MAN - Vaihtoautot

Ralliauto kuin Ford Fiesta

Ulkonäöltään oppilaitosten suunnittelema ja valmistama ralliauto muistuttaa täydellisesti Ford Fiestaa. Korin takaosassa näkyvät putket ainoastaan kannattelevat koripaneeja. 

Kahden oululaisen oppilaitoksen henkilökunnan ja oppilaiden työn hedelmänä syntyi näkemys tulevaisuuden ralliautosta, joka hyödyntää polttomoottorin ohella sähköä.

Ralliauton tuttu ulkomuoto on saatu lievästi kolaroidusta Ford Fiestasta. Osa koripaneeleista on valmistettu alkuperäisten korin osien pohjalta tehdyissä muoteissa. Eräät osat, kuten ovet, ovat alkuperäisiä eli metallia. Sen runko koostuu erikoislujista, ohuista teräslevykennorakenteista.

Ultra-hankkeessa suunniteltiin ja toteutettiin nelivetoinen ajoneuvo tutkimus- ja testauskäyttöön. Ajoneuvo toimii sähkö-bensahybridivoimalinjalla. Sähköenergia varastoidaan kondensaattoriin eikä akkuun, kuten henkilöautoissa on tapana.

Ralliauton karut sisätilat

Auton ohjaamossa tekniikkaa pääsee vapaasti ihailemaan vaikka ajon aikana. 

Hybridivoimansiirtopakettiin kuuluvasta polttomoottorista on maltillisilla säädöillä jarrupenkissä mitattu 257 kW (350 hv) ja 480 Nm.

Ajoneuvo on varustettu tarvittavalla anturoinnilla, jotta siihen kohdistuvia voimia voidaan mitata sekä kuljettajan toiminta- ja ajotapaa seurata. Kerättävä seurantatieto siirtyy langattomana ja reaaliaikaisesti eteenpäin, ja sen perusteella analysoidaan toteutettujen ratkaisujen käyttökelpoisuutta. Menetelmää hyödynnetään runkorakenteiden ajonaikaisissa mittauksissa, KERS-järjestelmän ohjauksen optimoinnissa sekä kuljettajan ajotavan analysoinnissa.

Auto käynnistetään normaaliin ralliauton tapaan: ensin päävirtakytkimestä auto eloon, sitten sytytysvirta päälle ja käynnistäminen starttinapista.

Ultra-hankkeen toteuttivat pääasiassa Oulun yliopisto ja Oulun Ammattikorkeakoulu (OAMK) sekä helsinkiläinen Unikie Oy. Hankkeeseen osallistui myös muita yrityksiä.

(SA)