Testi: Puu-diesel pelaa bussiliikenteessä
- Luontiaika
- 29.11.2016 12:42
UPM ilmoittaa kokeilleensa kehittämäänsä puupohjaista BioVerno-dieselpolttoainetta onnistuneesti niin laboratoriossa kuin käytännön liikenteessä. Valmistajan mukaan testit osoittivat selvästi, että UPM:n uusiutuva diesel toimii parhaiden dieselpolttoaineiden tavoin.
UPM BioVerno -dieselin laboratoriotestit tehtiin VTT:llä ja liikennetestit pääkaupunkiseudun bussiliikenteessä yhdessä Helsingin seudun liikenteen (HSL) kanssa. Vuoden kestäneissä liikennekoeajoissa olivat mukana myös Transdev Finland Oy, Volvo ja St1. Liikennöintiin liittyvät seurantamittaukset tehtiin niin ikään VTT:llä.
Laboratoriotestaus aloitettiin Euro III -luokan busseilla, joita käytetään edelleen paljon Suomen liikenteessä. Muihin testattuihin kehittyneisiin polttoaineisiin verrattuna UPM BioVerno -dieselin päästöt olivat vähintään yhtä pienet. Euro VI -luokan autoissa ei muodostunut merkittäviä eroja lähipäästöissä eri polttoaineiden välillä.
Tulosten mukaan UPM BioVerno toimii kaikilla sekoitussuhteilla - parhaiden dieseleiden tavoin - ja keskikulutus on sama kuin fossiilisella dieselillä. Testikilometrejä kertyi kaikkiaan noin 400 000 km ja ne sujuivat UPM:n julkaiseman tiedotteen mukaan täysin ongelmitta.
Saksa: Aika tehdä sähkösuunnitelma 2030!
- Luontiaika
- 29.11.2016 07:10
Sähköautosta tulee "Kansan-Auto" (Volks-Wagen) polttokennolla, Mercedes arvioi eri vaihtoehtoenergioista. Ladattavilla akuilla toimivat sähköautot ovat kypsiä sarjatuotantoon, mutta häviävät vielä hyvin pitkään liian lyhyen toimintamatkansa johdosta polttomoottoriautoille. Siksi niiden hinnan on pudottava vielä selvästi.
Polttokenno- eli vetyautot eivät kärsi puutteellisesta toimintamatkasta ja "täystankkaus" on vielä nopeampaa kuin polttomoottoriautoilla. Eivätkä ne rasita sähköverkkoa kuten sähköautot. Valitettavasti hinta tulee olemaan korkeampi kuin perinteisillä sähköautoilla mm. hyvin kalliiden raaka-aineiden takia.
Sitä ennen tulee perinteisten ladattavien sähköautojen yleistyminen muodostamaan kova taakan maan sähkönhuollolle. Saksassa vaaditaankin jo talousministeriötä, ei liikenne- eikä ympäristöministeriöitä, tekemään liittovaltio-sähkösuunnitelma vuoteen 2030 (Bundesstromplan 2030).
Saksa: Automaattinen hätäjarru ja etäisyysvaroitin pakollisiksi EU:ssa
- Luontiaika
- 29.11.2016 06:21
Saksan liittovaltioneuvosto haluaa Saksan esittävän EU-komissiolle, että se määräisi peräänajojen estämiseksi automaattisen hätäjarrujärjestelmän sekä kuljettajaa peräänajovaarasta varoittavan ilmaisimen pakollisiksi varusteiksi koko EU:ssa.
Erityisesti Saksassa suuret massaperäänajot moottoriteillä muodostavat suurimman liikenneturvallisuusongelman. Liian pienellä välimatkalla edellä ajavaan pidetään yhtenä pahimmista liikennerikkomuksista ja rangaistaan huomattavasti ankarammin kuin esimerkiksi ylinopeuksista.
Saksan tiet avautuvat 25,25 m yhdistelmille
- Luontiaika
- 29.11.2016 05:56
Saksan liikenneministeri Alexander Dobrindt haluaa virallistaa 25,25 m pitkien yhdistelmien oikeudet ajaa Saksan liittovaltion teillä heti 2017 alusta. Siihen asti liittovaltiot ovat erikseen voineet antaa 25,25 pitkille erioikeuksia ajaa koemielessä tarkkaan määrätyillä tieosuuksilla maan parlamentin päätettyä, ettei asiaa käsitellä koko Saksan osalta 2016 loppuun mennessä. Saksan rautatiet, Deutsche Bahn, sekä Saksan vahva vihreiden puolue Die Grünen muodostavat kovimman vastarinnan.
14 liittovaltiota 16:sta on tähän mennessä antaneet 159 eri 25,25 pitkälle yhdistelmälle koeliikennöintiluvan yhteensä 11 600 km:lle pääteitä. Enää vain Berliini ja Saarland empivät. "Koska kaksi 25,25 pitkää kuljettaa saman kuin kolme nykymittojen mukaista yhdistelmää ja vastaavasti vähentävät jopa 25% CO2-päästöjä, eivätkä 40 t kokonaispainollaan rasita nykyistä enemmän teitä, on aika tehdä yhteneväinen päätös niiden sallimiseksi koko Saksassa", Dobrindt perustelee.
Maailman suurin bussi: Volvo Gran Artic 300
- Luontiaika
- 29.11.2016 05:15
RIO DE JANEIRON FeTransRio autonäyttelyn suurin avajaisyllätys 24.11.2016 on Volvon valmistama 30 metriä pitkä kaksinivelinen 300 matkustajan BRT-bussi Volvo Gran Artic 300. Sillä Volvo ylittää aiemmin esittelemänsä, Ecuadorin pääkaupungin Quiton ostamat 80 ”Volvo Quito” BRT-bussia, joilla on pituutta 28 m kuljettaen 280 matkustajaa.
FeTransRio näyttelyssä Volvo esittelee myös uuden 22 m pitkän Volvo Super Artic BRT-bus- sin. Se on rakennettu vain kolmelle akselille ja tarjoaa tilat 210 matkustajalle. Viisiovisena matkustajien vaihtuvuus pysäkillä on poikke- uksellisen nopeaa. Volvo Artic sarjaan kuuluvat myös Artic 150 (18,6 m, 150 matkustajaa) ja Artic 180 (21 m, 180 matkustajaa). Volvo on BRT-liikenteen (Bus Rapid Tran- sit) uranuurtajia ja maailman suurin BRT-bus- sien valmistajia. Se on toimittanut jo yli 4000 BRT-bussia mm. Curitibaan, Bogotaan, Equa- doriin, Guatemala Cityyn, Santiago de Chileen ja San Salvadoriin. Volvon BRT-bussit valmis- tetaan Brasiliassa.
Malliuutta kierrätysnosturimarkkinoilla
- Luontiaika
- 28.11.2016 16:42
Cargoteciin kuuluva Hiab esittelee viimeisimmän kierrätysnosturi-innovaationsa JONSERED 1500RZ:n Ranskassa järjestettävillä Pollutec-messuilla. Uusi kierrätysnosturi on tarkoitettu metalliromun käsittelyyn ja raskaaseen kierrätyskäyttöön.
Valmistajan mukaan JONSERED 1500RZ alentaa kustannuksia nosturin elinkaaren aikana, sillä polttoaineenkulutus vähenee säätötilavuuspumpun ansiosta. Uuden kierrätysnosturin enimmäisnostokapasiteetti on 13,8 tonnimetriä ja ulottuma yli 9 metriä. Turvaominaisuuksiin sisältyvät nosturin vakautta parantava mukautuva vakauden hallintajärjestelmä (VSL), ylikuormitussuoja sekä kuorman putoamisen estävä kuormanlaskuventtiili. Käyttäjän suojausjärjestelmä (OPS) estää nosturin pääsyn käyttäjän alueelle.
Satamaliikenteen Portnet -järjestelmään muutoksia
- Luontiaika
- 28.11.2016 15:49
Väyläviraston ylläpitämästä Portnetista otettiin 29.11.2016 käyttöön versio, johon sisältyy ilmoituksen antajan kannalta huomionarvoisia seikkoja.
Uusi Portnetin versio mahdollistaa aluksen 10 edellisen sataman turvatason ilmoittamisen sekä alusjätteitä koskevien ilmoitustietojen antamisen Tullin sivulta saatavien rakenteellisten lomakkeiden pohjalta siten, että tiedot tallentuvat myös Portnetin tietokantaan. Jotta tietokantaan tallennus onnistuu, Tulli on tehnyt asiaa koskeviin lomakkeisiin pieniä muutoksia. Uusittuja lomakkeita on nyt käytettävä turvatoimia ja alusjätteitä koskevien tietojen antamiseen ja vanhat lomakepohjat on syytä hävittää.
Suomen Renault Trucks rekrytoi
- Luontiaika
- 28.11.2016 14:50
Renault Trucks hakee uutta kaupallista päällikköä, Volvo Finland Ab:n toimipisteeseen Vantaalle, Kuorma-automyyjää Volvo Truck Center Turkuun sekä Master pakettiautomyyjää Vantaalle.
Lisätietoja: http://www.renault-trucks.fi/uutiset/avoimet-tyopaikat.html
Haku tehtäviin päättyy 9.12.2016, hakemukset: Tämä sähköpostiosoite on suojattu spamboteilta. Tarvitset JavaScript-tuen nähdäksesi sen.
Merirahdin markkinakatsaus 11/2016
- Luontiaika
- 25.11.2016 13:38
DHL Global Forwaringin kuukausittaisen merirahdin markkinatilanteita peilaavan tiedotteen mukaan Kaukoidän tuonnissa kapasiteetti on palautunut lokakuun Golden Weekin jälkeen ennalleen. Ruuhkat kuitenkin jatkuvat edelleen ja laivatilasta on pulaa etenkin tuonnissa Kiinasta Eurooppaan. Myös merirahtihinnat jatkavat nousua. Tilanne tulee todennäköisesti jatkumaan tammikuun lopussa vietettävään kiinalaiseen uuteen vuoteen saakka.
Vientikuljetuksissa Euroopasta Kaukoitään tilahaasteet jatkuvat myös entisellään. Suuri osa varustamoista on ottanut käyttöön kausiluonteisen Peak Season Surcharge (PSS) -maksun, joka vaihtelee 50:stä 150:een USD / TEU varustamosta riippuen. Todennäköisesti ennen vuodenvaihdetta ruuhka vielä pahenee, koska monet yritykset haluavat saada lähetyksensä matkaan vielä kuluvan vuoden puolella
USA:n konttiliikenteessä sekä kalustotilanne että hintataso on säilynyt stabiilina. Valitettavasti ruuhkat USA:n satamissa ja sisämaan liikenteessä jatkuvat edelleen.
Viennin kuljetustilaukset on vientikohteesta riippumatta syytä tehdä hyvissä ajoin. Tilanpuutetta voi esiintyä sekä Suomesta Euroopan satamiin liikennöivissä feeder-aluksissa että valtamerialuksissa, eniten tietenkin Kaukoidän liikenteessä.
GSP-tullietuuksien saanti edellyttää rekisteröitymistä
- Luontiaika
- 25.11.2016 13:25
GSP-tullietuuksien saaminen edellyttää jatkossa kehitysmaiden viejien rekisteröitymistä EU:n uuteen REX-järjestelmään, joka otettiin käyttöön 1.1.2017. Järjestelmää ei toistaiseksi käytetä EU:n vapaakauppasopimusten perusteella myönnettävissä tullietuuksissa. Järjestelmän käyttöä on tarkoitus laajentaa myöhemmin mm. EU:n ja Kanadan sekä EU:n ja Vietnamin väliseen kauppaan.
Liikennekaasut sijoituskohteena
- Luontiaika
- 25.11.2016 13:20
Paineistetun maakaasun (CNG) ja nestekaasun (LPG) maailmanlaajuisten markkinoiden odotetaan kasvavan yli 10% vuodessa, seuraavan kuuden vuoden aikana. P & S Market Research -tutkimuslaitoksen tekemä ennuste perustuu väestönkasvun ja kaupungistumisen myötä kasvavaan henkilöautojen ja hyötyajoneuvojen kysyntään sekä tiukentuviin päästöasetuksiin.
Eurooppa oli suurin liikennekaasujen markkina-alue vuonna 2015, mikä johtui osittain muita markkina-alueita korkeammista kustannuksista sekä tiukemmista päästömääräyksistä. Liikennekaasumarkkinoiden odotetaan nousevan jatkossa merkittävästi myös Aasian ja Etelä-Amerikan talousalueilla.
Ruotsi: "Tiekulutusvero" sai aikalisän
- Luontiaika
- 25.11.2016 12:51
Ruotsin hallitus antoi aikalisän ajomatkaperustaisen tiekulutusveron valmistelulle. Selvityksen takarajaalle 9.12. annettiin aikalisä 28.2.2017 saakka.
- Esitykseen liittyy yllättävän paljon paitsi juridisia kysymyksiä myös salaisina pidettäviä ja henkilöön liittyviä yksilönsuojakysymyksiä, asian valmistelija Vilhelm Andersson toteaa. Hän arvioi, että laki tuottaisi 3-4 miljardia kruunua tuloa valtiolle. Ruotsin kuljetusyrittäjät vastustavat ankarasti tiekulutusveroa.
(Anders Karlsson)
Bulgariassa EU:n vaarallisin liikenne
- Luontiaika
- 25.11.2016 12:47
EU:n tutkimuslaitos Eurostat paljastaa Bulgarian liikenteen Euroopan Unionin vaarallisimmaksi. Seuraavina tulevat Romania ja Latvia. Näissä maissa kirajttiin eniten liikennekuolemia henkeä kohti vuonna 2015. Vähiten liikennekuolemia kirjattiin Maltan ja Ruotsin liikenteessä.
Bulgarian liikenteessä menehtyi vuonna 2015 keskimäärin kymmenen ihmistä jokaista 100 000 asukasta kohden.
EU:n liikennekomissaari Violeta Bulc:in mukaan Euroopan teillä menehtyy keskimäärin 70 henkilöä päivässä.
Euroopan komissio lupasi aikaisemmin leikata tieliikennekuolemien määrän noin 16000 vuodessa vuoteen 2020 mennessä. Viime vuonna EU:n maanteillä menehtyi 26000 ihmistä.
Liikennekuolemien kokonaismäärä on vähentynyt EU: ssa viimeisten 20 vuoden aikana, mutta 2015 merkitsi pientä lisäystä kuolonuhrien määrän, ensimmäistä kertaa vuoden 1997 jälkeen.
Viime vuonna, vammojen ja kuolemantapausten määrät kasvoivat eniten Kyproksell,a 26,7% verrattuna vuoteen 2014. Suomessa vastaavana aikana kirjattiin 16,2% enemmän vammoja ja kuolemia.
Myös Kroatiassa, Itävallassa, Alankomaissa, Sloveniassa ja Maltalla on tapahtunut merkittävää kasvua vakavien liikenneonnettomuuksien määrissä.
"Kansansähköautolla" mullistamaan automarkkinoita
- Luontiaika
- 25.11.2016 12:45
Bosch ja sähköautovalmistaja e.GO Mobile ovat tehneet sopimuksen kehitys- ja huoltopalveluista. e.GO Mobile AG on kehittänyt kompaktin e.GO Life -sähköauton, jonka markkinahinta sijoittuu Saksassa noin 12 500 euron tuntumaan. Bosch vastaa jo nyt auton 48 voltin käyttöjärjestelmän valmistamisesta, ja jatkossa yhtiö tarjoaa e.GO-sähköautoille myös huoltopalvelua. Sopimus kattaa muun muassa diagnostiikan, korjaamolaitteet sekä autojen huollon Bosch Car Service -autokorjaamoissa.
Yhtiöt ennustavat sähköautomarkkinan kasvavan merkittävästi. e.GO Mobile aikoo kaupallistaa edulliset sähköautot ja tuoda ne samalle viivalle polttomoottorikäyttöisten autojen kanssa. Ensimmäisten e.GO Mobile Life -sähköautojen odotetaan tulevan Saksan markkinoille kesällä 2017.
Polttokennoteknologiaa Kalmar-haarukkatrukkiin
- Luontiaika
- 25.11.2016 12:26
Kalmar ja SSAB ovat aloittaneet yhteistyön vetykäyttöisen keskikoon haarukkatrukin kehittämiseksi. Vetyä polttoaineena käyttävän polttokennohaarukkatrukin nostokapasiteetti tulee olemaan 9-18 tonnia. Projekti kestää arviolta kaksi vuotta. Kalmar valmistaa laitteen käytettäväksi SSAB:n Oxelösundin tuotantolaitoksella Ruotsissa.