MAN - Vaihtoautot

Mopoautot heikkoja kolaritestissä

Euro NCAP testasi nyt toista kertaa mopoautoja (L6e) luokkaa raskaampien nelipyörien (L7e) kolariturvallisuutta. Kolaritesti osoitti, että kevyet autolta näyttävät ajoneuvot eivät yllä lähellekään henkilöautojen turvallisuustasoa. Nelipyöriä eivät sido vastaavat turvallisuusvaatimukset kuin henkilöautoja.

Autoliiton mukaan nelipyörät ovat rakenteellisesti ja ulkonäöllisesti hyvin samankaltaisia kuin L6e -luokan mopoautot ja antavat siten viitteitä myös niiden turvallisuustasosta.

Lue lisää...


Maatalouskoneasentajille on edelleen kysyntää

TTS Työtehoseuran mukaan osaavista maatalous- ja maanrakennuskoneiden asentajista on Suomessa monin paikoin pulaa. Tämä johtuu Työtehoseuran mukaan osittain siitä, ettei toisen asteen koulutus tarjoa ammattiin suoraan valmistavaa koulutusta.

Työtehoseura järjestää raskaskalustomekaanikon ja maatalouskoneasentajan perus- ja ammattitutkintoja sekä räätälöityjä täydennyskoulutuksia alan yrityksille. Ammattitutkinnot on suunnattu jo alalla oleville, jotka haluavat lisätä osaamistaan sekä päivittää tietämystään etenkin sähkö- ja hydrauliikkajärjestelmistä, erilaisista diagnosointi- ja mittauslaitteistoista sekä polttoaine- ja päästöjärjestelmistä.

TTS:n koulutuksiin voi hakeutua koko ajan. Suurin osa koulutuksista on mahdollista aloittaa etä- ja verkko-opintoina. 

TE-toimistosta saa lisätietoa koulutuksen aikaisista tukimahdollisuuksista, esim. työttömyys-, lomautus- tai irtisanomistilanteissa.

 


Pk-yrittäjät yllättävän huolettomia kyberuhkien suhteen

Tieto- tai kyberturvallisuusuhat eivät huoleta suomalaisia pk-yrittäjiä. Soneran Taloustutkimuksella teettämän kyselytutkimuksen mukaan vain joka kymmenes yrittäjä pitää tieto- ja kyberturvallisuusuhkia merkittävänä riskinä liiketoiminnalle. Eniten alttiita tietoturva- ja kyberhäiriöille ovat Soneran mukaan ne 15 prosenttia pk-yrityksistä, jotka eivät ole tehneet mitään tietoturvan hyväksi viimeisten parin vuoden aikana.

Pk-yrittäjillä on yksi huolenaihe ylitse muiden mitä tulee kyberturvallisuuteen: haittaohjelmat. Niitä pelkää peräti 60 % kaikista kyselyyn vastanneista yrittäjistä.

Seuraavaksi eniten yrittäjät ovat huolissaan tietoverkon (22 %) tai varmuuskopioinnin kaatumisesta (20 %). Myös identiteettivarkaudet ja palvelunestohyökkäykset huolettavat viidesosaa yrittäjistä. Vähiten yrittäjät pelkäävät digitaalista teollisuusvakoilua (4 %).

Alle 45-vuotiaat eivät ole yhtä murheissaan haittaohjelmista kuin heitä vanhemmat yrittäjät. Sen sijaan nuoria yrittäjiä huolestuttaa keskimääräistä useammin verkkosivujen hakkerointi (25 %), asiakas- ja liiketoimintatietojen kaappaus (24 %), identiteettivarkaudet (24 %), sekä työntekijöiden kautta tapahtuva tietovuoto (18 %).

Yrityksen tietoverkon kaatuminen pelottaa enemmän vasta, kun yrityskoko kasvaa 20 henkeen ja sen yli. Tällöin tietoverkon kaatumista pohtii jo 40 % yrittäjistä.

Soneran Yrittäjäkysely toteutettiin internetkyselynä 25.11.-14.12.2015. Kyselyyn vastasi 1 170 yrittäjää eri toimialoilta ympäri Suomea.



Tuoreet tuomioistuinratkaisut vahvistavat autonhuollon kilpailua

Autonvalmistaja Kia on hävinnyt kaksi oikeusjuttua, jotka vahvistavat Teknisen Kaupan ja Palveluiden yhdistyksen tiedotteen mukaan autonhuollon kilpailua.

Auton takuu säilyy huolloissa - valmistajan tulee antaa autodatansa kaikille huollon toimijoille.

Ruotsin markkinaoikeuden tuomio tapauksessa KIA sai lainvoiman 28.12.2015.

Jo vuonna 2012 Ruotsin markkinaoikeus langetti KIAlle viiden miljoonan Ruotsin kruunun sakon kilpailun rajoittamisesta KIAn edellytettyä auton huollattamista merkkikorjaamoissaan takuun säilymiseksi. KIAn valitus ratkaisusta on nyt kolme vuotta myöhemmin hylätty korkeimmassa oikeusasteessa, ja sakot sekä kantajan (SBF) oikeudenkäyntikulut tulevat KIAn maksettaviksi.

Lue lisää...


CTI-lupakäytäntö helpottaa puukuljetuksia kelirikkoaikaan

Säädettävillä rengaspaineilla (CTI) puutavara-autolle lupa ajaa painorajoitetuilla teillä kelirikkoaikaan

Säädettävillä rengaspaineilla (CTI) varustettujen puutavara-autojen on mahdollista hakea lupaa ajaa painorajoitetuilla teillä kelirikkoaikaan, kertoo Liikennevirasto tiedotteessaan. Aiemmin tämä on ollut mahdollista Lapin alueella, mutta nyt yhteinen lupakäytäntö koskee koko maata.

Uusi yhteinen lupakäytäntö on kokeilu, jonka tarkoituksena on lisätä joustavuutta ja parantaa teollisuuden mahdollisuuksia saada puuta kelirikkoaikaan mahdollisimman vähäisin estein ympäri Suomen. Liikenneviraston mukaan säädettävien rengaspainejärjestelmien ansiosta maanteille ei aiheudu liiallista haittaa.

Säädettävillä rengaspaineilla varustettujen autojen kuljetuslupaa painorajoitetuille teille haetaan tiekohtaisesti kyseessä olevan alueen ELY-keskuksesta. Lupakäsittelyssä huomioidaan kuljetuksen tarpeellisuus, kuljetuksen massa sekä luvan kohteena olevan tien kunto. Luvansaaja vastaa siitä, että kuljetuksessa käytettävän auton rengaspaineet säädetään aina olosuhteiden vaatimalle tasolle eikä ajoneuvo riko tietä. Kuljetuslupa painorajoitetuilla teillä on maksullinen ja määräaikainen.


Öljytuotteiden kokonaiskulutus väheni vuonna 2015

Öljytuotteita myytiin viime vuonna kotimaahan yhteensä 7,7 miljoonaa tonnia, ilmenee Öljy- ja biopolttoaineala ry:n tilastosta. Luku sisältää polttonesteiden lisäksi bitumit ja voiteluaineet sekä petrokemianteollisuuden raaka-aineet. Määrä on 1,2% vähemmän kuin edellisenä vuonna.

Moottoribensiiniä myytiin vuonna 2015 noin kaksi miljardia litraa, mikä on 1,6% edellisvuotta vähemmän. Viime vuonna myydystä bensiinistä 63% oli 95 E10 -bensiiniä. Dieselöljyä puolestaan myytiin viime vuonna vajaat kolme miljardia litraa, mikä on 1,2% enemmän kuin vuonna 2014. Dieselkäyttöisten henkilöautojen määrä kasvoi viime vuonna Trafin tilastojen mukaan 4,4%.

Kevyttä polttoöljyä myytiin vuonna 2015 lähes 1,8 miljardia litraa. Tämä oli 1,7% enemmän kuin edellisenä vuonna. Kasvun arvioidaan pääosin tulevan maatalouden viljankuivauksen käyttämästä polttoaineesta johtuen kesän kylvöjen myöhästymisestä.

Pääosin teollisuudessa käytettävää raskasta polttoöljyä myytiin viime vuonna noin 404 000 tonnia, mikä on runsaat 8% vähemmän kuin edellisenä vuonna.

Lentopetrolin kokonaismyynti oli viime vuonna vajaat 907 miljoonaa litraa, mikä on noin 2,8% enemmän kuin vuonna 2014. Lentopetrolista lähes 90% käytetään ulkomaanliikenteessä.


Fiat Fiorino palaa Suomen markkinoille

Fiat iskee pienten tavara-autojen markkinoille 14 990 euron hintapyynnillään

Fiat Professional ilmoittaa tuovansa Fiorino kevytpakettiauton takaisin Suomen markkinoille. 

Kevyen malliuudistuksen läpikäynyttä 2,5 m3 tavaratilalla ja noin 600 kg kantavuuden tarjoavaa Fiorinoa tullaan tarjoamaan kahdella eri tehoisella 1.3 -litraisella turbodiesel-moottorilla, joko 80 tai 95 hevosvoimaisena.

Uudessa mallissa on edellisestä Fiorino-mallista tuttuja ominaisuuksia kuten Start & Stop -järjestelmä, ”älykäs” laturi sekä säätyvätilavuuksinen polttoainepumppu.
Robotisoidulla Comfort-Matic -vaihteistolla Fiorinon polttoaineenkulutuksen luvataan olevan vain 3.8 litraa 100 kilometrillä ja hiilidioksidipäästöt 100 grammaa per kilometri.

Valmistajan mukaan uudessa Fiorinossa on yhtä kattava turvavarustelu kuin edeltäjässään: ABS-jarrut, joissa sähköinen jarruvoiman jako (EBD), ajonvakautusjärjestelmä ja luistonesto (ESC), HBA, joka lisää jarruvoimaa hätätilanteissa ja mäkilähtöavustin eli Hill Holder. Lisävarusteena kerrotaan olevan saatavissa mm. pysäköintitutka sekä etumatkustajan turvatyyny.

Ensimmäisten uusien Fiorinojen kerrotaan olevan jälleenmyyjillä kesäkuusta alkaen. Hintapyynnit alkavat perusmallin noin 15 000 eurosta. Sillä hinnalla Fiat Fiorino on Suomen edullisin dieselpakettiauto.


Cramo ostaa Kurottaja- ja Kuljetuspalvelu Parviainen Oy:n

Cramo vahvistaa logistiikka- ja kurottajapalveluitaan ostamalla kurottajapalveluita tarjoavan Kurottaja- ja Kuljetuspalvelu Parviainen Oy:n (”Parviainen”) liiketoiminnan. Kauppa toteutuu liiketoimintakauppana.

Vuonna 2004 perustettu Kurottaja- ja Kuljetuspalvelu Parviainen Oy on Suomen suurin yksityinen kurottajapalveluita tarjoava yritys. Parviaisen toiminta on keskittynyt pääasiassa Etelä-Suomeen. Yhtiön liikevaihto vuonna 2015 oli noin kolme miljoonaa euroa ja vuodelle 2016 odotetaan liikevaihdon kasvua.

Parviaisen 23 työntekijää siirtyvät vanhoina työntekijöinä Cramon palvelukseen.


Valtiolta pelinavaus kuljetusalan elvyttämiseksi

Liikenne- ja vitsintäministeriö on lähettänyt lausuntokierrokselle esityksen, jonka mukaan kunnat vapautettaisiin asteittain nykyisestä hiekoitushiekan siirtovelvoitteestaan.

Lausuntokierrokselle lähteneen esityksen mukaan vuoden 2018 alusta lähtien kuntien ja kaupunkien alueille kertyneen hiekoitushiekan keräys ei olisi enää kuntasektorin vastuulla. Jatkossa edellä mainitut huoltotoimenpiteet hoidettaisiin yksityisin voimin, kuorma-autoihin tätä tarkoitusta varten kehitetyllä, katupölyn koostumuksen ja rakenteen tunnistavalla keräyslaitteistolla.

Suomessa kehitetyn ja jokaiseen rekisteröityyn ja maamme alueella operoivaan ulkolaiseen yli 6,5 -tonnin kokonaispainoiseen autoon pakolliseksi tulevan, noin 2000 kg painavan Pölyvex 2000 laitteiston kustannusarvio on nykyisellä autokannalla 27 000 euroa autoa kohden.

Katu-alueiden puhdistus on tarkoitus suorittaa paikallisten kuorma-autoyrittäjien voimin, siten että valtio korvaa laitteiston käytöstä 1,04 euroa ajettua kilometriä kohden. Kilometriseurannan ja kilometrikorvausten valvonta on annettu juuri perustetun InnApita-Secure Start-up -yhtiön hoidettavaksi.

InnApita-Securen julkaiseman tiedotteen mukaan nyt aloitettava kokeilu on vain pyramidin huippu uusissa kuorma-autoilijoille tulevaisuudessa tarjottavissa ansaintamahdollisuuksissa.

Siirtovelvoitteen muutoksen tavoitteena on ollut varmistaa yhteiskunnallisesti merkittävien katujen ja piha-alueiden puhtaanapysyminen myös hiekoitus-sesongin ulkopuolella.

Hiekoitushiekan siirtovelvoitteen piiriin kuuluvat aluksi Pirkanmaan ja Päijät-Hämeen sekä Pohjois-Pohjanmaan ELY-keskuksen alueelle rekisteröidyt kuorma-autot.

Nyt suunniteltava järjestelmä on tutkimustemme mukaan ainoa vaihtoehto hiekoitushiekan ja katupölyn puhdistamiseen tulevaisuudessa. Samalla se antaa kunnollisen piristysruiskeen suomalaiselle, laittoman kabotaasin kanssa painivalle kuljetusalalle. Lakialoite alustettiin siltä kannalta että keräyslaitevelvoite koskisi myös maamme alueella liikkuvia ulkolaisia hyötyajoneuvoja, kertoo Kansallisen katupölyinstituutin yli-intedentti Dustin Nose-Canal Mikkelin kansallisilla katupölypäivillä.

Siirtovelvoite on säädetty tietoyhteiskuntakaaressa määräaikaiseksi, ja sen voimassaolo päättyy vuoden 2039 lopussa. Muutos nopeuttaa hallituksen tavoitetta norminpurusta.


Wabcolta uusi OnLane -kaistavahti

Wabco esitteli MATS (Mid-America Trucking Show) 2016 -messuilla uuden OnLane -kaistavahdin, jossa kaistavahdin korkearesoluutioinen kamera yhdistyy SmartDrive -videoanalytiikkateknologiaan. Aiemmin vastaavien ominaisuuksien hyödyntäminen on yhtiön mukaan vaatinut kahta erillistä kameraa.

OnLane -kaistavahti varoittaa kuljettajaa visuaalisella merkillä, äänimerkillä tai tuntoaistiin perustuvalla merkillä, jos ajoneuvo ajautuu tahattomasti pois oikealta ajokaistalta. Suorituskykyä analysoimalla SmarDrive -teknologia puolestaan auttaa laskemaan polttoaineen kulutusta sekä parantaa turvallisuutta ja tuottavuutta.


MAN ajautumassa vakavaan kriisiin

Volkswagen-konserniin kuuluva MAN on syvässä kriisissä. Kaikki keskeiset taloudellista tilaa kuvaavat mittarit ovat painuneet vahvasti miinuksen puolelle.

MAN heikon tilanteen takana on ennen kaikkea Etelä-Amerikan, tarkemmin Brasilian talousalueen taantuma. Tilikaudella 2015 MAN ryhmän tulos oli 92 miljoonaa euroa, kun se oli vuonna 384 miljoonaa euroa. Muutos -76%. MAN ryhmän liikevaihto laski neljä prosenttia 13,7 miljardiin euroon.

Autopuolen eli MAN Truck & Bus:in osuus ryhmän liikevaihdosta oli 9,0 miljardia euroa, mikä on 7 prosenttia enemmän kuin edellisenä vuonna. Ajoneuvoja myytiin yhteensä 79 222 kappaletta.

MAN ryhmän on vaikea pyytää taloudellista apua päästöskandaalin jälkilöylyjen kanssa painivalta Volkswagenilta, joka olisi todennäköisesti tällä hetkellä mieluimmin ottavana kuin antavana osapuolena yhtiön rahoituspuolella. 

MAN toimitusjohtaja Joachim Drees:n mukaan MAN ryhmä on aloittanut kannattavuuden parantamiseen ja tehostamiseen tähtäävät toimet kaikilla aloilla. Erityisiksi toimenpiteiksi Drees nostaa kuorma-autotuotannon tehostamisen ja yhtiön hallintorakenteiden uudelleenjärjestelyn.

Aloitetuista elvytystoimista huolimatta markkina-analyytikot odottavat MAN:in tuloksen jopa laskevan kuluvana vuonna edellisvuoteen verrattuna.


Citroen-Peugeot pakut uudistuvat täysin

Jumpy ja Expert ovat pysyneet kauan kuosissaan. Henkilöautoissakin käytetty EMP2 pohjalevy tulee vielä tänä vuonna kantamaan täysin uudistuneet Citroen ja Peugeot pakettiautot. Moottoreita tulee 95-180 hv teholuokkiin perinteisesti pihillä 5-6 l/100 km kulutuksilla. Automaattinen 6-vaihteinen vaihteisto saa 2018 seurakseen 8-lovisen automaattivaihteiston, jolla täytetään tulevat kiristyneet päästömääräykset.


Roclan trukin mainio käyttäjäkokemus ansaitsi Red Dot -palkinnon

Roclan uusi työntömastotrukki Humanic² on voittanut Red Dot 2016 -muotoilupalkinnon. Palkinto on yrityksen viides Red Dot -muotoilupalkinto.

”Tuotteesta syntyvään kokemukseen vaikuttavat muotoilun ohella monet asiat. Tämän tuotteen osalta olemme saaneet myös erittäin hyvää palautetta käytettävyydestä, lastinhallinnasta ja ajettavuudesta. Se, että kokonaiskokemus on hyvällä tasolla, viestii parantuneesta kilpailukyvystä ja tietotaidostamme kehittää entistäkin parempia tuotteita.”, toteaa Roclan muotoilupäällikkö Kero Uusitalo.

Kilpailun tuomaristoon kuului 41 asiantuntijaa, jotka arvioivat tuotteiden innovatiivisuutta, laatua, käytettävyyttä ja ekologisuutta. Kilpailussa oli mukana yhteensä 5214 tuotetta 57 eri maasta ja palkintoja jaettiin 31 luokassa. Kilpailun palkinnot jaetaan Red Dot -gaalatilaisuudessa Essenissä 4. heinäkuuta 2016.


Renault Master Euro 6 -moottorilla

Renault Trucksin Renault Master on nyt saatavana Euro 6 -moottorilla. Uudella 2,8–4,5 tonnin ja 110–170 hevosvoiman Master-mallistolla on Euro 6 -hyväksyntä sekä kevyiden että raskaiden ajoneuvojen luokassa. Näin siihen voidaan asentaa myös raskaita päällirakenteita, kuten nostokori. Renault Trucks voi tarvittaessa toimittaa myös tehdasasennettuja päällirakenteita, kuten tasalavan, umpikorin tai kippilavan. Kesän 2016 aikana mallisto täydentyy myös automaattivaihteistolla, joka on saatavilla 170hv moottorin yhteyteen.

Renault Master Euro 6 -versiot hyödyntävät SCR (Selective Catalytic Reduction) -puhdistustekniikkaa. SCR-järjestelmä ja AdBlue®-aineen ruiskuttaminen pakokaasujen joukkoon pienentävät yhtiön mukaan päästöjä merkittävästi. Renaul Master on varustettu 22 litran AdBlue®-säiliöllä ja se on sijoitettu tankkausvirheiden välttämiseksi eri puolelle ajoneuvoa kuin dieselpolttoainesäiliö. 22 litran AdBlue® -säiliön ansiosta Renault Masterin toimintasäde voi yhtiön mukaan olla jopa 12 000 kilometriä.


Paikannusteknologia vauhdittaa paketin noutamista postista

Posti vauhdittaa pakettien noutamista iBeacon-sisäpaikannusteknologiaa hyödyntämällä. Nopeus perustuu asiakkaan älypuhelimen Posti-sovelluksen tunnistamiseen asiakkaan tullessa postiin. Teknologian ansiosta paketit on mahdollista tuoda valmiiksi pikanoutotiskille, josta asiakas voi paketin noutaa.

Asiakkaat pääsevät käyttämään uudenlaista pikanoutoa viidessä postissa Helsingissä, Espoossa, Tampereella ja Turussa. Ensimmäisessä vaiheessa pikanouto-ominaisuus toimii Android-käyttöliittymillä.

Paikannusteknologian käytöstä kerätään kokemuksia posteissa seuraavan puolen vuoden ajan. Postin kumppani pilotissa on ICT-ratkaisuja kehittävä CGI.

Näin pikanouto toimii:

Kun asiakas on aktivoinut Posti-sovelluksessa pikanouto-ominaisuuden, hänen tulostaan postiin saadaan tieto kassalle. Asiakkaan Posti-sovellus kysyy, onko hän noutamassa lähetystä, ja lähetys haetaan valmiiksi pikanoutotiskille. Asiakas saa lähetyksen mukaansa ilman ylimääräistä kuittausta, sillä hän on tunnistautunut jo ottaessaan käyttöön Posti-sovelluksen.