MAN - Vaihtoautot

Volkswagen hyötyajoneuvoilla hyvä vuosi

Volkswagen toimitti 480 000 hyötyajoneuvoa vuonna 2016. Maailmanlaajuisesti Volkswagenin hyötyajoneuvojen toimittaminen kasvoi 11,4 %, Länsi-Euroopassa kasvua tuli 15,7 % 329,400 toimitetulla hyötyajoneuvolla.

Maailmanlaajuisesti vuonna 2016 T-sarjan toimituksissa oli kasvua 16,7 % (199 700 kappaletta) ja Caddyn toimituksissa 22,6 % (162 800 kappaletta). Amarokin toimitukset taas laskivat -9,5 % (69 200 kappaletta), kuten myös Crafterin -4,1 % (48 400 kappaletta). Amarokista ja Crafterista julkaisiin uudet mallit vuoden loppupuolella.


Malmin lentoasema on vuoden helsinkiläinen 2016

Helsinki-Malmin lentoasema ja Malmin lentoaseman ystävät ry on valittu suoranaisella äänivyöryllä vuoden helsinkiläiseksi 2016. Helsingin uutiset -sanomalehti on järjestänyt yleisöäänestyksen jo vuosia ja uutisoi, että  "Äänestäjien mukaan Malmin lentokenttä on ainutlaatuinen ja ajankohtaisempi kuin koskaan", Malmin lentoaseman ystävät ry:n puheenjohtaja Timo Hyvönen toteaa.

”Tämä vain vahvistaa tietoamme että lentoaseman säilyttäminen ilmailukäytössä on koko kansan asia. Ilmailukäyttöä tukevaa kuntalaisaloitetta tuki yli 13 000 helsinkiläistä, kansalaisaloitteeseen tuli kahdessa kuukaudessa yli 56000 kannattajaa ja kansalaisaddressissa on jo yli 80 000 nimeä. Lentotoiminnan jatkuminen lentokenttäyhdistyksen operoimana ainakin vuoteen 2019 oli monelle huojentava tieto", Hyvönen kommentoi.

Malmin lentoaseman tilanne on vielä täysin auki.  Lentokentän ilmailukäyttöä varmistava lakiehdotus Lex Malmi luovutetaan helmikuussa 2017 eduskunnan käsittelyprosessiin. Lausuntokierros alkaa juuri ja eri tahot pääsevät kertomaan perusteensa, miksi heidän mielestään Malmi tulisi käyttää mihinkin tarkoitukseen.

”Helsinki on esittänyt uutta yleiskaavaa, jossa Malmin lentoasema muutettaisiin asuntorakentamiseen. Nykyisen vahvistetun asemakaavan mukaan alue on lentokenttä" toteaa Timo Hyvönen. Malmin lentoaseman ystävät ry:stä ja jatkaa vielä: "Yleiskaava olisi jo nyt pitänyt tehdä koko pääkaupunkiseudulle. Naapurikunnat ovat maakuntakaavassa edellyttäneet ilmailun mahdollisuuksien säilyttämistä alueella. Käsittely oikeusasteissa kestänee vuosia, joten tulevat kuntavaalit ovat varsinaiset Malmivaalit. Uudella valtuustolla ja tulevalla pormestarilla tulee olemaan asiassa merkittävä rooli”

Malmin lentokenttäyhdistys on solminut kaupungin kanssa sopimuksen lentotoiminnan jatkumisesta tulevina vuosina, ainakin vuoteen 2019 asti. Turvallisuus ja reunaehdot on tarkoin määritelty. Myös suurin osa kentän liiketoiminnoista on pystynyt nyt jatkumaan.

Malmin lentoasema ja sen ystävät sai Vuoden helsikiläinen -äänestyksessä yhteensä 2243 ääntä. Seuraavaksi tuli Myllypuron leipäjonoa pyörittävä Sinikka Backman 262 äänellä.


Vetyautovalmistajat perustivat yhteistyöelimen

Daimler, BMW ja kaasuvalmistaja Linde ovat tehneet aloitteen Hydrogen Council (Vetyneuvosto) yhteistyöstä vetyautovalmistuksen ja vastaavan tekniikan kehittämiseksi. Jäseniksi ovat liittyneet myös Shell, Honda, Kawasaki, energiakonserni Engie, raaka-ainekonserni Anglo American ja raidetekniikan suuryhtiö Alstom.

Odotettavissa on, että yhteistyöhön liittyvät sekä Toyota että Hyundai, jotka ovat jo esitelleet markkinoilla omia vetyautoja, jopa busseja liikennekäytössä (Toyota). Myös ranskalaisten Air Liquide ja Multis Total yhtiöiden odotetaan liittyvän yhteistyöhön.



LVM ehdottaa liikenneverkon yhtiöittämistä vuoden 2018 alusta

Liikenne- ja viestintäministeriö ehdottaa, että Suomeen perustettaisiin valtionyhtiö, joka vastaisi valtion liikenneverkon riittävästä kunnosta ja pitkäjänteisestä kehittämisestä. Ministeriö ehdottaa, että Liikenneviraston hallinnoima valtion tieverkko siirrettäisiin valtion erityistehtäväyhtiöön vuoden 2018 alusta. Rata- ja vesiväyläverkon osalta jatkettaisiin erillisselvitystä tavoitteena niiden siirtäminen yhtiölle vuoden 2019 alusta.

Yhtiö tuottaisi yhteiskunnalle välttämättömiä palveluita, siksi sen olisi oltava yhteiskunnallisessa ohjauksessa. Eduskunta ohjaisi yhtiötä useammaksi hallituskaudeksi tehtävällä liikenneverkkoselonteolla, jota päivitettäisiin hallituskausittain. Yhtiötä myös säädeltäisiin lailla, valtion omistajaohjauksella ja kannustimilla, jotka ohjaisivat yhtiön toimintaa yhteiskunnan kannalta haluttuun suuntaan. Näin turvattaisiin esimerkiksi yhtiön hallinnoiman tieverkon riittävä ylläpito koko maassa. LVM vastaisi yhtiön omistajaohjauksesta.

Yhtiölle määriteltäisiin lailla ja viranomaismääräyksillä liikenneverkon palvelutaso ja kohtuullinen hinnoittelu. Liikenneverkkoyhtiö keräisi tien käytöstä maksun, jolla rahoitettaisiin yhtiön hallinnoiman valtion liikenneverkon ylläpito ja kehittäminen. Yhtiö tarjoaisi kuluttajille valtakunnallisesti kiinteitä aikaan perustuvia maksuja (esimerkiksi kuukausi- tai vuosimaksu), jotka eivät vaatisi LVM:n mukaan paikannusta.

Lue lisää...


Scania kehittää autonomista saattueajoa Singaporessa

Kolmen järeän Scania-rekan saattue kuljettaa autonomisesti merikontteja Singaporen satamaterminaalien välillä. Singaporen satama ja Scania tekivät asiasta aiesopimuksen jo lokakuussa 2015. Projektiin osallistuu myös Toyota.

Projektin ykkösvaiheessa sovitettiin saattueajotekniikkaa Ruotsista ja Japanista Singaporen sataman olosuhteisiin ja maantieteeseen. Saattueajon käynnistyttyä johtoautossa istuu varmistuksena vuoroin Scanian, vuoroin Toyotan tarkkailijainsinööri.

Scania on tuoreeltaan asettunut 5,4 miljoonan euron eurooppalaisen autonomisen saattueajon tutkimuskeskuksen Companion´n johtoon. Tavoitteena on saattueajossa itsenäisesti kulkevien kuorma-autojen keskinäisen välimatkan pienentäminen ilmanvastuksen ja polttoainekulutuksen vähentämiseksi. Scania on sitä varten ryhtynyt yhteistyöhön myös elektroniikkakonserni Erikssonin kanssa 5G-teknologian hyödyntämiseksi autonomisessa saattueajossa.

(Vogel)

 


Saksa: Itäeurooppalaiset kuljetusyritykset huijanneet miljardeja

Saksan television pääuutiskanaviin lukeutuva ZDF on paljastanut itäeurooppalaisten kuljetusyritysten miljardihuijauksen AdBlue-ohituksella ja tiemaksuilla. Paljastus perustuu kuorma-autojen tarkastuksiin Puolassa sekä Romaniassa toteutettuihin tutkimuksiin.

Ureaperusteista AdBlue:ta johdetaan pakokaasujärjestelmään vähentämään NOx- eli typenoksidipäästöjä. Itäeurooppalaisilla oon ollut laajasti käytössään laiton elektroninen "AdBlue-killer" niminen ohjelma, joka hämää auton elektroniikkaa uskomaan, että AdBlue lisäaine on moottorissa käytössä vaikkei sitä todellisuudessa ole.

AdBlue kustannuksen lisäksi petolliset kuljetusyrittäjät ovat saaneet paremman ympäristöluokituksen ja alennettuja tiemaksuja Saksassa ja eräissä muissa valtioissa Euroopassa.

ZDF paljasti laajan AdBlue-huijauksen viime viikon tiistaina tv-ohjelmassa, jossa mm. romanialainen kuljetusyrittäjä ylpeänä näyttää piilokameralle miten helppoa on manipuloida kuorma-autoa. Samalla hän kehui miten turvallista sitä on käyttää Saksassa, koska Saksan poliisi ei tiedä asiasta mitään.

AdBlue-huijauksen arvoksi arvioidaan 110 miljardia euroa ja pakokaasuissa laittomasti ilmoille päästettyjen typenoksidien vuotuiseksi määräksi  noin 14 000 tonnia.  Määrä on noin kaksinkertainen USA:n VW-pakokaasumanipulaation vastaavaan määrään verrattuna.

(Anders Karlsson, Transportnet.se)

Kuljetusrikollisuus lieveilmiöineen kuten rahanpesu, tyttökauppa, polttoainevarkaus, kiristys ja väkivalta on rajussa kasvussa koko Euroopassa. Poliisin ja tullin taholta on ryhdytty ankariin vastatoimiin Italiasta etelässä Tanskaan, Ruotsiin ja Norjaan pohjoisessa.

Suomen tullin ja poliisin mukaan Suomessa ei esiinny merkittävää kuljetusrikollisuutta.

(Toim.huom.)


Vuosaari: Saksa-linjoilla 500 alusta, 3,5 Mt tavaraa vuodessa

Helsingin Vuosaaren sataman ja Saksan satamien välillä seilaa Itämerta pitkin molempiin suuntiin noin 500 rahtialusta vuodessa. Suomesta Saksaan viedään pääosin metsäteollisuuden ja muun teollisuuden tarvikkeita, jotka vastaanotetaan Travemünden, Rostockin, Hampurin ja Bremerhavenin satamissa. Saksasta Suomeen puolestaan tuodaan meriteitse erityisesti päivittäiskauppatavaroita ja elintarvikkeita, kuten vihanneksia ja hedelmiä.

Suomen ja Saksan välisestä liikenteestä vastaavat rahtilaivat ovat konttialuksia ja roro-aluksia, joissa lasti kulkee pyörillä rekkojen ja trailereiden kyydissä. Yhteensä satamien välillä kuljetetaan vuosittain huimat 3,5 miljoonaa tonnia tavaraa.

- Saksa on aina ollut yksi tärkeimmistä kauppakumppaneistamme ja välillämme ovat aina olleet hyvät yhteydet. Vuosaaren sataman tehokkaat logistiikkapalvelut tekevät yhteistyön sujuvaksi. Helposti navigoitava meriväylä johtaa suoraan avomerelle ja satamasta on hyvät liikenneyhteydet sekä maantie- että junakuljetuksille ympäri Suomen, Vuosaaren sataman johtaja Jukka Kallio kertoo.

Hangon satama on nousemassa kovaksi kilpailijaksi Vuosaaren satamalle Suomen ja Saksan välisessä kauppamerenkulussa. Hangon satamasta on lyhyemmät ja nopeammat yhteydet Saksan satamiin kuin Vuosaaresta.


LVM: Liikenneverkon kehittäminen ja rahoituksen uudistaminen

Tavoitteena on luoda taloudellisesti kestävä toimintamalli, joka tarjoaa keinot liikenneverkon pitkäjänteiseen ylläpitoon ja kehittämiseen. Tarkoitusta varten perusettaisiin valtion liikenneverkkoyhtiö LIVE.

Lisätietoja antaa osastopäällikkö, ylijohtaja Juhapekka Ristola, p. 0295 342348, 040-0788530, Tämä sähköpostiosoite on suojattu spamboteilta. Tarvitset JavaScript-tuen nähdäksesi sen.

  • Hankkeen aikana selvitetään voisiko valtion liikenneverkon ylläpidosta ja kehittämisestä vastata valtionyhtiö. Tavoite on, että valtionyhtiö voisi aloittaa toimintansa vuoden 2018 alussa.
  • Valtion liikenneverkkoyhtiö rahoittaisi toimintansa pääasiassa liikenneverkon käyttöön perustuvilla asiakasmaksuilla, joilla korvattaisiin osa liikenteen nykyisistä veroista ja maksuista.
  • Liikenneverkon hallinnoiminen yhtiömuodossa edellyttää lainsäädäntöä asiakkaan ja yhteiskunnan edun turvaamiseksi. Asiakasmaksusta säädettäisiin lailla ja järjestelmän tietosuoja ja -turva olisivat korkealla tasolla.
  • Liikenneviraston väylien hoidon, kehittämisen ja ylläpidon tehtävät on tarkoitus siirtää perustettavaan valtion yhtiöön.

Rakennusteollisuus: Suomi matelukaistalta ohituskaistalle

VTT ja Tampereen ammattikorkeakoulu ovat hahmotelleet Suomen liikenneinfrastruktuurin kehittämiselle neljä vaihtoehtoista polkua: Älykäs, Huima, Kuuliainen ja Niukka. Nämä johtavat hyvinkin erilaisiin tulevaisuudenkuviin, kun tarkastelujakso on ulotettu vuoteen 2040 saakka.

Tulevaisuudenkuvia on peilattu eri tavoitteisiin, jotka liittyvät Suomen asemaan Euroopassa, elinkeinoelämän kilpailukykyyn, työllisyyteen, alustatalouteen ja hiilivapaaseen liikenteeseen. Huima-vahtoehto edellyttäisi väylänpidon vuosittaisen kokonaisrahoituksen kasvattamista nykyisestä noin 3,2 miljardista eurosta 4,2 miljardiin euroon.

”Vuoteen 2040 mennessä väylänpitoon on tarve sijoittaa kokonaisuudessaan 77–105 miljardia euroa. Rahoitus on syytä käyttää viisaasti. Summat ovat suuria, ja yhteiskunnan kannalta erittäin iso kysymys on se, mitä rahalla voidaan saada aikaan – tai olla saamatta”, hankkeen ohjausryhmän puheenjohtajana toiminut Rakennusteollisuus RT:n pääekonomisti Sami Pakarinen toteaa.

Jos haluamme olla liikenteen uusien palveluiden edelläkävijöitä, meidän on oltava rohkeita myös niihin tarvittavan infran kehittämisessä ja tukemisessa,” liikenne- ja viestintäministeri Anne Berner sanoo.  

Raportti on saatavilla verkosta VTT:n sivuilla http://www.vtt.fi/inf/pdf/technology/2017/T283.pdf


Hankook: Uusi SmartTouring AL22

Rengasvalmistaja Hankook tuo markkinoille uuden pitkän matkan matkabussirenkaan. AL22 sopii kaikille akseleille antamaan parasta mahdollista vierintä- ja matkustusmukavuutta, Hankook ilmoittaa.

Aluksi markkinoille toimitetaan 295/80 R 22,5 ja 315/80 R 22,5 kokoja. Kulutuspintakuvio toimii entistä tehokkaammin lämpöä haihduttavasti sekä uuden vyörakenteensa että kumiseoksen ansiosta parantaen kulutuskestävyyttä ja pienentäen vierintävastusta polttoaineenkulutusta säästäen, Hankook sanoo.


Krone: Lisää Easy Rider renkaita!

Perävaunuvalmistaja Krone laajentaa omien Easy Rider renkaiden tarjontaa. Jo Hannoverin IAA-näyttelyssä esiteltiin viiden tonnin kantavuuden yksittäisrenkaat perinteisestä 365/65 R 22,5:stä 385/55 R22,5:een ja aina 19 tuuman jumbokokoihin 435/50 ja 445/45. Sen jälkeen vierintävastusta on pienennetty A-luokkaan perävaunurenkaalle 385/65 R 22,5. Perustuotteesta Easy Rider K411 voi nyt Easy Rider K311 täyden kuormituksen alla kolmiakselisessa muodossa kuluttaa 0,5 l/100 km entistä vähemmän.


Amazon aikoo palkata 100 000 uutta työntekijää USA:ssa

Verkkokauppajätti Amazon on julkistanut suunnitelmansa luoda yli 100 000 uutta työpaikkaa Yhdysvaltoihin seuraavan 18 kuukauden aikana. Kasvattaessa työvoimaansa 180 000 henkilöstä 280 000 henkilöön Amazon tullee palkkaamaan työntekijöitä usealle eri toimialalle, muun muassa varastotöihin, kuljetuksiin ja ohjelmistokehitykseen. Amazon panostaa Yhdysvalloissa voimakkaasti uusiin varastoihin.


Ruotsi: Logistiikkajättiläisillä raju riita

Saksan valtionrautaeiden Deutsche Bahnin DB Schenker sekä Ruotsin ja Tanskan valtioiden omistama Postnord vaativat neuvotteluja Norjan liikenneministerin kanssa Norjan Postin Bring logistiikkamonopolin epäreilusta kilpailusta. Schenker ja Postnord ovat esittäneet todisteita, joiden mukaan Norjan Posti käyttää valtion rahaa ostaakseen kilpailevia kuljetusliikkeitä, jotka se liittää omaan toimintaansa. Samalla Bringiä syytetään kirjeitä ja rahtitavaraa käsittelevien terminaalien rakentamisesta, jotka estävät muita kilpailemasta.

Bring/Norjan Postin viestintäjohtaja Elisabeth Gjölme vastaa nyt monisanaisesti ja -tahoisesti sanallisesti ja laskelmin, ettei Bring/Norjan Posti harjoita epäreilua kilpailua.

(Anders Karlsson)


FCA:ta syytetään päästömanipuloinnista USA:ssa

Yhdysvaltain ympäristönsuojeluvirasto EPA on huomauttanut Fiat Chrysler Automobilesia ilmansaasteita kontrolloivan lain (Clean Air Act) rikkomisesta Yhdysvalloissa. EPA syyttää FCA:ta moottorin päästöjä manipuloivien ohjelmistojen käytöstä Yhdysvalloissa myydyissä vuosien 2014, 2015 ja 2016 Jeep Grand Cherokee ja Dodge Ram 1500 malleissa, jotka on varustettu 3.0 litran dieselmoottoreilla. EPA:n huomautuksessa syytetään ajoneuvoja kohonneista typen oksidi (NOx) -päästöistä. Syytökset kohdistuvat noin 104 000 ajoneuvoon.

FCA uskoo yhtiön ajoneuvojen päästöjärjestelmien olevan vaatimusten mukaiset. Vastauksessaan FCA hakee ratkaisua tilanteeseen olemalla muun muassa valmis kehittämään syytöksiin kohdistuviin ajoneuvoihin ohjelmistomuutoksia, jotka pienentävät niiden päästöjä entisestään. Volkswagenia syytettiin Yhdysvalloissa päästöjä kiertävän ohjelmiston käytöstä syksyllä 2015, mikä johti lopulta miljardiluokan sakkoihin yhtiötä kohtaan.


Ruotsi: Sähköiset rahtikirjat käyttöön!

Ruotsin hallitus on lähettänyt lausunnolle ehdotuksen kansainvälisen CMR-konvention mukaisten elektronisten rahtikirjojen käyttöönotosta.

-Uudistus elektronisista rahtikirjoista, joka nyt on lähetetty lausunnolle, on askel kohti reilun pelin sääntöjä ja tervettä kilpailua kuljetusalalla, toteaa Ruotsin infraministeri Anna Johansson.

Elektronisia rahtikirjoja on peräänkuulutettu kuljetusalalla sekä Ruotsissa että EU:ssa.


Tutustu lehtiimme! Tutustumistarjous!
Vuokraa toimitilaa! Toimitilaa tajolla!