MAN - Vaihtoautot

Martti Koskinen VR Transpointin johtajaksi

VR Groupin logistiikkadivisioonan VR Transpointin vt. johtaja Martti Koskinen on 1.2. alkaen nimitetty vakituisesti VR Transpointin johtajan tehtävään. Koskinen on toiminut VR Transpointin vt. johtajana 5.12. lähtien.

VR Transpointin liikevaihto on 381 M€. Yhtiössä työskentelee 1400 logistiikan ammattilaista. VR Transpointin asiakkaita ovat suomalaisen teollisuuden eri toimialat, suurimpina metsä-, metalli- ja kemianteollisuus.


Kevyempiä moottorin osia 3D-tulostimella

Renault Trucksin Lyon Powertrain Engineering -osasto on kehittänyt ainetta lisäävää metallituotteiden valmistustekniikkaa tulevaisuuden valmistusprosesseja varten. 4-sylinterinen DTI 5 Euro 6 step C -prototyyppimoottorin suunnittelun apuna on käytetty 3D-tulostustekniikkaa. Vaikka moottori suunniteltiinkin kokonaisuudessaan virtuaalisesti, keinuvivut ja nokka-akselin laakerinkannet valmistettiin 3D-metallitulostustekniikalla ja niitä testattiin 600 tuntia koestuspenkissä Euro 6 -moottorissa.

Renault Trucksin projektin tavoitteena on osoittaa, että moottoria voidaan pienentää ja keventää lisäävää metallituotteiden valmistusprosessia käyttäen.

− Prosessin ansiosta olemme onnistuneet keventämään 4-sylinteristä moottoria 120 kg eli 25 %. Testeissä on osoitettu, että 3D-tulostustekniikalla valmistetut moottorinosat todella kestävät käyttöä, projektipäällikkö Damien Lemasson kertoo.

Lue lisää...


Viidennes Valmet Automotivesta kiinalaisomistukseen

Kiinalainen Contemporary Amperex Technology Limited (CATL) on ostanut suunnatussa annissa Valmet Automotiven uusia osakkeita 22 prosentin omistusosuuden arvosta. Annin jälkeen Valmet Automotiven omistajina ovat Pontos (39 %), Tesi (39 %) ja CATL (22 %). Ningdessä, Kiinassa päätoimipaikkaansa pitävä CATL suunnittelee ja valmistaa litium-ioni-teknologiaan perustuvia sähköisen liikenteen akkuratkaisuja sekä tarjoaa niille jälkimarkkinapalveluita.

Tiedotteen mukaan Valmet Automotive ja CATL tulevat kehittämään yhdessä sähköiseen voimansiirtoon ja akkupaketteihin liittyviä ratkaisuja Euroopassa autonvalmistajille sekä heidän alihankkijoilleen. Kiinteällä yhteistyöllä Valmet Automotiven kanssa CATL yrittää vahvistaa asemiaan laajentua Euroopan nopeasti kehittyville sähköautomarkkinoille.



Svenskt Flyg: Hallituksen ilmailupolitiikka ristiriitaista

Ruotsin hallitus korostaa tuoreessa lentoliikennestrategiassaan ilmailun suurta merkitystä Ruotsille. Samalla hallitus suunnittelee lentoveroa, joka haittaa suoraan Ruotsin valtiontaloutta, uhkaa tuhansia työpaikkoja ja iskee pahimmin syrjäseutuihin, Svcenskt Flyg -järjestö toteaa kannanotossaan.

Järjestö toteaa maan hallituksen sorvanneen viime torstaina esiteltyä uutta lentoliikennestrategiaa vuodesta 2015. Selkeänä tavoitteena esitetään strategian tehtävää luoda nykyistä kestävämpää yhteiskuntaa sekä sosiaalisesti, taloudellisesti että ympäristöystävällisesti. Silti hallituksen suunnittelema lentovero johtaa päinvastaiseen suuntaan, Svenskt Flyg toteaa.

- Hallitus puhuu "jaetulla kielellä" ilmaliikenteestä. Toisaalta korostetaan sen merkitystä työpaikkojen, viennin, turismin ja yhteiskuntakehityksen kannalta koko maassa. Ja toisaalta halutaan tuoda  lentovero, joka iskee suoraan esitettyihin hyötyihin, Anna Wilson, Svenkt Flyg -järjestön pääsihteeri sanoo.

- Jos hallitus tosissaan haluaa tehdä työtä kestävän ilmaliikenteen puolesta eikä vain vähentää lentomatkustuksen määrää, sen tulisi edistää poliittisia uudistuksia joilla kasvatetaan markkinoita ja alennetaan hintoja ilmailun biopolttoaineille. Se lisäisi samalla työpaikkoja ja vahvistaisi myös koko maan taloutta, Wilson toteaa.

(Anders Karlsson, Transportnet.se)


Tukholma: Tyhjät kuorma-autot pois kaduilta

Tukoholmassa tehdyn selvityksen (Trafikanalys) mukaan 25% kuorma-autoista kulkee Tukholmassa ilman kuormaa ja joka toinen paluumatka kulkee tyhjällä kuormalla. Raskaista maa- ja kiviaineskuljetuksista joka toinen kulkee tyhjillään ja jokseenkin joka toinen paluukuljetus kulkee ilman kuormaa. Eli jota kuinkin joka toinen kuorma-auto Tukholmassa kulkee ilman kuormaa, selvityksessä todetaan.

Tukholman maakuntahallitus haluaa nyt luoda seudullisen kuljetussuunnitelman, joka tähtää yhteiskuormaukseen (samlastning). Sillä pitää voida vähentää kuorma-autojen määrää Tukholman alueella, poliitikot vaativat.

"Monet kansalaiset pelkäävät henkensä edest kuorma-autolja, Vanhemmat eivät uskalla antaa lastensa pyöräillä kuorma-autojen pelossa, ja noin 100 ihmistä kuolee vuosittain raskaiden kuorma-autojen onnettomuuksissa", keskustaa edustava ympäristö- ja aluesuunnittelupoliitikko Gustav Hemming sanoo.

(Anders Karlsson, Transportnet.se)


Pariisi: Dieselkieltoja laajennettiin

Hiukkaspäästörajojen ylitysten seurauksena dieselien ajokieltoja on laajennettu Pariisissa. Euro2-dieseleiltä ajo on kokonaan kielletty Ranskan pääkaupungissa esikaupunkialueet mukaanluettuina. Sama koskee kaikkia ennen 1997 markkinoille tulleita dieselmoottorisia autoja. Ennen lokakuun 1. päivää vuonna 2001 ensiesiteltyjä dieselkuorma- ja llinja-autoja koskee yleiskielto Pariisin alueella.

Tammikuun alusta Pariisissa on voimassa kaikkia autoja koskeva päästövahinkoluokitus. Luokitus merkitään vinjettitarralla tuulilasiin ja omistajalta peritään vastaava vinjettimaksu. Pariisin pormestari Anne Hidalgo haluaa vähentää tuntuvasti autoille annettavaa tilaa kaupungissa ja samalla kieltää dieselautot kokonaan vuoteen 2020 mennessä.

Tähän saakka Pariisissa on ollut voimassa järjestelmä, joka sallii parillisilla ja parittomilla rekisterinumeroilla ajon vuoropäivinä kaupungin kaduilla. Maanantai halutaan kokonaan autottomaksi vinjettiluokituksen myötä.


Saksa: Kuorma-autojen tiemaksut uusiin ennätyksiin

Saksa keräsi 2016 kuorma-autojen tiemaksuilla 4,63 miljardia euroa. Summasta johdettiin järjestelmäkustannusten ja ajoneuvoverokompensaation jälkeen 3,4 miljardia euroa suoraan teiden parannuksiin. Edellinen ennätys, 4,5 miljardia euroa, oli vuodelta 2010.

Saksan hallitus päätti joulukuussa laajentaa tiemaksuja koskemaan kaikia teitä. Se laajensi tiemaksuverkostoa 40 000 km:llä. Sillä arvioidaan tiemaksutuoton kasvavan vielä kahdella miljardilla eurolla.

Aiemmin tiemaksuja kerättiin 7,5 tonnia painavammilta kuorma-autoilta 13 000 km:ltä moottoriteitä ja 2300 km:ltä moottoritietasoisilta pääteiltä.


Liikenneonnettomuudet nuorten johtava kuolinsyy EU:ssa

Euroopan liikenneturvallisuusneuvosto ETSC:n raportin mukaan nollatoleranssi alkoholin vaikutuksen alla ajamiseen, yliimääräinen harjoittelu vaaratilanteiden havainnoimiseen ja porrastetut ajokorttijärjestelmät tulisivat olla normeja Euroopassa, jotta nuorten kuskien tarpeettoman suurta onnettomuusriskiä saataisiin pienennettyä. Yli 3 800 nuorta (18-24 vuotiasta) kuolee Euroopan Unionin teillä vuosittain. Tieliikennekuolemat ovat ikäryhmän johtava kuolinsyy.

Raportin mukaan 15-25 ikävuosina läpikäytäväy biologiset ja sosiaaliset muutokset vaikuttavat nuorten riskien havainnointikykyyn, mikä lisäksi ajokokemuksen puute tekee nuorista heikompia arvioimaan vaaratilanteita ja reagoimaan niihin.


Italia: Jopa 6000 euron sakot kabotaasi-ilmoituksen laiminlyönnistä!

Kuukausi sitten Italiassa voimaan astunut laki vaatii ulkomailta kabotaasikuljetuksia suorittavan kuljettajan ja työnantajan rekisteröitymistä Italian työministeriölle vähintään 24 tuntia ennen Italian rajan ylitystä. Rekisteröityminen käy nyt myös englanniksi linkillä http://www.distaccoue.lavoro.gov.it/Pages/Home.aspx?lang=eng

Ilmoittautumisen laimninlyönnistä rangaistaan 150-500 euron sakolla työnantajaa kohti. Jos työsuhdetta ei voida vahvistaa, rangaistaan 500-3000 euron sakolla. Jos Italiassa ei ole osoitettavissa edustajaa kuljetukselle, uhkaa sakkorangaistus nousta 2000-6000 euroon.


Suomella opittavaa liikenneturvallisuudesta Ruotsilta

Ruotsin liikenneviraston mukaan vuonna 2016 Ruotsin tieliikenteessä sattuneissa onnettomuuksissa kuoli 263 henkilöä. Suomessa vastaava luku vuoden 2016 tammi-joulukuulta on tilastokeskuksen mukaan 240 henkilöä. Vaikka Suomen tieliikenteen kuolonuhrien määrä oli 17 henkilöä edellisvuotta vähemmän, on se silti Ruotsiin verrattuna huomattavan suuri. Ruotsin väkiluku ylitti hiljattain 10 miljoonaa, kun Suomen väkiluku on 5,5 miljoonaa. Suomella on opittavaa Ruotsilta liikenneturvallisuudesta, kun liikenneonnettomuuksissa kuolee lähes yhtä paljon ihmisiä, mutta maan väkiluku on melkein puolet pienempi.


Wärtsilä optimoi M/S Megastarin toiminnon

Wärtsilä on solminut viiden vuoden ylläpitosopimuksen virolaisen AS Tallink Gruppin kanssa. Sopimuksen kohteena on Tallinna-Helsinki-reitin uusi ropax-lautta M/S Megastar, jonka liikennöinti alkaa 29. tammikuuta 2017. Aluksen voimanlähteenä ovat Wärtsilän monipolttoainemoottorit, jotka käyttävät pääasiassa nesteytettyä maakaasua ympäristölainsäädännön vaatimusten täyttämiseksi. Sopimuksen mukaisesti Wärtsilä optimoi aluksen suorituskyvyn, pidentää aikaa jonka alus on käytettävissä liikenteessä, parantaa luotettavuutta sekä lisää kustannusten ennustettavuutta. Sopimus kattaa myös Wärtsilän tarjoaman kuntoon perustuvan ylläpidon (Condition Based Maintenance, CBM) ja online-etätuen.

Lue lisää...


St1 pilotoi bioetanolin valmistusta Thaimaassa

Suomalainen energiayhtiö St1 on allekirjoittanut Ubon Bio Ethanolin kanssa aiesopimuksen (Memorandum of Understanding), jonka tavoitteena on kassavajätepohjaisen bioetanolin valmistuksen pilotointi sekä mahdollisen yhteisyrityksen perustaminen etanolintuotantoon Thaimaassa. Thaimaassa käytetään bioetanolia liikennepolttoaineena yli 3 miljoonaa litraa päivässä ja maan hallituksen tavoitteena on nostaa kulutus 11,3 miljoonaan litraan päivässä vuoteen 2036 mennessä. 


Arriva: 174 uutta Volvo kaksikerros-hybridiä Isobritanniaan

14 maassa Euroopassa toimiva joukkoliikennejättiläinen Arriva (busseja, junia, raitiovaunuja, vesibusseja; 55 000 työntekijää, 2,2 miljoonaa matkustajaa vuosittain) hankkii Isobritanniaan 174 uutta Volvo B5LH kaksikerros-hybridibussia. 123 bussia sijoitetaan Lontoon liikenteeseen ja 51 Merceysiden paikallisliikenteeseen. 

Erinomaisilla ympäristöarvoilla varustetut ja hyvin luotettaviksi todetut bussit on korittanut brittiläinen Wrightbus. CO2-päästöt on todettu jopa 39% dieselbusseja pienemmiksi.

Arrivalla on ennestään 44 Volvo hybridibussia liikenteessä Englannissa.


Ruotsi: Kaasuautoräjähdykset huolestuttavat

Ruotsin autokorjaamojen yhdistys (SFVF) toteaa tiedotteessaan: "Neljän kuukauden sisällä Ruotsissa on sattunut seitsemän onnettomuutta kaasuautoille. On suoranainen ihme, ettei kukaan ole kuollut tai loukkaantunut."

Kaasuautopalon sammutustöissä Kramforsissa kaasusäiliö räjähti. Auton katto lensi 30 metriä ja putosi muutaman metrin päähän palomiehestä. Paikalla olleet poliisit eivät ymmärtäneet auton olevan kaasuauto ennen kuin pelastuspalvelu saapui paikalle.

Göteborgissa  sattui bussipalo. Kaasusäiliöiden räjähtäessä niitä peittänyt kate ja kaksi kaasusäiliötä lensivät taivaan tuulin. Kate putosi kahden palomiehen jalkojen juureen. Kaasusäiliöt lensivät vielä pitemmälle. Räjähdyksen paineaalto kaatoi kaksi palomiestä niin pahasti, että miehet jouduttiin kuljettamaan ambulanssilla sairaalaan.

SFVF on alan muiden järjestöjen kanssa hakenut yhtenäisiä sääntöjä ratkaisuksi miten kaasuautoonnettomuuksissa tulisi toimia. SFVF pahoittelee, ettei esitettyihin varoituksiin ole Ruotsissa reagoitu.


Trafi: Katsastuksessa hylätään jarrujen ja etuakseliston vikojen takia

Trafi on julkaissut henkilöautojen mallikohtaiset katsastuksen vikatilastot viime vuodelta. Trendi on pysynyt aikaisempien vuosien kaltaisena: katsastuksessa hylätään yleisimmin jarrujen ja etuakseliston vikojen vuoksi ja uudet autot saavat hylkäyksiä entistä harvemmin. Tilastoista löytyi tänä vuonna myös ensimmäistä kertaa automalleja, jotka eivät saaneet yhtään hylkäystä.

Pääsääntöisesti voisi sanoa, että uusien autojen hylkäysprosentit jatkavat laskuaan, mutta vanhempien autojen hylkäysprosentit nousevat, esimerkiksi tilaston vanhimmista, 14-vuotiaista autoista hylättiin viime vuonna jo 38 %.”

Yleisimmin auto hylättiin etuakseliston ja käyttö- tai seisontajarrun ongelmien vuoksi. Korjauskehotuksia annettiin eniten valojen ja tuulilasin vikojen takia. Ajokieltoja määrättiin useimmiten käyttöjarrun ongelmien tai päästöjen vuoksi.

”Saamme paljon kansalaispalautetta siitä, että autojen valot näkyvät huonosti liikenteessä. Ja tämä näkyy myös katsastustilastoissa, jossa yksi yleisimmistä korjauskehotuksista annetaan lähivaloista. Lähi- ja takavaloista annettiin yhteensä yli 300 000 korjauskehotusta viime vuonna”, toteaa johtava asiantuntija Otto Lahti.

Henkilöautojen mallikohtaiset katsastuksen vikatilastot on julkaistu Trafin nettisivuilla. Mallikohtaisista hylkäysprosenttitilastoista ilmenee käyttöönottovuosittain katsastettujen henkilöautojen hylkäysprosentit sekä kolme yleisintä hylkäykseen johtanutta syytä. Tilastoissa on mukana automallit, joita on esitetty katsastukseen vähintään 100 kappaletta.

Lisätietoja:
Katsastuksen vikatilastot 2016


Tutustu lehtiimme! Tutustumistarjous!
Vuokraa toimitilaa! Toimitilaa tajolla!