MAN - Vaihtoautot

Schenkerilta uusi terminaali Vaasaan

DB Schenker rakentaa uuden terminaalin Vaasaan Nordic Logistics Centerin alueelle, lähelle lentoasemaa.

Lämmintä terminaali- ja toimistotilaa tulee 3200 neliötä sekä lämmittämätöntä 1000 neliötä. Tilat valmistuvat vuoden 2016 lopulla.

- Vaasan talousalue on menestynyt taantumassa erinomaisesti Suomen tasolla. Alueella toimii myös useita merkittäviä asiakasyrityksiämme, sanoo Schenker Oy:n toimitusjohtaja Göran Åberg.

Nykyiset tilat Vaskiluodossa ovat vuodelta 1979. Siinä toimi ensin legendaarinen Paul Nyholmin kuljetusliike, joka nousi Pohjolan suuremmaksi. Sen jälkeen tiloissa on ollut Waskitrans ja Kiitolinja.

Nykytilat on myyty Havatorille, jonka vuokralaisena DB Schenker toimii uusien tilojen valmistumiseen saakka.


Varaosien 3D-valmistuksella kustannustehoa

Aalto-yliopisto ja Teknologian tutkimuskeskus VTT Oy ovat käynnistäneet digitaalisiin varaosiin keskittyvän tutkimushankkeen yhdessä 13 yrityksen kanssa.

Tavoitteena on edistää muutosta, jossa perinteisestä varaosien valmistusketjusta ja varastoinnista siirrytään digitalisoitumisen avulla dynaamiseen ja lisäarvoa tuottavaan verkostomalliin. Varaosat ja niihin liittyvä tieto siirretään ja säilytetään digitaalisesti. Osien valmistus tapahtuu 3D-tulostamalla tarpeen mukaan, yleensä lähellä loppukäyttäjää.

Lue lisää...


Vianor hankki Kalajoen Kumikorjaamon

Point S -ketjun alla toimiva Kalajoen Kumikorjaamo siirtyy Vianorin väreihin 1.3. alkaen. Uusi toimipiste jatkaa yli 70 vuotta toimineen liikkeen perinnettä.

Kaikki Kalajoella jo nyt työskentelevät työntekijät siirtyvät Vianorin palvelukseen vanhoina työntekijöinä. Myös Timo Saari, jonka isoisä aikoinaan aloitti liiketoiminnan, jää auttamaan Vianoriin hetkeksi ennen siirtymistään uusien haasteiden pariin.



Pörhö ja Polar Heater parantamaan Nissan e-NV200:aa

Auto, tekniikka ja kuljetus -lehden 30. Arctic Testin aattona Nissan-Europe ilmoitti vetävänsä sähkö-pakettiautonsa Nissan e-NV200:n pois testistä. Samalla Nissan-Europe kielsi myös suurasiakkaansa tarjoamaa e-NV200:aa osallistumasta testiin ilmoittaen, että se johtaisi auton takuuehtojen katkeamiseen.

Pelastajaksi ilmaantuin Oulun ja Pohjois-Suomen autokaupan suurtekijä, Pörhön Autoliikkeen omistaja, kauppaneuvos Matti Pörhö. Hän pääsi Nissan-Europen kanssa neuvottelutulokseen, joka salli Pörhön Autoliikkeen esittelyauton, e-NV200:n osallistua omalla riskillä Kempeleessä toimivan Polar Heaterin erityisesti e-NV200:aan suunnittelemalla akkupakettien elektronisella lämmitysratkaisulla.

30. Arctic Test käynnistyi Helsingissä 2.2. ja siirtyi lapin maisemiin 8-12.2016.


Polar Heater akkulämmitin vakiona Scanioihin

Polar Heater Ltd. Kempeleessä on saanut suuren tilauksen akkulämmittimilleen Scanian kuorma-autotehtaalta Ruotsin Södertäljessä. Polar Heaterit tullaan asentamaan vakiovarusteiksi Scanian raskaisiin kuorma-autoihin.

- Kyseinen lämmitin on suunniteltu erityisesti raskaan luokan ajoneuvoille. Se lisää akkujen luotettavuutta ja pidentää niiden elinikää, Polar Heaterin toimitusjohtaja Tapio Juvani sanoo. Laatutietoisen kuorma-autovalmistajan tilaus on merkittävä avaus ja tunnustus nuorelle yrityksellemme, Juvani iloitsee.


Liikenteessä yhä vähemmän kaksipyöräisiä

Trafin mukaan L-luokkien liikennekäytöstäpoistot ovat lisääntyneet sen jälkeen, kun kilpien palautusvelvollisuudesta luovuttiin marraskuussa. Kun lokakuussa 2015 tehtiin hieman yli 5 000 liikennekäytöspoistoa L-luokan ajoneuvoille, niin joulukuussa päästiin jo yli 12 tuhanteen. Näistä tapahtumista yli 8 000 tehtiin joko Trafin tai vakuutusyhtiön nettipalveluiden kautta.

Kokonaisuudessaan vuonna 2015 liikennekäytössä oli 232 528 moottoripyörää, mikä on melkein 5 000 vähemmän kuin vuonna 2014. Uusia moottoripyöriä ensirekisteröitiin hieman yli 3 000, mikä on Trafin mukaan kaukana huippuvuosien tasoista.

Mopojen määrä laski vuonna 2015 alle 180 tuhanteen. Vuonna 2014 liikenteessä oli vielä melkein 197 tuhatta mopoa. Uusi mopoja rekisteröitiin vain hieman yli 7 000. Huippuvuosina 2006–2008 uusia mopoja rekisteröitiin vuosittain yli 25 000.


Volvo pääyhteistyökumppanina Puunkuormaajamestari-kilpailussa

Volvo Trucks, Cargoteciin kuuluva Hiab ja Suomen Kuljetus ja Logistiikka SKAL ry yhteistyökumppaneineen järjestävät vuoden 2016 puunkuormauskiertueen. Pääyhteistyökumppanina toimii Volvo Trucks.

"Meidän menestyksekäs historia puuautosegmentissä vahvistaa sen, että Volvo sopii täydellisesti tämän kilpailun pääyhteistyökumppaniksi. Hienon kilpailun lisäksi osallistujilla tulee olemaan mahdollisuus päästä tutustumaan täydelliseen raakapuun kuljetuksiin soveltuvaan kuorma-autoon ja sen uusimpaan tekniikkaan", kertoo Volvo Finland Ab:n myyntijohtaja Kimmo Ahonen tyytyväisenä.

Ammattilaisten keskuudessa suuren suosion saavuttanut kiertue alkaa 18.4. Tampereelta ja päättyy 3.6. Jyväskylään. Muut kiertuepaikkakunnat ja -aikataulu tullaan julkaisemaan lähempänä kiertueen aloitusta. Kiertue tulee olemaan laajuudeltaan vuoden 2015 kaltainen.

Alkukilpailujen jälkeen viisi lääninmestaria ja seitsemän nopeinta haastajaa kisaavat Suomen Puunkuormaajamestarin tittelistä 2.9. kello 15 FinnMETKO 2016 -näyttelyn yhteydessä Jämsässä. Alkukilpailujen aikojen perusteella selviää myös naisten - ja veteraanisarjan voittaja.


Scania 125 vuotta

Scania-Vabis L75 -rekanveturi Brasiliassa vuonna 1962

Scania juhlii tänä vuonna 125-vuotista taivaltaan. Yhtiön matka alkoi jo vuonna 1891, kun yksityisomisteinen rautatievaunujen valmistaja Vabis perustettiin Södertäljessä.

Noin 20 vuotta myöhemmin syntyi uusi yritys - Scania-Vabis - kun Vabis yhdistyi malmöläisen yksityisen konevalmistajan, Scanian kanssa. Tämän jälkeen yhtiö on edennyt monien vaiheiden kautta tämän päivän kuorma- ja linja-autojen sekä meri- ja teollisuusmoottoreiden valmistajaksi.


AL: Sakkojen korotuksissa rangaistukset ja verotus sekaisin

Autoliitto (AL) kritisoi tiedotteessaan hallituksen eduskunnalle antamaa esitystä päivä-, rike- ja yhteisösakkojen korottamisesta.

Hallituksen esityksen mukaan päiväsakot aiotaan alinta tuloluokkaa lukuun ottamatta kaksinkertaistaa. Alimman tuloluokan päiväsakkoa ollaan puolestaan korottamassa 50 %.

Rikesakkoja aiotaan nyt korottaa pääsääntöisesti noin 25 %, kun vielä hallituksen esityksen luonnoksessa rikesakkoja oltiin jopa 1,5-kertaistamassa. Rikesakkoihin suunniteltu korotus kuitenkin alentui lausuntokierroksella tulleen palautteen vuoksi. Lisäksi hallituksen esitykseen sisältyy mahdollisuus korottaa rikesakon enimmäismäärä 400 euroon saakka ilman asian käsittelyä eduskunnassa.

”Keskeinen ongelma on, että tässä asiassa rangaistukset ja verotus on sotkettu keskenään. Korotusta on perusteltu valtiontaloudella eikä liikenneturvallisuudella, mikä on ristiriidassa kriminaalipolitiikan kanssa. Ylinopeus on tuomittava ja rangaistava rikos eikä siihen pidä kenenkään syyllistyä. Rangaistusten pitää kuitenkin olla oikeassa suhteessa kaikkiin muihin rikoksiin”, Autoliiton toimitusjohtaja Pasi Nieminen toteaa tiedotteessa.

Lue lisää...


Moottoriurheilu.tv-portaali on avattu

AKK-Motorsport ry ja Suomen Moottoriliitto ry ovat avanneet yhteisen tiedotusportaaliin osoitteeseen www.moottoriurheilu.tv.

Sivustolla on muun muassa tulospalvelu kaikista AKK:n ja SML:n alaisista SM- ja Suomen Cup -kilpailuista. Sekä ennakko-, aika-ajo- ja kilpailutiedotteet kaikista AKK:n ja SML:n alaisista SM- ja Suomen Cup -kilpailuista (kilpailusta ja ajankohdasta riippuen joko yksittäisiä tai yhdistettyjä tiedotteita). Lisäksi sivustolta löytyy Henkilökuvia, haastatteluja ja blogikirjoituksia.


VW aloittaa dieselmoottoreiden korjaamisen Euroopassa

1.6 TDI moottori (EA 189). Kuva Volkswagen AG.

Volkswagen kertoo aloittavansa tyypin EA 189 -dieselmoottoreiden korjaamisen Euroopassa. Korjaustoimenpiteet alkavat yhtiön mukaan kussakin Euroopan maassa oman aikataulun mukaan, jotka on määritelty yhdessä maan viranomaisten kanssa.

Saksassa Volkswagen aloitti autojen korjaukset tammikuun lopussa 2,0-litraisten moottoreiden osalta. Ja seuraavien kuukausien aikana alkavat myös 1,2 ja 1,6 -litraisten moottoreiden korjaukset.

Suomessa takaisinkutsukampanja 2,0-litraisten moottoreiden osalta alkaa yhtiön mukaan maaliskuussa 2016. 1,2-litraisten moottoreiden korjaustoimenpiteet alkavat kesällä 2016 ja 1,6-litraisten moottoreiden puolestaan syksyllä 2016.

Lue lisää...


Ajokortin kaksoiskappaleen tilaus onnistuu nyt netissä

Trafin sähköisestä asiointipalvelusta voi nyt tilata uuden ajokortin kadonneen, tuhoutuneen, rikkoutuneen tai anastetun kortin tilalle. Palvelusta voi tilata uuden ajokortin myös silloin, kun henkilötiedot ovat muuttuneet, vanhanmallisen ajokortin haluaa vaihtaa luottokortin kokoiseksi EU-ajokortiksi tai jos poliisi on muuttanut ajo-oikeustietoja.

Palvelun käyttö edellyttää, että viranomaisrekisterissä on käytettävissä sähköisessä muodossa oleva ajantasainen valokuva ja nimikirjoitusnäyte. Lisäksi hakijan vakituisen asuinkunnan tulee olla Manner-Suomessa ja väestötietojärjestelmässä tulee olla voimassa oleva osoite.

Lue lisää...


Analytiikka pitää bussit ja rekat tiellä

Rekkoja ja busseja valmistava Navistar kertoo integroivansa jokaiseen kulkuneuvoonsa OCC-sensorit, jotka tuottavat jatkuvaa dataa rekkojen sekä bussien moottoreista ja ilmenevistä vikakoodeista.

Kansainvälisen ohjelmistoyhtiö SAS Instituten mukaan sensoreiden tuottamaa dataa reaaliaikaisesti analysoimalla voidaan kasvattaa rekkojen ja bussien luotettavuutta. Dataa analysoimalla voidaan ennakoida muun muassa tulevia vikoja.


Henkilöautojen keski-ikä yli 11 vuotta

Trafin mukaan liikennekäytössä olevien henkilöautojen keski-ikä oli vuonna 2015 keskimäärin 11,3 vuotta. Vuonna 2014 keski-ikä oli 11.1 vuotta.

Kaikkiaan Suomessa oli vuonna 2015 liikennekäytössä yli 3 miljoonaa autoa. Kun lukuun lisätään kaikki ajoneuvoluokat, on koko ajoneuvokannan koko 5 miljoonaa ajoneuvoa. Henkilöautoja liikennekäytössä oli noin 2,6 miljoonaa.

Lue lisää...


Europart ostaa LVD:n ja Trailereffekterin

Saksalainen hyötyajoneuvojen varaosia ja korjaamotarvikkeita ostava ja myyvä Europart ja Axel Johnson International AB ovat sopineet, että Europart ostaa LVD Lastvagnsdelar AB:n ja Trailereffekter AB:n. Osapuolet ovat sopineet, että kaupan hintaa ei julkaista. Kauppa odottaa vielä kilpailuviranomaisten hyväksyntää.

Molemmat varaosia jälleenmyyvät ruotsalaisyritykset säilyttävät kaupassa omat perinteiset tuotemerkkinsä.