MAN - Vaihtoautot

HVO haastaa dieselin Ruotsissa

Ruotsissa kuljetusyrittäjät siirtyvät kiihtyvässä tahdissa dieselistä ajamaan HVO:lla. Volvo hyväksyy HVO:n, Mercedes-Benz hyväksyy HVO:n, otskiot julistavat Ruotsin ammattilehdissä.

HVO, Hydrotreated Vegetable Oil, tarkoittaa Nesteen NEXBTL: ää, ja UPM:n Vernoa.

Nesteen 2,4 miljoonan tonnin vuosituotannosta vain 400 000 tonnia on palmuöljystä vapaata. Neste aikoo kuitenkin asteittain siirtyä Rotterdamin tuotantolaitoksessa Pfad:ia (Palmoil Fatty Acid) eli palmuöljytuotannon jäännöstä, jota EU:n  sääntöjen mukaan ei lueta palmuöljyksi.

HVO:nratkaiseva menestystekijä Ruotsissa on sikäläisen verottaja myöntämä verohelpotus, joka tekee HVO:n hinnaltaan kilpailukykyiseksi dieselöljyn kanssa. Norjan ja Tanskan vaatimukset 5,5 % ylittävästä sekoitussuhteesta ehtona verohelpotukselle eivät toistaiseksi edistä HVO:n kilpailukykyä.

Lisää asiasta ja Nesteen mahdollisuuksista Auto, tekniikka ja kuljetus 4/2016 numerossa.


Daimler: Yhdistettävyys takaa menestyksen

Kuljetustoiminta on tietoa tulvillaan; pilvessä, netissä! Ongelmana on, ettei tarpeellinen tieto löydä oikea-aikaisesti tarvitsijaansa. Tietojen yhdistettävyys sitä tarvitseviin kohteisiin on tämän päivän suuri haaste.

3/4 kaikista tavarakuljetuksista Euroopassa kulkee kuorma- tai pakettiautoilla. Kuorma-auto on hyvinvointimme selkäranka. Ilman sitä elintarvikkeet, hyödykkeet, tarvikkeet eivät saavuttaisi kuluttajia eikä työpaikkoja. Ja maailmantalouden kasvun myötä kuljetukset lisääntyvät, verkkokaupan myötä jyrkästikin. Vuoteen 2050 mennessä ne kolminkertaistuvat.

Samalla vain 1/3 kuorma-autoista on tien päällä kuormattuina. 2/3 ajastaan kuorma-autot seisovat, odottavat tehottomina tehtanporteilla, rajamuodollisuuksissa, odotuspaikoilla, taukopaikoilla, maaliikennekskuksissa, liikenneruuhkissa, huolloissa, korjaamoissa... Ajantasaisen tiedon puutteen vuoksi. Seisonta-aja vähentäjä, poistajakin, löytyy olemassa olevan tiedon yhdistettävyydessä tarpeeseen.

Yhdistettävyys, englanniksi Connectivity, on asia, johon jokaisen kumipyöräkuljetuksista leipänsä ansaitsevan kannattaa syventyä. Missä nyt ollaan ja millä tavalla asiassa edetään, siitä raportti Auto, tekniikka ja kuljetus 4/2016 numerossa, joka ilmestyy huhtikuussa.


Daimler: Autonominen saattueajo tulossa

Daimler esitteli 1-2.3. Saksan Düsseldorfissa kolmen Mercedes-rekan autonomista saattueajoa. Kaikki kolme etenivät moottoritiellä ilman kuljettajan apua. Rekkojen väli oli vain 15 metriä. Koko letkan pituus oli 80 metriä, kun se normaalioloissa olisi 150 m.

Kun ensimmäisenä ajavan eteen heitettiin este, joka sai sen tekemään paniikkijarrutuksen, sen perässä kulkevat tekivät saman hätäjarrutuksen vain 0,1 sekunnin reaktioajalla. Siihen ei ihminen pysty. Rekkojen keskinäinen väli supistui arviolta vain parin metrin verran. 

Mitä sitten tapahtui, kun 15 m välein kulkevien rekkojen väliin tunkeutui henkilöauto? Ja millä tavalla viimeisenäkin kulkeva näki eteenpäin edellään ajavien "läpi" jopa puoli kilometriä moottoritietä ja edellä ajavaa liikennettä... ja paljonko imussa ajaneet säästivät polttoainetta... selviää autonomisesti kulkevaa rekkasaattuetta käsittelevästä raportista Auto, tekniikka ja kuljetus 4/2016 lehdessä, joka ilmestyy huhtikuussa.

 



Kansainvälinen tieliikennesopimus automaation asialle

Liikenne ja viestintäministeriön mukaan kansainvälistä tieliikennesopimusta on muutettu siten, että se sallii ajoneuvojen automaattiset kuljettajaa avustavat järjestelmät. Tavoitteena on edistää ajoneuvojen automatisaatiota ja teknistä kehitystä.

Sopimusmuutos ei vaikuta kuljettajavastuun perusteisiin. Teknisistä järjestelmistä riippumatta ajoneuvon on edelleen oltava koko ajan ihmiskuljettajan hallinnassa. Muutoksilla ei ole vaikutuksia suomalaiseen tieliikennelainsäädäntöön.

Muutoksen jälkeen ajoneuvoissa sallitaan teknisten vaatimusten mukaiset kuljettajaa avustavat järjestelmät, joiden toimintaan kuljettaja ei voi vaikuttaa. Sopimus sallii myös sellaiset järjestelmät, jotka ovat kytkettävissä pois päältä, kuten kaistavahti tai adaptiivinen vakionopeudensäädin.

Hallitus päätti kansainvälisen tieliikennesopimuksen muutosten voimaasaattamisesta Suomen osalta 17. maaliskuuta 2016. Sopimus tulee kansainvälisesti voimaan 23. maaliskuuta 2016.


Ruuhkamaksut eivät ole helpottaneet Tukholman ruuhkia

TomTom on julkaissut uuden TomTom Traffic Index 2016 -ruuhkaraportin. Viidettä kertaa julkaistava raportti kattaa 295 kaupunkia 38 maasta ja sen mukaan kansainvälinen ruuhkatilanne on pahentunut.

Maailmanlaajuisesti liikenne on kahdeksan vuoden aikana ruuhkautunut 13 prosenttia. Kaupunkien ja maanosien välillä on kuitenkin suuria eroja. Pohjois-Amerikassa liikenne on 17 prosenttia tukkoisempaa, kun taas Euroopassa ruuhkat ovat pahentuneet vain kaksi prosenttia ajanjakson aikana.

Maailman pahimmat ruuhkat löytyvät Mexico Citystä, Bangkokista ja Istanbulista. Näissä kaikissa ruuhkat pidentävät ajoaikoja jopa yli 50 prosenttia.

Tukholma on yhä, ruuhkamaksuista huolimatta, Pohjoismaiden selvästi ruuhkaisin kaupunki. Toisella sijalla on niin ikään ruuhkamaksuja käyttävä Oslo.

Lue lisää...


Vienti Venäjälle heikkeni vajaan kolmanneksen

Suomen tavaravienti Venäjälle laski viime vuonna 32% vuoteen 2014 verrattuna. Koko vuoden vienti oli arvoltaan lähes 3,2 miljardia euroa. Edellisen kerran vuotuinen Venäjän-viennin arvo oli alle neljä miljardia euroa vuonna 2003. Tuonti puolestaan vajosi viime vuonna 31% ja oli arvoltaan noin kuusi miljardia euroa.

Lue lisää...


Merikonttien SOLAS-punnitusten tarkentuneet määräykset voimaan 1.7.2016

Konttipunnitusten tarkennetut kansainväliset SOLAS-määräykset tulivat voimaan kaikkialla maailmassa 1.7.2016.

Muutos ei tule koskemaan kontteja, jotka kuljetetaan pyörien päällä ro-ro-liikenteessä lyhyillä kansainvälisillä merimatkoilla. 

Kontin oikean bruttomassan ilmoittaminen aluksen päällikölle kuuluu laivaajan keskeisiin velvollisuuksiin. Virheellisten tietojen ilmoittamisen takia yli- tai alipainoisia kontteja on ahdettu alukseen meriturvallisuuden kustannuksella, mistä on aiheutunut onnettomuuksia, konttirivistöjen romahtamisia aluksissa ja konttien katoamisia merellä sekä meriympäristöhaittoja. Vakavia eroja kontin ilmoitetun ja todellisen massan välillä on havaittu myös Suomesta lähtevien alusten lasteissa.

Kansainvälisen meriturvallisuuden varmistamiseksi on ollut välttämätöntä tarkentaa kontin bruttomassan määritystä ja sen ilmoittamista kuljetusketjun aikana. Uudet SOLAS-säännöt vaikuttavat kaikkien kuljetusosapuolten työhön; laivaaja, huolitsija, laivameklari, satama, satamaoperaattori, varustamo, aluksen päällikkö, valvontaviranomainen.

SOLAS-yleissopimuksen uusitun säännön mukaan laivaajan tulee ilmoittaa kontin vahvistettu bruttomassa kuljetusasiakirjassa, joka toimitetaan aluksen päällikölle tai hänen edustajalleen sekä sataman terminaalin edustajalle aluksen ahtaussuunnitelman laatimista varten.

Laivaaja on SOLAS-yleissopimuksen säännön mukaan se kuljetusosapuoli, joka vastaa konossementin, merirahtikirjan tai vastaavan multimodaalikuljetusasiakirjan tiedoista. Laivaaja voi valtuuttaa sopimusteitse kolmannen osapuolen tähän tehtävään. Tällöin valtuutettu kolmas osapuoli vastaa alukseen ahdettavan kontin sisällöstä sekä allekirjoittaa kontin vahvistetun bruttomassan sisältävän kuljetusasiakirjan.

Laivaaja voi vahvistaa kontin bruttomassan kahdella eri menetelmällä: joko punnitsemalla tai kirjalliseen dokumentaatioon tukeutuen.

Kontin bruttomassan vahvistamisen vaihtoehdot

1. punnitus sertifioidulla (tyyppihyväksytyllä) konttivaa’alla

Vaa’an tulee olla eurooppalaisen ilmoitetun laitoksen tyyppihyväksymä. Ei-automaattisen vaa’an tarkkuusluokan tulee olla IIII tai tarkempi. Automaattisen vaa’an mittaustarkkuuden tulee olla Y(b) tai tarkempi.

2. summaus − kontin bruttomassa voidaan laskea yhteen toimivaltaisen viranomaisen hyväksymällä menetelmällä

Laivaajan tulee hallita, noudattaa ja toteuttaa korkeatasoisia terveys- ja turvallisuuskäytäntöjä. Laivaajan pitää varmistaa, ettei vaaranneta työntekijöiden tai asiakkaiden terveyttä tai turvallisuutta tai vahingoiteta ympäristöä. Esimerkiksi ISO 9000 on kansainvälinen standardisarja organisaatioiden toiminnan johtamisesta laadunhallinnan ja laadunvarmistuksen kannalta.

Yksittäisten pakkausten, kollien tai muiden konttiin sijoitettavien yksiköiden punnitusten tulee perustua tarkoituksenmukaisen tyyppihyväksytyn vaa’an käyttöön. Jos konttiin tarkoitettu tavara tai aine on luonteeltaan sellaista, että sen yksikkömassa ja edelleen konttiin lastattavan tavaran tai aineen kokonaismassa voidaan luotettavasti määrittää sen tiheyden, ominais- tai keskipainon perusteella, kontin vahvistettu bruttomassa voidaan vaihtoehtoisesti määrittää summaamalla kontin nettomassaan tällä tavoin täytetyn kontin sisältö.

Vaakojen tulee olla mittauslaitelain (707/2011) mukaisesti varmennettu.

Aluksen päällikkö tai hänen edustajansa ei saa ottaa konttia ahdattavaksi alukseen, jos kontin vahvistettua bruttomassaa ei ole SOLAS-yleissopimuksen 2 säännön mukaisesti ilmoitettu. Viranomaiset suorittavat konttien massan tarkastuksia. Konttipunnitusten tarkennetun SOLAS-säännön laiminlyönteihin sovelletaan merilain (674/1994) ja aluksen teknisestä turvallisuudesta ja turvallisesta käytöstä annetun lain (1686/2009) rangaistussäännöksiä.

Katso myös:

Määritelmiä
GUIDELINES REGARDING THE VERIFIED GROSS MASS OF A CONTAINER CARRYING CARGO
SOLAS CHAPTER VI CARRIAGE OF CARGOES AND OIL FUELS


Kilpailuviranomaiset hyväksyivät Europartin kaupat

Kilpailuviranomaiset ovat hyväksyneet Europartin LVD Lastvagnsdelar ja Trailereffekter -ostot. Europart ja Axel Johnson International AB allekirjoittivat ostosopimuksen 29.1.2016. Molemmat osapuolet ovat sopineet olla julkistamatta kauppahintaa.

LVD ja Trailereffekter säilyttävät kaupassa omat perinteiset tuotemerkkinsä.


Tavarakuljetukset vähentyivät merellä ja rautateillä

Liikenneviraston tiedotteen mukaan ulkomaan meriliikenteen vienti- ja tuontikuljetukset vähenivät merkittävästi vuonna 2015. Myös rautateiden tavaraliikennekuljetukset laskivat. Vuonna 2015 kaikki liikenne- ja kuljetusmäärät eivät kuitenkaan supistuneet. Kasvua oli pääteiden liikenteessä, rautateiden henkilöliikenteessä ja ulkomaan matkustajaliikenteessä meritse.

Lue lisää...


Pakettiraketit-näyttely avautui yleisölle

Mitä sinulle tulee ensimmäisenä mieleen, kun kuulet sanan pakettiauto? Näetkö sielusi silmin hipit parantamassa maailmaa Volkkarin Kleinbussin kyydissä vai kuulutko niihin, jotka rupeavat automaattisesti hyräilemään Jope Ruonansuun tahtiin, kuinka paljon mahtuu pieneen Hiaceen… Pakettiautojen ja jakeluliikenteen moniin muotoihin pääsee tutustumaan auto- ja tieliikenteen valtakunnallisen erikoismuseo Mobilian uudessa Pakettiraketit-näyttelyssä.

Lue lisää...


Girteka tilasi kerralla 1000 Mersua

Liettualainen, Suomessakin liikennöivä kuljetusliike Girteka solmi Itä-Euroopan suurimman yksittäinen autotilauksen Mercedes-Benzin kanssa. Viime kuussa allekirjoitettu tilaus sisältää yhteensä 1000 Mercedes-Benz Actros kuorma-autoa. Kaikki autot toimitetaan Mersun uusimmalla OM-471 moottorilla ja Big Space -hytillä.

Liettualaisen Girtekan listoilla on yhteensä 7100 työtekijää. Autoja on yhteensä 2900 joista suurin osa Volvoja. Perävaunuja yhtiöllä on noin 3100 kappaletta. 


Neljä suurta sopivat latauksesta. Entä Linkker?

Volvo, Solaris, Irizar, VDL sopivat sähköbussiensa osalta samanlaisten latausasemien käytöstä. Latausasemat valmistaa ABB-Heliox-Siemens yritysryhmä.

Joukkoliikenneyhteisö valmistautuu sähköbussien vahvaan rynnistykseen Euroopassa. Latausasemien ja muun asiaan liittyvän standardisointi ISO/IEC:n ja CEN-CENELEC:n kautta otetaan käyttöön 2019 ja astu voimaan kansainvälisesti 2020.

Asia tulee koskemaan myös suomalaista Linkker sähköbussiporojektia, joka joutuu mukautumaan standardisointiin. Poikkeavat asemaratkaisut tulevat osoittautumaan virheinvesoinneiksi.


Autokauppaa amerikan malliin

Amerikkalainen PACCAR -konserniin kuuluva kuorma-autovalmistaja Peterbildt ja Yhdysvaltojen suurin yksityinen kuljetusliike TMC Transportation(Des Moines, Iowa) allekirjoittivat sopimuksen yhteensä 1500 Peterbildt 579s rekanvetäjän kaupasta. Kauppa on jatkoa vuonna 2012 samaa automallia koskeneelle 1500 auton yksittäistilaukselle.

 


Silikonit myös autoille!

Painon vähentäminen tulee yhä tärkeämmäksi autonvalmistuksessa. Vähemmän painoa merkitsee vähemmän energiankulutusta, polttoainesäästöä ja vähemmän haitallisia päästöjä.

Silikonien pitkä toimintaikä, suuri lämmön, kemikalien, ultraviolettisäteilyn ja korroosion sietokyky edistää niiden käyttöä autoteollisuudessa. Lähivuosina pelti, alumini, muovi, lasi- ja hiilikuitu korvautuvat kasvavassa määrin silikoneilla, asiantuntijat uskovat.


Hyötyautot pois! Parempaa ilmanlaatua helsinkiläisille...

... esittää Helsingin Ympäristökeskus ja vaatii tiemaksuja:

Diesel-käyttöisen liikenteen päästöt huonontavat Helsingin ilmanlaatua paikoin yli Euroopan unionin raja-arvojen. Tiemaksujen käyttöönotto, vähäpäästöinen bussikalusto ja bussien siirtyminen biopolttoaineisiin ratkaisisivat ongelman, selviää Helsingin tuoreesta ehdotuksesta ilmansuojelusuunnitelmaksi. Kuntalaiset voivat nyt kommentoida ohjelmaa verkkosivuilla. Huono ilmanlaatu on suurin ympäristöterveysriski Suomessa.

Euroopan unionin asettama terveysperusteinen typpidioksidin vuosiraja-arvo ylittyy Helsingin keskustan vilkasliikenteisissä katukuiluissa. Samoja ilmanlaatuongelmia on muissakin eurooppalaisissa kaupungeissa. Ylityksen takia Helsingin on tehtävä uusi ilmansuojelusuunnitelma, jonka toimilla päästään mahdollisimman pian raja-arvon alle. Ilmansaasteet altistavat sairauksille, Ympäristökeskus perustelee.

Helsingin ilmanlaatua heikentävät katupöly ja tulisijojen päästöt. Ilmansuojelusuunnitelmassa esitetään toimia myös näiden haittojen vähentämiseksi. On tärkeää pyrkiä edelleen tehostamaan pölyntorjuntaa. Pienpolton päästöjä pyritään vähentämään viestimällä paremmista tulisijan käyttötavoista pientaloalueiden asukkaille.

- Helsingin seudun ympäristöpalvelujen (HSY) tekemien mallinnusten perusteella tiemaksujen asettaminen olisi tehokkain ja nopein keino vähentää liikennemääriä ja sitä kautta alentaa typpidioksidipitoisuuksia, kertoo Helsingin ympäristönsuojelupäällikkö Päivi Kippo-Edlund.

Helsingin uusi ilmansuojelusuunnitelma tulee voimaan vuoden 2017 alusta, ja toimenpiteet on asetettu toteutettavaksi vuoteen 2024 mennessä.