNG-kaasulla kulkevilla Ivercoilla on kaksi polttonestesäiliötä, jotka riittävät 1000 km toimintamatkaan. Autoja on koeajettu 18 kuukautta hyvillä tuloksilla.

Vos perustelee valintaansa taloudellisilla eduilla ja 15% dieseliä pienemmillä CO2-päästöillä.

(Anders Karlsson, Transportnet.se)


Ruotsi: 74 t koko maahan

Ruotsin hallitus on 16.2. esittänyt 74 tonnin kokonaispainon sallimista kuorma-autoille alueellisesti sitten, ettei se kilpaile rautateiden ja merenkulun kanssa. Nyt keskustapuolue Centern vaatii 74 tonnin sallimista koko maassa.

- Vaikka hallitus hyvin tietää, että kokonaispainon korottaminen on edullinen ympäristöratkaisu, se valitsee puolitien. Haitalliset päästöt rahtitonnia ja kilometriä kohti pienenevät, jos kuorma-autojenn sallitaan kuljettaa kerralla enemmän kuormaa, Anders Åkesson Centern´n liikennepoliittinen puhemies perustelee.

Suomen liikenneministeri Anne Berner osallistuu viikolla Center´n järjestämään seminaariin.

- Suomessa ollaan monella tavalla edellä Ruotsia. Muun muassa sallitaan 76 t kokonaispiano kuorma-autoille koko maassa. Meidän pitäisi ottaa mallia naapurimaastamma tässä kohtaa, Åkesson sanoo.

(Anders Karlsson, Transportnet.se)


Ilmatieteen laitos: Säätiedot rekasta toiseen

Ilmatieteen laitos ja VR Transpoint testaavat yhteistyössä Bolidenin Kevitsan kaivoksen kanssa Sodankylän ja Kemin välisellä tieosuudella tulevan vuoden aikana, miten liikenneturvallisuutta voidaan parantaa välittämällä paikallista sääinformaatiota suoraan ajoneuvosta toiseen.

Ilmatieteen laitoksen EAKR-rahoitteisessa Älykkäät Arktiset Rekat -tutkimushankkeessa kalustetaan kevään 2017 aikana useita VR Transpointin rekkoja kitkamittauslaitteilla. Rekat keräävät reaaliaikaista mittaustietoa tie- ja sääolosuhteista kitkamittauslaitteiden sekä ajoneuvon omia telemetriatietoa lukevilla laitteilla.

Pääasiallinen rekkojen ajoreitti on Sodankylän Petkulassa sijaitsevan Boliden Kevitsa Mining Oy:n kaivoksen ja Kemin merisataman välinen tieosuus. Mittaukset jatkuvat ajoneuvojen operatiivisen toiminnan ohessa ainakin syksyyn 2018 ja siitä eteenpäin niin kauan kuin liikennöinti jatkuu ja mittauskalusto pysyy toimintakuntoisena.  Hankkeessa mukana on Lapin ammattikorkeakoulu, ja hankkeen rahoitusta hallinnoi Lapin Liitto.

Lue lisää...


Tutustu lehtiimme! Tutustumistarjous!
Vuokraa toimitilaa! Toimitilaa tajolla!