Autonomisia laivoja ja tavarat itseohjautuvasti asiakkaille
- Luontiaika
- 03.03.2017 10:22
Digitalisoituvan valmistavan teollisuuden avoin innovaatioekosysteemi DIMECC on käynnistänyt Design for Value (D4V) -ohjelman yhdessä yritysten ja tutkimuslaitosten kanssa. Ohjelman keskeisiä tavoitteita on luoda autonominen tehtaalta kuluttajalle -kuljetusketju, tuoda autonomiset laivat Itämerelle vuoteen 2025 mennessä ja taata itseohjautuvien järjestelmien tietoverkkojen turvallisuus.
DIMECC Oy:n mukaan D4V-ohjelmalla haastetaan nykyisiä liiketoimintamalleja ja toimijoiden rooleja arvoketjussa. Digitaalisen murroksen odotetaan muuttavan ovelta ovelle -toimitusketjun nopeasti mm. tuotanto- ja kuljetusekosysteemeissä, joissa autonomisilla järjestelmillä on olennainen rooli.
Ohjelma on suunniteltu kolmivuotiseksi ja sen laajuus on 19M€. Suomessa toimivia organisaatioita on mukana 18kpl ja kansainvälisiä yhteistyötahoja 11kpl. DIMECC D4V:n julkisen rahoituksen (n. 50%) myönsi Tekes.
Coach of the Year vertailutestiin seitsemän kovaa
- Luontiaika
- 03.03.2017 07:47
Vuoden Matkabussi (Coach of the Year) valitaan Vuoden Kuorma-autosta ja Vuoden Pakettiautosta poiketen suuressa vertailutestissä, jossa 21 Euroopan maata edustavat tuomariston jäsenet mittaavat ja testaavat vertailutestiin kutsutut bussit. Tuomariston jäseninä on alan ammattilehti kustakin maasta. Suomea edustaa tuomaristossa Auto, tekniikka ja kuljetus.
Tänä vuonna Coach of the Year vertailutesti suoritetaan 4.-7.9. Ruotsissa Mantorp Park kilparadan puitteissa ja ympäristössä. Vertailutestiin osallistuvat:
- MAN/Tourliner
- Mercedes/Tourismo
- Irizar/i8
- Carrozzeria Barbi spa/Galileo HD
- Iveco/Evadys
- Scania/Interlink HD
- VDL/FDD2
Kuljetusrikokset kasvoivat vuonna 2016 pahasti Euroopassa
- Luontiaika
- 03.03.2017 07:23
Vuonna 2016 tilastoitiin yhteensä 2,611 kappaletta kuljetusrikosta, eli keskimäärin 5 tapausta vuoden jokaisena päivänä. Tämä ilmenee TAPA (Transported Asset Protection Association) järjestön luvuista. Verrattuna edelliseen vuoteen (2015 1515 kpl) kasvu on merkittävä.
Valtaosa (91,2 %) rikoksista tehtiin kuudessa maassa; Englannissa, Hollannissa, Saksassa, Ruotsissa, Venäjällä ja Italiassa. Teko tehtiin yleensä ajoneuvon kuormatilasta vartioimattomilla levähdyspaikoilla.
Elintarvikkeet ja juomat olivat rosvojen suosikkitavaroita mutta moni muu tuoteryhmä kelpasi myös hyvin. Suurin varkaus (yli 4 miljoonaa euroa) koski arvometallia ja koruja jotka varastettiin kuljetuksessa Italiassa. Väkivallan käyttö kuljettajaa kohtaan tai väkivallalla uhkaaminen liittyi 87:ään tapaukseen (3,4%).
(Suomen Ammattiliikenne ry.)
EU: Ei puntteja pyöriin
- Luontiaika
- 02.03.2017 20:47
EU-tuomioistuimen päätös Unkarissa sattuneesta tapauksesta, ettei kuljettajan tekemä virhe saa kostautua auton omistamalle kuljetusyritykselle, huolestuttaa "kumipyöräkuljetuksia" valvovaa poliisia EU:n jäsenmaissa. Kyseessä oli EU:ssa yleistynyt tapa, jolla poliisi lukitsee auton pyörät sementtipainoilla tmv. kunnes kuljettajan rikkomuksesta määrätty sakko on maksettu. Usein "sementtikahle" on seurausta ajo-ja lepoaikarikkomuksesta Muun muassa manipuloidulla ajopiirturilla. Tuomion katsotaan suuresti vaikeuttavan poliisin mahdollisuuksia torjua kasvavaa kuljetusrikollisuutta välittömillä toimenpiteillä.
Polkupyörällä viimeiset kilometrit
- Luontiaika
- 02.03.2017 11:55
DHL on aloittanut City Hub -pilottiprojekteja, joissa lisätään tavarapolkupyörien käyttöä kaupunkien sisäisissä kuljetuksissa. City Hub on kustomoitu perävaunu, johon mahtuu neljä DHL Cubicycle -polkupyörille tarkoitettua konttia. Polkupyörä kuljettaa kontin, jonka kantavuus voi olla 125 kg ja tilavuus kuutiometri. DHL:n kuljetusauto tuo perävaunun kaupungin keskustaan, missä kontit lastataan nopeasti polkupyörien kyytiin viimeisen kilometrin kuljetusta varten.
DHL:n laskelmien mukaan City Hub voi korvata kaksi normaalia kuljetusajoneuvoa ja vähentää näin 16 tonnia CO2-päästöjä vuodessa. DHL on aloittanut City Hub -pilottiprojektit Frankfurtissa Saksassa ja Utrechtissa Alankomaissa.
Niemi Palveluille kaksi kaasuautoa
- Luontiaika
- 02.03.2017 07:45
Niemi Palveluiden kaasuautoissa käytetään Gasumin biokaasua, joka valmistetaan biohajoavista raaka-aineista.
Niemi Palvelut on hankkinut muutto- ja jakelukuljetuksiin kaksi Volvo FE CNG -kaasuautoa. Ensimmäinen kaasuauto toimitettiin syyskuussa ja toinen marraskuussa.
Kaasuautoilla hoidetaan pääsääntöisesti kuluttaja- ja yritysmuuttoja sekä valtion ja kuntien virastojen ja liikelaitosten muutto- ja muutosprojekteja. Autoja käytetään myös erilaisissa koti-, toimisto- ja julkitilakalusteiden jakeluajoissa. Niemi Palvelut Oy:n toimitusjohtaja Ilpo Niemen mukaan kokemukset kaasuautoista ovat olleet hyviä.
-Kaasuautot soveltuvat mainiosti muuttologistiikkaan. Henkilökunta on ottanut uuden tekniikan kiinnostuksella vastaan. Heidän kokemuksensa mukaan biokaasuautolla ajaminen ei poikkea merkittävästi muista autoista.
MAN ja CNL tuovat sähkökuorma-autot jakelukuljetuksiin
- Luontiaika
- 01.03.2017 11:26
MAN Truck & Bus ja Itävallan kestävän liikenteen järjestö CNL allekirjoittivat aiesopimuksen yhteistyöstä helmikuussa ja yhteistyösopimuksen allekirjoituksen yhteydessä MAN esitteli uuden, kaupunkien jakeluliikenteeseen tarkoitetun täyssähköisen kuorma-auton prototyypin. Osana yhteistyötä CNL:n kanssa MAN valmistaa testiajoneuvot yhdeksän CNL-jäsenyrityksen käyttöön vuoden 2017 lopulla. CNL on suunnitellut käyttävänsä sähkökuorma-autoja kaupunkien jakelukuljetuksissa vuodesta 2020 alkaen. MAN Truck & Bus on puolestaan työskennellyt uusien kaupunkiympäristöihin soveltuvien kuljetus- ja jäteautokonseptien parissa jo vuodesta 2009 alkaen.
Volvon konseptihybridi kaukokuljetuksiin
- Luontiaika
- 28.02.2017 15:50
Volvo Trucksin konseptikuorma-auto on yhtiön ensimmäinen kaukokuljetuksia varten kehitetty hybridiajoneuvo. Tämän ja muiden entisestään parannettujen ominaisuuksien ansiosta polttoaineenkulutus ja CO2-päästöt pienenevät kaikkiaan noin 30 prosenttia. Konseptikuorma-auto on Volvo FH ja moottorina on Volvo D13 Euro 6 Step C.
Konseptikuorma-auto esiteltiin ensi kertaa toukokuussa 2016, ja nyt Volvo Trucks on kehittänyt ja parannellut sitä entisestään. Uusien aerodynaamisten ominaisuuksien, parannetun vierintävastuksen ja keventyneen painon lisäksi uudessa versiossa on myös hybridivoimansiirto.
Hybridivoimansiirto toimii ottamalla talteen energiaa alamäissä, joiden kaltevuuskulma on yli yhden prosentin, sekä jarrutettaessa. Talteenotettu energia varastoidaan kuorma-auton akkuihin, ja sitä käytetään sähkömoottorin käyttövoimana tasaisilla teillä ja loivissa mäissä. Volvo Trucksin kuljettajaa tukevasta I-See -järjestelmästä on kehitetty erikoisversio erityisesti hybridivoimansiirtoa varten. Toiminto analysoi edessä olevan reitin mäet ja laskee kaikkein taloudellisimman ja tehokkaimman tavan hyödyntää sekä diesel- että sähkömoottoria ja optimaaliset ajankohdat talteenotetun energian hyödyntämiselle.
Hankook avaa testauskeskuksensa Suomessa
- Luontiaika
- 27.02.2017 19:44
Premium-rengasvalmistaja Hankook on virallisesti avannut eurooppalaisen talvirenkaiden testauskeskuksensa, joka on nimeltään Technotrac ja sijaitsee Ivalossa, noin 300 km napapiirin pohjoispuolella. Suomalaiselle Test World Oy:lle annettiin vuoden 2015 lopulla tehtäväksi laitoksen rakentaminen. Testauslaitoksen avaaminen merkitsee sitä, että Hankookin Euroopan markkinoille suunnatut talvirenkaat, jotka kehitetään ja valmistetaan Euroopassa, voidaan nyt myös testata todellisissa eurooppalaisissa talviolosuhteissa.
Uuteen testauslaitokseen kuuluu kolme niin sanottua tasaista testirataa (flat track), joita käytetään jarrutuksen, pidon ja poikkisuuntaisen vakauden testaamiseen lumella ja jäällä, sekä kaksi kuljettajan omakohtaiseen rengasarviointiin tarkoitettua lumella ajettavaa testirataa, jotka on suunniteltu erityisesti täyttämään saksalaisten premium-autonvalmistajien tarpeet. Laitoksella on myös erinomainen infrastruktuuri, johon kuuluu toimistoja ja kokoustiloja ja huipputasoisia korjaamoita sekä suuri kylmävarasto. Ivalon pitkä talvi ja vakaat talviolosuhteet vaikuttivat yhtenä tekijänä päätökseen rakentaa sinne maailman pohjoisin talvitestauslaitos.
Liikenneverkon tulevaisuutta arvioivan parlamentaarisen työryhmän jäsenet
- Luontiaika
- 24.02.2017 17:31
Liikenne- ja viestintäministeriö asetti 8. helmikuuta 2017 parlamentaarisen työryhmän, jonka tehtävänä on määritellä liikenneverkon ylläpitoon ja kehittämiseen tarvittavat keinot. Työryhmän jäsenet on nimetty. Työryhmässä on edustettuna kaikki eduskunnassa edustetut puolueet.
Parlamentaarisen liikenneverkkotyöryhmän työn tavoitteena on luoda kustannustehokas, pitkäjänteinen ja tarkoituksenmukainen suunnitelma väyläverkon kehittämiselle ja rahoitukselle. Lisäksi työryhmän tehtävänä on pohtia keinoja, joilla vastataan kansallisen ilmastopolitiikan liikenteelle asettamiin päästövähennystavoitteisiin ja luodaan edellytyksiä liikenteen automatisaatiolle ja liikenteen digitaalisten palvelujen syntymiselle.
Työryhmän puheenjohtajana toimii liikenne- ja viestintäministeri Anne Berner.
Jäsenet ovat:
kansanedustajat Mirja Vehkaperä ja Markku Rossi, Suomen keskusta
kansanedustajat Jukka Kopra ja Markku Eestilä, Kansallinen kokoomus
kansanedustajat Ari Jalonen ja Jari Ronkainen, Perussuomalaiset
kansanedustajat Krista Kiuru ja Harry Wallin, Suomen Sosiaalidemokraattinen puolue
kansanedustaja Mats Nylund (varajäsen kansanedustaja Mats Löfström), Ruotsalainen kansanpuolue
kansanedustaja Peter Östman (varajäsen kansanedustaja Antero Laukkanen), Kristillisdemokraatit
kansanedustaja Kari Uotila (varajäsen kansanedustaja Katja Hänninen), Vasemmistoliitto
kansanedustaja Olli-Poika Parviainen (varajäsen kansanedustaja Jyrki Kasvi), Vihreä liitto
Työryhmän pysyvinä asiantuntijoina ovat ylijohtaja Juhapekka Ristola, liikenne- ja viestintäministeriöstä, budjettipäällikkö Hannu Mäkinen, valtiovarainministeriöstä ja neuvotteleva virkamies Johanna Osenius, työ- ja elinkeinoministeriöstä. Työryhmän pääsihteerinä toimii ylijohtaja Mikael Nyberg liikenne- ja viestintäministeriöstä.
Työryhmä voi lisäksi asettaa alatyöryhmiä ja käyttää asiantuntijoita.
Työryhmän toimikausi on 28.2.2017–28.2.2018. Työryhmän on tarkoitus antaa väliraportti päästövähennyksiin liittyvistä esityksistä 18. elokuuta 2017.
Lisätietoja
ylijohtaja Mikael Nyberg, p. 0295 34 2474
SEAT Componentes valmistaa Volkswagen-konsernin uuden vaihteiston
- Luontiaika
- 24.02.2017 11:53
SEAT Componentes -tehdas on saanut valmistaakseen Volkswagen-konsernin uuden MQ281-vaihteiston. MQ281 on 6-vaihteinen manuaalinen vaihdelaatikko, joka asennetaan MQB-alustaisiin autoihin. Espanjassa El Prat de Llobregatin kaupungissa sijaitseva SEAT Componentes on yksi Volkswagen-konsernin omistamista vaihteistovalmistajista.
SEAT Componentes aloittaa uuden vaihteiston valmistuksen vuonna 2019 ja tuotannon ennustetaan kasvavan 450 000 yksikköön. Ensimmäinen uudella vaihteistolla varustettu malli tulee olemaan Volkswagen Passat. Vuoteen 2019 mennessä tehtaaseen asennetaan uudet tuotantolaitteet ja -linjat, jotta tehtaassa voidaan valmistaa 1800 uutta MQ281-vaihteistoa päivittäin.
DB Schenker ja Turun kaupunki neuvottelevat kiinteistöjärjestelystä
- Luontiaika
- 24.02.2017 11:44
DB Schenker ja Turun kaupunki neuvottelevat kiinteistöjärjestelystä uuden terminaalin rakentamiseksi Logicityn alueelle. Tällä hetkellä DB Schenkerillä on terminaalitoimintoja Turussa Juhana Herttuan puistokadulla sekä Nosturinkadulla Turun kaupungilta vuokratuilla tonteilla. Yhteensä kahdeksan hehtaarin suuruiset alueet sijoittuvat vireillä olevan Herttuankulma-nimisen asemakaavamuutoksen alueelle.
Autojen turvallisuusstandardien pelätään jäävän kehityksen kelkasta
- Luontiaika
- 24.02.2017 11:08
Euroopan komissio teki viimeisen suuren muutoksen EU:n ajoneuvojen turvallisuusstandardeihin vuonna 2009. Euroopan liikenneturvallisuusneuvoston mielestä EU:n säädökset eivät pysy teknologian perässä.
- Vuonna 2009 harva tiesi Uberista, Teslan 'Autopilot'-toiminnosta tai Googlen itseajavasta autoprojektista. Teknologinen kehitys, varsinkin autoteollisuudessa on jatkunut kiihtyvällä vauhdilla siitä lähtien. Valitettavasti Euroopan komissio ei ole jostain syystä saanut muistiota, Euroopan liikenneturvallisuusneuvosto ETSC:n toimitusjohtaja Antonio Avenoso toteaa.
Seuraava ajoneuvojen turvallisuusstandien päivitysehdotukset on tarkoitus tehdä maaliskuussa 2018.
- Tämä on täysin mahdotonta hyväksyä. Parannetut ajoneuvojen liikenneturvallisuusstandardit ovat kriittisiä liikennekuolemien ja -onnettomuuksien vähentämisessä EU:n teillä, Avenoso sanoo.
ETSC:n mukaan kuluttajat eivät ole tietoisia, että autot, jotka täyttävät ainoastaan minimivaatimukset EU:n turvallisuusstandardeissa, saisivat nolla tähteä Euro NCAP turvallisuustesteissä. NCAP on syyttänyt Fordia tietoisesta Euroopan markkinoille tuodun ajoneuvon turvallisuusteknologiatason pienentämisestä.
Euroopan liikenneturvallisuusneuvosto vaatii muun muassa kuljettajaa avustavien teknologioiden, kuten automaattisen hätäjarrun ja älykkään nopeusavustimen, lisäämistä standardeiksi. Kahdeksan EU-maan liikenneministeriä vaativat aiemmin tässä kuussa EU-komissiolta kuorma-, linja- ja henkilöautojen turvallisuusstandardien päivittämistä vuoden 2017 aikana.
Kevytkuormuri Piaggiolta
- Luontiaika
- 24.02.2017 10:44
Piaggio on paljon muutakin kuin Vespa. Tai Gilera tai Derbi. Tai suuria vesi- ja ilma-aluksia. Piaggio APE, kolmipyöräinen umpi- ja avolavapaku oli suosittu Suomessakin, jopa oman puoliperävaunun vetäjänä.
Uusi nelipyöräinen Piaggio Porter umpi- ja lavapaku on tarjolla myös 11 kW:n sähkömoottorilla 55 Nm väännöllä. Avolavalla omapaino on 1280 kg ja hyötykuorma 520 kg. Kippiautona sillä on 1,2 l:n kaasu/bensamoottori joka antaa 112 Nm tai 97 Nm vääntövoimaa omapaino on 1275 kg ja hyötykuormana 925 kg.
Kaasu-Connect markkinoille
- Luontiaika
- 24.02.2017 10:21
Ford kyntaa tehokkaasti pakettiautoissa. Uusinta on Ford Transit Connect kaasumoottorilla. Ruotsissa1,0 litran 100 hv:n bensamoottori muunnetaan kaasumoottoriksi.
Uutta on myös 130 hv:n diesel-Transit avolavalla. Alle 3,5 t kokonaispainoon mahtuu reilut 1500 kg kuormaa.