MAN - Vaihtoautot

Micheliniltä uusia renkaita X Works -sarjaan

Michelin tuo pohjoismaisille markkinoille uusia X Works -sarjan renkaita. Uutuusrenkaat tulevat sekä ensiasennus- että jälkimarkkinoille.

Uudet X Works -renkaat on suunnattu rakennustyömaa- ja maanrakennuskäyttöön ja ne ovat saatavissa ko'oissa 315/80 R 22.5 Z (etuakselille/vapaasti pyöriville akseleille) ja D (vetoakselille), sekä 385/65 R 22.5 T (perävaunuihin).


Avoimien työpaikkojen määrä hienoisessa kasvussa

Avoimia työpaikkoja oli Tilastokeskuksen avoimet työpaikat -tilaston mukaan vuoden 2016 ensimmäisellä neljänneksellä 48 000, joka on 9 prosenttia enemmän kuin vuotta aiemmin (43 900). Avoimien työpaikkojen määrä väheni Helsinki-Uudenmaan suuralueella mutta lisääntyi muilla suuralueilla.

Vuoden 2016 ensimmäisellä neljänneksellä avoimista työpaikoista 81 prosenttia eli 39 000 oli yksityisten yritysten omistamien toimipaikkojen tarjoamia, kun vuotta aiemmin vastaava osuus oli 75 prosenttia. Avoimista työpaikoista määräaikaisia oli 58 prosenttia, kun vuotta aiemmin vastaava osuus oli 55 prosenttia.


Kuopiolaiset iskevät valkosivurengasmarkkinoille

Pitkän ajanjakson tavoitteemme on tuoda markkinoille nastoitettu ja rengastesteissä kärkikaksikkoon asettuva talvirengas, sanoo Kontio Renkaat Oy:n toimitusjohtaja Jukka Heiskanen.

Kontio Renkaat Oy julkisti ensimmäisen, aikaisintaan loppukesällä 2016 markkinoille saatavan tuotteensa prototyypin: klassikkoautoihin tarkoitetun Kontio Whitewall Classic -valkosivurenkaan.

Kontio Renkaat Oy:n toimitusjohtaja Jukka Heiskasen mukaan klassikkoautoon tarkoitettujen renkaiden tarjonta on käytännössä vain muutaman amerikkalaismerkin varassa.

– Markkinoille tuodaan ensimmäisenä 225/75 R 15 -koon valkosivurengas. Vuonna 2017 markkinoille on tarkoitus tuoda ainakin viisi uutta rengaskokoa samasta mallista. Meillä on suuret odotukset kuplavolkkariin ja klassikko-volvoihin sopivien rengaskokojen suhteen. Niille löytyy varmasti kysyntää pohjoismaiden ohella myös Keski-Euroopasta.

– Vallankumouksellista renkaassa on sen pyyntihinta 169,90 €, joka mullistaa valkosivurenkaiden markkinat. Tällä hinnalla Kontio Whitewall Classic maksaa noin puolet amerikkalaisten valmistamista valkosivurenkaista, Heiskanen lisää.

Kontio Renkaat suunnittelee tuotteensa Kuopiossa, mutta renkaat tullaan valmistamaan Kiinassa.

Kysymykseen miksi valkosivurengas, Heiskanen vastaa - haemme tuotteita, joissa hintataso ja kate ovat korkeita. Ideana on löytää tuotteita, jotka hinnan voimakkaasta tiputuksesta huolimatta voivat menestyä. Tavoitteenamme on tulevaisuudessa tuoda markkinoille myös Suomessa suunniteltu ja valmistettu nastoitettu, premium-talvirengas selkeästi nykyistä hintatasoa edullisemmin, kuitenkaan tinkimättä renkaan huippupidosta Suomen talviolosuhteissa.



Maanteiden päällystetyöt Pirkanmaalla

Kaikkiaan reilut 300 Pirkanmaan tiekilonmetriä saa tämän vuoden aikana uuden päällystepinnan. Lisäksi Pirkanmaan eri osissa teitä urapaikataan noin 50 kilometriä. Kaiken kaikkiaan maakunnassa tehdään tänä vuonna päällystys- ja tiemerkintätöitä noin 16 miljoonan euron arvosta.

Kesän ensimmäisenä päällystyskohteena uutta pikipintaa syntyy Pirkanmaalla lähes 18 kilometriä Sastamalaan, jossa työt käynnistyivät viime viikon alussa kantatie 44:llä. Toukokuussa päällystystöitä tehdään Sastamalassa vielä myös Sastamalasta Punkalaitumelle johtavalla maantiellä 252, jossa päällystetään 15 kilometrin osuus valtatie 12:lta Illoon.

Ennen juhannusta töihin päästään Juupajoella maantiellä 58, ja valtatie 23:lta pohjoiseen suuntaavalla kantatie 66:lla. Päällystämisen lisäksi kantatie 66 rakennetta parannetaan osin stabiloimalla.  Myös Väärinmajalta Vilppulaan johtavalla maantiellä 344 päällystystyöt alkavat vielä ennen juhannusta.


Mercedes-Benzin raskas kalusto kiertueelle

Mercedes-Benzin raskas kalusto kiertää Suomea touko-kesäkuussa. Mercedes-Benz On the Road 2016 -kiertue käynnistyi tänään 16.5. Vantaalta ja päättyy 9.6. Kajaaniin. Kiertue pysähtyy yhteensä 15 eri paikkakunnalla.

Koeajettavina ovat seuraavat Actros- ja Arocs-yhdistelmäajoneuvot:

Lue lisää...


AKL Summit & Expo 17.11.2016

Autoalan Keskusliitto järjestää Helsingin Messukeskuksessa AKL Summit & Expo -vaikuttajatapahtuman torstaina 17.11. Tapahtuma on jatkoa edellisten vuosien Autokauppa -tapahtumille.

Seminaaripäivän teemana on TULEVAISUUS - kasvua ja kannattavuutta. Päivän herättelijät ovat huippupuhujia Suomesta ja maailmalta.

Ensimmäinen vahvistettu keynote-esiintyjä tapahtumassa on luomiskonsultti, visionääri, futurologi, innovaatioasiantuntija Dietmar Dahmen.

Lisätietoja tapahtumasta: http://www.akl.fi/summit


Ruostetta purkista

Nyt ovat maailman kirjat pahasti sekaisin. Suomalainen Maston on kehittänyt ruoste-efekti spraymaalin, jonka pinta näyttää aidosti ruostuneelta. Maalatun pinnan kerrotaan olevan maanläheisen ruosteenpunainen ja sen tekstuuri on karkea. Lisäefektiä antavat pienet metallihiukkaset, jotka kimmeltävät kuten aidossa ruostepinnassa.

Valmistajan mukaan Rust Effect spraymaali tarttuu lähes kaikkiin materiaaleihin. Maalin kerrotaan soveltuvan niin metaali-, puu-, kivi-, pahvi-, lasi- kuin muoviesineille. Maali ei murru iskuista ja säilyttää sävynsä auringossa. Se muodostaa vahvan, sään ja kosteuden vaihteluja kestävän pinnan.

Maston Rust Effect –spraymaalin pakkauskoko on 400 ml ja suositushinta 13,00 €. Tuote tulee markkinoille touko-kesäkuussa.

Jäämme innolla odottamaan miten autoileva kansa ottaa uutuusmaalin vastaan.


Nesteen liikennepolttoaineet saavat tutun Futura-nimen

Nesteen Suomessa jalostetut polttoaineet tunnetaan jälleen nimellä Futura. Neste Pro Diesel säilyttää oman vakiintuneen nimensä. Futura-liikennepolttoaineet lanseerattiin jo aiemmin Baltiaan ja Pietarin alueelle Venäjälle.


Grabat tekee ihmeakkuja

Espanjalainen Grabat Technologies ilmoittaa aloittaneensa viidessä minuutissa ladattavien, 800 km:n toimintamatkan antavien akkujensa sarjavalmistuksen. Akut ovat Grabatin mukaan 30% vastaavia LI-Ion akkuja pienempiä ja kevyempiä. Grabat ei paljasta akkunsa rakenteellisia yksityiskjohtia ennen patenttien myöntämistä. Tuotteen kerrotaan syntyneet yhteistyössä espanjalaisen yliopiston tutkimustoiminnan kanssa. Lisenssisopimuksen kerrotaan jo solmitun kiinalaisen aurinkopanelivalmistajan Chint:n kanssa. Nähdäänkö piankin Seat:eissa?


Nikola kuorma-autojen "Tesla"

USA:n Nikola Motor herättää huomiota kulkemalla virtaviivaisella Nikola One rekkaveturillaan Teslan tietä. Nikola One:a vauhdittaa 1500 kW:n sähkömoottori kaasuturbiinilla ladavan 320 kWh akkupaketin tukemana.

Lue lisää...


Saksaan 40 000 km lisää maksullisia teitä 2018

Saksan hallitus ehdottaa hyötyautoille maksullisten teiden lisäämistä valtatieverkkoon 44 000 km osuudella alkaen 1. heinäkuuta 2018. 1,6 miljoonan maksuvelvollisen ajoneuvon määrän arvioidaan siten kasvava 130 000:lla. Maksuvelvollisuus kuuluu nyt yli 7,5 tonnin kuorma-autoille 13 000 moottoritiekilometrillä ja 2300 valtatiekilometrillä.

Viimeistään 2017 loppuun mennessä aiotaan kokeilla maksuvelvollisuutta yli 3,5 tonnin kuorma-autoille ja kaukoliikennebusseille. Saksan vahva Vihreiden puolue käy asiassa kuumana ja vaatii yli 3,5 t kuorma-autoille ja kaukoliikennebusseille maksuvelvolisuuta välittömästi. Liikenneministeri Alexander Dobrint (CSU) toppuuttelee.


Dunlopin kuorma-autonrenkaiden sarja uudistuu

Dunlop tuo markkinoille upouuden maantieajoon tarkoitetun kuorma-autonrengassarjan. Uudessa sarjassa on SP346-eturengas, vetävän akselin SP446-rengas ja SP246-perävaunurengas.

Lue lisää...


Traktoreiden luokittelu löytyy nyt Koneluokitus-sivustolta

Työkoneiden luokitusjärjestelmää on täydennetty traktoreiden luokituksilla.

– Traktoriluokitus on laadittu yhteistyössä traktoreiden valmistajien, maahantuojien, myyjien ja traktoriurakoitsijoiden kanssa, kertoo asiantuntija Ville Järvinen Koneyrittäjien liitosta.

Luokitus perustuu traktorin nimellistehoon kilowatteina. Sen lisäksi luokitustaulukossa näkyy traktorin ilmoitettu työpaino ilman lisälaitteita. Nämä kaksi tekijää vaikuttavat eniten millainen traktori tiettyihin työtehtäviin vaaditaan.

Koneluokitus-järjestelmä on maarakennusalan riippumattomien toimijoiden yhdessä luoma järjestelmä, jonka tarkoituksena on helpottaa työkoneiden tilaamista ja kilpailuttamista laatimalla työkoneille erilaiset koneluokat.

Yrittäjän tai yrityksen kannattaa vaatia tieto työkoneen luokituksesta ja CE-vaatimustenmukaisuudesta koneen myyjältä ennen kaupan solmimista. Näin on erityisesti, jos työkonetta hankitaan tarjouskilpailuun, jossa käytetään koneluokituksia apuna. Palvelun tilaajat käyttävät usein koneluokitusta apuna kone- ja kuljetuspalveluiden tarjouspyynnöissään. Koneluokitusjärjestelmään on laadittu luokitus myös erikoistraktoreille ympäristön- ja kiinteistönhoidon töihin, joissa on etu- ja/tai takatyölaitekiinnitys.

Traktoreiden luokitus löytyy osoitteesta: www.koneluokitus.fi


Liikenneturvallisuuskokeiluun haetaan autoilijoita

Liikenneturvallisuuden parantamiseen tähtäävään kokeiluun haetaan kehäteitä ja Helsinki–Turku-moottoritietä käyttäviä autoilijoita.

Kokeiluun haetaan yli tuhatta autoilijaa välittämään ja vastaanottamaan matkapuhelinsovelluksella tietoa mahdollisista liikenneturvallisuutta heikentävistä olosuhteista. Tällaisia ovat mm. este tiellä, heikentynyt näkyvyys tai liikenneonnettomuus.

Kokeilualueena ovat valtatie 1 (E18) Helsinki–Turku sekä Kehä I ja Kehä III. Kokeilu alkaa 11.5.2016 ja se kestää vuoden.

Kokeilun toteuttavat yhteistyössä HERE, Liikennevirasto ja Trafi. Kokeilu on osa yhteispohjoismaista EU-tuettua NordicWay-hanketta, jossa ovat mukana Suomen, Ruotsin, Norjan ja Tanskan tieviranomaiset sekä useita yrityksiä, kuten Ericsson, HERE, Volvo ja Infotripla Oy.

Lisätietoja: http://infotripla.fi/coop/


"Monsteri-rekat" valloittavat Saksan

Saksan valtionrautateiden, Deutsche Bundesbahnin ja vihervasemmiston (Vihr. ja SDP) ankarasta vastustuksesta huolimatta Monsteri-rekoiksi nimitetyt 25,25 m pitkät puolipv-yhdistelmät valloittavat yhä enemmän päätieverkkoa ja yhä useampia liittovaltioita. Tämä siitä huolimatta, että Saksan liittovaltion eduskunta on päättänyt, että 25,25 pitkien virallista hyväksyntää Saksan tieverkkoon ei käsitellä vuoden 2016 aikana.

Tällä hetkellä jo 13 liittovaltiota 16:sta on antanut yhteensä 11 600 km pääteitä erikoisluvalla Monsteri-rekkojen liikennöitäviksi "koemielessä". 900 km lisää odottaa hyväksyntää Baden-Würtenbergissä. 56 kuljetusyritystä on saanut luvan 145 Monsteri-rekalleen liikennöidä erikoislupien puitteissa. 

ACEA:n eli Euroopan autonvalmistajien liiton kuorma-autojaos on pitkään ajanut 25,25 pitkien hyväksyntää koko Saksassa iskulauseella "Kaksi autoa kolmen kuormalla säästää energiaa, kuljetuskustannuksia ja päästöjä". Liikenneministeri Alexander Dobrint (CSU) on antanut avoimesti tukensa 25,25 pitkien hyväksynnälle Saksan tieverkossa.Llopullinen päätös mahdollisine rajoituksineen siirtyy ensi vuoden puolelle kuten Saksan eduskunta on asiasta sopinut.