MAN - Vaihtoautot

Suomi ja Venäjä sopimukseen rautatieliikenteestä

Suomen ja Venäjän välinen uusi rautatieliikennesopimus astuu voimaan 22.12.2016. Sopimuksen ratifiointiasiakirjat vaihdettiin 21.11.2016 Moskovassa. Uusi sopimus korvaa vuodelta 1997 peräisin olevan rautatieyhdysliikennesopimuksen liitteineen.

Sopimus koskee Suomen ja Venäjän välistä suoraa kansainvälistä matkustaja- ja tavaraliikennettä. Suoralla liikenteellä tarkoitetaan sitä, että maiden välisessä rautatieliikenteessä liikennöidään ilman matkustajien junanvaihtoa tai ilman tavaroiden siirtokuormausta rautatieraja-asemilla.

Lue lisää...


Scania raskaisiin, MAN kevyisiin?

Volkswagen konsernin hyötyautojohtaja Andereas Renschler on suurten päätösten edessä konsernin raskaiden hyötyautomerkkien marssijärjestyksen suhteen.

KuljetusNet.fi:n saamien tietojen mukaan konsernissa käytäisiin parhaillaan rakentavaa keskustelua Scania-malliston asemoimisesta tulevaisuudessa pelkästään raskaisiin hyötyautohin. Mikäli tiedot pitävät paikkansa tulisi MAN-mallisto puolestaan kattamaan vain kevyet- ja keskiraskaat -kuorma-autot.

Nykyisen kahden toisistaan teknisesti poikkeavan malliston ylläpito Euroopan markkina-alueella ei ilmeisesti ole riittävän kustannustehokasta. VW-konserni ei vahvista tietoa. 


Polttoainevarkaudet vähenemässä

Tuoreimman Bensiini uutiset -lehden julkaisemien tilastojen mukaan huoltoasemiin kohdistuneet polttoainevarkaudet ovat vähentyneet viime vuodesta. Vuonna 2015 ensimmäisen yhdeksän kuukauden aikana poliisille ilmoitettiin yhteensä 6900 polttoainenäpistystä, kun tänä vuonna vastaavana ajanjaksona näpistyksiä on kirjattu 6274 kpl. 

Poliisin mukaan huoltoasemat välttyisivät lähes täysin polttoainenäpistyksiltä, jos kaikki polttoainemyynti tapahtuisi korttiautomaattien kautta.

Poliisin mukaan ongelmallisimpia ovat ulkomaiden rekisteritunnuksilla tehdyt näpistykset, joiden ratkaiseminen on todella hankalaa.



Nissan julkaisi NV300 hinnaston

Nissan paljasti uuden, tavara-automallistossa NV200 / NV400 mallien väliin sijoittuvan NV300 -mallin hinnaston.

Pakettiautona, Crew Van  jatko-ohjaamoversiona ja tila-autona saatava NV300 tukee Nissanin hyötyajoneuvostrategiaa, joka kattaa pakettiautojen ohella palkitun Navara-lava-auton. Saatavissa on myös ohjaamoalustaversio, joka on täydellinen lähtökohta räätälöidyille korimuunnoksille.

Renault-Nissan-allianssin Sandouvillen tehtaalla Ranskassa valmistettava NV300 tulee myyntiin Euroopassa marraskuussa.

Uuden NV300 hinnat lähtevät 30 993 eurosta.

Kilpailukykyisen hintapyynnin ohella Nissanin vahva ase kilpailussa samaan automalliin perustuvien kilpailijoiden kanssa on sille myönnettävä 5-vuoden / 160 000 km:n takuu, joka kattaa myös autoon asennetut alkuperäiset Nissan-lisävarusteet.

Tarkemmat tiedot ja koko hinnaston uudesta NV300 löydät Nissanin uutishuoneesta.


Ruotsin hallitus kuljetusrikollisuutta vastaan!

Ruotsin hallituksen budjettiesitykseen sisältyy 25 miljoonan kruunun vuotuinen varaus aina vuoteen 2020 poliisille kabotaasikuljetusten valvonnan kehittämiseksi!

Hallitus on päättänyt 40 000 kruunun rangaistusmaksusta kabotaasirikkomuksissa yhdistettynä kuljetuksen pysäyttämiseen pyörälukoilla. Lisäksi hallitus on antanut laajan tehtäväluettelon Ruotsin kuljetusvirastolle (Transportstyrelsen) tilaajavastuun tiukennuksesta, pyörälukoilla pysäyttämisestä yli 24 tuntia sekä nk. kombidirektiivin toteutuksesta Ruotsissa. Sikäläinen liikennevirasto (Trafikverket) valmistelee samalla alkopuomien asentamista 3-5 suurimpaan satamaan Ruotsissa.

Toimenpiteillä halutaan saattaa kuljetusliikenne tieverkossa lainmukaiseen järjestykseen tukemaan kuljetuselinkeinon oikeuksia ja kehitystä Ruotsissa.

(Trailer)

Ihmeteltäväksi jää kauanko Suomen valtio, valtioneuvosto, hallitus, poliisi, tulli ja etenkin Liikenneministeriö, muutoin aktiivinen liikenneministeri Anne Berner, Trafi, Liikennevirasto ja ay-liike (AKT!!!) seuraavat passiivisina kansainvälisen liikennerikollisuuden pesiytymistä kiihdyttämään jo nyt altavastaajaksi ajetun Suomen oman kuljetuselinkeinon ja työpaikkojen jatkuvaa alasajoa!

(Toimitus)


Helsingin Pelastuslaitokselle Sisuja

Sisu Auto on solminut sopimukset kolmen alustan toimituksista päällirakentajille vuoden 2017 alussa.

Sammutin Oy varustelee kaksi alustaa säiliöautoiksi ja Vema Lift Oy yhden nostokoriautoksi Helsingin Pelastuslaitokselle.

Neliakselissa alustoissa yhdistyvät Sisun runko-, akselisto- ja jousitusosaaminen sekä asiakasräätälöinti Daimlerin komponenttitarjontaan, jota mm. edustaa kaikkiin kolmeen ajoneuvoon tuleva turbohidastinkytkin. Loppuasiakkaalle autot toimitetaan vaiheittain vuoden 2017 kuluessa.


Tanska ulkomaisen kuljetusrikollisuuden kourissa

Tanskan poliisin raskaan liikenteen erikoisryhmä "Tungvogncenter Syd" pysäytti iskussaan viime viikolla 24 kuorma-auoa, joista neljässä oli "viritettyja ajopiirtureita". Kolmessa tapauksessa langetettiin heti 40 000 - 215 000 Tanskan kruunun sakot. Neljäs tapaus on yhä tutkinnassa.

Neljää kuljettajaa odottaa vielä oikeudenkäynti Tanskassa, jossa muun muassa päätetään maahantuolokiellosta.

Viime keskiviikkona sama poliisin iskuryhmä pysäytti kreikkalaisen  kuorma-auton, jonka piirturia oli näpelöity. Kuljettaja vakuutti olleensa edelliset kuukaudet lomalla Kreikassa, mutta Tankan poliisi pystyi kumoamaan väitteen. Kuljettajalla ja kuljetusliikkeellä on nyt vastattavinaan useita syytekohtia, muunmuassa asiapaperiväärennöksiä, piirturimanipulointeja sekä ajo- ja lepoaikojen ylityksiä. Sakkoja langetetttiin heti 450 000 Tanskan kruunua.

Edellä mainitun tyyppisistä tapauksista on tullut arkipäivää Tanskan teillä.

Suomessa Poliisi ja Tulli vähättelevät ulkomaalaisten kuljettajien ja kuljetusliikkeiden mahdollisia kuljetusrikoksia siitä huolimatta, että Suomessa valvontaa ei ole nimeksikään verrattuna Ruotsin, Tanskan ja Norjan viranomaisten toteuttamaa jatkuvaa kuljetusrikostorjuntaa. Euroopan poliisivoimien liikennerikoksia torjuva yhteistyöjärjestö Tispolin toteuttama yhteisisku puhui aivan muuta tulostuen Suomessa paljon ikävämmällä tavalla kuin muissa pohjoismaissa.


Konecranes teki historiansa suurimman kaupan

Virginia Port Authority sai 15. marraskuuta hallitukseltaan hyväksynnän kahden sopimuksen solmimiseen Konecranesin kanssa. Sopimus kattaa 86 automaattisen konttinosturin toimittamisen. Ensimmäinen sopimus koskee 60 nosturin toimittamista Norfolk International Terminals -terminaaliin ja toinen 26 nosturin toimittamista Virginia International Gateway -terminaaliin. Toimitukset on suunniteltu tehtäväksi vaiheittain vuosina 2018–2020. Sopimusten arvo ylittää 200 miljoonaa euroa, joten kyseessä on Konecranesin historian suurin kauppa.

Jättikaupan lisäksi yhtiö saavutti muutenkin positiivisia merkkipaaluja Yhdysvalloissa, sillä Konecranes ja Georgia Ports Authority (GPA) juhlistivat 15. marraskuuta tuhannetta valmistunutta Konecranes RTG -nosturia. Nosturi saapui Savannahin sataman Garden City -konttiterminaaliin elokuussa 2016. Yhdysvallat on Konecranesille tärkeä maa. Yhtiön Amerikan alueen pääkonttori sijaitsee Springfieldissä, Ohiossa.


Tiet 74-tonnisille Ruotsissa

Trailer-lehden mukaan Ruotsin liikennevirasto on tehnyt selvityksen Ruotsin teistä, jotka soveltuvat 74 tonnin liikenteelle. Toimeksianto esiteltiin Ruotsin hallitukselle 15.11. Katso kartta BK4-luokan (74 tonnia) teistä Trailer-lehden sivuilta.


Teboil: Uusi Diamond Carat FE 0W-20

Teboil Diamond Carat FE 0W-20 on täyssynteettinen erittäin matalaviskositeettista öljyä vaativille moottoreille. Tyypillisimpiä käyttökohteita ovat mm. Volvon vuodesta 2014 alkaen valmistamat bensiini- ja dieselmoottorit sekä tietyt Toyota-mallit. Erittäin matala viskositeetti pienentää moottorin sisäisiä häviöitä. Tämä mahdollistaa entistä paremman polttoainetalouden sekä pienemmät CO2-päästöt.

- Uutuusöljyllämme on Volvon virallinen VCC RBS0-2AE -hyväksyntä. Lisäksi se sopii moniin muihin autoihin, joiden moottori on suunniteltu käyttämään erittäin matalaviskositeettista öljyä”, Teboilin tuoteryhmäpäällikkö Juha-Pekka Riihimäki toteaa..


Opel tavara-autot kovassa nosteessa

Kovassa kilpailussa VW:n ja Mersun tavara-autojen kanssa Opel on tänä vuonna myynyt jo 10% enemmän tavara-autoja kuin viime vuonna. Elokuun myynti 2016 ylittää elokuun 2015 peräti 25 prosentilla.

- Vuoteen 2022 mennessä tavoitteemme on myydä 150 000 pakettiautoa vuosittain Euroopassa, eli 50 000 enemmän kuin 2015, Opel tavara-autojen johtaja Steffen Raschig sanoo. Vivaro on lähes tulkoon loppuun myyty, minkä johdosta tuotantoa kasvatetaan Englannissa. Myyntipisteitä lisätään tuntuvasti Ranskassa, joka on Saksan jälkeen Euroopan toiseksi suurin tavara-automarkkina.

Uusilla ominaisuuksilla päivitetty Navi80 ja Vivaro Sport 17 tuuman alu-vanteilla, isolla tavaratilalla ja uudella henkilöautotason sisustuksella, uudet Movano- ja Vivaro-matkailuautot sekä voimakas satsaus 4,5 tonnin painoluokkaan ovat Opel tavara-autojen myynnin "syömähampaat" ensi vuoden markkinoinnissa.

- Tavara-autoilla on laajempi taloudellinen vaikutus kuin henkilöautoilla, Raschig sanoo.


Otto Laapio voitti Ammattina Sankari pääpalkinnon

Lapeenrantalainen Otto Laapio pysähtyi elokuussa auttamaan valtatie 13:lla Savitaipaleella venäläistä ojaan ajautunutta rekka-autoa.

– Näin puoliperävaunullisen rekan ensimmäisen kerran tien sivussa maanantaina, ja ajoin siitä ohi päivittäin monen päivän ajan. Kun rekka oli yhä tien sivussa perjantainakin ja kun kuljettaja yhä siellä autossaan näkyi, ajoin lähimpään kauppaan ja ostin sieltä ruokaa, vettä ja muita tarvikkeita. Vein avustuskassini kuljettajalle, jotta hän pärjäisi ennen kuin hänen kollegansa saapuisivat.  Samalla soitin hätäkeskukseen, jossa oltiin ihmeissään, että vieläkö kuljettaja siellä on.

5000 euron arvoisen pääpalkinnon palkintoraati katsoo, että Laapio toimi esimerkillisesti pysähtymällä paikalle ja osoittaen inhimillisyyttä lähtemällä omien töidensä ja kiireidensä keskellä hankkimaan kuljettajalle avustustarvikkeita.

Kyseessä on vuosittain, nyt kuudennen kerran, jaettava tunnustus erityisen ansioituneelle ammattikuljettajalle.


Renault Trucks juhlii pääkonttorin 100-vuotista taivalta

Vuoden 2016 aikana Renault Trucks on kunnioittanut perustaja Marius Berlietin elämää ja juhlistanut niiden miesten ja naisten historiaa, jotka tekivät Ranskan Lyonin lähistöllä valmistetuista kuorma-autoista kuuluisia. Renault Trucksin kotiseudulla Lyonissa suunnitellaan ja kootaan edelleen kuljetusratkaisuja tulevaisuutta varten.

Marius Berliet päätti vuonna 1915 ostaa suuren maa-alueen Lyonin itäosasta Vénissieux'n tehdasta varten. Renault Trucksin pääkonttorin ja globaalin johdon lisäksi Lyonissa sijaitsee nykyään useita muitakin toimintoja, kuten moottorien kokoamistuotantolaitos, varaosien logistiikkakeskus ja tutkimuskeskus, jossa työskentelee 1 300 henkilöä. Renault Trucksista tuli Volvo Groupin osa vuonna 2001. 180 hehtaarin kokoisella alueella, joka ulottuu Vénissieux'n ja Saint-Priestin kuntiin työskentelee nykyään yli 4 000 henkilöä.


27 solmua uudella luotsiveneellä

Finnpilot Pilotage Oy tilaa Oy Kewatec AluBoat Ab:ltä alumiinirakenteisen nopean luotsiveneen. Vene valmistuu viimeistään elokuussa 2017. Uuden veneen kokonaispituus on 16,2 metriä, leveys 5,1 m ja syväys 1,3 m. Vene painaa on noin 18,5 tonnia, sen huippunopeus on noin 27 solmua ja siihen tulee kaksi Scanian 500 hv moottoria.

Tilaus on osa Finnpilotin tekemää EU:n laajuista julkista hankintaa. Seuraavan kolmen vuoden aikana Finnpilotilla on optio hankkia neljä nopeaa venettä Kewatec AluBoatilta. Yhteensä veneiden hankinta-arvo on noin 4,2 milj. euroa.


Suomen väkiluku kasvussa

Tilastokeskuksen ennakkotietojen mukaan Suomen väkiluku oli lokakuun lopussa 5 502 284.

Maamme väkiluku kasvoi tammi-lokakuun aikana 14 976 hengellä. Suurin syy väestönkasvuun oli muuttovoitto ulkomailta, sillä maahanmuuttoja oli 14 415 enemmän kuin maastamuuttoja. Syntyneitä oli 561 enemmän kuin kuolleita.


Tutustu lehtiimme! Tutustumistarjous!
Vuokraa toimitilaa! Toimitilaa tajolla!