Volvon konseptihybridi kaukokuljetuksiin
- Luontiaika
- 28.02.2017 15:50
Volvo Trucksin konseptikuorma-auto on yhtiön ensimmäinen kaukokuljetuksia varten kehitetty hybridiajoneuvo. Tämän ja muiden entisestään parannettujen ominaisuuksien ansiosta polttoaineenkulutus ja CO2-päästöt pienenevät kaikkiaan noin 30 prosenttia. Konseptikuorma-auto on Volvo FH ja moottorina on Volvo D13 Euro 6 Step C.
Konseptikuorma-auto esiteltiin ensi kertaa toukokuussa 2016, ja nyt Volvo Trucks on kehittänyt ja parannellut sitä entisestään. Uusien aerodynaamisten ominaisuuksien, parannetun vierintävastuksen ja keventyneen painon lisäksi uudessa versiossa on myös hybridivoimansiirto.
Hybridivoimansiirto toimii ottamalla talteen energiaa alamäissä, joiden kaltevuuskulma on yli yhden prosentin, sekä jarrutettaessa. Talteenotettu energia varastoidaan kuorma-auton akkuihin, ja sitä käytetään sähkömoottorin käyttövoimana tasaisilla teillä ja loivissa mäissä. Volvo Trucksin kuljettajaa tukevasta I-See -järjestelmästä on kehitetty erikoisversio erityisesti hybridivoimansiirtoa varten. Toiminto analysoi edessä olevan reitin mäet ja laskee kaikkein taloudellisimman ja tehokkaimman tavan hyödyntää sekä diesel- että sähkömoottoria ja optimaaliset ajankohdat talteenotetun energian hyödyntämiselle.
Hankook avaa testauskeskuksensa Suomessa
- Luontiaika
- 27.02.2017 19:44
Premium-rengasvalmistaja Hankook on virallisesti avannut eurooppalaisen talvirenkaiden testauskeskuksensa, joka on nimeltään Technotrac ja sijaitsee Ivalossa, noin 300 km napapiirin pohjoispuolella. Suomalaiselle Test World Oy:lle annettiin vuoden 2015 lopulla tehtäväksi laitoksen rakentaminen. Testauslaitoksen avaaminen merkitsee sitä, että Hankookin Euroopan markkinoille suunnatut talvirenkaat, jotka kehitetään ja valmistetaan Euroopassa, voidaan nyt myös testata todellisissa eurooppalaisissa talviolosuhteissa.
Uuteen testauslaitokseen kuuluu kolme niin sanottua tasaista testirataa (flat track), joita käytetään jarrutuksen, pidon ja poikkisuuntaisen vakauden testaamiseen lumella ja jäällä, sekä kaksi kuljettajan omakohtaiseen rengasarviointiin tarkoitettua lumella ajettavaa testirataa, jotka on suunniteltu erityisesti täyttämään saksalaisten premium-autonvalmistajien tarpeet. Laitoksella on myös erinomainen infrastruktuuri, johon kuuluu toimistoja ja kokoustiloja ja huipputasoisia korjaamoita sekä suuri kylmävarasto. Ivalon pitkä talvi ja vakaat talviolosuhteet vaikuttivat yhtenä tekijänä päätökseen rakentaa sinne maailman pohjoisin talvitestauslaitos.
Liikenneverkon tulevaisuutta arvioivan parlamentaarisen työryhmän jäsenet
- Luontiaika
- 24.02.2017 17:31
Liikenne- ja viestintäministeriö asetti 8. helmikuuta 2017 parlamentaarisen työryhmän, jonka tehtävänä on määritellä liikenneverkon ylläpitoon ja kehittämiseen tarvittavat keinot. Työryhmän jäsenet on nimetty. Työryhmässä on edustettuna kaikki eduskunnassa edustetut puolueet.
Parlamentaarisen liikenneverkkotyöryhmän työn tavoitteena on luoda kustannustehokas, pitkäjänteinen ja tarkoituksenmukainen suunnitelma väyläverkon kehittämiselle ja rahoitukselle. Lisäksi työryhmän tehtävänä on pohtia keinoja, joilla vastataan kansallisen ilmastopolitiikan liikenteelle asettamiin päästövähennystavoitteisiin ja luodaan edellytyksiä liikenteen automatisaatiolle ja liikenteen digitaalisten palvelujen syntymiselle.
Työryhmän puheenjohtajana toimii liikenne- ja viestintäministeri Anne Berner.
Jäsenet ovat:
kansanedustajat Mirja Vehkaperä ja Markku Rossi, Suomen keskusta
kansanedustajat Jukka Kopra ja Markku Eestilä, Kansallinen kokoomus
kansanedustajat Ari Jalonen ja Jari Ronkainen, Perussuomalaiset
kansanedustajat Krista Kiuru ja Harry Wallin, Suomen Sosiaalidemokraattinen puolue
kansanedustaja Mats Nylund (varajäsen kansanedustaja Mats Löfström), Ruotsalainen kansanpuolue
kansanedustaja Peter Östman (varajäsen kansanedustaja Antero Laukkanen), Kristillisdemokraatit
kansanedustaja Kari Uotila (varajäsen kansanedustaja Katja Hänninen), Vasemmistoliitto
kansanedustaja Olli-Poika Parviainen (varajäsen kansanedustaja Jyrki Kasvi), Vihreä liitto
Työryhmän pysyvinä asiantuntijoina ovat ylijohtaja Juhapekka Ristola, liikenne- ja viestintäministeriöstä, budjettipäällikkö Hannu Mäkinen, valtiovarainministeriöstä ja neuvotteleva virkamies Johanna Osenius, työ- ja elinkeinoministeriöstä. Työryhmän pääsihteerinä toimii ylijohtaja Mikael Nyberg liikenne- ja viestintäministeriöstä.
Työryhmä voi lisäksi asettaa alatyöryhmiä ja käyttää asiantuntijoita.
Työryhmän toimikausi on 28.2.2017–28.2.2018. Työryhmän on tarkoitus antaa väliraportti päästövähennyksiin liittyvistä esityksistä 18. elokuuta 2017.
Lisätietoja
ylijohtaja Mikael Nyberg, p. 0295 34 2474
SEAT Componentes valmistaa Volkswagen-konsernin uuden vaihteiston
- Luontiaika
- 24.02.2017 11:53
SEAT Componentes -tehdas on saanut valmistaakseen Volkswagen-konsernin uuden MQ281-vaihteiston. MQ281 on 6-vaihteinen manuaalinen vaihdelaatikko, joka asennetaan MQB-alustaisiin autoihin. Espanjassa El Prat de Llobregatin kaupungissa sijaitseva SEAT Componentes on yksi Volkswagen-konsernin omistamista vaihteistovalmistajista.
SEAT Componentes aloittaa uuden vaihteiston valmistuksen vuonna 2019 ja tuotannon ennustetaan kasvavan 450 000 yksikköön. Ensimmäinen uudella vaihteistolla varustettu malli tulee olemaan Volkswagen Passat. Vuoteen 2019 mennessä tehtaaseen asennetaan uudet tuotantolaitteet ja -linjat, jotta tehtaassa voidaan valmistaa 1800 uutta MQ281-vaihteistoa päivittäin.
DB Schenker ja Turun kaupunki neuvottelevat kiinteistöjärjestelystä
- Luontiaika
- 24.02.2017 11:44
DB Schenker ja Turun kaupunki neuvottelevat kiinteistöjärjestelystä uuden terminaalin rakentamiseksi Logicityn alueelle. Tällä hetkellä DB Schenkerillä on terminaalitoimintoja Turussa Juhana Herttuan puistokadulla sekä Nosturinkadulla Turun kaupungilta vuokratuilla tonteilla. Yhteensä kahdeksan hehtaarin suuruiset alueet sijoittuvat vireillä olevan Herttuankulma-nimisen asemakaavamuutoksen alueelle.
Autojen turvallisuusstandardien pelätään jäävän kehityksen kelkasta
- Luontiaika
- 24.02.2017 11:08
Euroopan komissio teki viimeisen suuren muutoksen EU:n ajoneuvojen turvallisuusstandardeihin vuonna 2009. Euroopan liikenneturvallisuusneuvoston mielestä EU:n säädökset eivät pysy teknologian perässä.
- Vuonna 2009 harva tiesi Uberista, Teslan 'Autopilot'-toiminnosta tai Googlen itseajavasta autoprojektista. Teknologinen kehitys, varsinkin autoteollisuudessa on jatkunut kiihtyvällä vauhdilla siitä lähtien. Valitettavasti Euroopan komissio ei ole jostain syystä saanut muistiota, Euroopan liikenneturvallisuusneuvosto ETSC:n toimitusjohtaja Antonio Avenoso toteaa.
Seuraava ajoneuvojen turvallisuusstandien päivitysehdotukset on tarkoitus tehdä maaliskuussa 2018.
- Tämä on täysin mahdotonta hyväksyä. Parannetut ajoneuvojen liikenneturvallisuusstandardit ovat kriittisiä liikennekuolemien ja -onnettomuuksien vähentämisessä EU:n teillä, Avenoso sanoo.
ETSC:n mukaan kuluttajat eivät ole tietoisia, että autot, jotka täyttävät ainoastaan minimivaatimukset EU:n turvallisuusstandardeissa, saisivat nolla tähteä Euro NCAP turvallisuustesteissä. NCAP on syyttänyt Fordia tietoisesta Euroopan markkinoille tuodun ajoneuvon turvallisuusteknologiatason pienentämisestä.
Euroopan liikenneturvallisuusneuvosto vaatii muun muassa kuljettajaa avustavien teknologioiden, kuten automaattisen hätäjarrun ja älykkään nopeusavustimen, lisäämistä standardeiksi. Kahdeksan EU-maan liikenneministeriä vaativat aiemmin tässä kuussa EU-komissiolta kuorma-, linja- ja henkilöautojen turvallisuusstandardien päivittämistä vuoden 2017 aikana.
Kevytkuormuri Piaggiolta
- Luontiaika
- 24.02.2017 10:44
Piaggio on paljon muutakin kuin Vespa. Tai Gilera tai Derbi. Tai suuria vesi- ja ilma-aluksia. Piaggio APE, kolmipyöräinen umpi- ja avolavapaku oli suosittu Suomessakin, jopa oman puoliperävaunun vetäjänä.
Uusi nelipyöräinen Piaggio Porter umpi- ja lavapaku on tarjolla myös 11 kW:n sähkömoottorilla 55 Nm väännöllä. Avolavalla omapaino on 1280 kg ja hyötykuorma 520 kg. Kippiautona sillä on 1,2 l:n kaasu/bensamoottori joka antaa 112 Nm tai 97 Nm vääntövoimaa omapaino on 1275 kg ja hyötykuormana 925 kg.
Kaasu-Connect markkinoille
- Luontiaika
- 24.02.2017 10:21
Ford kyntaa tehokkaasti pakettiautoissa. Uusinta on Ford Transit Connect kaasumoottorilla. Ruotsissa1,0 litran 100 hv:n bensamoottori muunnetaan kaasumoottoriksi.
Uutta on myös 130 hv:n diesel-Transit avolavalla. Alle 3,5 t kokonaispainoon mahtuu reilut 1500 kg kuormaa.
Onspot kevytkuormaajiin, Norjassa ja Ruotsissa jopa vakiovarusteena
- Luontiaika
- 24.02.2017 10:15
Joitakin vuosia sitten esiteltiin vain 55 kg painava Onspot "ketjuliukueste" kevytkuormureille. Se on tänään vakiovarusteena kakissa MB Sprinter ambulansseissa ja yhteensä yli 1000 ambulanssissa Norjassa. Kevyt Onspot on menestynyt hyvin paitsi ambulansseissa myös pakettiautoissa ja kevytkuorma-autoissa Ruotsissa. Kevytkuorma-autoille ei ole määrätty ketjupakkoa Ruotsissa eikä Norjassa, mutta raskaissa kuorma-autoissa on oltava ketjuvarustus Norjassa. Norjassa ketjuvaatimus täyttyy myös Onspotilla.
Suomessa Onspotilla, kuten ketjuilla ylipäätään, on ollut vaatimaton menestys. Käytännöllisen ketjuratkaisun markkinointi ei ole nostanut päätään Suomessa.
Suomi EU:n 3. tehottomin liikennekuolemien vähentämisessä
- Luontiaika
- 24.02.2017 09:58
Suomi on onnistunut vähentämään liikennekuolemia vuosina 2010-2015 kolmanneksi vähiten Euroopan Unionin maista. Euroopan komission tilaston mukaan liikennekuolemat ovat vähentyneet Suomessa vain 2% kyseisenä ajanjaksona, kun EU:n keskiarvo liikennekuolemien vähentämisessä on 17%. Suomen perässä ovat ainoastaan Hollanti (1%) ja Luxemburg (-13%). Listan kärjessä oleva Portugali on onnistunut vähentämään vuosina 2010-2015 liikennekuolemia 37%.
Tilasto ei ota kantaa EU-maiden liikenneturvallisuuden vertailuajanjakson lähtötilanteeseen. Vuoden 2015 liikennekuolemissa Suomi on kuitenkin EU:n keskiarvon paremmalla puolella. Suomessa tapahtui vuonna 2015 miljoonaa asukasta kohden 49 liikennekuolemaa, kun EU:n keskiarvo oli 51,5. Parannettavaa Suomella kuitenkin on, sillä Maltalla tapahtui 26 ja Ruotsissa 27 liikennekuolemaa miljoonaa asukasta kohden.
Euroopan komission Road Safety 2015 -tilastot voi lukea tästä.
Helsingin Sataman Länsiterminaali 2 avautuu 27.2.
- Luontiaika
- 24.02.2017 09:35
Helsingin Satama Oy:n Länsiterminaali 2 avataan Länsisatamassa matkustajien käyttöön aamulla 27.2.2017. Länsiterminaali 2 on suunniteltu palvelemaan erityisesti nopeaa reittiliikennettä ja sen 6–7 miljoonaa matkustajaa vuosittain. Uusi terminaali on Olympiaterminaalin lisäksi vasta toinen alun perin matkustajakäyttöön suunniteltu rakennus.
Helsingin Satamalle uuden Länsiterminaali 2 siihen liittyvien laiturien, matkustajasiltojen ja -käytävien, kenttäalueiden ja teiden rakentaminen sekä meriväylän parantaminen on ollut kuluvan vuosikymmenen suurin satsaus.
KESLA nosturit myös kappaletavaran nostoon
- Luontiaika
- 23.02.2017 18:09
Kesla-nostureista malli 2117Z on mahdollista varustella myös vakaudenhallintajärjestelmällä ja radio-ohjauksella, jotka mahdollistavat nosturin käytön mm. jätesäiliöiden (ns. Molokkien) tai muun kappaletavaran nostamisessa.
KESLA Z17 recycling-mallin, joka on vakaudenhallintajärjestelmällä ja radio-ohjauksella varusteltu KESLA 2117Z-nosturi, myynti on aloitettu menestyksekkäästi ranskalaisen yhteistyökumppaneiden kautta, mutta markkinoita löytyy Suomestakin niin kierrätys- kuin kappaletavarapuolella.
UPM:n yrittäjien HCT-hakerekka aloittaa
- Luontiaika
- 23.02.2017 17:58
UPM laajentaa suuren hyötykuorman (High Capacity Transport, HCT) ajoneuvoyhdistelmien kokeilua yhtiön tehtaiden välisiin hakekuljetuksiin. Lähiaikoina liikennöinnin UPM:n tehtaiden välillä aloittaa kaksi HCT-hakeyhdistelmää. Kuljetusliike Kalevi Huhtala Oy:n 34-metrinen ja enimmillään 100 tonnia painava yhdistelmä aloittaa tällä viikolla liikenteessä reitillä Pori – Rauma. Kuljetusliike Wickström Oy:n 85-tonninen kevyempien hakkeiden kuljetukseen suunniteltu yhdistelmä aloittaa muutaman viikon kuluttua liikennöinnin Ristiinasta Kouvolaan ja Lappeenrantaan. Näiden lisäksi Liikenteen turvallisuusvirasto Trafin käsittelyssä on Koneurakointi Aki Sammalisto Oy:n 90-tonnisen HCT-hakeyhdistelmän lupahakemus reitille Juupajoki – Kouvola.
Finnlines teki historiansa parhaan tuloksen
- Luontiaika
- 23.02.2017 14:44
Finnlinesin tlikauden 2016 tulos oli 68,1 miljoonaa euroa, jossa on kasvua 20 prosenttia verrattuna vuoteen 2015, jolloin Finnlines teki siihenastisen historiansa parhaan tuloksen. Yhtiö teki vuosina 2006–2016 laivaston uudistamiseen kohdistuneen miljardin euron investointiohjelman. Laivaston uudistamisen lisäksi Finnlines on tehnyt 100 miljoonan euron ympäristöteknologisen investointiohjelman. Finnlines viettää 70-vuotisjuhlaansa vuonna 2017.
Katsastusuudistuksen lakimuutokset käynnistyvät
- Luontiaika
- 23.02.2017 14:37
Hallitus esittää muutoksia ajoneuvojen katsastukseen liittyviin lakeihin. Esitys on osa katsastuslainsäädännön kokonaisuudistusta.
Hallituksen 23. helmikuuta antama lakiesitys koskee muun muassa määräaikaiskatsastuksen tarkastuskohteita ja tarkastusmenetelmiä. Lakiesitys saa myöhemmin keväällä jatkoa valtioneuvoston asetuksesta, jossa säädettäisiin muun muassa katsastusaikavälien harventamisesta.
Jatkossa katsastuksen tarkastuskohteista ja tarkastusmenetelmistä, ajoneuvon vikojen ja puutteellisuuksien arvostelusta sekä katsastustodistukseen liittyvistä säännöksistä säädettäisiin valtioneuvoston asetuksen sijaan Liikenteen turvallisuusviraston määräyksellä.
Rekisteröinti-, muutos- ja kytkentäkatsastuksia sekä ajoneuvojen yksittäishyväksyntöjä suorittavilta toimijoilta kumotaan riippumattomuusvaatimukset, jonka myötä he voivat jatkossa tarjota muitakin ajoneuvoihin liittyviä palveluja, kuten korjaamo- ja huoltopalveluja.