MAN - Vaihtoautot

Euroopan Komissio peruutti kabotaasikanteen

Ruotsalaisen Transportnetin mukaan Euroopan Komissio on peruuttanut syytteensä Suomen kansallista kabotaasin rajoittamista vastaan. Euroopan Komission mukaan Suomi rajoitti vapaata liikkuvuutta ja markkinoille pääsyä vuonna 2013 säädetyllä lailla, jollaa rajoitettiin kabotaasikuljetukset viikon sisällä kolmeen. Suomi muutti kansallista lainsäädäntöään kumoamalla kabotaasirajoituksen, minkä johdosta Euroopan Komissio on peruuttanut kanteensa.


Vuoden Auto Suomessa 2017

Auto- ja liikennetoimittajat ry:n jäsenistä muodostuva tuomaristo äänestää nyt jo kolmatta kertaa Vuoden Autosta Suomessa. Tänä vuonna voittajaa haetaan kaikkiaan 25 ehdokkaan joukosta.

Tärkeimpänä kriteerinä VAS-äänestyksessä on rahalle saatava vastine. Kaksivaiheisen esikarsinnan ensimmäiseltä kierrokselta selviytyi jatkoon kuusi automallia, joukossa pari yllättäjää.

Ne ovat aakkosjärjestyksessä: Alfa Romeo Giulia, Kia Niro, Mercedes-Benz E-sarja, Peugeot 3008, Seat Ateca ja Volvo S90/V90.

Vuoden Auto Suomessa 2017 julkistetaan Autotuojat ry:n järjestämän Auto 2016 -tapahtuman yhteydessä perjantaina 18.11.  


KAMA: Kunnon astinlauta pakettiautoihin

Ruotsissa KAMA tuo markkinoille leveän, turvakarhennetun, tukevan astinlaudan, joka asennetaan hinauskoukun yhteyteen helpottamaan kuormaamista takaoven kautta. Sopii suuriin pakettiautoihin, mm. Opel Movanoon, Fiat Ducatoon, Peugeot Boxeriin ja Merceds Sprinteriin. Hinta 3190 SEK.



Honeywell suojalasit hiotuilla linsseillä

Alentunut näkö voi muodostaa pahan ongelman tarkkuutta vaativissa töissä huonoissa olosuhteissa. Honeywell on tarttunut epäkohtaan ja tarjoaa kunnon suojalaseja hiotuilla linsseillä kaikissa muodoissa karkaistusta lasista tai poykarbonaatista. Tarjolla on kahta lajia, SW12 ja SW090R. Linssit ja kehykset on tehty kestämään erittäin vaativassa käytössä.


Tireboss säätää rengaspaineita

Tireboss on uusi tietokoneistettu rengaspaineen säätöjärjestelmä, jota valvotaan auton ohjaamosta. Se antaa kuljettajalle mahdollisuuden muuttaa renkaiden painetta ajon aikana. Kuljettaja voi siten säätää hyötykuormaa, parantaa vetokykyä ja vähentää ajoneuvon haitallisia vaikutuksia etenkin metsäteihin ja heikkoihin pikkuteihin. Pienennetty rengaspaine suurentaa jalanjälkeä ja jakaa auton painon suuremmalle pinta-alalle.

Tireboss toimitetaan eritysohjelmalla sopimaan ajoneuvon rakenteeseen ja käyttötapaan. Järjestelmään sisältyy turvajärjestelmä jarruille, mahdolliselle rengasvauriolle ja jatkuvatoimiselle rengaspaineen valvonnalle.

(Anders Karlsson)


Tavara-autojen ykkönen maailmassa 2015: Ford Transit

Ford Transit pakettiautoja rekisteröitiin yli 400 000 kappaletta vuonna 2015. Se nosti Transitin eniten myydyksi tavara-autoksi koko maailmassa.

- Olemme alun alkaen hakeneet sellaisia ominaisuuksia Transitille, jotka olisivat toimivia koko maailmassa ja samalla pienillä täsmennyksillä toimisivat hyvin myös paikallisissa olosuhteissa, Fordin tavara-autojen johtaja Raj Nair sanoo.

Ford Transit on ykkönen myös Suomen tilastoissa. Aiemmin tänä vuonna esiteltiin uusi Ford Transit sekä Ford Custom Fordin uudella EcoBlue dieselmoottorilla. Moottori hyödyntää kokonaan uutta tekniikkaa, joka tekee siitä entistä puhtaammin toimivan ja tehokkaamman. Siinä on uusinta turbotekniikkaa, polttoainesuihkutusta ja matalakitkateknologiaa parantamaan polttoainetaloutta, suorituskykyä ja kestävyyttä.

(Anders Karlsson)


Ruotsi: MärkDNA vähensi kuormatilamurtoja

Ruotsin Postnord asensi viime syksynä jakeluautojensa kuormatiloihin DNA-sprayn, joka on antanut hyviä tuloksia. MärkDNA on nykyaikainen näkymätön suojamerkintä varkauksien varalle. Postnord asensi SmartWaters DNA-suihkeen, joka laukeaa kun jakeluautoon murtaudutaan suihkuttaen maurtovarkaan ja tavaratilan. Tukholman alueella murtojen määrä puolittui. DNA-suihkeen saanut henkilö voidaan tavoittaa ja tunnistaa vartiokoirien avulla, ja suihke näkyy UV-valossa.

(Anders Karlsson)


Yokohama: SY397:n tilalle 902W

Yokohaman suositun SY397 talvirenkaan ylittäessä EUn rengasäänille säätämän enimmäisrajan, tilalle tulee nyt 902W. Kaksi vuotta suoritettujen testien mukaan sen ote jääpintaan on yhtä hyvä kuin edeltäjällä ja ote lumeen parempi. Suurin ero on kuitenkin elinkaaressa, joka on 15-20% edeltäjää pitempi, Yokohama ilmoittaa. Uusi kumiseos ja uusi runkorakenne tuottavat entistä pienemmän vierintävastuksen, paremman märkäpidon ja alentuneen rengasäänen, minkä EU-merkintä vahvistaa.


Michelin: kolme erilaista rengasvahtia

Michelin tarjoaa kolme erilaista digitalista rengasvahtia. Tire Care on räätälöity pienille kuljetusliikkeille. Sen tuottamat kuntotiedot välittyvät Apple ja Android älypuhelimiin. Suurille kuljetusliikkeille on tarjolla iCheck ennakoiva kuntovalvoja tai iManage rengaskustannusten valvontaan.


Michelin: Uusi tutkimuskeskus ja X-Works sarja

Ladoux Ranskassa on saanut Michelinin jättisatsauksen uuteen tutkimus-ja  kehityskeskukseen. Kun keskus 2018 seisoo täysin valmiina, se on maksanut yli 2,5 miljardia euroa. 67 000 m2 suuri tutkimuskeskus työllistää 1600 henkilöä.

Vuodesta 1955 Michelinin Technology Center on vastannut rengasjätin tuotekehityksestä. Uuden tutkimuskeskuksen myötä Michelinin tuotekehityksestä vastaa noin 6000 henkilöä ympäri maailmaa.

Samalla Michelin ilmoittaa uudistavansa rakennustyömaille sopivan karkeakuvioisen X-Works rengassarjansa kahdessa kokoluokassa: 315/80R22,5Z  yleisrengas ja D vetoakselille sekä 385/65R22,5T perävaunuun. Renkaita tarjotaan  kahtena muunnoksena: X-Works pääasiassa kuljetuksiin tiellä ja X-Works HD ajoon, josta yli 20% tapahtuu työmaa-alueilla.


Kuormatilakamera ja aerodynaaminen perävaunu Kronelta

Krone on kehittänyt kuormatilaa valvovan kameran, joka kolmiulotteisella kuvalla näyttää tilanteen kuormatilan sisällä ja auttaa mm. kuljetuspäällikköä suunnittelemaan kuljetusta. Kuva siirtyy langattomasti haluttuun kohteeseen.

Yhdessä Mercedesin kanssa Krone on kehittänyt täsperävaunuyhdistelmän, joka Efficiency Run 2016 ohjelman puitteissa on monen eri kuljetusliikkeen kokeissa todistanut säästävänsä keskimäärin 5% polttoainekulutuksessa. Aerodynaamisesti muotoiltu Krone Profi Liner Efficiency on nyt ostettavissa ja maksaa noin 2000 euroa enemmän kuin tavallinen Profi Liner.


Nestemoottori perävaunun pyörännavoissa

SAF-Holland on esitellyt perävaunun, jonka yhden taka-akselin navoissa on nestemoottori. Tekniikka tulee Ranskan Poclainilta. Esimerkiksi kippiperävaunussa, jossa on hydrauliikka ennestään, on helppo liittää mukaan hydrauliikalla toimivat nestemoottorit pyörännapoihin.

Maasto-Sisu saavutti 60- ja 70-luvuilla kuuluisuutta hinattavan tykin pyöriin asennetulla Ilmari Louhion kehittämällä nestemoottorilla. Nestemoottria on myöhemmin asennettu metsätraktoreihin, kaivosjuniin ja moneen muuhun kohteeseen.


Entistä vahvempi rautatietartuntakoura

Engcon on esitellyt päivitetyn version vuonna 2012 esitellystä erityisesti ratapölkkyjen ja rautatiekiskojen käsittelyyn suunnitellusta integroidusta GR20RR-tartuntakourasta. Uusi GR20R2-tartuntakouran pihtiosat on valmistettu kestävämmästä kulutusteräksestä sekä varustettu tukipalalla, joka edistää kuorman vakaata käsittelyä. Kourasylinterien putkien seinämiä on vahvistettu, mikä mahdolistaa suuuremmat hydraulipaineet. Tartuttavien kohteiden käsittelyn helpottamiseksi tartuntakouraa on edelleen käännetty alaspäin 42 asteeseen.

GR20R2 on sovitettu Engconin työlaitteiden turvakiinnikkeelle Q-Safelle. Siksi se voidaan varustaa myös automaattisella EC-Oil-öljyliitännällä, johon voidaan automaattisesti kytkeä hydraulisia työlaitteita, kuten raiteentukemislaite, pölkkyjen asettaja, puutavarakoura ja maantiivistäjä jne.


Kaksikerroksinen bussi vaihtaa sähkölle

Volvo esitteli uuden B5LHC Double Deck Electric Hybrid -nimellä kulkevan kaksikerroksisen hybridilinja-autonsa Euro Bus Expossa Birminghamissa. B5LHC on valmistetty vuonna 2014 esitellyn yksikerroksisen Volvo 7900 hybridibussin pohjalta. Uusi kaksikerroksinen eroaa esikuvastaan voimakkaammalla moottorilla, 19 kWh:iin kasvaneella litiumioniakun kapasiteetilla sekä pikalatausmahdollisuudella.

Volvo B5LHC pystyy operoimaan pelkän sähkön voimalla 7 kilometriä latausten välissä. Hybridibussi on suunniteltu toimimaan sähköllä kaupunkien keskusta-alueilla, kun taas dieselmoottori antaa mahdollisuuden pidentää toimintasädettä. Lontoon julkisen liikenteen tarpeisiin suunniteltu ensimmäinen 87 hengen matkustajakapasiteetin julkaisumallin on tarkoitus tulla liikenteeseen vuonna 2017.


Opticruise nyt myös kaasuautoihin

Opticruise on Scanian automatisoitu vaihteisto

Scania tuo automatisoidun Opticruise-vaihteiston vaihtoehdoksi maakaasua käyttävien raskaiden ajoneuvojen vaihteistoksi. Aiemmin kaasumoottorin yhteyteen täytyi valita joko käsivalintainen tai täysautomaattinen vaihteisto. Kuorma-autoissa täysautomaatti tarkoitti Allisonia ja linja-autoissa ZF:ää).

Uuden vaihteistovaihtoehdon myötä Scania kuorma-autohin tarjottava 9-litrainen, 340 hv / 1600 Nm suoritusarvoihin yltävä, LNG- tai CNG-kaasua polttoaineenaan käyttävä moottori nousee nykyistä houkuttelevammaksi vaihtoehdoksi ympäristötietoisille kuljetusalan yrityksille. 

Valmistajan mukaan yleisesti tarjolla olevan biokaasun avuin auton pakokaasujen hiilidioksidipäästöt madaltuvat parhaimmillaan 90 prosentilla.