Vuoden 2019 ensimmäisten kuuden kuukauden jälkeen Citroën on Euroopassa kuudentena 9.2% markkinaosuudella. Suomessa lokakuun 2019 lopulla Citroën hyötyajoneuvot johtavat myyntiä edellisvuoteen verrattuna lähes 40% kasvulla ja markkinaosuus on kivunnut 3,18%:sta 4,95%.
Vahvistaakseen tätä menestystä, Citroën on ottanut käyttöön uuden strategian ja tunnuslauseen: “Inspired by pro”, jolla viitataan yritysasiakkaiden tarpeisiin suunnattuihin mittatilausratkaisuihin. Perustana ovat uuden Berlingo Vanin, Jumpyn ja Jumperin laajat mallistot.
Vuoteen 2025 mennessä Citroën valmistautuu julkistamaan uuden sähköisen mallistonsa, joka tarjoaa sähköisen vaihtoehdon jokaiselle mallille. Sähköistyneet mallit tulevat olemaan Citroënille tärkeä kasvun vauhdittaja niin hyötyajoneuvo- kuin henkilöautomallistossa. Hyötyajoneuvoissa seuraava askel on vuonna 2020 valmistuva täyssähköversio Citroën Jumpysta. Sitä seuraa vuonna 2021täyssähköversio uudesta Berlingo Vanista.
Ammattilaisten mallisto, “IInspired bt Pro”, suuntana sähköistyminen
Citroënin vahva menestys on jatkunut edellisten vuosien tavoin myös merkin satavuotisjuhlavuoden, 2019, ensimmäisellä puoliskolla. Hyötyajoneuvomalliston menestyksen taustalla ovat rohkeat tuotteet, jotka Berlingo Vanista Jumperiin ja Jumpyyn erottuvat edukseen käytännöllisyydellä sekä poikkeuksellisella mukavuudella.
Saadakseen lisäpotkua sähköistymiseen, Citroën valmistautuu lanseeraamaan laajan sähköistyneen hyötyajoneuvomalliston. Muutamilla markkinoilla sähköinen Berlingo Electric on jo läsnä, mutta vuoden 2020 alussa Jumper Electricin käynnistämänä Citroën laajentaa sähköisen tarjontansa kaikkien yritysasiakkaiden saataville ja tuo markkinoille malliston 100% sähköllä toimivia pakettiautoja. Mallisto on suunniteltu kovaan ammattilaiseen käyttöön ja se tarjoaa poikkeuksellisen mukavuuden, hallitut käyttökustannukset ja liikkumisen vapauden myös päästörajoitettujen kaupunkien keskustoissa. Näin yrittäjällä on mahdollisuus toimittaa tavarat tai palvelu aina perille asti ja yrityksille on tarjolla keino pysyä kehittyvien e-commerce –liiketoimintojen muutoksen mukana.
Nyt seuraavien kahden vuoden sisällä Citroën tuo Groupe PSA:n parhaan sähköisten tuotteiden osaamisen hyötyajoneuvomallistoonsa lanseeraten täyssähköversiot niin Jumpysta (lanseeraus 2020) kuin uudesta Berlingo Vanista (vuonna 2021). Sähköistymisen strategia ei koske vain hyötyajoneuvoja vaan sama suuntaus nähdään myös henkilöajoneuvomallistossa.
Citroën Jumpy: Uranuurtaja sähkömallistolle, ajotapana E-Comfort
Citroën Jumpy tuli markkinoille vuonna 2016 ja on sittemmin savuttanut yli 135 000 kappaleen myynnin. Uusi 100% sähköllä toimiva Jumpy on suunniteltu tukemaan mallin monikäyttöisyyttä ja kykyä palvella moninaisia ammattilaisten tarpeita.
Groupe PSA:n EMP2 multi-energy -alustan mahdollistamana uusi täyssähköversio Citroën Jumpysta tulee saataville kahtena eri versiona ja näin tarjoten kaksi vaihtoehtoista toimintamatkaa palvelemaan erilaisia tarpeita:
- 200 km toimintamatka (WLTP) 50 kWh akulla
- 300 km toimintamatka (WLTP) 75 kWh akulla
Täyssähköinen Jumpy tarjoaa ammattilaisille lisäksi seuraavat edut:
- Mukavuus: ei ajon aikaista värinää tai ääntä vaan sulava liikkuminen;
- Ajettavuus: täyssähköllä maksimi vääntö on heti käytössä ja vaihteiden vaihdosta ei tarvitse huolehtia;
- Liikkumisen vapaus, sillä mitkään CO2-päästörajoitetut keskusta-alueet eivät jää katveeseen, vaan ammattilaiset ja jakoautot pääsevät aina perille asiakkaan luo;
- Matalammat käyttökustannukset
- Sallitun kuorman määrä on vastaava kuin perinteisissä polttomoottoriversioissa
Vuodesta 2020 alkaen Jumpy tähtää alan uudeksi benchmarkiksi sähköllä toimivien kompaktien pakettiautojen markkinalla.