MAN - Vaihtoautot

MacGregorilta laitteita maailman suurimpiin kaupalllisiin ro-ro-aluksiin

MacGregor on saanut eteläkorealaiselta Hyundai Heavy Industries -telakkaryhmältä mittavan ro-ro-laitetilauksen kahteen 8 000 kaistametrin suuruiseen ro-ro-alukseen. Alukset rakennetaan Hyundai Mipo Dockyard (HMD) -telakalla luxemburgilaiselle Cobelfret (CLdN) -varustamolle. Tilaus sisältää kolmen laivan option.

Uudet 235 metriä pitkät ja 35 metriä leveät alukset ovat maailman suurimmat kaupalliset ro-ro-laivat. Ne ovat osa CLdN:n laivaston laajennus- ja modernisointiohjelmaa. MacGregor toimittaa kumpaankin alukseen perärampin, sisärampit, laipio-ovet sekä nostettavat sähkökäyttöiset autokannet neljälle tasolle. Tilattavien laitteiden bruttopaino on noin 2 200 tonnia per laiva.


Suomalaista sahatavaraa Kiinaan

Suomalaiset sahat tähtäävät seuraavan kolmen vuoden aikana kasvattamaan myyntiään kansainvälisillä markkinoilla. Tavoitteena on kaksinkertaistaa sahatavaran vienti Kiinaan. Yhteistyössä Suomen Sahat ry:n kanssa käynnistettyyn ja Finpron operoimaan Team Finland -kasvuohjelma Wood from Finlandiin osallistuu lähes 20 suomalaista sahaa, ja sen rahoittavat työ- ja elinkeinoministeriö sekä itsenäinen sahateollisuus. Kaiken kaikkiaan tavoitteena on lisätä sahatavaran vientiä 500 000 m³ lähivuosien aikana ja siten vaikuttaa positiivisesti Suomen biotuoteteollisuuteen.


Suomen teiden valosirkus venäläistä rulettia

Joulukuun 10. päivä ilmestyvä Auto, tekniikka ja kuljetus 10/2015 paljastaa Suomen teillä vallitsevan hallitsemattoman ”valosirkuksen”. Autoissa sallittujen lisävalojen lukumäärä ja valoteho on tarkoin määrätty liikennesäännöissä. Kuitenkin etenkin kuorma- ja linja-autoissa palaa yleisesti kaksi ylimääräistä kaukovalonheitintä ja jopa kuusi ylimääräistä pysäköintivaloa. Samalla valovoimakkuus ylittää rajusti sallitut rajat. Poliisi on jättänyt ajovalojen valvonnan tieliikenteessä täysin oman onnensa nojaan.



eFlexFuel etanoliauto Arctic Testiin 2016

LVM:n selvityksen mukaan noin 700 000 vanhaa bensiinikäyttöistä autoa voidaan muuttaa etanolilla kulkeviksi flexifuel-autoiksi. Etanoli RE85:n litrahinta on alle euron. Suomessa on jo 114 RE85 etanolia jakavaa polttoaineasemaa: Shellillä 12, ST1:llä 37 ja ABC:llä 65.

Auto, tekniikka ja kuljetus (Atk) muuttaa 2001-mallin Hopeanuolensa, metallinharmaan Lada Samaransa flexifuel-autoksi ja osallistuu sillä järjestämäänsä 30. Arctic Testiin helmikuussa 2016. Atk 2 ja 3/2016 raportoivat etanoliauton testituloksista.


Flixbus räjäyttää pankin

Mitä Onnibus on Suomessa, Flixbus on Euroopassa. Paitsi että yli 600 kaksikerrosbussilla halpamatkoja yli koko Euroopan tarjoava Flixbus on bussi-halpamatkojen kansainvälinen jättiläinen. Samalla se näyttää tietä koko bussimaailmalle, millä tavalla busseilla voi kilpailla menestyksellisesti ilmaliikenteen halpalentoyhtiöiden kaanssa.

Flixbus on tuoreeltaan avannut jopa kaksi kertaa päivässä liikennöiville vihreille busseilleen reittiyhteydet Ruotsiin, Tanskaan ja Belgiaan samalla kun se laajentaa liikennettään Saksassa, Ranskassa, Hollannissa, Sveitsissä ja Italiassa.

Vuonna 2011 GoBus-nimellä Muenchenissä perustettu kaukoliikenteeseen keskittyvä bussiyhtiö muutti nimensä 13.2.2013 Flixbus´ksi kun bussiliikenteen sääntely purettiin Saksassa. Nyt sillä on yli 10 000 päivittäistä reittiyhteyttä kaikkialta Euroopasta Saksaan.


Markkinaoikeudelta päätös biopolttoainekiistaan

Markkinaoikeus on tehnyt päätöksen UPM:n ja Nesteen biopolttoaineita koskevassa patenttikiistassa. Päätöksen mukaan UPM:n biojalostamon tuotantomenetelmä ei kuulu Nesteen patentin (FI 100248) piiriin ja UPM:n käyttämä menetelmä ei loukkaa Nesteen patenttia.


Jungheinrich varustaa IKEAn jakelukeskuksen

Jungheinrich AG on voittanut tarjouskilpailun Venäjän IKEAn mittavasta laajennuksesta.

IKEA laajentaa toimintaansa Venäjällä ja perustaa Moskovasta alle 50 kilometriä luoteeseen sijaitsevaan Esipovoon uuden jakelukeskuksen. Saksalainen Jungheinrich AG vastaa sisälogistiikan kokonaisurakasta ja järjestelmäintegraatiosta.

Jungheinrich toimittaa jakelukeskukseen automaattisen siilorakenteisen korkeavaraston, jossa on 15 käytävää ja 210 000 lavapaikkaa. IKEAn jakelukeskusrakennuksesta tulee 200 metriä pitkä, 130 metriä leveä ja 45 metriä korkea. Vuoden 2017 lopussa valmistuva keskus liitetään kuljetusteknisesti IKEA Industry -tytäryhtiön tuotantoon.


Useat yritykset AKT:n mustalla listalla

AKT ilmoitti perjantaina 27.11.2015 myöhään iltapäivällä,että PAU ry:n työtaistelutoimia laajennetaan kohdistumaan seuraaviin yrityksiin:

Posti Group Oyj, Deutsche Post DHL Group, DB Schenker Oy, DSV A/S, DFDS A/S, LKW Walter, Hangartner, PNO Trailer Oy, Niinivirta European Cargo, Ahola Transport ja Post Nord.

Ilmoituksen mukaan AKT ei käsittele mainittujen yritysten yksiköitä missään Suomen satamissa 1.12.2015 klo 15:30 jälkeen.

 


Lontoo osti 52 BYD-Dennis täyssähköbussia

Kiinalainen BYD on akkuteknologiaan erikoistunut kansainvälinen jättiyhtiö. Akkutekniologia on vienyt BYDn myös sähköautojen ja -bussien valmistukseen. Se on toimittanut asiakkailleen jo yli 3500 sähköbussia kaikkiin maanosiin, ja tilauksessa sillä on yli 4000 sähköbussia.

Lontoon sähköbussit koritti skotlantilainen Dennis, sekin diesel- ja sähköhybridibussien jättivalmistaja. BYD-Dennis sähköbussit kulkevat Lontoon kaupunkilinjoilla jo syys-lokakuusta lähtien.


Vuoden Hyötyautot palkittiin Solutransissa

Solutrans hyötyautonäyttely Lyon´ssa julkisti kanssainvälisen Vuoden 2016 Kuorma-auton, Pakettiauton sekä Pick Upin.

Vuoden 2016 Kuorma-autoksi kansainvälinen tuomaristo nimesi uuden Iveco EuroCargon. Vuoden 2016 Pakettiautoksi julistettiin uusi Volkswagen Transporter. Vuoden 2016 Pick Up on Nissan NP300 Navara.

Vuoden Kuorma-autovalinnassa kakkoseksi sijoittui uusi Renault C&K sarja voittajalle äärimmäisen niukasti hävinneenä. Yllätyskolmonen oli uusi järeä Otosan Ford Cargo. Muissa Vuoden Hyötyautovalinnoissa ei nähty yhtä tiukkaa kilpailua tai yllätyksiä.


Etanoliautoilu sadoille tuhansille bensiiniautoilijoille

LVM:n teettämän arvion mukaan noin 700.000 vanhaa bensiinikäyttöistä autoa, jotka on mahdollista muuntaa myös kotimaista etanolia käyttäviksi flexifuel-autoiksi. Trafin lokakuussa tekemän linjauksen ansiosta etanolikonvertoidun auton muutoskatsastusta varten ei enää tarvita kallista ajoneuvokohtaista asiantuntijalausuntoa, vaan muunnossarjan valmistajan tyyppikohtainen selvitys riittää.

Käytännössä etanolimuunnosmahdollisuus koskee ennen 1.1.2007 käyttöön otettuja bensiiniautoja. Muutos flexifuel-autoksi voidaan tehdä edullisesti Suomessa kehitetyn etanolimuunnossarjan avulla. Lisäksi muunnetussa autossa tulee olla moottorinlämmitin. Etanolipolttonesteen tankkauspaikkojen määrä on myös kasvanut tasaisesti: kotimaista, bensiiniä reilusti halvempaa ja ympäristöä säästävää korkeaseosetanolia myydään jo yli 110 jakeluasemalla ympäri maata.

Tamperelaisen StepOne Tech Oy:n kehittämä eFlexFuel etanolimuunnossarjan ansiosta auton tankkiin voi laittaa niin bensiiniä, korkeaseosetanolia kuin mitä tahansa niiden sekoitustakin.  Muunnossarja toimii automaattisesti. Autoilijan ei tarvitse säädellä sitä mitenkään. Siinä on oppiva kylmäkäynnistystoiminto, joka helpottaa auton käynnistystä kylmällä säällä. Lisäksi StepOne Tech tarjoaa erillisen älypuhelinsovelluksen, jolla autoilija pystyy seuraamaan laitteen toimintaa.

Energiayhtiö St1 tuottaa biojätteistä ja -tähteistä etanolia useissa tehtaissa eri puolilla Suomea ja myy siitä valmistettua flexifuel-autoihin sopivaa RE85-polttonestettä jakeluverkostossaan St1- ja Shell-asemilla. RE85 maksaa tällä hetkellä alle euron litralta.


Arctic Test 2016: 7 pikkupakua ja 3 vaihtoehtopolttoainetta

Auto, tekniikka ja kuljetus -lehden järjestyksessä 30. Arctic Test toteutetaan helmikuun 2-12.2016 osin Helsingissä, osin Oulu-Rovaniemi-Pudasjärvi maisemissa. Testien kohteina on seitsemän eri valmistajan pienet pakettiautot.

Lisäosiona tullaan International Truck of the Year- (ITOY) sekä International Van of the Year- (IVOY) tuomaristojen 45 eri Euroopan maata edustavien erikoistoimittajien toivomusaloitteen perusteella selvittämään vety-, täyssähkö- ja ladattavan hybridiauton selviämisen edellytyksiä pakkasella, lumessa ja jäällä.


MAD EasyLoad nosturi pikkupakuun

Hollantilainen MAD Holding BV esitteli Solutrans hyötyautonäyttelyssä Lyon´ssa viime viikolla pikkupakettiautoon asennettavan nosturin, joka sieppaa max. 200 kg:n taakan maasta, nostaa sen metrin päästä auton ulkopuolelta, nostaa 10 sm/sekunti nopeudella ja vetää tavaratilaan tai työntää ulos sekä takaovi- tai sivuoviaukosta. Tavartilassa se sijoittaa taakan millin tarkasti mihin kohtaan hyvänsä.

Isoon pakettiautoon MAD-nosturi nostaa ja purkaa max. 500 kg:n taakan takaoviaukosta.

Laitteen maahantuoja Suomessa: JA-Tools, Vantaa. Ensiesittely Suomessa 9.12.2015


Trafi myöntää 1.1.2016 alkaen tieliikenteen henkilöluvat

Asiakkaita lupa-asioissa palvelee Ajovarma Oy:n palvelupisteet. Ajovarma ottaa vastaan ajokortti- ja muut hakemukset, luovuttaa tarvittavat luvat ja neuvoo ajokorttiasioihin liittyvissä kysymyksissä.

Myös taksinkuljettajan ajolupa ja vammaisen pysäköintilupa siirtyvät Trafille. Ajolupahakemukset jätetään Ajovarman palvelupisteeseen vuoden 2016 alusta alkaen. Päätös ajoluvan saamisesta tehdään Trafissa. Sen sijaan taksinkuljettajan ajoluvan peruuttamisesta vastaa myös tulevaisuudessa poliisi.

Ajovarman palvelupisteet http://www.ajovarma.fi/lupapalvelut


Ajokorttien kaksoiskappaleet määräaikaisiksi

Hallitus esittää, että ennen vuotta 2013 myönnettyjen pitkäaikaisten ajokorttien kaksoiskappaleet olisivat jatkossa määräaikaisia. Nyt näiden korttien kaksoiskappaleet ovat voimassa alkuperäisen kortin päättymiseen eli haltijan 70-vuotispäivään saakka.

Ennen vuotta 2013 myönnetyt kortit ja niille jo annetut kaksoiskappaleet ovat voimassa siihen saakka, kun ajokortin haltija täyttää 70 vuotta, mutta enintään 18.1.2033 saakka. Kyseinen päivämäärä on EU:n antama ajankohta, jolloin kaikkien jäsenmaissa käytössä olevien tai myönnettävien ajokorttien on täytettävä direktiivin vaatimukset.

Hallitus antoi asiaa koskevan lakiesityksen 26. marraskuuta. Lain voimaantuloajaksi esitetään 1. marraskuuta 2016.

Esitys ajokorttilain muuttamiseksi perustuu EU:n ajokorttisäännösten toimeenpanoon Suomessa. EU:n komission mukaan Suomen nykykäytäntö ei täytä direktiivin vaatimuksia. Komissio on antanut asiasta virallisen huomautuksen ja kehottanut Suomea toteuttamaan tarvittavat muutokset komission antamassa määräajassa.