MAN - Vaihtoautot

Canary Pohjoismaiden markkinoille

Kotien turvatekniikkaa valmistava startup, Canary, aloittaa etävalvontalaitteensa jälleenmyynnin Suomessa, Ruotsissa, Norjassa ja Tanskassa.

Canary etävalvontalaite on yhtiön mukaan oppiva laite, joka pystyy muun muassa lähettämään HD-kuvalla ja äänellä varustetun viestin älypuhelimeen havaitessaan epätavallista liikettä. Käytettävissä on myös 90 desibelin voimakkuudella ulvova sireeni ja suorat hätänumerot.

Canaryn jälleenmyyjiä Pohjoismaissa ovat muun muassa Apple Store, Elkjop/Gigantti ja Teknikmagasinet.


Nissanin sähköautoja myytiin yrityksille ennätyksellisen paljon

Nissanin sähköautojen yritysmyynti Euroopassa kasvoi neljättä vuotta peräkkäin. Päättyneen tilikauden aikana Nissan kertoo myyneensä Euroopassa yli 7500 LEAF- ja e‑NV200-sähköautoa yritysasiakkaille. Kasvua edellisvuoteen verrattuna syntyi 45%.

Euroopassa Nissan on myynyt yrityksille yhteensä jo yli 20 000 sähköautoa ja saavuttanut 28% osuuden sähköautojen yritysasiakasmarkkinoista.


Valtion väyläyhtiöstä Live Oyj

Liikenneministeri Anne Berner on antanut ehdottamalleen valtion väyläyhtiölle nimen Live Oyj.

"Live" on englantia. Se käännetään suomeksi sanoilla elävä, kova, suora. Tarkoittaako Live Oyj  elävälle liikentelle annettua kovaa suoraa iskua vai uutta Liikenneverotusta, arvuutellaan kulmipyörä-kuljetusalalla. Jää nähtäväksi. Tai sitten ei. 



UPM sai ISCC PLUS sertifikaatin

UPM Biopolttoaineille on myönnetty aiempaa laajempi ISCC PLUS (International Sustainability and Carbon Certification) kestävyyssertifikaatti. UPM kertoo sertifikaatin kattavan kaikki Lappeenrannan biojalostamolta saatavat tuote- ja tähdevirrat.

Aiemmin hankitut biopolttoaineiden kestävyyssertifikaatit mahdollistavat UPM:n mukaan uusiutuvien polttoaineiden käytön liikenteessä. Uusi ISCC PLUS sertifiointi puolestaan mahdollistaa puupohjaisten polttoaineiden käytön sertifioituna raaka-aineena erimerkiksi biomuovien tuotannossa.

UPM Lappeenrannan biojalostamolla tuotetaan uusiutuvaa dieseliä ja naftaa. Päätuote on puupohjainen uusiutuva UPM BioVerno diesel. Lisäksi prosessissa tuotetaan jonkin verran uusiutuvaa naftaa, jota voidaan käyttää bensiinin biokomponenttina. Laitoksen tuotantokapasiteetti on 120 miljoonaa litraa uusiutuvaa dieseliä vuodessa.

Uusiutuvien polttoaineiden lisäksi Lappeenrannan biojalostamolla tuotetaan uusiutuvaa tärpättiä, pikeä ja natriumbisulfiittia, jotka syntyvät biopolttoainetuotannon tähteinä.


Autoklinikka-konserni ja Werksta-ketju yhdistyvät

Suomalainen Autoklinikka-konserni ja ruotsalainen Werksta-ketju yhdistyvät - Tavoitteena Pohjoismaiden johtava autovaurioiden korjaamoketju vuoteen 2020 mennessä.

Syntyvän kokonaisuuden enemmistöomistajaksi tulee Werksta-ketjun vuonna 2015 perustaneen pääomasijoitusyhtiö Procuritas Partnersin hallinnoima rahasto. Autoklinikan pääomistajasta Patrik Puskalasta tulee samalla yhtiön suurin henkilöomistaja. Autoklinikka jatkaa toimintaansa Suomessa omalla tuotemerkillään ja sen toimiva johto ja henkilöstö jatkavat nykyisissä tehtävissään.

Yhdistyminen Autoklinikan kanssa tukee Werkstan tavoitetta kasvaa Pohjoismaiden johtavaksi vauriokorjaamoketjuksi vuoteen 2020 mennessä, kertoo Werkstan hallituksen puheenjohtaja Björn Lindberg.

 


LVM: Valtiolle Väyläyhtiö

Liikenneministeri Anne Berner esitteli 18.4. ministeriön uutena visiona, että valtion omistamat väylät (tiet, rautatiet, meri- ja ilmaväylät), niiden rahoitus ja ylläpito yhtiöitettäisiin valtion uudeksi Väyläyhtiöksi. Valtion omistusosuus olisi 100%. Rahoitus tapahtuis asiakas- ja käyttömaksuilla mobiiliteknologiaa hyödyntämällä. Näin vapauduttaisiin autoveroista ja käyttömaksuista. 

Ministeri Berner ei paljastanut hinta-ja maksutapoja. Hän puhui vain esimerkiksi tienkäyttäjille asetettavista kuukausi- ja kilometriveloituksista. Selvänä on pidettävä, että valtio ei luovu nykyisistä tuloistaan, vaan että autoilijat joutuvat uudella järjestelyllä maksamaan nykyistä enemmän teiden käytöstä.

Esitys on menossa lausuntokierrokselle. Päätöksiä tehtäisiin 2017 syksyllä.


Posti uudistaa jakeluaan

Posti uudistaa jakelureittejä ja laajentaa postinjakelua kohti iltaa. Ensi viikolla 25.4. alkavat muutokset näkyvät osalle postinsaajia totutusta poikkeavana postinjakeluaikana. Toisaalta uudistus mahdollistaa Postin mukaan erilaisten palvelujen, pakettien ja tuotteiden toimittamisen aiempaa joustavammin kotiin asti myös ilta-aikaan.

Muutoksen taustalla ovat kirjeiden ja lehtien jakelumäärien voimakas väheneminen ja toisaalta erilaisten kotiin toimitettavien palvelujen kysynnän kasvu. Esimerkiksi lehtiä jaetaan Postin mukaan nyt saman verran kuin 1950-luvulla.

- Mitä vähemmän kirjeitä ja lehtiä on jaettavana, sitä suuremmaksi nousee yksittäisen lähetyksen käsittelykustannus. On selvää, että meidän täytyy kehittää yhdessä asiakkaidemme kanssa uusia toimintatapoja, sillä hintojen korottaminen ei ole kestävä ratkaisu, jakelusta vastaava johtaja Juhani Vuola korostaa.

Uudistuksen myötä päivän postinkäsittelyä voidaan Postin mukaan rytmittää kulloisenkin postimäärän ja jakelutarpeen mukaisesti. Näin pystytään varaamaan erilaisiin tilanteisiin mahdollisimman oikea määrä tekijöitä ja kohdentaa palvelut kysynnän vaihtelujen mukaan.


Puunkuormaajamestari 2016 -kilpailu käyntiin

Puunkuormaajamestaria haetaan tänä vuonna Volvo -puuautojen voimin.

Hiab, SKAL ry ja Volvo Trucks yhteistyökumppaneineen järjestävät perinteisen puunkuormauskiertueen. Kiertueen alkukilpailut alkavat 18. huhtikuuta ja päättyvät 3. kesäkuuta.

Kilpailemaan pääsee tänä vuonna yhteensä kahdellakymmenellä paikkakunnalla. Tulokset ja tunnelmia kiertueelta on tarkoitus jakaa Facebookissa.

Kilpailussa puretaan ja lastataan tukkikuorma Volvo puuautoon mahdollisimman nopeasti ja laadukkaasti ajoneuvoon kytketyllä ohjaamonosturilla. asianmukaisella nosturilla.

Alkukilpailujen jälkeen viisi lääninmestaria ja seitsemän nopeinta haastajaa kisaavat Suomen Puunkuormaajamestarin tittelistä 2.9. kello 15 FinnMETKO 2016 -näyttelyssä Jämsässä. Alkukilpailujen aikojen perusteella selviää myös naisten - ja veteraanisarjan voittaja.

Kiertueaikataulu ja osallistumisohjeet


VW toimittanut jo yli satatuhatta hyötyajoneuvoa

Volkswagen toimitti maailmanlaajuisesti 113 100 hyötyajoneuvoa vuoden ensimmäisellä neljänneksellä. Kasvua edellisvuoteen verrattuna syntyi 4,3%. Maaliskuussa merkki toimitti 46 100 ajoneuvoa (+0,8%).

Saksassa yhtiö toimitti 28 000 hyötyajoneuvo, mikä on 3,7% enemmän edellisvuoteen verrattuna. Kasvu oli suurta varsinkin Euroopan ydinmarkkinoilla Italiassa (+40,2%), Espanjassa (+27,7%) ja Ranskassa (+17,6%).

Kehitys oli myös positiivista Itä-Euroopassa (+2,6%) ja Etelä-Amerikassa (+4,1%).

Afrikan (-29,7%), Aasian-Tyynenmeren (-9,1%) ja Lähi-idän (-0,5%) alueilla kehitys oli puolestaan negatiivista.


Kehä I:n työmaahaitat lisääntyvät

Muutokset tulevat voimaan 19. huhtikuuta.

Kehä I:n työmaalla aloitetaan ensi maanantaina louhinnat Espoon rajan ja Vihdintien välillä. Räjäytyksiä tehdään kello 10 ja 14 välisenä aikana ja 19 jälkeen seuraavan kolmen viikon ajan. Liikenne pysäytetään molempiin suuntiin enintään 8 minuutiksi.

Toinen merkittävä muutos on, että seuraavana yönä toinen Hämeenlinnanväylän ylittävistä silloista poistuu käytöstä. Länteen menevä liikenne kiertää uuden pohjoisen sillan rakentamisen ajan eteläisen sillan kautta.

Hämeenlinnanväylän ylityskohdalla kaistamäärä tulee olemaan kaksi itään ja kaksi länteen. Nopeusrajoitus on 60 km/h. Tilannetta hankaloittavat myös kahden rampin jääminen ilman kiihdytyskaistaa tällä kohdin. Kehällä ajajien tulisikin olla erityisen joustavia päästämään liittyjiä Kehän liikennevirtaan.

Räjäytyksiä puolestaan tehdään lännempänä, jotta tieosuudelle saadaan rakennettua kolmannet kaistat. Kalliota poistetaan Kehän pohjoispuolella, mutta turvallisuussyistä Kehän liikenne katkaistaan kokonaan räjäytyksen ja kaistojen puhdistuksen ajaksi. Myös Mestarintunneli joudutaan sulkemaan liikennepysäytyksien yhteydessä.

Espoon rajan ja Vihdintien louhintojen jälkeen louhinnat jatkuvat Hämeenlinnanväylän ja Kantelettarentien välillä Kehä I:n pohjoispuolella.


Perävaunu uutta Kögeliltä

Kögel 2-akselinen soraperävaunu 27 m3 lavalla

Saksalainen perävaunuvalmistaja Kögel Trailer esittelee Baumassa uuden kaksiakselisen puoliperävaunun sora-autokäyttöön.

Pituussunnassa säädettävällä vetotapilla varustettu perävaunu-uutuus on tarkoitettu 6x2 rekanvetäjille.  2-akselista perävaunua tarjotaan 3-akselisen tavoin kahdella eri lavatilavuusvaihtoehdolla: 24 tai 27 m3. Lavaa on saatavilla useilla eri seinämäpaksuusvaihtoehdoilla välillä 3 – 6 mm.


"Hyödyttömät Idiootit" Suomen nousun esteenä

Viikon päästä ilmestyvän Auto, tekniikka ja kuljetus -lehden uuden numeron pääkirjoitus perustelee yo. otsikolla, miksi Suomen kuljetuselinkeinot teillä ja raiteilla, ilmassa ja vesiteillä ovat lamaantuneet ja menettäneet kilpailukykynsä haitaksi koko maan hyvinvoinnille ja elintasolle. Pääkirjoituksessa luetellaan kehityksessä pahasti pysähtyneitä tekijöitä kuten ajo-opetuksen ja ajokorttivaatimusten virheet, raskaan liikenteenonnettomuuksia ja kuolemia kylvävät rengasmääräykset, liikennerikkeiden pisteytyksen puutteet ja siitä johtuva ammattikuljettajien ihmisoikeuksia loukkaava eriarvoisuu laine edessä, Manner-Euroopan mukaan sääådettyjen ajo- ja lepoaikojen mielettömyys Pohjolan oloissa, jne. Osoitetaan myös syyllisiä, tehtävissään "Hyödyttömiä Idiootteja".

Kiireessä syntyy vesipäisiä lapsia, suomalainen perinnetieto kertoo. Kiireesssä syntyy myös nimitysvirheitä! Pääkirjoituksessa toistetaan pikaista järkeistämistä vaativana "EU:n oppisopimuskoulutus" - tarkoitetaan tietysti "EU:n ammattipätevyyskoulutus" mm. ikänsä ammattikuljettajina toimiville huonosti sovellettuna ja yrittäjille kalliina EU-velvoitteena. Nimitysvirhe havaittiin puoli tuntia lehden painoon menon jälkeen. Tulkoon korjatuksi tässä ja nyt!


Työväestöstä vain 8 % kannattaa Malmin kentän asuntorakentamista (2016-04-15)

Tiedetään että Malmin lentokenttä rakennettiin yli 20 m syvälle, kahden erillisen pohjavesikerroksen hyllyvälle Tattarisuolle. Sotiemme ajan taistelukoneiden ja Neuvostoliiton hallinnon aikana, totta puhuen aina 1980-luvulle saakka, kaikki jäteöljyt, akut ja akkuhapot, polttoainejätteet ymv. kaadettiin kentällä surutta maahan. Tattarisuon teollisuusalueella käytäntö on jatkunut tähän päivään.

Asiat ovat teollisuusalueella ja työväestön tiedossa. Sinne ei haluta asumaan eikä nähdä järkeväksi muidenkaan asettua sinne. Maanvaihto- ja siirtokustannukset ja paaluttaminen tulevat olemaan mieletön urakka, jos ne tehdään kunnolla ja oikein. Työväestö, jolle halvat asunnot on tarkoitettu, ei kannata asuntojen rakentamista Malmin kentälle.

TNS Gallupin kyselyyn vastanneista  päälle 1 000:sta pääkaupunkiseudun asukkaista peräti 68 % puoltaa ilmailun jatkumista Malmilla jatkumista. Yrittäjistä 75% kannattaa lentotoiminnan jatkamista Malmin kentällä.

Vain 15 % pääkaupunkiseudun asukkaista kannattaa asuntorakentamista Malmin kentälle!


 


Tullin pomo Hartikainen:Suomen kabotaasisäännöt Ruotsin malliin!!

Antti Hartikainen

Kuljetusalan mielestä Suomessa on aivan liian lepsu kabotaasivalvonta. Maa on täynnä laitonta kabotaasia, joka halvaannuttaa oman kuljetuselinkeinomme, väitetään. Viikon kuluttua ilmestyvässä Auto, tekniikka ja kuljetus -lehdessä Tullin pääjohtaja Antti Hartikainen ja ajoneuvoliikenteen tullivalvonnan kehittämisestä vastaava Jarkko Fagerström kartoittavat tilannetta Tullin näkökulmasta."Sääntöjä pitäisi voida harmonisoida paremmmin EU:n jäsenmaaiden kesken ja Suomen hallituksen peräänkuuluttamien byrokratiatalkooiden merkeissä Suomen pitäisi ottaa mallia Ruotsista hallinnollisen käsittelyn eduista", pääjohtaja Hartikainen esittelee.


Neste Pro Dieselin jakelu laajenee Latviaan

Neste Pro Dieseliä on saatavilla nyt suurimmalta osalta Nesteen Latvian asemaverkostoa. Neste Pro Diesel täydentää Nesteen mukaan Baltiassa ja Venäjällä aiemmin lanseerattua korkealaatuisten polttoaineiden valikoimaa, johon kuuluvat myös Futura-polttoaineet.

Neste Pro Diesel sisältää Neste uusiutuvaa dieseliä, ja se valmistetaan yhtiön Porvoon jalostamolla. Tuote soveltuu kaikkiin dieselautoihin.