MAN - Vaihtoautot

AKL Summit & Expo 17.11.2016

Autoalan Keskusliitto järjestää Helsingin Messukeskuksessa AKL Summit & Expo -vaikuttajatapahtuman torstaina 17.11. Tapahtuma on jatkoa edellisten vuosien Autokauppa -tapahtumille.

Seminaaripäivän teemana on TULEVAISUUS - kasvua ja kannattavuutta. Päivän herättelijät ovat huippupuhujia Suomesta ja maailmalta.

Ensimmäinen vahvistettu keynote-esiintyjä tapahtumassa on luomiskonsultti, visionääri, futurologi, innovaatioasiantuntija Dietmar Dahmen.

Lisätietoja tapahtumasta: http://www.akl.fi/summit


Ruostetta purkista

Nyt ovat maailman kirjat pahasti sekaisin. Suomalainen Maston on kehittänyt ruoste-efekti spraymaalin, jonka pinta näyttää aidosti ruostuneelta. Maalatun pinnan kerrotaan olevan maanläheisen ruosteenpunainen ja sen tekstuuri on karkea. Lisäefektiä antavat pienet metallihiukkaset, jotka kimmeltävät kuten aidossa ruostepinnassa.

Valmistajan mukaan Rust Effect spraymaali tarttuu lähes kaikkiin materiaaleihin. Maalin kerrotaan soveltuvan niin metaali-, puu-, kivi-, pahvi-, lasi- kuin muoviesineille. Maali ei murru iskuista ja säilyttää sävynsä auringossa. Se muodostaa vahvan, sään ja kosteuden vaihteluja kestävän pinnan.

Maston Rust Effect –spraymaalin pakkauskoko on 400 ml ja suositushinta 13,00 €. Tuote tulee markkinoille touko-kesäkuussa.

Jäämme innolla odottamaan miten autoileva kansa ottaa uutuusmaalin vastaan.


Nesteen liikennepolttoaineet saavat tutun Futura-nimen

Nesteen Suomessa jalostetut polttoaineet tunnetaan jälleen nimellä Futura. Neste Pro Diesel säilyttää oman vakiintuneen nimensä. Futura-liikennepolttoaineet lanseerattiin jo aiemmin Baltiaan ja Pietarin alueelle Venäjälle.



Grabat tekee ihmeakkuja

Espanjalainen Grabat Technologies ilmoittaa aloittaneensa viidessä minuutissa ladattavien, 800 km:n toimintamatkan antavien akkujensa sarjavalmistuksen. Akut ovat Grabatin mukaan 30% vastaavia LI-Ion akkuja pienempiä ja kevyempiä. Grabat ei paljasta akkunsa rakenteellisia yksityiskjohtia ennen patenttien myöntämistä. Tuotteen kerrotaan syntyneet yhteistyössä espanjalaisen yliopiston tutkimustoiminnan kanssa. Lisenssisopimuksen kerrotaan jo solmitun kiinalaisen aurinkopanelivalmistajan Chint:n kanssa. Nähdäänkö piankin Seat:eissa?


Nikola kuorma-autojen "Tesla"

USA:n Nikola Motor herättää huomiota kulkemalla virtaviivaisella Nikola One rekkaveturillaan Teslan tietä. Nikola One:a vauhdittaa 1500 kW:n sähkömoottori kaasuturbiinilla ladavan 320 kWh akkupaketin tukemana.

Lue lisää...


Saksaan 40 000 km lisää maksullisia teitä 2018

Saksan hallitus ehdottaa hyötyautoille maksullisten teiden lisäämistä valtatieverkkoon 44 000 km osuudella alkaen 1. heinäkuuta 2018. 1,6 miljoonan maksuvelvollisen ajoneuvon määrän arvioidaan siten kasvava 130 000:lla. Maksuvelvollisuus kuuluu nyt yli 7,5 tonnin kuorma-autoille 13 000 moottoritiekilometrillä ja 2300 valtatiekilometrillä.

Viimeistään 2017 loppuun mennessä aiotaan kokeilla maksuvelvollisuutta yli 3,5 tonnin kuorma-autoille ja kaukoliikennebusseille. Saksan vahva Vihreiden puolue käy asiassa kuumana ja vaatii yli 3,5 t kuorma-autoille ja kaukoliikennebusseille maksuvelvolisuuta välittömästi. Liikenneministeri Alexander Dobrint (CSU) toppuuttelee.


Dunlopin kuorma-autonrenkaiden sarja uudistuu

Dunlop tuo markkinoille upouuden maantieajoon tarkoitetun kuorma-autonrengassarjan. Uudessa sarjassa on SP346-eturengas, vetävän akselin SP446-rengas ja SP246-perävaunurengas.

Lue lisää...


Traktoreiden luokittelu löytyy nyt Koneluokitus-sivustolta

Työkoneiden luokitusjärjestelmää on täydennetty traktoreiden luokituksilla.

– Traktoriluokitus on laadittu yhteistyössä traktoreiden valmistajien, maahantuojien, myyjien ja traktoriurakoitsijoiden kanssa, kertoo asiantuntija Ville Järvinen Koneyrittäjien liitosta.

Luokitus perustuu traktorin nimellistehoon kilowatteina. Sen lisäksi luokitustaulukossa näkyy traktorin ilmoitettu työpaino ilman lisälaitteita. Nämä kaksi tekijää vaikuttavat eniten millainen traktori tiettyihin työtehtäviin vaaditaan.

Koneluokitus-järjestelmä on maarakennusalan riippumattomien toimijoiden yhdessä luoma järjestelmä, jonka tarkoituksena on helpottaa työkoneiden tilaamista ja kilpailuttamista laatimalla työkoneille erilaiset koneluokat.

Yrittäjän tai yrityksen kannattaa vaatia tieto työkoneen luokituksesta ja CE-vaatimustenmukaisuudesta koneen myyjältä ennen kaupan solmimista. Näin on erityisesti, jos työkonetta hankitaan tarjouskilpailuun, jossa käytetään koneluokituksia apuna. Palvelun tilaajat käyttävät usein koneluokitusta apuna kone- ja kuljetuspalveluiden tarjouspyynnöissään. Koneluokitusjärjestelmään on laadittu luokitus myös erikoistraktoreille ympäristön- ja kiinteistönhoidon töihin, joissa on etu- ja/tai takatyölaitekiinnitys.

Traktoreiden luokitus löytyy osoitteesta: www.koneluokitus.fi


Liikenneturvallisuuskokeiluun haetaan autoilijoita

Liikenneturvallisuuden parantamiseen tähtäävään kokeiluun haetaan kehäteitä ja Helsinki–Turku-moottoritietä käyttäviä autoilijoita.

Kokeiluun haetaan yli tuhatta autoilijaa välittämään ja vastaanottamaan matkapuhelinsovelluksella tietoa mahdollisista liikenneturvallisuutta heikentävistä olosuhteista. Tällaisia ovat mm. este tiellä, heikentynyt näkyvyys tai liikenneonnettomuus.

Kokeilualueena ovat valtatie 1 (E18) Helsinki–Turku sekä Kehä I ja Kehä III. Kokeilu alkaa 11.5.2016 ja se kestää vuoden.

Kokeilun toteuttavat yhteistyössä HERE, Liikennevirasto ja Trafi. Kokeilu on osa yhteispohjoismaista EU-tuettua NordicWay-hanketta, jossa ovat mukana Suomen, Ruotsin, Norjan ja Tanskan tieviranomaiset sekä useita yrityksiä, kuten Ericsson, HERE, Volvo ja Infotripla Oy.

Lisätietoja: http://infotripla.fi/coop/


"Monsteri-rekat" valloittavat Saksan

Saksan valtionrautateiden, Deutsche Bundesbahnin ja vihervasemmiston (Vihr. ja SDP) ankarasta vastustuksesta huolimatta Monsteri-rekoiksi nimitetyt 25,25 m pitkät puolipv-yhdistelmät valloittavat yhä enemmän päätieverkkoa ja yhä useampia liittovaltioita. Tämä siitä huolimatta, että Saksan liittovaltion eduskunta on päättänyt, että 25,25 pitkien virallista hyväksyntää Saksan tieverkkoon ei käsitellä vuoden 2016 aikana.

Tällä hetkellä jo 13 liittovaltiota 16:sta on antanut yhteensä 11 600 km pääteitä erikoisluvalla Monsteri-rekkojen liikennöitäviksi "koemielessä". 900 km lisää odottaa hyväksyntää Baden-Würtenbergissä. 56 kuljetusyritystä on saanut luvan 145 Monsteri-rekalleen liikennöidä erikoislupien puitteissa. 

ACEA:n eli Euroopan autonvalmistajien liiton kuorma-autojaos on pitkään ajanut 25,25 pitkien hyväksyntää koko Saksassa iskulauseella "Kaksi autoa kolmen kuormalla säästää energiaa, kuljetuskustannuksia ja päästöjä". Liikenneministeri Alexander Dobrint (CSU) on antanut avoimesti tukensa 25,25 pitkien hyväksynnälle Saksan tieverkossa.Llopullinen päätös mahdollisine rajoituksineen siirtyy ensi vuoden puolelle kuten Saksan eduskunta on asiasta sopinut.


Audin uusi V8 diesel myös Porschen ja Bentleyn nokalle

Audi SQ7:n esittelyn myötä ensiesiinymisensä tekee myös Audin paljon puhuttu uusi EA898 V8 dieselmoottori. Neljän litran V8 on kokonaan Ingolstadtin luomus, mutta tulee vauhdittamaan myös tulevaa Porsche Panameraa, joka rakennetaan MSM urheluauto-alustalle, sekä uutta Bentley Continentalia.

Audin uutta V8:aa pidetään yllätyksenä semminkin, kun sekä BMW että Mercedes ovat luopuneet V8-moottoreistaan ja siirtyneet rivi-kuutosiin ja pienempiin sylinteritilavuuksiin jopa neljällä turbolla vahvistettuina.


Kamux herättää huomiota Saksassa

"Suomi ei ole enemmälti tunnettu automaana. Ainakin käytettyjen autojen kaupassa suomalainen yritys haluaa tehdä itsensä tunnetuksi Saksan markkinoilla."

2003 perustettu käytettyjen autojen erikoisliike Kamux toimii jo 42 paikkakunnalla. Sen lisäksi sillä on myyntitoimintaa Ruotsissa ja tämän vuoden alusta myös Saksan Elmhornissa. 2017 avataan toinen myymälä Hampurissa. "Olemme Skandinavian suurin käytettyjen autojen myyntiorganisatio ja haluamme kasvaa myös Euroopassa", sanoo Kamuxin perustaja ja toimitusjohtaja Juha Kalliokoski. Kamuxin liikevaihto 2015 oli 310 M€. Autovalikoimassaan Kamux pidätäytyy tavallisissa suuren yleisön suosimissa merkeissä ja malleissa. Urheilu- ja erikoisautot eivät kuulu valikoimaan. Näin Kamuxia esitellään Saksan mediassa.


Volvo, Ford, Über, GM-Lyft, Google kimppaan

Otsikon vahvat tekijät yhdistävät voimansa autonomisten autojen kehittämiseksi. Volvo ja Ford ovat edenneet jo pitkälle henkilöautopuolella. Volvo on ansioitunut myös kuorma-autopuolella autonomisesti kulkevien autojen kehittämisessä. Über ja Lyft ovat taksimaailman suurtekijöitä, jotka haluavat kehittää robotti-taksiautoa. Google on jo pitkään kehittänyt autonomista henkilöautoa, vaikkei itse aio ryhtyä autonvalmistajaksi. Viisikko muodostaa yhdessä voimatekijän, jolta on lupa odottaa nopeita edistysaskelia autonomisen auton kehityksessä. Samalla viisikko patistaa viranomaisiin ja poliitikkoihin vauhtia tieliikennelainsäädännön kehittämiseksi vastaavasti.

General Motors on sijoittanut 500 M$ Lyft:iin, Überin pienempään kilpailijaan taksipalvelualalla, robotti-taksiauton kehittämiseksi. Lähtökohtana on GM:n sähköauto Chevrolet Bolt.


Suomalaissovellus taksikyydin jakamiseen

Suomalainen Vediafi Oy on kehittänyt uuden kimppataksisovelluksen. Vedia taxi nimisen mobiilisovelluksen luvataan säästävän taksikuluissa jopa 65%.

Vedia taxin toimintaperiaate perustuu taksikyydin jakamiseen. Mobiilisovellus yhdistää samaan suuntaan matkustavat henkilöt kimpoiksi, jolloin kunkin matkustajan osuus maksusta pienenee. Kimpan voi muodostaa tuttujen tai toisilleen ennestään tuntemattomien kesken. Sovelluksessa on myös kyytivahti, joka etsii käyttäjälle sopivia kimppakyytejä käyttäjän asettamilla ehdoilla.

Mobiilisovellukseen syötetään asennettaessa omat luottokortti- ja tilitiedot. Molemmat tarvitaan, jotta varmistetaan luotettavat rahavirrat kimpan sisällä. Matkustaja, jonka määränpää on reitin viimeisenä maksaa koko matkan taksille. Muiden matkustajien maksut veloitetaan automaattisesti heidän luottokortiltaan. Sovellus laskee muiden maksuosuudet, jotka siirtyvät matkan maksaneen tilille.


Uusi työstökone tuplaa Lapua-ketjujen komponenttivalmistuksen

Kuljetinketjuvalmistaja Lapua-ketjut Oy tiedottaa hankkineensa uuden päidentyöstöautomaatin. Työstökone on yksi yhtiön avainkoneista ja Lapua-ketjut Oy:n tuotantopäällikkö Mika Mäen mukaan se tulee tuplaamaan yhtiön komponenttien valmistuskapasiteetin.

Italialaisvalmisteinen, puoli miljoonaa euroa maksanut päidentyöstöautomaatti on Lapua-ketjut Oy:lle erikoistilauksesta valmistettu työstökone, jolla valmistetaan ketjuosia, kuten tappeja, holkkeja ja rullia.

Päidentyöstöautomaatti vihitiin käyttöön 4.10.2016 Lapua-ketjut Oy:n tuotantotiloissa kutsuvieraiden ja työntekijöiden läsnä ollessa. Koneen ensikäytön suoritti Lapuan kaupunginjohtaja Arto Lepistö.