MAN - Vaihtoautot

Herätä auton polttoainelämmitin myös kesällä

Polttoainelämmittimen käynnistäminen on suositeltavaa kesälläkin. Korkeiden lämpötilojen vaikutuksesta nykyiset polttoaineet saattavat haihtua polttoainelinjasta ja näin vaikeuttaa ensikäynnistystä kesäajan jälkeen. Hyvänä nyrkkisääntönä voidaan pitää lämmittimen käynnistämistä kerran kuukaudessa noin 10-15 minuutiksi kerrallaan.

Polttimen käyttöikää voidaan merkittävästi lisätä käyttämällä riittävän pitkää lämmitysaikaa. Suositeltava lämmitysaika on aina vähintään 10 minuuttia kerrallaan. Lämmittimen toimintavarmuuden ja polttimen käyttöiän maksimoinniksi voidaan lämmittimelle suorittaa kausitarkastus ennen lämmityskauden alkua. Tarkastuksen yhteydessä suoritetaan tarvittaessa myös CO²-säätö optimaalisen palotapahtuman varmistamiseksi.

Polttoainelämmitin on myös sisätilatuuletin

Lisälämmittimen avulla ulkoilmaa voidaan puhaltaa ajoneuvon sisälle ennen matkaan lähtemistä, jolloin läkähdyttävä kuumuus vaihtuu siedettävämpään ulkoilmaan. Aurinkoon parkkeeratun auton sisälämpötila saattaa Suomessakin nousta nopeasti jopa 70° C -asteeseen. Tuulettaminen helpottaa sekä matkustajien että lemmikkien oloa kesäkuumalla ennen matkaa.

 


Koneenkuljettajat: Alempi tieverkosto kärkihankkeeksi

Kuljettajien mukaan eri puolille Suomea pitää perustaa miehitettyjä energia- ja puutavaraterminaaleja, joiden myötä teollisuuden puuhuoltoon saataisiin varmuutta ja sen kautta tuotettua tasaista työllisyyttä metsäkonealalle vuodenajoista riippumatta.

Hallitusohjelmassa on varattu tieverkoston kunnostamiseen 600 miljoonan euron määräraha. Kun summa jaetaan Suomen alueen koko tiestölle, ei alempaan tieverkostoon riitä millään todellista tarvetta vastaavaa panostusta. Alemman tieverkoston kunnostuksen määräraha on nostettava yleisistä säästötavoitteista riippumatta siksi, että metsätalous tulee olemaan Suomen talouskasvussa merkittävä tekijä.


Helpotuksia omavalmisteisille moottoripyörille

Yksilöllisesti valmistettujen moottoripyörien vaatimuksiin ja niiden osoittamiseen tulee helpotuksia 1.7.2016 alkaen.

Lue lisää...



WABCO and ZF: Täysjarrutus yhdistyy väistöohjaukseen

EMA auttaa raskaita ajoneuvoja väistämään peräänajokolareita, WABCO ja ZF ilmoittavat.

Wabco esitteli Brysselissä 29.6. uuden teknisen ratkaisun, EMA (Evasive Maneuvre Assist) väistöavustimen , jossa täysjarrutus yhdistyy rajuun väitöohjaukseen. Järjestelmän ovat kehittäneet Wabco ja ZF. Ratkaisussa toimivat yhdessä Wabcon elektroninen jarrujärjestelmä EBS, hätäjarrujärjestelmä AEBS, elektroninen ohjauksen vakautusjärjestelmä ESC sekä ZF:n sähköhydraulinen ReAX tehostettu ohjausjärjestelmä.

 


HYSTER® COOL TRUCK

To help tough recycling and waste applications maintain efficiency Hyster® offers a forklift truck specifically designed to prevent the common problem of engines overheating due to dust, dirt and debris.

Lue lisää...


HCT-rekkoja testattiin kapealla maantiellä

UPM:n puutavaraa kuljettava Orpe Kuljetuksen ”HCT- pöllirekka” samoin kuin myös muut tällä hetkellä liikenteessä olevat HCT-yhdistelmät liikennöivät pääosin pääteillä. Osana tutkimusohjelmaa testattiin toukokuun lopussa Valkealassa Trafin poikkeusluvalla liikennöintiä pääteitä kapeammalla ja mutkikkaammalla Jyrääntiellä, jonka varrella sijaitsee Orpe Kuljetuksen varikko. Orpen HCT-auton lisäksi testissä oli mukana Speed Oy:n HCT-konttirekka, ekorekka. Testiä seurasi asiantuntijoita ELY-keskuksista, poliisista, Trafista, Kouvolan kaupungin hallinnosta, Metsäteollisuus ry:stä sekä Metsätehosta Orpe Kuljetuksen, Speedin ja UPM:n edustajien lisäksi.

Lue lisää...


Hiabin tuotekehityskeskus Ruotsin Hudiksvalliin

Cargoteciin kuuluvan Hiabin uusi huippuluokan laboratorio valmistui osana vuonna 2014 aloitettua 2 miljoonan euron investointihanketta.  Investoinnin tarkoituksena on vahvistaa Hiabin kykyä kehittää, testata ja varmentaa materiaaleja, komponentteja ja tuotteita.

Lue lisää...


Koeajo: Citroen Jumpy BlueHDi 150 Shine M

Koeajoautomme on ensimmäinen Suomeen rekisteröity uusi Jumpy. Se eroaa kesällä myyntiin tulevista Suomen varastomalleista lähinnä ohjaamon kaksipaikkaisuuden ja väliseinän osalta.

Suomen vakiomalli on aina kolmipaikkainen. Varusteversioita on kaksi, perusmalli Feel ja nyt kokeillun kaltainen Shine. Shine-mallin kaksipaikkainen apumiehen istuin on muunneltava Moduwork.

Koeajettu auto on varustettu 150 hevosvoiman kaksilitraisella koneella. Se on malliston toiseksi tehokkain. Vääntöä on 370 Nm/2000 r/min. Moottori on ominaisuuksiltaan mainio. Se kuljettaa Jumpyä rivakasti.

Lue lisää...


Scania Golden Gripen

Scania R 580 Golden GripenScania juhlistaa kuluvaa 125. juhlavuottaan tuomalla R-sarjaan suomalaisia varten räätälöidyn Golden Gripen juhlamallin. Rajoitetun ajan tarjolla olevan mallin kohdalla on keskitytty yltäkylläisen krominkiillon asemasta kuljettajamukavuuteen.

Lue lisää...


Uusi Proace

Toyota tuo Suomeen uudesta Proacesta kaikki kolme koripituutta, 4,6, 4,6 ja 5,2 metriä. Kuutioita on 4,6, 5,3 tai 6,1 kuutiota. Vakiona Proacesta löytyy apumiehen istuimen alla oleva Smart Cargo -tavaratila, joka mahdollistaa 1,16 metriä varsinaista tavaratilaa pidempien esineiden kuljetuksen.

Ohjaamo on Proacessa aina kolmipaikkainen. Autosta on saatavana myös henkilökuljetusversioita aina yhdeksään paikkaan asti.

Lue lisää...


Hellinn yhteyksille EU-rahaa

Kaksi Helsingin ja Tallinnan välisen liikenteen kehittämishanketta on saanut yhteensä 3,1 miljoonan euron EU-rahoituksen. Rahoituksen hakijoina ovat Helsingin ja Tallinnan kaupungit, Uudenmaan liitto ja Harjun maakunta sekä Viron liikenneministeriö ja Suomen Liikennevirasto.

Lue lisää...


Yrittäjänaiset: Alvin alarajaa nostettava!

Suomen Yrittäjänaiset vaatii yritysten liikevaihdon arvonlisäveron alarajan nostamista 50 000 euroon.  Virossa alvin alaraja nousee 40 000 euroon.

Lue lisää...


Van Hool Excui.City, 18-metrinen "sähkökäärme"

BET2016 vertailutesti ratkaisi Vuoden 2017 Kaupunkibussin valinnan toukokuukäytävän reunoihin n alkuviikolla Brysselin kaupunkilinjalla 69. Kolme 12-metristä sähköbussia ja yksi 12-metrinen kaasubussi kiersivät pienillä marginaaleilla reitin kapeat kadut ja jyrkät, tiukat kadunkulmat. Van Hoolin 18 m pitkälle täyssähkö-nivelbussille tarjottiin helpompaa reittiä, koska jo 12-metriset kokeilivat koeajoreitillä taipuvia kaistapylväitä ja jalkakäytävän reunoja.

Lue lisää...


Volkswagen Amarok V6

Vuonna 2009 markkinoille tullut Volkswagen Amarok tuli Suomeen vuonna 2011. Amarokin uusi versio on mallin historian ensimmäinen iso päivitys.

Tärkein uudistus on moottorin muuttuminen kuusisylinteriseksi. Eurooppaan myydään jatkossa vain kuusisylinterisiä malleja. Vanhaa nelisylinteristä ei päivitetä Euro 6 -tasoon. Mallinimellä Generation 2 Evo kulkeva kuusisylinterinen moottori on kolmilitrainen.

Lue lisää...


Mitä teet, Jari Lindström?

Sama rangaistus kohdistuu kohtuuttoman paljon raskaammin ammattikuljettajaan, ja myös kuljetusyritykseen, kuin yksityisautoilijaan.

Mikä ei ole kohtuus, ei voi olla lakikaan, lausui Olaus Petri ohjenuoraksi Suomen kansalle. Se on muodostunut kansanperinteeksi, jota suomalaiset seuraavat. Miten voi jatkua, että samoista liikennerikkeistä tuomitaan rangaistus, joka vaikutta tuskin mitenkään yksityisautoilijan elämään, mutta syöksee ammattikuljettajan työttömyyteen, usein pysyvään, ja hänen perheensä ja huollettavansa hirvittävään taloudelliseen ahdinkoon? Ja saattaa pahimmoillaan ajaa pienen kuljetusyrityksen ja sen työpaikat nurin!

Me kysyimme perusduunarilta, työministeriltä ja oikeusministeriltä Jari Lindströmiltä.

Kysyimme myös laittoman kabotaasin surullisista seurauksista Suomessa, jossa tuhannet ammattikuljettajat ja sadat kuljetusyritykset ovat ajautuneet vararikkoon valvomattoman ja villiintyneet halpakuljettaja- ja -kuljetusliikevyöryn seurauksena.

Lue 1.7. ilmestyvä Auto, tekniikka ja kuljetus 6/16: Perusduunari, tuplaministeri Lindström Tentissä!


Tutustu lehtiimme! Tutustumistarjous!
Vuokraa toimitilaa! Toimitilaa tajolla!