MAN - Vaihtoautot

Kaasu- tai sähkökäyttöisten raskaiden ajoneuvojen enimmäismassaa korotetaan

Kaasua tai sähköä käyttävien raskaiden ajoneuvojen suurimpia sallittuja massoja korotetaan asianomaisen vaihtoehtoisen käyttövoiman tai sen teknologian tarvitseman painon verran.

Kaksiakselisten kuorma-autojen kokonaismassa saa olla enintään 19 tonnia. Vastaava yhden tonnin korotus samoin ehdoin koskee kaikkia kolmiakselisia autoja, myös kolmiakselisia linja-autoja. Samalla kaksiakselisten linja-autojen suurin sallittu kokonaismassa korotetaan 18 tonnista 19,5 tonniin. Korotus ei edellytä vaihtoehtoisen käyttövoiman käyttöä.

Lue lisää...


Uusi Sisu 1000 hv?

Auto, tekniikka ja kuljetus 2/2017 peräänkuulutti Sisu Polar Timber 8x4 koeajoselostuksessaan mahdollisuutta nähdä Sisulla vielä 625 hv:aa enemmänkin kaakkeja konehuoneessa. Nyt on lehdelle vahvistettu: lisää on tulossa niille jotka sitä kaipaavat!

Lehden paikallinen "agentti Salomon Salakyttä" on lähettänyt toimitukseen kolme valokuvaa verkkoaidan takaa tehtaan pihalta Karjaalla: eurolavalla muoviin kääritystä isosta moottorista, viisiakselisen Sisun taakse piilotetusta uudesta "suurteho-Sisusta" sekä erillisestä isosta pakkauslaatikosta.

Arvailut käyvät kuumina. Mitä on tarjolla? Lue Auto, tekniikka ja kuljetus 4/17, ilmestyy 12.5.2017.


120 km/h pinotuilla kuorma-autoilla

Amerikkalaisilla on erikoinen tapa kuljettaa rekan nuppeja tehtailta asiakkaille. Nupit pinotaan päällekkäin ja kiinnitetään toisiinsa etuakseleista kääntöpöytiin.

Lisätietoa tästä melko hurjapäisestä kuljetusmetodista ja muita USA:n kuulumisia Amerikan reportistamme uudessa, 12.5 ilmestyvässä Auto tekniikka ja kuljetus lehdessä (ATK 4/2017).



Esiselvitys suosittaa alkopuomeja satamiin

Trafin, Ely-keskusten ja Liikenneturvan tuore esiselvitys suosittaa satamiin asennettavia alkopuomeja mahdollisena liikenneturvallisuutta lisäävänä tekijänä. Esiselvityksen mukaan kokeilulla ei saa kuitenkaan olla vaikutuksia laivaliikenteen sujuvuuteen tai laivojen rotaatioon.

Idea mahdolliseen alkopuomikokeiluun satamissa on saatu Ruotsista, missä alkopuomeista on saatu hyviä kokemuksia ja niiden käyttö satamissa on päätetty vakinaistaa. Nyt julkaistun esiselvityksen mukaan puomien käyttöä kannattaisi kokeilla myös Suomessa osana liikenteen automaattista valvontaa.

Ruotsissa alkopuomit on asennettu satamiin laivoista tulevien autojen ulosmenoreiteille. Puomin kohdalla kuljettaja puhaltaa kontrollisuppiloon ja jos puomi ei aukea, niin poliisi tai muu valvontaviranomainen tulee tekemään uuden puhalluskokeen. Tarvittaessa alkopuomit voi myös kytkeä pois käytöstä, jolloin liikenne laivoista kulkee normaalisti.

Teknisesti ja juridisesti alkopuomitoiminnan käynnistäminen Suomessa olisi mahdollista, mutta ei kuitenkaan ilmaista. Esiselvityksen mukaan alkopuomilaitteiden hankkiminen yhteen satamaan maksaisi noin 250 000 euroa.


Nopeat kuljetuspalvelut parantavat raskaskonealan palvelua

Kuluttajapuolella nettikauppa ja valmistavan teollisuuden Just-In-Time -filosofia siirtävät tavaraa varastoista kumipyörille. Kokoonpanoa suorittavalle verstaalle oleellisin asia on perille saapumisen oikea ajoitus minuutin tarkkuudella, vaikka tilaus on saatettu tehdä jo kuukausia aiemmin.

Raskaskonealan korjaamopalveluissa pelkkä tavaran tarkka perilletulon ajoitus ei kuitenkaan riitä. Lisävaatimuksena Just-In-Time -rutiiniin on minimoida tilauksen ja toimituksen välinen aika. Varaosan tulisi saapua perille niin varhain aamulla, että verstaan normaalihintainen seitsemästä neljään -työaika olisi käytössä osaa asennettaessa.

Vuoden 2016 keväällä Komatsu Forest Oy lähti hyödyntämään yli-yön -toimituksia huolto- ja korjaamopalveluissaan. Järjestelmä toimii jo nyt erinomaisesti. Tällä hetkellä kaikki Komatsu-metsäkonekorjaamot ovat nopean jakelun piirissä, iltapäivän puoli viideltä tehty tilaus on aamuseitsemältä perillä Vaasa-Ilomantsi -linjan eteläpuolisissa huoltopisteissä.

Lue lisää...


Iveco bus julkaisi uuden Busmaster- verkkosivuston

Sivustolla asiakkaat voivat tutustua etumoottoristen Daily- ja Euromidi-ajoneuvojen runkovalikoimaan. Esillä on laaja valikoima Iveco bus:in minibusseja hotelli- ja VIP-kuljetuksiin soveltuvista malleista suuren matkustajakapasiteetin koulukuljetusmalleihin.

Tähän mennessä Busmaster- sivulle on listattu jo yli 80 ajoneuvoa. Internetsivusto tarjoaa yksinkertaistetun haun kolmen kriteerin perusteella: käyttötapa (kaupunki, kaupunkien välinen, turismi, koulukuljetus), matkustajamäärä ja maantieteellinen alue.

Busmasteriin voi tutustua osoitteessa: www.busmaster.com


Göteborg: Suomi syrjii Volvoa, puolustusvoimien hankinnoissa jälleen "astian maku"

Puolustusvoimien kuorma auton hankinta: miksi Sisu  ei kelpaa
Sisu ei kelpaa Suomessa, muualla kyllä.

Puolustusministeriö antaa toimeksiannon puolustusvoimien autohankinnoille. Valtion "hankintatoimisto" Hansel määrittelee tarjousehdot ja aikarajat.

Ruotsissa ihmetellään nyt, kuinka kauan Volvon syrjiminen Suomen puolustusvoimien autohankinnoissa saa jatkua. Volvolla viitataan mielellään taannoiseen tarjouskilpailuun, jonka voittajaksi, parhaan tarjouksen antajaksi selviytyi Volvo. Sen perusteella Suomen puolustusvoimille ei ostettu ainuttakaan Volvoa.

Lue lisää...


Vantaalle raskaan liikenteen kaasutankkausasema

Vantaan Tulkintielle aukeaa kaasutankkausasema palvelemaan henkilö- ja hyötyajoneuvojen ja raskaan liikenteen tarpeita kesän 2017 aikana. Tankkausaseman käyttöönottopäivämäärä tarkentuu rakennustöiden edetessä.

Kesän 2017 aikana tulee useita uusia tankkausasemia palvelemaan kasvanutta liikennekaasun kysyntää muun muassa Poriin, Hämeenlinnaan, Vantaan Petikkoon ja Jyväskylään. Uudet tankkausasemat keskittyvät pääosin kaupunkialueille ja liikenteen solmukohtiin.

Ensimmäisiin raskaan liikenteen tankkausasemiin Gasum saa Verkkojen Eurooppa (Connecting Europe Facility) -tukea, jonka avulla selvitetään LNG/CNG-tankkausasemaverkoston mahdollisuuksia ja toteutetaan neljä pilottiasemaa. Gasum on avannut vuoden 2019 aikana pilottiasemat Helsingin Vuosaareen ja Turun sataman läheisyyteen.


Helsinki lakkauttaa Hernesaaren helikopterikentän

Helsingin kaupunki on irtisanonut Hernesaaren helikopterikentän vuokrasopimuksen. Kenttä olisi tyhjennettävä 31.12 2017 mennessä. Irtisanoessaan vuokrasopimuksen Helsingin kaupunki kuitenkin jättii huomioimatta, että eräiden kenttää käyttävien helikopteriyrittäjien kanssa oli tehty vuokrasopimus vuoden 2018 loppuun saakka. Seurauksena Helsinki on nyt siirtänyt kentän lakkauttamispäivämäärää 31.12.2018 saakka.

Helsinki perustelee lakkauttamista rakennustilan ja maa-aineksen läjityksellä, kun Hernesaareen rakennetaan asunnot 6000 uudelle asukkaalle. Helikopterikentän alue jää tyhjäksi talorakentamisen jälkeen, jolloin sitä on tarkoitus käyttää veneiden talvisäilytyspaikkana.

Kentän sulkemista vastustivat mm. puolustusvoimat, ambulanssikopterit, drone-kehittäjät ja risteilysataman turistit, joilta poistuu mahdollisuus nopeisiin Tallinna-lentoihin ja Helsinki sight seeing lentoihin. Puolustusvoimat ja ambulanssilentoja suorittavat pityivät kenttää välttämättömänä turvallisuustekijänä kriisitilanteissa.

Hernesaaren kopterikentällä toimii toistakymmentä yrittäjää ja alun kolmattakymmentä työpaikkaa. Kenttä on aloittanut toimintansa 1975 kansainvälisen ETYK-rauhankokouksen osanottajien nopeimpana yhteytenä Helsingin keskustan avainpaikoille.


Eduskunta: 13 Euroopan maan vastalause Malmin lakkauttamiselle (2017-04-28)

Eduskunnan liikennevaliokunta on vastaanottanut ja merkinnyt kokouspöytäkirjaansa 26.4.2017 eurooppalaisten moottorilentäjien järjestöjen (AOPA) kirjeet Kyproksesta, Ukrainasta, Islannista, Ranskasta,Virosta, Alankomaista, Italiasta, Luxenbourgista, Kreikasta, Norjasta, Saksasta, Sveitsistä ja Espanjasta.

Kansainväliset moottorilentäjien järjestöt arvostelevat Helsingin Kaupungin päätöstä lakkauttaa Malmin historiallinen ja kansainvälisesti suojeltu lentokenttä ja vastustavat sen sulkemista.


 

Volkswagen Center Airport 50 vuotta

Volkswagen Center Airport avattiin vuonna 1967 ja juhlii nyt huhtikuussa 50-vuotissyntymäpäiviään. Vuonna 1967 lehdistötiedotteessa luki: ”VW-Auto Oy:n uusi myynti- ja huoltopiste. VW-Auto Oy rakentaa uuden piirimyyntipisteen Tuusulantien ja Seutulan lentokentälle vievän tien risteykseen. 4.11.66 vietettiin rakennuksella harjannostajaiset. Huoltokorjaamo ja myyntitilat ovat vierekkäin. Huoltokorjaamo rakennetaan tässä vaiheessa 20 paikkaiseksi korjaamoksi, johon kuuluu peltikorjaamo, maalaamo, yleiskorjaamo, varaosavarasto, konttori- ja sosiaaliset tilat sekä koneteknilliset tilat. Uusi VW-piiri Helsinki Pohjoinen, valmistuu palvelemaan asiakkaitaan ensi vuoden alussa.”

Autokauppaa leimasivat tuolloin valtiovallan toimenpiteet, sillä ajalla 21.9–15.11.1967 vallitsi täydellinen autojen tuontikielto, markka devalvoitiin ja uusi autoverolaki astui voimaan 15.11. Suomen Pankki kiristi tuontiluottomääräyksiä ja autoja, joita ei ollut maksettu tehtaalle, ei saanut enää varastoida vapaasatamassa.

Nykyisin Volkswagen Center palvelee asiakkaitaan samassa paikassa kuin 50 vuotta sitten. Tänä päivänä Volkswagen Center Airport on Suomen toiseksi suurin Volkswagen myynti- ja huoltoliike.

Lue lisää...


Volvolta uusi VNR kuorma-auto Pohjois-Amerikkaan

Volvo trucks on julkistanut uuden VNR- mallin joka on monipuolinen alueellisiin kuljetuksiin ja nykyisiin jatkuvasti muuttuviin toimitusvaatimuksiin suunniteltu kuorma-auto.

Uudistettu aerodynaaminen suunnittelu, uudelleenmietityt työn vaatimukset kuorma-autolta ja uusi moottori ja vaihdelaatikko ovat olleet etualalla mallin suunnittelussa. Parannuksia on myös turvallisuudessa ja kuorma-auton yhteyksissä tietoverkkoon. VNR sopii monipuolisiin kuljetuksiin kaupunkialueilla. Polttoainetaloudellisuuden luvataan paranevan 3.5 prosentilla edelliseen malliin verrattuna.


Yksityisille junaoperaattoreille yhteistyöjärjestö

Yksityisille junaoperaattoreille ja -yhtiöille on perustettu yhteistyöjärjestö Alliance of Rail New Entrants (ALLRAIL). Järjestön julkilausuttuna tavoitteena on tukea tavara- ja henkilöraideliikenteen säädöksien ja rajoitteiden purkamista, että kynnys raideinfrastruktuurin käytölle EU-maissa madaltuisi. Allrail perustettiin Brysselissä European Rail Freight Association -järjestön toimesta, jonka jäseniä ovat open access -operaattorit LEO Express ja Regiojet Tšekistä, MTR Nordic Ruotsista, NTV Italiasta ja Westbahn Itävallasta sekä itsenäinen lippujälleenmyyjä Trainline. Lisää jäseniä odotetaan tuevan mukaan lähikuukausien aikana.


Suomalaiselle jäänmurtajaosaamiselle tarvetta Yhdysvalloissa

Finnpron mukaan Suomalaista jäänmurtajaosaamista arvostetaan Yhdysvalloissa. USA:n rannikkovartiosto (USCG) ja suomalaiset yritykset ovat jo pitkään tehneet yhteistyötä. USCG on ilmoittanut tarvitsevansa vähintään kaksi raskasta polaarijäänmurtajaa. Julkisuudessa on myös esitetty, että USCG:llä on tarve hankkia kolme raskasta ja kolme keskiraskasta jäänmurtajaa. Mahdollisuus on otollinen suomalaisyrityksille, jotka jo nyt suunnittelevat 80 prosenttia ja rakentavat 60 prosenttia maailman jäänmurtajista.

Lue lisää...


Eerola-yhtiöt ajamaan omista jätteistä tuotetulla biokaasulla

Ympäristöhuoltoalan asiantuntija Eerola-yhtiöt hyödyntää jatkossa Gasumin jätehuoltopalvelua toimittamalla keräämänsä rasvakaivolietteen biokaasun tuotantoon. Yritys tankkaa jatkossa biokaasua raskaaseen sekä kevyeen kalustoonsa.Se siirtyy ensimmäisenä Suomessa ajamaan kotimaisella ja uusiutuvalla omista jätteistä tuotetulla biokaasulla.

Eerola-yhtiöt tyhjentää yhtenä toimenkuvanaan rasvanerotuskaivoja. Kaivot ovat jokaisen ravintolan ja keittiön perusvaruste, ja niihin erottuu kaikki keittiön viemäriveden joukossa oleva rasva. Aiemmin kaivoista tyhjennetty rasva on viety hyödyntämättä jätevedenpuhdistamolle ja kaatopaikalle. Nyt kuitenkin rasvan energiamäärä saadaan biokaasulaitoksella uusiokäyttöön.

Gasumin biokaasulaitokset ottavat Eerola-yhtiöiden jätekaivoista keräämää rasvaa vastaan ja tuottavat siitä uusiutuvaa, täysin kotimaista biokaasua. Eerola-yhtiöt tulee käyttämään tätä biokaasua aluksi kolmessa Scanian kaasukuorma-autossa sekä viidessä Veholta hankitussa kaasukäyttöisessä Mercedes-Benz Sprinterissä.

Rasvakaivolietteen hyödyntämisestä polttoaineena syntyy huomattavia päästövähennyksiä. Kun Eerola-yhtiöt rupeaa käyttämään biokaasua polttoaineenaan kahdeksassa ajoneuvossa, vähenevät niiden käytöstä syntyvät CO2-päästöt yhteensä jopa 2 600 tonnia vuodessa. Tämä vastaa lähes 600 asunnon (70 m2) lämmityksestä aiheutuvia päästöjä.

 

 

 

 


Tutustu lehtiimme! Tutustumistarjous!
Vuokraa toimitilaa! Toimitilaa tajolla!