MAN - Vaihtoautot

Hintakannustin jätevesien pumppaamiseksi Helsingin Satamaan

Helsingin Satama Oy ottaa käyttöön tänä kesänä hintakannustimen, joka tarjoaa 20% edullisempia alusjätemaksuja niille kansainvälisille risteilijöille, jotka jättävät jätevettä Helsinkiin. Hintakannustin koskee pääasiassa matkustajia kuljettavia aluksia. Helsingin Sataman tavoitteena on, että kaikki laivat jättävät jätevedet satamaan.

Helsingin Satama luopui erillisistä jätevesimaksuista vuonna 2008 Itämerihaasteen myötä. Siitä saakka alukset ovat voineet pumpata kaikilla laivapaikolla jätevedet vastaanottolaitteisiin ilman eri veloitusta.  Helsingissä jokaisella laiturilla on jäteveden vastaanottojärjestelmä, jonka kautta jätevedet menevät suoraan HSY:n käsittelyyn.

Vuonna 2019 risteilyalukset eivät enää saa päästää käymäläjätevettä Itämereen

Kansainvälinen merenkulkujärjestö IMO päätti 22.4.2016 Itämeren eritysaluetta koskevien määräysten voimaantulosta. Määräyksillä kielletään risteilylaivojen käymäläjätevesien päästäminen suoraan mereen. Kaikki Itämeren maat olivat yksimielisesti päätöksen takana.

Määräykset tulevat voimaan uusille laivoille 1.6.2019. Nykyisille risteilylaivoille määräaika on 1.6.2021. Laivat, jotka saapuvat Itämeren erityisalueen ulkopuolelta ja purjehtivat suoraan Pietariin, saavat kahden vuoden siirtymäajan 1.6.2023 saakka.

Uudet säännökset koskevat kaikkia matkustaja-aluksia, joissa on enemmän kuin 12 matkustajaa. Käytännössä säännökset koskevat ulkomaisia risteilyaluksia, koska Suomesta säännöllisesti liikennöivät automatkustajalaivat ovat jo pitkään jättäneet käymäläjätevetensä satamiin.


Leijona uudisti hitsaus- ja kuumatyövaatemallistonsa

Leijona on uudistanut kuumuudelta, tulelta ja kipinöiltä suojaavan hitsaus- ja kuumatyövaatemallistonsa.

Uudet hitsaus- ja kuumatyövaatemalliston asut täyttävät EN ISO 11611, EN ISO 11612 ja IEC 61482 -standardien vaatimukset. Kevyestä antistaattisesta materiaalista valmistetut asut täyttävät myös antistaattiset ominaisuudet EN 1149-5 standardin.

Vaatteiden hihoihin ja selkään on lisätty huomionäkyvyyden takaamiseksi fluoresoivaa keltaista. Materiaalin sijoittelu on suunniteltu valmistajan mukaan niin, ettei se heijasta hitsauksessa syntyvää UV-säteilyä työntekijän kasvoille. Lisäksi mallistossa on sijoitettu rasteriheijastimet sekä puseron että umpisuojan selkäosaan.


MANNIN murinat Espoossa

MAN Suomi kutsuu kaikki kuorma-autoista ja autourheilusta kiinnostuneet yleisötapahtumaan Espoon MAN Centeriin lauantaina 7.5. klo 10-18.

MAN uutuusmallien esittelytilaisuudessa jaetaan 100:lle ensimmäiselle pikkurekkamiehelle tai -naiselle veloituksetta MAN TGX-pienoismalli. Paikan päällä edullisia huolto- ja tarviketarjouksia, buffet sekä hyvää ohjelmaa.

Viihdyttävä Jamppa Kääriäinen kertoo kuulumiset Savosta musiikin merkeissä klo 11 ja klo 16.

Manserokkari Popedan Costello Hautamäki esiintyy klo 14!

5. kertainen Euroopanmestari Matti Alamäki ajattaa X-R´CER simulaattorilla

Vuoden 2016 kiihdytysautokalustoaan esittelevät Janne ja Mico Ahonen

Seat Sportin kuljettaja Antti Buri valmistautuu Saksan sarjaan - esillä Seatin rata-auto.



"BRT-Keisari" CapaCity tyrmää Jokeri-ratikat!

Auto, tekniikka ja kuljetus on koeajanut 200-paikkaista MB CapaCity nivelbussia Saksassa Mannheimin kaupungin katuverkossa. Bussissa on virallisesti 191 matkustajapaikkaa, mutta BRT bussimetroissa sen "normaali" matkustajamäärä on arviotu 200:ksi, Istanbulissa jopa 250:ksi!

Capacity kääntyy lähes itsensä ympäri. Kääntöympyrän halkaisija on pyöristä mitattuna sama kuin sen pituus, 21 metriä! Katuverkon kadunkulmissa nivelletty peräosa "oikoo" vain sen minkä 12-metrinen kaupunkibussi. Kuljettajalla on edessään neljä monitoria, josta näkee viiden ulkopuolisen kamera näytöt bussin kummastakin sivusta perään saakka. Kuski on muutenkin valtaisuimellaan "valtakunnan keisari". Häneltä ei mikään puutu, ei mukavuudessa enempää kuin informaatiossakaan mitä bussin sisällä ja ulkopuolella tapahtuu. 

Myös matkustajilla on hienot oltavat. Kun CapaCity niiaa pysäkille ja viisi täysleveää kaksilehtistä ovea lävähtää auki, on kuin koko seinä avautuisi pitkin pituuttaan. Matkustajien vaihto pysäkeillä tapahtuu sekunneissa. 

Ja vielä hinta. Varustelusta riippuen hinta on 400 000 - 440 000 euroa. Yhden 200-paikkaisen Jokeri-ratikan hinnalla saa seitsemän (7 !) 200-paikkaista CapaCityä!

Koeajotiivistelmä seuraavassa Auto, tekniikka ja kuljetus -lehdessä.


Autokemikaaliuutuuksia

Korjaamovarusteita maahantuova finntest Oy tuo korjaamokäyttöön tarkoitettujen autokemikaalien valikoimaan kaksi uutta lisäainetta:

BG 245 Premium Diesel polttoainejärjestelmän puhdistajan sekä pidennetylle öljynvaihtovälille säädetyille autoille tarkoitetun BG Extended Life MOA öljyn tehostajan.

BG 245-puhdistajan kerrotaan kykenevän puhdistamaan palotilan, happitunnistimen ja katalysaattorin lisäksi kaikkein vaikeimmankin karstan, kuten Common Rail suutinten sisään kerääntyvän tahmaisen mustan noen.

100% synteettisen BG Extended MOA:n kerrotaan suojaavan moottorin komponentteja ja vahvistavan kaikenlaatuisia moottoriöljyjä pitkän huoltovälin aikana. Valmistajan mukaan puhdistava kemia ehkäisee moottoriöljyn vanhenemista ja paksuuntumista moottorinlämpöjä nostavassa taajama-ajossa.

Ammattikäyttöön tarkoitettuja BG-aineita ja käsittelyjä voi tiedustella lähimältä autohuoltopalvelutarjoajalta.


Scanialta kaksikerros-kaasubussi

Scania tulee esittelemään maailman ensimmäisen 2krs-kaasubussin. Testiajot ovat loppusuoralla. 2krs-bussit ovat niin korkeita, että kaasusäiliöiden sijoittaminen tavalliseen tapaan katolle ei onnistu siltojen korkeusrajoitusten vuoksi. Kaasupulloille on löydetty uusi sijoituspaikka yläkerroksen takaseinällä. Myös kuljettajan takana olevien rappujen takatilaa on hyödynnetty.

Scanian 2krs-kaasubussi on toteutettu Englannissa Dennis'llä, minkä jälkeen se on laivattu Göteborgiin ja ajettu kaasulla Södertäljeen lopputestejä varten. Ensiesittely tapahtuu elo-syyskuussa. Scanialta kerrotaan projektin alkaneen englantilaisten asiakkaiden pyynnöstä. Scanian 1krs-kaasubussi on menestynyt hyvin Iso-Britanniassa.


VDL: Muurahaishappo-polttokennobussi!

Eindhovenin yliopiston opiskelijoiden FAST tutkijatiimi on kehittänyt muurahaishappoa käyttävän polttokennobussin. Menetelmä muuttaa vedyn nestemäiseen muurahaishappoon ja takaisin vedyksi. Kyseessä on polttokennobussi, jossa energia varastoidaan muurahaishappoon bussin polttonestesäiliöön. Siten bussiin tankataan muurahaishappoa tavalliseen tapaan dieselin/bensan sijaan. Nestemäisen muurahaishapon kuljettaminen ja varastointi on paljon helpompaa kuin vedyn. Syövyttävä muurahaishappo asettaa silti omat käsittelyvaatimuksensa.


Autokauppa käy

Autoalan keskusliiton ja Autontuojat ry:n tilastojen mukaan huhtikuussa ensirekisteröitiin pakettiautoja noin 1 200 kappaletta, mikä on lähes 24 prosenttia enemmän kuin viime vuonna. Koko alkuvuonna uusia pakettiautoja otettiin käyttöön 13 prosenttia viimevuotista enemmän, yli 4 400 kappaletta.

Myös uusia kuorma-autoja tuli viimevuotista enemmän liikenteeseen tammi-huhtikuussa. Niitä ensirekisteröitiin runsaat tuhat. Se on noin 27 prosenttia enemmän kuin vuoden 2015 alkukuukausina. Huhtikuussa ensirekisteröitiin noin 280 kuorma-autoa. Kasvua viime vuoteen nähden on 11 prosenttia. Autoala ennustaa, että kuorma-autoja myydään tänä vuonna noin 2 800 kappaletta. Se olisi hieman viimevuotista enemmän.

Sen sijaan linja-autojen ensirekisteröintien määrän odotetaan hieman vähenevän. Bussiyritykset investoivat poikkeuksellisen paljon vuosina 2014 ja 2015, joten nyt niillä ei ole suurta tarvetta uusia kalustoa. Huhtikuussa uusien linja-autojen rekisteröinti laskikin noin 6 prosentilla.


Muutoksia Lapin moporeitteihin

Lapin kuntiin on laadittu moporeittisuunnitelmat ja niihin liittyvät muutostyöt toteutetaan kesän 2016 aikana. "Moporeitit Lapin kunnissa"-suunnitelma perustuu Liikenneviraston antamaan ohjeistukseen, jossa linjataan aiempaa selkeämmin, että erityisesti taajamissa mopon paikka on ajoradalla.

Lapin ELY-keskuksen tiedotteen mukaan suunnitelmassa esitettyjen reittimuutosten tavoitteena on parantaa mopoilijoiden sekä jalankulkijoiden ja pyöräilijöiden liikenneturvallisuutta. Mopojen siirto ajoradalle selkeyttää mopon asemaa ja korostaa mopoilijan vastuuta liikenteessä. Autoilijat pystyvät havaitsemaan mopot paremmin ja kevyen liikenteen väylät jäävät jalankulkijoiden ja pyöräilijöiden käyttöön. Uudistusta puoltaa ELY-keskuksen mukaan myös mopo-onnettomuuksien määrän vähentyminen seuduilla, missä mopot on jo siirretty pääosin ajoradalle.

Lapin kunnissa tehdään kuitenkin moporeittimuutoksia myös toiseen suuntaan. Jatkossa esimerkiksi valtatien 21 varteen sijoittuvilla kevyen liikenteen väylillä mopoilu pääsääntöisesti sallitaan, kun se tähän asti on ollut joissakin paikoin kiellettyä.

Lapin ELY-keskus toteuttaa maantieverkolle sijoittuvien moporeittien opastukset ennen koulujen alkua syksyllä 2016. Myös kunnat pyrkivät tekemään muutokset samassa aikataulussa. Muutoksista tiedotetaan mm. Lapin ELY-keskuksen ja kuntien internetsivuilla. Muutoksista on tarkoitus tiedottaa erikseen myös kouluja ja oppilaitoksia.


Autonomiset autot saattavat mullistaa autovakuutusalan

Miljardien eurojen autovakuutusala saattaa joutuu arvioimaan toimintaansa uudelleen autonomisten autojen vuoksi, sillä onnettomuuksien määrän odotetaan vähenevän peräti 80 prosentilla vuoteen 2035* mennessä ja vakuutusmaksut todennäköisesti romahtavat. Asia tuli ilmi Volvon ja Thatcham Researchin järjestämässä keskustelupaneelissa.

Swiss Ren ja HEREn aikaisemmin tässä kuussa julkistaman tutkimuksen mukaan autonominen ajotekniikka voi leikata kansainvälisesti vakuutusmaksuista lähes 20 miljardia euroa jo vuoteen 2020 mennessä.Tällä hetkellä autovakuutukset muodostavat 42 prosentin osuuden kaikista vakuutusmaksuista henkivakuutuksia lukuun ottamatta.**

* Amerikkalainen NHTSA tutkimus.

** "The future of motor insurance: How incar connectivity and ADAS are impacting the market”, Swiss Re/HERE, 2016.


Monikäyttöinen Raptor Wrap -korjausteippi Suomeen

Sokeva toi myyntiin Raptor Wrap -korjausteipin, joka tarttuu puuhun, muoviin ja metalliin. Lasikuitukankaasta tehty korjausteippi soveltuu muun muassa huonekalujen, autonosien ja vuotavien putkien korjaamiseen.

Raptor Wrap -korjausteipin vetolujuuden luvataan olevan yli 3000 megapascalia eli suurempi kuin teräksen, jonka vetolujuus on 2000 MPa.

Korjausteippiä käytetään kastamalla se veteen ja käärimällä nopeasti korjattavan kohdan ympärille. Teippi kovettuu teräksenkovaksi varttitunnissa, jonka jälkeen kovettuminen jatkuu vielä vuorokauden ajan.

Lopputuloksen luvataan olevan pitkäikäinen ja kestävän vettä sekä erilaisia sääoloja, pakkasta jopa –45 Celcius-asteeseen ja kuumuutta 150 Celcius-asteeseen saakka.

Käyttöohje

Puhdista käyttökohde liasta ja jäämistä esim. asetonilla tai alkoholipitoisilla pyyhkeillä. Erittäin tasaista pintaa voit karheuttaa hiekkapaperilla parantamaan kiinnittymistä.

Älä poista Raptor Wrap -korjausta sen kovettumisen jälkeen. Korjaus on pysyvä. 

Kaikki kosteus ja vesi käynnistää aineen kovettumisen, myös korkea ilmankosteus. 

 


Uusi Teboil Diamond Carat IV

Haminassa valmistettava täyssynteettinen Teboil Diamond Carat IV 5W-30 ylittää mm. ACEA C4- ja Renault RN 0720 -suorituskykyvaatimukset.

Teboilin uusi täyssynteettinen Teboil Diamond Carat IV 5W-30 on suunniteltu erityisesti uusia Nissan-, Renault- ja Dacia-dieselmalleja varten. Öljy sopii valmistajan mukaan erinomaisesti myös muihin autoihin, joissa moottorivalmistaja suosittaa ACEA C4 -luokan öljyn käyttöä.


Renault Trucks F-ykkösiin

Euroopan Grand Prix -tapahtumissa Renaultin F1-tallin logistiikasta huolehtivat Renault Trucks T 520 kuorma-autot.

Renault Sportin T-sarjalaiset ovat 4x2-vetoautoja, jotka on varustettu Renault Trucksin Eco Fuel -paketilla. Paketissa on Power-tilan rajoitustoiminto, Optiroll-rullauksenhallintatoiminto, irtikytkettävä kompressori, säätötilavuuksinen ohjaustehostinpumppu ja automaattinen tyhjäkäyntisammutus.

Renault Trucks T -sarjalaisilla huolehditaan myös Renault Sports -tallin muiden kilpailutoimintojen (Renault Sport Series ja Formula E) logistiikasta.


Konecranesin nostureita USA:han

Konecranes sai tammikuussa 2016 kymmenen raskaan terästehdasnosturin tilauksen yhdysvaltalaisen Commercial Metals Companyn (CMC) uuteen terästehtaaseen Durantiin Oklahomaan. Nostureita käytetään terästehtaan tuotantoprosessin eri vaiheissa. Tehtaan on määrä valmistua syksyllä 2017. Nosturit toimitetaan vaiheittain vuoden 2016 aikana. Konecranes asentaa nosturit ja tekee niille kuormaustestaukset sekä käyttöönoton osana toimitusta.

Osassa nostureita on ohjaamo kuljettajalle, osa toimii radio-ohjauksella. Nostureissa on myös Konecranes TRUCONNECT®etävalvonta, joka kerää antureiden avulla käyttötietoa käyntiajasta, moottorikäynnistyksistä, työjaksoista ja jarrujen kunnosta.


EU-säännöt samat kaikille...

... Isä-viranomaisen tulkinnat vain vaihtelevat kyykyttämisestä käytännönläheiseen hyväksyntään. Tämä italialaisissa rekkkareissa oleva kuorma-auto seisoo Ranskan puolella miljoonakaupungin keskustassa odottamassa jo neljättä päivää kaivinkoneen vieressä katutöiden jatkumista. Mutta kun kaivinkoneen kuljettajaa ei näy. Eikä kuorma-auton kuljettajaa.

Koko kuorma-auto on vahvassa "baabuuri-kenossa". Jalkakäytävälle ei jää paljoakaan tilaa jalankulkijoille. Kuormaa on yli laitojen, aluminiset laidat niin heikkot, että ne on sidottu kuormansidontapannalla pysymään kasassa.

Päivät jatkuvat. Varmaan työkin jatkuu. Siihen mennessä rauha maassa. Kaikilla riittää ymmärrystä.

Suomessa poliisi saisi verensyöksyn, kuorma-auton kuljettaja ankaran syytteen liikenteen vaarantamisesta ja kortti hyllylle... Ja kansa kyykkyyn!