MAN - Vaihtoautot

Pilkington upottaa näytön suoraan ajoneuvon lasiin

Pilkington Automotive Finland kertoo kehittäneensä uudenlaisen näyttölasin, jossa elektroluminenssiteknologialla varustettu näyttö on upotettu suoraan lasin sisälle. Lasi näyttää normaalilta ajoneuvon lasilta näytön ollessa pois päältä.

Valmistajan mukaan näyttölasissa voidaan näyttää mitä tahansa informaatiota aina ajoneuvon perustiedoista erilaisiin työssä tarvittaviin lisätietoihin ja hälytyksiin. Tiedot ovat luettavissa myös ajoneuvon ulkopuolelta. Lisäksi tekstin suunta voidaan vaihtaa tarpeen mukaan. Haluttu informaatio saadaan näkyviin automaattiohjauksella, nappia painamalla, matkapuhelimella tai vaikkapa kättä heilauttamalla.

Lue lisää...


Rekkojen CO2-päästöjen vuotuinen vähennystahti voitaisiin tuplata

Euroopan autonvalmistajien yhdistys (ACEA) esitteli eilen Transport & Mobility Leuven (TML) tutkimustuloksia liittyen kuljetusalan CO2-päästöjen vähentämiseen.

Tutkimuksen mukaan kokonaisvaltaista lähestymistapaa käyttämällä rekkojen CO2-päästöjen vuotuinen vähennystahti voitaisiin jopa kaksinkertaistaa verrattuna ”vain uudet autot” lähestymistapaan.

Tutkimus osoittaa ACEA:n mukaan selkeästi, että uusien autojen kehittäminen on vain osa kokonaiskuvaa kuljetusalan CO2-päästöjen vähentämisessä. Lisäksi on paljon muita tekijöitä mistä CO2-päästöt johtuvat muun muassa ajoneuvoyhdistelmien suurimmat sallitut painot ja pituudet, vaihtoehtoiset polttoaineet, perävaunujen suunnittelu sekä kuljettajan ajotyyli.

ACEA:ssa uskotaankin, että kokonaisvaltainen lähestymistapa on oikea tapa edetä. Ja ainoa tapa vähentää Euroopan kuljetusalan CO2-päästöjä suuremmassa mittakaavassa.


Uudistettu ilmanlämmitin Webastolta

Airtop 2000 ST ilmanlämmitin tunnetaan nykyisin nimellä Airtop 2000 STC. Valmistajan mukaan sen tärkeimpiä uudistuksia ovat polttoaineen annostelijapumpun vaihtuminen DP42-pumppuun sekä W-bus ohjaus. Jälkimmäinen uudistus mahdollistaa uusien Smart-, Multicontrol HD sekä Thermo Call 4 käyttölaitteiden käytön.



Kahalta Drägerin häkämittari

Kaha kertoo laajentaneensa tuotevalikoimaansa saksalaisella Dräger Pac 5500 häkämittarilla. Kumisuojalla päällystetty pöly- ja vesitiivis (IP 65)  mittari soveltuu yhtiön mukaan käytettäväksi  henkilökohtaisesta suojauksesta aina teollisuuden vaativiin olosuhteisiin asti.

Häkämittari on varustettu suurella LCD-näytöllä, joka  osoittaa kaasupitoisuutta ja -tyyppiä. Näytössä on myös taustavalo helpottamaan lukemista huonoissa valaistusolosuhteissa.

Liian suuresta häkäpitoisuudesta mittari varoitta värinähälytyksen ja akustisen moniäänihälytyksen lisäksi 360° optisella hälytyksellä.


Sähköinen autotuotehaku Boschin varaosille

Boschin tarjoaman eCat-sivuston avulla käyttäjät voivat etsiä yhtiön tuotevalikoimasta tarvitsemiaan varaosia. Sivusto toimii 28 eri kielellä myös suomeksi.

Syöttämällä auton rekisterinumeron järjestelmään saa kokonaisvaltaisen listauksen kyseiseen autoon sopivista Bosch-tuotteista. Tarjolla on myös 360 asteen tuotekuvia yli 5 000 varaosasta.


Pula raskaan liikenteen taukopaikoista yhä suurempi

Uudenmaan ELY-keskuksen alueelle tarvittaisiin lähes 400 uutta palvelujen äärellä olevaa raskaan liikenteen pysäköintipaikkaa. Ns. kylmille levähdysalueille ei tutkimusten perusteella ole enää suurta kysyntää.

ELY-keskuksen mukaan taukopaikkojen puutteesta on seurannut ajo- ja lepoaika säädösten rikkomista, turhien matkojen ajamista ja luvattomille alueille, kuten jopa ajorampeille pysäköimistä. Käyttäjälaskentojen perusteella erityisesti yöaikaisen pysäköinnin ongelma on laajentunut Uudenmaan ELY-keskuksen alueella pääkaupunkiseudulta Hämeiden alueille saakka.

Taukopaikkoja on ELY-keskuksen mukaan ollut tarpeeseen nähden liian vähän jo vuosia. Mutta ongelma on pahenemassa entisestään, kun ns. Länsisataman paikat otetaan muuhun käyttöön. Myös lisääntyvä kuljettaminen lisää paikkojen tarvetta. Alueita on myös poistunut ja uusia on vaikea löytää. Pahin tilanne on pääkaupunkiseudun sisääntuloteillä ja Kehä III:lla, joilla ajaa arviolta 3000–7000 raskasta ajoneuvoa vuorokaudessa.

Jatkossa on tavoitteena luoda uusia raskaan liikenteen taukopaikkoja sekä kehittää olemassa olevia vastaamaan paremmin nykyistä kysyntää. Julkisen ja yksityisen sektorin vastuunjakoa ja alueiden kehittämisen toteutusmallia pohditaan parhaillaan Uudenmaan ELY-keskuksen aloitteesta.


Kahalta Fozmulan yleismalliset polttoaineanturit

Kaha tuo markkinoille englantilaisen Fozmulan yleismalliset polttoaineanturit. Yhtiön mukaan antureista on mahdollista tehdä katkaisemalla oikean mittaisia mitä erilaisimpiin diesel-, biodiesel- ja bensiini-sovelluksiin.

Yleismallinen ”Cut-To-Length”-sarja koostuu Fozmulan kapasitiivisista T/LL140- ja T/LL141-polttoaineantureista. Kumpikin on Kahan varastovalikoimassa peruspituuksilla 600 ja 1100 mm, joista on yhtiön mukaan mahdollista räätälöidä sopiva tuote niin yksittäis- kuin piensarjakäyttöönkin.

Kaha kertoo tuotteen soveltuvan sekä jälkimarkkinoille että ajoneuvovalmistajille. Suurtuotannon tarpeisiin antureita saa halutun pituisina myös tehdasvalmiina.


Helpotusta sähköajoneuvojen latauspisteiden löytämiseen

Hubject GmbH esittelee tämän vuoden E-world energy & water -messuilla sensoreihin perustuvan ratkaisun, jolla pystytään digitaalisesti havaitsemaan vapaat parkkipaikat Intercharge-verkoston latausasemilla.

Sensorit latausasemien välittömässä läheisyydessä rekisteröivät onko latauspisteellä parkkipaikkoja vapaana. Järjestelmä havaitsee myös autot joita ei ladata. Tiedot vapaista parkkipaikoista välitetään käyttäjien navigointijärjestelmiin. Ideana on tehdä latausprosessista käyttäjäystävällisempi.

Yhtiö kertoo suorittaneensa yhteistyökumppaneidensa kanssa onnistuneen pilottiprojektin, missä tarvittavat sensorit integroitiin latausympäristöön.


eFlexFuel-Samara taloudellisesti E85:llä 30. Arctic Testissä

Lada Samara vm. 2001 muutettiin 30. Arctic Testiin etanoli-käyttöiseksi tamperelaisen StepOne Tech Oy:n eFlexFuel muutossarjan avulla. -1C-astetta kovempia pakkaskäynnistyksiä ei päästy kokeilemaan, mutta polttoainekulutuksia sitäkin enemmän.

Kitkarenkailla varustettu Lada Samara kulutti 95E bensiiniä (hinta €1,349/l) 677,5 km:n reitillä 7,5983 l/100 km. eFlexFuel muutossarjan asennuksen jälkeen se kulutti täsmälleen samalla reitillä hieman raskaammissa ajo-olosuhteissa E85 etanolia (hinta €0,899/l) 488,2 km matkalla 8,404517 l/100 km. 

Etanolia autoilukäyttöön kaikissa Pohjoismaissa markkinoiva kotimainen St1 öljy-yhtiö vetäytyi ennen testin alkua 30. Arctic Testissä toteutettavasta eFlexFuel etanoliauton kokeilusta. Tarkemmin tuloksista seuraavissa Auto, tekniikka ja kuljetus -lehden numeroissa.


Sähköautot pärjäsivät 30. Arctic Testissä

Todella raskaat, sohjoiset ja luminuoskaiset tieolosuhteet eivät lannistaneet 30. Arctic Testiin osallistuneita kahta Nissanin sähköautoa. Nolla-asteisessa säässä ensimmäinen Suomeen saapunut Nissan Leaf 30 kWH akkupaketilla jäi 155 km pikällä taipaleella Kempeleestä Isosyötteen huipulle 1,1 km vajaaksi. Paluumatkalla Isosyötteen huipulta yhtä huonoissa tieolosuhteissa Leafilla oli 12 km:n vara Kempeleen maalissa. Leaf kulki matkan tasaisella 75-80 km/t nopeudella ilman akkujen välilatausta.

Lue lisää...


Tähtimerkin paluu


Tähtimerkin nostotöistä vastasi Jalo & Jalo Turusta.

Helsingin Kampissa tornitalon katolla on loistanut Mercedes-Benz tähti vuodesta 1962. Myrsky on kaatanut tähden kaksi kertaa.

Joulukuussa huonokuntoinen tähti laskettiin alas. Sosiaalisessa mediassa sitä vaadittiin viipymättä takaisin. Tähti korjattiinkin Tammerneonin toimesta ja paluu tapahtui tammikuun lopulla.

Helsinki on taas ennallaan.


Pikkubusseille tilauskeskus

Suomen Pikkubussiliitto on avannut tilataksien ja pikkubussien tilausvälityskeskuksen, joka on aluksi käytössä Uudellamaalla. Toiminta laajenee vaiheittain valtakunnalliseksi tämän vuoden aikana.

- Isojen autojen saatavuudelle on selkeää kysyntää. Esimerkiksi lentokenttäkuljetuksissa matkatavarat vievät paljon tilaa, perustelee Pikkubussiliiton hallituksen puheenjohtaja Jari Kujala.

Lue lisää...


Powervisionilta ovaalinmuotoinen lennokki

Powervision Robot Inc. julkaisi eilen yhtiön ensimmäisen kuluttajamarkkinoille suunnatun PowerEgg -lennokin (drone).

Kauko-ohjattava lennokki on varustettu 360-asteen 4K HD panoraamakameralla ja sisätilanavigointia helpottavilla sensoreilla. Lisäksi lennokki pystyy lähettämään reaaliaikaista videokuvaa.

Muista markkinoilla olevista lennokeista poiketen PowerEgg on ovaalinmuotoinen. Yhtiön mukaan muotoilu ja kokoontaitettavuus tekevät lennokista helpon kuljettaa esimerkiksi repussa.

Yhtiö ilmoittaa tuovansa lennokin markkinoille vuoden toisella neljänneksellä.


Tienrakennus-Econic


Takaohjaava neliakselinen Econic 3235 on nosturilla, johon saa kahmarin.

Mercedes-Benz Econic on yleisemmin nähty lähinnä jäteautona. Nyt Lontoon keskustassa on otettu kaksi Econicia tienrakennukseen.

FM Conway Ltd perustelee autojen hankintaa ohjaamon helpolla kuljettavuudella ja kuljettajan hyvällä näkyväisyydellä, jota täydentää kuolleen kulman kamerat. Näin jalankulkijat ja pyöräilijät huomataan helpommin vilkkaassa keskustaliikenteessä.

Kuljettaja istuu etuakselin etupuolella kuin bussissa. Econic ei ole parhaimmillaan ahtaissa paikoissa, sillä etualalla tarvitaan esteetöntä tilaa koukkaavan keulan takia.


Polar-Sisuun kevennystä

4+5-akselinen Sisu Polar -sorayhdistelmä
Hyvinkääläisen Hartzell Oy:n 76-tonninen Sisu Polar.

Sisu Polarin ilmajousitettuun toiseen ohjaavaan etuakseliin on saatavilla paineenkorotustoiminto. Näin sille akselille saadaan siirrettyä painoa. Toiminto helpottaa työskentelyä esimerkiksi ahtailla kääntöpaikoilla, missä etuakselia joudutaan viemään pois kovalta tieltä. Painatustoiminto kytkeytyy automaattisesti pois yli 20 km/h nopeuksissa.

Tridem-Polareihin on vastaavasti lisätty paineenpuolitustoiminto. Tämä toiminto auttaa pehmeissä olosuhteissa ja esimerkiksi ylämäkeen peruutettaessa. Paineenpuolituksella voidaan siirtää painoa vetäville akseleille säilyttäen kuitenkin auton ohjattavuus. Toiminto on aikarajoitettu, joten kuljettajan ei tarvitse huolehtia toiminnon poiskytkemisestä.