MAN - Vaihtoautot

Renault Master Euro 6 -moottorilla

Renault Trucksin Renault Master on nyt saatavana Euro 6 -moottorilla. Uudella 2,8–4,5 tonnin ja 110–170 hevosvoiman Master-mallistolla on Euro 6 -hyväksyntä sekä kevyiden että raskaiden ajoneuvojen luokassa. Näin siihen voidaan asentaa myös raskaita päällirakenteita, kuten nostokori. Renault Trucks voi tarvittaessa toimittaa myös tehdasasennettuja päällirakenteita, kuten tasalavan, umpikorin tai kippilavan. Kesän 2016 aikana mallisto täydentyy myös automaattivaihteistolla, joka on saatavilla 170hv moottorin yhteyteen.

Renault Master Euro 6 -versiot hyödyntävät SCR (Selective Catalytic Reduction) -puhdistustekniikkaa. SCR-järjestelmä ja AdBlue®-aineen ruiskuttaminen pakokaasujen joukkoon pienentävät yhtiön mukaan päästöjä merkittävästi. Renaul Master on varustettu 22 litran AdBlue®-säiliöllä ja se on sijoitettu tankkausvirheiden välttämiseksi eri puolelle ajoneuvoa kuin dieselpolttoainesäiliö. 22 litran AdBlue® -säiliön ansiosta Renault Masterin toimintasäde voi yhtiön mukaan olla jopa 12 000 kilometriä.


Paikannusteknologia vauhdittaa paketin noutamista postista

Posti vauhdittaa pakettien noutamista iBeacon-sisäpaikannusteknologiaa hyödyntämällä. Nopeus perustuu asiakkaan älypuhelimen Posti-sovelluksen tunnistamiseen asiakkaan tullessa postiin. Teknologian ansiosta paketit on mahdollista tuoda valmiiksi pikanoutotiskille, josta asiakas voi paketin noutaa.

Asiakkaat pääsevät käyttämään uudenlaista pikanoutoa viidessä postissa Helsingissä, Espoossa, Tampereella ja Turussa. Ensimmäisessä vaiheessa pikanouto-ominaisuus toimii Android-käyttöliittymillä.

Paikannusteknologian käytöstä kerätään kokemuksia posteissa seuraavan puolen vuoden ajan. Postin kumppani pilotissa on ICT-ratkaisuja kehittävä CGI.

Näin pikanouto toimii:

Kun asiakas on aktivoinut Posti-sovelluksessa pikanouto-ominaisuuden, hänen tulostaan postiin saadaan tieto kassalle. Asiakkaan Posti-sovellus kysyy, onko hän noutamassa lähetystä, ja lähetys haetaan valmiiksi pikanoutotiskille. Asiakas saa lähetyksen mukaansa ilman ylimääräistä kuittausta, sillä hän on tunnistautunut jo ottaessaan käyttöön Posti-sovelluksen.


Kuro RTD12 palkittiin Red Dot -muotoilukilpailussa

SKS Toijala Worksin valmistama Kuro RTD12 puukurottaja on voittanut kunniamaininnan kansainvälisessä Red Dot -muotoilukilpailussa. Kunniamaininta myönnettiin erityisen hyvin toteutetusta suunnittelutyöstä.

Kilpailun tuomaristoon kuului 41 asiantuntijaa, jotka arvioivat tuotteiden innovatiivisuutta, laatua, käytettävyyttä ja ekologisuutta. Kilpailussa oli mukana yhteensä 5214 tuotetta 57 eri maasta ja palkintoja jaettiin 31 luokassa. Kuro RTD12 kunniamaininta myönnettiin ajoneuvot-luokassa.

Kilpailun palkinnot jaetaan Red Dot -gaalatilaisuudessa Essenissä 4. heinäkuuta 2016.



Kesänopeusrajoitukset voimaan

Talvi- ja pimeän ajan nopeusrajoitukset poistetaan koko Suomessa 2.4.2016 mennessä. Suurin sallittu ajonopeus käy ilmi tiellä olevasta nopeusrajoitusmerkistä.

Maanteillä liikennemerkkien vaihto alkaa torstaina 31.3. ja valmista pitäisi olla viikonloppuun mennessä kaikkialla Suomessa, kertoo liikennevirasto tiedotteessaan. Merkkien vaihtamista voidaan kuitenkin paikallisesti myöhentää, jos keliolosuhteet sen vaativat.

Pääteillä talven ajaksi 80 kilometriin tunnissa alennetut nopeusrajoitukset palautetaan 100 kilometriin tunnissa. Moottoriteillä nopeusrajoitus nostetaan 120 kilometriin tunnissa lukuun ottamatta tieosuuksia, joilla on pysyvästi alempi rajoitus.


Kainuun alueen joukkoliikenteen tarjouskilpailu käynnistyi

Kainuun alueen joukkoliikenteen tarjouskilpailu on käynnistynyt. Tarjouskilpailussa on 60 kuntien välistä ja sisäistä joukkoliikennevuoroa. Hankittavalla joukkoliikenteellä pyritään ensisijaisesti turvaamaan tarpeelliset työmatka-, opiskelu-, asiointi- ja matkailuyhteydet. Liikenteen hankkivat yhdessä Kainuun kunnat ja Pohjois-Pohjanmaan ELY-keskus.

Kilpailutettava liikenne perustuu ELY-keskuksen ja Kainuun kuntien yhdessä teettämään palvelutasosuunnitelmaan. Suunnitelmassa on tarkasteltu Kainuun joukkoliikennettä yhtenä kokonaisuutena ja määritelty hankittavat joukkoliikennevuorot. Osa nykyisistä vuoroista lakkaa, koska joukkoliikennemäärärahojen vähentymisen vuoksi kaikkien vuorojen hankkiminen ei ole enää mahdollista. Tarjouskilpailu ei koske markkinaehtoisen liikenteen joukkoliikennevuoroja eikä Kajaanin kaupunkiliikennettä.

Tarjouskilpailussa hankittava liikenne käynnistyy kesäkuun alussa. Samalla otetaan käyttöön Kajaanin, Paltamon, Ristijärven ja Sotkamon alueen liikenteessä Waltti-lippu- ja maksujärjestelmä.


Tuotteiden ja prosessien innovointi piristymässä

Tilastokeskuksen ennakkotietojen mukaan yritykset ilmoittivat tuotteisiinsa ja prosesseihinsa liittyvää innovaatiotoimintaa vuosina 2012-2014 tutkimusjaksoa edeltäneitä vuosia yleisemmin. Innovaatioiden käyttöönotto yleistyi edellistutkimuksesta etenkin pienten palveluyritysten keskuudessa.

Lue lisää...


SOL Continent Linen ja P&O Ferriesin yhteisreitistä menestys

Yhdeksän kuukautta sitten P&O Ferries ja SOL Continent Line yhdistivät palveluja ja loivat uuden kuljetusreitistön Ison-Britannian, Benelux-maiden ja Pohjoismaiden välille. Yhteistyö on SOL Continent Linen mukaan osoittautunut menestykseksi viime kuukausien aikana.

Yhtiön mukaan P&O Ferriesin uusi rahtilinja Göteborgiin on kasvattanut suosiotaan ensimmäisten 2000 kuljetuksen jälkeen. Yhteistyön ansiosta P&O Ferriesin Itämeren alueen asiakkaat voivat lähettää rahtia P&O Ferriesin keskukseen Zeebruggeen, josta SOL kuljettaa ne eteenpäin Pohjoismaihin.

Yhteistyössä yhdistyy kaksi P&O Ferriesin päivittäistä reittiä (Tilbury–Zeebrugge ja Teesport–Zeebrugge) sekä SOL Continent Linen yhteys Zeebruggen ja Göteborgin, Pohjoismaiden suurimman sataman, välillä.


Oulu-Hailuoto -joukkoliikenteen tarjouskilpailu käynnistyi

Oulun ja Hailuodon välisen joukkoliikenteen (linja 59) tarjouskilpailu on käynnistynyt. Tarjouskilpailussa kilpailutetaan liikenne seuraavaksi kahdeksi vuodeksi. Nykyiseen verrattuna liikenteeseen tulee sekä aikataulu- että reittimuutoksia.

Merkittävin muutos koskee linjan reittiä Oulunsalossa. Tähän asti linja on ajanut Oulusalon keskustan ja Karhuojantien kautta, mutta jatkossa linja ajaa Oulun ja Hailuodon välillä suoraan Hailuodontietä pitkin. Reittimuutoksen syynä on linjan tiukka ajoaika Riutunkarin ja Oulun välillä. Linjan aikataulut riippuvat Hailuodon lautan aikatauluista, joten reittimuutoksella pyritään lyhentämään ajoaikaa sekä vähentämään myöhästymisiä. Hailuodontielle rakennetaan uusia pysäkkejä linjan käyttöön kevään aikana.

Myös linjan päätepisteeseen Hailuodossa tulee muutoksia. Linjan päätepisteenä kesäisin on Marjaniemi, mutta talvisin linja päättyy Sauvolaan. Vähäisten matkustajamäärien vuoksi Marjaniemessä käydään talvisin vain erillisestä kutsusta. Lisäksi kesäajalta lakkaa sunnuntain aikaisempi vuoropari, koska joukkoliikennemäärärahojen vähentymisen vuoksi kaikkien vuorojen hankkiminen ei ole enää mahdollista.

Tarjouskilpailussa hankittava liikenne käynnistyy kesäkuun alussa.


Ruotsin Hector teki Tanskan ennätyksen

Ruotsin rautateillä toimiva yksityinen rahtiyhtiö Hector Rail jaksaa yllättää. Kovien vastusten kautta asemansa kuljetusyrittäjänä Ruotsin rautateillä vakiinnuttanut Hector Rail sai viime vuonna oikeudet kuljettaa junillaan rahtia myös Tanskan läpi Saksan rajalle asti. Suurasiakkaansa DHL:n turvin se vie vuorokaudessa jo useita junakuormallisia rahtia Ruotsista Saksaan.

Hyvästä yhteistyöstä Tanskan viranomaisten kanssa kielii Hector Railin saavuttama junien uusi nopeusennätys Tanskassa 21-22.3. välisenä yönä: 235,8 km/t ! Ennätys saavutettiin raiteita hallitsevan Bane Danmark:n järjestämänä ja valvonnassa. Ennätys saavutettiin Ison Bältin ylittävällä sillalla suoritettujen testien yhteydessä. Veturina oli "Taurus", jolle valmistaja ilmoittaa huippunopeudeksi 230 km/t. Teholtaan 6400 (7000) kW:n neliakselinen veturi painaa 85 tonnia. Hector Raililla on käytössään kuusi Tauris-veturia.


Kuorma-autoilla kuljetettu tavaramäärä pysyi ennallaan Q4/2015

Vuoden 2015 neljännellä neljänneksellä kuorma-autoilla kuljetettiin tavaroita 69 miljoonaa tonnia, mikä oli yhtä paljon kuin edeltävän vuoden vastaavalla neljänneksellä. Maa-ainesten kuljetettu määrä kasvoi 5 prosenttia ja muiden kuin maa-ainesten kuljetettu määrä väheni 3 prosenttia verrattuna edeltävän vuoden vastaavaan neljännekseen.

Vuoden 2015 neljännellä neljänneksellä kuorma-autojen kuljetussuorite oli 5,7 miljardia tonnikilometriä, mikä oli 12 prosenttia enemmän kuin edeltävän vuoden vastaavalla neljänneksellä. Kuljetussuoritteista 90 prosenttia ajettiin ammattimaisessa liikenteessä ja 10 prosenttia yksityisessä liikenteessä.

Tieliikenteen tavarankuljetukset -tilaston tiedot kerätään neljännesvuosittain otostutkimuksella kuorma-autojen haltijoilta. Kuljetettu tavaramäärä on kuorma-autoihin lastatun tavaran paino tonneina. Tonnikilometri kuvaa kuljetustyön määrää ja se lasketaan tavaramäärän ja kuljetusmatkan tulona.

Lähde: Tieliikenteen tavarankuljetukset 4/2015, Tilastokeskus


"Liikaa ulkomaalaisia ojissa!" Entä: Kauanko Suomi kehtaa?

Näin sanoo Falck:n väreissä toimiva Malå Bil & Maskin Ab:n hinaus- ja nosturinkuljettaja "Jocke" Kunosson menneen talven töistä. Yrityksen lippulaivan, neliakselisen Scania R560 ja BSM Wreckerin pelastuspaketilla "niitä on tullut jo liiankin kanssa", Jocke sanoo.

Suomeen käännettynä asiassa on paljonkin ihmeteltävää. Ruotsissa vaaditaan raskailta ajoneuvoilta 5 mm urasyvyyttä läpeensä ja lisäksi talvirenkaita kaikilla vetävillä pyörillä. Sen johdosta honommilla renkailla Keski-ja Etelä-Euroopasta pyrkivät linja- ja kuorma-autot ja ajoneuvoyhdistelmät tulevat Suomeen ja pohjoiseen Suomen viranomaisten hyväksymillä, henkilöautojen kesärenkaitakin huonommilla renkailla. Tiedetään kaikkialla, että Suomessa sattuu Ruotsia kymmenkertaisesti enemmän ojaanajoja, liikenneonnettomuuksia, kuolonkolareitakin ala-arvoisen tengasvarustuksen seurauksena. Niistä vain ei kerrota, ei näytetä kansalle tilastoja! Ollaan vain tekopyhästi hiljaa ja puhutaan kauniita liikenneturvallisuudesta!

Katseet kääntyvät taas, ties monennenko kerran, Eduskuntaan, maan hallitukseen, liikenneministeriöön ja sen alaisiin, Trafiin ja Liikennevirastoon, ja Liikenneturvaan: kauanko kehtaatte jatkaa hengenvaarallista rengasrulettia Suomen liikenteessä ja tieverkossa!!!

 

 


Veteraanikuorma-autoseura ry:n kevätajot 2.-3.4.2016

Vanhat kuorma-autot kiinnostavat kaikenikäistä yleisöä.  Kevätpäiväntasauksen näyttelyt ovat yleisölle maksuttomia.

Veteraanikuorma-autoseuran Kevätpäiväntasaus-ajo suuntautuu tulevana viikonvaihteena Itä-Uudellemaalle, Kymenlaaksoon ja hiukan Päijät-Hämeeseen. Kuorma-autot kulkevat reittiä Liljendal - Loviisa - Elimäki - Kausala - Vierumäki. Ajossa on mukana 90 entisöityä kuorma-autoa, joista vanhimmat ovat 1930-luvulta. Tuoreimmat museorekisterissä olevat kuormurit ovat 80-luvun mallia, ja silloin teillämme jyristelivät jo kaikki nykyiset automerkit - monesti tosin vielä pitkänokkaisina malleina.

Lue lisää...


Bauma: Volvolta suurin jättidumpperi koskaan, ja 15 muuta

Bauman konemessuilla 11-17.4. nähdään muun muassa kaikkien aikojen suurin Volvo-työkone: 60 tonnin runko-ohjattu dumpperi. Uudesta A60H:sta veikataan messujen kirkkainta tähteä. Sen lisäksi Volvo Construction Equipment esittelee  joukon uusia kaivureita, pyöräkuormaajia, asvaltinlevittäjiä, dumppereita; yhteensä 16 uutuutta.


"Hankook AV02 on tehty talviajoon, ei sorateille"

Hankook AV02 talvirengas on kovan edessä Ruotsissa. Puukuljetuksia suorittava Sundbergs Åkeri havaitsi huollossa halkeamia renkaissa ja kutsui paikalle Hankookin asiantuntijan. Hankookin teknikko valokuvasi vaurion ja lähetti sen edelleen toiselle asiantuntijalle. Pari viikkoa myöhemmin kuljetusyritys sai Hankookilta vihreää valoa: rengas kunnossa, ei mitään vaaraa. 

Paripäivää myöhemmin yksi renkaista räjähti. Onneksi yhdistelmä oli tyhjänä ja pysyi tiellä. Vahinkoja syntyi silti 66 000 Ruotsin kruunun edestä. Kuljetusyritys perii korjauslaskua Hankookilta, joka kieltäytyy ja syyttää kuljetusyritystä poikkeuksellisen rajusta ajosta. Samalla Hankook myöntää, ettei AV02 ole tehty sorateille vaan "talviajoon".

Mielenkiintoinen käsittely jatkuu.

 


Waeco:lta narkoosivaroitin

Narkoosi- eli tainnutuskaasuvaroitin on halpa henkivakuutus sille, joka joutuu yöpymään yksinäisillä tehdasalueilla ja turvattomilla taukopaikoilla. Waecon Magisafe150 toimii 12 ja 24 voltilla ja antaa kolmen metrin päästä 85 dB:n äänivaroituksen kaikista tainnutuskaasuista. 80x156x51 mm mahtuu pieneen tilaan.