MAN - Vaihtoautot

Uusi "suomalainen" Mersu Uusikaupungista!

Valmet Automotive on sopinut Daimlerin kanssa seuraavan sukupolven kompaktiluokan Mercedes-Benz-henkilöautomallin valmistuksesta Uudenkaupungin autotehtaalla. Uutuuden ominaisuuksista ei vielä tässä vaiheessa anneta tarkempia tietoja.

Nykyisin Uudenkaupungin tehtaalla valmistetaan A- ja GLC-sarjojen Mersuja, joista A:n tuotanto päättyy kuluvan vuoden lopulla. Tällä hetkellä autotehtaalla on työntekijöitä noin 2 300 ja lisäväkeä on tulossa 300. Tuotantomäärien kasvun ja saadun uuden tuotantosopimuksen johdosta käynnistetään vielä noin tuhannen uuden henkilön rekrytointi, jossa haluaikaa on huhtikuun 23. päivään asti.

Ensi vuoden jälkipuoliskolla käynnistyvä tuotanto vaatii useiden kymmenien miljoonien investointeja tuotantolinjojen ja -välineiden muokkaamiseen sekä lisääntyvän henkilöstön tarpeisiin. Myös tuotantoon liittyvät kuljetukset ovat kasvusuunnassa.


Hector Rail tilasi 15 veturia lisää

Ruotsissa yksityinen junarahteihin keskittynyt Hector Rail kasvaa jälleen kohisten. Se on tilannut 15 Vectron veturia Siemensiltä. Vetureilla on 6400 kW:n huipputeho ja 200 km/t huippunopeus. Kaikissa  on European Train Control System (ETCS) sekä ATC2-STM junaohjausjärjestelmä.

Uudet Vectronit toimitetaan 2018 keväästä alkaen pieni dieselmoottori käytettäväksi rataosuuksilla ilman sähköjohtoja. Vetureilla vedetää puukuljetuksia Ruotsissa ja Norjassa.

Hector Rail tilasi jo heinäkuussa 2016 viisi Vectron-veturia Siemensiltä.

Hector Rail on perustettu 2004. Kuljetussuorite kiskoilla on noin 15 miljoonaa kilometriä vuodessa. Se hyödyntää Ruotsin, Norjan ja Tanskan rautatieverkkoa aina Saksan rajalle saakka. Sillä on ennestään käytössään 60 veturia.


Pääteiden liikenne lisääntyi viime vuonna – eniten kasvua raskaassa liikenteessä

Pääteiden liikenne lisääntyi viime vuonna noin 1,7 prosentilla vuoteen 2015 verrattuna. Kasvu oli huomattavinta raskaassa liikenteessä, se kasvoi 3,3 prosentilla.

Raskaan liikenteen määrä kääntyi kasvuun koko maassa huhti–toukokuussa. Kasvu oli vauhdikkainta Uudenmaan ELY-keskuksen alueella: siellä raskas liikenne lisääntyi noin viisi prosenttia.



Mercedes-Benzin seuraavan sukupolven kompaktiautoja aletaan valmistaa Suomessa

Valmet Automotive ja Mercedes-Benz tiedottavat, että Valmet Automotive ryhtyy valmistamaan Mercedes-Benzin seuraavan sukupolven kompaktiautoja Uudenkaupungin autotehtaalla. Valmet Automotive käynnistää projektin välittömästi.

Valmistussopimuksen kestoa ja laajuutta ei kerrota, mutta ne ovat vastaavia kuin Valmet Automotiven aiemmista Mercedes-Benz –malleista tekemissä sopimuksissa. Valmistussopimus allekirjoitettiin huomattavasti aiemmassa vaiheessa kuin edeltävissä Valmet Automotiven ja Mercedes-Benzin autoprojekteissa.

Valmet Automotive käynnistää uuden kompaktiautomallin valmistukseen tähtäävän projektin välittömästi. Projekti keskittyy A-sarjan hitsaamoon tehtäviin muutoksiin, mutta muutostarpeita on myös maalaamossa ja kokoonpanossa. Mercedes-Benzin A-sarjan valmistus jatkuu Suomessa vuoden loppupuolelle.


Suomen liikenneinfran kehittämisessä piilee merkittäviä talouden kasvumahdollisuuksia

Matkaketjujen nopeuttamisessa ja liikenneyhteyksien parantamisessa piilee Suomessa paljon käyttämättömiä mahdollisuuksia, kertoo tuore infraselvitys. Hyödyntämällä paremmin liikenneinfrassa olevan kehittämispotentiaalin Suomi siivittäisi selvityksen mukaan viennin vauhtiin, vahvistaisi kasvuvyöhykkeitään, houkuttelisi kansainvälisiä yrityksiä ja matkailijoita sekä toimisi parhaassa tapauksessa kansainvälisten toimitusketjujen alustana. 

-Saavutettavuus on nähty muissa Pohjoismaissa kilpailutekijäksi, ja niin tulisi tehdä myös Suomessa” johtaja Jorma Mäntynen WSP Finlandista linjaa. 

Myös Suomessa kilpailukyky lähtisi nousukiitoon liikenneinfraa kehittämällä, kertoo WSP Finlandin vaikuttajajärjestöjen ja Liikenneviraston toimeksiannosta tekemä tuore selvitys. Selvitystyötä johtanut professori Mäntynen aloittaisi kehittämisen muusta Pohjolasta mallia ottaen. Nyt Suomi on pahasti jäljessä Ruotsia, Norjaa ja Tanskaa. 

Lue lisää...


Kotimainen promilletesti päivittäistavarakauppoihin

Goodwiller Oy:n kertakäyttöinen promilletesti lopettaa ajokunnon arvuuttelun. Oululaisen startup-yritys Goodwiller Oy:n kehittämä kertakäyttöinen Promilless -testi tuo uuden ja luotettavan tavan ilmaista veressä oleva alkoholipitoisuus. Älypaperiteknologiaan pohjautuva innovaatio selvittää syljestä helposti ja nopeasti, onko henkilö ajokunnossa.

Goodwiller Oy on aloittanut yhteistyön Kesko Oyj:n kanssa Promilless-tuotteen jakelusta K-ryhmän K-marketeissa ja K-Supermarketeissa. Valtakunnallisen jakelun piiriin tulevat kevään aikana myös K-Citymarketit sekä tamperelaisen Tammer-Tukku Oy:n asiakaskaupat. Yhteistyö pohjoissuomalaisen Osuuskauppa Arinan kanssa jatkuu, alkuvaiheessa ketjun Prismojen osalta. Tuotetta on saatavilla myös joistakin apteekeista.  


Mählers: DPD yhdistelmäaura

Mählers on esitellyt uuden DPD (Diagonalplog Dubbel) yhdistelmäauran, joka on tehty heittämään lumen yhtä tehokkaasti sekä vasemmalle että oikealle. Auraa on kahdessa koossa: 3,4 ja 3,7 m leveänä. Uusi aura on varustettu joustavilla terillä välttämään iskeytymästä kiinni tienpinnan epätasaisuuksiin.

Mählers on kehittänyt myös uuden kiinnitysratkaisun uuteen Scaniaan. Sen myötä kiinnitysteline voi jäädä auton keulaan silloin, kun autoa ei käytetä auraukseen.


Quicksilver Truck Liner kivilavoille

Scanlining Ab lanseeraa uuden Quicksilver polymerimaton kivilavoille estämään kuorman jumittumista ja kiinnijäätymistä. Samalla se suojaa lavan pohjaa ja tehostaa tyhjentymistä. Kokeet osoittavat lavan tarvitsevan 30-40 prosenttia tavallista pienemmän kaatokallistuksen tyhjentyäkseen.

Quicksilver Truck Liner tarjoaa ratkaisuja myös kauha- ja pyöräkuormaajille ja vastaaville, joilla on hyötyä  polymerin alhaisesta kitkakertoimesta.


Nokian: Uusi Truck F2 ohjausakselille

Uusi Truck F2 korvaa entisen F-mallin renkaan kuorma- ja linja-autojen ohjaavalle akselille. Se on saanut kokonaan uuden muotoilun, agressiivisen kuvion huippupitoon. Uusi Spiral Sype System säilyttää hyvän pidon tienpintaan vielä kuluneellakin renkaalla. Leveät kuviourat varmistavat pintakuvion hyvän puhdistumisen ajon aikana ja parantavat pitoa lumessa. Renkan runkoa on vahvistettu kestämään teräviä kiviä ja uudelleen muotoiltu olka parantaa kulkuominaisuuksia ja etenemistä syvässä lumessa.

Truck F2 tulee kokoluokissa 385/65R22.5; 315/80R22.5; 317/70R22.5 ja 295/80R22.5. Myynti alkaa syksyllä 2017 talvikautta varten.


Honda: Täysillä sähköautoihin

Honda oli hybrdiautoissa uranuurtajia. Sen jälkeen vaihtoehtopolttoaineilla kulkevat autot ovat poistuneet sen eurooppalaisesta mallistosta. Vastedes meno muuttuu, Hondan Eurooppa-toimintojen johtaja Katsusi Inoue paljastaa.

Honda haluaa olla mukana muuttamassa Euroopan "sähköistä tulevaisuutta". Vuoteen 2025 mennessä Honda haluaa, että kaksi kolmasosaa sen Euroopassa myydyistä autoista on sähköllä kulkevia.

Ensivaiheessa Honda keskittyy hybridiautoihin. 2018 esitellään kahdella sähkömoottorilla varustettu hybridimalli. Sen jälkeen on vuorossa plug-in malli ja Honda Clarity-tyyppinen vetyauto

Vetyautoissa Honda on tiiviissä kehitysyhteistyössä General Motorsin kanssa. Yhteistuotanto polttokennojen kohdalla alkaa 2020.


Venäjä: Tiemaksu kaksinkertaiseksi!

Rahaa vaikka millä hinnalla! Se näkyy rivien välistä selväst Venäjän valtion kakissa autoalaa koskevissa toimenpiteissä.

Tuorein tieto kertoo, että Venäjän valtio kaksinkertaistaa tiemaksun huhtikuun 15. lähtien 1,53 ruplasta 3,06 ruplaan/kilometri (0,05 euroa/km).

Tarkoituksena oli toteuttaa km-hinnan korotus jo 1.3.2016 alkaen, mutta Venäjän elinkeinoelämän raivokkaat vastalauseet siirsivät toteutusta 15.4.2017 saakka. Uusi km-hinta koskee sekä koti- että ulkomaisia kuorma-autoja kokonaispainoltaan yli12 tonnia.


Renkaiden hinnat nousevat

Continental, Pirelli, Hankook ja Goodyear eli maailman suurimmat rengasvalmistajat ilmoittavat välittömistä hinnankorotuksista. Korotukset koskevat kaikkia renkaita: kesä- ja talvirenkaita, kuorma- ja henkilöautorenkaita.

Syyksi valmistajat ilmoittavat raaka-aineiden, ennen kaikkea raakakumin hinnannousun maailmanmarkkinoilla. Hankook nostaa hintojaan 1.4. alkaen 4-5%. Pirelli nostaa jopa 9%. Goodyear on jo nostanut hintojaan 1.3. alkaen jopa 8%.

(Vogel)


Scania rikkoi ennätyksiä vuonna 2016

Scanian liikevaihto kasvoi vuonna 2016 noin 10 prosenttia edellisvuodesta lähes 104 miljardiin kruunuun (11 miljaria euroa). Liikevoitto Scanialla laski edellisvuodesta ja oli 6,38 miljoonaa kruunua (670 000 euroa). Yhtiön vuositulostiedotteen mukaan kuorma-autojen ja linja-autojen kokonaistoimitukset ylsivät ennätyslukuihin. Scanian huoltopalveluista tullut tuotto oli myös yhtiön ennätys.


Norja: Naiskuljettajat kannattavimpia

Norjan tilastolllisen keskuslaitoksen SSB:n sekä maan vakuutusyhtiöiden yhteinen selvitys osoittaa naispuoliset ammattikuljettajat miespuolisia kannattavemmiksi. Kannattavuus perustuu siihen, että naiskuljettajat ovat sekaantuneina onnettomuuksiin harvemminkuin miespuoliset kuljettajat, ja naisten onnettomuuksissa myös seuraukset ovat lievempiä.

Selvityksen mukaan maan kuorma-autonkuljettajat olivat osallisia 3678 onnettomuudessa 2016. Naisten onnettomuusfrekvenssi oli vain puolet miesten vastaavasta.

Onnettomuuskulut olivat keskimäärin 4338 Norjan kruunua onnettomuutta kohti miesten osalta ja vain 1181 kruunua vastaavasti naisten osalta. Lisäksi naisten osoitettiin ajavan pehmeämmin ja pienemmin polttoaine-, rengas- ja jarrukustannuksin kuin miehet.

(Transportmagasinet.no)


Norjan Tielaitos: Voimatoimin rikollisuutta ja sosiaalista dumppausta vastaan

Norjan Tielaitos kiristää tieliikenteen valvontaa. "Sosiaalinen dumppaus ja rikollisuus ovat kuin syöpä. Uusilla toimenpiteillä, joihin ryhdymme, haluamme estää sairauden leviämisen ja tulla entistä taitavammiksi sen kasvainten poistamisessa", laitoksen tiemestari Terje Moe Gustavsen perustelee.

Taustana on Norjan valtion tilintarkastustoimiston kartoitus puutteellisest valvonnasta ja Tielaitoksen sisäisestä arvostelusta käytännön toimia kohtaan.

- Norjan Tielaitos on maan suurimpia toimijoita rakennusurakoinnissa. Se tarkoittaa että meillä on erityinen vastuu sosiaalisesta dumppauksesta ja rikollisuudesta työmaillamme. Tässä suhteessä meillä on totaalinen nollatoleranssi, Gustavsen sanoo.

- Rikosyksikkömme on osoittautunut asiantuntijaryhmäksi, joka on saavuttanut konkreettisia ja hyviä tuloksia. Sillä ammattitaidolla on luonnollista, että haluamme hyödyntää sitä myös rikosten paljastamiseen omilla työmaillamme, Gustavson summaa.

(Näkisipä vain samaa toimintaa Suomessa Ely-keskusten ja oman Liikennevirastomme piirissä! toim.huom.)


Tutustu lehtiimme! Tutustumistarjous!
Vuokraa toimitilaa! Toimitilaa tajolla!