MAN - Vaihtoautot

Ruotsi yhä ankarammin laitonta ammattiliikennettä vastaan. Suomi nukkuu.

Ruotsissa Moderaterna (vastaa lähinnä maltillista Kokoomusta Suomessa) vaatii entistä kovempia toimenpiteitä laitonta ammattiliikennettä vastaan.

Moderaterna vaatii Trailer-lehden julkaisemassa kirjeessä 2000 uutta poliisia koulutettaviksi tie-  ja kuljetusliikenteen valvontaan. Lisäksi vaaditaan laittoman liikenteen järjestelmällistä valvontaa sekä gps-vastaanotinta tai transponderia jokaiseen Ruotsin rajat ylittävään ulkomaiseen kuorma-autoon. Tätä perustellaan laittoman kabotaasin ja tienvarsivarkauksien selvittämisen helpottamiseksi. Vaatimusluetteloon kuuluvat myös alkopuomien ja pyöräankkurien käytön lisääminen.

Kirjelmän ovat allekirjoittaneet Moderaterna-puolueen kansanedustajat Bergheden ja Riedl, molemmat myös eduskuntansa liikennevaliokunnan jäseniä.

Suomessa Ari Jalosen (PS) johtama eduskunnan liikennevaliokunta ei ole herännyt vastaavaan huolimatta Tispolin valvontaiskun erittäin huolestuttavista pidätysluvuista Suomessa.


Rajavartiolaitos uusii partioautoja EU-rahoituksella

Kainuun rajavartiosto on saanut käyttöönsä Rajavartiolaitoksen uuden sukupolven partioauton, joka on varusteltu operatiiviseen käyttöön ja mahdollistaa rajapartioiden liikkuvuuden haastavissakin maasto-olosuhteissa. Rajavartiolaitoksen uusin partioajoneuvo sijoittuu Vartiuksen rajavartioasemalle ja näkyy Kainuussa pääosin Kuhmon tiestöllä.

Uusi, nelivetoinen partioauto on rekisteröity viidelle henkilölle ja se kuljettaa niin rajamiehet kuin matkustajatkin. Auton tekninen varustelu mahdollistaa operatiivisen toiminnan ja esimerkiksi sakon kirjoitus onnistuu reaaliaikaisesti tien päällä. Auton takaosassa ovat asiakkaan ja rajakoiran erilliset kuljetustilat ja takaosaan on erillinen lämmitys, viilennys ja ilmanvaihto. Käyttöpaneeli mahdollistaa rajakoiran kuljetustilan lämpötilan säädön jopa asteen tarkkuudella.

Lue lisää...


PSA tuo automaattisen ajamisen mallistoonsa vuonna 2018

Hands off -ohjaus: kuljettaja on mukana autossa, mutta auto vastaa ohjausliikkeistä sekä kiihdytyksistä ja jarrutuksista itsenäisesti.

PSA Peugeot Citroënin neljä automaattisen ajamisen testikäyttöön valmistettua Citroën C4 Picassoa ovat ajaneet Euroopassa yli 60 000 kilometriä hands off -ohjauksessa. Robottiautotestit huipentuvat PSA:n tiedotteen mukaan vuoteen 2018, jolloin yhtymä tuo ensimmäiset autonomisen ajamisen teknologiaratkaisut myyntimallistoonsa. Vuonna 2020 yhtymä aikoo esitellä autoissaan täysin automaattisen ohjauksen, jolloin kuljettaja voi luovuttaa koko vastuun ajamisesta autolleen.



USA:n polttoainepäätös positiivinen uutinen Nesteelle

Yhdysvaltain ympäristöviranomainen (EPA) julkaisi eilen lopullisen päätöksensä vuoden 2017 uusiutuvien polttoaineiden velvoitteista. Päätös asettaa 18.5.2016 julkistettua ehdotusta suuremmat velvoitteet uusiutuville polttoaineille, ja nostaa biomassapohjaisen dieselin velvoitetta vuodelle 2018.

EPAn päätös mahdollistaa kasvun kaikentyyppisille biopolttoaineille. EPA asetti vuodelle 2017 kehittyneille biopolttoaineille 4,28 miljardin gallonan velvoitteen (3,61 miljardia gallonaa vuonna 2016) ja kaikille uusiutuville polttoaineille 19,28 miljardin gallonan velvoitteen (18,11 miljardia gallonaa vuonna 2016). Lisäksi EPA asetti biomassapohjaisen dieselin vuoden 2018 velvoitteeksi 2,1 miljardia gallonaa (2,0 miljardia gallonaa). Ehdotus on luettavissa.

Neste on aktiivinen toimija Yhdysvalloissa, ja erityisesti Kaliforniassa Nesteen uusiutuva diesel on otettu Nesteen mukaan hyvin vastaan.

Nesteen uusiutuva diesel täyttää kehittyneen biopolttoaineen vaatimukset EPAn biomassapohjaisen dieselin luokassa, ja yhdysvaltalaiset jalostamot, sekoittajat ja polttoaineiden jakelijat käyttävät sitä uusiutuvien polttoaineiden velvoitteidensa täyttämiseen. Lisäksi polttoainetta käyttävät useat amerikkalaiset kaupungit, kuten San Diego, Carlsbad ja San Francisco, sekä yritykset, kuten Google ja UPS.


Ehdotus vaihtoehtoisten polttoaineiden jakeluverkoston toteuttamiseksi

LVM:n asettama työryhmä on luovuttanut ehdotuksensa suunnitelmaksi EU:n jakeluinfradirektiivin toimeenpanemisesta Suomessa. Ehdotuksessa käsitellään vaihtoehtoisten polttoaineiden jakeluverkoston markkinoiden kehittämistä ja niihin liittyvän infrastruktuurin käyttöönottoa. Lisäksi työryhmä ehdottaa liikenteen vaihtoehtoisia käyttövoimia ja niiden jakeluinfraa koskevia tavoitteita vuosille 2020 ja 2030 sekä toimenpiteitä, joilla tavoitteet saavutettaisiin.

Työryhmä esittää, että eri polttoaineiden jakeluasemaverkosto sekä sähköautojen vaatimat julkiset latauspisteet Suomessa rakennettaisiin pääosin markkinaehtoisesti. Rakentamisessa voitaisiin kuitenkin hyödyntää erilaisia EU- ja kansallisia tukia. Rakentajina toimisivat pääosin erilaiset energiayhtiöt ja muut kaupalliset toimijat, kuten kauppakeskukset tai pysäköintioperaattorit.

Lue lisää...


Suomi ja Venäjä sopimukseen rautatieliikenteestä

Suomen ja Venäjän välinen uusi rautatieliikennesopimus astuu voimaan 22.12.2016. Sopimuksen ratifiointiasiakirjat vaihdettiin 21.11.2016 Moskovassa. Uusi sopimus korvaa vuodelta 1997 peräisin olevan rautatieyhdysliikennesopimuksen liitteineen.

Sopimus koskee Suomen ja Venäjän välistä suoraa kansainvälistä matkustaja- ja tavaraliikennettä. Suoralla liikenteellä tarkoitetaan sitä, että maiden välisessä rautatieliikenteessä liikennöidään ilman matkustajien junanvaihtoa tai ilman tavaroiden siirtokuormausta rautatieraja-asemilla.

Lue lisää...


Scania raskaisiin, MAN kevyisiin?

Volkswagen konsernin hyötyautojohtaja Andereas Renschler on suurten päätösten edessä konsernin raskaiden hyötyautomerkkien marssijärjestyksen suhteen.

KuljetusNet.fi:n saamien tietojen mukaan konsernissa käytäisiin parhaillaan rakentavaa keskustelua Scania-malliston asemoimisesta tulevaisuudessa pelkästään raskaisiin hyötyautohin. Mikäli tiedot pitävät paikkansa tulisi MAN-mallisto puolestaan kattamaan vain kevyet- ja keskiraskaat -kuorma-autot.

Nykyisen kahden toisistaan teknisesti poikkeavan malliston ylläpito Euroopan markkina-alueella ei ilmeisesti ole riittävän kustannustehokasta. VW-konserni ei vahvista tietoa. 


Polttoainevarkaudet vähenemässä

Tuoreimman Bensiini uutiset -lehden julkaisemien tilastojen mukaan huoltoasemiin kohdistuneet polttoainevarkaudet ovat vähentyneet viime vuodesta. Vuonna 2015 ensimmäisen yhdeksän kuukauden aikana poliisille ilmoitettiin yhteensä 6900 polttoainenäpistystä, kun tänä vuonna vastaavana ajanjaksona näpistyksiä on kirjattu 6274 kpl. 

Poliisin mukaan huoltoasemat välttyisivät lähes täysin polttoainenäpistyksiltä, jos kaikki polttoainemyynti tapahtuisi korttiautomaattien kautta.

Poliisin mukaan ongelmallisimpia ovat ulkomaiden rekisteritunnuksilla tehdyt näpistykset, joiden ratkaiseminen on todella hankalaa.


Nissan julkaisi NV300 hinnaston

Nissan paljasti uuden, tavara-automallistossa NV200 / NV400 mallien väliin sijoittuvan NV300 -mallin hinnaston.

Pakettiautona, Crew Van  jatko-ohjaamoversiona ja tila-autona saatava NV300 tukee Nissanin hyötyajoneuvostrategiaa, joka kattaa pakettiautojen ohella palkitun Navara-lava-auton. Saatavissa on myös ohjaamoalustaversio, joka on täydellinen lähtökohta räätälöidyille korimuunnoksille.

Renault-Nissan-allianssin Sandouvillen tehtaalla Ranskassa valmistettava NV300 tulee myyntiin Euroopassa marraskuussa.

Uuden NV300 hinnat lähtevät 30 993 eurosta.

Kilpailukykyisen hintapyynnin ohella Nissanin vahva ase kilpailussa samaan automalliin perustuvien kilpailijoiden kanssa on sille myönnettävä 5-vuoden / 160 000 km:n takuu, joka kattaa myös autoon asennetut alkuperäiset Nissan-lisävarusteet.

Tarkemmat tiedot ja koko hinnaston uudesta NV300 löydät Nissanin uutishuoneesta.


Ruotsin hallitus kuljetusrikollisuutta vastaan!

Ruotsin hallituksen budjettiesitykseen sisältyy 25 miljoonan kruunun vuotuinen varaus aina vuoteen 2020 poliisille kabotaasikuljetusten valvonnan kehittämiseksi!

Hallitus on päättänyt 40 000 kruunun rangaistusmaksusta kabotaasirikkomuksissa yhdistettynä kuljetuksen pysäyttämiseen pyörälukoilla. Lisäksi hallitus on antanut laajan tehtäväluettelon Ruotsin kuljetusvirastolle (Transportstyrelsen) tilaajavastuun tiukennuksesta, pyörälukoilla pysäyttämisestä yli 24 tuntia sekä nk. kombidirektiivin toteutuksesta Ruotsissa. Sikäläinen liikennevirasto (Trafikverket) valmistelee samalla alkopuomien asentamista 3-5 suurimpaan satamaan Ruotsissa.

Toimenpiteillä halutaan saattaa kuljetusliikenne tieverkossa lainmukaiseen järjestykseen tukemaan kuljetuselinkeinon oikeuksia ja kehitystä Ruotsissa.

(Trailer)

Ihmeteltäväksi jää kauanko Suomen valtio, valtioneuvosto, hallitus, poliisi, tulli ja etenkin Liikenneministeriö, muutoin aktiivinen liikenneministeri Anne Berner, Trafi, Liikennevirasto ja ay-liike (AKT!!!) seuraavat passiivisina kansainvälisen liikennerikollisuuden pesiytymistä kiihdyttämään jo nyt altavastaajaksi ajetun Suomen oman kuljetuselinkeinon ja työpaikkojen jatkuvaa alasajoa!

(Toimitus)


Helsingin Pelastuslaitokselle Sisuja

Sisu Auto on solminut sopimukset kolmen alustan toimituksista päällirakentajille vuoden 2017 alussa.

Sammutin Oy varustelee kaksi alustaa säiliöautoiksi ja Vema Lift Oy yhden nostokoriautoksi Helsingin Pelastuslaitokselle.

Neliakselissa alustoissa yhdistyvät Sisun runko-, akselisto- ja jousitusosaaminen sekä asiakasräätälöinti Daimlerin komponenttitarjontaan, jota mm. edustaa kaikkiin kolmeen ajoneuvoon tuleva turbohidastinkytkin. Loppuasiakkaalle autot toimitetaan vaiheittain vuoden 2017 kuluessa.


Tanska ulkomaisen kuljetusrikollisuuden kourissa

Tanskan poliisin raskaan liikenteen erikoisryhmä "Tungvogncenter Syd" pysäytti iskussaan viime viikolla 24 kuorma-auoa, joista neljässä oli "viritettyja ajopiirtureita". Kolmessa tapauksessa langetettiin heti 40 000 - 215 000 Tanskan kruunun sakot. Neljäs tapaus on yhä tutkinnassa.

Neljää kuljettajaa odottaa vielä oikeudenkäynti Tanskassa, jossa muun muassa päätetään maahantuolokiellosta.

Viime keskiviikkona sama poliisin iskuryhmä pysäytti kreikkalaisen  kuorma-auton, jonka piirturia oli näpelöity. Kuljettaja vakuutti olleensa edelliset kuukaudet lomalla Kreikassa, mutta Tankan poliisi pystyi kumoamaan väitteen. Kuljettajalla ja kuljetusliikkeellä on nyt vastattavinaan useita syytekohtia, muunmuassa asiapaperiväärennöksiä, piirturimanipulointeja sekä ajo- ja lepoaikojen ylityksiä. Sakkoja langetetttiin heti 450 000 Tanskan kruunua.

Edellä mainitun tyyppisistä tapauksista on tullut arkipäivää Tanskan teillä.

Suomessa Poliisi ja Tulli vähättelevät ulkomaalaisten kuljettajien ja kuljetusliikkeiden mahdollisia kuljetusrikoksia siitä huolimatta, että Suomessa valvontaa ei ole nimeksikään verrattuna Ruotsin, Tanskan ja Norjan viranomaisten toteuttamaa jatkuvaa kuljetusrikostorjuntaa. Euroopan poliisivoimien liikennerikoksia torjuva yhteistyöjärjestö Tispolin toteuttama yhteisisku puhui aivan muuta tulostuen Suomessa paljon ikävämmällä tavalla kuin muissa pohjoismaissa.


Konecranes teki historiansa suurimman kaupan

Virginia Port Authority sai 15. marraskuuta hallitukseltaan hyväksynnän kahden sopimuksen solmimiseen Konecranesin kanssa. Sopimus kattaa 86 automaattisen konttinosturin toimittamisen. Ensimmäinen sopimus koskee 60 nosturin toimittamista Norfolk International Terminals -terminaaliin ja toinen 26 nosturin toimittamista Virginia International Gateway -terminaaliin. Toimitukset on suunniteltu tehtäväksi vaiheittain vuosina 2018–2020. Sopimusten arvo ylittää 200 miljoonaa euroa, joten kyseessä on Konecranesin historian suurin kauppa.

Jättikaupan lisäksi yhtiö saavutti muutenkin positiivisia merkkipaaluja Yhdysvalloissa, sillä Konecranes ja Georgia Ports Authority (GPA) juhlistivat 15. marraskuuta tuhannetta valmistunutta Konecranes RTG -nosturia. Nosturi saapui Savannahin sataman Garden City -konttiterminaaliin elokuussa 2016. Yhdysvallat on Konecranesille tärkeä maa. Yhtiön Amerikan alueen pääkonttori sijaitsee Springfieldissä, Ohiossa.


Tiet 74-tonnisille Ruotsissa

Trailer-lehden mukaan Ruotsin liikennevirasto on tehnyt selvityksen Ruotsin teistä, jotka soveltuvat 74 tonnin liikenteelle. Toimeksianto esiteltiin Ruotsin hallitukselle 15.11. Katso kartta BK4-luokan (74 tonnia) teistä Trailer-lehden sivuilta.


Teboil: Uusi Diamond Carat FE 0W-20

Teboil Diamond Carat FE 0W-20 on täyssynteettinen erittäin matalaviskositeettista öljyä vaativille moottoreille. Tyypillisimpiä käyttökohteita ovat mm. Volvon vuodesta 2014 alkaen valmistamat bensiini- ja dieselmoottorit sekä tietyt Toyota-mallit. Erittäin matala viskositeetti pienentää moottorin sisäisiä häviöitä. Tämä mahdollistaa entistä paremman polttoainetalouden sekä pienemmät CO2-päästöt.

- Uutuusöljyllämme on Volvon virallinen VCC RBS0-2AE -hyväksyntä. Lisäksi se sopii moniin muihin autoihin, joiden moottori on suunniteltu käyttämään erittäin matalaviskositeettista öljyä”, Teboilin tuoteryhmäpäällikkö Juha-Pekka Riihimäki toteaa..