MAN - Vaihtoautot

Tiistaina 21.1.2020 noin kello 15.40 EU:n kuljetusvaliokunta hyväksyi ministeineuvoston ja komission sopimuskompromissin. Sen myötä kansainvälisessä liikenteessä olevien kuorma-autojen tulee palata kotitukikohtaansa vähintään kerran kahdeksan viikon välein. Vaatimus koskee kabotaasiliikenteen lisäksi myös kombikuljetuksia.

Sopimus joka koskee ulkoistettua työvoimaa, ajoaikoja ja kabotaasia, on 100-sivuinen ja mene käännettäväksi jäsenmaiden kielille. Sen jälkeen se palaa toiseen äänestykseen kuljetusvaliokunnassa minkä jälkeen lopulliseen äänestykseen parlamentissa.

Itä-Euroopan maissa on kovaa vastustusta esitetyille muutoksille. Ne tulevat edelleen vastustamaan ja tekemään kaikkensa estääkseen sopimuksen syntymistä.

EU:n kuljetusvaliokunnassa äänestettiin ulkoistetun työvoiman osalta kabotaasia ja kolmannen maan liikenteessä ajavien kuljettajien palkoista, joiden tulee noudattaa toimintamaan palkkamääräyksiä ensimmäisestä päivästä alkaen. Äänestyksessä annettiin 27 jaa-ääntä ja 22 ei-ääntä.

Ajo- ja lepoajoista ehdotetaan, että pyhäpäivälepo on toteutettava auton ohjaamon ulkopuolella ja että kansainvälisessä liikenteessä toimivat autot on varustettava uuden sukupolven ajopiirtureilla, jotka helpottavat piirturien tarkistusta. Äänestyksessä annettiin 27 jaa-ääntä ja 17 ei-ääntä. 5 jätti äänestämättä.

Kabotaasisäännöstöön on liitetty nk. kombidirektiivi. Vaatimuksen on, että kansainvälisessä liikenteessä olevien autojen on palattava kotimaahansa kahdeksan viikon välein. Äänestyksessä annettiin 32 jaa-ääntä ja 17 ei-ääntä.

- Tänään hyväksymämme säännöt ovat selkeitä, oikeudenmukaisia ja toteutettavissa. Ne antavat parempia työehtoja ja sosiaalisia olosuhteita kuljettajille, ammatille jonka tulee olla nykyistä houkuttelevampi. Samalla luomme harmonisoidumpia ja vakaampia liiketoimintaehtoja kuljetusyrityksille, ministerineuvoston puheenjohtaja (vuodenvaihteeseen saakka), Suomen liikenneministeri Timo Harakka sanoi.

(Rutger Andersson/Trailer.se)