Saksa: Sakot laittomasta nukkumisesta
- Luontiaika
- 07.06.2017 16:01
Kuorma-auton ohjaamossa ei saa nukkua. Määräys astui voimaan Saksassa 25.5.2017. Se tarkoittaa, että lain edellyttämää 45 tunnin viikkolepoa ei saa toteuttaa ohjaamossa eikä edes sängyssä, jonka voi nostaa auton ulkopuolelle. Viikkolevon on tapahduttava autosta erossa ja siihen erikseen tarkoitetuissa tiloissa.
Laittomasta "nukkumisesta" tullaan Saksassa sakottamaan kuljettajaa 60 € tunnissa ja työnantajaa 180 € tunnissa, jos katsotaan ettei työnantaja ole noudattanut lakia. Ohjeita siitä, miten lain noudattamista valvotaan ja mitä todisteita asiassa vaaditaan, ei toistaiseksi ole määritelty.
DB Schenkerille huippupisteet SQAS-arvioinnissa
- Luontiaika
- 07.06.2017 14:14
Viinikkalan pääkonttorin laatu-, ympäristö- ja turvallisuustoiminnot olivat 20 prosenttiyksikköä yli Euroopan keskiarvon.
Toukokuussa 2017 valmistunut SQAS-järjestelmän mukainen arviointi kattoi DB Schenkerin Suomen pääkonttorin Vantaalla, Nurmijärven logistiikkakeskuksen sekä Turun varasto- ja kuljetuspalvelut.
Nyt tehdyssä uudelleenarvioinnissa pääkonttorin laatu-, ympäristö- ja turvallisuusarvioinnin tulos nousi reilusti arviointijärjestelmän eurooppalaisen keskiarvon (75 %) yläpuolelle. Schenker Oy sai pisteistä 95 %.
SQAS (Safety & Quality Assessment for Sustainability) on järjestelmä, jolla arvioidaan logistiikkapalvelun tarjoajia ja kemikaalijakelijoita.
Ivecon uusi kevyt maastokuorma-auto Stralis X-WAY
- Luontiaika
- 07.06.2017 11:03
Iveco esitteli uuden kevyen maastokuorma-auton Stralis X-WAY:n ennakkoon Madridin tuotantolaitoksellaan World Class Manufacturing -palkinnon Kultamitaliseremonian yhteydessä. Stralis X-WAY:n 8x4-alustaisen Super Loader (SL) -version omamassa on vain 9 tonnia ja moottoreita löytyy kolmella eri tilavuudella (9, 11 ja 13 litraa). Hi-SCR -moottoriteknologia ilman EGR-järjestelmää tai pakkoregenerointia vähentää päästöjä. Siten se soveltuu erityisen hyvin ammatillisiin ja rakennuslogistisiin tehtäviin, jotka suoritetaan usein kaupunkiympäristöissä, joissa EGR-järjestelmiä on rajoitettu suurempien nokipäästöjen takia. Polttoaineen kulutusta vähentävät myös HI-CRUISE ja SMART -apulaitteet.
Ajoneuvoa valmistaa Ivecon Madridin tehdas ja se on saatavilla Iveco-myyjiltä kautta Euroopan syyskuusta 2017 alkaen. Kansainvälinen julkinen lanseeraus tapahtuu Solutrans-näyttelyssä 21. - 25. marraskuuta Lyonin Eurexpossa.
Volvon uudet toimitilat saivat ympäristösertifikaatin
- Luontiaika
- 07.06.2017 09:12
Volvo Finland Ab:n uudet toimitilat Vantaan Viinikkalassa, Kehä III:n varrella saivat autoalan ensimmäisen LEED v4 - ympäristösertifikaatin. Energiatehokas ja ympäristöystävällinen rakennus on yksi ensimmäisistä kohteista, joille on Suomessa myönnetty LEED v4 -vaatimusten mukainen sertifikaatti. Toimitiloille myönnetyn sertifikaatin taso on Silver. Tilat käsittävät huoltokorjaamon, myynnin sekä Volvo Finland Ab:n toimiston. Energiatehokkuutta rakennuksessa saadaan muun muassa led-valaistuksella ja energiatehokkailla rakennusmateriaaleilla, veden kulutusta taas vähentävät vedenkäyttöä pienentävät hanat.
Etanolipolttoaineet pienentävät autojen hiukkaspäästöjä
- Luontiaika
- 05.06.2017 15:00
Ilmatieteen laitos tutki etanolipitoisten polttoaineiden vaikutusta henkilöautojen pakokaasupäästöihin. Tutkimus osoitti, että alkoholipolttoaineiden käyttö pienentää sekä suoria hiukkaspäästöjä että ilmakehässä syntyviä päästöjä verrattuna bensiinipohjaisiin polttoaineisiin.
Tutkimuksessa käytettiin kolmea eri polttoainetta (E10, E85 and E100) flex-fuel ajoneuvossa ja tutkittiin niiden vaikutusta ajoneuvon päästöihin. Tutkimuksessa havaittiin, että polttoaineen alkoholipitoisuuden lisääntyessä kaasumaisten orgaanisten yhdisteiden kokonaispäästöt nousivat. Toisaalta, terveydelle haitallisten aromaattisten yhdisteiden kuten bentseenin ja tolueenin päästöt kuitenkin laskivat. Hiukkaspäästöt olivat suurimmat E10 polttoaineella, jossa etanolia on 10 prosenttia.
- Sekä suorien että ilmassa muodostuvien hiukkasten päästöt laskivat selkeästi polttoaineen alkoholipitoisuuden lisääntyessä, tiivistää Ilmatieteen laitoksen tutkija Hilkka Timonen.
Volkswagen satsaa sähköautoiluun
- Luontiaika
- 02.06.2017 10:50
Volkswagen aikoo panostaa sähköiseen liikkumiseen, kuten myös polttomoottoriteknologian kehittämiseen. Volkswagen-konserni hakee maailmanlaajuista johtajuutta sähköisessä liikkumisessa vuoteen 2025 mennessä ja aikoo tehdä perinteisistä moottoreista 10–15 prosenttia tehokkaampia ja puhtaampia vuoteen 2020 mennessä.
Volkswagen AG:n pääjohtaja Matthias Müllerin mukaan 12 brändin konserni antaa selkeitä suuntaviivoja sähköisen liikkumisen laajentamisesta: vaihtoehtoisiin moottoritekniikoihin on investoitu viimeisten viiden vuoden aikana noin kolme miljardia euroa ja summa kolminkertaistetaan seuraavien viiden vuoden aikana.
- Konserni tuo markkinoille yli kymmenen uutta sähköistettyä mallia vuoden 2018 loppuun mennessä ja lisäksi yli 30 täyssähköautoa vuoteen 2025 mennessä, Müller kertoi Hannoverissa pidetyssä yhtiökokouksessa.
Osa Volkswagenin tulevaisuuden suunnitelmaa ovat kumppanuudet uusien liiketoimintamahdollisuuksien kehittämiseksi ja uusien teknologioiden edistämiseksi. Konsernilla on esimerkiksi suunnitelmia laajentua edullisten autojen luokkaan Tatan kanssa, yhteystyöyrityksestä JAC:n kanssa Kiinassa edullisten sähköautojen kehittämiseksi sekä lukuisia yhteistyöprojekteja liikkuvuuspalveluiden alalla.
SKAL: EU-liikkuvuuspaketti on pettymys Suomelle
- Luontiaika
- 02.06.2017 07:56
Komission eilen ehdottamaan EU:n liikkuvuuspakettiin sisältyvät kabotaasirajoitusten väljentäminen ja etäisyysperusteinen tiemaksumalli ovat Suomelle haitallisia. SKAL odotti esitykseltä kabotaasiliikenteen valvontakeinojen tehostamista, joustoja ajo- ja lepoaikoihin sekä jäsenvaltioille mahdollisuutta valita sopivin kansallinen tiemaksumalli.
Liikkuvuuspaketin (mobility package) esityksistä Suomelle haitallisimmat ovat kabotaasikuljetusten enimmäismäärän poistaminen, etäisyysperusteisen tiemaksumallin pakottaminen jäsenvaltioille ja tavaraliikenteen ajo- ja lepoaikojen jättäminen ennalleen. Nyt EU:lta olisi tarvittu pelisilmää ja jäsenvaltioiden välisten maantieteellisten erojen huomioimista.
Ruotsi: Pikkuperävaunussa 68,5% ylikuormaa
- Luontiaika
- 01.06.2017 10:04
Muutkin kuin paketti- ja kuorma-autonkuljettajat syyllistyvät rankkoihin ylikuormiin.
Tukholman poliisi pysäytti viime torstaina pikkuperävaunua vetävän henkilöauton, joka moottoritiellä eteni 45 km/t ajonopeudella ja jonka kuorma oli putomaisillaan moottoritielle.
Poliisi totesi, että henkilöautolla olisi saanut hinata enintään 3500 kg. Perävaunu painoi kuormineen 5300 kg. Kuljettajalla oli vain B-ajokortti ja olisi saanut hinata vain 750 kg painoa. Kuorman sidonta oli täysin riittämätön.
Poliisi otti talteen kuljettajan ajokortin heti paikalla, perävaunu jäi tien sivuun ja kuljettajalle jaettiin syyte laittomasta kuljetuksesta.
(Trailer.se)
EU: Lievennyksiä kabotaasille!
- Luontiaika
- 01.06.2017 08:12
EU-komissio esittää muutoksia kabotaasimääräyksiin. Ulkomainen kuljetusyriotys saisi viipyä esimerkiksi Suomessa 5 päivää (nyt 7 päivää), mutta saisi sinä aikana ajaa mielin määrin kuljetuksia Suomen sisällä (nyt 3 kuljetusta) ajo- ja lepoaikalain puitteissa ja (edellytettynä) Suomen palkkatason korvauksilla ja etuisuuksilla.
Suomessa EK, puu- ja paperiteollisuus, vientiteollisuus tulevat tervehtimään ilolla lievennyksiä. SKAL on jo ilmoittanut pettymyksensä esitettyihin muutoksiin.
Kabotaasimääräysten lievennykset mahdollistavat entistä rankempia väärinkäytöksiä ja oman kuljetuselinkeinomme uloslyöntiä, mikäli Suomen Tullin ja Poliisi lepsu valvontalinja jatkuu. Suomeen kaivataan muiden Pohjolan maiden - Ruotsin, Norjan ja Tanskan - kaltaista viranomaisvalvontaa, että EU:n kabotaasimääräyksiä myös noudatetaan. (toim. huom.)
Martti Peltonen ITOY Juryyn
- Luontiaika
- 30.05.2017 07:31
Autoinsinööri Martti Peltonen valittiin International Truck of the Year Juryn kokouksessa Portugalissa 24.05.2017 yksimielisesti Juryn jäseneksi Klaus Bremerin jälkeen. Bremer jatkaa International Bus & Coach of the Year Juryn jäsenenä.
Martti Peltonen aloitti toimittajana Auto, tekniikka ja kuljetus -lehdessä 1981. Hän toimi lehden päätoimittajana ja myös ITOY Juryn jäsenenä 1995-2008. Vuodesta 2008 Peltonen toimii katsastusinsinöörinä ja Auto, tekniikka ja kuljetus -lehden freelance avustajana ja erikoistoimittajana.
ITOY Jury (International Truck of the Year tuomaristo) koostuu 25 Euroopan maan johtavien kuorma-autolehtien erikoistoimittajista. Se on valinnut Vuoden Kuorma-auton vuodesta 1977 lähtien. ITOY järjestöön on liittynyt ulkojäseninä Australian, Brasilian, Kiinan, Intian, Iranin, Japanin ja Etelä-Afrikan johtavien kuorma-autolehtien eikoistoimittajia.
Frostwing-tutkimushankkeessa testataan lentokoneen siipien jäänkestoa
- Luontiaika
- 24.05.2017 15:33
Suomessa on ainoana maana Euroopassa tehty tuulitunnelikokeita lentokoneen siipien jäänestonesteille ja ensimmäisenä maailmassa oikealle huurteelle.
Vuonna 2012 käynnistyneessä, tällä hetkellä Trafin ja FAAn yhdessä rahoittamassa hankkeessa tehdään maailmanlaajuisesti uniikkia tutkimusta. Hankkeen tavoitteena on lentoyhtiöiden toiminnan mahdollistaminen ja jääneston ympäristökuormituksen vähentäminen lentoturvallisuudesta tinkimättä.
Iveco Daily Tourys vuoden minibussi
- Luontiaika
- 24.05.2017 12:45
Iveco Daily Tourys palkittiin Minibus of the Year 2017 -tunnustuksella Madridin kansainvälisessä linja-autonäyttelyssä. International Bus & Coach Juryn jäsenet testasivat seitsemää minibussimallia. Tuomariston mukaan Daily Tourysin etuja ovat muun muassa sen hiljainen, mutta voimakas Euro 6 -moottori, sekä hyvin toimiva ja mukava automaattivaihteisto. Suomea International Bus & Coach Juryssä edustaa Auto, tekniikka ja kuljetus -lehden päätoimittaja Klaus Bremer.
Fleetrange tuo merellä seilaavan laivan vaikka taskuun
- Luontiaika
- 23.05.2017 10:35
Suomalainen yritys Fleetrange on kehittänyt pilvipohjaisen IoT-teknologiaa (Internet of things) hyödyntävän palvelun merenkulun toimijoille.
Palvelu tarjoaa reaaliaikaista tilannetietoa laivan liikkeistä, säästä ja mahdollistaa kommunikaation laivan ja maaorganisaation välillä.
Palvelua on jo testattu Suomenlahdella, Englannin kanaalin liikenteessä sekä Antarktiksen haastavissa olosuhteissa.
Fleetrangen LIVE IoT-yksikkö seuraa varustamon alusten operatiivista toimintaa ja ilmoittaa poikkeavista tapahtumista tarpeellisille osapuolille. Poikkeavia tapahtumia voivat olla esimerkiksi suunnitellulta reitiltä poikkeaminen, liiallinen kallistuma tai äkillinen väistöliike.
Fleetrange tutkii kumppaniensa kanssa myös tekoälyn mahdollisuuksia merenkulussa. Autonomiset alukset ovat pidemmän aikavälin päässä, mutta nyt kehitteillä olevat ratkaisut tulevat tukemaan autonomisten alusten operatiivista toimintaa tukevia järjestelmiä.
AdBlue-tappajat yleistyvät, EU kädetön
- Luontiaika
- 19.05.2017 13:18
Muun muassa verkkokaupassa myydään avoimesti ja maailmanlaajuisesti nk. AdBlue-tappajaa (AdBlue-killer), noin tulitikkurasian kokoista pientä elektronista lisälaitetta, joka tekee AdBluen tarpeettomaksi dieselmoottorissa. Keski- ja Etelä-Euroopassa jo kuukausikaupalla viranomaisia ja päästömääräyksiä petkuttanut pieni lisälaite on nyt tullut myös Pohjoismaaihin. Norjassa löytyi maahantuoltarkastuksessa pelkästään Svinesundissa viitisenkymmentä AdBlue-tappajaa. Pääsiäisratsiassa Etelä-Jyllannissa Tanskassa poliisi löysi yhdeksässä kuorma-autossa 35 tarkastetusta AdBlue-tappajan.
Tanskassa on heti määrätty 1000 Tkr sakko AdBlue-tappajan käytöstä. Ruotsissa ongelma on noussut ykkösasiaksi maahantulo- ja tienvarsitarkastuksissa. Kiinteää virhemaksua peräänkuulutetaan kovalla äänellä kuljetusalalla.
Suomessa asia ei ole noussut esille.
Sisu Polar 1 140 hv, 5 000 Nm!
- Luontiaika
- 19.05.2017 10:10
Väkeä riitti pilvin pimein, kun Sisu-Timo Korhonen paljasti Kuljetus 2017 uutispommin.
Sisu laukaisi Jyväskylän Kuljetus 2017 avajaispäivänä 18.5. kello 14.00 näyttelyn rajuimmann uutispommin: Sisu Polar kehittää tarpeen vaatiessa jopa 1 140 hevosvoimaa ja vääntöä peräti 5 000 Newtonmetriä!