Merenkulkujärjestö IMO päätti huhtikuussa 2018, että kansainvälisten merikuljetusten hiilidioksidipäästöjä vähennetään vähintään 40 prosenttia vuoteen 2030 mennessä ja 70 prosenttia vuoteen 2050 mennessä verrattuna vuoden 2008 tasoon. Samalla päätettiin, että merikuljetusten vuotuista kasvihuonekaasujen kokonaispäästömäärää – liikennemäärien kasvusta huolimatta – pienennetään vähintään 50 prosenttia vuoteen 2050 mennessä. Tämän jälkeen jatketaan toimia hiilidioksidipäästöjen asteittaiseen täydelliseen poistamiseen meriliikenteessä.
Suomi on täysin riippuvainen merikuljetusten toimivuudesta kaikissa oloissa. Lähes 90 prosenttia Suomen ulkomaankaupasta kulkee meritse. Suomalaiset varustamot ovat jo nyt maailman kärkeä ja pioneereja vähäpäästöisten ja energiatehokkuutta lisäävien teknologioiden käyttöönotossa. Uusien teknologioiden hyödyntäminen ja aluskannan uudistaminen onkin tehokkain keino päästöjen pudottamiseen.