MAN - Tapahtumat

Uutta valoteknologiaa Ermaxilta

BPW-konserniin kuluuva Ermax on tuonut markkinoille uuden sekä kuorma-autoon että perävaunuun soveltuvan 7-toimisen Eternal Light -takavalon. Sekä täysLED- että hybridiversio on helposti räätälöitävissä tarvittavien toimintojen osalta. Molemmat versiot ovat sertifioituja ja EU-vaatimusten mukaisia. Komponenttien vaihto on yksinkertaista modulaarisen rakenteen ansiosta. Eternal Light vähentää myös korjauskustannuksia kun koko valaisinta ei tarvitse vaihtaa yhden osan mennessä rikki. Samaa valoa käyttämällä saadaan koko ajoneuvoyhdistelmään yhtenäinen ilme.

Hybridiversio: Ajovalona toimii LED-kehä, muut toiminnot on toteutettu perinteisillä polttimoilla. Hybridiversion voi muuttaa myös täys-LED-versioksi.

LED-versio: Energiatehokas vaihtoehto ja pieni varaosien tarve. Uuden takavalon voi valita useilla eri kokoonpanoilla halutuista toiminnoista riippuen.


Sähkö- ja hybridimyynti ylitti polttomoottorit Norjassa

Sähkö- ja hybridiautojen yhteenlaskettu myynti ylitti tammikuussa ensimmäistä kertaa diesel- ja bensiinikäyttöisten autojen myynnin. Tammikuussa Norjassa myydyistä autoista täysin sähkökäyttöisiä oli 17,6 prosenttia ja hybridejä 33,8 prosenttia. Helmikuussa sähkö- ja hybridiautojen myynti laski, mutta kahden ensimmäisen kuukauden myynti jakautui lähes 50/50 perinteisten polttomoottorien ja sähköä käyttävien kesken.

Sähkö- ja hybridiautoja on 5,2 miljoonan asukkaan Norjassa yhteensä noin 500 000. Euroopan suurin öljyntuottajamaa satsaa voimakkaasti sähköautoiluun ja latausverkostoon.


Volvo valtasi Norjan markkinat

Volvon vuoden 2016 myynti Norjassa ohitti Scanian niin 16-21,9-tonnisissa kuin yli 22-tonnisissakin kuorma-autoissa. Volvon myynti nousi vuoden 2015 25 prosentista 35,4 prosenttiin kun taas Scanian laski 37,8:sta 34,7:ään.



Ponssen työntekijät vievät Suomea maailmalle

EU-projekti: Suomalais-italialainen Ponsse-metsäkone

EU-projekti: suomalais-italialainen Ponsse-metsäkone (2017-03-10)

Keväällä 2017 alkavat kaksivuotisen EU:n rahoittaman OnTrack projektin Ponsse metsäkoneen testiajot Suomessa. Testiajoja tullaan toteuttamaan kaikissa projektiin osallistuvissa maissa. Tavoitteena on mahdollisimman ympäristöystävällisen, maapohjaa, kasvustoa ja metsää säästävän metsäkoneen kehittäminen.

OnTrack-projektiin osallistuvat Suomen ja Italian lisäksi Norja, Ruotsi, Saksa ja Latvia. OnTrack Ponsse on varustettu kuormaa kantavaa perävaunua myöten leveillä telaketjuilla. Alusta on italialaisen Prinoth-yhtiön 30 vuoden kokemuksella valmistama. Yläosa on Ponssen tekoa.

Ponssen logistiikkakeskus laajenee (2016-09-16)

Ponssen logistiikkakeskuslaajennuksen harjannostajaisia on vietetty Iisalmessa. Tilat laajenivat 2500 m2:lla ja logistiikkakeskuksen pinta-ala on nyt 7000 m2 . Iisalmen logistiikkakeskus on varaosien keskusvarasto, joka ylläpitää maa- ja maanosakohtaisesti räätälöityjä paikallisia varaosavarastoja.

Logistiikkakeskuksen toiminta lukuina kertoo kasvaneen konekannan tarpeista. Keskuksessa on 17 000 lavapaikkaa, varaston arvo 20 miljoonaa euroa ja nimikkeitä yli 20 000. Vuosittain Iisalmesta lähtee maailmalle yli 100 000 erillistä lähetystä. Keskusvarasto toimii kolmessa vuorossa sunnuntai-illasta myöhäiseen perjantai-iltaan.

Ponsse ostaa Pohjois-Ruotsin jälleenmyyjänsä (2015-06-15)

Ponssen Norrbottenin alueen jälleenmyyjä AN Maskinteknik Ab siirtyy Ponssen tytäryhtiön, Ponsse AB:n, omistukseen 31.8.2015. Yrityskaupalla Ponsse vahvistaa palveluitaan ja strategiaansa Pohjois-Ruotsissa. Haaparannassa sijaitseva AN Maskinteknik Ab on Ponssen vanhin jälleenmyyjä. Yhtiö on huolehtinut Ponsse-metsäkoneiden jälleenmyynnistä ja huollosta Ruotsissa Norrbottenin alueella vuodesta 1989.

Ponsselle Red Dot -tuotesuunnittelupalkinto (2015-05-08)

Ponsse palkittiin tuotesuunnittelustaan kansainvälisessä Red Dot -muotoilukilpailussa. Ponsse Scorpion -harvesteri palkittiin tuotesuunnittelu-kategoriassa korkeimmalla Best of the Best -palkinnolla tuotteen korkeasta laadusta ja innovatiivisesta muotoilusta.

Ponssen Juha Inberg vuoden 2015 teknologiajohtajaksi (2015-02-10)

Ponssen Teknologia- ja tuotekehitysjohtaja Juha Inberg on valittu vuoden 2015 teknologiajohtajaksi Eniramin Jussi Pyörteen kanssa. Palkinto jaetaan tunnustuksena teknologiajohtajalle, joka on työllään vaikuttanut yrityksensä teknologiakyvykkyyteen ja kasvumahdollisuuksiin, toimii inspiroivana johtajana sekä vaikuttaa aktiivisesti yhteiskunnallisissa verkostoissa.

Vuoden teknologiajohtaja -tunnustuspalkinto jaettiin Tekniikan Akatemian (TAF), Sitran ja Spinverse Oy:n yhteistyönä viidettä kertaa. Tuomaristo päätti tänä vuonna poikkeuksellisesti palkita kaksi teknologiajohtajaa. ”Molemmat johtajat ovat olleet luotsaamassa yritystään menestykseen osallistumalla hyvin käytännönläheisesti sen tuotekehitykseen”, tuomariston puheenjohtaja, professori Yrjö Neuvo kertoo.

  


Juncker ja isot EU-maat erimielisiä dieseltesteistä

Euroopan parlamentissa suunnitellaan päästöviraston perustamista, joka tekisi ajoneuvoille pistotestejä EU:n teillä. Virastoa puoltavat ympäristökomitea ja päästömittauksia käsittelevä tutkintavaliokunta EMIS. Euroopan komission puheenjohtaja Jean-Claude Juncker on myös osoittanut tukensa EU:n testiviraston perustamiselle. Viraston perustamisen taustalla on dieselmoottoreihin liittyvät päästöskandaalit, joita halutaan välttää tulevaisuudessa.

EMIS huomautti raportissaan viime viikolla kansallisten viranomaisten epäonnistuneen EU-lakien valvomisessa ja autojen tarkastamisessa mittauksia vääristävien laitteiden varalta. Seurauksena EU:n teillä kulkee 29 miljoonaa autoa, jotka saastuttavat luvattua enemmän. EU:n teollisuusministerien tapaamisessa usea EU-maa, muun muassa Saksa ja Italia, vastustivat nopeaa uudistusta dieseltesteissä.


P-Scania jakeluun ensi kesänä

Kaukoliikenteeseen tarkoitettujen R- ja S-Scanioiden jälkeen Södertäljen autotehdas on panemassa jakelukuljetuksiin tarkoitetun P-Scanian uusiksi. Tavan mukaan Scanian oletetaan säilyttävän monia tunnusmerkkejä edeltäjästä.

Testiajossa naamioituneena nähty uusi P-Scania kantoi mukanaan ennestään tutut ajovalot ja peilit. Oletettavasti myös pieni ohjauspyörä, kojelauta ja ohjaamon sisustusmateriaalit siirtyvät uuteen malliin. Uuden P-Scanian mallisto alkaa edelleen 16 tonnista ylöspäin. Dieselmoottorin lisäksi tarjolle tulee sekä kaasu- että hybridi-moottoria.

(Vogel)


Airbus: Droni CityAirbus ensilento 2018

Airbus esitteli VTOL CityAirbus droni-projektiaan 8.3. HAI Heli-Expo´ssa Texas´n Dallas´ssa. Nelipaikkainen pystysuoraan nouseva ja laskeutuva CityAirbus autonominen droni on tarkoitettu toimimaan taksina tai rahdin kuljettajana kaupunkialueilla.

Lue lisää...


Keskenään kommunikoivat Cadillacit myyntiin

Cadillac esitteli lokakuussa 2017 autojen välisen V2V (vehicle-to-vehicle) kommunikaatioteknologian Cadillac CTS -luksusautossa Yhdysvalloissa. V2V-varustetut ajoneuvot jakavat keskenään informaatiota, joka voi muun muassa varoittaa kuskia mahdollisista tulevista vaaratilanteista. Cadillacin V2V-sovellus käyttää lyhyen kantaman tiedonsiirto (DSRC) teknologiaa ja GPS-paikannusta. Järjestelmä pystyy käsittelemään 1 000 autoista lähtevää viestiä sekunnissa kantaman ollessa yli 300 metriä.

V2V-teknologiaa mahdollistaa potentiaalisten vaarojen havaitsemisen tilanteissa, missä niitä ei ihmisaistein kyetä huomaamaan. Teknologian potentiaali kasvaa luonnollisesti sitä mukaa, mitä useampi tiellä liikkuva ajoneuvo sitä käyttää. V2V-teknologia tulee vakiovarusteena Yhdysvalloissa ja Kanadassa myytäviin CTS:iin.


Tieliikenteen viranomaistoimijat syventävät yhteistyötään

Liikennevirasto, Poliisi, SM Pelastusosasto, Hätäkeskuslaitos, Trafi, Ilmatieteen laitos ja Viestintävirasto tiivistävät yhteistyötään. Lisäksi tehdään laajempaa kansallista ja alueellista yhteistyötä muiden viranomaisten ja liikennetoimijoiden kanssa. Yhteistyön tavoitteena on tuottaa yhteiskunnalle turvallista ja sujuvampaa liikkumista ja tehostaa resurssien käyttöä. Poikkeustilanteiden tehokas hoitaminen ja niihin varautuminen on myös yksi tieliikenteen toimijoiden tiivistyvän yhteistyön tavoitteista.

- Esimerkiksi tilannekuvaa, osaamista ja tien varren laitteistoja voidaan hyödyntää tehokkaasti ristiin, kertoo Liikenneviraston tieliikenteen palvelut -yksikön päällikkö Aapo Anderson yhteistyön tavoitteista.


UPS: Dronikuljetus liikkuvasta kuorma-autosta

UPS lähetti liikkuvan jakeluauton katolta dronin, joka kuljetti paketin haluttuun osoitteeseen. Sen jälkeen droni palasi takaisin omalla reitillään jatkavan jakeluauton katolle hakemaan kuljettajan sille syöttämää seuraavaa pakettia kuljetettavakseen. Akulla toimiva droni jaksaa kantaa 4,5 kg painavaa pakettia 30 minuuttia.

Lue lisää...


Airbus: Autonominen Pop.Up drone-auto Genevessä

Airbus, maailman suurimpien suihkumatkustajakoneiden valmistaja esitteli Geneven autonäyttelyssä 7.3. uusimman drone-projektinsa, autonomisen Pop.Up drone-auto yhdistelmän.

Lue lisää...


Saksa: Rattijuoppoudesta myös pyöräilykielto

Kahdesti rattijuoppoudesta sekä auton ratissa että polkupyörällä kärynnyt on Saksassa tuomittu ajokieltoon, joka koskee kaikkia pyörillä kulkevia kuljetusvälineitä polkupyörää myöten. Mies ei ollut toimittanut poliisille vaadittua psykiatrin lausuntoa.

Mies valitti saamastaan tuomiosta Baijerin hallinto-oikeuteen. Oikeus vahvisti miehen saaman tuomion. "Oikeus katsoo, että henkilö joka ei toimita viranomaiselle vaadittua psykiatrin arviota kyvystä kulkea liikenteessä pyöräkulkuneuvolla, ei ole sovelias tieliikenteeseen", oikeus lausui päätöksessään.


Goodyear: Pallorengas tuntee kuin ihmisen iho

Goodyear esitteli viime vuonna Geneven Autonäyttelyssä rengasvisionsa: Eagle 360  pallorenkaan. Se on ympäripyöreä kuin pallo. Se "rullaa" tarvittaessa kaikkiin suuntiin esimerkiksi autonomisen auton alla.

Nyt pallorengas on saanut uusia ominaisuuksia. Eagle 360 Urbanilla on biologinen "iho" ja olosuhteiden mukaan muunttuva kulutuspinta.

Lue lisää...


Saksan Posti "sähkökatuskootterien" valmistajaksi!

Saksan Posti kutsuu sitä nimellä "Streetscooter", katuskootteri. Todellisuudessa se on nelipyöräinen kevytrakenteinen sähköpakettiauto varta vasten kehitettynä Saksan Postin taajamajakeluun.

Lue lisää...


Saksa: Kohti viikkolepokieltoa ohjaamossa

Saksassa vaatimukset seurata Ranskaa, Hollantia, Luxemburgia ja Belgiaa kiellolla kuorma- ja pakettiautokuljettajille kuluttaa lakisääteisen viikkoleponsa auton ohjaamossa vahvistuvat. Asia on noussut pintaan Kölnin poliisijohtoon kuuluvan Thomas Fiala´n lausunnosta liikennevaliokunnan kuulemisessa.

"Ammattikuljettajien asema on katastrofaalinen ja ihmisarvoa alentavaa, kun joutuvat viettämään viikkoleponsa autonsa ohjaamossa pysäköintipaikoilla ilman peseytymis- ja käymälä- ja muita saniteettimahdollisuuksia. Monet itäeurooppalaiset kuljettajat elävät näin jopa yli kuin puoli vuotta käymättä kotonaan välillä", Fiala perusteli.

Esille nousi rekkakuljettaja Udo Skoppeck´n antamat esimerkit, joihin kuului mm. Sprinter-kuljettaja, joka vietti lepoaikansa Sprinterin pienessä ohjaamossa nukkumalla poikittain ohjaamon istuimilla jopa -15 asteen pakkasilla.

Saksan liittovaltion liikennevaliolkunta pui kantaansa kieltoehdotukseen torstaina 9.3.2017.

 


Tutustu lehtiimme! Tutustumistarjous!
Vuokraa toimitilaa! Toimitilaa tajolla!