Suomalaisaluksen miehistölle huomionosoitus rohkeudesta
- Luontiaika
- 03.08.2017 10:28
Liikenneministeriön mukaan suomalaisalus Norstreamin kapteeni Patrik Norrgård ja laivan miehistö ovat Kansainvälisen merenkulkujärjestön (IMO) kunniamaininnan saaneiden joukossa. Huomionosoitus myönnetään merellä osoitetusta poikkeuksellisesta rohkeudesta.
Bore-varustamon Norstream-alus pelasti tammikuussa Kaakkois-Englannissa uponneen Fluvius Tamar -rahtilaivan seitsemän hengen miehistön. Kaksi miehistön jäsentä oli veden varassa ja loput viisi pelastusveneessä. Norstreamin miehistö käytti pelastamiseen luotsiportista laskettuja narutikkaita.
Perusteluissa mainitaan, että pelastus suoritettiin tarkkuudella ja ammattimaisesti, pimeydestä ja voimakkaasta aallokosta huolimatta. Pelastustyötä vaikeutti se, että Norstreamin kaltaisia isompia aluksia ei ole suunniteltu pelastustehtäviin.
Merenkulun vuosi on sujunut turvallisesti
- Luontiaika
- 03.08.2017 10:24
Vuoden 2017 ensimmäisen puolen vuoden aikana Trafin tietoon tuli 18 Suomen vesialueilla tapahtunutta onnettomuutta, joista kymmenen on sattunut suomalaisille aluksille. Vastaavana aikana viime vuonna sattui 11 onnettomuutta, joista 8 suomalaisaluksille.
- Kokonaisuutena suomalaisen merenkulun turvallisuuden tilaa voidaan pitää vakaana ja hyvänä, toteaa merenkulkujohtaja Tuomas Routa.
Onnettomuuksia suomalaisille aluksille ulkomailla tapahtui Trafiin tulleen tiedon mukaan vain kaksi kappaletta. Edellisen viiden vuoden vaihteluväli on ollut 1–5 onnettomuutta.
Tähän mennessä onnettomuudet ovat olleet vakavuudeltaan lieviä eikä ihmishenkiä tai loukkaantumisia ole tapahtunut onnettomuuksien seurauksena. Edellisen viiden vuoden aikana merionnettomuuksien määrä tammi–kesäkuussa ovat vaihdelleet 13–24 välillä.
DB Schenker ja Siemens yhdistivät voimansa Egyptissä
- Luontiaika
- 03.08.2017 09:25
Siemens AG rakentaa Egyptin Burullukseen yhden maailman suurimmista kaasuvoimalaitoksista. DB Schenker kuljettaa voimalaitoksen työmaalle yhteensä 100 000 tonnia eli 400 000 kuutiometriä komponentteja. Burulluksen voimalaitos on yksi Siemensin kolmesta maakaasuvoimalaitoksesta, joista jokainen on kapasiteetiltaan 4,8 gigawattia. Sähköntuotannossa käytetään kahdeksaa Siemensin kaasuturbiinia ja neljää höyryturbiinia.
Siemensin Burullus-hanke on Saksan DB Schenkerin historian suurin kuljetusprojekti. Osana projektia DB Schenker kuljettaa myös erittäin suuria yksittäisiä komponentteja kuten turbiineita, generaattoreita, muuntimia ja höyrykattiloita, jotka voivat painaa jopa 500 tonnia. Jokainen kolmesta voimalaitoksesta koostuu yhteensä 248 tällaisesta isosta komponentista.
Burulluksen pieni kalasatama muokattiin viiden kuukauden aikana ottamaan vastaan raskaat kuljetukset. Saapumisväylä syvennettiin 5,5 metriin ja aallonmurtajaa pidennettiin 150 metriä. Tietä rakennettiin 1 500 metriä, varastotilaa rakennetiin 6 000 neliömetriä ja laituria vahvistettiin 125 metriä. Lisäksi asennettiin 600 tonnin nosturi laivojen lastin purkua varten.
Ranska: Nantes osti 31 miljoonalla Hessin sähköbussijärjestelmää
- Luontiaika
- 02.08.2017 13:12
Sveitsiläinen ajoneuvovalmistaja Hess on voinut kehittää ja toteuttaa mm. nivelbussiratkaisujaan erillään EU-direktiiveistä. Se on voinut valmistaa ja myydä Sveitsin kaupunkiliikenteeseen nivelbusseja ilman läpikulkuyhteyttä vetoautosta perävaunuun. Samalla se on EU-mittoihin voinut mahduttaa ylivoimaisen suuria matkustajamääriä ja ajoneuvoille lähes henkilöautoon verrattavaa ketteryyttä kadunkulmissa.
Nyt sen ratkaisut ovat alkaneet kantaa Sveitsin rajojen ulkopuolelle, ensin Saksaan, sitten Ranskaan.
Tuorein esimerkki on Ranskan Nantes, joka on ostanut Hessiltä 20 kpl kaksinivelisiä sähköbusseja joka-pysäkin pikalatausjärjestelmineen peräti 31 miljoonalla eurolla. Hessin Nantes-bussit tarjoavat 24,5 kokonaaispituudella 35% enemmän matkustajatilaa kuin vastaavat EU-bussit, ja niillä on samat kääntyvyysominaisuudet kuin parhailla yksinivelisillä EU-valmisteilla.
Hessin bussien aluminiset moduliosat rakentuvat sekä johdin että hybridibusseiksi mm. Zuerichissä, Luzernissa, Genevessä ja St. Gallenissa. Pikalatausasemat joka pysäkillä lataavat busseihin täyden kulkuenergian 20 sekunnissa matkustajavaihdon aikana.
Itävalta: Posti kehittää drone- ja sähkökuljetuksia
- Luontiaika
- 02.08.2017 10:55
Itävallan Posti kehittää yhdessä TU Grazin, Energie Steyermarkin, SFL Technologiesin ja i-Tech Styrian kanssa autonomista jakelujärjestelmää - vuorille droneilla ja kaupungeissa sähkö-jakeluautoilla.
Posti droni nousee kirjeillä tai pikkupaketeilla ilmaan, ohjaa autonomisesti ohjelmoitgua reittiään pitkin vuoriston rautatiesemalle, laskeutuu koodatulla laskeuytumismatolle, pudottaa siihen pakettinsa, nousee ja palaa ohjelmoitus reittiä takaisin hakemaan seuraavaa lähetystä.
Kaupunkijakeluun on kehitteillä Saksan Postin "Streetscooter" sähkö-jakeluauton esimerkin mukaisesti oma autonominen "Jetflyer" sähkötoiminen jakeluauto kaupunkien keskustoihihin.
Hollanti: Poliisi pidätti "lentävän" romanialaisliigan
- Luontiaika
- 02.08.2017 10:37
"Lentäviin rekkaryöstöihin" erikoistunut romanialaisten varasliiga joutuu vastaamaan ainakin 17 rekkaryöstöstä neljän vuoden aikana Euroopan teillä.
Ryöstäjät ajoivat erikoisviritetyn autonsa moottoritietä ajavan rekan perään, katveeseen rekan kuljettajasta. Yksi ryöstäjistä kiipesi roimasti suurennetusta kattoluukusta ulos, asteli liikkuvan autonsa nokkapellille ja avasi lennossa rekan takaoven. Sen jälkeen ryöstäjä kiipesi kulkevaan rekkaan jat hänen kaverinsa vuorostaan nokkapellille. Sitä kautta onnistuttiin lennossa kaappaamaan miljoonien edestä ennenkaikkea älypuhelimia ja muuta elektroniikkaa.
Kun viiden romanialaisen konnajoukko pidätettiin Hollannin Otterloon mökkikylästä, tekoautosta löytyi puolen miljoonan euron edestä iPhoneja ja muuta ryöstösaalista.
Saksa: "Muodoton kasvu transporter-myynnissä"
- Luontiaika
- 02.08.2017 09:08
Transporter-luokalla tarkoitetaan Saksassa alle 3,5 tonnin paketti-henkilö-matkailuautoja. Siinä missä henkilöautokauppa on Saksassa 1-6/17 ajalla kasvanut 2,1%, transportereita on myyty 9% enemmän kuin vastaavana aikana 2016.
Kaikkiaan transporter-myynti näyttää Saksassa 450 000 auton myyntiä 2016 verrattuna 360 000:een vuonna 2013. Suosion kasvu on rajua.
Samaa kasvua pikkupakettiautoluokka osoittaa koko Euroopassa. Suomessahan kasvu on uusimman tiedon perusteella aivan huimaa, 24% ! Suosion kasvulla on monta syytä. Sellaisia ovat varmasti mm. henkilöautomaisuus, ajettavuuden ja mukavuuden myönteinen kehitys, varustelurunsaus, kolariturvallisuus, monikäyttöisyys, jne.
Henri Pakarinen Auto, tekniikka ja kuljetuksen päätoimittajaksi
- Luontiaika
- 01.08.2017 14:49
VTM Henri Pakarinen (35) on nimitetty Auto, tekniikka ja kuljetus -lehden päätoimittajaksi. Pakarinen aloittaa tehtävässä 1.8.2017. Hän on toiminut Auto, tekniikka ja kuljetuksen toimittajana vuodesta 2011.
Finnair rekrytoi yli 100 lentäjää
- Luontiaika
- 01.08.2017 10:23
Finnair aloittaa tänään yli 100 lentäjän rekrytoinnin lentäjäkoulutukseen. Nyt alkavassa haussa etsitään sekä jo kokeneita ammattiliikennelentäjiä että henkilöitä, joilla ei tarvitse olla aiempaa lentokokemusta. Valituilla on mahdollisuus aloittaa Finnairin Airbus-perämiehinä jo vuodesta 2018 lähtien koulutuslinjasta riippuen.
Hausta valitut vasta-alkajat voivat valita noin 24 kuukautta kestävän opintojakson Suomen Ilmailuopistossa tai noin 18 kuukautta kestävän Finnairille räätälöidyn intensiivisen Multi-Pilot License (MPL)-koulutusohjelman, joka toteutetaan yhteistyössä Patria Pilot Trainingin kanssa. Kokeneet ammattiliikennelentäjät puolestaan käyvät Finnairin järjestämän perämieskurssin ja tyyppikoulutuksen.
Hakuaika kaikkiin koulutusohjelmiin on 1.8. – 31.8.2017, ja valintaprosessi soveltuvuustesteineen, haastatteluineen ja tarkastuksineen kestää noin kahdeksan kuukautta.
Lisätietoja koulutusohjelmista, hakuprosessista ja valintakriteereistä Finnairin verkkosivuilla: https://company.finnair.com/fi/toihin-finnairille/liikennelentajat
Inva-Taksi Oy Cabonlinen omistukseen
- Luontiaika
- 01.08.2017 08:21
Pohjoismaiden johtava taksiyhtiö Cabonline ostaa Inva-Taksi Oy:n Taxialta. Koko Taxian kauppa puolestaan on määrä toteutua vuoden kuluttua. Cabonline haluaa uudistaa julkista taksiliikennettä Suomessa mm. digitalisoimalla palveluita.
Cabonlinen tavoitteena on modernisoida suomalaista julkista taksiliikennettä laadusta tinkimättä. Samalla Cabonlinesta tulee täyden palvelun kuljetustalo, kun saman katon alla yhdistyvät sekä perinteinen taksiliikenne, tilausajot ja julkinen taksiliikenne.
-Yli puolet Suomen runsaan miljardin euron taksimarkkinasta muodostuu julkisen puolen taksiliikenteestä. Haluamme olla siinä vahvasti mukana. Inva-Taksi Oy on yksi Suomen kokeneimpia invataksiyrityksiä ja heillä on vankka osaaminen tällä saralla. Nyt tehtävä kauppa antaa Cabonlinelle erinomaiset lähtökohdat julkisiin kilpailutuksiin, sanoo Cabonline Finlandin toimitusjohtaja Topi Simola.
Simolan mukaan Cabonlinen digitaalinen osaaminen voi parantaa kuljetushankintojen laatua ja tuoda myös tehokkuutta julkiselle puolelle.
Inva-Taksi Oy:llä ja sen työntekijöillä on vuosikymmenten kokemus vaativastakin henkilökuljetuksesta. Nyt toteutetun kaupan myötä osaaminen säilyy, mutta samalla yhtiö saa taakseen vahvemmat hartiat ja joustavamman kapasiteetin.
Asiakkaille muutos ei näy toistaiseksi mitenkään vaan kuljetukset ja sopimukset jatkuvat nykyisellään.
Cabonline osti kesäkuussa etenkin yritys- ja yksityisasiakkaiden taksipalveluista tunnetut Kovasen ja Mankkaan Taksin. Nyt toteutuvan kaupan jälkeen Cabonlinella on Suomessa 700 työntekijää ja 270 autoa.
Jaguar E-PACE esiteltiin korkkiruuvi -stuntin saattelemana
- Luontiaika
- 25.07.2017 09:29
Kyseessä on Guinnessin maailmanennätys, jossa tuotantoautolla suoritettiin 15,3 metrin hyppy 270 asteen korkkiruuvi kierteellä.
Uusi Jaguar E-PACE on 4,395 metriä pitkä ja 2,681 akselivälinen viisipaikkainen kompakti SUV. Tavaratilaa se tarjoaa 577 litraa. Automaattivaihteisissa malleissa vetokyky on 1800 kiloa.
E-PACE:n moottorivalikoima koostuu uusista Ingeniumin bensiini- ja dieselmoottoreista alkaen 150 hevosvoimaisesta dieselistä aina 300 hevosvoimaiseen bensiiniiversioon.
Uusi Jaguar on hinnoiteltu ja tilattavissa, sen ennakkohinnat alkavat 37 899 eurosta. E-PACE saapuu Suomen markkinoille alkuvuodesta 2018.
Suomen infra ei kestä edessä olevaa kasvua
- Luontiaika
- 25.07.2017 08:52
Talouden näkymät ovat kirkastuneet niin Suomessa kuin kansainvälisestikin. Päästäkseen markkinoille kilpailukykyiseen hintaan Suomen tärkeimmät vientiartikkelit tarvitsevat kuitenkin hyvää väyläinfraa ja luotettavasti toimivia kuljetusketjuja.
Vuoden 2017 ensimmäisen neljänneksen talouskasvu oli valtiovarainministeriön mukaan selvästi odotettua nopeampaa. Kesän talouskatsauksessa ministeriö ennakoi kasvun kiihtyvän. Yksityisten investointien painopiste siirtyy tuotannollisiin investointeihin ja vienti kasvaa.
-Uutiset ovat iloisia, mutta tilanne herättää vientiyrityksissä myös uudenlaista huolta. Euroopan reunalla kilpailukyiset kuljetusyhteydet ovat elinehto. Kasvu voi monin paikoin juuttua liikenteellisiin pullonkauloihin, ellei väyläinfran rahoitukseen löydy yli hallituskausien ulottuvaa poliittista linjaa. Pitkäjänteinen ohjelma luo näkymiä ja luottamusta, jotka rohkaisevat yrityksiä investoimaan Suomeen, mikä taas luo työpaikkoja ja verotuloja, sanoo Rakennusteollisuus RT:n hallituksen puheenjohtaja Harri Kailasalo.
-Jos emme tee mitään, vientitulojemme kannalta keskeisimmillä yhteysväleillä kuljetukset hidastuvat ja kallistuvat vääjäämättä väylien käytön kasvaessa. Kilpailukyvyn rapauttamisen lisäksi huonosti sujuva liikenne ja huonokuntoiset väylät lisäävät päästöjä ja heikentävät liikenneturvallisuutta. Kauanko meillä on varaa seurata tätä kehitystä tekemättä mitään?, kysyy Kailasalo.
Bosch: Jo 14 älykaupunkiprojektia maailmanlaajuisesti
- Luontiaika
- 06.07.2017 11:25
Yhtenä Boschin fokusalueena on saumaton ja stressitön paikasta toiseen liikkuminen. Se edellyttää, että julkisen liikenteen, autojen, jaettujen ajoneuvojen, jakeluautojen ja muiden liikennemuotojen on oltava saumattomasti yhteydessä toisiinsa. Lyhyesti sanottuna: kaikki kaupungin liikennevälineet on verkotettava toisiinsa. ”Multimodaaliset palvelut, jotka kaupunkilaiset saavat käyttöönsä vain parilla klikkauksella, ovat avainasemassa päästöjen vähentämisessä.”
Kaupunkiliikenteen automatisoituminen merkitsee myös onnettomuuksien määrän vähenemistä. Jo nyt Boschin moottoripyörien ajonvakautusjärjestelmä MSC tarjoaa moottoripyörille eräänlaisen ESP:n. Hiljattain lanseerattu sähköpyörien ABS-järjestelmä voi sekin olla tärkeä hengenpelastaja. ”Autojen, kaksipyöräisten ja muiden tienkäyttäjien verkottaminen infrastruktuurin kanssa voi auttaa vähentämään onnettomuuksia ja säästämään siten ihmishenkiä. Varsinkin kehittyvillä markkinoilla kaksipyöräisten käyttäjät ovat suuressa vaarassa joutua onnettomuuksiin”, Bulander sanoo. Yksi ratkaisu, jonka Bosch on kehittänyt tähän ongelmaan vastatakseen, on eräänlainen motoristien digitaalinen suojakilpi. Mikäli taas kuljettaja joutuu onnettomuuteen, erityisesti kaksipyöräisten ajajille kehitetty eCall-turvapalvelu voi pelastaa liikennekuolemilta.
Sähköautoilu ja polttomoottorit parantamaan ilmanlaatua
Bosch on markkinajohtaja mitä tulee maailman suosituimpaan sähköiseen liikennevälineeseen eli sähköavusteiseen polkupyörään. Kiinan teillä taas liikkuu yli 200 miljoonaa sähköskootteria, ja Boschin teknologiat ovat merkittävässä osassa myös tällä sektorilla.
Bosch on kehittänyt kompaktin voimasiirtojärjestelmän kaksi-, kolme- ja nelipyöräisille liikennevälineille. Se on jo käytössä E-Schawalben ja nelipyöräisen e.Go:n tyyppisissä ratkaisuissa. Myös suurten kaupunkien tavarantoimitukset tehdään enenevässä määrin sähköisillä ajoneuvoilla. Saksalainen Deutcshe Post DHL on jo näyttänyt tietä ottamalla käyttöön Streetscooter-ajoneuvon, jossa on Boschin voimansiirtokomponentteja. Sen lisäksi, että Bosch kehittää sähköisiä ratkaisuja kaikkiin ajoneuvoluokkiin, työskentelee se myös polttomoottorin edelleen kehittämiseksi. Bosch käyttää puolet vuosittaisesta tuotekehitysbudjetistaan – noin 3,5 miljardia euroa – ympäristönsuojeluun ja luonnonvarojen säilyttämiseen liittyviin hankkeisiin.
Laaja tarjonta älykaupunkeja varten
Boschilla on meneillään 14 älykaupunkeihin liittyvää projektia muun muassa Singaporessa, San Franciscossa, Berliinissä ja Hampurissa. Seitsemän hanketta liittyy kaupunkiliikenteeseen. Yhtiö kehittää ratkaisuja muun muassa verkottuneeseen pysäköintiin, sähköautoihin, multimodaaliseen liikkumiseen sekä ajoneuvokalustojen hallintaan. Boschin tuorein yhteistyösopimus on solmittu kiinalaisen Tianjinin kaupungin kanssa. Hankkeen tavoitteena on muuntaa satamakaupunki älykaupungiksi.
Kolme kertaa markkinoita nopeampaa kasvua
Bosch on hyötynyt sekä maailman johtavan autoteollisuuden alihankkijan asiantuntemuksestaan että taloudellisesta asemastaan laajentuessaan urbaanin liikenteen palveluita tarjoavaksi yritykseksi. Yhtiön Mobility Solutions -liiketoiminta-alueen liikevaihto kasvoi 43,9 miljardiin euroon vuonna 2016. Tänä vuonna liiketoiminta-alueen liikevaihdon odotetaan kasvavan noin 7 prosenttia – lähes kolme kertaa globaalia autoteollisuutta nopeammin. "Säilytämme asemamme autoteollisuuden vahvana alihankkijana ja autoteollisuuden innovatiivisena kumppanina. Lisäksi muunnumme jokaiselle tienkäyttäjälle tarjottavien palveluiden tarjoajaksi", Bulander sanoo. Bosch vahvistaa myös Mobility Solutions -liiketoiminta-alueen tutkimus- ja kehitystoimintaa. Vuoden 2017 loppuun mennessä liiketoiminta-alueen tuotekehityksen parissa työskentelee 48 000 henkilöä – noin 4 000 henkilöä enemmän kuin vuoden alussa.
Bosch: Päästörajoituksia Euroopassa, ajokorttiarpajaisia Aasiassa
- Luontiaika
- 06.07.2017 11:18
Vuoteen 2050 mennessä vähintään 70 prosenttia maailman väestöstä asuu kaupungeissa, ja vuoteen 2030 mennessä maailmassa on jo 41 megakaupunkia. Näin suuret ihmismäärät aiheuttavat väistämättä omat haasteensa liikenteelle. Tutustu kaupunkiliikennettä käsitteleviin faktoihin ja trendeihin!
Eurooppa: autojen tulee pysytellä kaupungin ulkopuolella
Ruuhkilla on hintansa: Vuonna 2025 liikenneruuhkat suurissa Euroopan kaupungeissa tuovat noin 208 miljardin euron kustannukset vuodessa. Luku voi nousta vieläkin suuremmaksi, sillä vuoteen 2050 mennessä yli 82 prosenttia eurooppalaisista elää kaupungeissa.
Pyörät ensin: Amsterdamin asukkaat pyöräilevät yhteensä kaksi miljoonaa kilometriä joka päivä. Se vastaa 60 prosenttia kaikesta keskusta-alueen liikenteestä. Myös Kööpenhaminassa polkupyörät ovat eräänlaisia joukkoliikennevälineitä: siellä 45 prosenttia väestöstä pyöräilee työpaikalle tai yliopistoon joka päivä.
Päästörajoitukset: Kymmenet Euroopan metropolit rajoittavat ajoneuvojen liikennöintiä keskustoissaan. Saksassa on käytössä päästötarrajärjestelmä, Lontoo ja Milano ovat asettaneet ruuhkamaksut, Pariisi puolestaan vanhempien ajoneuvojen ajokiellon.
Pohjois-Amerikka: Liikenneruuhkat tuovat yli 120 miljardin dollarin kustannukset
Enemmän autoja kuin kuljettajia: Rekisteröityjen ajoneuvojen määrä Yhdysvalloissa ylitti ajokortin haltijoiden määrän jo vuonna 2003.
Liikenneruuhkien kustannukset: Yhdysvaltojen kymmenessä ruuhkaisimmassa kaupungissa kuljettajat käyttävät noin 42 tuntia vuodessa liikenneruuhkassa istumiseen. Rahaksi ja polttoaineeksi muutettuna se vastaa 121 miljardin dollarin menetystä.
Carpooling: Ensimmäiset carpool-kaistat luotiin Yhdysvalloissa vuonna 1961 liikennemäärän vähentämiseksi. Nykyään carpool-tieverkosto kattaa noin 5 000 kilometriä. Kaistoja saa käyttää ainoastaan silloin, kun autossa on vähintään kaksi matkustajaa.
Japani: ensin parkkipaikka, sitten auto
Etanan vauhdilla: Tokiossa pääsee ajamaan keskimäärin vain 15 kilometrin tuntivauhtia. Vaikka kaupungin tieverkosto kattaa yli 22 000 kilometriä ja polkupyörät muodostavat 14 prosenttia liikenteestä, Tokiossa pyöräteitä tai -kaistoja on vain 11,6 kilometriä.
Pysäköintiongelmat: Japanissa on 61 miljoonaa ajoneuvoa ja aivan liian vähän pysäköintipaikkoja. Tokion kaltaiset kaupungit antavatkin ihmisille luvan ostaa auton vain, jos he voivat todistaa, että heillä on mahdollisuus pysäköidä.
Miniautot: Pyrkimys liikennevirtojen hallintaan kirvoitti Japanissa kokonaan uuden ajoneuvoluokan. Kei-autot ovat alle 3,4 metriä pitkä ja niissä on moottori, jonka tilavuus on alle 0,66 litraa.
Kiina: Rekisterikilpiarpajaiset
Liikenneruuhkat: Vuoden 2015 lopulla Kiinan teillä liikkui yhteensä 279 miljoonaa ajoneuvoa, joista 172 miljoonaa oli autoja.
Raideliikenne: Kiinan hallitus tukee vahvasti raitiovaunulla matkustamista. Pekingissä raitiovaunut kuljettavat 10 miljoonaa matkustajaa päivässä, eli 44 prosenttia matkustajista.
Lotto: Shanghai myöntää kuukausittain vain 9 000 uutta ajokorttia. Alueesta riippuen rekisterikilvet voivat maksaa jopa 8 000 yuania tai yli 10 000 euroa.Usein ne jopa huutokaupataan korkeimmalle tarjoajalle.
Intia: Kohti nykyaikaista liikkuvuutta kahdella tai kolmella pyörällä
Kasvu: Jo yli 40 Intian kaupungissa asuu enemmän kuin miljoona asukasta. Väestö kasvaa noin 15 miljoonan ihmisen vuosivauhdilla – nopeimmin koko maailmassa.
Kaksipyöräiset: Intian teillä liikkuu noin 125 miljoonaa kaksipyöräistä ajoneuvoa. Kaiken kaikkiaan kaksipyöräset muodostavat 70 prosenttia maan koko ajoneuvokannasta.
Pioneerit: Ahmedabadin kaupunki on onnistunut vähentämään moottoriliikennettä parantamalla ja investoimalla liikenneinfrastruktuuriinsa. Nykyään 58 prosenttia matkoista tehdään julkisilla tai ei-moottoroituneilla liikennemuodoilla.
Latinalainen Amerikka: köysiradat, ei moottoriteitä
Köysiradat: Etelä-Amerikan kaoottisissa megakaupungeissa kaupunkien köysiratabuumi ei osoita heikkenemisen merkkejä. Ne eivät ainoastaan vie vähemmän tilaa, vaan myös maksavat kymmenen kertaa vähemmän kuin metro tai moottoritie.
Meksiko otti käyttöön ensimmäisen urbaanin köysiratansa vuonna 2016. Ratkaisu korvaa useita tuhansia minibusseja. Tätä ennen Kolumbia, Bolivia, Brasilia ja Venezuela olivat jo ottaneet käyttöön "katu ilmassa" -konseptin.
Maailman pisimmän köysiradan pituus on kymmenen kilometriä. Reitti ulottuu Bolivian pääkaupungista La Pazista aina läheiseen El Alto -kaupunkiin. Reitti lyhentää matkustajien matkustusaikaa noin tunnilla ja vähentää ilmansaasteita. Köysirataverkkoa suunnitellaan laajennettavaksi 30 kilometriin vuoteen 2019 mennessä.
Ruotsi: Puolustusvoimille 81 Scaniaa
- Luontiaika
- 30.06.2017 12:27
Försvarets Materielverk, FMV ("Puolustusvoimien Materiaalilaitos"), joka Ruotsissa vastaa puolustusvoimien hankinnoista, on tilannut 81 Scania kuorma-autoa Ruotsin puolustusvoimille. Tilaus käsittää sekä uusia että käytettyjä autoja: 30 uutta lava-autoa, 21 uutta kaappiautoa, 2 uutta vaihtolava-autoa, 2 kuormanvaihtoautoa, 1 uusi vetoauto sekä 12 käytettyä lava-autoa ja 13 käytettyä kaappiautoa.
Käytettyjen kuorma-autojen hankinta puolustusvoimille on mielenkiintoinen avaus.
- Käytetyt tarjoavat taloudellisia etuja. Puolustusvoimat ei käytä kuorma-autoja yhtä ahkeraan kuin perinteiset kuljetusyritykset, käytettyjen vastaava Ruotsin Scanialla, Anders Lööf sanoo.
Käytettyjen kuorma-autojen hankinta puolustusvoimille ilahduttaa myös Scanian piirimyyjiä. Sekä Uppsalan että Boråsin Scania-jälleenmyyjät saavat lisäasennustöitä puolustusvoimien käytettyinä hankittujen autojen kohdalla.
- Lähes 100 Scania-huolto- ja korjaamopistettä Ruotsissa pystyvät samalla tukemaan puolustusvoimien tarpeita, Ruotsin Scanian asiakaspalvelujohtaja Fredrik Lundström toteaa.
(Ruotsin valtio ja puolustusvoimat ovat pettämätön tuki Ruotsin omalle kuorma-autoteollisuudelle. Suomen puolustusvoimat toimii päinvastoin: ulkomaille rahat, kotimaista poljetaan. Toim.huom.)