MAN - Vaihtoautot

Ruotsi: Yli 70 laitonta kabotaasia oikeuteen 2015

Ruotsi on kovana laittoman kabotaasin torjunnassa. 6.11.2015 mennessä poliisi tarttunut 69 laittomaan kabotaasiin. 29 tapausta oli oikeuskäsittelyssä ja valituskierroksissa. Neljästä oli tuomiot vahvistettu. Kolmessa maksatettiin sakkona 40 000 SEK. Yhdestä tiettävästi saman suuruinen sakkovaatimus oli lähetetty Latviaan.

Noin 60 % poliisin ja tulliviranomaisen nappaamista laittomista kabotaasitapauksista kohdistuu Bulgariasta tuleviin kuljetusliikkeisiin. Yhdeksästä maasta vain yksi tapaus on Saksasta ja yksi Tanskasta. Muut kaikki tulevat entisistä itäblokin maista. Ylivoimaisesti suurin osa on jäänyt kiipeliin Etelä-Ruotsissa tehdyissä tarkastuksissa.

Suomessa ei ole saatavilla vastaavaa tilastoa. Onko sitä olemassa? Suomessa raskaan liikenteen rengasvaatimukset ovat ympäri vuoden lievemmät kuin henkilöautojen kesärenkaiden minimi-urasyvyys 1,6 mm. Se avaa oven selkosen selälleen Euroopan köyhimpien maiden heikkokuntoisille kuorma-autoille. Jos Suomessa valvottaisiin laitonta kabotaasia kuten Ruotsissa ja Norjassa, kiinni jääneiden tilasto olisi epäilyksittä moninkertainen Ruotsiin verrattuna. Ruotsin ja Norja tiukat rengasmääräykset ehkäisevät tehokkaasti laitonta kabotaasia heti maan rajoilla.


Uusi Toyota Hilux esitellään Genevessä

Toyota Hilux

Toyota esittelee Geneven autonäyttelyssä Toyota C-HR -mallin tuotantoversion, uuden PROACE:n tila-autoversion ja uuden Hiluxin. Uudelleen muotoiltu ja tikapuurungolle rakentuva Hilux on varustettu 2,4 D-4D -moottorilla.

Lue lisää...


Easypark mukana kehittämässä pysäköintiratkaisua autoihin

SEAT, SAP ja EasyPark esittelevät Barcelonassa järjestettävillä MWC 2016 -messuilla autoihin integroitavaa teknologiaa. EasyParkin kehittämä teknologia auttaa kuljettajaa löytämään vapaan pysäköintipaikan ja aloittamaan pysäköinnin autosta poistumatta. Pysäköinti päättyy automaattisesti auton siirtyessä pois pysäköintialueelta, jolloin maksu tapahtuu ainoastaan käytetystä ajasta.



Pakoputkiston hukkalämpö hyötykäyttöön

Danan viimeisin lämmönhallintatuote on ajoneuvon pakoputkiston yhteyteen asennettava Long E Exhaust Gas Heat Recovery (EGHR) -järjestelmä. Pakoputkiston hukkalämpöä hyödyntämällä yhtiö lupaa EGHR-järjestelmän parantavan ajoneuvon polttoainetaloutta jopa 3%. Lisäksi järjestelmällä on mahdollista tehostaa hyötyajoneuvojen hyttien lämpenemistä ja nopeuttaa moottorin lämpenemistä kylmäkäynnistysten yhteydessä.


Nokian Renkaille Tire technology of the year 2016 -palkinto

Nokian Renkaat on voittanut arvostetun Tire technology of the year 2016 -palkinnon Nokian Hakkapeliitta R2 -talvirenkaallaan. BMW:n i3-sähköautoon suunnattu rengas on yhtiön mukaan maailman ensimmäinen talvirengas, jolla on EU-rengasmerkinnän paras A-energialuokitus.

Tuomariston mukaan Nokian Hakkapeliitta R2 onnistuu yhdistämään talvirenkaan toimintavaatimukset ja alhaisen vierintävastuksen.

-Toimintasäde on ratkaiseva ominaisuus sähköauton kuljettajille ja se on vieläkin olennaisempaa kylmällä säällä, jolloin myös akun suorituskyky voi heikentyä. Jokainen kilometri ratkaisee, joten alhainen vierintävastus on ehdoton ominaisuus. Nokian Hakkapeliitta R2 osoittaa, että tämän ei tarvitse tapahtua erinomaisen talvipidon kustannuksella. Siksi se onkin juuri oivallinen tuote Tire Technology of the Year -palkinnon saajaksi, kirjoittaa Graham Heeps, Tire Technology International -lehden toimittaja ja arvosteluraadin puheenjohtaja.


Talvihoidon urakoitsija -tunnustuspalkinto Pihahuolto Haapaniemi Oy:lle

Talvihoidon urakoitsija -tunnustuspalkinto myönnettiin nyt toista kertaa Talvitiepäivillä Tampereella. Palkinnon sai tamperelainen urakointiyritys Pihahuolto Haapaniemi Oy.

Tunnustuspalkinto on kiertopalkinto. Se myönnetään Talvitiepäivät-tapahtuman yhteydessä yritykselle tai toiminimelle, joka pitkäaikaisella toiminnallaan tai muulla erityisellä tavalla osoittautunut teiden ja katujen talvihoidon osaavaksi urakoitsijaksi.


Yksityistiet ja -sillat murenevat raskaiden kuljetusten alla

Suomen Tieyhdistys on huolissaan yksityisteiden kunnosta. Tieyhdistyksen mukaan tiekuntien vastuunkantajien oma etu olisikin havahtua korjaamaan erityisesti niitä yksityisteitä, joissa on merkittävämmin puutavarakuljetuksia ja muuta raskasta liikennettä.

Teiden ja erityisesti niiden siltojen kuntoa tulisi yhdistyksen mukaan arvioida varsinkin nyt, kun teille on ilmaantunut aiempaa huomattavasti raskaampia rekkoja. Yhdistys arvioi, että silloista jopa puolet kaipaa jonkinlaista parantamista.

Tieyhdistys peräänkuuluttaa yksityisteiden tienpitäjiä aktiivisuuteen ja muun muassa hakemaan parannushankkeisiinsa valtion avustusta, jota on tälle vuodelle tarjolla 8 miljoonaa euroa. Avustusta haetaan ELY-keskuksista. Lisäksi Suomen Metsäkeskuksesta on mahdollista saada korjaustukea metsäteille. Tätä rahoitustukea on noin 10 miljoonaa euroa.


Kunnossapitäjä-tunnustuspalkinto Asko Pöyhöselle

Kunnossapitäjä-palkinto myönnettiin nyt kolmatta kertaa Talvitiepäivillä Tampereella. Tänä vuonna palkinnon sai maanteiden tienpidon aluevastaavana Etelä-Kainuussa toimiva insinööri Asko Pöyhönen.

Palkinto on tunnustus henkilölle, joka on pitkäaikaisella toiminnallaan tai muulla erityisellä tavalla edistänyt teiden ja katujen kunnossapidon ja erityisesti talvikunnossapidon osaamista tai tekniikkaa.


Helsingin Satama ja Metsä Fibre sopivat Äänekosken sellukuljetuksista

Metsä Groupiin kuuluvan Metsä Fibren sellukuljetukset Äänekosken uudelta biotuotetehtaalta Vuosaaren satamaan on nyt lopullisesti sovittu ja sopimus allekirjoitettu Helsingin Satama Oy:n kanssa. Aiesopimus allekirjoitettiin 14.10.2014.

Rautatiekuljetukset Äänekoskelta Vuosaareen alkavat vuoden 2017 kolmannella neljänneksellä. Ennen kuljetusten aloittamista Vuosaaren päässä on tehtävä muutoksia alue- ja kenttäjärjestelyihin sekä rakennettava tarvittava infrastruktuuri uutta liikennettä varten.


Vianor vahvistaa toimintaansa Kymenlaaksossa

Vianor Oy tiedottaa hankkineensa kokonaisuudessaan kotkalaisen Öljyhetki Oy:n ja haminalaisen Kymen Rengaskeskus Oy:n osakekannat. Kaupan myötä Vianorin omistukseen siirtyy huhtikuun 2016 aikana kaksi toimipaikkaa Kotkassa ja yksi Haminassa. Tällä hetkellä toimipaikat ovat Rengascenter-ketjun alaisuudessa.

Molempien yritysten nykyinen henkilöstö jää työskentelemään myyntipisteisiin myös osakekaupan jälkeen.


30-vuotias Arctic Test liukkailla teillä

Arctic Test ajettiin tänä vuonna 30. kerran. Viikolla 6 Pohjois-Suomessa ajetun Arctic Van Testin lämpötilat olivat tällä kertaa nollan tuntumissa. Vuodenaikaan nähden lämpimät ilmat vaikuttivat kuitenkin siihen, että tienpinta oli todella liukas. Lumisateet tekivät ajokelistä vielä osaltaan haastavammat. Testissä käytetyt kitkarenkaat herättivät aluksi lumiseen ja jäiseen tienpintaan tottumattomissa kansainvälisissä toimittajissa epäilystä, joka kuitenkin kaikkosi nopeasti. Nokian Hakkapeliitta kitkarenkaat osoittautuivat vaikeissa olosuhteissa erittäin pitäviksi.

Testissä oli mukana kuusi kevyen luokan pakettiautoa. Toisistaan mittaa ottivat Citroën Berlingo, Dacia Dokker, Fiat Doblo, Opel Combo, Renault Kangoo ja Volkswagen Caddy. Testi oli tiukka, mutta ei päätynyt viime vuoden tapaan tasapisteisiin. Testissä löytyi siis voittaja. Jokaisella pikkupakulla oli myös oma kuljetusalaan liittyvä ominaisuutensa, missä pääsi loistamaan. Arctic Van Testin tulokset ja voittaja julkaistaan 1.3. ilmestyvässä Auto, tekniikka ja kuljetus -lehdessä.


Lexus polttokennoon

Lexus esittelee korkeatehoisen, sarjavalmisteisen polttokennoauton vuoden 2020 tietämillä. Lexus LF-FC (Lexus Future –Flagship Car/Fuel Cell) vedyllä toimiva auto ei tuota lainkaan ajon aikaisia päästöjä, vaan sivutuotteena syntyy pelkästään puhdasta vettä. Energiatehokkuudeltaan polttokenno on noin kaksi kertaa edistyksellisempi kuin nykyaikainen bensiini- tai dieselauto. Tämän lisäksi polttokennoauto tarjoaa pitkän toimintamatkan yhdellä tankkauksella, ja vetytankkaus onnistuu yhtä nopeasti kuin polttomoottoriauton tankkaaminen.

Lexus uskoo, että polttokennoauton tarjoamat energiaan ja päästöihin liittyvät ratkaisut johtavat toistaiseksi lähimmäs äärimmäisen ekologista liikkumismuotoa.


Älyliikenteen testausalue ja -palvelut Rajamäelle

Työtehoseura tiedottaa aloittavansa älyliikenteen testiympäristön rakentamisen Nurmijärven Rajamäelle. Testiympäristö tulee kattamaan älyliikenteen ja liikennepalvelujen todellista tieliikennettä edellyttävät testaustarpeet. Testiympäristöä tullaan käyttämään automaattisen ja semi-automaattisen liikenteen koeajon, liikennepalvelujen, digitekniikan sekä liikenneinfran testialueena.

Testiympäristö tarjoaa mahdollisuuden älyliikenteen testaamiseen suljetulla rata-alueella, taajamanomaisella ”katuverkolla” ja rajoitetussa ja valvotussa tieliikenteessä. Testausympäristö tulee tarjoamaan myös tilat ja tekniset resurssit testaamisen edellyttämiin tukipalveluihin sekä kehitystyöhön.

Lue lisää...


Tilaajavastuutarkastuksia logistiikan toimialoille

Logistiikan toimialoilla tilaajavastuutarkastusten kohteina ovat tänä vuonna maa- ja vesiliikenne, varastointi, huolinta sekä posti- ja kuriiritoiminta.

Vuoden 2016 aikana tehdään logistiikan eri toimialoille yhteensä noin 400 tilaajavastuutarkastusta. Tarkastuksia tehdään viranomaisaloitteisesti koko maan alueella. Tarvittaessa tarkastuksia tehdään myös ilmoitusten tai muun vihjetiedon perusteella. Tilaajavastuutarkastajia on vuonna 2016 noin 30.


Tilaajavastuulaki koskee myös kansainvälisiä kuljetuksia

Etelä-Suomen aluehallintoviraston työsuojelun vastuualue muistuttaa ulkopuolisia kuljetuspalveluja hankkivia tilaajia siitä, että tilaajavastuulakia sovelletaan myös kansainvälisissä kuljetuksissa.

Tilaajavastuulakia sovelletaan, kun käytetään ulkopuolista työvoimaa joko vuokratyön tai alihankinnan muodossa. Tilaajavastuulaki koskee tilanteita, joissa vuokra- tai alihankintasopimuksessa sovittua työtä tehdään Suomessa. Laki koskee myös kuljetuksia, joista vain osa ajetaan Suomessa.

Tilaajavastuulakia ei sovelleta, jos alihankintasopimuksen arvo ilman arvonlisäveroa on alle 9 000 euroa. Vuokratyösopimuksiin tilaajavastuulakia ei sovelleta, jos työ kestää alle 10 päivää.

Edellä mainittujen raja-arvojen arvioinnissa huomioidaan erikseen alihankintasopimukset, jotka sisältävät Suomen rajan ylittävää kuljetuspalvelua. Tilaajavastuulain soveltamisen raja-arvoa laskettaessa tarkastellaan Suomessa suoritettua osaa sopimuksen kokonaisarvosta.