MAN - Vaihtoautot

- Arvioin että runsaat 15% kaikista litiumioniparistojen kuljetuksista eivät täytä turvallisuusvaatimuksia, Ruotsin DGM:n vaarallisiin kuljetuksiin erikoistunut turvallisuusneuvonantaja Patrick Björkman sanoo. Ja jatkaa:

- Huolimatta lukuisista läheltä-piti tilanteista moni yhä uskoo, ettei litiumparistot ole vaarallisia.

GPBM Nordic, joka toimittaa paristoja ja energiavarastointiratkaisuja teollisuudelle toteaa, että Ruotsisa kuljetetaan useita tonneja litiumioniparistoja vuosittain. Valtaosa kuljetuksista suoritetaan vaarallisia kuljetuksia säätelevän määräyksen mukaan, mutta "pimeäluku" on yhä suuri.

- Kyse on vääristä asiakirjoista tai vääristä pakkauksista. Usein rikkeet johtuvat tietämättömyydestä. Tyypillinen esimerkki liittyy kannettavien tietokoneiden kuljetuksiin. Usein ne on pakattu tavallisiin laatikkoihin ja kuljetetaan perille kuljetusliikkeen pakettiautoissa. Kaikki litiumioniparistot ovat vaarallisia. Mahdollisen lyhytsulun seurauksena syntyy äärimmäistä kuumuutta, joka kehittää myrkyllisiä kaasuja, tulipaloa ja jopa räjähdysseuraamuksia, Björkman toteaa.

Litiumparistojen sammutuksiin on kehitetty erikoissammutin, AVD. Sitä suositellaan kaikille, jotka joutuvat käsittelemään tai varastoimaan litiumioniparistoja.

(Trailer.se)