MAN - Vaihtoautot

Tavoitteena kaukokuljetusten tehokkuuden parantaminen

Testiautona toimivassa Volvo FH 420:ssa ilmanvastuksen vähentämiseksi taustapeilien virkaa hoitavat kamerat. Aerodynaamisesti optimoidut sivuhelmat peittävät kuorma-auton takapyörät ja kaikki perävaunun pyörät. Aerodynaamiset spoilerit pidentävät perävaunua ja vähentävät ilmanvastusta. Rekanvetäjän keulan sekä pyöränkoteloiden ja askelmien ilmanvastus on optimoitu.

Volvo Trucks on kehittänyt Ruotsin energiaviraston tuella uuden konseptiauton, Volvo Concept Truckin. Konseptiauto on viisivuotisen tutkimusprojektin tulos, jonka tavoitteena on valmistaa aiempaa energiatehokkaampia ajoneuvoja. Valmistajan mukaan se yltää yli 30 prosenttia nykyisiä mallivaihtoehtoja matalampaan polttoaineenkulutukseen.

Ajoneuvoyhdistelmän aerodynamiikkaan tehdyt muutokset ovat merkittävimmässä osassa alhaiseen polttoaineenkulutukseen vaikuttavista tekijöistä.

– Olemme muokanneet koko ajoneuvoa ja optimoineet aerodynamiikan huippuunsa. Konseptiautossa esimerkiksi käytetään kameroita taustapeilien sijaan. Tämä vähentää ilmanvastusta, joten kuorma-auton liikuttamiseen tarvitaan vähemmän energiaa, kertoo Åke Othzén, Volvo Trucksin johtava projektipäällikkö.

Aerodynamiikkaan tehtyjen parannusten lisäksi konseptiautoon on asennettu uudenlaiset renkaat ja perävaunu painaa kaksi tonnia vertailuperävaunua vähemmän. Edellä mainittujen lisäksi muutoksia kerrotaan tehdyn myös voimansiirtolinjaan. Kuorma-autoa testattiin Ruotsin teillä syksyllä 2015.

Volvo Trucksin uuden konseptiauton projektityö alkoi 2011. Tavoite on parantaa kaukokuljetusten tehokkuutta 50 prosenttia.

Joitakin sen aerodynaamisia ominaisuuksia on kuitenkin otettu jo käyttöön Volvo Trucksin ajoneuvojen sarjatuotannossa, ja muita siinä käytettyjä ratkaisuja saatetaan hyödyntää tulevaisuudessa.

 


Suomi ratifioi painolastivesisopimuksen

Suomi on ratifioinut Kansainvälisen merenkulkujärjestön (IMO) vuonna 2004 hyväksymän laivojen painolastivesien käsittelyä koskevan kansainvälisen yleissopimuksen. Liittymisasiakirja toimitettiin IMOn pääsihteerille Kitack Limille 8. syyskuuta.

Yleissopimuksen tarkoituksena on ehkäistä haitallisten vieraslajien leviäminen merialueilta toisille. Itämeren maista Ruotsi, Tanska, Saksa ja Venäjä ovat jo ratifioineet yleissopimuksen ja muissa Itämeren maissa lainvalmistelu on vireillä.Yleissopimus tulee kansainvälisesti voimaan 12 kuukauden kuluttua siitä, kun 30 valtiota ja 35 prosenttia maailman tonnistosta on sopimuksen piirissä. Arvioidaan, että yleissopimus voisi tulla voimaan syksyllä 2017.

Yleissopimus sisältää määräyksiä muun muassa painolastivesien käsittelystä, mahdollisista poikkeuksista ja vapautuksista sekä valvonnasta .Voimaantulo tarkoittaa sitä, että ulkomaanliikenteessä kulkeviin laivoihin tulee lähtökohtaisesti asentaa painolastivesien käsittelylaitteistot.


Suomalaiset korirakentajat IAA:ssa

Pirkanmaalaiset ajoneuvovarustelijat Carsport ja Tamlans on kutsuttu Volkswagenin toimesta Hannoverissa järjestettävään IAA Commercial Vehicles 2016 -näyttelyyn. Suomalaista osaamista esitellään maailman suurimman hyötyautoihin keskittyvän näyttelyn yleisölle Volkswagenin osastolla. Osastolla on esillä muun muassa Carsport-kattokorotettu Volkswagen Transporter GLE V.I.P. ja Tamlansin tuotteita. Tamlans on saanut Volkswagenin myöntämän UBB/LONO-sertifikaatin vuonna 2014.



Kuljetusyrittäjät paremmuusjärjestykseen

Koko EU:n alueella tulee vuoden 2017 alusta käyttöön kaikkia maantieliikenteen kuljetusyrityksiä koskeva riskiluokitusjärjestelmä, jonka perusteella yrityksen hyvämaineisuudesta voi varmistua. Trafin mukaan yhteneväinen riskiluokitus tuo tasapuolisuutta eurooppalaisten kuljetusyrittäjien arkeen ja varmistaa sen, ettei liikenneluvan yhdessä maassa menettänyt yritys voi kiertää säädöksiä hakemalla lupaa toisesta maasta.

Trafin kehityspäällikkö Mikko Västilä: ”Riskiluokituksen käyttöönotto vastaa osaltaan myös sektorin harmaan talouden torjuntaan ja siihen, etteivät ns. postilaatikkoyritykset saa jalansijaa kuljetusmarkkinoilla.”

Lue lisää...


Hissialan koulutusta tarjolla

KONE hakee tammikuussa 2017 alkavaan kaksivuotiseen hissitekniikan koulutusohjelmaansa innostuneita ja motivoituneita sähköalan osaajia eri puolilta Suomea.

Haku on avoinna 21.10.2016 saakka, ja lisätietoja koulutusohjelmasta on saatavilla Internet-osoitteessa http://www.kone.fi/kone-yrityksena/kone-uralle/opiskelijat-vastavalmistuneet/teollisuusoppilaitos/oppilaaksi-hakeminen/.

Tammikuussa 2017 alkavaan koulutusohjelmaan valitaan noin 20 uutta opiskelijaa.

Koneen mukaan Hissiasentajiksi opiskelevilla on tarjolla erinomaiset työllisyysnäkymät


Posti luopuu Orimattilan logistiikkakeskuksesta

Posti Groupin tytäryhtiö Posti Kiinteistöt Oy on tänään allekirjoittanut sopimuksen, jolla se myy 74 000 neliömetriä käsittävän Pennala 2 -logistiikkakeskuksen RBS Nordisk Rentingille. Orimattilassa sijaitseva kiinteistö on valmistunut 2012–2013.

Kiinteistön myynti on osa Posti Groupin mukaan osa suunnitelmaa jossa se vapauttaa pääomaa muun muassa kasvuun ja uudistumiseen.

Posti Group jatkaa toimintaansa Pennala 2:ssa pitkäaikaisella vuokrasopimuksella.

Posti Kiinteistöjen vastuulla on yhteensä noin 630 kohdetta, joiden pinta-ala on yhteensä yli 900 000 neliömetriä.


Puuöljyn merikelpoisuutta tutkitaan

Puuöljyn merikelpoisuutta tutkitaan

Ruoppausyhtiö Boskalis sekä merenkulun biopolttoaineiden toimittaja GoodFuels Marine ovat tehneet onnistuneet kokeet UPM:n puupohjaisella BioVerno -biopolttoaineella laivan polttoaineena. Boskaliksen ruoppausalus on onnistuneesti käyttänyt parhaimmillaan 50 prosenttia biopolttoainetta sisältävää polttoaineseosta laivassaan.Testit tehtiin Lappeenranna biojalostamossa valmistetulla polttoaineella Markermeer-järvellä Alankomaissa.


H1

Tekstiä H1:n jälkeen. 

H2

Tekstiä H2:n jälkeen. 

H3

Tekstiä H3:n jälkeen. 

H4

Tekstiä H4:n jälkeen. 

H5

Tekstiä H5:n jälkeen. 

H6

Tekstiä H6:n jälkeen. 

<iframe width="529" height="298" src="https://www.youtube.com/embed/7zf75w6XT3o?list=PLlx-UTZwJkHx4nWG80wMNEGaIdeAzXckh" frameborder="0" allow="accelerometer; autoplay; clipboard-write; encrypted-media; gyroscope; picture-in-picture" allowfullscreen></iframe>

<iframe width="1280" height="720" src="https://www.youtube.com/embed/7zf75w6XT3o?list=PLlx-UTZwJkHx4nWG80wMNEGaIdeAzXckh" frameborder="0" allow="accelerometer; autoplay; clipboard-write; encrypted-media; gyroscope; picture-in-picture" allowfullscreen></iframe>


H1

Leipätekstiä.
Leipätekstiä.

Leipätekstiä kovan rivinvaihdon jälkeen.

H2

Leipätekstiä.
Leipätekstiä.

Leipätekstiä kovan rivinvaihdon jälkeen.

H3

Leipätekstiä.
Leipätekstiä.

Leipätekstiä kovan rivinvaihdon jälkeen.

H4

Leipätekstiä.
Leipätekstiä.

Leipätekstiä kovan rivinvaihdon jälkeen.

H5

Leipätekstiä.
Leipätekstiä.

Leipätekstiä kovan rivinvaihdon jälkeen.

H6

Leipätekstiä.
Leipätekstiä.

Leipätekstiä kovan rivinvaihdon jälkeen.

 


Moottoriuutuus Perkinsiltä



Perkins on tuonut markkinoille pienten rakennusalan koneiden ja laitteiden valmistajille suunnatun 2,2-litraisen 404F-E22TA-moottorin. Koneuutuus täyttää EU Stage IIIB/U.S. EPA Tier 4 Final –päästömääräysten vaatimukset. Valmistajan mukaan uuden kompaktin 4-sylinterisen mallin julkaisu merkitsee uuden aikakauden alkua 400-sarjan moottoreille, sillä tämä on ensimmäinen kerta, kun tämän kokoluokan moottorissa on common rail -polttoaineensyöttöjärjestelmä.  

Koneuutuudesta irrotetaan parhaimmillaan 50 kW(67 hv) tehoa, vääntömomentin ollessa 208 Nm. Laitevalmistajilla on myös mahdollisuus valita turboahdettu, ei jälkijäähdytteinen malli, teholtaan 36 kW (48 hv).

lisätietoa moottoriuutuudesta on tarjolla valmistajan sivuilta


Aalto-yliopisto: Hiilikuitua puusta!

Aalto-yliopiston tutkijatohtori Michael Hummel on saanut European Research Councilin (ERC) noin 1,5 miljoonan Starting Grant -rahoituksen hankkeelle, jonka tavoitteena on pystyä valmistamaan puusta korkealaatuisia hiilikuituja.

Hiilikuituja hyödynnetään etenkin äärimmäisen vahvoissa ja keveissä komposiittimateriaaleissa, joilla korvataan raskaampia materiaaleja muun muassa lentokoneissa ja avaruusaluksissa. Käytön laajenemista muille aloille on jarruttanut kova hinta. Autoteollisuus esimerkiksi haluaisi tehdä kevyempiä ja siten vähemmän polttoainetta kuluttavia autoja, mutta perinteiset, synteettisestä polyakrylonitriili-nimisestä (PAN) polymeeristä valmistetut hiilikuidut ovat niihin vielä liian kalliita.

– Aikaisemmin vaihtoehtoa PAN:lle on etsitty puusta erotetusta selluloosasta tai ligniinistä, mutta niihin pohjautuvat hiilikuidut eivät ole kelvanneet teollisuuden käyttöön. Teknologiamme ansiosta voimme valmistaa nämä molemmat puun komponentit yhdistävää hybridikuitua hiilikuidun materiaaliksi. Se on paitsi PAN:ta edullisempi myös ekologisempi vaihtoehto, koska valmistusprosessi vie vähemmän energiaa ja kemikaaleja eikä uusiutuva materiaali kuluta maapallon öljyvaroja, Hummel selittää.


VW Crafter uudistuu

Volkswagen esitteli uuden Crafterin Frankfurtissa. Crafterin 2-litraisesta Euro 6 –standardin mukaisesta TDI-moottorista tulee neljä eri versiota: 75 kW, 90 kW, 103 kW ja 130 kW. Crafterin saa etu-, taka- tai nelivetoisena. Alustavaihtoehtoja on neljä, koripituuksia on kolme, samoin kuin korkeuksia. Pisimmän umpikylkiauton rahtiosaston pituus on 4,85 metriä ja tilavuus 18,4 kuutiometriä. Vaihteistosta tulee manuaali- ja automaattiversiot.

Uudet Crafterit valmistetaan Wrześniaan Puolaan rakennetulla Volkswagenin tuotantolaitoksella. Suomen maaperää uusi Crafter kuluttaa näillä näkymin vuoden 2017 alkupuolella.


Kuljetusala jälleen massakysymysten edessä

Liikenne- ja viestintäministeriö on lähettänyt lausuntokierrokselle esityksen ajoneuvojen suurimpien sallittujen massojen muuttamisesta.

Ehdotuksen mukaan kolmiakselisen auton suurin sallittu massa korotettaisiin tietyin edellytyksin nykyisestä 26 tonnista 28 tonniin ja vähintään kuusiakselisen puoliperävaunuyhdistelmän suurin sallittu massa korotettaisiin nykyisestä 48 tonnista 52 tonniin. Lisäksi säännöstarkennuksia tehtäisiin myös säiliöajoneuvojen leveyteen yli 22-metrin mittaisissa yhdistelmissä.

LVM:n mukaan ehdotettujen muutosten vaikutukset kotimaiselle ajoneuvoteollisuudelle olisivat pieniä. Ehdotukset voisivat jonkin verran lisätä puoliperävaunuyhdistelmien suosiota ja siten hieman vähentää usein kotimaassa valmistettavien täysperävaunujen määrää. Toisaalta auton ja kahden puoliperävaunun muodostaman yhdistelmän kilpailuaseman lievä paraneminen voi lisätä kotimaassa valmistettavien niin sanottujen B-trailerien myyntiä.

Hyötykuorman lisäyksen seurauksena saman tavaramäärän kuljettamiseen tarvittaisiin vähemmän ajoneuvoja, millä olisi lievä positiivinen vaikutus liikenneturvallisuuteen, vaikka energiamäärä törmäystilanteessa olisikin suurempi.

Lausuntoaika päättyy 20. lokakuuta.

 


Volvo-Autoliv yhdessä roboautoihin

Volvo ja Autoliv perustavat yhteisyrityksen autonomisten ajoneuvojen kehittämiseen. Yhteisyritys toimii Göteborg´ssa, aloittaa toimintansa 2017  ja alkuun noin 200 työntekijällä kasvaakseen suunnitelman mukaan 600 työntekijän työpajaksi.

Autoliv on amerikkalais-ruotsalainen autoalan turvalaitteiden valmistukseen ja myyntiin keskittynyt yritys. Ensimmäisiä kaupallisesti hyödynnettäviä autonomisen ajon uskotaan syntyvän 2019 ja kokonaisia autonomisen ajon hallitsevia teknologisia järjestelmiä 2021. 

Elokuussa Volvo solmi yhteistyösopimuksen myös monikansallisen Uber taksiyrityksen kanssa yhteisen autonomisen taksiauton kehittämiseksi. Sen myötä kiristyy kilpailu Googlen kanssa, joka jo pyörittää 100 Fiat Chrysler konsernin pikkupakettiautoa autonomisessa koeajossa.

Kiinalaisen Geelyn omistama Volvo pyörittää itsenäisesti Göteborg´ssa noin 100 vallitun kaupunkilaisen kanssa katukokeita autonomisilla autoilla.

Elokuun lopulla autoalan merkittävät yritykset Mobil Eye ja Delphi ilmoittivat yhteistoiminnasta roboautotekniikan kehittämiseksi. Tuloksia luvataa 2019 ja 2021 tulokset luvataan näkyviksi jo katuliikenteessä. Mobil Eye on kehitysyhteistyössä myös BMW:n kanssa.

(Vogel)


Roboajokkeja katukokeissa kaikkialla

Uusi taksiyritys Nutonomy kokeilee Singaporessa pienen asiakaspiirin puitteissa One-North kaupunginosassa älypuhelimella tilattavaa autonomisia Mitsubishi I-Miev pikkuautoja taksiliikenteessä. Autoissa on toistaiseksi aina valvoja ratin takana valmiina tarttumaan ohjaimiin tarvittaessa.

Uber aloittaa yhteistyössä Volvon kan ssa robotti-taksiliikennettä USAn Pittsburgin kaupungissa.

Sveitsissä Postauto AG kokeilee autonomista sähköbussia Sion´n (Sitten) kaupungissa. Valmistaja on ranskalainen Navya. Bussissa on 2017 saakka ulottuvan testijakson aikana valvoja ratin takana valmiina tarttumaan tarvittaessa ruoriin. Testireitti on 1,5 km ja ajonopeus 20 km/h.

Berliinissä usalainen Local Motors alkaa rakentaa autonomisia busseja. 2017 valmistuu 50 bussia jaettavaksi koeliikenteeseen eri kaupunkeihin. Valmistus työllistää tusinan verran työntekijöitä. "Olli"-niminen bussi tarjoaa tilaa 12 matkustajalle. Ostajia ilmoitetaan olevan Saksan lisäksi Tanskassa. Ensimmäinen "Olli" ilmestyy suunnitelman mukaan Berlini-Schönebergin kaduille syyskuun lopulla.


Vaihtoehtoenergiat purevat huonosti

Huhti-kesäkuussa 2016 Euroopassa rekisteröitiin 166 650 vaihtoehtoenergialla kulkevaa henkilöautoa (sähkö, hybridi, propani, etanoli, maakaasu). Kasvua samaan ajanjaksoon 2015 verrattuna oli 2,8%. Norjassa kasvua oli vahvalla valtiontuella 33,2%, Britanniassa 18,4%. Pudotusta oli Italiassa -14,7%, Ranskassa - 9,4%, Saksassa -0,3%.

Hybrideissä noteerattiin kasvua verrattuna 2015:een: Espanjassa +100,8%, Italiassa +46,1%, Saksassa +25,3%, Britanniassa +7,8% ja koko Euroopassa (EU + EFTA) +24,4% siitä huolimatta että Ranskassa myynti putosi - 22,6%.

(Vogel)


Kaha: Blazecut sammuttaa automaattisesti

Blazecut -palonsammutusjärjestelmä on edullinen ja tehokas suoja kaikkiin ajoneuvoihin ja työkoneisiin. Blazecut T-sarjan automaattinen sammutusjärjestelmä toimii täysin itsenäisesti , eikä vaadi mitään erillisiä valvontalaitteita. Järjestelmä on helppo ja nopea asentaa itse. Blazecut sammutusletku asennetaan suljettuun tilaan, vaara-alueen ympärille. 

Tulipalon syttyessä lämpötila nousee nopeasti suljetussa tilassa, jolloin paine Blazecut-letkun sisällä nousee 20 bar. Kun lämpötila nousee liekeissä yli +120 °C, niin letkun pintaan sulaa reikä kuumimmassa kohdassa paloaluetta. Silloin sammutuskaasu purkautuu korkeassa paineessa ulos tästä reijästä ja syrjäyttää hapen, jolloin palo sammuu välittömästi. Kaasu itse ei jätä jäämiä ja on turvallinen sekä ihmisille että ympäristölle. Letkuja on 4 eri pituutta ja ne valitaan sammutettavan tilan koon mukaan. Sammutusaineena käytetään HFC-236FA, jonka määrä vaihtelee letkun pituuden mukaan 0,25...1,00kg. Vastaava sammutettavan alueen tilavuus on välillä 0,25...1,4m3.