Ruotsalainen tutkimus- ja kehitysprojekti Autofreight selvittää Transportstyrelsen'in luvalla 24.2.2024 saakka HCT-ajoneuvojen käyttöä Boråsin kaupungin ja Göteborgin sataman välisessä liikenteessä. Rahoituksesta vastaavat ajoneuvotekninen tutkimus- ja innovaatiolaitos FFI, joka on valtion ja ajoneuvoteollisuuden yhteistyöelin.
Volvo Lastvagnar on asettanut käyttöön sensoreilla varustetun vetoauton, jota käyttää kontteja kuljettava GDL Transport. GDL panostaa dollylla ja viidellä perävaunulla. Volvo osallistuu myös ajoneuvotutkimusta suorittavan Chalmersin Reveren kanssa projektiin.
Boråsin kaupunki vastaa liikennejärjestelmästä konttikuljetusten tehostamiseksi yhdessä Ellos Groupin, Kerry Logisticsin, Fristadin, Speed Groupin Volvo Bussar'in ja GDL'n kanssa.
Chalmersin Tekninen Korkeakoulu johtaa itseajavien kuorma-autojen tekniikkaa kehittäviä testejä AstaZerosin testiradalla Volvon vetoautolla ja perävaunulla yhdessä tekniikkakonsulttiyhtiö Combitechin kanssa.
Työvaatteita valmistava Fristads Arbetskläder on yksi Autofreightin selvitykseen osallistuva yritys. Sen yhdistelmä on 32 m pitkä ja kuljettaa kerralla kahta konttia yhden sijaan. Fristad arvioi näin saavuttavansa tehostetuilla kuljetuksilla Boråsin ja Göteborgin sataman välillä mm. 30 prosentin vähennyksen CO2-päästöissä.
(Trailer.se)