MAN - Vaihtoautot

Kuusi MM-kultaa Suomeen

MM Ajotaito 2016 -joukkue palkintoineen. Kuva: Rahtarit ry / Marko Mäkinen.

Rahtarit ry järjesti elokuun lopussa 30. UICR:n MM Ajotaito –kilpailut Jyväskylässä. Joka toinen vuosi järjestettävät kilpailut keräsivät tällä kertaa yli 130 osallistujaa, jotka edustivat 13 eri maata.

Lue lisää...


Vuosaaren LNG-kaasuasema käyttöön

Vuosaaren LNG-kaasutankkausasema

Vuosaaren satamaan avattiin Suomen ensimmäinen raskaalle liikenteelle suunnattu nesteytetyn maakaasun (LNG) tankkausasema. Nyt avattu asema on osa valtio-omisteisen Gasumin pyrkimystä vahvistaa kaasupolttoaineiden asemaa maamme liikennepolttoaineiden tarjontaverkostossa. Seuraavat raskaan liikenteen kaasutankkausasemat tullaan avaamaan syksyllä 2016 Turkuun ja vuoden 2017 aikana Jyväskylään ja Vantaalle.

Asemia varten Gasum saanut EU:lta tukea 1,65 miljoonaa euroa. Sen myötä Gasum on sitoutunut avaamaan yhteensä 35 kaasuasemaa Suomeen.

Kaasua polttoaineenaan käyttävien raskaiden kuorma-autojen yleistymistä rajoittavat suppean jakeluverkoston ohella autojen tavallista kuorma-autoa noin 10 – 16 prosenttia korkeampi hankintahinta sekä polttoaineen hinta, jota voi luonnehtia energiasisältöön nähden korkeaksi. Aseman avaustapahtumassa Gasumin polttoainemittari antoi nesteytetyn maakaasun (LNG) kilohinnaksi 1,311 euroa. Dieselin mittarihinta on tällä hetkellä 1,20 euron tasossa. Autovalmistajat ilmoittavat LNG:n kulutuksen olevan verrattavissa dieselautojen kulutuslukemiin.

Hiilidioksidipäästöiltään hieman dieseliä puhtaamman kaasukuorma-auton hankinta onkin toistaiseksi enemmän ympäristöteko, kuin varsinainen tulontekijä kovasti kilpailulla kuljetusalalla.

Muualla Euroopassa LNG:n mittarihinta on huomattavasti Suomea edullisempaa, ja siten se onkin varteenotettava vaihtoehto dieselin rinnalla.

Useat suuret Eurooppalaiset päivittäistavaran tukkukauppaketjut vaativat kuljetussopimuksissaan vähäpäästöisempien vaihtoehtojen käyttöä tavaroittensa kuljetuksissa.

Raskaita, Euroopassa jälleenmyynnissä olevia kaasukuorma-autoja valmistavat tällä hetkellä ainakin Iveco, Scania ja Volvo Trucks.


Scania vuosimallia 2016

Scania R-sarja 2016

Tässä ovat ensikuvat Scanian uudesta, Pariisissa ensiesittelynsä saaneesta R-sarjasta. Ensimmäisessä vaiheessa esitellään S- ja R-sarjan ohjaamoilla varustetut kaukoliikenneautot 4x2, 6x2, 6x2*4 ja 6x2/4 –alustavaihtoehtoina 8 eri ohjaamovaihtoehtona R6- ja V8-koneilla. Salaisuuksien piilottamiseksi uutta sukupolvea kutsuttiin tuotekehitysvaiheessa Albatrossi-koodinimellä. 

Ohjaamot

Scanian uutta ulkoilmettä voi luonnehtia varsin onnistuneeksi. Hytin ulkomuodot on suunniteltu yhteistyössä Porsche Engineeringin kanssa. Valmistaja kertoo käyttäneensä lukemattomia tunteja mm. eri koripaneeleiden saumojen ja liitosten viimeistelyyn. Nyt kaikki rakoset ovat kapeita henkilöautojen tapaan. Kattospoileriksi voi valita vivun avuin tarvittaessa ylös- tai alaspäin kääntyvän mallin.

Scania S-sarja

Kaikki keulan valot on tarjolla lisähinnasta LED-vaihtoehtoina. Mielenkiintoinen seikka on se, että äärivalot ja rekkavalot ovat tuulilasin sisäpuolella. Tosin vain jos auto otetaan ilman aurinkolippaa, jolloin valot ovat lipassa. Taustapeilit ovat niin ikään uudet.

Uudessa S-sarjan mökissä on tasapohjainen lattia ja sinne noustaan neljän askelman kautta. Konetunnellilla varustettuun R-sarjan mökkiin noustaan tuttuun tapaan 3-askelmaa pitkin. Korkeusvaihtoehdoista jää TopLine pois, sillä se yltäisi S-sarjassa yli neljään metriin, joka ei sovi Saksan teille. Korkein Highline on nyt noin 16 cm nykyistä korkeampi. Kaikkiaan hytit ovat mallista riippuen 10 - 16 cm nykyistä korkeampia.

Scania tuo eri mallilanseerausten yhteydessä nyt esiteltyjen kahdeksan ohjaamovaihtoehdon lisäksi 16 ohjaamoa lisää. Kaikkiaan R-, S-, G-, P- ja L-sarjoista koostuvassa mallistossa tulee olemaan yhteensä 24 ohjaamovaihtoehtoa.

Tehot ennallaan, nopeampi Opticruise

Moottoriperhe on alkuvaiheessa V8-koneiden kohdalla entisellään. Niiden päästöt puhdistetaan entiseen tapaan EGR+SCR:n voimin. Pienemmät 13-litraiset 6-sylinteriset ovat jatkossa kaikki SCR-koneita. Uutena tullaan esittelemään 370-heppainen mylly ja 490-heppainen on jatkossa 500-heppainen.

Scania S-sarja, S 730

Polttoainetaloutta on saatu parannettua mallista riippuen 5-8 prosentilla. Koneiden osuus on tästä 3 prosenttia. Se saavutetaan muun muassa uudelleen muotoiltujen palotilojen ja uusien 10-reikäisten polttoainesuutinten sekä termostaattiohjatun öljynlauhdutusjärjestelmän avuin. Loput prosentit otetaan mm. aerodynamiikan ja erilaisten vaihteisto-ohjelmien sekä päivitetyn “älykkään” vakionopeudensäätimen avuin.

Automatisoitu manuaalivaihteisto eli Scania Opticruise osaa vaihtaa vaihteita puolet nopeammin kuin aiemmin, kiitos uuden sivuakselijarrun. Opticruiseen kuuluu kuuluu kaksi peruutusvaihdetta, hitaampi eli CL ja nopeampi eli CH. Pykälää suuremmalle vaihtamiseen aikaa 0,4 sekuntia. 

Kuljettajan paikalla kaikki uusiksi

Nykyistä viisi senttimetriä pidemmän hytin sisustus on pantu kokonaan uusiksi. Samalla vaihdevalitsin päivitetiin ja valokatkaisija siirrettiin oveen. Mittaristossa nopeusmittari ja kierroslukumittari vaihtoivat paikkoja. Lisäksi vaihteisto-ohjelman vaihto käy jatkossa ohjauspyörän napista vaihtelemalla. Valittu ohjelma näkyy mittariston väriteemana. Esim. Economy-tila, jolloin mittarin kehyksen väriteemana on vihreä.

Scania S-sarja, ohjaamo

Kuljettajan istuin on nyt 65 mm entistä edempänä ja 20 mm lähempänä ovea, jotta kuljettajan näkemä paranisi. Samalla punkan leveys on kasvatettu 90 senttimetristä tasan yhteen metriin. Kuljettajanistuimen säädöt on sovitettu 150-200 cm pituisia kuljettajia silmällä pitäen. Vantterampia kapteeneja varten valmistajan valikoimista löytyy urheiluautomaailmasta tuttu D-mallinen ohjauspyörä.

Scania R-sarja, S-sarja, ohjaamoPositiivinen uutinen kaukoliikenneautopuolelle on se, että Scania on lisännyt takaseinän kaapistot valikoimaansa.

Mukavuusvarusteiden puolelle on tuotu kääntyvä apumiehenistuin ja joko 5 tai 7 tuuman kosketusnäytöllä varustettu multimediajärjestelmä. Uuteen järjestelmään on mahdollista liittää kahteen suuntaan kommikoiva viestintäjärjestelmä.

Maininnan arvoinen uutuus on myös uusi ilmastointijärjestelmä, johon on saatavissa integroitu taukoilmastointi.

Alusta ja voimansiirto

Alustan puolella etuakselia on tuotu paremman painojakauman, ajovakauden ja paremman jarrutustehon saavuttamiseksi 50 mm nykyistä mallia edemmäksi. Samalla etulevyjarrujen jarrukellon kokoa on kasvatettu 24 tuumasta 30 tuumaan. Muutosten ansiosta jarrutusmatkan kerrotaan lyhentyneen 40-tonnisella puoliperäyhdistelmällä 5 prosentilla 80 km/h nopeudesta.

Scania S-sarja, mallisarja 2016

Jousituksen puolelle on tuotu tarjolle kahdesta ilmajousesta ja yksilehtisestä paraabelijousesta koostuva vaihtoehto. Volvon ISR-erillisjousituksen kaltaista vaihtoehtoa ei ainakaan toistaiseksi tulla tarjoamaan Södertäljeläisten suunnalta.

Moottorin ja vaihteiston kiinnitykset on korvattu vähemmän värisevillä kiinnikeillä.

Taka-akselit ovat ohjattavia akseleita lukuunottamatta entisellään. Taka-ohjaavien akseleiden rakennetta uusittiin siten, että kääntymisestä vastaava hydraulimoottori tuotiin akselin yhteyteen. Scanian mukaan ratkaisulla päästään eroon runkoa pitkin kulkevista hydrauliikkaletkuista sekä trippeliakselissa tilaa vievistä ja painoa kasvattavista ohjaustangoista.

Suomeen

Scania Suomi järjesti asiat siten että kaksi ensimmäistä tehtaalta lähtevää tuotantovalmista autoa tuodaan piakkoin Turun matkustajasataman kautta Suomeen. 

Scania S-sarja, puoliperävaunu

Teksti: Tero Lahtinen

Kiitämme erikoistiedoista, kuvista: Rutger Andersson, päätoimittaja, Trailer; Gianenrico Griffini, erikoistoimittaja, Vie&Trasporti, puheenjohtaja, ITOY



Vuosaaren satamaan LNG-tankkausasema kesäksi 2016

Vuosaaren satamaan avataan Suomen ensimmäinen raskaalle liikenteelle suunnattu nesteytetyn bio- ja maakaasun (LNG) tankkausasema 29. elokuuta 2016.

Vuosaaren tankkausaseman lisäksi syksyllä Turkuun kerrotaan avautuvan toinen tankkausasema, joka palvelee sekä raskasta liikennettä että myös muita paineistettua kaasua (CNG) käyttäviä kaasuajoneuvoja. Vastaavat tankkausasemat avataan Vantaalle ja Jyväskylään vuonna 2017.

Tankkausasemien toteutuksen mahdollistaa EU-tuki, joka palvelee TEN-T-ydinverkon tavoitteiden täytäntöönpanoa Suomessa sekä vaihtoehtoisten käyttövoimien markkinoiden kehittymistä maantieliikenteessä. Gasum on sitoutunut rakentamaan seuraavan kymmenen vuoden sisällä 35 uutta kaasuautojen tarpeisiin suunnattua tankkausasemaa.


Nokian Hakka Truck Drive -vetorengas ympärivuotiseen käyttöön

Keski-Euroopan ja Pohjoismaiden vaihteleviin sääoloihin uudentyyppinen vetorengas: Nokian Hakka Truck Drive tarkoitettu ympärivuotiseen rahti- ja bussiliikenteeseen pitkille ja keskipitkille matkoille.

Puoliavoin olkapää tukee renkaan kulkua ja lisää ajovakautta. Renkaan pinnan V-nuolikuvio parantaa urien puhdistuvuutta ja estää urien täyttymisen loskalla ja lumella.  Kulumisen myötä asteittain esiin tulevien lisäurien sekä itsegeneroituvien lamellien ansiosta renkaan pinta pyrkii säilyttämään ominaisuutensa kuluessaan.


Malmin lentokenttä esitetään suojeltavaksi lailla (2016-08-19)

LEX MALMI -kansalaisaloite kerää nimiä ennätystahtia. Malmin lentokenttäalueesta ehdotetaan säädettäväksi laki, joka säilyttää alueen käyttötarkoituksen. Laissa säädettäisiin, että Helsinki-Malmin lentopaikka säilytetään kokonaisuutena, joka mahdollistaa kaupallisen ja ei-kaupallisen siviili-ilmailun. Aluetta olisi myös mahdollista käyttää valtion ilmailuun sekä sotilasilmailuun. Sekä kulttuuriympäristöarvot että ilmatila halutaan myös sisällyttää lain piiriin.

Kansalaisaloitteen on koonnut yli 20 yksityishenkilöä eri puolilta Suomea. Aloitteen valmisteluun osallistuneet toi yhteen syvä huoli Malmin arvojen ja merkityksen säilymisestä.

”Malmin toiminnan jatkumisella on ratkaiseva merkitys koko maan ilmailuelinkeinojen tulevaisuudelle ja maamme kulttuurihistorialle. Sillanpääasemana pääkaupunkiin Malmin kenttä parantaa myös maakuntien yritysten toimintaedellytyksiä”, sanoo helsinkiläinen Juha Krapinoja, yksi aloitteen tekijöistä.

Kim Korkkula Rovaniemeltä oli käynnistämässä aloitetta. ”Kentän kohtalosta päättäminen on valtiollisen tason asia. Lentokentällä on selkeä ylikunnallinen luonne. Kansan enemmistön tuki kentälle on selvä ja toivonkin että jokainen Suomen ilmailun tulevaisuutta ja maamme kansainvälistä kulttuurimainetta arvostava käy osoittamassa sen käymällä allekirjoittamassa aloitteen kansalaisaloite.fi -palvelussa”

Mikko Saarisalo Kirkkonummelta korostaa asian taloudellista merkitystä. ”Elinkeinoelämällä on tarve joustaville yhteyksille maakunnista pääkaupunkiseudulle ja maailmalle. Lentäminen on nopeimmin yleistyvä liikkumisen muoto maailmassa. Lentokoneteknologiassa edetään sähkömoottoreihin seuraavan 10-15 vuoden aikana. Malmin lentokenttä tarvitaan harvaan asutussa Suomessa joustavaa, älykästä liikkumista ja syöttöliikennettä varten.”

Malmin lentoaseman ystävät ry pitää aloitteen viestiä valtiovallalle vahvana.


 


Poliisiyhdistys: Väriä peltipoliiseille! Liikenneturvallisuus rahankeruun sijaan!

Liikkuvan poliisin perinneyhdistys haluaa peltipoliisit nykyistä näkyvämmiksi. Väriksi ehdotetaan jopa fosforiväriä. Lisäksi yhdistys ehdottaa nykyistä selvempää ilmoitusta tienkäyttäjille kameratolpista. Ratkaisuna olisi nopeusrajoitusmerkki ja tolpasta kertova taulu tien sivussa ja/tai tienpintaan maalattu muistutus vallitsevasta nopeusrajoituksesta 100-200 m ennen kameratolppaa, kuten on yleinen tapa isoissa autoilumaissa.

Yhdistys haluaisi muuttaa kameratolppien sijoitusta suorilta tiesuuksilta tiestössä onnettomuusherkimpiin kohtiin. Automaattisen liikennevalvonnan tulisi keskittyä ainoastaa liikenneturvallisuuden parantamiseen eikä tulojen hankkimiseen valtiolle, yhdistys lausuu.

Esimerkiksi Ruotsissa kameratolpasta ilmoitetaan aina ennen tolppaa ja samalla ilmoitetaan mikä on ko. kameravalvonta-alueen nopeusrajoitus, yhdistys tiedottaa.

Liikenneturvallisuuskeskuksen johtaja, komisario Dennis Pasterstein on samaa mieltä. "Valvontatolppien tarkolituksena ei ole kerätä sakkoja, vaan hiljentää ajonopeuksia", Pasterstein sanoo.

 


Fordilta autonominen ajoneuvo vuonna 2021

Ford Fusion Hybrid koeajossa Yhdysvalloissa.

Ford aikoo tuoda markkinoille täysin autonomisen ajoneuvon vuonna 2021. Ajoneuvoon mahtuu neljä matkustajaa, ja se tulee kimppakyyti- ja kyydintilauskäyttöön. Yhtiön mukaan ajoneuvossa ei olisi ollenkaan ohjauspyörää tai kaasu- ja jarrupolkimia.

Vuoden 2021 autonomiset ajoneuvot ovat osa Ford Smart Mobility -hanketta, joka on yhtiön suunnitelma olla johtaja autonomisissa autoissa, yhdistettävyydessä, liikkuvuudessa, asiakaskokemuksessa sekä datassa ja analytiikassa.

Ford kertoo myös sijoittavansa tai tekevänsä yhteistyötä neljän startupin kanssa tehostaakseen autonomisen ajoneuvon kehitystään. Yhtiö laajentaa myös Palo Alton tutkimuslaitostaan.


Oy Suomen Michelin Ab jo 70 vuotta Suomessa

Oy Suomen Michelin Ab aloitti autonrenkaiden maahantuonnin ja tukkumyynnin Suomeen jo 70 vuotta sitten.

Elokuun 16. päivänä 1946 rekisteröitiin Suomessa uusi yritys: Oy Suomen Michelin Ab, toimialanaan autonrenkaiden maahantuonti ja tukkumyynti. Kyseessä oli ensimmäinen Suomeen rekisteröity suuren kansainvälisen rengasvalmistajan maahantuontiyritys.

Suomen Michelinin historia on täsmälleen yhtä pitkä kuin Michelinin koko rengasalan mullistaneen radiaalirenkaan historia: Michelin patentoi keksintönsä samana päivänä kuin päätös Oy Suomen Michelin Ab:n perustamisesta allekirjoitettiin. Päivämäärä oli 4.6.1946 - Suomen marsalkka Mannerheimin 79-vuotispäivä.


VW:n kevyillä hyötyajoneuvoilla kasvua Euroopassa

Volkswagen toimitti tammi-henäkuun välisenä aikana 273 300 kevyttä hyötyajoneuvoa maailmanlaajuisesti, mikä on 6,4 prosenttia enemmän kuin vuosi sitten samana ajankohtana. Suurimmalla markkina-alueellaan, Länsi-Euroopassa yhtiö paransi tulostaan 9,2 prosenttia myymällä 188 400 kevyttä hyötyajoneuvoa. Lähi-Idän, Etelä-Amerikan, Afrikan ja Aasian markkinat taas ovat olleet haasteellisia Volkswagenin kevyille hyötyajoneuvoille vuoden 2016 alkupuoliskolla. Kasvua vauhditti Transporter- ja Caddy-mallien hyvä myynti.


Conti-Pressure-Check säästää

Väärä ilmanpaine renkaissa lisää renkaiden ja polttoaineen kulutusta, pidentää jarrutusmatkaa, johtaa rengasvaurioihin, onnettomuuksiin. Henkilöautoissa niitä torjutaan EU:n (huonolla) automaattisella paineenvaroitusjärjestelmällä. Raskaassa liikenteessä vastaava puuttuu, vaikka vahingot ovat seurauksiltaan paljon pahemmat. 90% raskaan liikenteen rengasvaurioista saavat alkunsa väärästä ilmanpaineesta.

Continentalin uusi renkaiden ilmanpainetta valvova Conti-Pressure-Check kostuu painesensoreista ja keskusyksiköstä, mahdollisesti myös ulkoisestaantennista jos langaton radioyhteys mättää.

Sensorit, tunnistimet, on pantu pieniin kumitaskuihin, jotka sijoitetaan renkaiden sisäpuolelle. Ne toimivat myös perävaunun renkaissa. Ne mittaavat ilmanpainetta ja lämpötilaa. Toiminta-ajaksi ilmoitetaan 600 000 km tai kolme vuotta. Elinaikanaan ne voidaan siirtää kuluneesta renkaasta uuteen.

Keskusyksikkö (CCU) vastaanottaa sensorisignaalit langattomasti tai ulkopuolisen antennin kautta ja jatkaa tiedot erilliseen näyttöruutuun kojetaulussa. Näyttö voidaan myös istuttaa auton omaan näyttöruutun, jos sen kapasiteetti riittää. Siitä tieto voi välittyä myös kuljetusyrityksen omaan valvomoon saakka.

Conti-Pressure-Check säästää käyttökustannuksissa 1500 euroa vuodessa kaksiakselisessa vetoautossa ja puoliperävaunussa keskimäärin 150 000 km:n ajomatkalla vuodessa, Continental laskee.

 


Dräger Alcotest 3820 testivoittaja

Kippari-lehti testasi alkometrit heinäkuun numerossa (7/2016) ja testivoittajaksi ylsi Dräger Alcotest 3820 -alkometri. Testissä oli mukana viisi helposti mukana kuljetettavaa polttokennosensori-alkometriä, jotka ovat käytössä halpamittareita luotettavampia.

Dräger 3820 sai kiitosta nopeasta testiin aktivoitumisesta ja näppärästä koostaan. Lisäksi selkeä näyttö ja testin ainoana suomenkieliset opastetekstit sekä selvät merkkiäänet tekevät laitteesta helpon käyttää vaativammissakin olosuhteissa. Puhallussuukappaleen suojakansi suojaa laitetta huonossa kelissä. Testivoittaja saavutti kokonaisarvosanaksi peräti 9,0 ja sitä kuvailtiin loppuarvostelussa ”laadukkaaksi, nopeaksi ja käyttövarmaksi kompaktin kokoluokan laitteeksi veneilijän käyttöön”.

 


Näin Skandinaviassa, vain ei Suomessa: 131 000 Tkr sakkoa piirturivilpistä

Bulgarialaisen kuljetusliikkeen makedonialainen kuljettaja harhautti poliisia Jylland´ssa Tanskassa todistelemalla lomailleensa kahden viimeksikuluneen vuorokauden aikana, jolloin piirturista puuttui ajotiedot. Miehen osoitettiin kuitenkin kuljettaneen rahtia "lomapäivät" läpeensä. Puuttuneen kuljettajakortin tilalle kuljettaja esitti väärennettyjär asiapapereita.

Kuljettaja tuomittiin helmikuussa 10 vuorokauden ehdolliseen vankeuteen kuuden kuukauden koeajalla, kuuden vuoden maahantulokieltoon ja 131 000 Tanskan kruunun sakkoon. Bulgarian rekisterissä oleva kuorma-auto takavarikoitiin myytäväksi,  jollei sakkoa maksettaisi kahden kuukauden sisällä.

Tanskassa, Ruotsissa ja Norjassa vastaavanlaisia tapauksia paljastuu solkenaan laittoman kabotaasin yhteydessä. Suomen tullin ja poliisin mukaan vastaavat väärinkäytökset ovat hyvin harvinaisia. EU:n nk. halpamaiden kuljetukset Suomen teillä ovat moninkertaiset Skandinavian maihin verrattuna Suomen lepsujen rengassääntöjen ja käytännössä olemattoman valvonnan johdosta.

 


Puola: Muutoksia tiemaksunkeruujärjestelmään A4-tiellä

Puolan moottoritie A4 Katowice-Krakova otetaan käyttöön uusi elektronien tiemaksunkeruujärjestelmä. Yksityisen Stalexport Autostrade Malopolskan (SAM) ylläpitämä järjestelmä vaatii A4Go -järjestelmän. Nykyiset järjestelmät eivät toimi ko. tieosuudella.

Lisätietoja palveluntarjoajalta 


Tanska taistelee, Suomi antautui

Tanska on tulkinnut EU:n kabotaasidirektiiviä rajoittamalla  kuormaus- ja purkukertoja yhden kabotaasikuljetuksen aikana samoin kuin Suomi. Syksyllä 2015 Tanska vastaanottikin samoin kuin Suomi EU:n vaatimuksen olla rajoittamatta kuormaus- ja purkukertoja tai muussa tapauksessa EU nostaisi (ulkoministeri Soinin ja liikenneministeri Bernerin vauhdittamina!!!) EU-oikeudessa kanteen rangaistusvaatimuksineen Suomea kuin myös Tanskaa vastaan.

Suomelle meni pupu vellihousuihin. Sipilä-Soini-Stubbin  hallitus loi Eduskuntaan paniikkitunnelmaa maalailemalla kauhukuvia EU-oikeuden uhkana olevasta sakkotuomiosta. Eduskunnan liikennevaliokunta puheenjohtajansa Ari Jalosen (PS) johdolla laati kaikkien aikojen löysimmän (rivien välistä vastustavan) EU:ta myötäilevän mietinnön. Sipilä-Orpo-Soinin hallitus kiirehti esittämään, että eduskunta hyväksyy (HE 143/2015) ja pikaisestivapauttaa EU-kabotaasikuljetukset EU:n tulkinnan mukaan. Niin tapahtui, kiireesti.

Tanska on toista maata. Viikinkien taisteluperinne heräsi. Se kieltäytyi noudattamasta EU:n uhkausta kanteesta EU-oikeuteen. "Antaa tulla", juutit vastasivat, "me määräämme omassa maassamme" Tanskan liikenne-MEPien suosituksen mukaisesti (Transport-Magasinet 9/16). Tanskan hallitus ilmoitti EU:lle, että se pitää kiinni omasta direktiivitulkinnastaan.

On eroa itsenäisyydellä ja itsenäisyydellä, sano. Luvassa on mielenkiintoinen jatko.