Jo kolmen vuoden ajan Helsinki on ollut Euroopan vilkkain ulkomaanliikenteen matkustajasatama. Viime vuonna Helsingin sataman kautta kulki kaikkiaan yhteensä 12,2 miljoonaa laivamatkustajaa, mikä on prosentin verran enemmän kuin vuonna 2018. Linjaliikenne Tallinnan-reitillä oli edelleen erittäin suosittua, mutta vahvimmin kasvoi kansainvälisen risteilyliikenteen matkustajamäärät.
Helsingin Sataman kautta kulki vuonna 2019 kaikkiaan 14,4 miljoonaa tonnia tavaraa. Määrä laski 2% edellisestä ennätysvuodesta. Suomen ulkomaankaupan tavarat virtasivat sataman kautta vaisun alkuvuoden jälkeen lähes edellisen ennätysvuoden tahtiin.
Suurin osa Helsingin Sataman kautta kulkevasta tavarasta on Suomen ulkomaankaupan yksiköityä tavaraliikennettä, eli rekoissa, perävaunuissa ja konteissa kuljetettua rahtia. Vuonna 2019 sitä kulki Helsingin Sataman kautta 11,7 miljoonaa tonnia (+0,5 %).
Rekkoja ja perävaunuja Helsingin sataman kautta kulki kaikkiaan 600 600 yksikköä (-0,4 %), mikä vastaa 7,5 miljoonaa tonnia rahtia (-1,3 %).
Konttiliikenne jatkui edelleen vahvana. Sen osuus yksiköidystä tavaraliikenteestä oli 36,1%. Konttiliikenteen määrä vuonna 2019 oli 533 810 TEU* (+3,9 %), mikä on 4,2 miljoonaa tonnia tavaraa.
Yksiköidystä liikenteestä oli tuontia 46,3 %, mikä vastaa 5,4 miljoonaa tonnia (- 0,6 %) tavaraa ja vientiä 53,7 %, kaikkiaan 6,3 miljoonaa tonnia (+1,4 %). Viennin pääartikkeleita ovat metsäteollisuustuotteet, koneet ja laitteet, tuonnissa korostuvat päivittäistavarakaupan tuotteet. Kolme tonneissa suurinta kauppakumppanimaata olivat suuruusjärjestyksessä kuten edellisenäkin vuonna Viro, Saksa ja Alankomaat. Tallinnan suunnan rahtiliikenne oli 4,5 miljoonaa tonnia (+2,3 %).