MAN - Vaihtoautot

EU:n hyötyajoneuvokauppa kasvaa

ACEA:n tilaston mukaan hyötyajoneuvokauppa kasvoi toukokuun ansiosta EU:ssa 17. kuukautta putkeen. Toukokuun rekisteröinnit EU:ssa kasvoivat 16,4 prosenttia, myynnin ollessa 187 134 ajoneuvoa. ACEA:n mukaan kasvua oli hyötyajoneuvomarkkinoiden kaikissa segmenteissä.

Lue lisää...


Sujuvat reitit V-Trafficin liikennetiedolla

Tietyöt sekä suuret kesätapahtumat kuten konsertit ja urheilukilpailut aiheuttavat liikenteen jonoutumista. V-Traffic -liikennetieto kertoo ruuhkien lisäksi onnettomuuspaikoista, kapenevista ja suljetuista teistä sekä edessä olevista tietöistä. Älypuhelinsovelluksista voi tarkistaa myös nopeusvalvontakameroiden sijainnit sekä suurten yleisötapahtumien vaikutukset liikenteeseen ja pysäköintimahdollisuuksiin.

Lue lisää...


Liikenneverkon kehittämiselle etsitään suuntaa

Kesäkuussa alkavan hankkeen tarkoituksena on laatia vaihtoehtoisia tulevaisuudennäkymiä Suomen liikenneinfrastruktuurin tilasta vuonna 2040. Hankkeessa määritetään myös eri kehityskulkujen edellyttämät tasot infrainvestoinneille. Lähtökohtana ovat talouden ja yhdyskuntarakenteen kehitys, elinkeinoelämän tarpeet ja Suomen rooli osana eurooppalaista liikenneverkkoa. Hankkeessa pyritään ottamaan huomioon myös digitalisaation ja liikenteen palveluistumisen vaikutukset.

Hankkeesta vastaavat Teknologian tutkimuskeskus VTT ja infra-alan suurin kouluttaja Tampereen Ammattikorkeakoulu TAMK.



Omatunto on autovarkaallakin

Aurinkoinen tarina Juhannuksen kunniaksi: Henkilöautoliikkeestä Saksan Bochumissa varastettiin kaksi viikkoa sitten 18 vuotta vanha Nissan Micra. Autoa kuvataan uuden veroiseksi. Sen omistaja oli hoitanut sitä kuin omaa silmäterää.

Viisi päivää myöhemmin autovaras palautti auton samaan paikkaan mistä ole sen ottanut, virheettömässä kunnossa, pestynä ja puhdistettuna. Ja  mitä epätavallisinta: kojelaudalla oli paperilappu, jolle varas oli kirjoittanut nimensä osoitteensa ja puhelinnumeronsa!

Poliisi pidätti autovarkaan, joka kuulustelun jälkeen päästettiin vapaalle jalalle.


Daimlerilta oma sähköautomerkki?

Saksalainen lehti Handelsblatt väittää Daimlerin suunnittelevan sähköautoja omalla merkkinimellä. Autotuotantonsa jako niiden ominaisuuksien mukaan ei ole uutta Daimlerille, jolla tunnetuimman, Mercedes-Benzin lisäksi ovat Maybachista Smart:iin, lisäksi Fusoa, Unimogia, Setraa, ym. Siksi sähköauto omana merkkinä tuntuisi luonnolliselta.

Lue lisää...


Irizar i8 räjäytti pankin

Vain pari kuukautta uuden Irizar i8:n tuotannon alettua espanjalainen bussivalmistaja on toimittanut jo 100 ensimmäistä ostajille ympäri Eurooppaa. Myyntivaltteina ovat keveys, silmiä hivelevä muotoilu, polttoainetaloudellinen 460 hv:n DAF MX13 moottori, jolle luvataan 100 000 km öljynvaihtoväli (!), suuret tavaratilat ja ensiluokkainen matkustusmukavuus. 13,2 ja 14,07 m pituus tekee tilaa 53-63 matkustajille WC:n kera. Vaihteistona on 12-vaihteinen ZF Astronic automaatti.


Rakentamisen rytminvaihdos alkaa näkyä talotekniikassa

LVI-urakoitsijoiden suhdanneodotukset ovat nyt myönteisempiä kuin maaliskuussa. Positiivinen vire on vahvistunut tarjouskyselyjen ja tilausten lisääntyessä kevään aikana. Tiedot käyvät ilmi LVI-asennuksen suhdannetarkistuksesta, jonka tuloksia verrattiin maaliskuussa 2016 toteutettuun LVI-asennuksen suhdannekyselyyn.

Lue lisää...


Mercedekseltä uusittu OM 470 -moottorimallisto

Mercedes-Benz esittelee IAA 2016 -näyttelyssä uusitun 6-sylinterisen, 10,7-litraisen OM 470 -dieselmoottorin. Moottorista saadaan tarjolle myös tähän asti suorituskykyisin versio 335 kW (456 hv) tehoisena huippuväännön ollessa 2200 Nm.  OM 470 -moottorin pisimmäksi huoltoväliksi ilmoitetaan 150 000 kilometriä. Valmistajan mukaan moottoria on uudistettu samojen periaatteiden mukaan kuin viime vuonna esiteltyä 12,8-litraista OM 471 -voimanlähdettä.


Scanialta 125-vuotisjuhlamalli

Scania juhlistaa kuluvaa 125. juhlavuottaan tuomalla R-sarjaan suomalaisia varten räätälöidyn Golden Gripen juhlamallin eli kultaisen aarnikotkan. Rajoitetun ajan tarjolla oleva malli tarjoaa yltäkylläisen krominkiillon asemesta loppuun saakka vietyä kuljettajamukavuutta. Juhlamalli on saatavilla lähes kaikissa mahdollisissa tarjolla olevissa kokoonpanoissa. Maahantuojan esittelyautoksi valjastama R 580 koukkulaiteauto on nähtävissä ja koeajettavissa kesän aikana useissa eri tapahtumissa ympäri Suomea.

Lue lisää uutuusmallista seuraavasta 1.7. ilmestyvästä Auto, tekniikka ja kuljetus -lehden numerosta 6/2016


VR Transpoint, Binderholz, Steveco sahatavaran vientiin

VR Transpoint ja satamaoperaattori Steveco ovat kehittäneet logistiikkaketjun sahatavaran vientiliikenteeseen. Lieksassa ja Nurmeksessa toimivien Binderholzin sahojen tavaravirrat keskitetään junakuljetuksiksi Kotkan ja Haminan satamiin, jossa ne asiakastarpeiden mukaan varastoidaan, kontitetaan, kuormataan trailereihin tai laivataan. Sahojen tavaravirrat keskitetään tehokkaiksi 40-vaunuisiksi kokojunakuljetuksiksi, jossa junan koko kuljetuskapasiteetti on asiakkaan käytössä.


Roskaaminen levähdysalueilla on iso ongelma

 

ELY-keskus kävi katsomassa tilannetta Pitkäportaan levähdysalueella valtatie 1 varrella.

ELY-keskuksen mukaan roskaaminen maanteiden varsilla olevilla levähdysalueilla on iso ongelma.

Levähdysalueille jätetään paljon sinne kuulumatonta jätettä, kuten talous- ja remonttijätettä. Lisäksi levähdysalueilla tehdään suoranaista ilkivaltaa, jonka vuoksi levähdysalueiden palveluja on jouduttu poistamaan.

Roskaaminen heikentää levähdysalueiden viihtyisyyttä tienkäyttäjien taukopaikkana ja aiheuttaa ELY-keskuksen mukaan vuositasolla myös merkittäviä kustannuksia tienpitäjälle.

Hoitourakoitsijat tekevät levähdysalueilla keväisin ja syksyisin suuremman siivouksen ja lisäksi pientä siivousta ja roskien keräämistä tehdään viikoittain. Esimerkiksi Paimion urakka-alueelta vietiin jätettä kaatopaikalle viime vuonna yhteensä n. 60 – 70 tonnia.

Levähdysalueilla oli aiemmin syväkeräyssäiliöitä eli molokkeja tienkäyttäjien eväsroskia yms. varten, mutta ne on jouduttu poistamaan väärinkäytösten vuoksi. Molokkeja käytettiin yleisinä roskiksina ja niihin laitettiin sinne kuulumatonta jätettä. Molokista on löydetty jopa kylpyamme.


Renault Master 4x4 Suomeen

Renault Trucks lanseeraa ainoana Suomessa nelivetoisen Renault Master 4x4 version. Nelivedon myötä Masterin maavara nousee noin 60mm vakiomalleja korkeammaksi. Normaalitilanteissa auto on takavetoinen. Kuljettaja voi kytkeä nelivedon päälle kojelaudassa sijaitsevasta hallintapaneelista.

 


48 V:n litium-ionijärjestelmä Jungheinrichin trukkeihin

Jungheinrich esitteli Hannoverissa ensimmäisen kerran 48 V:n litium-ioniakun, jonka kapasiteetti on joko 360 tai 480 ampeerituntia. Sen ansiosta huoltovapaata teknologiaa voidaan nyt hyödyntää myös työntömastotrukeissa ja vastapainotrukeissa.

40 minuutin välivarauksessa 360 Ah:n suurtehoenergiakennojen kapasiteetti palautuu 50 prosenttisesti. Täyden varaustilansa Jungheinrichin 360 Ah:n litium-ioniakku saavuttaa 80 minuutin varauksen jälkeen. Jungheinrich lupailee litium-ioniakulleen 3 000 täyssyklin käyttöikää.

Lanseeraus seuraa kehitystä, joka alkoi vuonna 2011 jungheinrichin esitellessä valmiin litium-ionitrukin ja jatkui 2014 litium-ioniakkujen 24 V:n sukupolvella.


Konttipunnitusmääräykset muuttuvat

Merikuljetuskonttien massan varmentamista koskevia SOLAS-määräyksiä uudistetaan heinäkuusta 2016 alkaen. Tarkoituksena on täsmentää olemassa olevia määräyksiä siten, että kontin ahtaaminen alukseen tapahtuu meriturvallisuutta vaarantamatta.

1.7.2016 alkaen laivaajan tulee ilmoittaa kontin vahvistettu bruttomassa eli VGM (Verified Gross Mass) kirjallisesti aluksen päällikölle tai hänen edustajalleen sekä sataman terminaalin edustajalle ennen sen ahtaamista. Mikäli näin ei ole toimittu aluksen päällikkö tai hänen edustajansa ei saa uusien määräysten mukaan enää ottaa konttia alukseen.

Lue lisää...


Nissan alkoholisoi sähköautoilua!

Nissan kehittää uudenlaista polttokennoautoa. Vedyn sijaan voima saa alkunsa uusiutuvasta etanolista. Autoon tankataan etanolia, josta muuntimen kautta tulee vetyä. Koska etanolia saadaaan uusiutavasta raaka-aineesta, sen avulla syntyy lähes täydellinen "ilmastotulos".

Etanoli-polttokennon suuri etu on lisäks jakelu- tankkausmahdollisuus koko nykyisessä huoltoasemaverkostossa.

Seuraavana kehitysaskeleena nähdän mahdollisuus veden ja etanolin sekoitukseen. Se olisi askel vielä helpompaan käsittelyyn tuotannossa ja jakeluverkossa.

Nissan ilmoittaa etanoli-polttokennoautonsa toimintamatkaksi yli 600 km. Se enteilee nykyisten sähköauojen jäämistä välivaiheeksi autoilun historiassa. Sitä autoteollisuudessa on ennustettu jo yleisesti.

 


Tutustu lehtiimme! Tutustumistarjous!
Vuokraa toimitilaa! Toimitilaa tajolla!