DHL Express on ottanut käyttöön uuden terminaalin ja toimistotilat Pirkkalan Linnakalliossa. Uudesta 4 000 neliömetrin suuruisesta terminaalista käsin hoidetaan Express-lähetysten nouto- ja jakelutoiminnot Pirkanmaalla sekä käsitellään koko Pohjois-Suomen alueen vienti- ja tuontilähetykset. Virallisia avajaisia vietetään torstaina 24.10. asiakkaiden ja yhteistyökumppanien kanssa.
Uutta tilaa ja kapasiteettia tarvitaan sekä yritysten välisille lähetyksille että nopeasti kasvaviin yksityisasiakkaiden tarpeisiin: verkkokaupan kasvu lisää pienten pakettien kuljetuksia. Terminaalin käsittelykapasiteetti on 5 000 lähetystä tunnissa.
- Globaali pikakuljetusverkosto mahdollistaa yrityksille nopeat ovelta-ovelle-kuljetukset Suomesta kansainvälisille markkinoille. Niiden avulla esimerkiksi kotimainen verkkokauppias voi sekä tarjota nopean kuljetusvaihtoehdon että laajentaa toimintaansa suoraan uusille ulkomaisille markkina-alueille, tarvitsematta investoida varastointiin tai jakelukanaviin kohdemaassa, sanoo DHL Express (Finland) Oy:n toimitusjohtaja Oktay Nuri.
Noin 15 miljoonan euron kokonaisinvestointi uuteen terminaaliin on merkittävä panostus sekä paikallisesti että tulevaisuuden kehitystä ajatellen. Investointi on osa laajempaa suunnitelmaa kehittää ja kasvattaa DHL Expressin verkostoa.
- Uusien ajanmukaisten tilojen sekä automaattisen lajittelujärjestelmän myötä varmistamme, että voimme entisestään kehittää palvelutasoamme myös lähetysvolyymien kasvaessa, kertoo operatiivinen johtaja Janne Appel.
Yksityisasiakkaat suosivat pakettiautomaatteja
Verkkokaupan kasvun myötä DHL Express on viime vuosien aikana myös laajentanut merkittävästi toimitusvaihtoehtojaan. Kotiinkuljetuksen sijasta asiakas voi valita pakettinsa toimituksen johonkin yli 600 pakettiautomaatista tai palvelupisteestä.
DHL Expressin palvelut ovat lähtökohtaisesti ovelta-ovelle-kuljetuksia, mutta yhä useammin vastaanottaja haluaa mieluummin noutaa lähetyksensä pakettiautomaatista tai palvelupisteestä. Erityisesti kansainvälisen verkkokaupan asiakkaita palvelee On Demand Delivery -palvelu, jolloin DHL Express lähettää vastaanottajalle proaktiivisesti tietoa lähetyksen etenemisestä tekstiviesteillä. Vastaanottaja voi valita tarpeisiinsa parhaiten sopivan toimitusvaihtoehdon jo siinä vaiheessa, kun lähetys on vasta lähdössä matkaan.
Ympäristö huomioidaan kiinteistöissä ja kuljetuksissa
Deutsche Post DHL Groupin maailmanlaajuinen ympäristönsuojelutavoite on vähentää kaikki logistiikan päästöt nollaan vuoteen 2050 mennessä. Tärkeitä osatekijöitä tämän tavoitteen saavuttamisessa ovat mm. kuljetusten ja kiinteistöjen hiilijalanjäljen pienentäminen. DHL Expressin uuden Pirkkalan kiinteistön ympäristöystävällisyys on huomioitu erityisesti energiaratkaisuissa: lämmöntuotantoon käytetään maalämpöä, ja lisäsähköä tuotetaan aurinkoenergialla. Kehittynyt kiinteistöautomaatiojärjestelmä, rakennusosien hyvä lämmöneristyskyky sekä LED-valaistus ovat energiatehokkuuden osatekijöitä. Myös valmiudet sähköautoille - sekä tuotantokäyttöön että henkilöstölle - on huomioitu.
DHL Express tarjoaa asiakkailleen myös helpon ja selkeän tavan kompensoida lähetystensä hiilidioksidipäästöt globaalisti valittujen ympäristöprojektien kautta. Palvelun voi ottaa yksittäiselle lähetykselle tai tehdä vuosisopimuksen ja saada sertifikaatin, josta ilmenevät yrityksen kuljetuksista kompensoidut hiilidioksidipäästöt vuositasolla.
DHL Express on Deutsche Post DHL Groupin liiketoimintayksikkö, joka on erikoistunut maailmanlaajuisiin lentopikakuljetuksiin. DHL Express kuljettaa kiireellisiä asiakirjoja ja paketteja luotettavasti ja nopeasti ovelta ovelle yli 220 maassa ja alueella. DHL Expressin Helsinki-Vantaan terminaalin sekä Euroopan päälajittelukeskuksen Leipzigin väliset päivittäiset lennot tuonnissa ja viennissä luovat yhteydet DHL:n maailmanlaajuiseen verkostoon. Lisäksi DHL Expressillä on omat terminaalit Tampereella (Pirkkalassa) ja Turussa.