MAN - Vaihtoautot


Ventoniemen sorayhdistelmän kuljettaja Timo Sulin aikoi pitää ruokatauon Keimolan Itäisellä Nesteellä. Siihen ei ollut mitään mahdollisuutta, koska parkkialue oli täynnä ulkomaisia rekkoja. Niiden kuljettajat eivät käytä asemien maksullisia palveluja.

Raskaan liikenteen ammattikuljettajia valvoo EU:n ajo- ja lepoaikasäädökset. Pienikin rike ja leipäkortti, ajo-oikeus, on vaarassa. Jos piirturi sanoo, että ajoaika loppui, se on pysähdyttävä tien varteen vaikka vain 10 km kotoa.

Valtio ja kunnat ottavat hanakasti vastaan ammattikuljettajan ja kuljetusyrityksen veromarkat, mutta eivät ole valmiita antamaan edes lain määräämää ja hyvin ansaittua asianmukaista tauko/lepopaikkaa!

Kunnissa valtuusto on korkein päättäjä. Se ei välitä. Kuntien virkamiesjohto katsoo muualle. Kunnan kaavoittaja viis välittää, ei kaavoita tilaa taukopaikalle. ELY-keskukset, nuo hyväkkäät, eivät tunnusta kuljetusyrittäjien ja kuljetuselinkeinon tarvetta, mutta näiden raha kyllä kelpaa. Saisi olla enemmänkin, eikö vain!

Samalla liian vähissä olevat taukopaikat pullistuvat yli äyräiden. Ja säännöllisesti ulkomaalaisista autoista ja kuljettajista, jotka eivät jätä jälkeensä kuin roskia tantereelle. Taukopaikkojen polttoaine- ja ruokatarjontaa ne eivät käytä. Tilanne on sietämätön.

Lue alla Ajolinja -lehden 6.3.2020 ilmestyvän numeron hätähuudon.

Mikä saa kuntien sikailun loppumaan? Ettäs kehtaatte!

LUE KOKO JUTTU TÄSTÄ!

Tutustu lehtiimme! Tutustumistarjous!
Vuokraa toimitilaa! Toimitilaa tajolla!