MAN - Vaihtoautot

Hyötyajoneuvomarkkinat jatkavat kasvun tiellä

Hyötyajoneuvomarkkinat jatkoivat viime vuoden tapaan positiivisissa merkeissä tammikuussa. ACEA:n tilaston mukaan hyötyajoneuvojen ensirekisteröinnit kasvoivat EU:ssa 8,2% tammikuussa 2017 vuoden takaiseen verrattuna. Kokonaisuudessaan EU:n talousalueella ensirekisteröitiin 173 614 hyötyajoneuvoa. Kokonaismarkkinoiden kasvu perustui pitkälti kevyiden hyötyajoneuvojen hyvään kuukauteen, alle 3,5-tonnisia ensirekisteröitiin EU:ssa yhteensä 142 864 kappaletta, mikä on 9,3% paremmin kuin vuoden 2016 tammikuussa. Yli 3,5-tonnisia ensirekisteröitiin yhteensä 27 885 kappaletta, missä kasvua viime vuoteen oli 3,6%. Linja-autojen ensirekisteröinnit kasvoivat tammikuussa 2,9%.

Suomessa tammikuussa 2017 pakettiautoja ensirekisteröitiin 1 440 (25,3%), kuorma-autoja 355 (24,6%) ja linja-autoja 53 (82,8%).


Englanti: Vety polttoaineeksi myös lentoliikenteeseen!

Henkilö- ja rahtikuljetukset käyttävät noin 20% maailman energiakulutuksesta (International Energy Agency). Tunnettu fyysikko Jo Hermans Leydenin yliopiston kuuluisassa Huygen Laboratoriossa on julkaissut (MRS Energy and Sustainability--A Review Journal (MRS E&S) tiedepiireissä paljon huomiota herättäneen kaikkia liikennemuotoja polkupyöristä busseihin, risteilyaluksista laajarunkoisiin matkustajakoneisiin koskevan raportin, jossa hän katsoo vety/polttokennon tarjoavan tulevaisuudessa parhaan ratkaisun energiamuodoksi kestävän kehityksen kannalta kaikkein ongelmallisimmalle kuljetusmuodolle eli lentoliikenteelle.

"Huomioiden lentoliikenteen kovat painonrajoituksia koskevat vaatimukset nestemäinen vety voisi pitkän päälle tarjota parhaan ratkaisun", Hermans perustelee. Se edellyttäisi kuitenkin 1) että nestemäisen vedyn käsittely olisi hyvin koulutettujen asiantuntijoiden käsissä vähentämään siihen liittyviä turvallisuusriskejä, 2) nestemäinen vety on normaalilämpötiloissa kaasumaisen kevyttä, mikä on ratkaiseva etu lentoliikenteessä, ja 3) nestemäisen vedyn matala kiehumispiste olisi hallittavissa lentoliikenteessä, joka kulkee hyvin alhaisissa lämpötiloissa matkalentokorkeuksissa.

Lisätietoja: Jo Skelton at Tämä sähköpostiosoite on suojattu spamboteilta. Tarvitset JavaScript-tuen nähdäksesi sen. tai +44-1223-32-6165.


Stuttgart: Euro5 ja vanhemmille dieselautoille kielto 2018

Mersun päämajakaupunki Stuttgart kieltää tulon kaupungin keskustaan dieselautoilta, jotka eivät täytä Euro6 normia. Kielto koskee kaikkia dieselautoja henkilöautoista paketti- ja kuorma-autoihin. Valtuusto pääsi asiasta yksimielisyyteen 21.2. Kielto astuu voimaann heti 2018 alusta. Kieltoa perustellaa ilmanlaadun parantamisella hiukkaspäästöistä.

Stuttgartissa arvioidaan dieselautojen määräksi 107 000, joista 73 000 ei täytä Euro6 normia. Samalla arvioidaan - Oslon tapaan - että noin 20% kiellon alaisista autoista joudutaan erikoisluvalla sallimaan "kattilalaaksoon" sijoittuvassa keskustassa lähinnä pelastuspalvelu-, elintarvike- ymv. välttämättömissä kuljetustehtävissä.

Myös Nordrhein-Westfalen suunnittelee kieltoa vanhemmille dieselautoille Stuttgartin mallin mukaan.

Käytettyjen arvo romahtaa? Dieselautojen omistajat ja autoilujärjestöt ovat nostattaneet hätähuudon peläten, että lyhyellä varoitusajalla annettu kielto romahduttaa dieselautojen hintatason vaikuttaen myös Euro6-dieseleihin.

(Vogel)



Hollanti: Kaasu-Ivecoilla Ruotsiin

Hollantilainen Vos Logistics panee viisi kaasu-Ivecoa 25,25 m pitkinä yhdistelminä kulkemaan Ranskan/ Benelux-maiden ja Ruotsin väliseen rahtiliikenteeseen. LNG-kaasulla kulkevilla Ivercoilla on kaksi polttonestesäiliötä, jotka riittävät 1000 km toimintamatkaan. Autoja on koeajettu 18 kuukautta hyvillä tuloksilla.

Vos perustelee valintaansa taloudellisilla eduilla ja 15% dieseliä pienemmillä CO2-päästöillä.

(Anders Karlsson, Transportnet.se)


Ruotsi: 74 t koko maahan

Ruotsin hallitus on 16.2. esittänyt 74 tonnin kokonaispainon sallimista kuorma-autoille alueellisesti sitten, ettei se kilpaile rautateiden ja merenkulun kanssa. Nyt keskustapuolue Centern vaatii 74 tonnin sallimista koko maassa.

- Vaikka hallitus hyvin tietää, että kokonaispainon korottaminen on edullinen ympäristöratkaisu, se valitsee puolitien. Haitalliset päästöt rahtitonnia ja kilometriä kohti pienenevät, jos kuorma-autojenn sallitaan kuljettaa kerralla enemmän kuormaa, Anders Åkesson Centern´n liikennepoliittinen puhemies perustelee.

Suomen liikenneministeri Anne Berner osallistuu viikolla Center´n järjestämään seminaariin.

- Suomessa ollaan monella tavalla edellä Ruotsia. Muun muassa sallitaan 76 t kokonaispiano kuorma-autoille koko maassa. Meidän pitäisi ottaa mallia naapurimaastamma tässä kohtaa, Åkesson sanoo.

(Anders Karlsson, Transportnet.se)


Ilmatieteen laitos: Säätiedot rekasta toiseen

Ilmatieteen laitos ja VR Transpoint testaavat yhteistyössä Bolidenin Kevitsan kaivoksen kanssa Sodankylän ja Kemin välisellä tieosuudella tulevan vuoden aikana, miten liikenneturvallisuutta voidaan parantaa välittämällä paikallista sääinformaatiota suoraan ajoneuvosta toiseen.

Ilmatieteen laitoksen EAKR-rahoitteisessa Älykkäät Arktiset Rekat -tutkimushankkeessa kalustetaan kevään 2017 aikana useita VR Transpointin rekkoja kitkamittauslaitteilla. Rekat keräävät reaaliaikaista mittaustietoa tie- ja sääolosuhteista kitkamittauslaitteiden sekä ajoneuvon omia telemetriatietoa lukevilla laitteilla.

Pääasiallinen rekkojen ajoreitti on Sodankylän Petkulassa sijaitsevan Boliden Kevitsa Mining Oy:n kaivoksen ja Kemin merisataman välinen tieosuus. Mittaukset jatkuvat ajoneuvojen operatiivisen toiminnan ohessa ainakin syksyyn 2018 ja siitä eteenpäin niin kauan kuin liikennöinti jatkuu ja mittauskalusto pysyy toimintakuntoisena.  Hankkeessa mukana on Lapin ammattikorkeakoulu, ja hankkeen rahoitusta hallinnoi Lapin Liitto.

Lue lisää...


UPS: Pikkupaketit dronilla kuorma-autosta

UPS on tehnyt viimeisimmässä testissään yhteistyötä kuorma-autoista laukaistavia miehittämättömiä koptereita eli droneja valmistavan Workhorse Groupin kanssa.  Testi havainnollistaa hyötyjä, joita kopterien käytöllä voi olla maaseutualueiden toimitusreiteillä.Toisin kuin aikaisemmissa kopteritesteissä, UPS:n ja Workhorsen testissä kopteritoimitus on yhdistetty muuhun päivittäiseen toimitusliikenteeseen.

Lue lisää...


Neste avaa uuden aseman Pirkkalan Linnakallioon

Neste avaa uuden kevyen ja raskaan kaluston aseman Pirkkalan Linnakallioon tänään 22.2.2017. Alue on kehittynyt voimakkaasti erityisesti tilaa vaativan kaupan toimijoiden kuten autokauppojen ja logistiikkayritysten tarpeisiin.

Lue lisää...


31. Arctic Test: Pikkubussit talvitestissä

Pakkasta riitti -15 -16 asteen verran, kun Auto, tekniikka ja kuljetus toteutti 31. Arctic Testinsä helmikuun alkuviikolla pääkaupunkiseudulla. GAZ GAZellen viime hetken vetäytymisen jälkeen viivalle asettuivat VW, Toyota, Opel ja Peugeot. Ajovertailu toteutettiin päivän verran Helsingin katuverkossa ja päivän rupeamana Kirkkonummen-Veikkolan maiasemissa Espoossa.

Lue lisää...


Kapelliperävaunut vertailutestissä!

Pitkäaikaiset, monia eri perävaunuvalmisteita käyttäneet kuljetusyrittäjät kertovat kokemuksiaan kapelliperävaunuista. Kome, Närko, Kautec, Lag, Krone ja Schmitz joutuvat suurennuslasin alle. Miten kotimainen pärjää ulkomaalaisille?

Kapelliperävaunut käyttäjien vertailussa seuraavassa Auto, tekniikka ja kuljetus 2/17 numerossa, ilmestyy 10.3.2017


Amazon: Paketit laskuvarjolla asiakkaille

Verkkokauppajättiläinen Amazon on jälleen viemässä droonikuljetukset askeleen eteenpäin. Se on patentoinut järjestelmän, jolla kauko-ohjattu drooni voi pudottaa pakettinsa tarkasti laskuvarjolla asiakkaalle. Drooni valvoo itse sijaintinsa ja säätää sitä paineilmalla ennen paketin pudotusta laskuvarjon varassa, Engadget-niminen aikakausjulkaisu kertoo.

Lue lisää...


Suomalaiset menestyivät Ruotsin perävaunutilastossa

Raskaiden perävaunujen myynti kasvoi 6% vuonna 2016 edellisvuodesta. Kokonaismyynti oli 4414 kpl. Puoliperävaunut vastasivat suurimmasta kasvusta. Niitä myytiin 17% enemmän kuin 2015 eli yhteensä 2596 kpl.

Lue lisää...


MAN: Sähkökuorma-auto kaupunkijakeluun

VW-konsernin MAN seuraa tiiviisti Mersun kintereillä sähkökuorma-auton kehittämisessä 26-tonninpainoluokassa jakelukuljetuksiin kaupungeissa. MAN esitteli suunnitelmansa viime maanantaina Itävallan Steyr:ssä. Prototyypiautoilla on tällä hetkellä 100 km:n toimintamatka. Lähiaikoina toimintamatka kasvaa tunnin mittaisella latausajalla kaksinkertaiseksi .

Lähivuosina kehitetään sähkö-MAN´in pienimuotoista sarjatuotantoa kauppa- ja kuljetusliikkeiden testikäyttöön. Suursarjatuotanto alkaisi 2021.


Benelux: 84 kuorma-autosta 31:ssä 62 rikettä.

Rajatarkastuksissa yhtaikaa Belgiassa, Hollannissa ja Luxemburgissa tarkastettiin 84 kuorma-autoa. Niiden kohdalla paljastui 62 erilaista rikettä. 40%:ssa kyse oli kuljettajan tekemistä rikkomuksista: ajopiirturin manipulointeja, ajo-ja lepoaikarikkomuksia, puuttuvia ja puutteellisia rahtikirjoja ja ylipainoja. 42 kuljettajalle annettiin kirjallinen varoitus tai langetettiin sakko ajo- ja lepoaikarikkomuksesta. Yhdeksän kuorma-autoa oli ylipainoisia. Kahdeksassa autossa ajopiirturi oli viallinen tai sitä oli manipuloitu.

Lue lisää...


Liikenteen jättivirasto suunnitteilla

Virastojen pääjohtajien muodostama esiselvitystyöryhmä ehdottaa, että Liikenteenturvallisuusvirasto Trafi ja Viestintävirasto sekä Liikenneviraston viranomaistehtävät yhdistettäisiin yhdeksi virastoksi. Uusi virasto aloittaisi toimintansa 1.1.2018. Lisäksi työryhmä ehdottaa, että Liikennevirasto jatkaisi valtion väyläverkosta vastaavana virastona.

Lue lisää...


Tutustu lehtiimme! Tutustumistarjous!
Vuokraa toimitilaa! Toimitilaa tajolla!